פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 422 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 19 אפריל 2020, 01:45

כתב המשך חכמה (במדבר כ"ח, ט"ז) שאם "כל" ישראל לא חגגו את הפסח ראשון, עושים פסח שני "שבעה ימים"
ויה"ר שיתקיים בנו במהרה בימינו.

וזה לשונו: ונראה לי דזה הוי דריש חזקי' מה דכתוב ובחדש הראשון כו' פסח לד', ובחמשה עשר יום לחדש הזה, ולא כתב בחדש הראשון, וכתוב הזה (דלא כמו בחדש השביעי), וכן כתוב באמור, הוא להורות דאם כל ישראל לא היה להם בית הבחירה בניסן, ואז עושין כל ישראל הפסח בחדש השני, ובזה הזמן שכל ישראל עושין פסח בחדש השני גם כן אז עושין כל ישראל חג המצות בשני שבעת ימים, אף ע"ג דפסח שני של יחידים נאכל על מצות רק בליל ט"ו, אבל כשכל ישראל עושין אותו אז עושין חג מצות שבעת ימים, לכן כתוב ובחמשה עשר לחדש הזה, פירוש לחדש שנעשה הפסח מכל ישראל, אז חג המצות שבעת ימים, אף אם הוא אינו בחודש הראשון, רק בי"ד של חדש השני, אז בט"ו הוי חג המצות שבעת ימים, לזה עשה חזקי' חג המצות בחדש השני וכמו דכתוב בדברי הימים (ב' ל, יג) ויאספו כו' לעשות חג המצות כו'. ודו"ק בזה.


יעקוב
הודעות: 118
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי יעקוב » 19 אפריל 2020, 01:50

זה ברור לפי מא"ד השיאן לפסח שני אבל למא"ד עיבר ניסן בניסן אז לא.
ייש"כ


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי מחשבות » 06 מאי 2020, 14:33

זה נוגד גמ' מפורשת
יחיד נדחה ואין ציבור נדחין
ואם נזכה ויבנה היום ביהמ"ק
לא נקריב פסח בשנה זו.


בחור
הודעות: 64
הצטרף: 19 אפריל 2020, 17:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי בחור » 06 מאי 2020, 14:43

וקשה מהא דמבואר בסנהדרין איני זוכר בדיוק שנענש חזקיהו שעשה פסח שני על אף שכתוב בדברי הימים שעשו פסח ז' ימים
עוד צחידוש ידוע מהאדמו"ר מגור שדיבר על בניין ביהמ"ק שאם יבנה בין פסח ראשון לשני יעשו פסח שני אף שאין עושין פסח שני בציבור ואשמח לדעת מקורו


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 14:43

מחשבות כתב:
06 מאי 2020, 14:33
זה נוגד גמ' מפורשת
יחיד נדחה ואין ציבור נדחין
ואם נזכה ויבנה היום ביהמ"ק
לא נקריב פסח בשנה זו.


אכן כן והגמ' בסנהדרין יב ב מסבירה 
את המאן דאמר שחזקיה עשה פסח שני 
שהיה זה מיעוט ולא רוב ישראל 
 


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי מחשבות » 06 מאי 2020, 14:46

המש"ח כמו חלק מהפרשנים
לא חשש להסביר כנגד הראשונים
ואף כנגד מסוגיות הגמ'
הפלא הוא שעשה זאת אף נגד סוגיות הלכה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 14:47

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 14:43
מחשבות כתב:
06 מאי 2020, 14:33
זה נוגד גמ' מפורשת
יחיד נדחה ואין ציבור נדחין
ואם נזכה ויבנה היום ביהמ"ק
לא נקריב פסח בשנה זו.


אכן כן והגמ' בסנהדרין יב ב מסבירה 
את המאן דאמר שחזקיה עשה פסח שני 
שהיה זה מיעוט ולא רוב ישראל 



עיינתי במשך חכמה בפנים ודבריו נסמכים על הירושלמי 
שנבנה הבית בין ראשון לשני עושים את השני 
ומדמה זאת למעשה דחזקיה ועל גוף דברי הירושלמי עי' שם מה שמסביר המש"ח 
אמנם כל זה נגד הבבלי שוודאי אינו סובר כן וכנ"ל 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 14:50

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 14:47
איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 14:43
מחשבות כתב:
06 מאי 2020, 14:33
זה נוגד גמ' מפורשת
יחיד נדחה ואין ציבור נדחין
ואם נזכה ויבנה היום ביהמ"ק
לא נקריב פסח בשנה זו.


אכן כן והגמ' בסנהדרין יב ב מסבירה 
את המאן דאמר שחזקיה עשה פסח שני 
שהיה זה מיעוט ולא רוב ישראל 



עיינתי במשך חכמה בפנים ודבריו נסמכים על הירושלמי 
שנבנה הבית בין ראשון לשני עושים את השני 
ומדמה זאת למעשה דחזקיה ועל גוף דברי הירושלמי עי' שם מה שמסביר המש"ח 
אמנם כל זה נגד הבבלי שוודאי אינו סובר כן וכנ"ל 

מי אמר שהבבלי אין סובר כן?!


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 14:51

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 14:50
מי אמר שהבבלי אין סובר כן?!

שכן הבבלי בסנהדרין יב ב בהסבירו את המעשה של חזקיה למאן דאמר שזה היה פסח שני מסביר שזה היה מיעוט ישראל ולא רוב כי רוב אינם נדחים
וכפי שהבאתי למעלה


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 14:55

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 14:51
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 14:50
מי אמר שהבבלי אין סובר כן?!

שכן הבבלי בסנהדרין יב ב בהסבירו את המעשה של חזקיה למאן דאמר שזה היה פסח שני מסביר שזה היה מיעוט ישראל ולא רוב כי רוב אינם נדחים
וכפי שהבאתי למעלה

שם מדובר בטומאה כי טומאה הותרה או דחויה בציבור, ולכן לא שייך פסח שני. אבל אם לא היה ביהמ"ק בפסח ראשון מהיכא תיתי שלא עושים פסח שני?!
והרי עיקר הא דטומאה הותרה בציבור נלמד מהא דאין ציבור נדחין לפסח שני, ולדבריך דין בפנ"ע הוא שאין ציבור עושין פסח שני, וא''כ מה הילפותא מכאן דטומאה הותרה בציבור?


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 14:57

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 14:55
שם מדובר בטומאה כי טומאה הותרה או דחויה בציבור, ולכן לא שייך פסח שני. אבל אם לא היה ביהמ"ק בפסח ראשון מהיכא תיתי שלא עושים פסח שני?!
והרי עיקר הא דטומאה הותרה בציבור נלמד מהא דאין ציבור נדחין לפסח שני, ולדבריך דין בפנ"ע הוא שאין ציבור עושין פסח שני, וא''כ מה הילפותא מכאן דטומאה הותרה בציבור?

קודם כל דברי המש"ח נסתרים כי לא ציבור עשה את פסח שני

אבל לגופו של דין
זה דין ידוע בפסחים דף עט שרוב אין עושים את השני גם במקום שלא עשו את הראשון
ולזה ציין הרב מחשבות


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:07

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 14:57
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 14:55
שם מדובר בטומאה כי טומאה הותרה או דחויה בציבור, ולכן לא שייך פסח שני. אבל אם לא היה ביהמ"ק בפסח ראשון מהיכא תיתי שלא עושים פסח שני?!
והרי עיקר הא דטומאה הותרה בציבור נלמד מהא דאין ציבור נדחין לפסח שני, ולדבריך דין בפנ"ע הוא שאין ציבור עושין פסח שני, וא''כ מה הילפותא מכאן דטומאה הותרה בציבור?

קודם כל דברי המש"ח נסתרים כי לא ציבור עשה את פסח שני

אבל לגופו של דין
זה דין ידוע בפסחים דף עט שרוב אין עושים את השני גם במקום שלא עשו את הראשון
ולזה ציין הרב מחשבות
הלא להלכה קי''ל דמחצה טמאין ומחצה טהורין עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן, ולכן אין עושין בשני. ואף שאם ע''י צירוף נשים היו מיעוט בראשון, ובשני משום דקי''ל נשים בשני רשות נעשו מחצה- אז הדין הוא שאין עושין בשני, הטעם הוא משום שחזר דינם להיות כמחצה ודינם לעשות בראשון ולא בשני, אך אם אין ביהמ"ק קיים לא שמענו.
ומש''כ שדברי המשך חכמה נסתרים לא הבנתי.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:19

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:07
הלא להלכה קי''ל דמחצה טמאין ומחצה טהורין עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן, ולכן אין עושין בשני. ואף שאם ע''י צירוף נשים היו מיעוט בראשון, ובשני משום דקי''ל נשים בשני רשות נעשו מחצה- אז הדין הוא שאין עושין בשני, הטעם הוא משום שחזר דינם להיות כמחצה ודינם לעשות בראשון ולא בשני, אך אם אין ביהמ"ק קיים לא שמענו.
ומש''כ שדברי המשך חכמה נסתרים לא הבנתי.
 
