עומר התבואה


פותח הנושא
כנסת - ישראל
הודעות: 19
הצטרף: 26 אפריל 2020, 18:42
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

עומר התבואה

שליחה על ידי כנסת - ישראל » 16 מאי 2020, 23:45

מדוע מנחת העומר נקראת ע"ש מידתה (דעומר הוא נפח כידוע) ולא כשאר הקרבנות?
וכמו"כ כשאנו מברכים ספירת העומר במילים אחרות זה כמו שנאמר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו וכו' על ספירת חצי קילו קמח.....
מה המשמעות בזה


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 473 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 מאי 2020, 23:58

בעבר שמעתי מהגאון המופלא ר' משה שפירא זצ"ל
כמה וכמה שיעורים על ספירת העומר ששאלתך זה הנושא המרכזי

ובאופן כללי שמעתי בשמו שהיה אומר על שאלות כגון דא זה לא שאלה זה סוגיא

בכל אופן א"א (לפחות להבנתי) לתמצת את דבריו בתשובה בפורום


אשר ברא
הודעות: 52
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי אשר ברא » 17 מאי 2020, 02:58

פעם שמעתי ממשגיח בישיבה קטנה ידועה בב"ב שלקח את השאלה לכיוון מוסר ההשכל.
וע"פ החז"ל שדרך לימוד דהתורה היא אשנה משנה אחת ועוד משנה עד שיגמור את התורה.
אנחנו סופרים עוד עומר ועוד עומר עד שנגיע לקבלת התורה...
אבל אין ספק שזה אכן סוגיא...


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2230
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי HaimL » 17 מאי 2020, 08:08

כנסת - ישראל כתב:
16 מאי 2020, 23:45
מדוע מנחת העומר נקראת ע"ש מידתה (דעומר הוא נפח כידוע) ולא כשאר הקרבנות?
וכמו"כ כשאנו מברכים ספירת העומר במילים אחרות זה כמו שנאמר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו וכו' על ספירת חצי קילו קמח.....
מה המשמעות בזה
בפשטות, הוא מפני שעומר הוא מידה שנאמרה דווקא בלחם (מן, ועומר התנופה), והוא מפני שמעמרים את התבואה, והוא שייך בפסח, שאז הוא זמן קציר השעורים
 


מ.ה.
הודעות: 21
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי מ.ה. » 17 מאי 2020, 08:32

לכאורה, העומר המקורי אינו שיעור, אלא הוא שם לקבוצת שיבולים כדרך שאוספים בקצירה (ושכחת עומר בשדה, וכעין אלומה), ומזה השתלשל השיעור, שהוא הכמות היוצאת מן העומר פחות או יותר.
וממילא כאן, שהספירה היא לכך שהתחלנו לקצור, לכן אנו סופרים לעומר, דהיינו לאלומה הראשונה שקצרנו, והבאנו אותה לה'.


פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 17 מאי 2020, 10:46

כנסת - ישראל כתב:
16 מאי 2020, 23:45
מדוע מנחת העומר נקראת ע"ש מידתה (דעומר הוא נפח כידוע) ולא כשאר הקרבנות?
וכמו"כ כשאנו מברכים ספירת העומר במילים אחרות זה כמו שנאמר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו וכו' על ספירת חצי קילו קמח.....
מה המשמעות בזה

שאלה מאד יפה.
למעשה אני חושב שהכיון של אלימל הוא הנכון, כך קצרו שעורים, וזה מה שהוקרב, טבעי היה שכך יהיה שם הקרבן. אם כי אני מניח שהוא לא הניח את דעתך, לבטח חיפשת תשובה פחות פרקטית... משהו שיבאר בגדר העומר ומהותם של השעורים וכו'.
איך אתה מציע לקרוא למנחה זו? 

ומה שהוספת לגבי הברכה לא נכון-
אנו לא מברכים על ספירת עומרים, אלא על ספירת הימים מהקרבן ששמו עומר.
להציג את זה כספירת חצי קילו קמח זה על גבול הדמגוגיה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3129
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 481 פעמים
קיבל תודה: 935 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 11:05

בהקשר לשאלת פותח האשכול:
מדוע מנחת העומר נקראת ע"ש מידתה (דעומר הוא נפח כידוע) ולא כשאר הקרבנות?
וכמו"כ כשאנו מברכים ספירת העומר במילים אחרות זה כמו שנאמר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו וכו' על ספירת חצי קילו קמח.....
מה המשמעות בזה
עומר הוא אלומה. כלומר קבוצת חיטים או שעורים אגודות בשדה.
וכדכתי' 'ושכחת עמר בשדה'; 'גם בין העמרים תלקט'.
אם כך 'והבאתם את עומר ראשית קצירכם' היינו את האלומה הראשונה שלקצירה.
מידת אלומה/עומר היתה בשיעור של מאכל אדם ביום.
ומידת העומר היא נקבעה כשיעור לקרבנות. ואיננה מידת נפח בשום מקום בתורה, אלא התורה מלמדתנו ש'והעומר עשירית האיפה הוא', ועשירית האיפה/עשרון היא מידת הנפח. (כמו ששקית חלב איננה מידת נפח, אלא נפח שקית חלב הוא ליטר..)


בחור צעיר
משתמש ותיק
הודעות: 310
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי בחור צעיר » 17 מאי 2020, 11:19

נכתבו כאן דברים נאים מאד בעניין העומר.
ואני רוצה להרחיב מעט.
מנחת העומד מופיעה בתורה פעמיים, האחת בפרשת המועדות, במסגרת הרצף של פסח ואחריו העומר ואחרי שבעה שבועות חג הביכורים.
והשניה בפרש ויקרא במסגרת מצוות המנחות, באה גם מנחה חמישית שהיא מנחת ביכורים, והיא מנחת העומר.
וצריך לבאר מהי הכפלות, למה בא קרבן זה פעמיים, ומה מיוחד בכל הופעה שלו.
ונראה, שבפרשת המועדות בא עיקרה של מנחה זו, ועניינה מבואר בכתוב, והבאתם את עומד ראשית קצירכם אל הכהן, והדברים כפשטן,
כאשר תקצרו, את העומר הראשון קחו והביאו אל הכהן, עומר כפשוטו, וראשית קצירכם כפשוטו. וכאשר כן היינו סבורים שכך יעשה באמת יביא את העומר הראשון שקוצר אל הכהן והוא יניפנו.
לזה באה התורה בדיבורא דנדבה בראשית תורת כהנים, ששם באו הכללים היאך מקריבים קרבנות, והיינו שהדיבור שם בא מאהל מועד, ועיקר הציווי שם הוא לא הקרבן עצמו כי הרי קרבנות נדבה הם, אלא הציווי שם הוא איך להקריב כל קרבן, כי מאחר שמקריבים אותו פתח אהל מועד, א"א להקריב איך שרוצים כאשר היו מקריבים בבמה כל אחד בראש גגו, אלא צריך להקריב בצורה מכובדת. ובסוף קרבנות הללו באה מנחת ביכורים, ותכלית הפרשה שם לומר שבאמת הקרבן באופן הטבעי והפשוט שלו הוא עומר ראשון ישירות למזבח, אבל אין דרך לביא כן לפני ה', ולכן אביב קלוי באש, גרש כרמל וגו', ואז זה חזר להיות מנחה ככל המנחות, שהיא טחונה ומנופה בי"ג נפה וכו'.
ועכ"פ נותר הדבר שצורת הקרבן המקורית, האנושית היא העומר בעצמו, העומר הראשון, אלא שצורת הקרבה לפני ה' שונה היא ולכן הוא משתנה.
ובזה מבואר גם מה מקומה של מנחת העומר בקרבנות נדבה ובלשון שם ואם תקריב, וכמ"ש. וכבר נחלקו בזה תנאים ואמרו ג"פ נאמר אם והוא חובה ואחת מהם זו.


ל.מ.
הודעות: 34
הצטרף: 29 מרץ 2020, 20:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי ל.מ. » 17 מאי 2020, 13:26

עי' הרחבת דברים בזה בכתב והקבלה עה"ת.

סמל אישי של משתמש

צדיק האמת
הודעות: 99
הצטרף: 31 מרץ 2020, 12:29
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עומר התבואה

שליחה על ידי צדיק האמת » 17 מאי 2020, 14:13

אשר ברא כתב:
17 מאי 2020, 02:58
פעם שמעתי ממשגיח בישיבה קטנה ידועה בב"ב שלקח את השאלה לכיוון מוסר ההשכל.
וע"פ החז"ל שדרך לימוד דהתורה היא אשנה משנה אחת ועוד משנה עד שיגמור את התורה.
אנחנו סופרים עוד עומר ועוד עומר עד שנגיע לקבלת התורה...
אבל אין ספק שזה אכן סוגיא...
עד כמה שידוע לענ"ד
סופרים רק לעומר אחד שמקריבים בטז אייר.
אין עוד עומר ועוד עומר.
לא מתאים א. למשגיח  ב. בישיבה ג. ידועה ד. בב"ב. 
אפי' אם בישיבה קטנה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גל גל, משה נפתלי, נבשר | 2 אורחים