קריעה בראיית מקום המקדש בראש חודש


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קריעה בראיית מקום המקדש בראש חודש

שליחה על ידי משה אמת » 17 אוקטובר 2020, 23:43

בעז"ה החל ממחר ניתן ללכת לכותל,

אבקש לברר האם יש היתר למי שרואה את הכותל לאחר ל' יום, בראש חודש, להימנע מקריעה, לאלו שפוטרים מקריעה בשבת ויו"ט (כלומר שאינם מחוייבים לקרוע אחר השבת).
אשמח לקבל מקורות

ערכים:


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 17 אוקטובר 2020, 23:48

משה אמת כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:43
בעז"ה החל ממחר ניתן ללכת לכותל,
אבקש לברר האם יש היתר למי שרואה את הכותל לאחר ל' יום, בראש חודש, להימנע מקריעה, לאלו שפוטרים מקריעה בשבת ויו"ט (כלומר שאינם מחוייבים לקרוע אחר השבת).
אשמח לקבל מקורות

ההיתר הזה ידוע בציבור, אבל מבירור שערכתי בעבר אין לו מקום, ועי' בקונט' של הגר''ש דבילצקי על עני''ז [ישנו באוצה''ח], וכמדומני שטורח לבאר מדוע בחוה''מ פטורים מקריעה, ולהבין עד היכן הדברים מגיעים.
ובהערת אגב, ישנם הרבה היתרים מפוקפקים יותר ופחות בעני''ז, וכבר כתב המס''י שכל קולא צריכה בדיקה, ושמעתי פעם ממו''ץ חשוב שאצל העולם הגישה היא כשמגיעים לסי' בסו''ע דבו מבוארים הל' קריעה אלו, שלא לומדים מתי חייבים לקרוע אלא איך נפטרים מקריעה, וה' הטוב יכפר.


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 17 אוקטובר 2020, 23:57

הצבי כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:48
ועי' בקונט' של הגר''ש דבילצקי על עני''ז [ישנו באוצה''ח], 
האם ניתן להעלות כאן?


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 17 אוקטובר 2020, 23:59

הצבי כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:48
משה אמת כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:43
בעז"ה החל ממחר ניתן ללכת לכותל,
אבקש לברר האם יש היתר למי שרואה את הכותל לאחר ל' יום, בראש חודש, להימנע מקריעה, לאלו שפוטרים מקריעה בשבת ויו"ט (כלומר שאינם מחוייבים לקרוע אחר השבת).
אשמח לקבל מקורות

ההיתר הזה ידוע בציבור, אבל מבירור שערכתי בעבר אין לו מקום, ועי' בקונט' של הגר''ש דבילצקי על עני''ז [ישנו באוצה''ח], וכמדומני שטורח לבאר מדוע בחוה''מ פטורים מקריעה, ולהבין עד היכן הדברים מגיעים.
ובהערת אגב, ישנם הרבה היתרים מפוקפקים יותר ופחות בעני''ז, וכבר כתב המס''י שכל קולא צריכה בדיקה, ושמעתי פעם ממו''ץ חשוב שאצל העולם הגישה היא כשמגיעים לסי' בסו''ע דבו מבוארים הל' קריעה אלו, שלא לומדים מתי חייבים לקרוע אלא איך נפטרים מקריעה, וה' הטוב יכפר.
זה לא פשוט לאנשים שהולכים לכותל באופן תדיר לקרוע את בגדיהם 5 פעמים בשנה


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:04

משה אמת כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:59
הצבי כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:48
משה אמת כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:43
בעז"ה החל ממחר ניתן ללכת לכותל,
אבקש לברר האם יש היתר למי שרואה את הכותל לאחר ל' יום, בראש חודש, להימנע מקריעה, לאלו שפוטרים מקריעה בשבת ויו"ט (כלומר שאינם מחוייבים לקרוע אחר השבת).
אשמח לקבל מקורות

ההיתר הזה ידוע בציבור, אבל מבירור שערכתי בעבר אין לו מקום, ועי' בקונט' של הגר''ש דבילצקי על עני''ז [ישנו באוצה''ח], וכמדומני שטורח לבאר מדוע בחוה''מ פטורים מקריעה, ולהבין עד היכן הדברים מגיעים.
ובהערת אגב, ישנם הרבה היתרים מפוקפקים יותר ופחות בעני''ז, וכבר כתב המס''י שכל קולא צריכה בדיקה, ושמעתי פעם ממו''ץ חשוב שאצל העולם הגישה היא כשמגיעים לסי' בסו''ע דבו מבוארים הל' קריעה אלו, שלא לומדים מתי חייבים לקרוע אלא איך נפטרים מקריעה, וה' הטוב יכפר.
זה לא פשוט לאנשים שהולכים לכותל באופן תדיר לקרוע את בגדיהם 5 פעמים בשנה
ואז מה?
ובנימה אישית אני יכול לומר שאני ממעט בהליכה לכותל מטעם זה, ולדעתי זה עדיף בהחלט על פני ללכת ולבטל את ההלכה, אם כי היה עדיף שהייתי הולך וקורע.


נבשר
הודעות: 2291
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 585 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי נבשר » 18 אוקטובר 2020, 00:10

השנה אולי אין את ההיתר של הגרש"ז שמזה שלא בא ל' יום לא שייך לצער האבילות, שהשנה לא היה יכול לבוא א"כ יש לו לקרוע.


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:12

נבשר כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:10
השנה אולי אין את ההיתר של הגרש"ז שמזה שלא בא ל' יום לא שייך לצער האבילות, שהשנה לא היה יכול לבוא א"כ יש לו לקרוע.

בעניין ההיתר הנ''ל, כמדומה שבשלוחן שלמה כתוב שאמרו רק בגדר לימוד זכות ותו לא


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:15

משה אמת כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:57
הצבי כתב:
17 אוקטובר 2020, 23:48
ועי' בקונט' של הגר''ש דבילצקי על עני''ז [ישנו באוצה''ח], 
האם ניתן להעלות כאן?

מצו''ב לתועלת הציבור שיהא לחיזוק בהלכה זו שנשתכחה מהרבה מבני התורה.
אחר כותלינו.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 18 אוקטובר 2020, 00:17

יש לי הרגשה שצריך להמתין לחסידים שיחזרו מהמלוה מלכה ומהסיפורים של מוצ"ש,
ואז נתחיל להיות מוצפים קצת יותר בהיתרים.


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:21

אני לא מתאפק מלכתוב כאן את הסיפור הנפלא בעני''ז ששמעתי פעם על הגר''ג נדל.
שמעשה שהיה ובעודו נוסע לכותל המערבי ביקש ממנו אדם שישב לידו בנסיעה, שהגר''ג ייקנה ממנו את בגדיו כך שלא יחויב בקריעה [שזה ההיתר הנפוץ], והסכים לו הגר''ג וקנה ממנו את בגדיו, אלא שמיד אמר לו שהוא מסכים לו שיקרע בבגד שהוא שלו ע''פ ההקנאה וממילא הוא עדיין מחויב בקריעה, וכך הוה שהוצרך אותו אחד לקרוע את בגדו, ואח''כ הגדיל עליו הגר''ג ותבע ממנו שישלם לו את שווי הבגד שניזוק בקריעה שהרי האומר לחבירו קרע כסותי הקורע חייב לשלם.
ואינני יודע אם המעשה היה או לא אבל הוא ממחיש את גודל ההערמה שבזה


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 18 אוקטובר 2020, 00:24

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:21
אני לא מתאפק מלכתוב כאן את הסיפור הנפלא בעני''ז ששמעתי פעם על הגר''ג נדל.
שמעשה שהיה ובעודו נוסע לכותל המערבי ביקש ממנו אדם שישב לידו בנסיעה, שהגר''ג ייקנה ממנו את בגדיו כך שלא יחויב בקריעה [שזה ההיתר הנפוץ], והסכים לו הגר''ג וקנה ממנו את בגדיו, אלא שמיד אמר לו שהוא מסכים לו שיקרע בבגד שהוא שלו ע''פ ההקנאה וממילא הוא עדיין מחויב בקריעה, וכך הוה שהוצרך אותו אחד לקרוע את בגדו, ואח''כ הגדיל עליו הגר''ג ותבע ממנו שישלם לו את שווי הבגד שניזוק בקריעה שהרי האומר לחבירו קרע כסותי הקורע חייב לשלם.
ואינני יודע אם המעשה היה או לא אבל הוא ממחיש את גודל ההערמה שבזה
סיפור חמוד, אבל יש מצוה בכלל בקריעת בגד של מישהו אחר (גם אם ההוא מסכים)?


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:26

משה אמת כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:24
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:21
אני לא מתאפק מלכתוב כאן את הסיפור הנפלא בעני''ז ששמעתי פעם על הגר''ג נדל.
שמעשה שהיה ובעודו נוסע לכותל המערבי ביקש ממנו אדם שישב לידו בנסיעה, שהגר''ג ייקנה ממנו את בגדיו כך שלא יחויב בקריעה [שזה ההיתר הנפוץ], והסכים לו הגר''ג וקנה ממנו את בגדיו, אלא שמיד אמר לו שהוא מסכים לו שיקרע בבגד שהוא שלו ע''פ ההקנאה וממילא הוא עדיין מחויב בקריעה, וכך הוה שהוצרך אותו אחד לקרוע את בגדו, ואח''כ הגדיל עליו הגר''ג ותבע ממנו שישלם לו את שווי הבגד שניזוק בקריעה שהרי האומר לחבירו קרע כסותי הקורע חייב לשלם.
ואינני יודע אם המעשה היה או לא אבל הוא ממחיש את גודל ההערמה שבזה
סיפור חמוד, אבל יש מצוה בכלל בקריעת בגד של מישהו אחר (גם אם ההוא מסכים)?
עיין באשכול המקביל שלך בעניין נשים.


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 18 אוקטובר 2020, 00:31

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:26
משה אמת כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:24
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:21
אני לא מתאפק מלכתוב כאן את הסיפור הנפלא בעני''ז ששמעתי פעם על הגר''ג נדל.
שמעשה שהיה ובעודו נוסע לכותל המערבי ביקש ממנו אדם שישב לידו בנסיעה, שהגר''ג ייקנה ממנו את בגדיו כך שלא יחויב בקריעה [שזה ההיתר הנפוץ], והסכים לו הגר''ג וקנה ממנו את בגדיו, אלא שמיד אמר לו שהוא מסכים לו שיקרע בבגד שהוא שלו ע''פ ההקנאה וממילא הוא עדיין מחויב בקריעה, וכך הוה שהוצרך אותו אחד לקרוע את בגדו, ואח''כ הגדיל עליו הגר''ג ותבע ממנו שישלם לו את שווי הבגד שניזוק בקריעה שהרי האומר לחבירו קרע כסותי הקורע חייב לשלם.
ואינני יודע אם המעשה היה או לא אבל הוא ממחיש את גודל ההערמה שבזה
סיפור חמוד, אבל יש מצוה בכלל בקריעת בגד של מישהו אחר (גם אם ההוא מסכים)?
עיין באשכול המקביל שלך בעניין נשים.
צודק,
בכל אופן מנא הא מילתא?
אני רואה שהגר"ש דבליצקי בקונטרס שהעלית נוקט פשוט שזה מחייב, ולא ברור לי למה, יש מקום גדול לכאו' מסברא שכל המצוה זה קריעה של בגד שהוא שלו.


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:38

משה אמת כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:31
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:26
משה אמת כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:24

סיפור חמוד, אבל יש מצוה בכלל בקריעת בגד של מישהו אחר (גם אם ההוא מסכים)?
עיין באשכול המקביל שלך בעניין נשים.
צודק,
בכל אופן מנא הא מילתא?
אני רואה שהגר"ש דבליצקי בקונטרס שהעלית נוקט פשוט שזה מחייב, ולא ברור לי למה, יש מקום גדול לכאו' מסברא שכל המצוה זה קריעה של בגד שהוא שלו.

מבואר להדיא בשו''ע יו''ד ש''מ סכ''ט שכל הנידון הוא בחלוק גזול שאיצד''ח משום מהב''ע כמבו' שם בנו''כ,
ועי''ש סל''ד שאם שאל חלוק מחיבור לבקר בו את אביו הר''ז קורע בו עי''ש.


עטסופר
הודעות: 57
הצטרף: 16 ספטמבר 2020, 00:20
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי עטסופר » 18 אוקטובר 2020, 00:44

למי שנמנע מללכת לכותל הוא יכול לקחת חולצה ישנה מעל בגדו ואפשר החולצה שקרע פעם קודמת, ללבוש בנוחיות ברובע בסמוך למקום שרואים את המקדש לצאת לראות ולקרוע. אישית אני יורד בשער יפו ויורד לכותל ברגל, כדי שלא לראות את מקום המקדש לפני שאני מאורגן.
ואם הוא מתבייש בקריעה, ואין סיבה להתבייש ניתן להחליפו מיד אח"כ.


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:47

עטסופר כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:44
למי שנמנע מללכת לכותל הוא יכול לקחת חולצה ישנה מעל בגדו ואפשר החולצה שקרע פעם קודמת, ללבוש בנוחיות ברובע בסמוך למקום שרואים את המקדש לצאת לראות ולקרוע. אישית אני יורד בשער יפו ויורד לכותל ברגל, כדי שלא לראות את מקום המקדש לפני שאני מאורגן.
ואם הוא מתבייש בקריעה, ואין סיבה להתבייש ניתן להחליפו מיד אח"כ.
לדעת חלק מן הפוסקים יש חיוב קריעה גם על העיר


אור עולם
הודעות: 30
הצטרף: 11 אוקטובר 2020, 11:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי אור עולם » 18 אוקטובר 2020, 00:48

א. אין שום סיבה להתבייש באבל על חורבן ביהמ"ק.
ב. במקום לא ללכת לכותל בשביל לא לקרוע, עדיף ללכת כל פחות מל' יום ולא לקרוע. כך נהגו אנשי ירושלים של מעלה וכך נוהג אני הצב"י, ובאמת לאחר הסגר הראשון שלא הייתי ל' יום עשיתי קריעה, וההרגש שזה נתן לי באבלות החורבן - לא יתואר ולא ישוער! וכך אעשה בל"נ השבוע שוב.
ג. לגבי חיוב הקריעה על העיר - כמדומה דבתמונתו המפורסמת של רבינו הגרש"ד זיע"א ניתן לראות את ב' הקרעים.


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:52

אור עולם כתב:
08 פברואר 1989, 22:01
הגרש"ד
?
והערה נוספת, לא כתבת "מרנא"


אור עולם
הודעות: 30
הצטרף: 11 אוקטובר 2020, 11:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי אור עולם » 18 אוקטובר 2020, 00:53

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:52
אור עולם כתב:
08 פברואר 1989, 22:01
הגרש"ד
?
והערה נוספת, לא כתבת "מרנא"
הגאון רבי שריה דבילצקי.
לגבי מרנא - ???
 


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:55

אור עולם כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:53
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:52
אור עולם כתב:
08 פברואר 1989, 22:01
הגרש"ד
?
והערה נוספת, לא כתבת "מרנא"
הגאון רבי שריה דבילצקי.
לגבי מרנא - ???
 
המרנא לא קשור אליך, רק שרע עלי המעשה שיש מאנשי הפורום שבכל פעם שהם מזכירים את רבם הם חשים צורך להוסיף לו תארים משונים, כביכול הם מוסיפים לו בזה כבוד


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 00:57

אור עולם כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:48
א. אין שום סיבה להתבייש באבל על חורבן ביהמ"ק.
ב. במקום לא ללכת לכותל בשביל לא לקרוע, עדיף ללכת כל פחות מל' יום ולא לקרוע. כך נהגו אנשי ירושלים של מעלה וכך נוהג אני הצב"י, ובאמת לאחר הסגר הראשון שלא הייתי ל' יום עשיתי קריעה, וההרגש שזה נתן לי באבלות החורבן - לא יתואר ולא ישוער! וכך אעשה בל"נ השבוע שוב.
ג. לגבי חיוב הקריעה על העיר - כמדומה דבתמונתו המפורסמת של רבינו הגרש"ד זיע"א ניתן לראות את ב' הקרעים.
מעתה שאני יודע למי הכוונה, אוסיף בזה שכ''כ להדיא בקונט' שלו על עני''ז שהעליתי לעיל, וזה בעמוד האחרון בהוספה שמתקן שם מש''כ בפנים, ובאמת במהדורה אחרת של הקונט' באוצה''ח לא מופיע התיקון הזה


אבי חי
הודעות: 1079
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי אבי חי » 18 אוקטובר 2020, 01:05

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:47
עטסופר כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:44
למי שנמנע מללכת לכותל הוא יכול לקחת חולצה ישנה מעל בגדו ואפשר החולצה שקרע פעם קודמת, ללבוש בנוחיות ברובע בסמוך למקום שרואים את המקדש לצאת לראות ולקרוע. אישית אני יורד בשער יפו ויורד לכותל ברגל, כדי שלא לראות את מקום המקדש לפני שאני מאורגן.
ואם הוא מתבייש בקריעה, ואין סיבה להתבייש ניתן להחליפו מיד אח"כ.
לדעת חלק מן הפוסקים יש חיוב קריעה גם על העיר
מי חולק?

 


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 01:10

אבי חי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:05
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:47
עטסופר כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:44
למי שנמנע מללכת לכותל הוא יכול לקחת חולצה ישנה מעל בגדו ואפשר החולצה שקרע פעם קודמת, ללבוש בנוחיות ברובע בסמוך למקום שרואים את המקדש לצאת לראות ולקרוע. אישית אני יורד בשער יפו ויורד לכותל ברגל, כדי שלא לראות את מקום המקדש לפני שאני מאורגן.
ואם הוא מתבייש בקריעה, ואין סיבה להתבייש ניתן להחליפו מיד אח"כ.
לדעת חלק מן הפוסקים יש חיוב קריעה גם על העיר
מי חולק?

 
כמדומה אגרו''מ


אבי חי
הודעות: 1079
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי אבי חי » 18 אוקטובר 2020, 01:12

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:10
כמדומה אגרו''מ
אפשר מ"מ/נימוק?
אנא שו"ע ידענא, תקסא ב, ומקורו בדינא דגמ' ובר"מ.


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי משה אמת » 18 אוקטובר 2020, 01:12

הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:10
אבי חי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:05
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 00:47

לדעת חלק מן הפוסקים יש חיוב קריעה גם על העיר
מי חולק?
כמדומה אגרו''מ
גם בקונטרס של ר' שריה מובא צד גדול להקל בזמנינו שהשלטון יהודי


הצבי
הודעות: 409
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי הצבי » 18 אוקטובר 2020, 01:13

אבי חי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:12
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:10
כמדומה אגרו''מ
אפשר מ"מ/נימוק?
אנא שו"ע ידענא, תקסא ב, ומקורו בדינא דגמ' ובר"מ.

אוי טעות, הנושא הוא בזה''ז


מתאהב על ידך
הודעות: 902
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 514 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש בראש חודש

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 18 אוקטובר 2020, 02:22

יהודים, זהירות! לא לקרוע על הכותל, הוא מסודר ויפה, מאורגן עם כל מה שצריך להמוני המתפללים.

קורעים על החורבן, ורק עליו, אז צריך לראות שם למעלה את כיפת הזהב שנמצאת במקום החורבן >אחר< כתלנו!

כך לדעת כל הפוסקים המוכרים לי.


אבי חי
הודעות: 1079
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש

שליחה על ידי אבי חי » 18 אוקטובר 2020, 07:54

משה אמת כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:12
הצבי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:10
אבי חי כתב:
18 אוקטובר 2020, 01:05

מי חולק?
כמדומה אגרו''מ
גם בקונטרס של ר' שריה מובא צד גדול להקל בזמנינו שהשלטון יהודי
יעו"ש בעמ' האחרון, שחז"ב.
 


אבי חי
הודעות: 1079
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש בראש חודש

שליחה על ידי אבי חי » 18 אוקטובר 2020, 08:03

מתאהב על ידך כתב:
18 אוקטובר 2020, 02:22
יהודים, זהירות! לא לקרוע על הכותל, הוא מסודר ויפה, מאורגן עם כל מה שצריך להמוני המתפללים.

קורעים על החורבן, ורק עליו, אז צריך לראות שם למעלה את כיפת הזהב שנמצאת במקום החורבן >אחר< כתלנו!

כך לדעת כל הפוסקים המוכרים לי.
האם הפוסקים שכבודו מכיר, מכירים את דברי הב"ח במקום שכתב להדיא דבראיית הכותל המערבי סגי?

הסברא והמנהג אינם מורים כדבריך. [וגם הב"ח לא הוצרך לכתוב כן אלא אגב אורחי' עי"ש].



נ.ב. סברתך הובאה בתשובות והנהגות (א שלא, ד קלא), ומוכח מתוכו שלא ראה דברי הב"ח.
כמו כן הובאה בקונטרס הגרש"ד המצורף לעיל, ולא ברירא לי' כולי האי, וכתב דהמנהג לקרוע על הכותל לחוד. גם בדבריו נראה שמסתמך על לשון הב"ח, ולא ראה את דבריו כמה שורות לפני כן.
לעומת זאת בס' פאת השלחן מבואר כב"ח דסגי בראיית הכותל המערבי, וכן הסברא והמנהג, כנ"ל. [וכן סתמות לשון האג"מ].
דרך אגב, המצדדים בסברא זו, דנים להצריך ראיית קרקע מקום המקדש ממש, יעו"ש.


מתאהב על ידך
הודעות: 902
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 514 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה בראיית מקום המקדש בראש חודש

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 18 אוקטובר 2020, 12:48

אבי חי כתב:
18 אוקטובר 2020, 08:03
מתאהב על ידך כתב:
18 אוקטובר 2020, 02:22
יהודים, זהירות! לא לקרוע על הכותל, הוא מסודר ויפה, מאורגן עם כל מה שצריך להמוני המתפללים.

קורעים על החורבן, ורק עליו, אז צריך לראות שם למעלה את כיפת הזהב שנמצאת במקום החורבן >אחר< כתלנו!

כך לדעת כל הפוסקים המוכרים לי.
האם הפוסקים שכבודו מכיר, מכירים את דברי הב"ח במקום שכתב להדיא דבראיית הכותל המערבי סגי?

הסברא והמנהג אינם מורים כדבריך. [וגם הב"ח לא הוצרך לכתוב כן אלא אגב אורחי' עי"ש].



נ.ב. סברתך הובאה בתשובות והנהגות (א שלא, ד קלא), ומוכח מתוכו שלא ראה דברי הב"ח.
כמו כן הובאה בקונטרס הגרש"ד המצורף לעיל, ולא ברירא לי' כולי האי, וכתב דהמנהג לקרוע על הכותל לחוד. גם בדבריו נראה שמסתמך על לשון הב"ח, ולא ראה את דבריו כמה שורות לפני כן.
לעומת זאת בס' פאת השלחן מבואר כב"ח דסגי בראיית הכותל המערבי, וכן הסברא והמנהג, כנ"ל. [וכן סתמות לשון האג"מ].
דרך אגב, המצדדים בסברא זו, דנים להצריך ראיית קרקע מקום המקדש ממש, יעו"ש.

קודם כל, לפני שאחפש את המקורות הזכורים לי, הנה בשו"ע כתוב בפירוש כשיראה המקדש
לא כתוב "כשיראה הר הבית", ובטח לא "כשיראה את קיר התמך המערבי של ההר" ​​​​שאגב, עומד על תילו בשלמות לפחות עד גובה ההר (בדיוק ככל שאר הקירות מכל הצדדים, וכטבעם של כל קירות התמך ההיסטוריים בכל מקום שהם שורדים במשך הזמן בעיקר עד גובה ההר). 

ואם כבר הזכרת את הב"ח, אז לא תוכל להזכיר כאסמכתא גם את המנהג...
כי הרי לצערינו משום מה רוב העוילם לא נהגו לציית להוראותו הברורה שיש להשתחוות...
וכלשון המ"ב תקסא ו: כ' הב"ח שחייב להשתחוות ולקרוע ולבכות ולהתאונן ולהתאבל ולקונן ולומר מזמור וכו' וכשקורע אומר ברוך דיין אמת וכו' ע"ש. 
מה גם שהב"ח לא חידש כלום כי אלו עשרות פסוקים וגם בדברי חז"ל בכל מקום שכשבאים לפני ה' - משתחוים. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח