מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם


פותח הנושא
מבית לוי
הודעות: 39
הצטרף: 30 מרץ 2020, 22:28
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי מבית לוי » 20 אפריל 2020, 17:54

הנה בספירת העומר סופרים את היום תכף מתחילתו משא"כ בספירת שבועות לא סופרים היום יום אחד לשבוע ראשון אלא רק ביום השביעי סופרים שבוע אחד, ולכאו' צ"ע מאי שנא ספירת הימים שסופרים אותם מיד בתחילתם מספירת השבועות שנספרים רק בסופם.
אשמח לשמוע חוו"ד הרבנים דפה בענין,


המכיר את מקומו
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 20 אפריל 2020, 18:09

היות ולא עסקינן בשבוע של ימות עולם כי אם בשבוע הנוצר ע"י הספירה גופא
ממילא אין מקום לספור שבוע לפני שהוא נוצר החפצא של השבוע
ודו"ק


fantian
הודעות: 163
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי fantian » 20 אפריל 2020, 19:04

מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו


המכיר את מקומו
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 20 אפריל 2020, 19:27

המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 18:09
היות ולא עסקינן בשבוע של ימות עולם כי אם בשבוע הנוצר ע"י הספירה גופא
ממילא אין מקום לספור שבוע לפני שהוא נוצר החפצא של השבוע
ודו"ק

דרך אגב זכורני שיש מדקדקים בלשונות הרמב"ם דעיקר הספירה היא ספירת השבועות ולא ספירת הימים
והביאור בזה דדעת הר"מ דספירת הימים היא רק היכ"ת לבוא לידי ספירת השבועות וכמש"נ (שספירת הימים
היא יוצרת את השבועות)


המכיר את מקומו
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 20 אפריל 2020, 19:33

fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:04
מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו
ז"ל הערוה"ש יו"ד סימן שצה סעיף ב: "ולכאורה כיון דמקצת היום ככולו אם כן גם מקצת לילה די לענין שלושים וכו', ובאמת כן דעת הרמב"ן והרא"ש בשם הר"ם, אבל דעת הרשב"ם והריב"ם דבלילה אין הדבר ניכר, ובעינן מקצת היום" עי"ש


פותח הנושא
מבית לוי
הודעות: 39
הצטרף: 30 מרץ 2020, 22:28
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי מבית לוי » 20 אפריל 2020, 19:40

המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 19:33
fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:04
מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו
ז"ל הערוה"ש יו"ד סימן שצה סעיף ב: "ולכאורה כיון דמקצת היום ככולו אם כן גם מקצת לילה די לענין שלושים וכו', ובאמת כן דעת הרמב"ן והרא"ש בשם הר"ם, אבל דעת הרשב"ם והריב"ם דבלילה אין הדבר ניכר, ובעינן מקצת היום" עי"ש

הנה יש מקום לדון, דכל הנידון אי אמרינן מקצת היום ככולו אף מהלילה זהו במצוות שעיקרן ביום אך ספירת העומר דעיקר זמנה בלילה כמו שנפסק להלכה ונלמד 'תמימות תהיינה' א"כ בזה לכאו' כו"ע לא פליגי דמקצת היום ככולו אף מהלילה, וצ"ע.


fantian
הודעות: 163
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי fantian » 20 אפריל 2020, 19:42

המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 19:33
fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:04
מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו
ז"ל הערוה"ש יו"ד סימן שצה סעיף ב: "ולכאורה כיון דמקצת היום ככולו אם כן גם מקצת לילה די לענין שלושים וכו', ובאמת כן דעת הרמב"ן והרא"ש בשם הר"ם, אבל דעת הרשב"ם והריב"ם דבלילה אין הדבר ניכר, ובעינן מקצת היום" עי"ש



לא הבנתי מה הקושיה עלי, גם את השבועות סופרים לא אחרי שנשלם השבוע לגמרי אלא בתחילת היום האחרון של השבוע, כי מקצת היום וגם הלילה ככולו ולכן נשלם השבוע, והוא הדין לעניין שלשים.
אבל לעניין שמתחילת השבוע זה כבר יהיה נקרא השבוע הראשון זה לא מצינו


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי עמנואל » 20 אפריל 2020, 20:02

מבית לוי כתב:
20 אפריל 2020, 17:54
הנה בספירת העומר סופרים את היום תכף מתחילתו משא"כ בספירת שבועות לא סופרים היום יום אחד לשבוע ראשון אלא רק ביום השביעי סופרים שבוע אחד, ולכאו' צ"ע מאי שנא ספירת הימים שסופרים אותם מיד בתחילתם מספירת השבועות שנספרים רק בסופם.
אשמח לשמוע חוו"ד הרבנים דפה בענין,
אם לדעתך יש עניין להקדים את השבועות לימים החכימנו. כי אם אין עניין כזה, אין מקום לשאלה למה זה לפני זה - כי הלוא אי אפשר לספור ימים ושבועות בדיבור אחד.
ומכל מקום אפשר שהקדים הימים מפני שהספירה מתחילה בימים ולה משפט הבכורה.


המכיר את מקומו
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 20 אפריל 2020, 20:05

עמנואל כתב:
20 אפריל 2020, 20:02
מבית לוי כתב:
20 אפריל 2020, 17:54
הנה בספירת העומר סופרים את היום תכף מתחילתו משא"כ בספירת שבועות לא סופרים היום יום אחד לשבוע ראשון אלא רק ביום השביעי סופרים שבוע אחד, ולכאו' צ"ע מאי שנא ספירת הימים שסופרים אותם מיד בתחילתם מספירת השבועות שנספרים רק בסופם.
אשמח לשמוע חוו"ד הרבנים דפה בענין,
אם לדעתך יש עניין להקדים את השבועות לימים החכימנו. כי אם אין עניין כזה, אין מקום לשאלה למה זה לפני זה - כי הלוא אי אפשר לספור ימים ושבועות בדיבור אחד.
ומכל מקום אפשר שהקדים הימים מפני שהספירה מתחילה בימים ולה משפט הבכורה.
אחר בקשת המחילה, נדמה לי שפספסת את כוונת המקשן
 


המכיר את מקומו
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 20 אפריל 2020, 20:06

fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:42
המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 19:33
fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:04
מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו
ז"ל הערוה"ש יו"ד סימן שצה סעיף ב: "ולכאורה כיון דמקצת היום ככולו אם כן גם מקצת לילה די לענין שלושים וכו', ובאמת כן דעת הרמב"ן והרא"ש בשם הר"ם, אבל דעת הרשב"ם והריב"ם דבלילה אין הדבר ניכר, ובעינן מקצת היום" עי"ש



לא הבנתי מה הקושיה עלי, גם את השבועות סופרים לא אחרי שנשלם השבוע לגמרי אלא בתחילת היום האחרון של השבוע, כי מקצת היום וגם הלילה ככולו ולכן נשלם השבוע, והוא הדין לעניין שלשים.
אבל לעניין שמתחילת השבוע זה כבר יהיה נקרא השבוע הראשון זה לא מצינו
עיקר כוונתי היתה דבהכרח מה שאנו סופרים בתחילת הימים אי"ז מחמת דינא דמקצת היום ככולו וממילא הדק"ל
 


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי עמנואל » 20 אפריל 2020, 20:09

המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 20:05
עמנואל כתב:
20 אפריל 2020, 20:02
מבית לוי כתב:
20 אפריל 2020, 17:54
הנה בספירת העומר סופרים את היום תכף מתחילתו משא"כ בספירת שבועות לא סופרים היום יום אחד לשבוע ראשון אלא רק ביום השביעי סופרים שבוע אחד, ולכאו' צ"ע מאי שנא ספירת הימים שסופרים אותם מיד בתחילתם מספירת השבועות שנספרים רק בסופם.
אשמח לשמוע חוו"ד הרבנים דפה בענין,
אם לדעתך יש עניין להקדים את השבועות לימים החכימנו. כי אם אין עניין כזה, אין מקום לשאלה למה זה לפני זה - כי הלוא אי אפשר לספור ימים ושבועות בדיבור אחד.
ומכל מקום אפשר שהקדים הימים מפני שהספירה מתחילה בימים ולה משפט הבכורה.
אחר בקשת המחילה, נדמה לי שפספסת את כוונת המקשן
 
תודה


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 20:21

המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 18:09
היות ולא עסקינן בשבוע של ימות עולם כי אם בשבוע הנוצר ע"י הספירה גופא
ממילא אין מקום לספור שבוע לפני שהוא נוצר החפצא של השבוע
ודו"ק
כמו דאמרינן "היום עשרה ימים שהם שבוע אחד ושלשה ימים", היינו שסופרים את הימים שהם שבוע אחד ומה שייך קודם לזה שבוע, שהימים לא נהפכו והתפתחו לשבוע.


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי הערשל » 20 אפריל 2020, 20:37

נבשר כתב:
20 אפריל 2020, 20:21
המכיר את מקומו כתב:
20 אפריל 2020, 18:09
היות ולא עסקינן בשבוע של ימות עולם כי אם בשבוע הנוצר ע"י הספירה גופא
ממילא אין מקום לספור שבוע לפני שהוא נוצר החפצא של השבוע
ודו"ק
כמו דאמרינן "היום עשרה ימים שהם שבוע אחד ושלשה ימים", היינו שסופרים את הימים שהם שבוע אחד ומה שייך קודם לזה שבוע, שהימים לא נהפכו והתפתחו לשבוע
זה תלוי במחלוקת אם ספירת ימים ושבועות זה מצוה אחת כפי שכתב הרמב"ם בסה"מ, והטעם בזה שזה ספירה אחת, ולכן מונים כל יום גם את השבוע, כמש"כ הרמב"ם שם. אך הבה"ג סובר שזה שתי מצוות, מצוה אחת למימני יומי, ומצוה שניה למימני שבועי, ויתכן שסובר כשיטות הראשונים (הר"ן סוף פסחים ועוד) שמצות ספירת שבועות זה רק ביומא דמישלם שבועי, ולפי"ז תישאר במקומה הקושיא שימנה בתחילת השבוע.  ובמנין שנים של יובלות ג"כ מונים בתחילת השנה.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 20:39

הערשל כתב:
20 אפריל 2020, 20:37
זה תלוי במחלוקת אם ספירת ימים ושבועות זה מצוה אחת כפי שכתב הרמב"ם בסה"מ, והטעם בזה שזה ספירה אחת, ולכן מונים כל יום גם את השבוע, כמש"כ הרמב"ם שם. אך הבה"ג סובר שזה שתי מצוות, מצוה אחת למימני יומי, ומצוה שניה למימני שבועי, ויתכן שסובר כשיטות הראשונים (הר"ן סוף פסחים ועוד) שמצות ספירת שבועות זה רק ביומא דמישלם שבועי, ולפי"ז תישאר במקומה הקושיא שימנה בתחילת השבוע.
לדעת הבה"ג מהו "שהם", הרי מצות השבועות אינה תלויה בימים והפיכתם ותרגומם לשבוע.


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי הערשל » 20 אפריל 2020, 20:41

נבשר כתב:
20 אפריל 2020, 20:39
לדעת הבה"ג מהו "שהם", הרי מצות השבועות אינה תלויה בימים והפיכתם ותרגומם לשבוע.
מי אומר שגם לדעת בה"ג אומרים "שהם". וצריך לעיין בטור שמביא שם הרבה אופנים של ספירה מכמה שיטות.


ל.מ.
הודעות: 34
הצטרף: 29 מרץ 2020, 20:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי ל.מ. » 21 אפריל 2020, 11:38

עי' ברמב"ם בסהמ"צ עשה קסא שהוכיח שהימים והשבועות הם מצוה אחת, וכ' בתוה"ד "ואילו היו השבועות מצוה בפני עצמה לא היינו מסדרין מנינם כי אם בלילי השבועות לבד". ומבואר שגם אם מצות ספירת השבועות היתה מצוה בפני עצמה היינו מונים בליל היום האחרון של השבוע, וצ"ב מדוע דוקא בלילה, הרי בשלמא בספירת הימים יש ענין לספור בלילה כדי לספור מתחילת היום, אבל כאן בכל אופן מונים רק בסוף השבוע. (ובאמת הנצי"ב בהעמק שאלה שאי' קז נקט שאין ענין לספור את השבועות דוקא בלילה מה"ט).
וביאר רמ"ש שפירא (בקונטרס המועדים שבקונ' הביאורים עמ' רפב) שגדר מצות ספירת השבועות אינה לספור את השבוע, אלא לספור את היום שנשלם בו השבוע גם בתורת ספירת שבוע, ולפיכך צריך לספרו בתחילת אותו היום. וביאור הדברים לכאו' כנ"ל, שאין מציאות של שבוע מצד עצמו, והשבוע נוצר רק מצירוף של ז' ימים, ולפיכך גדר ספירת השבוע היא לומר ביום האחרון שמלבד היותו "יום" מצד עצמו הוא גם יום שנוצר בו שבוע, ודוק. 


פותח הנושא
מבית לוי
הודעות: 39
הצטרף: 30 מרץ 2020, 22:28
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי מבית לוי » 21 אפריל 2020, 14:32

fantian כתב:
20 אפריל 2020, 19:04
מקצת היום ככולו, ואין מקצת השבוע ככולו

נמצא לפי"ז דמעיקר הדין צריך לברך באמת בסוף היום, רק שמצד ההלכה דמקצת היום ככולו אפשר לברך אף מהלילה, ולכאו' מבואר בהלכה שעיקר הדין הוא לברך בתחילת הלילה ונלמד מקרא ד'תמימות' ויל"ע.


קלונימוס הכהן
הודעות: 16
הצטרף: 30 אפריל 2020, 23:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע ספירת הימים בתחילתם והשבועות בסופם

שליחה על ידי קלונימוס הכהן » 04 מאי 2020, 19:53

נמסר לאחרונה שיעור בנושא על ידי ר' איתמר גרבוז שליט''א ( השיעור התקיים במסגרת קו ''דבי מדרשא'' 0772519000) שם הביא בשם הגרי''ז את ענין מקצת היום וכו' וכן ביאר על דרך ענין שבת בראשית וכו' ישמע חכם ויוסיף לקח

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח