אכילת מאכלי חלב בחג השבועות

כיצד נוהגים בביתכם במנהג אכילת חלבי בשבועות?

  • בסעודת ליל יו"ט

    קולות: 11 42.3%
  • בקידוש

    קולות: 16 61.5%
  • בסעודת היום

    קולות: 2 7.7%
  • לא נוהגים

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    26
  • הסקר נסגר .

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אמרתי ליתן טעם לשבח למנהג אכילת מאכלי חלב בליל שבועות דאי' בגמ' שבת גבי הקזת דם
מעלי יומא טבא חולשא מעלי יומא דעצרתא סכנתא
וזה דבר קשה לבנ''א שדרכם לדחות את ההקזה לזמן שיש בו סעודה גדולה וכמו שכתב רש''י גבי הא דבשישי דשו ביה רבים, ובפרט בערב עצרת שזה מהימים שמשחיטין את הטבח בע''כ וחששו שיהיו אנשים שיקיזו אז דם וזה סכנה, לכך מצאו עיצה דאי' בגמ' ע''ז כ''ט ת"ר המקיז דם לא יאכל חגב"ש לא חלב ולא גבינה ולא בצלים ולא שחלים, תיקנו לאכול בליל שבועות מאכלי חלב וגבינה וכך אף אחד לא יעיז להקיז דם כיון שמזיק בדרך הטבע
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בנעורי אצל אאמו"ר זצ"ל לא אכלנו מאכלי חלב בסעודות יום-טוב של חג השבועות. וחשבתי שהוא מחמת מנהג אאמו"ר בזה, אבל מעולם לא דיברתי אתו על זה.
וכנשאתי אמרה לי זוגתי תחי' שבבית מו"ח ז"ל נהגו לאכול סעודה חלבית בשבועות.
שאלתי את אאמו"ר ז"ל למה אצלנו לא אכלנו סעודה חלבית, והשיב לי א"מ ז"ל כיון שכאשר נישא לאמי מורתי (ע"ה) שאל את אמא מה מנהגה לגבי אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, והשיבה שאם הוא מסכים היא מעדיפה להכין מאכלי חלב רק לקידוש, כיון שהיא איננה יודעת להכין סעודה חלבית שנראה לה מכובדת מספיק כראויה לסעודת יום-טוב. והסכים, ולכן לא אכלו בביתנו מאכלי חלב בסעודת יו"ט.
על פי זה לא ראיתי חיסרון לשנות ממה שהי' נהוג אצל אאמו"ר זצ"ל, ובבית שלי התחלנו לאכול סעודה חלבית בחג השבועות.
ובהזדמנות שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א על מה ששיניתי, והסכים שפשוט אחרי הסברו של אאמו"ר ז"ל אין כאן שום ענין שלא לאכול סעודה חלבית מטעם מנהג בית א"מ, כיון שזה לא היה 'מנהג' כלל, וכנ"ל.
(ומלבד זה, כבר אמר לי מרן שה"ת בכמה עניינים שמה שבן נוהג בבית אביו רק בגלל שכך התנהג שם, ולדוגמא שלא הגישו מאכלי חלב בסעודת יו"ט, או שלא אכלו אוכל מסויים, אין זה נקרא מנהג שחייב להמשיכו, כיון שמה שלא אכל זה רק בגלל שלא הגישו לו, והדברים מובנים).
 
כמדומה שדעת היעב"ץ שהסעודה חייבת להיות בשרית הן בלילה ובן ביום משום כבוד יו"ט,
והרמ"א נהג לאכול חלב ובשר באותה סעודה, אבל לדידן שמחמרינן לא לאכול בשר וחלב באותה סעודה, אין ברירה אלא לאכול את מאכלי החלב בקידוש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כמדומה שדעת היעב"ץ שהסעודה חייבת להיות בשרית הן בלילה ובן ביום משום כבוד יו"ט,
והרמ"א נהג לאכול חלב ובשר באותה סעודה, אבל לדידן שמחמרינן לא לאכול בשר וחלב באותה סעודה, אין ברירה אלא לאכול את מאכלי החלב בקידוש.
ואדרבה, להרמ"א טעמא דמנהגא משום דעי"ז ע"כ להביא שני לחמים.

וז"ל (תצד ג) ונוהגין בכל מקום לאכול מאכלי חלב ביום ראשון של שבועות. ונראה לי הטעם, שהוא כמו שני תבשילין שלוקחים בליל פסח, זכר לפסח וזכר לחגיגה, כן אוכלים מאכל חלב ואחר כך מאכל בשר, וצריכין להביא עמהם שני לחם על השלחן שהוא במקום המזבח, ויש בזה זכרון לשתי הלחם שהיו מקריבין ביום הבכורים.
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כמדומה שדעת היעב"ץ שהסעודה חייבת להיות בשרית הן בלילה ובן ביום משום כבוד יו"ט
אם אפשר להראות את דבריו וכן האם חייבת או....
עכ''פ המנהג בגלילות אויברלנד הוא לאכול חלבי בלילה
 

nls

משתמש ותיק
אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
nls אמר:
אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו

אני שמעתי על לכה"פ שלש בתי אב הונגרים שעושים זאת ומלבדם לא שמעתי על א"א, יתכן שהמנהג מגיע משם.
 

nls

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
nls אמר:
אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו

אני שמעתי על לכה"פ שלש בתי אב הונגרים שעושים זאת ומלבדם לא שמעתי על א"א, יתכן שהמנהג מגיע משם.

השווער נולד באמריקה במקור הם מליטא, יכול מאוד להיות שהתחילו עם זה בגלל שהשוויגער ביקשה דווקא מתאים להם
סתם ככה יותר קל ללמוד בלילה אחרי בלינצ'עס וחביתה מאשר אחרי בשר, מניסיון
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בספר רזא דעובדא על רז''ו מקרעטשינף מתואר כי סיימו את התפילה לעיתותי ערב ואכלו רק סעודה חלבית וסמכו על הסעודה הבשרית של ליל יו''ט שני
 
נבהל להשיב אמר:
וסמכו על הסעודה הבשרית של ליל יו''ט שני
למה לא סמכו על הסעודה הבשרית של ליל יו"ט ראשון?
האם בני ארץ ישראל שאין להם יו"ט שני יכולים לסמוך על סעודת מלוה יו"ט?
 

מאור עינים

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
nls אמר:
אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו

אני שמעתי על לכה"פ שלש בתי אב הונגרים שעושים זאת ומלבדם לא שמעתי על א"א, יתכן שהמנהג מגיע משם.
במשפחתנו יוצאי הונגריה גם נהגו כנ"ל 
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
לגבי הוראת המהרי''ץ יש לעיין שלכאו' עצה זו תועיל רק אם נאמר שיש חיוב באכילת בשר בליל יו''ט (להבדיל כחיוב אכילת מצה בליל פסח שאי''ז מצד הסעודה כי אם חיוב אכילת מצה) אך יש צד שהחיוב הוא שהסעודה תהיה בשרית וחשובה לכאו עצה זו לא כ''כ תועיל
(כן נ''ל מדברי הרשב''ם פסחים ק''ה ע''ה ד''ה ולעביד וכו' ולעביד ביה תרתי. קידוש היום והוי נמי כבוד היום קצת אע"פ שאינה בתוך הסעודה:)
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בנעורי אצל אאמו"ר זצ"ל לא אכלנו מאכלי חלב בסעודות יום-טוב של חג השבועות. וחשבתי שהוא מחמת מנהג אאמו"ר בזה, אבל מעולם לא דיברתי אתו על זה.
וכנשאתי אמרה לי זוגתי תחי' שבבית מו"ח ז"ל נהגו לאכול סעודה חלבית בשבועות.
שאלתי את אאמו"ר ז"ל למה אצלנו לא אכלנו סעודה חלבית, והשיב לי א"מ ז"ל כיון שכאשר נישא לאמי מורתי (ע"ה) שאל את אמא מה מנהגה לגבי אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, והשיבה שאם הוא מסכים היא מעדיפה להכין מאכלי חלב רק לקידוש, כיון שהיא איננה יודעת להכין סעודה חלבית שנראה לה מכובדת מספיק כראויה לסעודת יום-טוב. והסכים, ולכן לא אכלו בביתנו מאכלי חלב בסעודת יו"ט.
על פי זה לא ראיתי חיסרון לשנות ממה שהי' נהוג אצל אאמו"ר זצ"ל, ובבית שלי התחלנו לאכול סעודה חלבית בחג השבועות.
ובהזדמנות שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א על מה ששיניתי, והסכים שפשוט אחרי הסברו של אאמו"ר ז"ל אין כאן שום ענין שלא לאכול סעודה חלבית מטעם מנהג בית א"מ, כיון שזה לא היה 'מנהג' כלל, וכנ"ל.
(ומלבד זה, כבר אמר לי מרן שה"ת בכמה עניינים שמה שבן נוהג בבית אביו רק בגלל שכך התנהג שם, ולדוגמא שלא הגישו מאכלי חלב בסעודת יו"ט, או שלא אכלו אוכל מסויים, אין זה נקרא מנהג שחייב להמשיכו, כיון שמה שלא אכל זה רק בגלל שלא הגישו לו, והדברים מובנים).

הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????

תורה היא וללמוד אנו צריכים !
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בספר בית אמי מובא שה''סטייפלר'' היה אוכל מאכלי חלב בליל יו''ט ובנו הגר''ח נוהג בזה כמנהג חמיו לאכול בשר בליל יו''ט
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????

תורה היא וללמוד אנו צריכים !
מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????

תורה היא וללמוד אנו צריכים !
מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?

עד היום  לא ראיתי מי שכך מכבד את בית הוריו ואת בית חותנו (שווער בלע"ז) בצורה כ"כ יפה ומכובדת !!!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????

תורה היא וללמוד אנו צריכים !
מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?

עד היום  לא ראיתי מי שכך מכבד את בית הוריו ואת בית חותנו (שווער בלע"ז) בצורה כ"כ יפה ומכובדת !!!
על איזה נקודה במה שכתבתי אתה מתכוון?
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
בנעורי אצל אאמו"ר זצ"ל לא אכלנו מאכלי חלב בסעודות יום-טוב של חג השבועות. וחשבתי שהוא מחמת מנהג אאמו"ר בזה, אבל מעולם לא דיברתי אתו על זה.
וכנשאתי אמרה לי זוגתי תחי' שבבית מו"ח ז"ל נהגו לאכול סעודה חלבית בשבועות.
שאלתי את אאמו"ר ז"ל למה אצלנו לא אכלנו סעודה חלבית, והשיב לי א"מ ז"ל כיון שכאשר נישא לאמי מורתי (ע"ה) שאל את אמא מה מנהגה לגבי אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, והשיבה שאם הוא מסכים היא מעדיפה להכין מאכלי חלב רק לקידוש, כיון שהיא איננה יודעת להכין סעודה חלבית שנראה לה מכובדת מספיק כראויה לסעודת יום-טוב. והסכים, ולכן לא אכלו בביתנו מאכלי חלב בסעודת יו"ט.
על פי זה לא ראיתי חיסרון לשנות ממה שהי' נהוג אצל אאמו"ר זצ"ל, ובבית שלי התחלנו לאכול סעודה חלבית בחג השבועות.
ובהזדמנות שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א על מה ששיניתי, והסכים שפשוט אחרי הסברו של אאמו"ר ז"ל אין כאן שום ענין שלא לאכול סעודה חלבית מטעם מנהג בית א"מ, כיון שזה לא היה 'מנהג' כלל, וכנ"ל.
(ומלבד זה, כבר אמר לי מרן שה"ת בכמה עניינים שמה שבן נוהג בבית אביו רק בגלל שכך התנהג שם, ולדוגמא שלא הגישו מאכלי חלב בסעודת יו"ט, או שלא אכלו אוכל מסויים, אין זה נקרא מנהג שחייב להמשיכו, כיון שמה שלא אכל זה רק בגלל שלא הגישו לו, והדברים מובנים).

הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????

תורה היא וללמוד אנו צריכים !
מיותר לדעת מי הם
יש כאן משום כיבוד אב לשרבב את שמו בדבר הלכה כמבואר בשו"ע
 
 

לומד מכל דבר

משתמש ותיק
אני רואה שהמנהג לאכול בליל יו"ט חלבי יחסית שולט
נראה לי שמצד ההידור לכאורה היה לאכול בשני הסעודות בשרי, והקידוש חלבי. אלא שמחמת שנשארים כל הלילה ללמוד, ונקטו דאינו חיוב גמור לאכול סעודה בשרית בליל יו"ט ובפרט שהסעודה חלבית היא מכובדת וגם יש בה מן החידוש, ויש עדיפות לסעודה חלבית שהיא קלילה יותר המנהג הזה נתפס יותר
 

לומד מכל דבר

משתמש ותיק
אף ביום אינו אלא מצוה ולא חיוב וכ"ש לא חיוב גמור.
לא ברור, פשיטות ההלכה דאין שמחה אלא בבשר ויין, ויש חיוב שמחה. וא"כ חובת שמחה הוא בבשר, ויש שנקטו אותה בפשטותה אבל גם אם לא ננקוט כן, זה המאכל החשוב של בנ"א תדע דעדיין לא מצאנו מי שיעשה חתונה ויגיש שם מאכלי חלב ולא בשר
 

הפשוט

משתמש ותיק
לא ברור, פשיטות ההלכה דאין שמחה אלא בבשר ויין, ויש חיוב שמחה. וא"כ חובת שמחה הוא בבשר, ויש שנקטו אותה בפשטותה אבל גם אם לא ננקוט כן, זה המאכל החשוב של בנ"א תדע דעדיין לא מצאנו מי שיעשה חתונה ויגיש שם מאכלי חלב ולא בשר
בל"ע
לשון המ"ב סוף יו"ט 'מצוה'.
 

שמואל הכהן

משתמש רגיל
(אני מצטט בע"פ, אין לי פה ספרים) ברמ"א בתצ"ד כתוב המנהג בכ"מ (ראיתי שו"ע שפתוח שם "בכמה מקומות", וראיתי שו"ע שפתוח שם "בכל מקום"-אשמח אם למישהו יש ביאור גם בזה) לאכול מאכלי חלב ביו"ט ראשון של חג שבועות - מישהו יודע למה דווקא ביו"ט ראשון?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אשמח אם למישהו יש ביאור גם בזה
בשו"ע אדה"ז שם סט"ז: "נוהגין בכל המקומות לאכול מאכלי חלב ביום א' של שבועות ומנהג אבותינו תורה היא כי הרבה טעמים נאמרו עליו . . ".

מישהו יודע למה דווקא ביו"ט ראשון?
כיון שמעיקרא לא נהגו אלא בו (אמנם יש שהוסיפו לאכול אף ביו"ט שני, כמונקאטש ונדבורנא).
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
לטעם [שבדיתי מליבי] הנכתב בתחילת האשכול מובן ביותר מדוע רק ביום הראשון
וגם לנוהגים בכלל לאכול חלב בליל שבועות אם נוהגים כהרמב''ם והטור למשוך את כל אחה''צ של יו''ט בסעודה [בשרית] מובן מדוע לא יכלו לאכול חלב בלילה השני
 
חלק עליון תַחתִית