מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 21:55

יהודי מסורתי שאל אותי היום בטרוניה, "מדוע דוקא אני צריך להתנזר בט' הימים מאכילת בשר; שאני מורגל אליו כל השנה ונפשי נכספת לטעום ממנו, ואילו שני אחיי הגדולים שהם צמחוניים ,לועסים כרגיל את עליהם ושאר מיני ירקות..בלי לגרוע ממאכלם מאומה, איה הצדק? היכן אבילות על החורבן? "
לשאלתי מה הוא מציע בנידון...ענה לי בזה הלשון.."אולי שיאכלו דשא" או ירק מריר אחר.
האמת שזה הזכיר לי את הנידון שהובא בהלכה אם ראוי לנעול 'קרוקס' בתשע באב. שכן נעל בית נוחה אוורירית ורכה שכזו אין בנעילתה משום התענות, דוקא התענגות...
בשורה תחתונה נחמתי את האיש, בטיעון שהוא מקבל שכר גדול בכל פעם שנמנע מלאכול בשר, דברים שידברו לאיש, אבל 'בתכלית' הוא לא קיבל תשובה על טרונייתו מדוע הוא שאוכל בשר צריך להצטער דבר שלאחיו הטבעוניים לא נוגע.
אז מה התשובה האמיתית לשאלה? אשמח לשמוע תשובה חדה יותר ממה שהצעתי בפניו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי דרומאי » 19 יולי 2018, 22:16

הטעם שנהגו איסור בבשר ויין הוא משום שבטלו הקרבנות והנסכים, ואינו ענין לצער. או בעת''ב שאסור מדינא דגמרא הוא מטעם אנינות כדכ' הגרי''ז, שג''ז אינו ענין לצער אלא שלא יסיח דעתו מן האבלות.
מה שכן אותם טבעוניים מפסידים שכר, שכיון שכל השנה הם נמנעים מבשר מטעמיהם הם- אין להם שכר על ההימנעות מבשר מפני החורבן.
באופן כללי תלונתו של אותו יהודי אינה במקום ונובעת מחוסר חיבור לאבלות ולענין היום, ומעשיית הדברים כמצות אנשים מלומדה.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 22:43

דרומאי כתב:הטעם שנהגו איסור בבשר ויין הוא משום שבטלו הקרבנות והנסכים, ואינו ענין לצער. או בעת''ב שאסור מדינא דגמרא הוא מטעם אנינות כדכ' הגרי''ז, שג''ז אינו ענין לצער אלא שלא יסיח דעתו מן האבלות.
מה שכן אותם טבעוניים מפסידים שכר, שכיון שכל השנה הם נמנעים מבשר מטעמיהם הם- אין להם שכר על ההימנעות מבשר מפני החורבן.
באופן כללי תלונתו של אותו יהודי אינה במקום ונובעת מחוסר חיבור לאבלות ולענין היום, ומעשיית הדברים כמצות אנשים מלומדה.
בראשית דבריך יוצא, שמניעת מאכלי בשר לא באה בכדי שהאדם יצטער, אלא משום ביטול קרבנות ונסכים. אם כך מה כוונתך בנוגע להפסד הטבעוניים שאין להם שכר? הרי אין ענין להצטער בכח. אלא להמנע מאכילה בגלל ביטול הקרבנות, וממילא הטבעוניים גם בענין בעצם העובדה שכעת הם לא אוכלים ואין צורך בכונה על אי אכילה. אלא אם כוונתך לענין הכללי בצער המצוות.
ובאופן כללי תלונתו של היהודי נובעת מחוסר חיבור למסורות בכלל, ומן הצורך להסביר לו בצורה שיתפוס בשכלו, שכל של אדם רחוק מכל העניין, והלוואי שהיה מקיים מצוה גם בדרך 'מלומדה'.
בשורה תחתונה, השאלה יותר משהיא שאלה הלכתית, היא שאלה רעיונית, איך מסבירים ליהודי את פשר "האפליה" בינו ובין אחיו הטבעונים..
ועוד דבר ר' @דרומאי לא התיחסת בקשר לנעלי הקרוקס אשמח לשמוע ממך בענין.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי דרומאי » 19 יולי 2018, 22:48

הפקדתי שומרים כתב:
דרומאי כתב:הטעם שנהגו איסור בבשר ויין הוא משום שבטלו הקרבנות והנסכים, ואינו ענין לצער. או בעת''ב שאסור מדינא דגמרא הוא מטעם אנינות כדכ' הגרי''ז, שג''ז אינו ענין לצער אלא שלא יסיח דעתו מן האבלות.
מה שכן אותם טבעוניים מפסידים שכר, שכיון שכל השנה הם נמנעים מבשר מטעמיהם הם- אין להם שכר על ההימנעות מבשר מפני החורבן.
באופן כללי תלונתו של אותו יהודי אינה במקום ונובעת מחוסר חיבור לאבלות ולענין היום, ומעשיית הדברים כמצות אנשים מלומדה.
בראשית דבריך יוצא, שמניעת מאכלי בשר לא באה בכדי שהאדם יצטער, אלא משום ביטול קרבנות ונסכים. אם כך מה כוונתך בנוגע להפסד הטבעוניים שאין להם שכר? הרי אין ענין להצטער בכח. אלא להמנע מאכילה בגלל ביטול הקרבנות, וממילא הטבעוניים גם בענין בעצם העובדה שכעת הם לא אוכלים ואין צורך בכונה על אי אכילה. אלא אם כוונתך לענין הכללי בצער המצוות.
ובאופן כללי תלונתו של היהודי נובעת מחוסר חיבור למסורות בכלל, ומן הצורך להסביר לו בצורה שיתפוס בשכלו, שכל של אדם רחוק ת הענין, והלוואי שהיה מקיים מצוה גם אם בדרך 'מלומדה.
בשורה תחתונה, השאלה יותר משהיא שאלה הלכתית, היא שאלה רעיונית, איך מסבירים ליהודי את פשר "האפליה" בינו ובין אחיו הטבעונים..
ועוד דבר ר' @דרומאי לא התיחסת בקשר לנעלי הקרוקס אשמח לשמוע ממך בענין.
עדיין יש הבדל בין מי שעושה דבר לזכר החורבן וימי האבלות, בין מי שבלאו הכי אינו אוכל בשר ולכן אין לו שום קיום של זכרון לחורבן במה שאינו אוכל בשר, וכמובן שאף שלא יענש ע''ז מ''מ שכר לא יהיה לו.

ההתייחסות שלנו לדיני האבלות היא, שאדרבה אנחנו 'שמחים' (עד כמה ששייך לומר) להביע את צערנו על החורבן במעשים, וממילא אין מקום לקושיית ה'אפילה'.

בנוגע לקרוקס מבחינה הלכתית את''ל שקרוקס אינו מוגדר כנעל (וכך אכן עיקר ההלכה) מותר ללבשו בת''ב אף שאין בו שום היכר דסו''ס לאו נעילת הסנדל מיקרי. אך אנו נוהגים עפ''י החזו''א לחשוש לדעת הב''ח ולילך בין בת''ב וכ''ש ביוה''כ רק באנפילאות.


י.א.ל
הודעות: 128
הצטרף: 29 אוגוסט 2017, 14:49
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי י.א.ל » 19 יולי 2018, 22:59

אצלנו בבית שאלו מה האיסור לאכול בשר ?ממילא הרבה אנשים מעדיפים לא להתבשר כדי לאכול את החלבי השווה..


שף ויתיב
הודעות: 83
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי שף ויתיב » 20 יולי 2018, 01:06

דבר המסור ללב
אם לעקל אם לעקלקלות
וכתבו שצריך למעט בתענוג בכל מאי דאפשר


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי דרומאי » 20 יולי 2018, 01:10

שף ויתיב כתב: וכתבו שצריך למעט בתענוג בכל מאי דאפשר
זה רק בת''ב, אנחנו דנים בתשעת הימים


שף ויתיב
הודעות: 83
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי שף ויתיב » 20 יולי 2018, 01:11

גם בתשעת הימים
ראה סדר היום
יסוד ושורש העבודה


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי דרומאי » 20 יולי 2018, 01:14

שף ויתיב כתב:גם בתשעת הימים
ראה סדר היום
יסוד ושורש העבודה
לא מובא שם כזה דבר


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 יולי 2018, 01:31

שף ויתיב כתב:דבר המסור ללב
אם לעקל אם לעקלקלות
וכתבו שצריך למעט בתענוג בכל מאי דאפשר
האם כוונתך לענין נעילת קרוקס בת"ב. או בנוגע לטבעוניים. אם תואיל לפרש את הדברים.


שף ויתיב
הודעות: 83
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי שף ויתיב » 24 יולי 2018, 18:49

אני רואה שלא מבינים דברים פשוטים
שם כתוב למעט הנאתו בתשעת הימים.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 24 יולי 2018, 19:06

הדברים פשוטים לא כשמציגים אותם באופן חתום, ור' @דרומאי העיר לך בצדק. הראה מקורך?


מוחל וסולח
הודעות: 177
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 יולי 2018, 22:23

הפקדתי שומרים כתב: בשורה תחתונה, השאלה יותר משהיא שאלה הלכתית, היא שאלה רעיונית, איך מסבירים ליהודי את פשר "האפליה" בינו ובין אחיו הטבעונים..
מזכיר לי שחבר סיפר לי, שפעם נהג מונית שאל אותו האם לגויים יש עולם הבא.
והוא הביא לו את דברי דרך השם בעניין. אך הוא עדיין התעקש, שיש להם לפחות שבע מצוות, וגם להם יש יצהר, מדוע שלא יהיה להם שכר.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי אלימלך » 28 יולי 2018, 22:47

דרומאי כתב:הטעם שנהגו איסור בבשר ויין הוא משום שבטלו הקרבנות והנסכים, ואינו ענין לצער. או בעת''ב שאסור מדינא דגמרא הוא מטעם אנינות כדכ' הגרי''ז, שג''ז אינו ענין לצער אלא שלא יסיח דעתו מן האבלות.
עדיין נראה שחלק מהטעם הוא שבשר ויין גורמים לשמחה והפוסקים מזכירים לענין חומץ שיש להקל בו משום שאינו משמח ולהחמיר לענין יין מגיתו משום שיש בו שמחה.
אז ניתן להקשות לאותו יהודי המסורתי, כתוב משנכנס אב ממעטין בשמחה ואדם שהוא בדיכאון כל השנה קל לו לעשות זאת ולמה יגרע חלק השמח? ומסתמא ישיב שהוא מסכן אז תאמר לו שגם אחיו מסכנים.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 954
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי יהושע » 29 יולי 2018, 12:03

הטבעונים סובלים כל השנה לא רק בתשעת הימים, תארו לעצמכם ללא פיצה ללא טשולנט בשרי ללא סלמון לא קישקע גאלע לא הערינג, איזה דברים טעימים כבר נשאר לאכול.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 517
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי פרלמן משה » 29 יולי 2018, 17:09

ענה כסיל כאוולתו:
יש בני אדם אוהבי צומות ואבלויות וכיו"ב בעלי מרה שחורה והמכונים "מזוחיסטים" אולי שיחוייבו לרקוד בת"ב?


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הטבעוניים לא אוכלים דשא בתשעת הימים - ומה עם הקרוקוס בת"ב

שליחה על ידי איש » 29 יולי 2018, 23:41

דוקא אני נתקל פעמים רבות בחבר'ה כאלה ואני מוכרח לומר שכסילים הם לא, הם פשוט יהודים טובים ששומרים על המסורת בשיניים, לא יהיה נכון להגדיר אותם כסילים עם קונוטציה של סיפורים שלילים המסופרים על מפגש של משכיל עם שומר תומ"צ בעבר..אלה זן אחר של אנשים, גם תשובה דכאונית משהו לא נכונה רעיונית ואין צורך להסביר את החילוק בענין. גם תשובה בסגנון שהוא מקבל שכר על מניעת אכילת בשר ספק לי אם יתנחם בכך. ואותו אחד שכתב שהטבעונים סובלים תתפלא לשמוע אבל החסה כרוב וצנונית זה הגאלע קישקע והערינג שלהם. ועל כן לדעתי צריך להשיב לו שחז"ל תקנו תקנות ומשלא התיחסו ליוצאים מן הכלל, כמו אז כך גם היום וזאת משום שתקנה מקיפה את רוב הציבור ואילו המיעוט בענין פחות משנה למתקני התקנות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח