איש הישראלי
משתמש ותיק
אשמח למקורות לתשובה
בברכה
בברכה
ואדרבה, להרמ"א טעמא דמנהגא משום דעי"ז ע"כ להביא שני לחמים.פינחס רוזנצוויג אמר:כמדומה שדעת היעב"ץ שהסעודה חייבת להיות בשרית הן בלילה ובן ביום משום כבוד יו"ט,
והרמ"א נהג לאכול חלב ובשר באותה סעודה, אבל לדידן שמחמרינן לא לאכול בשר וחלב באותה סעודה, אין ברירה אלא לאכול את מאכלי החלב בקידוש.
אם אפשר להראות את דבריו וכן האם חייבת או....פינחס רוזנצוויג אמר:כמדומה שדעת היעב"ץ שהסעודה חייבת להיות בשרית הן בלילה ובן ביום משום כבוד יו"ט
האמת שלא מצאתיו,נבהל להשיב אמר:אם אפשר להראות את דבריו וכן האם חייבת
nls אמר:אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו
השפל באמת אמר:nls אמר:אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו
אני שמעתי על לכה"פ שלש בתי אב הונגרים שעושים זאת ומלבדם לא שמעתי על א"א, יתכן שהמנהג מגיע משם.
למה לא סמכו על הסעודה הבשרית של ליל יו"ט ראשון?נבהל להשיב אמר:וסמכו על הסעודה הבשרית של ליל יו''ט שני
במשפחתנו יוצאי הונגריה גם נהגו כנ"להשפל באמת אמר:nls אמר:אצלנו אוכלים בליל יו"ט חלבי וביום בשרי, קידוש בבוקר לא משהו מיוחד גם ככה כולם ישנים חוץ מהאבא והבנים הגדולים
המקור הוא מבית השווער אין לי מושג מאיפה המקור שלו
אני שמעתי על לכה"פ שלש בתי אב הונגרים שעושים זאת ומלבדם לא שמעתי על א"א, יתכן שהמנהג מגיע משם.
יושב אוהלים אמר:בנעורי אצל אאמו"ר זצ"ל לא אכלנו מאכלי חלב בסעודות יום-טוב של חג השבועות. וחשבתי שהוא מחמת מנהג אאמו"ר בזה, אבל מעולם לא דיברתי אתו על זה.
וכנשאתי אמרה לי זוגתי תחי' שבבית מו"ח ז"ל נהגו לאכול סעודה חלבית בשבועות.
שאלתי את אאמו"ר ז"ל למה אצלנו לא אכלנו סעודה חלבית, והשיב לי א"מ ז"ל כיון שכאשר נישא לאמי מורתי (ע"ה) שאל את אמא מה מנהגה לגבי אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, והשיבה שאם הוא מסכים היא מעדיפה להכין מאכלי חלב רק לקידוש, כיון שהיא איננה יודעת להכין סעודה חלבית שנראה לה מכובדת מספיק כראויה לסעודת יום-טוב. והסכים, ולכן לא אכלו בביתנו מאכלי חלב בסעודת יו"ט.
על פי זה לא ראיתי חיסרון לשנות ממה שהי' נהוג אצל אאמו"ר זצ"ל, ובבית שלי התחלנו לאכול סעודה חלבית בחג השבועות.
ובהזדמנות שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א על מה ששיניתי, והסכים שפשוט אחרי הסברו של אאמו"ר ז"ל אין כאן שום ענין שלא לאכול סעודה חלבית מטעם מנהג בית א"מ, כיון שזה לא היה 'מנהג' כלל, וכנ"ל.
(ומלבד זה, כבר אמר לי מרן שה"ת בכמה עניינים שמה שבן נוהג בבית אביו רק בגלל שכך התנהג שם, ולדוגמא שלא הגישו מאכלי חלב בסעודת יו"ט, או שלא אכלו אוכל מסויים, אין זה נקרא מנהג שחייב להמשיכו, כיון שמה שלא אכל זה רק בגלל שלא הגישו לו, והדברים מובנים).
מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?ציון הלא תשאלי אמר:הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????
תורה היא וללמוד אנו צריכים !
יושב אוהלים אמר:מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?ציון הלא תשאלי אמר:הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????
תורה היא וללמוד אנו צריכים !
על איזה נקודה במה שכתבתי אתה מתכוון?ציון הלא תשאלי אמר:יושב אוהלים אמר:מאי שנא מכל האחרים שכתבו את מנהגם ומנהגי אביהם ואמם וחותנם וחמותם ואינך מבקש לדעת מי הם?ציון הלא תשאלי אמר:הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????
תורה היא וללמוד אנו צריכים !
עד היום לא ראיתי מי שכך מכבד את בית הוריו ואת בית חותנו (שווער בלע"ז) בצורה כ"כ יפה ומכובדת !!!
מיותר לדעת מי הםציון הלא תשאלי אמר:יושב אוהלים אמר:בנעורי אצל אאמו"ר זצ"ל לא אכלנו מאכלי חלב בסעודות יום-טוב של חג השבועות. וחשבתי שהוא מחמת מנהג אאמו"ר בזה, אבל מעולם לא דיברתי אתו על זה.
וכנשאתי אמרה לי זוגתי תחי' שבבית מו"ח ז"ל נהגו לאכול סעודה חלבית בשבועות.
שאלתי את אאמו"ר ז"ל למה אצלנו לא אכלנו סעודה חלבית, והשיב לי א"מ ז"ל כיון שכאשר נישא לאמי מורתי (ע"ה) שאל את אמא מה מנהגה לגבי אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, והשיבה שאם הוא מסכים היא מעדיפה להכין מאכלי חלב רק לקידוש, כיון שהיא איננה יודעת להכין סעודה חלבית שנראה לה מכובדת מספיק כראויה לסעודת יום-טוב. והסכים, ולכן לא אכלו בביתנו מאכלי חלב בסעודת יו"ט.
על פי זה לא ראיתי חיסרון לשנות ממה שהי' נהוג אצל אאמו"ר זצ"ל, ובבית שלי התחלנו לאכול סעודה חלבית בחג השבועות.
ובהזדמנות שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א על מה ששיניתי, והסכים שפשוט אחרי הסברו של אאמו"ר ז"ל אין כאן שום ענין שלא לאכול סעודה חלבית מטעם מנהג בית א"מ, כיון שזה לא היה 'מנהג' כלל, וכנ"ל.
(ומלבד זה, כבר אמר לי מרן שה"ת בכמה עניינים שמה שבן נוהג בבית אביו רק בגלל שכך התנהג שם, ולדוגמא שלא הגישו מאכלי חלב בסעודת יו"ט, או שלא אכלו אוכל מסויים, אין זה נקרא מנהג שחייב להמשיכו, כיון שמה שלא אכל זה רק בגלל שלא הגישו לו, והדברים מובנים).
הציבור ישמח לדעת מי הם אלו הגדולים : אאמו"ר ... וכן בבית מו"ח ז"ל ????
תורה היא וללמוד אנו צריכים !
אף ביום אינו אלא מצוה ולא חיוב וכ"ש לא חיוב גמור.דאינו חיוב גמור לאכול סעודה בשרית בליל יו"ט
לא ברור, פשיטות ההלכה דאין שמחה אלא בבשר ויין, ויש חיוב שמחה. וא"כ חובת שמחה הוא בבשר, ויש שנקטו אותה בפשטותה אבל גם אם לא ננקוט כן, זה המאכל החשוב של בנ"א תדע דעדיין לא מצאנו מי שיעשה חתונה ויגיש שם מאכלי חלב ולא בשראף ביום אינו אלא מצוה ולא חיוב וכ"ש לא חיוב גמור.
בל"עלא ברור, פשיטות ההלכה דאין שמחה אלא בבשר ויין, ויש חיוב שמחה. וא"כ חובת שמחה הוא בבשר, ויש שנקטו אותה בפשטותה אבל גם אם לא ננקוט כן, זה המאכל החשוב של בנ"א תדע דעדיין לא מצאנו מי שיעשה חתונה ויגיש שם מאכלי חלב ולא בשר
בשו"ע אדה"ז שם סט"ז: "נוהגין בכל המקומות לאכול מאכלי חלב ביום א' של שבועות ומנהג אבותינו תורה היא כי הרבה טעמים נאמרו עליו . . ".אשמח אם למישהו יש ביאור גם בזה
כיון שמעיקרא לא נהגו אלא בו (אמנם יש שהוסיפו לאכול אף ביו"ט שני, כמונקאטש ונדבורנא).מישהו יודע למה דווקא ביו"ט ראשון?