חזרה למעלה

אבל לכאורה יסוד הדין מוסכם לכולי עלמא ולא מצינו חולק עליו בבלי דאין רוב נדחה לשני
המחלוקת היא האם מחצה כרוב או מחצה אינו כרוב

ומש"כ שדברי המש"ח נסתרים כיוונתי לומר
שמה שדברי הירושלמי שאצל חזקיה היה רוב ציבור בפסח שני הם נגד הבבלי שהיה מיעוט ציבור
ולפי הבבלי עדיין צריך הסבר מהו שבעת ימים


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:23

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:19
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:07
הלא להלכה קי''ל דמחצה טמאין ומחצה טהורין עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן, ולכן אין עושין בשני. ואף שאם ע''י צירוף נשים היו מיעוט בראשון, ובשני משום דקי''ל נשים בשני רשות נעשו מחצה- אז הדין הוא שאין עושין בשני, הטעם הוא משום שחזר דינם להיות כמחצה ודינם לעשות בראשון ולא בשני, אך אם אין ביהמ"ק קיים לא שמענו.
ומש''כ שדברי המשך חכמה נסתרים לא הבנתי.
 


אבל לכאורה יסוד הדין מוסכם לכולי עלמא ולא מצינו חולק עליו בבלי דאין רוב נדחה לשני
המחלוקת היא האם מחצה כרוב או מחצה אינו כרוב

שוב. ודאי שאין רוב נדחה לשני. אך אין זה דין בהלכות פסח שני שאין רוב עושה פסח שני, אלא שרוב דינו לעשות בפסח ראשון בטומאה ולא לידחות, ופסח שני הוא דוקא למי שלא היה יכול להקריב בפסח ראשון. ולכן אם אין ביהמ"ק קיים שפיר עושים הציבור פסח שני.
ונ"מ גם לענין דרך רחוקה אם רוב ציבור היו בדרך רחוקה האם עושים פסח שני או לא.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:29

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:23
שוב. ודאי שאין רוב נדחה לשני. אך אין זה דין בהלכות פסח שני שאין רוב עושה פסח שני,

ראית את הגמ' שם
יש מאן דאמר בפירוש שמחצה טמאים אין עושים לא את הראשון ולא את השני
וסברתו משום שאין ציבור נדחה לשני
האם יש מאן דאמר בפירוש שחולק על סברא זו ? לא


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:31

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:29
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:23
שוב. ודאי שאין רוב נדחה לשני. אך אין זה דין בהלכות פסח שני שאין רוב עושה פסח שני,

ראית את הגמ' שם
יש מאן דאמר בפירוש שמחצה טמאים אין עושים לא את הראשון ולא את השני
וסברתו משום שאין ציבור נדחה לשני
האם יש מאן דאמר בפירוש שחולק על סברא זו ? לא
הלא הרמב"ם פסק כמ"ד מחצה טמאים ומחצה טהורים עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן!
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:33

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:31
הלא הרמב"ם פסק דמחצה טמאים ומחצה טהורים עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן!

אכן
אבל לא משום שחולק על הסברא שאין ציבור נדחים לשני


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:36

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:33
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:31
הלא הרמב"ם פסק דמחצה טמאים ומחצה טהורים עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן!

אכן
אבל לא משום שחולק על הסברא שאין ציבור נדחים לשני
כן. הוא חולק על הפירוש בדין זה דאין ציבור נדחין לשני. דמ''ד טמאין אין עושין לא בראשון ולא בשני סובר כדבריך, דהוא דין מסויים שציבור מופקעין מפסח שני. אבל לפי המ"ד השני שפיר י''ל דלא מצינו מי שאינו בפסח ראשון שלא ידחה לפסח שני, ואפילו ציבור.
אא''כ כוונתך להביא ראיה מצירוף נשים לרוב, וע''ז עניתי למעלה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:37

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:36
י''ל דלא מצינו מי שאינו בפסח ראשון שלא ידחה לפסח שני, ואפילו ציבור.

אבל כיון שלא מצינו שחולק מהייכי תיתי שחולק


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:38

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:37
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:36
י''ל דלא מצינו מי שאינו בפסח ראשון שלא ידחה לפסח שני, ואפילו ציבור.

אבל כיון שלא מצינו שחולק מהייכי תיתי שחולק
מהירושלמי!
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:40

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:38
מהירושלמי!

הבנתי בהנחה שיש מקום לפסוק בזה כהירושלמי נגד הבבלי

אבל בכל מקרה נגד הירושלמי
יש לנו גמרא מפורשת בסנהדרין יב ב
שאין מקום לומר שמעשה דחזקיה היה רוב רק מיעוט


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:44

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:40
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:38
מהירושלמי!

הבנתי בהנחה שיש מקום לפסוק בזה כהירושלמי נגד הבבלי

לא 'פוסקים' פה כלום. הנדון הוא האם יש הוכחה מהגמרא נגד חידוש הירושלמי בענין נבנה הבית בין ראשון לשני, וע''ז טענתי שאין הוכחה כי למ''ד מחצה טמאין ומחצה טהורין עושין בראשון אלו לעצמן ואלו לעצמן שפיר יש לומר שהכלל ש'אין ציבור נדחין' נאמר דוקא כשהיו יכולין לעשות פסח ראשון.

אבל בעצם הדבר איני מסכים כלל להוכחה [ואפילו למ''ד מחצה על מחצה טמאין אין עושין לא בראשון ולא בשני], וכבר טענתי זאת למעלה. כי ע''כ הא דאין ציבור נדחין הוא דין דוקא בטומאה דאל''ה היכי ילפינן מינה בדף ס"ז דטומאה הותרה בציבור?!


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:49

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:44
איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:40
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:38
מהירושלמי!

הבנתי בהנחה שיש מקום לפסוק בזה כהירושלמי נגד הבבלי

שוב ראיתי שלשוא התפלפלתי איתך
שכן דין מפורש הוא ברובן זבין 
שאין עושים לא את הראשון ולא את השני רמב"ם פ"ז ה"ד  ה והלאה 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:53

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:49
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:44
איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:40


הבנתי בהנחה שיש מקום לפסוק בזה כהירושלמי נגד הבבלי

שוב ראיתי שלשוא התפלפלתי איתך
שכן דין מפורש הוא ברובן זבין 
שאין עושים לא את הראשון ולא את השני רמב"ם פ"ז ה"ד  ה והלאה 
דבר ראשון אין פלפול לשוא, והקב"ה חדי בפטפוטי דאורייתא.
שנית, לא הבנתי מה מוכח מזבים.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 15:54

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:53
שנית, לא הבנתי מה מוכח מזבים.

שאף שאין עושים את הראשון אין עושים את השני


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 15:55

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:54
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:53
שנית, לא הבנתי מה מוכח מזבים.

שאף שאין עושים את הראשון אין עושים את השני
ציין הלכה ברמב"ם, ונוכל לדון.
אתה מביא ראיה כללית מידי. לפענ"ד אין משם שום ראיה, אבל אני מחכה לשמוע למה כוונתך.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 16:05

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:55
איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:54
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:53
שנית, לא הבנתי מה מוכח מזבים.

שאף שאין עושים את הראשון אין עושים את השני
ציין הלכה ברמב"ם, ונוכל לדון.
אתה מביא ראיה כללית מידי. לפענ"ד אין משם שום ראיה, אבל אני מחכה לשמוע למה כוונתך.

הבאתי רמב"ם וציינתי לעיל את מקומו ציון מדויק 

 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 16:08

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 16:05
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 15:55
איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 15:54


שאף שאין עושים את הראשון אין עושים את השני
ציין הלכה ברמב"ם, ונוכל לדון.
אתה מביא ראיה כללית מידי. לפענ"ד אין משם שום ראיה, אבל אני מחכה לשמוע למה כוונתך.

הבאתי רמב"ם וציינתי לעיל את מקומו ציון מדויק 


אין ראיה משום דהתם שלא עשו פסח ראשון אין עושין פסח שני וזה דוקא כשביהמ"ק קיים ופשוט.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 מאי 2020, 16:10

דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 16:08
אין ראיה משום דהתם שלא עשו פסח ראשון אין עושין פסח שני וזה דוקא כשביהמ"ק קיים ופשוט.

אני פורש.. קשה לי לנהל את הדיון בצורה כזו


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסח שני שבעת ימים, אימתי? חידוש מהמשך חכמה

שליחה על ידי דרומאי » 06 מאי 2020, 16:13

איש ווילנא כתב:
06 מאי 2020, 16:10
דרומאי כתב:
06 מאי 2020, 16:08
אין ראיה משום דהתם שלא עשו פסח ראשון אין עושין פסח שני וזה דוקא כשביהמ"ק קיים ופשוט.

אני פורש.. קשה לי לנהל את הדיון בצורה כזו
חבל מאד! הדיון היה פורה ומהנה.
הוא אשר דברתי. תביא מקור מדוייק ואני אוכל לדון. מבחינתי הבאת פרק שלם ברמב"ם ואני לא יודע למה בדיוק התכוונת.
אם הראיה מרובן זבים שאין נדחין לפסח שני, הרי שם הטעם הוא מפני שלא נעשה פסח ראשון ולא בגלל שאין רוב נדחין לפסח שני.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח