רוב עם בברכה ובספירת העומר


פותח הנושא
כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי כבוד שמים » 12 מאי 2016, 20:54

מי שמאריך בברכת ספירת העומר שעד שהוא מתחיל את הספירה בפועל, הציבור כבר אוחז ב"אנא בכח" או ב"עלינו לשבח". האם נחשבת ספירתו ברוב עם כיון שהתחיל את ברכת המצוה עם כולם.


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי אריך » 12 מאי 2016, 21:11

יש לדמותו להא דאין לבקש בלשון ארמי כי אם יחד עם הציבור, ודנו הפוסקים במי שאומר יקום פורקן בפיגור אחרי הציבור, או שאומר "מרן די בשמיא לך מתחננן" בפיגור.


פותח הנושא
כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי כבוד שמים » 12 מאי 2016, 21:31

כאן יש שאלה נוספת, האם הברכה היא חלק מהמצוה.
בגוף הנושא החזו"א במגילה שלא בזמנה שנקראת דוקא בעשרה, מיקל אפי' בא' מקדים וא' מאחר.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי יהודי » 12 מאי 2016, 22:45

הספק לא מובן, וכי כולם מברכים ביחד ממש.


תמים
הודעות: 136
הצטרף: 03 מאי 2016, 19:23
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי תמים » 17 מאי 2016, 18:29

למה הוא מאריך? שיברך בנחת ובשמחה את אלקיו שציוהו בספירת העומר ולא יתאמץ כל כך זה יעזור לו בעוד דברים בחיים....


פותח הנושא
כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי כבוד שמים » 18 מאי 2016, 08:56

יהודי כתב:הספק לא מובן, וכי כולם מברכים ביחד ממש.
לא מברכים ביחד ממש, ובזה אין חסרון וכאמור. אלא כיון שבספירת העומר יש שני חלקים, הברכה והספירה, השאלה היא אם הם דבר אחד ולא צריך לאומרם ביחד ממש, או שהם שני דברים וא"כ צריך לומר ברוב עם את הברכה, וברוב עם את הספירה. ומי שמאריך בברכה מפסיד מעלת רוב עם בספיה"ע.


משה המבקש
הודעות: 5
הצטרף: 07 מרץ 2016, 08:12
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי משה המבקש » 18 מאי 2016, 15:01

באופן כללי, אני הקטן איני מבין את המברכים את ברכת הספירה בקולות וברקים כקבלתן מסיני, ואילו את הספירה עצמה במרוצה כנחל שוצף. הלא המצווה היא הספירה והברכה היא רק כעין הכשר מצווה ואינה מעכבת את הספירה, אתמהה איך הופכים העיקר לטפל וטפל לעיקר?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1062
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 413 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי יעבץ » 18 מאי 2016, 22:08

משה המבקש כתב:באופן כללי, אני הקטן איני מבין את המברכים את ברכת הספירה בקולות וברקים כקבלתן מסיני, ואילו את הספירה עצמה במרוצה כנחל שוצף. הלא המצווה היא הספירה והברכה היא רק כעין הכשר מצווה ואינה מעכבת את הספירה, אתמהה איך הופכים העיקר לטפל וטפל לעיקר?
אני מבין דווקא.
הספירה היא פעולה של ספירת ימים. נראה לך מתאים לספור בבקולות וברקים?! אתה מדבר לעצמך, סופר כמה ימים עברו ומקיים בזה את המצווה. זה כמו שאת מצוות שחיטה אפשר לברך בכוונה אבל הפעולה...
לכן בברכה שהיא הודאה לה' על המצווה, על כל הטמון במשמעותה, הכוונה מתבטאת "בקולות וברקים" (שזה אחת הצורות הנכונות בפניה לקב"ה), ובספירה הכוונה מתבטאת באופן הראוי לקיום המצווה.


משה המבקש
הודעות: 5
הצטרף: 07 מרץ 2016, 08:12
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי משה המבקש » 19 מאי 2016, 01:00

אסביר יותר, כל ה"הנני מוכן" הוא לקיים מצות "ספירת" העומר, השפע היורד במצווה זו הוא במצוות "ספירת" הימים לא ב"ברכה" שחז"ל תקנו על מצוה זו? כמו שבמצוות לולב לא שמענו קולות וברקים בברכה אלא בעיקר בנענועים.
למען האמת התימה שלי הים גם בברכות ק"ש שיש חסידויות שברכת ק"ש היא בקולות וברקים וק"ש עצמה היא כ"מונה מעות...." וד"ל. ואע"פ שמצוות ק"ש היא דאורייתא ולא זכר למקדש כספירת העומר.
או שמא גם זה כמו שנישא בפי העולם, שהכנה למצווה גדולה מהמצווה עצמה.


פותח הנושא
כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי כבוד שמים » 19 מאי 2016, 07:49

יעבץ כתב:
משה המבקש כתב:באופן כללי, אני הקטן איני מבין את המברכים את ברכת הספירה בקולות וברקים כקבלתן מסיני, ואילו את הספירה עצמה במרוצה כנחל שוצף. הלא המצווה היא הספירה והברכה היא רק כעין הכשר מצווה ואינה מעכבת את הספירה, אתמהה איך הופכים העיקר לטפל וטפל לעיקר?
אני מבין דווקא.
הספירה היא פעולה של ספירת ימים. נראה לך מתאים לספור בבקולות וברקים?! אתה מדבר לעצמך, סופר כמה ימים עברו ומקיים בזה את המצווה. זה כמו שאת מצוות שחיטה אפשר לברך בכוונה אבל הפעולה...
לכן בברכה שהיא הודאה לה' על המצווה, על כל הטמון במשמעותה, הכוונה מתבטאת "בקולות וברקים" (שזה אחת הצורות הנכונות בפניה לקב"ה), ובספירה הכוונה מתבטאת באופן הראוי לקיום המצווה.
אבאר דברי רבותינו
משה המבקש מבין שההתלהבות בברכת ספירת העומר היא מחמת ההתעוררות בהתקרבות זמן מתן תורתינו, כעבד ישאף צל, וקבלת עול מלכותו ית', וממילא היתה הספירה צריכה להיות מליאה ברגשי קדש עד בלי יכולת לישא אותם.
הרב יעבץ מאידך מבין שההתרגשות היא מכך שמדברים אישית עם בורא עולם, ולכן הוא מתרגש יותר בברכות ספיה"ע וברכות ק"ש (ואולי אפי' בברכת "אשר יצר"), ופחות בפעולות המצוות שאינם אלא עבודה לפניו, ולא דיבור ישיר.


משה המבקש
הודעות: 5
הצטרף: 07 מרץ 2016, 08:12
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי משה המבקש » 24 מאי 2016, 22:56

היום העליתי את תמיהתי לבר אוריין המבין וקיבלתי תשובתי.
לפי גדולי המקובלים וכן הרש"ש וכו', אין לכוון ולייחד שום כוונות באף ברכה בימי הספירה למעט ברכת ספירת העומר, ומזה נשתרש אצל המקובלים ואח"כ אצל האדמורי"ם לייחד כוונות בברכה זו, והתלמידים ברובם קיבלו רק את ה"קולות וברקים".
מקווה שהעברתי נכון.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1062
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 413 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי יעבץ » 25 מאי 2016, 00:25

זה נכון.


פותח הנושא
כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם

שליחה על ידי כבוד שמים » 25 מאי 2016, 08:54

אבל לפי המקובלים יש כוונות גם בספירה עצמה ולא רק בברכה, והדרא קושיא לדוכתא.


קלונימוס הכהן
הודעות: 14
הצטרף: 30 אפריל 2020, 23:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי קלונימוס הכהן » 04 מאי 2020, 20:08

אם אפשר לדון בכותרת מהו מקור דין רוב עם בספירת העומר , וכי יש עניין שיניח תפילין יחד עם הרבה אנשים כדי שרבים יברכו, כלומר הרי כל חד וחד מקיים מצווה ומברך באנפי נפשה ומה עניין רוב עם לכאן


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2692
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי נדיב לב » 04 מאי 2020, 20:41

קלונימוס הכהן כתב:
04 מאי 2020, 20:08
אם אפשר לדון בכותרת מהו מקור דין רוב עם בספירת העומר , וכי יש עניין שיניח תפילין יחד עם הרבה אנשים כדי שרבים יברכו, כלומר הרי כל חד וחד מקיים מצווה ומברך באנפי נפשה ומה עניין רוב עם לכאן

אציע כמה נימוקים לא בדוקים.
א. מנחת העומר היא חובת ציבור ובאה משל ציבור ומיום הקרבתה מתחילים את הספירה.
ב. וספרתם לכם בלשון רבים.
ג. תכלית הספירה כתב הלבוש היא ההכנה למתן תורה, וקבלת התורה ברוב עם כמוה כקבלת התורה ברוב עם.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2692
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי נדיב לב » 04 מאי 2020, 20:56

קלונימוס הכהן כתב:
04 מאי 2020, 20:08
אם אפשר לדון בכותרת מהו מקור דין רוב עם בספירת העומר , וכי יש עניין שיניח תפילין יחד עם הרבה אנשים כדי שרבים יברכו, כלומר הרי כל חד וחד מקיים מצווה ומברך באנפי נפשה ומה עניין רוב עם לכאן

כעת מצאתי מה שכתב רבי משה שטרנבוך [שו"ת תשובות והנהגות חלק א סימן שי]
שאלה: ספירת העומר במנין דוקא ואם על ידי הרב.
מקובל היום שיש מעלה מיוחדת לספור ספירת העומר בציבור, מלבד מה שבכל המצוות ראוי לקיים "ברוב עם הדרת מלך", ולא מצאתי לזה מקור בקדמונים, אבל בזוה"ק מבואר סוד ספירת העומר כאשה נדה שצריכה שבע נקיים, ובימי הספירה הזמן ליטהר ולהתקדש עד שיהיו ראויים לקבלת התורה, ובמיוחד בשעת ספירת העומר גופא זהו הזמן המוכשר לכך, ולכן ראוי לספור בציבור שזכות הציבור מסייע לזכות ליטהר בספירת העומר וכמו שאומרים הבקשה בסוף הספירה ליטהר ולהתקדש בקדושה של מעלה.
אמנם אחד שאחר לתפילת מעריב, הגיע בזמן שהציבור סופרים את העומר, נראה שקודם יתפלל מעריב ואח"כ יספור דתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, ולא יקדים לספור לפני מעריב משום הספירה בציבור, שאין בכח הידור זה לדחות דין תדיר דאורייתא, אכן אם חושש שאחרי מעריב ישכח לברך אפשר שמותר להקדים ולספור עם הציבור, דחשיב שזהו זמנה אצלו שלא ישכח ואינו ראוי לדחות שמא יפסיד המצוה לגמרי. וע"ע מש"כ בזה בח"ב סימן רמ"ח.



קלונימוס הכהן
הודעות: 14
הצטרף: 30 אפריל 2020, 23:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי קלונימוס הכהן » 04 מאי 2020, 21:19

העניין נמצא בשל''ה (מסכת פסחים אות מג) שכאשר מתפלל במנין בימי הספירה מצווה גוררת מצווה לכך שספירת העומר תהיה בציבור והובאו דבריו בכף החיים ובספר שלמי ציבור הביא דבריו ובסוגריים הוסיף מספר סדר היום שיש בזה משום רוב עם והוא על דרך מה שבקצירתה היו מתאספים מכל הכפרים.
אך שאלתי עומדת בהינה מה עניין רוב עם בכה''ג ונראה שם שישנו עניין יחודי בספיה''ע שנלמד מקצירתו ויל''ע מהו העניין שלא מצינו כמותו בהרבה מצוות


ל.מ.
הודעות: 34
הצטרף: 29 מרץ 2020, 20:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי ל.מ. » 04 מאי 2020, 21:26

בקצירה מפורש שהענין הוא להוציא מליבם של צדוקים


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 393
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי אין חכמה » 04 מאי 2020, 22:27

קלונימוס הכהן כתב:
04 מאי 2020, 20:08
אם אפשר לדון בכותרת מהו מקור דין רוב עם בספירת העומר , וכי יש עניין שיניח תפילין יחד עם הרבה אנשים כדי שרבים יברכו, כלומר הרי כל חד וחד מקיים מצווה ומברך באנפי נפשה ומה עניין רוב עם לכאן

בפשטות כל מצווה יש בה עניין של רוב עם ועיין בשו"ת וישב הים להגר"י הלל שהאריך במו"מ לגבי פדיון פטר חמור שעשה בבית מדרשו ברוב עם ואף הפליג שם לבטל תורה בשבל ברוב עם מכח זה עי"ש שהאריך ממקורות רבים 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2692
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי נדיב לב » 04 מאי 2020, 22:41

ועל כעין זה כתב הגר"ח וז"ל: כבר כתבתי שלא משום ברוב עם עשיתי כן (אע"ג דשייך רוב עם בכל מצוה אלא שאינו חיוב ועשרה מילתא דפיסקא נקט) ואין כאן ביטול תורה כלל אלא תלמוד תורה וחיבוב מצוה.


קלונימוס הכהן
הודעות: 14
הצטרף: 30 אפריל 2020, 23:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי קלונימוס הכהן » 04 מאי 2020, 22:51

אכן רוב עם שייך בכל אך שאלתי אינה על המצווה אלא על האופן , שאילו מה שמצינו הוא באופן שאחד מוציא יד''ח את הרבים או שעושה מצווה בפני רבים, אך שרבים יעשו מצווה יחד 'מי שמע כזאת מי ראה כאלה'


סיידוף
הודעות: 40
הצטרף: 14 מרץ 2020, 23:49
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי סיידוף » 04 מאי 2020, 23:40

כבוד שמים כתב:
12 מאי 2016, 20:54
מי שמאריך בברכת ספירת העומר שעד שהוא מתחיל את הספירה בפועל, הציבור כבר אוחז ב"אנא בכח" או ב"עלינו לשבח". האם נחשבת ספירתו ברוב עם כיון שהתחיל את ברכת המצוה עם כולם.

שמעתי משמיה דהגריש"א זצוק"ל בעניין ברכת הלבנה שאין צריך שיברכו כולם בב"א ממש, אלא סגי שנתאספו שם הציבור כדי לברך, ואף אם כל אחד מברך בזמן אחר, חשיב בציבור. ולכאורה הוא הדין בזה.


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 393
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי אין חכמה » 05 מאי 2020, 01:06

קלונימוס הכהן כתב:
04 מאי 2020, 22:51
אכן רוב עם שייך בכל אך שאלתי אינה על המצווה אלא על האופן , שאילו מה שמצינו הוא באופן שאחד מוציא יד''ח את הרבים או שעושה מצווה בפני רבים, אך שרבים יעשו מצווה יחד 'מי שמע כזאת מי ראה כאלה'
אם בעושה מצווה בפני רבים חשיב רוב עם [כדאי' בגמ'גבי כה"ג העושה עבודה בפני רבים] הרבים הנאספים למצווה לא כ"ש
ועכ"פ בפוסקים מפורש הדבר גבי ברכת הלבנה


יעקוב
הודעות: 117
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי יעקוב » 05 מאי 2020, 01:11

רוב עם זה רק כשאחד מברך לכולם.


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 393
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי אין חכמה » 05 מאי 2020, 01:13

יעקוב כתב:
05 מאי 2020, 01:11
רוב עם זה רק כשאחד מברך לכולם.

הבאתי מקורות לעיל לא כך עי"ש


יעקוב
הודעות: 117
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי יעקוב » 05 מאי 2020, 01:22

אין חכמה כתב:
05 מאי 2020, 01:13
יעקוב כתב:
05 מאי 2020, 01:11
רוב עם זה רק כשאחד מברך לכולם.

הבאתי מקורות לעיל לא כך עי"ש

מקור מחז"ל יש? לדעתי אין עניין הדר אלא לדבר הנעשה בפני רבים ולא לרבים העושים, יש לזה כמה ראיות ואביא בהמשך בל"נ


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 393
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי אין חכמה » 05 מאי 2020, 01:26

יעקוב כתב:
05 מאי 2020, 01:22
אין חכמה כתב:
05 מאי 2020, 01:13
יעקוב כתב:
05 מאי 2020, 01:11
רוב עם זה רק כשאחד מברך לכולם.

הבאתי מקורות לעיל לא כך עי"ש

מקור מחז"ל יש? לדעתי אין עניין הדר אלא לדבר הנעשה בפני רבים ולא לרבים העושים, יש לזה כמה ראיות ואביא בהמשך בל"נ
איזה סברא יש בזה הרי אפי' ברבים שאינם משתתפים במצווה מבואר בגמ' יומא שיש רוב עם ומה שהם עצמם עושים ג"כ המצווה גרע ? לכאו' הוא יותר טוב
עכ"פ הפוסקים בקידוש לבנה הבינו שלא כדעתך 
ואדרבה אשמח למקורות הפוכים
 


יעקוב
הודעות: 117
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי יעקוב » 05 מאי 2020, 01:36

עניין ההדר זה איך שזה נראה, וכמו מלבוש "זה הדור בלבושו" וכשאחד מברך את שם ה' או עובד אותו בפני רבים וכשליח רבים יש לזה הדר מיוחד (אתה מוזמן לראות את ברכת על נטילת לולב בקהילת זילברמן איזה יופי זה)
ועל כל פנים וודאי זה ברכה לבטלה שהחזן מברך ואחריו כולם מברכים ורק מיגרע גרע שמפסידים את העניין שברוב עם הדרת מלך וודאי שאי אפשר לקיים שניהם כמבואר בגמ' - א"ל רב לחייא בריה ברי חטוף ובריך וכן אמר רב הונא לרבה בריה חטוף ובריך למימרא דמברך עדיף ממאן דעני אמן והתניא ר' יוסי אומר גדול העונה אמן יותר מן המברך א"ל ר' נהוראי השמים כן הוא תדע שהרי גוליירין יורדין ומתגרין [במלחמה] וגבורים יורדין ומנצחין תנאי היא דתניא אחד המברך ואחד העונה אמן במשמע אלא שממהרין למברך יותר מן העונה אמן

הא קמן שאי אפשר לקיים שניהם דאי לאו הכי יכול לשמוע מהמברך ולכוון לא לצאת ולענות אמן ואז לברך בעצמו?
אלא וודאי שאחד מברך לכולם! ומפורש שהסיבה שאחד לכולם משום ברוב עם וחזינן שכולם מברכים אינו ברוב עם!


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 393
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי אין חכמה » 05 מאי 2020, 02:32

יעקוב כתב:
05 מאי 2020, 01:36
עניין ההדר זה איך שזה נראה, וכמו מלבוש "זה הדור בלבושו" וכשאחד מברך את שם ה' או עובד אותו בפני רבים וכשליח רבים יש לזה הדר מיוחד (אתה מוזמן לראות את ברכת על נטילת לולב בקהילת זילברמן איזה יופי זה)
ועל כל פנים וודאי זה ברכה לבטלה שהחזן מברך ואחריו כולם מברכים ורק מיגרע גרע שמפסידים את העניין שברוב עם הדרת מלך וודאי שאי אפשר לקיים שניהם כמבואר בגמ' - א"ל רב לחייא בריה ברי חטוף ובריך וכן אמר רב הונא לרבה בריה חטוף ובריך למימרא דמברך עדיף ממאן דעני אמן והתניא ר' יוסי אומר גדול העונה אמן יותר מן המברך א"ל ר' נהוראי השמים כן הוא תדע שהרי גוליירין יורדין ומתגרין [במלחמה] וגבורים יורדין ומנצחין תנאי היא דתניא אחד המברך ואחד העונה אמן במשמע אלא שממהרין למברך יותר מן העונה אמן

הא קמן שאי אפשר לקיים שניהם דאי לאו הכי יכול לשמוע מהמברך ולכוון לא לצאת ולענות אמן ואז לברך בעצמו?
אלא וודאי שאחד מברך לכולם! ומפורש שהסיבה שאחד לכולם משום ברוב עם וחזינן שכולם מברכים אינו ברוב עם!

ב' תשובות בדבר הא' שודאי יותר הדר במעשה הנעשה בהשתתפות רבים מרבים שעושים כ"א לעצמו וא"כ ודאי שעדיף טפי שא'יברך לכולם ואינו סתירה שיש גם מעלה פחותה ברבים המברכים כ"א לעצמו
הב' ששם מיירי בג' שאין לזה שם רבים מצ"ע וע"כ בעי השתתפות ממש  במעשה משא"כ בי' 
אמנם בח"א כתב גבי קידוש לבנה שהוא אף בג' ולדבריו נצטר לומר כתי' הא' 
 


קלונימוס הכהן
הודעות: 14
הצטרף: 30 אפריל 2020, 23:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רוב עם בברכה ובספירת העומר

שליחה על ידי קלונימוס הכהן » 14 מאי 2020, 01:27

אין חכמה כתב:
05 מאי 2020, 01:06
קלונימוס הכהן כתב:
04 מאי 2020, 22:51
אכן רוב עם שייך בכל אך שאלתי אינה על המצווה אלא על האופן , שאילו מה שמצינו הוא באופן שאחד מוציא יד''ח את הרבים או שעושה מצווה בפני רבים, אך שרבים יעשו מצווה יחד 'מי שמע כזאת מי ראה כאלה'
אם בעושה מצווה בפני רבים חשיב רוב עם [כדאי' בגמ'גבי כה"ג העושה עבודה בפני רבים] הרבים הנאספים למצווה לא כ"ש
ועכ"פ בפוסקים מפורש הדבר גבי ברכת הלבנה
מדברי הפוסקים גבי קידוש לבנה מבואר שהוא משום שיש בקידוש לבנה ענין קבלת פני השכינה ולכך יש בה רוב עם ואין זה משום המצווה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליעזר ג | 3 אורחים