קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 10:33

http://kore.co.il/viewArticle/81707
מדי שנה בתקופה זו של השנה חוזרות התמונות של קבוצות יהודים היוצאת עם מגל וכלים פרימיטיביים לקצור חיטים למצות פסח. וכי יש מצווה בביטול תורה הזה? האם לא מספיק עובדים שעות על טחינת הקמח ואפיית המצות עצמם שצריך לקצור את החיטים כמו לפני מאה שנה? האם יש 'עניין' בלהוסיף אירועים 'דתיים' שונים בשם הצילום והפירסום? שמא יש מהראשונים שמצריך קצירה לשמה? קצירת יד? או שמא גם זריעה ביד לשמה....?

עריכה לאחר תגובות זועמות מוצדקות ושאינם - אבהיר בזאת שאין הכוונה לזלזל ח"ו באלו המחבבים באמת ובתמים את המצווה וששים שמחים לעשות בעצמם בלי קשר לחיובם ההלכתי. כוונת הדברים היא לעורר על כך שברבים ממעשים אלו ודומיהם אין העושים מחשבים דרכיהם, אלא נעשה אצלם דברים אלו כמצוות עשה ממש וכדבר העליה לקברי צדיקים וציון הרשב"י ונסיעות לחו"ל וכדומה. ודבר זה נפוץ ומורם על נס בציבור בכל הדרכים האפשריות בצורה מופרזת עד כדי גיחוך וסלידה לצערנו.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1244
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 מאי 2021, 11:04

אז ככה, יש מקפידים על קצירה 'לשמה', למה? זו שאלה טובה, אבל מאי שנא מטחינה?
בכל אופן יש מהאחרונים (ראה זכר יצחק א ט ועוד) שסברו שצריכה הקצירה להיות לשמה.


שאר לעמו
הודעות: 4643
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 820 פעמים
קיבל תודה: 1615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 מאי 2021, 11:07

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 10:33
http://kore.co.il/viewArticle/81707
מדי שנה בתקופה זו של השנה חוזרות התמונות של קבוצות יהודים היוצאת עם מגל וכלים פרימיטיביים לקצור חיטים למצות פסח. וכי יש מצווה בביטול תורה הזה? האם לא מספיק עובדים שעות על טחינת הקמח ואפיית המצות עצמם שצריך לקצור את החיטים כמו לפני מאה שנה? האם יש 'עניין' בלהוסיף אירועים 'דתיים' שונים בשם הצילום והפירסום?

עד שמדברים בנוסח הרחוביים על 'אירועים דתיים',
כבר הקדימוני פה בטעם ההלכה. וראה צל"ח ר"ה יג. ד"ה וממחרת הפסח, בסוף הדיבור.

(ובלא"ה זה יותר דתי מללכת למירון וכיו"ב, בכל עת ובכל שעה).


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 11:16

פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 11:04
אז ככה, יש מקפידים על קצירה 'לשמה', למה? זו שאלה טובה, אבל מאי שנא מטחינה?
בכל אופן יש מהאחרונים (ראה זכר יצחק א ט ועוד) שסברו שצריכה הקצירה להיות לשמה.
וכי לקצור עם קומביין זה לא לשמה? וכי קשה למצוא חקלאי ירא שמיים שיקצור 'לשמה'?
שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 11:07

עד שמדברים בנוסח הרחוביים על 'אירועים דתיים',
כבר הקדימוני בטעם ההלכה. וראה צל"ח ר"ה יג. ד"ה וממחרת הפסח, בסוף הדיבור.

זה יותר דתי מללכת למירון בכל עת ובכל שעה.
א. הנוסח היה כדי להדגיש את הבעיה שבזה.
ב. 'דתי' 'דת' אלו לא מילים גסות או רחוביות.
ג. כרצונך אפשר לשאול גם על מירון וקברי צדיקים שהולכים דבר יום ביומו וחודש בחודשו.

אגב, יתכן שיש מי שרוצה 'להתאוורר', ומוצא לעשות זאת בדרך של מצווה או קברי צדיקים. על זה קדוש יאמר לו. אבל יש לקרוא לילד בשמו ולא לבלבל סדרי בראשית וערכי היהדות ולהעלות על נס את האירועים הללו כדרך ומטרה בפני עצמה.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1244
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 מאי 2021, 11:37

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 11:16
וכי לקצור עם קומביין זה לא לשמה
זה מאוד לשמה, אבל שחבל שלא עיינת שם שמעלה צד דלא מהני על ידי גוי.


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 12:13

פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 11:37
אבל שחבל שלא עיינת שם שמעלה צד דלא מהני על ידי גוי.
חבל שלא עיינת במש"כ מייד אחר כך:
סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 11:16
וכי קשה למצוא חקלאי ירא שמיים שיקצור 'לשמה'?
וזה מובן גם בלי שאצטרך לכתוב את זה.


שאר לעמו
הודעות: 4643
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 820 פעמים
קיבל תודה: 1615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 מאי 2021, 12:25

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 11:16
וכי לקצור עם קומביין זה לא לשמה? וכי קשה למצוא חקלאי ירא שמיים שיקצור 'לשמה'?
גם טחינה בריחיים של מכונה זו טחינה לשמה, וגם אפיית מצות במכונה זו אפייה לשמה, אבל יש מעלה בטחינה ביד ובאפייה ביד ובשאר מלאכות.
וכמו"כ יש מעלה בקצירה ביד, לאור האמור ולאור מה שהבאתי מהצל"ח.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2156
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1966 פעמים
קיבל תודה: 633 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 11 מאי 2021, 12:37

פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 11:04
אז ככה, יש מקפידים על קצירה 'לשמה', למה? זו שאלה טובה, אבל מאי שנא מטחינה?
בכל אופן יש מהאחרונים (ראה זכר יצחק א ט ועוד) שסברו שצריכה הקצירה להיות לשמה.
 
סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 11:16
פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 11:04
אז ככה, יש מקפידים על קצירה 'לשמה', למה? זו שאלה טובה, אבל מאי שנא מטחינה?
בכל אופן יש מהאחרונים (ראה זכר יצחק א ט ועוד) שסברו שצריכה הקצירה להיות לשמה.
וכי לקצור עם קומביין זה לא לשמה? וכי קשה למצוא חקלאי ירא שמיים שיקצור 'לשמה'?
שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 11:07

עד שמדברים בנוסח הרחוביים על 'אירועים דתיים',
כבר הקדימוני בטעם ההלכה. וראה צל"ח ר"ה יג. ד"ה וממחרת הפסח, בסוף הדיבור.

זה יותר דתי מללכת למירון בכל עת ובכל שעה.
א. הנוסח היה כדי להדגיש את הבעיה שבזה.
ב. 'דתי' 'דת' אלו לא מילים גסות או רחוביות.
ג. כרצונך אפשר לשאול גם על מירון וקברי צדיקים שהולכים דבר יום ביומו וחודש בחודשו.

אגב, יתכן שיש מי שרוצה 'להתאוורר', ומוצא לעשות זאת בדרך של מצווה או קברי צדיקים. על זה קדוש יאמר לו. אבל יש לקרוא לילד בשמו ולא לבלבל סדרי בראשית וערכי היהדות ולהעלות על נס את האירועים הללו כדרך ומטרה בפני עצמה.
יש ראשונים דס''ל דבעי שימור לשם מצה משעת קצירה. ואעתיק מספרי.
 
אם צריך שימור משעת קצירה או דסגי משעת טחינה- הטוש''ע והב''י והביאור הלכה בסעיף ד, הביאו בזה מחלוקת, ויש להעיר דהיראים בסי' צא, כתב דסגי משעת טחינה, ומאידך המנהיג בהל' פסח סי' מב, כתב דבעי משעת קצירה, והביא דכן מנהג חסידי פרובינצא, ושבולי הלקט בשבולת רי, הביא מרבינו ישעיה דבעי' לכתחילה שימור לשם מצה משעת קצירה ובדיעבד סגי בשימור משעת לישה, וכ''כ שבולי הלקט שם בשבולת ריח, שצריך משעת קצירה.     הטור הביא תשובה לגאון דשרי בשעת הדחק ליקח קמח מן השוק, ויש לציין דתשובה זו היא מרב שר שלום והיא נמצאת בתשובות הגאונים שערי תשובה סי' צה, ובסי' רצג.  הטור הביא את דברי השאילתות, וציינו שהם בשאילתא עו, והוא טעות דהוא בשאילתא עה.

ספר אור חדש.pdf

אגב לא ידוע לי מי שסובר שצריך קצירה לשמה אלא שצריך שימור לשמה, אם היה צריך קצירה לשמה א''כ גם קומביין לא היה פשוט דמהני דזה תלי בנידון של מצות מכונה, אבל היות שצריך שימור לשמה א''כ אפשר לשומרו עם קומביין.
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 12:48

שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 12:25
וכמו"כ יש מעלה בקצירה ביד, לאור האמור ולאור מה שהבאתי מהצל"ח.
לטובת חברי הפורום נשמח אם תביא את ציטוט דברי הצל"ח.
כמעיין המתגבר כתב:
11 מאי 2021, 12:37
אם צריך שימור משעת קצירה או דסגי משעת טחינה- הטוש''ע והב''י והביאור הלכה בסעיף ד, הביאו בזה מחלוקת, ויש להעיר דהיראים בסי' צא, כתב דסגי משעת טחינה, ומאידך המנהיג בהל' פסח סי' מב, כתב דבעי משעת קצירה, והביא דכן מנהג חסידי פרובינצא, ושבולי הלקט בשבולת רי, הביא מרבינו ישעיה דבעי' לכתחילה שימור לשם מצה משעת קצירה ובדיעבד סגי בשימור משעת לישה, וכ''כ שבולי הלקט שם בשבולת ריח, שצריך משעת קצירה. הטור הביא תשובה לגאון דשרי בשעת הדחק ליקח קמח מן השוק, ויש לציין דתשובה זו היא מרב שר שלום והיא נמצאת בתשובות הגאונים שערי תשובה סי' צה, ובסי' רצג. הטור הביא את דברי השאילתות, וציינו שהם בשאילתא עו, והוא טעות דהוא בשאילתא עה.

אגב לא ידוע לי מי שסובר שצריך קצירה לשמה אלא שצריך שימור לשמה, אם היה צריך קצירה לשמה א''כ גם קומביין לא היה פשוט דמהני דזה תלי בנידון של מצות מכונה, אבל היות שצריך שימור לשמה א''כ אפשר לשומרו עם קומביין.
דבר דבור על אופניו. ועם כל זאת, אינו דומה דין לשמה לדין שימור. אלו שני דינים נפרדים, האחד הולך על מעשה המצות, והשני הוא עצם השימור גם בלא מעשה כלל. ושמו יעיד עליו, דשמירה אינה מעשה פועל אלא מעשה מונע.


שאר לעמו
הודעות: 4643
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 820 פעמים
קיבל תודה: 1615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 מאי 2021, 12:53

פשוט שא"צ בקצירה לשמה, רק בעומר בלבד.
אבל שמור יש מקום להחמיר. וביד השמירה מעולה יותר מאשר בקומביין. הן משום שבדר"כ הפועל אינו כשר, הן משום שזו מכונה גדולה.
ונכון שכבר ראיתי תמונות שנהג הקומביין הוא איש כשר, אבל כנראה לא תמיד מצוי, ומי שרוצה לקצור בידיו כדי שבריא לו שתהיה שמירה, שיבורך, ואין מקום ללעג אודות זה.

צל"ח, ר"ה יג:
ולפי זה יש להפך בזכות רוב העולם שאינן נזהרין לדקדק שיהיה להם כזית מצה למצוה מחיטין השמורים לשם מצה משעת קצירה, משום לפי מה דקיי"ל דמושב בכל מקום שאתם יושבים, ולפי דברי הנ"ל עיקר טעמא דמ"ד מושב בכל מקום שאתם יושבים הואיל וס"ל דמצה לא צריך שמירה משעת קצירה כי אם משעת לישה. ובזה אפשר ליישב קושית הפני יהושע בקדושין דלמה לא אכלו קודם העומר, השתא דבר טמא אישתרי להו כפי דאיתא בחולין חדש מבעיא, ע"ש.


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 13:01

שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 12:53
פשוט שא"צ בקצירה לשמה, רק בעומר בלבד.
אבל שמור יש מקום להחמיר. וביד השמירה מעולה יותר מאשר בקומביין. הן משום שבדר"כ הפועל אינו כשר, הן משום שזו מכונה גדולה.

צל"ח, ר"ה יג:
ולפי זה יש להפך בזכות רוב העולם שאינן נזהרין לדקדק שיהיה להם כזית מצה למצוה מחיטין השמורים לשם מצה משעת קצירה, משום לפי מה דקיי"ל דמושב בכל מקום שאתם יושבים, ולפי דברי הנ"ל עיקר טעמא דמ"ד מושב בכל מקום שאתם יושבים הואיל וס"ל דמצה לא צריך שמירה משעת קצירה כי אם משעת לישה. ובזה אפשר ליישב קושית הפני יהושע בקדושין דלמה לא אכלו קודם העומר, השתא דבר טמא אישתרי להו כפי דאיתא בחולין חדש מבעיא, ע"ש.
מי יימא לן שביד אשר מתמלאת זיעה ורוק, השמירה טובה יותר ממכונה שאין יד אדם נוגעת בו. וכי לא עדיף לשכור פועל אחד יר"ש מאשר לבזבז יום שלם של עשרה אנשים ויותר בשביל לקצור אחוז מזערי ממה שהקומביין יכול לקצור באותו הזמן?

ומ"ש בשם הצל"ח, לא מובן מניין לך מדבריו שיש מעלה בקצירה ביד?
 


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 11 מאי 2021, 13:32

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 10:33
מדי שנה בתקופה זו של השנה חוזרות התמונות של קבוצות יהודים היוצאת עם מגל וכלים פרימיטיביים לקצור חיטים למצות פסח. וכי יש מצווה בביטול תורה הזה? האם לא מספיק עובדים שעות על טחינת הקמח ואפיית המצות עצמם שצריך לקצור את החיטים כמו לפני מאה שנה? האם יש 'עניין' בלהוסיף אירועים 'דתיים' שונים בשם הצילום והפירסום? שמא יש מהראשונים שמצריך קצירה לשמה? קצירת יד? או שמא גם זריעה ביד לשמה....?
יש כאן נימת זלזול והתנשאות שאינה ראוי', בין אם צודקים אותם יהודיים גלותיים וכפופים ובין אם לא, מטרתם היא הידור בהלכה ודקדוק בדברי שמים, מן הראוי לכבד להעריך, ואולי אף לחקות אותם,


שאר לעמו
הודעות: 4643
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 820 פעמים
קיבל תודה: 1615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 מאי 2021, 13:44

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 13:01
שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 12:53
פשוט שא"צ בקצירה לשמה, רק בעומר בלבד.
אבל שמור יש מקום להחמיר. וביד השמירה מעולה יותר מאשר בקומביין. הן משום שבדר"כ הפועל אינו כשר, הן משום שזו מכונה גדולה.

צל"ח, ר"ה יג:

ולפי זה יש להפך בזכות רוב העולם שאינן נזהרין לדקדק שיהיה להם כזית מצה למצוה מחיטין השמורים לשם מצה משעת קצירה, משום לפי מה דקיי"ל דמושב בכל מקום שאתם יושבים, ולפי דברי הנ"ל עיקר טעמא דמ"ד מושב בכל מקום שאתם יושבים הואיל וס"ל דמצה לא צריך שמירה משעת קצירה כי אם משעת לישה. ובזה אפשר ליישב קושית הפני יהושע בקדושין דלמה לא אכלו קודם העומר, השתא דבר טמא אישתרי להו כפי דאיתא בחולין חדש מבעיא, ע"ש.
מי יימא לן שביד אשר מתמלאת זיעה ורוק, השמירה טובה יותר ממכונה שאין יד אדם נוגעת בו. וכי לא עדיף לשכור פועל אחד יר"ש מאשר לבזבז יום שלם של עשרה אנשים ויותר בשביל לקצור אחוז מזערי ממה שהקומביין יכול לקצור באותו הזמן?

ומ"ש בשם הצל"ח, לא מובן מניין לך מדבריו שיש מעלה בקצירה ביד?

חוזר לראשונות:
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 98#p299879


זכרונות
הודעות: 520
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי זכרונות » 11 מאי 2021, 13:52

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף מ ע"א
ואפילו הכי לא הדר ביה רבא, דאמר להו להנהו דמהפכי כיפי: כי מהפכיתו - הפיכו לשום מצוה. אלמא קסבר: שימור מעיקרא - מתחלתו ועד סופו בעינן.
רש"י מסכת פסחים דף מ עמוד א
מהפכי כיפי - העמרין, וקושרין את העמרים בימות הקציר.


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 15:16

מביט מן החרכים כתב:
11 מאי 2021, 13:32
יש כאן נימת זלזול והתנשאות שאינה ראוי', בין אם צודקים אותם יהודיים גלותיים וכפופים ובין אם לא, מטרתם היא הידור בהלכה ודקדוק בדברי שמים, מן הראוי לכבד להעריך, ואולי אף לחקות אותם,
המטרה הייתה להדגיש את העניין שלעיתים עושים דברים ללא צורך רק בשביל ה'הרגש'. לא ש'הרגש' זה כלום, אבל צריך לשקול מה מפסידים כנגד זה.
פאות ארוכות יותר לא עושות אותך גלותי יותר.
זכרונות כתב:
11 מאי 2021, 13:52
ציטוט תלמוד בבלי מסכת פסחים דף מ ע"א
ואפילו הכי לא הדר ביה רבא, דאמר להו להנהו דמהפכי כיפי: כי מהפכיתו - הפיכו לשום מצוה. אלמא קסבר: שימור מעיקרא - מתחלתו ועד סופו בעינן.
רש"י מסכת פסחים דף מ עמוד א
מהפכי כיפי - העמרין, וקושרין את העמרים בימות הקציר.
שמירה משעת קצירה - שמענו, עשיה לשמה ביד - לא שמענו.


מתלבט
הודעות: 211
הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי מתלבט » 11 מאי 2021, 15:54

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 13:01
שאר לעמו כתב:
11 מאי 2021, 12:53
פשוט שא"צ בקצירה לשמה, רק בעומר בלבד.
אבל שמור יש מקום להחמיר. וביד השמירה מעולה יותר מאשר בקומביין. הן משום שבדר"כ הפועל אינו כשר, הן משום שזו מכונה גדולה.

צל"ח, ר"ה יג:
ולפי זה יש להפך בזכות רוב העולם שאינן נזהרין לדקדק שיהיה להם כזית מצה למצוה מחיטין השמורים לשם מצה משעת קצירה, משום לפי מה דקיי"ל דמושב בכל מקום שאתם יושבים, ולפי דברי הנ"ל עיקר טעמא דמ"ד מושב בכל מקום שאתם יושבים הואיל וס"ל דמצה לא צריך שמירה משעת קצירה כי אם משעת לישה. ובזה אפשר ליישב קושית הפני יהושע בקדושין דלמה לא אכלו קודם העומר, השתא דבר טמא אישתרי להו כפי דאיתא בחולין חדש מבעיא, ע"ש.
מי יימא לן שביד אשר מתמלאת זיעה ורוק, השמירה טובה יותר ממכונה שאין יד אדם נוגעת בו. וכי לא עדיף לשכור פועל אחד יר"ש מאשר לבזבז יום שלם של עשרה אנשים ויותר בשביל לקצור אחוז מזערי ממה שהקומביין יכול לקצור באותו הזמן?

ומ"ש בשם הצל"ח, לא מובן מניין לך מדבריו שיש מעלה בקצירה ביד?

כל דבר שצריך שמירה 'לשמה' יש עדיפות ביד, עכ"פ לאלו שחוששים למכונה שאינה לשמה כיון שאין זה מעשה ידיים,
ואכן יש הרבה שמקפידים רק לכזית מצה בליל פסח, אך יש שמקפידים לכל הפסח,

מחשש זיעה אין לחשוש כי אין נוגעים כלל בגרעיני החיטה כי אם בשבלים למטה, מה שכן יש להקפיד כי יש כאלו שמביאים ילדים המסתובבים עם בקבוקי שתיה ליד החיטים,

וכבר אמרו פעם להמליץ ממה שהמן קטרג על כלל ישראל בפני אחשוורוש בטענת שה"י פה"י, ממה שנקט פסח סימן שישראל בזמנו היו מקפידים ביותר כאשר בתחילת הקיץ קצרו החיטים לפסח בהמשך דישה מירוח וכו' לאחמ"כ טחינה ואפיה כך שענין הפסח הסתובב סביב מעגל השנה
 


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 16:13

מתלבט כתב:
11 מאי 2021, 15:54
כל דבר שצריך שמירה 'לשמה' יש עדיפות ביד,
כפי שכתבתי לעיל, יש הבדל בין 'לשמה' של מעשה מצווה כגון ציצית, תפילין, וכדו'. ששם המעשה האקטיבי הוא שצריך לשמה. משא"כ כאן שרק השמירה שהיא בעיקרה אינה מעשה היא צריכה להיות לשמה, שמעשים הנלווים אליה אין סיבה שיהיו צריכים לשמה.
מתלבט כתב:
11 מאי 2021, 15:54
מחשש זיעה אין לחשוש כי אין נוגעים כלל בגרעיני החיטה כי אם בשבלים למטה, מה שכן יש להקפיד כי יש כאלו שמביאים ילדים המסתובבים עם בקבוקי שתיה ליד החיטים,
הנקודה הייתה שבידיים יש חשש יותר מבמכונה, אם כי וודאי שאין חששות אלה מעכבים כפי שנוהגים באפיית המצות.
מתלבט כתב:
11 מאי 2021, 15:54
וכבר אמרו פעם להמליץ ממה שהמן קטרג על כלל ישראל בפני אחשוורוש בטענת שה"י פה"י, ממה שנקט פסח סימן שישראל בזמנו היו מקפידים ביותר כאשר בתחילת הקיץ קצרו החיטים לפסח בהמשך דישה מירוח וכו' לאחמ"כ טחינה ואפיה כך שענין הפסח הסתובב סביב מעגל השנה
לא זה הנושא.


זכרונות
הודעות: 520
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי זכרונות » 11 מאי 2021, 16:38

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 15:16
מביט מן החרכים כתב:
11 מאי 2021, 13:32
יש כאן נימת זלזול והתנשאות שאינה ראוי', בין אם צודקים אותם יהודיים גלותיים וכפופים ובין אם לא, מטרתם היא הידור בהלכה ודקדוק בדברי שמים, מן הראוי לכבד להעריך, ואולי אף לחקות אותם,
המטרה הייתה להדגיש את העניין שלעיתים עושים דברים ללא צורך רק בשביל ה'הרגש'. לא ש'הרגש' זה כלום, אבל צריך לשקול מה מפסידים כנגד זה.
פאות ארוכות יותר לא עושות אותך גלותי יותר.
זכרונות כתב:
11 מאי 2021, 13:52
ציטוט תלמוד בבלי מסכת פסחים דף מ ע"א
ואפילו הכי לא הדר ביה רבא, דאמר להו להנהו דמהפכי כיפי: כי מהפכיתו - הפיכו לשום מצוה. אלמא קסבר: שימור מעיקרא - מתחלתו ועד סופו בעינן.
רש"י מסכת פסחים דף מ עמוד א
מהפכי כיפי - העמרין, וקושרין את העמרים בימות הקציר.
שמירה משעת קצירה - שמענו, עשיה לשמה ביד - לא שמענו.
רבא אומר שצריך גם קשירת האלומות לשמה, ואתה בא ואומר שלא שמעת,? מהיכן הקלילות דעת שלך,  
 


אור זרוע
הודעות: 1224
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 568 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי אור זרוע » 11 מאי 2021, 16:41

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 15:16
המטרה הייתה להדגיש את העניין שלעיתים עושים דברים ללא צורך רק בשביל ה'הרגש'. לא ש'הרגש' זה כלום, אבל צריך לשקול מה מפסידים כנגד זה.
פאות ארוכות יותר לא עושות אותך גלותי יותר.
יכולת למצוא מטרה אחרת לחציך המורעלים, ולא להפגין זלזול והתנשאות כנגד חבורות של ת"ח מדקדקים שהמצוות חביבות עליהן יותר מכל הון.

הייתי נוכח פעם בקצירה יחד עם הגה"צ ר' משה שמעון ויינטרוב זצ"ל. היה זה מחזה נהדר. הוא טרח לקצור בעצמו כשנהרה שפוכה על פניו, וזמר על שפתותיו, וכולו אומר שירה וגיל.


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 18:27

זכרונות כתב:
11 מאי 2021, 16:38
רבא אומר שצריך גם קשירת האלומות לשמה, ואתה בא ואומר שלא שמעת,? מהיכן הקלילות דעת שלך,
לו כת"ר היה חושב קצת לפני שעונה. כשצריך לקשור האלומות ממילא צריך לקושרם לשמה כיוון שצריכות שימור, והיינו שצריכות שמירה לשמה. אבל אין זה אומר שקשירת האלומות היא מעשה מצווה שצריך לעשותה לשמה.

אור זרוע כתב:
11 מאי 2021, 16:41
יכולת למצוא מטרה אחרת לחציך המורעלים, ולא להפגין זלזול והתנשאות כנגד חבורות של ת"ח מדקדקים שהמצוות חביבות עליהן יותר מכל הון.

הייתי נוכח פעם בקצירה יחד עם הגה"צ ר' משה שמעון ויינטרוב זצ"ל. היה זה מחזה נהדר. הוא טרח לקצור בעצמו כשנהרה שפוכה על פניו, וזמר על שפתותיו, וכולו אומר שירה וגיל.
יתכן ונאמרו הדברים בהקצנת יתר. אך עם זאת, עניין הקצירה הינו רק דוגמא אחת מיני אלף, ויש ליתן על זה את הדעת כמה דברים אנו עושים באמת למטרת המצווה, וכמה עושים כתירוץ לביטול תורה או למטרות אחרות.


זכרונות
הודעות: 520
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי זכרונות » 11 מאי 2021, 20:27

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 18:27
זכרונות כתב:
11 מאי 2021, 16:38
רבא אומר שצריך גם קשירת האלומות לשמה, ואתה בא ואומר שלא שמעת,? מהיכן הקלילות דעת שלך,
לו כת"ר היה חושב קצת לפני שעונה. כשצריך לקשור האלומות ממילא צריך לקושרם לשמה כיוון שצריכות שימור, והיינו שצריכות שמירה לשמה. אבל אין זה אומר שקשירת האלומות היא מעשה מצווה שצריך לעשותה לשמה.
אור זרוע כתב:
11 מאי 2021, 16:41
 
למעשה חשבתי די הרבה וכנראה שלא כתבתי די ברור כתשובה לשואל מה העבודה הזאת לכם, והתשובה נמצאת בהגדה של פסח
ברור שאם קשירת האלומות צריך לשמה" א"כ הקצירה וודאי שצריך לשמה וכדברי הגמ' שימור מעיקרא מתחילתו ועד סופו, ולכן הקצירה צריך לשמה, 
המכונה לא עושה לשמה ולכן צריך קצירת יד 
הבעיה שאתה גדלת על הבנה שגם מכונה עושה לשמה, ומכח זה אתה בא לזלזל ביראים ושלימים שמבינים בצורה בהירה שמכונה זה לא לשמה,
כדאי לך לעשות חשבון נפש ולחשוב איך הגעת לדרגה שמי שמחמיר יותר מהבנתך יש לצלוף בו,  גם כשראשו בשמים, ורגלך בדיוטא תחתונה  
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1244
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 מאי 2021, 20:40

@סתירת זקנים בנין
פתאום אני שם לב, מה זה 'קטיף חיטים'?
חיטים קוצרים.
סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 18:27
תירוץ לביטול תורה
תגיע כבר לגיל שכדי לבטל תורה לא צריך תירוץ.
בישיבה קטנה היית צריך תירוץ למשגיח, בישיבה גדולה לחברותא, למי אתה צריך תירוץ עכשיו?
אם קשה לך ללמוד, לך תגלוש באינטרנט ואל תבלבל ת'מוח עם טיול לשדה.
אם אתה אוהב לטייל לשדה לקצור, לך תטייל.
אם אתה מעדיף טיול לקבר רבי מאיר בעל הנס ו/או לכנרת הסמוכה, לך תעשה את זה.
לא צריך תירוצים.
המצוות שלך הם בינך לבין קונך, ובלי שום קשר לקצירת החיטה.

ומי שבא לו להתאורר על ידי קצירת חיטים במקום גלישה באינטרנט זה גם מצויין.


אמונת אומן
הודעות: 3816
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 701 פעמים
קיבל תודה: 1835 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי אמונת אומן » 11 מאי 2021, 21:17

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 10:33
http://kore.co.il/viewArticle/81707
מדי שנה בתקופה זו של השנה חוזרות התמונות של קבוצות יהודים היוצאת עם מגל וכלים פרימיטיביים לקצור חיטים למצות פסח. וכי יש מצווה בביטול תורה הזה? האם לא מספיק עובדים שעות על טחינת הקמח ואפיית המצות עצמם שצריך לקצור את החיטים כמו לפני מאה שנה? האם יש 'עניין' בלהוסיף אירועים 'דתיים' שונים בשם הצילום והפירסום? שמא יש מהראשונים שמצריך קצירה לשמה? קצירת יד? או שמא גם זריעה ביד לשמה....?

עריכה לאחר תגובות זועמות מוצדקות ושאינם - אבהיר בזאת שאין הכוונה לזלזל ח"ו באלו המחבבים באמת ובתמים את המצווה וששים שמחים לעשות בעצמם בלי קשר לחיובם ההלכתי. כוונת הדברים היא לעורר על כך שברבים ממעשים אלו ודומיהם אין העושים מחשבים דרכיהם, אלא נעשה אצלם דברים אלו כמצוות עשה ממש וכדבר העליה לקברי צדיקים וציון הרשב"י ונסיעות לחו"ל וכדומה. ודבר זה נפוץ ומורם על נס בציבור בכל הדרכים האפשריות בצורה מופרזת עד כדי גיחוך וסלידה לצערנו.
כבר כתבו לעיל על הנוסח והנימה שכולם אומרים שחץ וגאוה, ובנין נערים סתירה.

מהיכי תיתי שלעסוק במצוה זה ביטול תורה אם אפשר לעשות באופן אחר?

וכי אם אפשר לסכך סוכה במחצלת, ואני רוצה לסכך בענפים הפוצעים את הידים אחד אחד כדי לחנך את בני במצוות האם זה יהיה ביטול תורה? ובשביל להיות נטפל לעושי מצווה צריך איזה היתר?

ושאלה צדדית, למה אני לא יודע על היהודים הללו, ייתכן שכב' מקדיש זמן לחוברות צבעוניות מסויימות המיועדות לאלו שקשה עליהם הלימוד?
 


פותח הנושא
סתירת זקנים בנין
הודעות: 103
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 20:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי סתירת זקנים בנין » 11 מאי 2021, 21:33

זכרונות כתב:
11 מאי 2021, 20:27
למעשה חשבתי די הרבה וכנראה שלא כתבתי די ברור כתשובה לשואל מה העבודה הזאת לכם, והתשובה נמצאת בהגדה של פסח
ברור שאם קשירת האלומות צריך לשמה" א"כ הקצירה וודאי שצריך לשמה וכדברי הגמ' שימור מעיקרא מתחילתו ועד סופו, ולכן הקצירה צריך לשמה, 
המכונה לא עושה לשמה ולכן צריך קצירת יד 
הבעיה שאתה גדלת על הבנה שגם מכונה עושה לשמה, ומכח זה אתה בא לזלזל ביראים ושלימים שמבינים בצורה בהירה שמכונה זה לא לשמה,
כדאי לך לעשות חשבון נפש ולחשוב איך הגעת לדרגה שמי שמחמיר יותר מהבנתך יש לצלוף בו,  גם כשראשו בשמים, ורגלך בדיוטא תחתונה
פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 20:40
תגיע כבר לגיל שכדי לבטל תורה לא צריך תירוץ.
בישיבה קטנה היית צריך תירוץ למשגיח, בישיבה גדולה לחברותא, למי אתה צריך תירוץ עכשיו?
אם קשה לך ללמוד, לך תגלוש באינטרנט ואל תבלבל ת'מוח עם טיול לשדה.
אם אתה אוהב לטייל לשדה לקצור, לך תטייל.
אם אתה מעדיף טיול לקבר רבי מאיר בעל הנס ו/או לכנרת הסמוכה, לך תעשה את זה.
לא צריך תירוצים.
המצוות שלך הם בינך לבין קונך, ובלי שום קשר לקצירת החיטה.

ומי שבא לו להתאורר על ידי קצירת חיטים במקום גלישה באינטרנט זה גם מצויין.
אמונת אומן כתב:
11 מאי 2021, 21:17
כבר כתבו לעיל על הנוסח והנימה שכולם אומרים שחץ וגאוה, ובנין נערים סתירה.

מהיכי תיתי שלעסוק במצוה זה ביטול תורה אם אפשר לעשות באופן אחר?

וכי אם אפשר לסכך סוכה במחצלת, ואני רוצה לסכך בענפים הפוצעים את הידים אחד אחד כדי לחנך את בני במצוות האם זה יהיה ביטול תורה? ובשביל להיות נטפל לעושי מצווה צריך איזה היתר?

ושאלה צדדית, למה אני לא יודע על היהודים הללו, ייתכן שכב' מקדיש זמן לחוברות צבעוניות מסויימות המיועדות לאלו שקשה עליהם הלימוד?
מחילה, הבהרתי עצמי מספיק. אם אתם רוצים להמשיך לחשוב ולהגיב ברמה רדודה, המשיכו כך, ואני את נפשי הצלתי.

הבעיה שאתם חושבים שזה שמולכם שטחי כמוכם, האמינו לי שחשבתי על כל מה שאתם כותבים ועדיין אני עומד על דעתי. תחכימו קצת, תלמדו יותר תורה, ותחזרו לכאן ואולי תרדו לסוף כוונתי.


נבהל להשיב
הודעות: 325
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 145 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי נבהל להשיב » 11 מאי 2021, 21:42

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 10:33
מדי שנה בתקופה זו של השנה חוזרות התמונות של קבוצות יהודים היוצאת עם מגל וכלים פרימיטיביים לקצור חיטים למצות פסח. וכי יש מצווה בביטול תורה הזה? האם לא מספיק עובדים שעות על טחינת הקמח ואפיית המצות עצמם שצריך לקצור את החיטים כמו לפני מאה שנה? האם יש 'עניין' בלהוסיף אירועים 'דתיים' שונים בשם הצילום והפירסום? שמא יש מהראשונים שמצריך קצירה לשמה? קצירת יד? או שמא גם זריעה ביד לשמה....?
שאלתך היא גם ש'קבוצת יהודים יצאו לקטוף ענפים'
מנהגם של הסטייפלר ובנו שה''ת לילך בימים הקדושים של עשי''ת לקטוף בעצמם ענפים לסכך, כל שאלותיך הם גם עליהם
בפשטות יש לומר שיש כאן ענין של חיבוב המצוות וטירחא במצוות [וידוע מהאריז''ל שיש תיקון גדול בזיעה של מצווה]


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1244
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 מאי 2021, 21:57

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 21:33
תחכימו קצת, תלמדו יותר תורה
הטיעון הפך פרסונאלי. חבל.


ידידיה
הודעות: 332
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי ידידיה » 11 מאי 2021, 22:17

אחרי ההסתייגות מהניסוח של סתירת זקנים,
לעיקר הדברים כנראה הוא צודק, ולא מוצדק לבטל תורה עבור הידור כזה.


אמונת אומן
הודעות: 3816
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 701 פעמים
קיבל תודה: 1835 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי אמונת אומן » 11 מאי 2021, 22:24

סתירת זקנים בנין כתב:
11 מאי 2021, 21:33
הבעיה שאתם חושבים שזה שמולכם שטחי כמוכם, האמינו לי שחשבתי על כל מה שאתם כותבים ועדיין אני עומד על דעתי. תחכימו קצת, תלמדו יותר תורה, ותחזרו לכאן ואולי תרדו לסוף כוונתי
ויש דעות שאסור לו לאדם לנהוג בהן בבינונית, אלא יתרחק עד הקצה האחר--
והוא גובה הלב, שאין הדרך הטובה שיהיה האדם עניו בלבד, אלא שיהיה שפל רוח, ותהיה רוחו נמוכה למאוד. ולפיכך נאמר במשה רבנו "עניו מאוד" (במדבר יב,ג), ולא נאמר עניו בלבד.
ולפיכך ציוו חכמים, מאוד מאוד הוי שפל רוח.
ועוד אמרו שכל המגביה ליבו--כפר בעיקר, שנאמר "ורם, לבבך; ושכחת את ה' אלוהיך" (דברים ח,יד). ועוד אמרו בשמתא דאית ביה גסות הרוח, ואפילו מקצתה

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 649
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 357 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי ובכן » 11 מאי 2021, 22:25

פינחס רוזנצוויג כתב:
11 מאי 2021, 20:40
פתאום אני שם לב, מה זה 'קטיף חיטים'?
חיטים קוצרים.
שימת לב לזוטות כאלו, יש בה משום חשש ביטול תורה...


אמונת אומן
הודעות: 3816
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 701 פעמים
קיבל תודה: 1835 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קבוצת יהודים יצאו לקטיף חיטים?

שליחה על ידי אמונת אומן » 11 מאי 2021, 22:25

ידידיה כתב:
11 מאי 2021, 22:17
אחרי ההסתייגות מהניסוח של סתירת זקנים,
לעיקר הדברים כנראה הוא צודק, ולא מוצדק לבטל תורה עבור הידור כזה.


אם הסטייפלר היה זוכה לאורך, כנראה היה מחנך את בנו שליט''א כראוי, והיה לנו ''שר התורה משודרג''.
 

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים