האם יש שער החמישים בטומאה?


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 20 אפריל 2020, 12:35

בס"ד
שמעתי שיש מח' אם יש שער החמישים בטומאה 
מישהו יכול לתת לי מקורות מי החולקים והיכן?
בהערכה רבה


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 548
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי אבר כיונה » 20 אפריל 2020, 13:15

יש את האוה"ח הק' המפורסם (שמות ג, ז) שאומר: "כי אם היו מתעכבים שם עוד היו נכנסים בנ' שערי טומאה ולא היתה תקומה".

וראה לשם, הדע"ה, ח"ב, דרוש ה, ענף ב, סי' ה (קכב ע"ב):

"גם בעיקר הדברים בענין שער הנ' דשערי טומאה. הנה הגם שהזכיר אותה ג"כ הרמ"ק ז"ל בספר הפרדס שער השערים פ"א, אמנם הגר"א ז"ל במשלי ט"ז ד'. בפסוק כל פעל ה' למענהו. אמר שם כי להס"א אינו רק מ"ט שערי טומאה ושער הנ' אין לו. וכאשר נתמלא כל המ"ט שלו אז יתבער הוא מן העולם כו' ע"ש".


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 20 אפריל 2020, 14:01

אבר כיונה כתב:
20 אפריל 2020, 13:15
וראה לשם, הדע"ה, ח"ב, דרוש ה, ענף ב, סי' ה (קכב ע"ב):
יישר כח גדול ,אולם לא הבנתי איזה ספר זה?


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 548
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי אבר כיונה » 20 אפריל 2020, 14:07

אמונה ובטחון כתב:
20 אפריל 2020, 14:01
לשם, הדע"ה, ח"ב, דרוש ה, ענף ב, סי' ה (קכב ע"ב):
יישר כח גדול ,אולם לא הבנתי איזה ספר זה?

'לשם שבו ואחלמה', המכונה בקיצור: 'לשם'.
'הדע"ה' זה אחד מחלקי הספר, ר"ת: הוא דרושי עולם התוהו


יש מהם שאומרים
הודעות: 46
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 16:22
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי יש מהם שאומרים » 20 אפריל 2020, 16:48

אבר כיונה כתב:
20 אפריל 2020, 13:15
יש את האוה"ח הק' המפורסם (שמות ג, ז) שאומר: "כי אם היו מתעכבים שם עוד היו נכנסים בנ' שערי טומאה ולא היתה תקומה".

וראה לשם, הדע"ה, ח"ב, דרוש ה, ענף ב, סי' ה (קכב ע"ב):

"גם בעיקר הדברים בענין שער הנ' דשערי טומאה. הנה הגם שהזכיר אותה ג"כ הרמ"ק ז"ל בספר הפרדס שער השערים פ"א, אמנם הגר"א ז"ל במשלי ט"ז ד'. בפסוק כל פעל ה' למענהו. אמר שם כי להס"א אינו רק מ"ט שערי טומאה ושער הנ' אין לו. וכאשר נתמלא כל המ"ט שלו אז יתבער הוא מן העולם כו' ע"ש".
החסד לאברהם כותב (כמדומני בשם האר"י) כמו שכותב האוה"ח שהייתה סכנה שייכנסו לשער החמישים בטומאה

לדעת הלשם (בקיצור נמרץ) הסכנה הייתה שייכנסו לשער חמישים של קדושה! ועדיין לא הגיע הזמן לזה כיון שהיו צריכים לקבל את התורה קודם.

 


ד.מ.
הודעות: 135
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ד.מ. » 20 אפריל 2020, 19:15

הג"ר משה שפירא זצ"ל הוה מרגלא בפומיה דאיכא שער הנ' בטומאה אלא דכשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה והאבדון שבו ובזה מגיעים אל הקדושה רק שלא בדרך עבודה אלא באופן שהאמת מתגלה באבדן, וביאר עפ"י הך מעשה דר"א בן דורדיא
וביאר עפי"ז ענין זנב הנחש שהוא נ' ובאחיזה בקצהו נהפך
אני בטוח שהוא אמר את זה באופן יותר מוסבר ועמוק
נשמח לשמוע ממי מתלמידיו


יעקב קליין
הודעות: 10
הצטרף: 15 מרץ 2020, 23:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי יעקב קליין » 20 אפריל 2020, 19:27

בענין זה זכורני שטומאת הגאוה היא הטומאה החמורה ביותר, אם משהו יודע את המקור אשמח שיעדכן.


ד.מ.
הודעות: 135
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ד.מ. » 20 אפריל 2020, 19:52

יעקב קליין כתב:
20 אפריל 2020, 19:27
בענין זה זכורני שטומאת הגאוה היא הטומאה החמורה ביותר, אם משהו יודע את המקור אשמח שיעדכן.

על מידת הגאווה כתוב בגמרא שאין אני והוא יכולין לדון בכפיפה אחת
טומאה הגאווה לא שמעתי


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1955
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 20:19

העלו פה מדברי ר' אהרן שכטר ושם היה כתוב טומאת הגאוה שהיא הכי חמורה והוא שער מט'.


יעקב קליין
הודעות: 10
הצטרף: 15 מרץ 2020, 23:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי יעקב קליין » 20 אפריל 2020, 20:21

נבשר כתב:
20 אפריל 2020, 20:19
העלו פה מדברי ר' אהרן שכטר ושם היה כתוב טומאת הגאוה שהיא הכי חמורה והוא שער מט'.
עדיין צריך את המקור מהקדמונים.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1955
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 20:22

יעקב קליין כתב:
20 אפריל 2020, 20:21
עדיין צריך את המקור מהקדמונים.
זה קאי עד דברי הרב @ד.מ.


ד.מ.
הודעות: 135
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ד.מ. » 20 אפריל 2020, 21:01

מה שמצאתי בינתיים זה דבר בעה"ת בלקוטי תורה לשיה"ש שכתב שידוע שבחי' גסות נקרא אבי אבות הטומאה שהוא שורש כל התאוות שבעולם
ומבואר שהוא מקור קדום וידוע
ויתכן הביאור כמבואר בגמ' הנ"ל דאין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת, וכיון שמסולק מן השי"ת ממילא חשוב כמת, כשאדם מנתק את עצמו מיחידו של עולם ותופס עצמו כיש קיים בפנ"ע, בזה גופא הוא מנותק משורש החיים.


בית מתתניק
הודעות: 62
הצטרף: 20 אפריל 2020, 20:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי בית מתתניק » 20 אפריל 2020, 21:02

דבר זה ידוע בשם הגר"א, ויש לברר המקום.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי נדיב לב » 20 אפריל 2020, 21:24

בספר פרי העץ לרבי יהודה מודרן [תלמיד החתם סופר] פרשת תצוה כתב: והנה יש לדקדק במגילה, כשיעצו לו לעשות עץ לתלות את מרדכי וייטב הדבר לפני המן, ואינו מובן מה הוטב זה בעיניו, איזה דבר חכמה אמרו לו בזה. אכן הנה כוונתם היתה שיעשו עץ עם התחזקות כח הטומאה, ולכן ציוו לעשות עץ גבוה חמישים אמה, דהיינו לקשרו עד כח שער חמישים אשר בטומאה, וסברו כי בהיות אי אפשר לאדם להשיג שער הנ' של בינה, לכן לא יוכל מרדכי להתגבר על שער הנון של הטומאה ע"כ.

בספר ברית כהונת עולם [תלמיד המגיד ממזריטש] פרק לט כתב וז"ל: והנה המן הרשע היה גם כן ממ"ט שערי טומאה ואמנם נתגאה בעשרו לעלות לשער החמישים בסוד עץ גבוה חמישים ע"כ.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 אפריל 2020, 21:32

יש גר"א במגילת אסתר ע"ד הרמז [א,ב], על הפסוק 'בימים ההם כשבת המלך' - שד' רגלי מרכב' הטומאה הם ד' כתות שאינם מקבלים פני שכינה [חשמ"ל], הכסא עצמו - גאוה, והאדם שעל הכסא הוא היצה"ר שהוא התאוה!

- -
לגבי שער הנ', צריך להבין דבר יסודי.

אלו שאומרים ששער הנ' זה חוזר לקדושה, אין זה אומר שהטומאה עצמה נהפכת לטהרה, אלא שכל הרע שבה נעלם, ונשאר רק היסוד הטהור, או השורש שלו שבקדושה שמעבר לחילוקי טומאה וטהרה. והיינו שאם נכנסים חלילה לשער הנ', זה אבדון גמור לרע ולכל מי שנמצד אליו בשיעור שאינו יכול להטהר יותר. וזה ענין תליית המן על עץ נ' אמה, שכיון שהגיע לשער הנ', נאבד המן וניצל מרדכי.

וסביב ליסוד זה היו דברי הגאון ר' משה שפירא זצ"ל שהביא הרב @ד.מ., שזה היה סיבת פטירתו של ר' אלעזר בן דרדיא, והחידוש הוא שר' אלעזר בן דורדיא עצמו - נפשו רוחו ונשמתו, כן נכללו בטוב, עד שקראו לו רבי.

[כתבתי זאת לפני שראיתי את ההודעה שלפני, ואשרי שכיוונתי, והדברים יהוו ביאור גם לזה].


בית מתתניק
הודעות: 62
הצטרף: 20 אפריל 2020, 20:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי בית מתתניק » 20 אפריל 2020, 21:36

ספר וסופר כתב:
20 אפריל 2020, 21:32
יש גר"א במגילת אסתר ע"ד הרמז [א,ב], על הפסוק 'בימים ההם כשבת המלך' - שד' רגלי מרכב' הטומאה הם ד' כתות שאינם מקבלים פני שכינה [חשמ"ל], הכסא עצמו - גאוה, והאדם שעל הכסא הוא היצה"ר שהוא התאוה!

- -
לגבי שער הנ', צריך להבין דבר יסודי.

אלו שאומרים ששער הנ' זה חוזר לקדושה, אין זה אומר שהטומאה עצמה נהפכת לטהרה, אלא שכל הרע שבה נעלם, ונשאר רק היסוד הטהור, או השורש שלו שבקדושה שמעבר לחילוקי טומאה וטהרה. והיינו שאם נכנסים חלילה לשער הנ', זה אבדון גמור לרע ולכל מי שנמצד אליו בשיעור שאינו יכול להטהר יותר. וזה ענין תליית המן על עץ נ' אמה, שכיון שהגיע לשער הנ', נאבד המן וניצל מרדכי.

וסביב ליסוד זה היו דברי הגאון ר' משה שפירא זצ"ל שהביא הרב @ד.מ., שזה היה סיבת פטירתו של ר' אלעזר בן דרדיא, והחידוש הוא שר' אלעזר בן דורדיא עצמו - נפשו רוחו ונשמתו, כן נכללו בטוב, עד שקראו לו רבי.

[כתבתי זאת לפני שראיתי את ההודעה שלפני, ואשרי שכיוונתי, והדברים יהוו ביאור גם 
ר' משה אמר פעם שברע עצמו בשיאו מונח המחיה שלו, כמו שכתב הרב ספר וסופר. אשמח אם משהו יוכל לבאר הדברים.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 אפריל 2020, 21:47

כך אני מסביר לעצמי בצורה הפשוטה [ודאי שיש בזה עוד דברים עמוקים]:
הקב"ה לא חידש מציאות של רע לבד, אלא עצם המציאות היא טוב גמור, והרע הוא עיוות מסוים שחל במציאות.
ממילא כיוון שהרע 'רוכב' על מציאות שמצד עצמה היא טובה, כמה שהרע יותר פועל ומרחיב את המציאות שהוא רוכב עליה, עצם המציאות תדחה את הדברים הזרים לה ותתאים את הדבר לשורש.
נמצא שכמה שהרע יותר פועל הוא יותר ויותר מביא על עצמו את המחיה שלו.

[דוגמא רחוקה: אדם שלא מתאים לתפקיד, כדוגמת 'שר צבא' שהתמנה בפרוטקציה וכדו', כל עוד שאין לחימה יתכן והוא יישב ימים רבים על ממלכתו, אולם כמה שיהיה יותר צורך בו, והוא יותר יפעל, אז התפקיד עצמו יגרום לו לכשלים ולכשלונות עד שיתברר לעין כל העיוות שבו וידחה מתפקידו].

כתבתי 'בערך', מקוה שזה נהיה יותר מובן ולא יותר מסובך..


ד.מ.
הודעות: 135
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ד.מ. » 20 אפריל 2020, 23:31

המשל שעומד לנגד עיני בזאת הוא מענין השואה דכשהרע מגיע עד קצהו הוא מבטל את עצמו לעיני כל, וביטל לא רק את הנאציזם אלא את כל העידן המודרני [ואז באנו לרע מסוג אחד של הפוסטמודרנה], וזהו שורש המחייה את הרע במה שהקב"ה רוצה בקיומו לגלוי על ידו את יחודו באופן מושלם כפי שהאריך בדעת תבונות, וע"כ בפסגת הרע מתברר היחוד, מתברר שקריותו של הרע והעדר מציאותו


א. ל. חנן
משתמש ותיק
הודעות: 255
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 20 אפריל 2020, 23:54

א. בנתיבות שלום מבואר בשם צדיקים ששער הנ' הוא היאוש והמחשבה שכבר א"א לצאת מהמצב.
ב. במה שכתבו כאן ששער הנון של טומאה הוא עצמו כבר מבורר עיין אור החיים הק' על שמות פרק ג פסוק ח
"ואם תאמר ומה בכך אם היה ה' גואל אותם קודם זמן זה - עוד למה ה' הוציאם בזבולא בתרייתא בזמן שאם היו מתעכבים קצת היו נלכדים עד שהוצרך למהר ולא יכלו להתמהמה, והיה לו להוציאם בזמן מרווח:
הנה למה שקדם לנו כי עיקר הגלות הוא לברר הניצוצות שנטמעו בנ' שערי טומאה, וכמו שציינתי דבר זה כמה פעמים, בזה יניח דעת בב' השאלות, כי אם היה מוציאם קודם זה היו מפסידים בירור החלק ההוא, ותדע שעם ה' השיגו בבחינת כללותם הכלול במשה שנתיחס בשם עמו השגת מ"ט שערי בינה, וטעם שלא השיג שער החמשים, הוא לצד שאין המושג אלא בהשתדלות המשיג, ולצד שישראל לא נכנסו בנ' שערי טומאה לברר אותו לא השיגו בחינת הקודש שכנגדו, והבטיחנו כי לעתיד לבא ישפיע בנו אל עליון תורת חיים שבשער החמשים, והשגתה היא באמצעות הגליות, ובפרט בגלות האחרון אנו משיגים הדבר:
וטעם שנסתכנו ישראל במצרים בבירור שער הנ', לצד שלא היו בני תורה, מה שאין כן דורות האחרונים באמצעות תורתם ישיגו ליכנס לשער הנ', ולהוציא בלעו מפיו,
ואז ספו תמו בחינת הטומאה ומעתה כל שהיה ה' מוציא ישראל קודם זמן כל שהוא היו ממעטים הבירור, והיו מתמעטים במושג, ולזה הוציאם בנקודה האחרונה של מ"ט וקודם שנכנסו לשער הנ', והוא אומרם ז"ל (מכילתא בא) וגאלם מיד ד".
כוונת דבריו על דרך האפשר שבכדי לברר טומאה חמורה שכזו צריכים להיות בהגנה שלא ליפול חלילה באותו מקום. משל ליורד לבור גדול שצריך להיות קשור בחבל עבות למעלה כדי שלא ישאר חלילה בעמקי הבור, והדברים עמוקים. אך כל עוד ובנ"י לא קבלו את התורה שהיא מצד נ' שערי בינה לא יכולים לקבל את התפקיד לברר גם את שער הנ'.
ובמש"כ שע"י התורה יכולים להוציא בלעו מפיו יש לציין לדבריו הנודעים שמות פרק יט פסוק ה 
 "עוד ירמוז למה שאמרו ז"ל (ע"ז כב:) ישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן, וזו היא סגולתן מכל העמים שלא פסקה זוהמתן, עוד ירמוז סתר עליון, לפי מה שקדם לנו כי ענפי הקדושה ז נתפזרו בעולם, ואין מציאות להם להתברר זולת באמצעות ישראל, וביותר באמצעות עסק התורה, שהיא כאבן השואבת ניצוציה במקום שהם, ואותם נצוצי הקדושה גם להם יקרא סגולה, והוא אומרו והייתם קרינן ביה והויתם ח, פירוש בה"א מלאפו"ם ט, כי הם יהיו הוית סגולה, מכל העמים אשר נפוצו שם, באמצעות התורה, כמאמרם ז"ל (זוהר ח"ב קפח:) וכמו שכתבנו כמה פעמים הדברים במעשה מצרים, ואומרו כי לי כל הארץ, כאן רמז שיש לו סגולה מפוזרת בכל הארץ, וזה טעם פיזור ישראל בארבע רוחות העולם, לחזור אחר הסגולה שהיא אבידתם, והנה זולת עונם של ישראל היו יכולים השגת הדבר בלא פיזור בעולם, אלא בכח עוצם תורתם היו מולכים בכל העולם, ושואבים כל בחינות הקדושות מכל מקום שהם, ובאמצעות החטא תש כוחם וצריכין לרדת שמה לברר הטוב ההוא".
ג. בגדר שער הנ' דקדושה, אי' בספרים (אצטט מקורות בהמשך אי"ה) שהוא בחי' תכלית הידיעה שלא נדע, וכמו שאמרו בזוה"ק ולית דידע בך כלל, שזה השגת האלוקות בבחי' שער הנ'. ומרע"ה הגיע למ"ט שערי בינה ואז ראה שאין להשיג. ושמעתי בשם מרן הגרא"מ ש"ך שחזר על ביאור ששמע מחסיד אחד על מה שמשה רבינו היה עניו מכל האדם וכי לא ידע שלא קם נביא וכו', אלא שמשל לחבית מים ענקית מחזיקה מאות קוב מים, וודאי שאין עוד כמות מים כזו בנמצא, אך כשהיא נמצאת בים הגדול היא נכללת בכמות המים שם. ומכיון שמשה רבינו השיג אלוקותו ית' זה עצמו הביא לעניו מכל האדם.


חזק
הודעות: 185
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי חזק » 21 אפריל 2020, 07:55

ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:15
הג"ר משה שפירא זצ"ל הוה מרגלא בפומיה דאיכא שער הנ' בטומאה אלא דכשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה והאבדון שבו ובזה מגיעים אל הקדושה רק שלא בדרך עבודה אלא באופן שהאמת מתגלה באבדן, וביאר עפ"י הך מעשה דר"א בן דורדיא
וביאר עפי"ז ענין זנב הנחש שהוא נ' ובאחיזה בקצהו נהפך
אני בטוח שהוא אמר את זה באופן יותר מוסבר ועמוק
נשמח לשמוע ממי מתלמידיו

בלי להתייחס לאומר, אלו דברים מחודשים שהשכל הישר מתקשה לקבל
מה זה כשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה? אם ישנם 50 שערי טומאה פירושו שכל מעלה נוספת ומתגברת הטומאה, ולפירושך דווקא בשער הנון היא ברוחת מה שלא ברחה בשער מט או א? סליחה על הצגת השאלה הפשטנית אבל אולי תנסה להסביר לי דברים שעל פניו הם פלפולי מחשבה בלי אחיזה במציאות


ד.מ.
הודעות: 135
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ד.מ. » 21 אפריל 2020, 11:26

חזק כתב:
21 אפריל 2020, 07:55
ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:15
הג"ר משה שפירא זצ"ל הוה מרגלא בפומיה דאיכא שער הנ' בטומאה אלא דכשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה והאבדון שבו ובזה מגיעים אל הקדושה רק שלא בדרך עבודה אלא באופן שהאמת מתגלה באבדן, וביאר עפ"י הך מעשה דר"א בן דורדיא
וביאר עפי"ז ענין זנב הנחש שהוא נ' ובאחיזה בקצהו נהפך
אני בטוח שהוא אמר את זה באופן יותר מוסבר ועמוק
נשמח לשמוע ממי מתלמידיו

בלי להתייחס לאומר, אלו דברים מחודשים שהשכל הישר מתקשה לקבל
מה זה כשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה? אם ישנם 50 שערי טומאה פירושו שכל מעלה נוספת ומתגברת הטומאה, ולפירושך דווקא בשער הנון היא ברוחת מה שלא ברחה בשער מט או א? סליחה על הצגת השאלה הפשטנית אבל אולי תנסה להסביר לי דברים שעל פניו הם פלפולי מחשבה בלי אחיזה במציאות

תודה על הערתך
אכן איני מבין הדברים לעמקן, אך כך שמעתי ממנו, כל ענין שער הנ' אי"ב כ"כ שהוא מקום שעליו אמרו דשם ידיעת ההפכים חד היא,
ניסיתי לעיל להביא דוגמא מהשואה - וכמובן שמי שהגיע לשם אין הכוונה שבזה גופא הוא מגיע אל הקדושה, אלא שהוא מגיע אל האבדן ובזה הוא מגלה את האמת אלא שאי"ז שייך לעבודתו, ואי"ז מקום מציאותו
אולי יש כאן מי מתלמידיו שידע להסביר יותר טוב?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1955
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי נבשר » 21 אפריל 2020, 17:31

חזק כתב:
21 אפריל 2020, 07:55
בלי להתייחס לאומר, אלו דברים מחודשים שהשכל הישר מתקשה לקבל
מה זה כשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה? אם ישנם 50 שערי טומאה פירושו שכל מעלה נוספת ומתגברת הטומאה, ולפירושך דווקא בשער הנון היא ברוחת מה שלא ברחה בשער מט או א? סליחה על הצגת השאלה הפשטנית אבל אולי תנסה להסביר לי דברים שעל פניו הם פלפולי מחשבה בלי אחיזה במציאות
אף אני שמעתי מר' משה כך. סלח לי אבל אני לא כ"כ מקבל את צורת הצגת השאלה, שאינו כפשוטו של נ', מסתמא יש לו מקור בדבריו לזה, נוסח השאלה מה הפירוש בדברים.
לעצם העניין כמודמה שכתבו כבר למעלה, אבל העיקרון לדעתי בנוי ע"ז, שלפי האמונה שלנו העולם מושגח וכו' ורע שיש בעולם הוא לא במציאות העולם, שהרי הבורא ברא את העולם לטובה ולא לרעה לטהרה ולא לטומאה, אלא הוא כלי וחלק מהמטרה שלשמה נברא העולם היינו בשביל צד הטוב כמובאר ברמח"ל. א"כ הנ' (אני לא מבין זה) מבטא נקודה שהיא אל חזור מבחינת הדברים שמט' הוא עדיין כמו שיש לו מקום אבל הנ' זה אחיזה כבר במציאות שהיא אל חזור, ואל חזור ברע הוא לא אפשרי שהרע אינו מציאות אמיתי, בע"כ הרע מתכלה ואין מציאות של רע. או בנוסח אחר שמתגלה כמה הרע הוא "רע" וכמה א"א להיות במציאות ההיא בהכרח הוא מתכלה, וזה נוסח קצת שונה. דוגמא שמעתי למשל אינטרנט לרע, שיותר ויותר אנשים ישתמשו בו בהכרח היחס אליו יהיה שהוא לא קיים ולא נכון. מקוה שהבנתי נכון את דבריו.


יש מהם שאומרים
הודעות: 46
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 16:22
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי יש מהם שאומרים » 21 אפריל 2020, 19:17

ד.מ. כתב:
21 אפריל 2020, 11:26
חזק כתב:
21 אפריל 2020, 07:55
ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:15
הג"ר משה שפירא זצ"ל הוה מרגלא בפומיה דאיכא שער הנ' בטומאה אלא דכשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה והאבדון שבו ובזה מגיעים אל הקדושה רק שלא בדרך עבודה אלא באופן שהאמת מתגלה באבדן, וביאר עפ"י הך מעשה דר"א בן דורדיא
וביאר עפי"ז ענין זנב הנחש שהוא נ' ובאחיזה בקצהו נהפך
אני בטוח שהוא אמר את זה באופן יותר מוסבר ועמוק
נשמח לשמוע ממי מתלמידיו

בלי להתייחס לאומר, אלו דברים מחודשים שהשכל הישר מתקשה לקבל
מה זה כשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה? אם ישנם 50 שערי טומאה פירושו שכל מעלה נוספת ומתגברת הטומאה, ולפירושך דווקא בשער הנון היא ברוחת מה שלא ברחה בשער מט או א? סליחה על הצגת השאלה הפשטנית אבל אולי תנסה להסביר לי דברים שעל פניו הם פלפולי מחשבה בלי אחיזה במציאות

תודה על הערתך
אכן איני מבין הדברים לעמקן, אך כך שמעתי ממנו, כל ענין שער הנ' אי"ב כ"כ שהוא מקום שעליו אמרו דשם ידיעת ההפכים חד היא,
ניסיתי לעיל להביא דוגמא מהשואה - וכמובן שמי שהגיע לשם אין הכוונה שבזה גופא הוא מגיע אל הקדושה, אלא שהוא מגיע אל האבדן ובזה הוא מגלה את האמת אלא שאי"ז שייך לעבודתו, ואי"ז מקום מציאותו
אולי יש כאן מי מתלמידיו שידע להסביר יותר טוב?
שמעתי ממנו בעניין זה שציטט את דברי המהר"ל בפירוש אור חדש למגילת אסתר, וז"ל המהר"ל שם:

"אמנם יש לך לדעת בענין זה כי דבר עמוק הוא זה כי המן היה חשב כי מעלתו כ"כ גדולה עד שעשה עצמו ע"ז וידוע כי אף מרע"ה נאמר עליו (ראש השנה כא, ב) מ"ט שערי בינה נבראים בעולם וכולם נמסרו למשה שנאמר (תהלים ח, ו) ותחסריהו מעט מן האלקים כי שער חמישים לא נמסר לאדם כי העולם הזה נברא בז' ימים וכאשר אתה משלים שבעה דהיינו לעשות מרובע אחד שהוא שבעה הוא מ"ט ושער הנו"ן עצמו לא שייך לעה"ז והמן שעשה עצמו ע"ז אמר כי יש בו ענין אלקי ולכך יש לו שייכות לשער החמישים ולפיכך אמר יעשו עץ גבוה חמישים להודיע כי מיתתו של מי שעשה כנגדו הוא בא משער הנו"ן שמגיע שם המן וכך אמרו לו יועציו כי כאשר יהיה העץ גבוה חמישים אז תוכל להיות גובר עליו כי גדולה שלך הוא משער חמשים כי יש בך אלקית אשר שייך לו החמישים ומפני כי עשה עצמו שהוא שייך למספר חמשים ומי שעשה כנגדו בא לו המיתה משער החמשים ולכך אמרו יעשו עץ גבוה חמשים ומפני כי היה לעלות עד המדריגה החמשים מה שלא שייך לאדם לכך דבר זה היה מיתתו כי אין מגיע לשם האדם ובשער הזה ההעדר אל האדם כי אין לו מציאות שם בשער החמישים ולכך כאשר המן היה מגביה עצמו ועשה עצמו אלקית לומר שהגיע לשם דבר זה היה העדר שלו ומיתתו ולפיכך נתלה על עץ גבוה חמשים. ובמדרש (ילקוט שמעוני אסתר סי' תתרנג) אחר הדברים האלה גדל המלך את המן אמר ר' עקיבא עד היכן גדלו עד עץ של חמישים אמה שנאמר ויעשו עץ גבוה חמישים אמה מעל כל עד דתחמניה תלוי על חמשים אמה כף עשרין ל' תלתין הרי חמשין, ופי' זה כי גדלו המלך מעל כל השרים שעשה אותו אלקות וזהו דכתיב (אסתר ג, א) מעל כל השרים ודבר זה היה בעצמו גורם לו המיתה והתליה על עץ חמשים אמה וזה שאמר עד היכן גדלו עד שיעשו עץ גבוה חמשים אמה כלומר כי אחשורוש היה מגביה את המן עד שער החמשים כאשר עשה אותו ע"ז ואין אדם מגיע לשם בעולם הזה וכאשר הגדיל אותו עד שם משם מתחייב לו התליה וההעדר שלא יהיה נמצא כי אין לאדם מציאות עם שער החמשים וזה שאמר שהגדילו עד יעשה עץ גבוה חמשים אמה והבן הדברים האלו מאוד כי הם עמוקים"

עכ"ל קודשו של רבינו המהר"ל.
 


יש מהם שאומרים
הודעות: 46
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 16:22
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי יש מהם שאומרים » 22 אפריל 2020, 14:45

המשך דבריו שם:

"ובמדרש (ילקוט שמעוני אסתר סי' תתרנו) עץ גבוה נ' אמה והיה המן חוזר ומבקש קורה של נ' אמה ולא מצא אלא קורה שהיתה בתוך ביתו לפי שהיה בנו פרשנדתא הגמון בקרדוניא ונטל נסר אחד מתיבתה של נח שהיה ארכו של נסר נ' אמה שעשה הקב"ה זכרון בעולם שידעו דורות העולם שבא מבול לעולם שכן כתיב (תהלים קיא, ד) זכר עשה לנפלאותיו וכן כשנהפך סדום הניח זכרון לעולם (בראשית יט, כו) ותבט אשתו מאחריו ותהי נצב מלח עד עכשיו היא עומדת שיהיו הדורות נותנים בשבחו של בורא עולם ועמד דריוש וקלל להמן ונגע בו קלונו שכן הוא אומר (עזרא ו, יא) אינש די יהשנא פתגמא דנה יתנסח אעא מן ביתיה, לכך נאמר ובבוקר אמור למלך ויתלו את מרדכי (אסתר ה, יד) ואח"כ אתה נכנס עם המלך לסעודה אכול ושתה וערב לך ותראה שונאך צלוב כנגדך ולבך שמח. ומה ראה לומר לצלבו אלא אמר הרי שעה שמכל דבר הקב"ה יכול להציל אברהם מן האש יצחק מן העקידה יעקב מן המלאך ומשה מחרב פרעה ישראל מן הים וכן מכל דבר ומן הצלב אינו יכול להציל ע"כ פי' מדרש זה שבא לפרש למה אמר דוקא יעשו עץ גבוה חמשים אמה לכך אמר שהעץ הזה נשאר מתיבתו של נח כי המבול בא לשטף את כל העולם ונח היה נצל ע"י התיבה שארכה חמשים אמה וזה כי העולם מגיע עד מ"ט כמו שהתבאר לעיל וכל העולם היה נשטף בימי המבול והיה העולם מקבל הצלה מן שער החמשים שהוא על העולם ומפני כך היתה התיבה שהיה ע"י הצלתו של נח חמשים אמה ואמר מפני שהש"י עשה זכר לנפלאותיו וכו' פי' כי הש"י כאשר עושה נס ושנוי בריאה בעולם אף אחר שעבר הנס סוף סוף מאחר שהיה הנס בעולם אי אפשר שלא יהיה נשאר רושם בעולם מאחר שמשם היה הצלת נח ור"ל אף כי אין הנהגת העולם אחר המבול כמו שהיה במבול שהיה הצלתו של נח משער החמשים מ"מ הש"י עשה זכר לנפלאותיו ויש כאן דבר מה מאותו כח עוד בעולם ולפיכך אמר המן שהוא אדם יחידי פרטי והוא מקבל כחו ממנו ובפרט בהרי אררט ששם היה התיבה של נח שהוא הצלתו והרי אררט הוא קרדניא שכן תרגם אונקלוס הרי אררט טוריא קרדניא ואמר שמצא נסר א' שהיה מתיבתו של נח ר"ל כח מה שהיה בהצלתו של נח כי האדם שהוא פרטי כמו המן מקבל כח זה והוא דבר מה בלבד ואמר המן כי הוא מוכן ביותר לקבל כח זה מפני כי בנו של המן היה הגמון בהררי אררט שהיה התיבה נחה עליו ולכך הוא מוכן לקבל זה הכח ביותר ואמר שבשביל זה יש בו כח אלקותו ובו יהיה גובר על מרדכי וכן בפרק חלק אמרו שם (סנהדרין צו, א) דסנחרב מצא דפא ממתיבתה דנח ואמר היינו אלקא דשזבא מטופנא דנח אמר אי אזיל האי גברא ומצלח מקריב להו לתרין בנוהי קמך ע"כ, ודבר זה ג"כ פירושו שהיה יודע סנחרב כי אינו מצליח רק אם יגיע הצלחתו אל כח עליון לגמרי וכי אפשר לבטל בענין זה וזולת זה לא יוכל ומפני כי המבול והצלת של נח משער החמשים ולכך רצה לעבוד לאותו דף שזה היה הצלתו של נח כלומר לאותו כח מה שהיה בו הצלתו של נח ואמר היינו אלהא רבא דשזבא לנח והיה העץ נשאר מן התיבה ר"ל כי נשאר דבר מה בעולם מן הצלתו של נח וראיה לזה כי אחר המבול נשבע שלא להביא עוד מבול ודבר זה אינו מצד עולם הזה שהרי בא מבול לעולם מצד עולם הזה רק כי נשאר דבר זה משער הנ' ואם היה משם הצלתו של נח כ"ש שלא יבא עוד המבול על העולם ולכך אמר המן כאשר ראה גודל הצלחתו כי כח שלו מגיע עד שער החמשים ובשביל כך עשה עצמו ע"ז ולכך אמרו יעשה עץ גבוה חמשים אמה ולפיכך כתיב (אסתר ג, א) וינשאיהו מעל כל השרים שהיה מנשאו אותו עד מספר כל שהוא חמשים ובזה עשה אותו ע"ז כמו שהתבאר למעלה דבר זה, ומה שאמר כי כורש קלל את המן כמה שאמר (ילקוט שמעוני אסתר סי' תתרנו) ואינש די יהשנא פתגמא דנה יתנסח אעא מן ביתה ר"ל שיסולק ממנו כח זה אשר הוא רוצה לעשותו בו דבר וזה מפני שהוא רוצה לשנות פתגמא ולבטל בנין ב"ה קאמר יתנסח אעא במיתא שיסלק ממנו כח זה שרוצה בכח זה לבטל בנין הבית, והבן הדברים האלו מאוד ואין לפרש יותר כלל כי הם דברים עמוקים מאוד, ויראה כי על זה רמז בשמו נו"ן בסופו של המן שרצה להגיע עד שער החמשים והוא אדם שמספר אדם מ"ה ונקרא המן בפרט אדם כמו שדרשו עליו לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם ולא מלך זה המן וראוי שיקרא אדם מפני שרצה לעשות עצמו אלוה והוא אדם היה רוצה להגיע עד שער החמשים וזה הוא המן ולכך הגיע לו המיתה לגמרי ואפילו משה לא הגיע אל שער החמשים שנאמר (תהלים ח, ו) ותחסרהו מעט מאלקים ודי בזה ואמר מה ראה לצלבו ולא בשאר מיתות ועל זה אמר כי מן הצליבה לא יוכל לעזרו ור"ל בזה כי הצליבה מיוחד מן שאר מיתות כי הצליבה הוא מגיע כביכול אל הש"י בעצמו ובכבודו שנאמר (דברים כא, כג) קללת אלקים תלוי ופרשנו (גור אריה שם) זה מאחר שנברא האדם בצלם אלקים ומשותף בזה האדם אל מי שברא האדם בצלמו ומאחר שהוא פוגם בכבודו כי שאר מיתות אין נוגע בצלם אלקים שהרי אינם בגלוי כמו שהוא התלוי כי לכך נתלה שיהיו רואין אותו הבריות ולכך אמר הכתוב כי זה קללת אלקים מאחר שהאדם הוא משתתף אל אלקים בצלם שהרי יש לו צלם אלקים והוא פוגע בכבוד הצלם כאלו הוא פוגע בעצמו וכדכתיב (שם) קללת אלקים תלוי ועוד יתבאר בסמוך ענין זה ומביא משל לאחד שרוצה לאבד את אחד ובא גבור להצילו אמר אם אלחם נגד אותו שאני בא לאבד אותו הרי הגבור מצילו אני אלחום נגד הגבור עצמו ולא יציל את אשר אני בא לאבד אותו כך אמרו חכמים של המן כאשר יתלה אותו על העץ ודבר זה קללת אלקים ובזה יהיה לו כח על מרדכי ולא יציל אותו אלקיו כאשר התליה הזאת פוגע בהכבוד אלקי שנברא האדם בצלם אלקי ואם יפגע בכבוד עצמו איך יציל את המן וכדי שיהיה נגלה לגמרי וכאשר הוא נגלה ביותר הוא יותר קללת אלקים ולכך אמר יעשו עץ גבוה חמשים אמה כי בזה הוא נגלה ביותר כך חשבו חכמים ויש לפרש כי זה עצמו מה שאמר יעשו עץ גבוה חמשים אמה שאמר המן כי מאחר שהוא פוגע בו יתברך ואסור לדבר מזה עוד."


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1711
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי במבי » 22 אפריל 2020, 15:03

יעקב קליין כתב:
20 אפריל 2020, 20:21
נבשר כתב:
20 אפריל 2020, 20:19
העלו פה מדברי ר' אהרן שכטר ושם היה כתוב טומאת הגאוה שהיא הכי חמורה והוא שער מט'.
עדיין צריך את המקור מהקדמונים.

המקור הוא זה שמצרים קרויה רהב, ופירוש המילה "רהב" זה גאווה ככתוב וּמִצְרַ֕יִם הֶ֥בֶל וָרִ֖יק יַעְזֹ֑רוּ לָכֵן֙ קָרָ֣אתִי לָזֹ֔את רַ֥הַב הֵ֖ם שָֽׁבֶת: (ישעיהו פרק ל פסוק ז) וכן ל֥וֹא אַתְּ־הִ֛יא הַמַּחְצֶ֥בֶת רַ֖הַב מְחוֹלֶ֥לֶת תַּנִּֽין׃(שם נא-ט) וכותב שם רש"י רהב" - מצרים שכתוב בה רהב הם  (ובתהילים אַזְכִּיר, רַהַב וּבָבֶל לְיֹדְעָי...י: (פ-ד))

ור' ישעיהו טראני כותב לכן קראתי לזאת - למצרים , רהב הם שבת - הגדוּלה שלהם בטילה תהיה , שישפילם הבורא תחת מלך אשור , והוא כמו "ירהבו הנער בזקן" (יש' ג , ה) , שפירושו: 'יתגדלו'.


(ורהב בגי' - זר)


א. ל. חנן
משתמש ותיק
הודעות: 255
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 23 אפריל 2020, 16:01

במבי כתב:
22 אפריל 2020, 15:03
העלו פה מדברי ר' אהרן שכטר ושם היה כתוב טומאת הגאוה שהיא הכי חמורה והוא שער מט'.
עדיין צריך את המקור מהקדמונים.
מה שאני למדתי מרבותי ששער הנ' הוא הניתוק הגדול ביותר מהרבוש"ע.
ועל הגאוה נאמר 'אין אני והוא וכו''.
אולי זה כוונתו.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1711
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי במבי » 23 אפריל 2020, 17:58

א. ל. חנן כתב:
23 אפריל 2020, 16:01
במבי כתב:
22 אפריל 2020, 15:03
העלו פה מדברי ר' אהרן שכטר ושם היה כתוב טומאת הגאוה שהיא הכי חמורה והוא שער מט'.
עדיין צריך את המקור מהקדמונים.
מה שאני למדתי מרבותי ששער הנ' הוא הניתוק הגדול ביותר מהרבוש"ע.
ועל הגאוה נאמר 'אין אני והוא וכו''.
אולי זה כוונתו. ש

וידיעת ההפכים אחת היא, וא"כ שער המט' דקדושה הינה הענווה וכידוע משה רבינו ע"ה הוא העניו מכל האדם ולכן הגדיל להשיג בשערי הקדושה יותר מכולם. 
 


חזק
הודעות: 185
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי חזק » 27 אפריל 2020, 03:20

נבשר כתב:
21 אפריל 2020, 17:31
חזק כתב:
21 אפריל 2020, 07:55
בלי להתייחס לאומר, אלו דברים מחודשים שהשכל הישר מתקשה לקבל
מה זה כשמגיעים לשער הנ' מגלים את השקר שבטומאה? אם ישנם 50 שערי טומאה פירושו שכל מעלה נוספת ומתגברת הטומאה, ולפירושך דווקא בשער הנון היא ברוחת מה שלא ברחה בשער מט או א? סליחה על הצגת השאלה הפשטנית אבל אולי תנסה להסביר לי דברים שעל פניו הם פלפולי מחשבה בלי אחיזה במציאות
אף אני שמעתי מר' משה כך. סלח לי אבל אני לא כ"כ מקבל את צורת הצגת השאלה, שאינו כפשוטו של נ', מסתמא יש לו מקור בדבריו לזה, נוסח השאלה מה הפירוש בדברים.
לעצם העניין כמודמה שכתבו כבר למעלה, אבל העיקרון לדעתי בנוי ע"ז, שלפי האמונה שלנו העולם מושגח וכו' ורע שיש בעולם הוא לא במציאות העולם, שהרי הבורא ברא את העולם לטובה ולא לרעה לטהרה ולא לטומאה, אלא הוא כלי וחלק מהמטרה שלשמה נברא העולם היינו בשביל צד הטוב כמובאר ברמח"ל. א"כ הנ' (אני לא מבין זה) מבטא נקודה שהיא אל חזור מבחינת הדברים שמט' הוא עדיין כמו שיש לו מקום אבל הנ' זה אחיזה כבר במציאות שהיא אל חזור, ואל חזור ברע הוא לא אפשרי שהרע אינו מציאות אמיתי, בע"כ הרע מתכלה ואין מציאות של רע. או בנוסח אחר שמתגלה כמה הרע הוא "רע" וכמה א"א להיות במציאות ההיא בהכרח הוא מתכלה, וזה נוסח קצת שונה. דוגמא שמעתי למשל אינטרנט לרע, שיותר ויותר אנשים ישתמשו בו בהכרח היחס אליו יהיה שהוא לא קיים ולא נכון. מקוה שהבנתי נכון את דבריו.
תודה בעיקר על המהלך השני
 


ביאור הדבר
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש שער החמישים בטומאה?

שליחה על ידי ביאור הדבר » 29 אפריל 2020, 23:38

ר' משה שפירא מדבר על העניין בשיעוריו על פסח

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח