מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 13:35

שני ביאורים נאמרו בזה.
הגר"א פירש דדבר טוב נעשה בקושי ועל כן רות היתה צריכה להתאמץ.
בשם הדברי חיים ראיתי לפרש על דרך המבואר בב"מ פד. שמאז שקיבל ריש לקיש עצמו עול תורה תשש כוחו. ועל דרך זה משעה שקיבלה רות על עצמה את עול היהדות תשש כוחה.

ערכים:


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מחשבות » 11 יוני 2019, 14:27

מה רע בפשטות הפשוטה ביותר?
ההתאמצות מוכיחה את הרצינות וההתמסרות לדבר


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 15:42

אף אחד לא אמר שזהו לא הפשט הפשוט, אבל הנ"ל דרשו אריכות הלשון כי מתאמצת ללכת אתה


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 15:44

לא ביאור.. אלא דרך וורט
ועוד על תורה נאמר מתשת כוחה ובזה פירשו על דרך הוורט את מעשה ריש לקיש. וכעת וורט התלוי בוורט..מסבירים גם על עול מצוות..


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 15:57

מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:44
לא ביאור.. אלא דרך וורט
ועוד על תורה נאמר מתשת כוחה ובזה פירשו על דרך הוורט את מעשה ריש לקיש. וכעת וורט התלוי בוורט..מסבירים גם על עול מצוות..
לפני שאתה מגיב, עיין בגמרא ב"מ פד וברש"י שם, 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 15:58

זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 15:57
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:44
לא ביאור.. אלא דרך וורט
ועוד על תורה נאמר מתשת כוחה ובזה פירשו על דרך הוורט את מעשה ריש לקיש. וכעת וורט התלוי בוורט..מסבירים גם על עול מצוות..
לפני שאתה מגיב, עיין בגמרא ב"מ פד וברש"י שם, 
 
רואה ראיתי. ואין בדברי חיים אלא וורט נאה וכמו שהערתי -עול תורה מתשת כוחו, לא עול מצוות. שהרי נאמר דוקא על תלמידי חכמים סנהדרין יט.


והעתיק לך דברי רש"י: חילך לאורייתא - כמה כוחך יפה לסבול עול תורה:


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 21:39

מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:58
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 15:57
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:44
לא ביאור.. אלא דרך וורט
ועוד על תורה נאמר מתשת כוחה ובזה פירשו על דרך הוורט את מעשה ריש לקיש. וכעת וורט התלוי בוורט..מסבירים גם על עול מצוות..
לפני שאתה מגיב, עיין בגמרא ב"מ פד וברש"י שם, 

רואה ראיתי. ואין בדברי חיים אלא וורט נאה וכמו שהערתי -עול תורה מתשת כוחו, לא עול מצוות. שהרי נאמר דוקא על תלמידי חכמים סנהדרין יט.


והעתיק לך דברי רש"י: חילך לאורייתא - כמה כוחך יפה לסבול עול תורה:

לא הבנתי מה כתוב בסנהדרין. הרי בגמרא הנ"ל לענין ריש לקיש מבואר שמרגע שרק קיבל על עצמו עול תורה תשש כוחו.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 21:39

זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 21:39
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:58
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 15:57

לפני שאתה מגיב, עיין בגמרא ב"מ פד וברש"י שם, 

רואה ראיתי. ואין בדברי חיים אלא וורט נאה וכמו שהערתי -עול תורה מתשת כוחו, לא עול מצוות. שהרי נאמר דוקא על תלמידי חכמים סנהדרין יט.


והעתיק לך דברי רש"י: חילך לאורייתא - כמה כוחך יפה לסבול עול תורה:

לא הבנתי מה כתוב בסנהדרין. הרי בגמרא הנ"ל לענין ריש לקיש מבואר שמרגע שרק קיבל על עצמו עול תורה תשש כוחו.
 
הדגש הוא עול תורה ולא עול מצוות כדברי 'הדברי חיים'. כמו כן בטעות אתה מקשר בין רש"י שכתב דבריו על שם העתיד ובין וורט ופירוש יפה שתשש כוחו כבר באותה עת


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 21:54

מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 21:39
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 21:39
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 15:58

רואה ראיתי. ואין בדברי חיים אלא וורט נאה וכמו שהערתי -עול תורה מתשת כוחו, לא עול מצוות. שהרי נאמר דוקא על תלמידי חכמים סנהדרין יט.


והעתיק לך דברי רש"י: חילך לאורייתא - כמה כוחך יפה לסבול עול תורה:

לא הבנתי מה כתוב בסנהדרין. הרי בגמרא הנ"ל לענין ריש לקיש מבואר שמרגע שרק קיבל על עצמו עול תורה תשש כוחו.

הדגש הוא עול תורה ולא עול מצוות כדברי 'הדברי חיים'. כמו כן בטעות אתה מקשר בין רש"י שכתב דבריו על שם העתיד ובין וורט ופירוש יפה שתשש כוחו כבר באותה עת
יסלח לי כבודו אבל רק עכשיו תפסתי את טעותו,
לא שמת לב לדברי רש"י שם  ולא מצי. לקפוץ כבראשונה דמשקבל עליו עול תורה תשש כוחו עכ"ל לא על שם העתיד אלא כבר באותה עת.
אתה העתקת רש"י אחר שבלאו הכי איני יודע שייכות לו לעניינינו. 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 21:57

נכון כעת אני נוכח לראות שטעיתי בנקודה זו.
אבל בטענה הראשונה. שתשש כוחו שייך בעול תורה כדברי הגמ' סנהדרין [לגבי תלמיד חכם] ורש"י בבא מציעא לא מצינו גם על קבלת עול מצוות. ולכן זה וורט של הדברי חיים.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 22:07

מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 21:57
נכון כעת אני נוכח לראות שטעיתי בנקודה זו.
אבל בטענה הראשונה. שתשש כוחו שייך בעול תורה כדברי הגמ' סנהדרין [לגבי תלמיד חכם] ורש"י בבא מציעא לא מצינו גם על קבלת עול מצוות. ולכן זה וורט של הדברי חיים.
נן, נו, כמדומה שזה כבר בכוחו של הדברי חיים לחדש... ובכלל  אשה אינה מקבלת עול תורה? האם יש חילוק בקבלה בין איש לאשה הבאים להתגייר.
ומנין לך שעול תורה היינו דווקא לימוד התורה? וכי ריש לקיש קיבל על עצמו אז דווקא לימוד תורה, קיבל על עצמו להיות יהודי כשר ולהפסיק להיות לסטים. 
עדיין לא זכיתי להבין על איזה גמרא בסנהדרין מדובר.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 22:15

זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 22:07
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 21:57
נכון כעת אני נוכח לראות שטעיתי בנקודה זו.
אבל בטענה הראשונה. שתשש כוחו שייך בעול תורה כדברי הגמ' סנהדרין [לגבי תלמיד חכם] ורש"י בבא מציעא לא מצינו גם על קבלת עול מצוות. ולכן זה וורט של הדברי חיים.
נן, נו, כמדומה שזה כבר בכוחו של הדברי חיים לחדש... ובכלל  אשה אינה מקבלת עול תורה? האם יש חילוק בקבלה בין איש לאשה הבאים להתגייר.
ומנין לך שעול תורה היינו דווקא לימוד התורה? וכי ריש לקיש קיבל על עצמו אז דווקא לימוד תורה, קיבל על עצמו להיות יהודי כשר ולהפסיק להיות לסטים. 
עדיין לא זכיתי להבין על איזה גמרא בסנהדרין מדובר.
 
סוף סוף!
לבאר פשט בפסוק המגילה על סמך פלפול ודימוי בין עול תורה למצוות ללא ספק וורט יפה אבל לא ביאור בפשט
והגמרא היא בסנהדרין כו: אמר רב חנן למה נקרא שמה תושיה מפני שהיא מתשת כחו וכתב רשי: תושיה - על שם שהעולם משותת על התורה ולומדיה, נקראת תושיה


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 יוני 2019, 22:25

מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 22:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 22:07
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 21:57
נכון כעת אני נוכח לראות שטעיתי בנקודה זו.
אבל בטענה הראשונה. שתשש כוחו שייך בעול תורה כדברי הגמ' סנהדרין [לגבי תלמיד חכם] ורש"י בבא מציעא לא מצינו גם על קבלת עול מצוות. ולכן זה וורט של הדברי חיים.
נן, נו, כמדומה שזה כבר בכוחו של הדברי חיים לחדש... ובכלל  אשה אינה מקבלת עול תורה? האם יש חילוק בקבלה בין איש לאשה הבאים להתגייר.
ומנין לך שעול תורה היינו דווקא לימוד התורה? וכי ריש לקיש קיבל על עצמו אז דווקא לימוד תורה, קיבל על עצמו להיות יהודי כשר ולהפסיק להיות לסטים. 
עדיין לא זכיתי להבין על איזה גמרא בסנהדרין מדובר.

סוף סוף!
לבאר פשט בפסוק המגילה על סמך פלפול ודימוי בין עול תורה למצוות ללא ספק וורט יפה אבל לא ביאור בפשט
והגמרא היא בסנהדרין כו: אמר רב חנן למה נקרא שמה תושיה מפני שהיא מתשת כחו וכתב רשי: תושיה - על שם שהעולם משותת על התורה ולומדיה, נקראת תושיה
מה אעשה ושוב הציטוט מרש"י בסנהדרין אינו מכוון? מה שכתב רשי העולם משותת וכו' לא קאי על הא דמתשת כוחו אלא על ביאור אחר שם בגמראדברים של תוהו שהעולם משותת עליהם. והא דצדיקים איקרי שתות לכאורה הוא רק לדרך זו.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילת רות - ותרא כי מתאמצת היא ללכת אתה

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יוני 2019, 22:29

זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 22:25
מאן דהו כתב:
11 יוני 2019, 22:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 יוני 2019, 22:07

נן, נו, כמדומה שזה כבר בכוחו של הדברי חיים לחדש... ובכלל  אשה אינה מקבלת עול תורה? האם יש חילוק בקבלה בין איש לאשה הבאים להתגייר.
ומנין לך שעול תורה היינו דווקא לימוד התורה? וכי ריש לקיש קיבל על עצמו אז דווקא לימוד תורה, קיבל על עצמו להיות יהודי כשר ולהפסיק להיות לסטים. 
עדיין לא זכיתי להבין על איזה גמרא בסנהדרין מדובר.

סוף סוף!
לבאר פשט בפסוק המגילה על סמך פלפול ודימוי בין עול תורה למצוות ללא ספק וורט יפה אבל לא ביאור בפשט
והגמרא היא בסנהדרין כו: אמר רב חנן למה נקרא שמה תושיה מפני שהיא מתשת כחו וכתב רשי: תושיה - על שם שהעולם משותת על התורה ולומדיה, נקראת תושיה
מה אעשה ושוב הציטוט מרש"י בסנהדרין אינו מכוון? מה שכתב רשי העולם משותת וכו' לא קאי על הא דמתשת כוחו אלא על ביאור אחר שם בגמראדברים של תוהו שהעולם משותת עליהם. והא דצדיקים איקרי שתות לכאורה הוא רק לדרך זו.
תקרא את הגמרא טוב יען ולא הסביר שהגמרא מתחילה בצדיקים ומציינת פסוק על התורה [נסיון אחרון יען ויגעתי די להסביר לך מדוע זה חידוש ולא ביאור]

סנהדרין כו:
היכא אשכחן צדיקי דאיקרו שתות דכתיב כי לה' מצוקי ארץ וישת עליהם תבל ואיבעית אימא מהכא הפליא עצה הגדיל תושיה אמר רב חנן למה נקרא שמה תושיה מפני שהיא מתשת כחו של אדם דבר אחר תושיה שניתנה בחשאי מפני השטן דבר אחר תושיה דברים של תוהו שהעולם משותת עליהם

רש"י שם
תושיה - על שם שהעולם משותת על התורה ולומדיה, נקראת תושיה:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח