לא נגע בה עד יום מותו - מדוע לא כתב לה כתובה?


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 376 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לא נגע בה עד יום מותו - מדוע לא כתב לה כתובה?

שליחה על ידי בן של רב » 11 אוגוסט 2019, 18:49

בגמ' של החורבן בגיטין נז.
מובא מעשה בארוס וארוסתו שנשבו לבין הגויים והשיאום זה לזה.
אמרה לו בבקשה ממך אל תגע בי שאין לי כתובה ממך, ולא נגע בה עד יום מותו.
וכשמת אמרה להן סיפדו לזה שפיטפט ביצרו יותר מיוסף.
דאילו ביוסף לא הוה אלא חדא שעתא והאי כל יומא ויומא.
ואילו יוסף לא הוה בחדא מיטה והאי בחדא מיטה.
ואילו יוסף לאו אשתו והאי אשתו.
עד כאן הגמרא.

ונשתוממתי עד מאוד על המראה.

1. למה לא כתב לה כתובה על פאפירוס מזדמן בשתי דקות.

2. מי התיר לו לדור עמה בינתיים באותו בית בלי כתובה.

3. באותה מיטה? אתמהה!

תודה מראש.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2391
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 227 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 12 אוגוסט 2019, 22:42

1. לא הי׳ לו על סמך מה להתחייב הרי הי׳ עבד
2. יש יהרג ואל יעבור ביחוד עם אשתו בלא כתובה?
3. איזה איסור זה? היא אשתו


תנא היכא קאי
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 12 אוגוסט 2019, 23:38

יתכן שכשהם היו בשבי לא נתנו להם שום מקום אחרמלבד אותו חדר עם מיטה אחת ואם כן הם היו כלואים בה, וכתובה על פפירוס מזדמן, זה לא משהו כל כך קל כמו היום שיש לנו דף ועט


איש פשוט מאד
הודעות: 81
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 13 אוגוסט 2019, 09:22

חלק א׳ ממעל כתב:
12 אוגוסט 2019, 22:42
1. לא הי׳ לו על סמך מה להתחייב הרי הי׳ עבד
2. יש יהרג ואל יעבור ביחוד עם אשתו בלא כתובה?
3. איזה איסור זה? היא אשתו
גם אם היא אשתו עדיין יש איסור יחוד כמבו' ברש"י כתובות ז', ב' שיש איסור יחוד עם ארוסתו, וא"כ חזרו קושיות ב' וג', ואפי' אם זה לא יהרג ואל יעבור מ"מ אסור. אא"כ נימא שלא היתה לו אפשרות.
שוב התבוננתי שיתכן שעם ארוסה יש איסור יחוד ולא בלא כתובה. אבל אני חושב שלהלכה אסור אפי' יחוד עם אשתו בלא כתובה.


רבה יוני
הודעות: 26
הצטרף: 05 אוגוסט 2019, 21:36
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי רבה יוני » 13 אוגוסט 2019, 09:44

ונדייק
בוודאי היתה טהורה אחרת לא צריך להגיע לכתובה
ולגבי מיטה לא נאמר שום דבר בהלכה על בלי כתובה
עד כמה שגזרו על להתייחד בלא כתובה היו אנוסים
לכאורה היתה פה בעייה של כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה
ואת זה לא יכל לכתוב לבד


אין חכמה
הודעות: 1801
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי אין חכמה » 23 אפריל 2020, 22:50

רבה יוני כתב:
13 אוגוסט 2019, 09:44
לכאורה היתה פה בעייה של כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה
אם כנידה דווקא הרי שאסורה במיטה


אין חכמה
הודעות: 1801
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי אין חכמה » 23 אפריל 2020, 22:52

חלק א׳ ממעל כתב:
12 אוגוסט 2019, 22:42
1. לא הי׳ לו על סמך מה להתחייב הרי הי׳ עבד
מהיכ"ת שמי שנתחייב לגוי ע"כ לעובדו לא יכול להתחייב עוד התחייבויות 


מחשבות
הודעות: 715
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 186 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי מחשבות » 24 אפריל 2020, 00:55

לא היה עדים וכמובן לא שייך התפסת צררי כשאין לו כסף
בע"כ היה היחוד שהרי השיאום השבאים להרווחתם בוולדות
ואין יהרג ואל יעבור על יחוד אשתו טהורה
אמנם קשה לי באותה מיטה אם יש חיוב יהרג ואל יעבור בהרחקות נידה
ואם לא מי הכריחו גם בשאר הזמן.


איש ווילנא
הודעות: 2436
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אפריל 2020, 00:58

מחשבות כתב:
24 אפריל 2020, 00:55
אמנם קשה לי באותה מיטה אם יש חיוב יהרג ואל יעבור בהרחקות נידה

מסתמא בזה וודאי אין יהרג ואל יעבור
ואין זה אלא משום חשש הרגל עבירה
כל הנידון הוא בנגיעה וקירוב בשר
[ואפשר גם דווקא בנעשה דרך חיבה. עי' בפוסקים] 


איש ווילנא
הודעות: 2436
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אפריל 2020, 01:02

מחשבות כתב:
24 אפריל 2020, 00:55
לא היה עדים וכמובן לא שייך התפסת צררי כשאין לו כסף

האם פשיטא לך שכתובה בכתב ידו לא מהני?


בעל אוצר
הודעות: 244
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי בעל אוצר » 24 אפריל 2020, 01:05

איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 00:58
מסתמא בזה וודאי אין יהרג ואל יעבור
כשלא נעשה דרך חיבה
ואין זה אלא משום חשש הרגל עבירה
כל הנידון הוא בנגיעה וקירוב בשר
ידוע לדייק מהגר"א בקצ"ו דיש יהרג ואל יעבור במטה אחת.


זאת נחמתי
הודעות: 267
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי זאת נחמתי » 24 אפריל 2020, 02:17

איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 01:02
מחשבות כתב:
24 אפריל 2020, 00:55
לא היה עדים וכמובן לא שייך התפסת צררי כשאין לו כסף

האם פשיטא לך שכתובה בכתב ידו לא מהני?
אתה דן מצד שא"א לגבות ממשועבדים, או בגלל שהוא יכול לטעון פרעתי ?
 


איש ווילנא
הודעות: 2436
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אפריל 2020, 14:29

זאת נחמתי כתב:
24 אפריל 2020, 02:17
איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 01:02
מחשבות כתב:
24 אפריל 2020, 00:55
לא היה עדים וכמובן לא שייך התפסת צררי כשאין לו כסף

האם פשיטא לך שכתובה בכתב ידו לא מהני?
אתה דן מצד שא"א לגבות ממשועבדים, או בגלל שהוא יכול לטעון פרעתי ?

לכאורה בלאו הכי גובה ממשועבדים משום תנאי בית דין 
ולענין טענת פרעתי עי' ב"מ יז ב 
 


איש ווילנא
הודעות: 2436
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אפריל 2020, 14:31

בעל אוצר כתב:
24 אפריל 2020, 01:05
איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 00:58
מסתמא בזה וודאי אין יהרג ואל יעבור
כשלא נעשה דרך חיבה
ואין זה אלא משום חשש הרגל עבירה
כל הנידון הוא בנגיעה וקירוב בשר
ידוע לדייק מהגר"א בקצ"ו דיש יהרג ואל יעבור במטה אחת.

אייזה גאון 


כל ימי חיי
הודעות: 7
הצטרף: 24 אפריל 2020, 00:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי כל ימי חיי » 24 אפריל 2020, 16:18

שלום
לכאורה שאלה 1 אינה שאלה, דמשמע שלא הייתה לו אפשרות להשיג דבר לכתוב עליו או כלי כתיבה
שאלה שתיים אינה שאלה דפשטות הדברים שהיו שבויים באותו חדר ואף אחד לא התיר לו, הוא פשוט היה אנוס וקל להבין
3 היא שאלה ומסברא אפשר לומר דהנה גם ביוסף לא רק שלא ישנו באותה המיטה אלא גם לא ישנו באותו חדר ובאותה קומה (כנהוג בעבדים שישנים במקום נפרד)
אלא שיש לומר שבמיטה אחת הכוונה בכפיפה אחת דגם אם אינם באותה המיטה כיוון שגרים באותו חדר כל הזמן (בשונה מיוסף שבדרך כלל לא היה עם אשת פוטיפר לבד)
וזוהי גדלותו שהיה בבחינת "מיטה אחת" ובכל זאת גבר על יצרו


כל ימי חיי
הודעות: 7
הצטרף: 24 אפריל 2020, 00:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי כל ימי חיי » 24 אפריל 2020, 16:23

ועיין בדברים מפורשים בן יהוידע שם וכן מהרש"א ועין יעקב (בעניין הכתובה ובעניין גדלותו של אותו ארוס מיוסף אע"פ שיוסף היה בכפייה ואילו כאן אמרה ליה ארוסתו אל תיגע בי)


מאמין
הודעות: 100
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי מאמין » 25 אפריל 2020, 23:16

אגב בגמ' מפורש שהתייחדו ארוס וארוסותו עד כדי שבמקרים מסוימים נתנו לארוסה דין נשואה


זאת נחמתי
הודעות: 267
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי זאת נחמתי » 26 אפריל 2020, 00:18

איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 14:29
זאת נחמתי כתב:
24 אפריל 2020, 02:17
איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 01:02


האם פשיטא לך שכתובה בכתב ידו לא מהני?
אתה דן מצד שא"א לגבות ממשועבדים, או בגלל שהוא יכול לטעון פרעתי ?
לכאורה בלאו הכי גובה ממשועבדים משום תנאי בית דין 
ולענין טענת פרעתי עי' ב"מ יז ב 

לא מהני תנאי ב"ד בכתב ידו, כיון שיכול לכתוב איזה זמן שרוצה עיין גיטין ג :
ולענין טענת פרעתי קיי"ל להלכה שבמקום שכותבין כתובה נאמן לטעון פרעתי. 
 


אברהם העברי
הודעות: 1053
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי אברהם העברי » 26 אפריל 2020, 00:22

לכאו' הרי לא בעינן כתובה כלל במקום שאין רגילים לכתוב דהוי תנאי בי"ד

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1715
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 460 פעמים
קיבל תודה: 659 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 יולי 2020, 10:50

נראה שכבר נגעו בזה קצת כאן, אבל לא הבנתי למה הייתה צריכה ארוסתו לומר לו זאת ולא עבד הכי מעצמו, ואם היה צריך את דבריה כדי להתגבר הרי זה לא שייך לפטפוט ביצרו אלא לפחד מאשתו.


בן ראם
הודעות: 535
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 275 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי בן ראם » 06 יולי 2020, 11:18

כל ימי חיי כתב:
24 אפריל 2020, 16:18
לכאורה שאלה 1 אינה שאלה, דמשמע שלא הייתה לו אפשרות להשיג דבר לכתוב עליו או כלי כתיבה
שאלה שתיים אינה שאלה דפשטות הדברים שהיו שבויים באותו חדר ואף אחד לא התיר לו, הוא פשוט היה אנוס וקל להבין
שאלה. אלא שאתה רוצה ליישב.


יראתי בפצותי
הודעות: 637
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 06 יולי 2020, 12:36

למה זה תשאל לשמי כתב:
06 יולי 2020, 10:50
נראה שכבר נגעו בזה קצת כאן, אבל לא הבנתי למה הייתה צריכה ארוסתו לומר לו זאת ולא עבד הכי מעצמו, ואם היה צריך את דבריה כדי להתגבר הרי זה לא שייך לפטפוט ביצרו אלא לפחד מאשתו.
היה צריך תזכורת וחיזוק שלה להתגבר, ואינו חיסרון בפטפוט ביצרו, כמו שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו, אינו חיסרון ביוסף הצדיק.
 


ישראלמאיר
הודעות: 203
הצטרף: 05 יולי 2020, 22:48
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי ישראלמאיר » 06 יולי 2020, 13:25

בעל אוצר כתב:
24 אפריל 2020, 01:05
איש ווילנא כתב:
24 אפריל 2020, 00:58
מסתמא בזה וודאי אין יהרג ואל יעבור
כשלא נעשה דרך חיבה
ואין זה אלא משום חשש הרגל עבירה
כל הנידון הוא בנגיעה וקירוב בשר
ידוע לדייק מהגר"א בקצ"ו דיש יהרג ואל יעבור במטה אחת.

לא מצאתי גר"א בקצ"ו
ואולי כוונתך לביאור הגר"א יורה דעה בסימן קצה  ס"ק כ שכתב שיש יהרג ואל יעבור על לאו דלא תקרבו
ובמיטה אחת יש לא תקרבו כמבואר בשבת דף י"ג ע"ב 
אמנם בביאור הגר"א בס"ק שאחריו כתב שהלאו של לא תקרבו הוא דוקא אם מתכוין בשביל ערוה אבל בלא"ה אינו אלא מדרבנן.
וא"כ כשלא מתכוין בשביל ערוה אין בו יהרג ואל יעבור אף שאסור מדרבנן.


ששמואל
הודעות: 338
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי ששמואל » 06 יולי 2020, 13:37

אין חכמה כתב:
23 אפריל 2020, 22:50
רבה יוני כתב:
13 אוגוסט 2019, 09:44
לכאורה היתה פה בעייה של כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה
אם כנידה דווקא הרי שאסורה במיטה
אסורה לבעלה כנדה, כולל כלל הסייגים שנאמרו בנדה משום רגילותם וליבו גס בה??????
מהיכא תיתי ?
 


אין חכמה
הודעות: 1801
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא עצום! "לא נגע בה עד יום מותו" למה באמת הוא לא כתב לה כתובה???

שליחה על ידי אין חכמה » 06 יולי 2020, 13:56

ששמואל כתב:
06 יולי 2020, 13:37
אין חכמה כתב:
23 אפריל 2020, 22:50
רבה יוני כתב:
13 אוגוסט 2019, 09:44
לכאורה היתה פה בעייה של כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה
אם כנידה דווקא הרי שאסורה במיטה
אסורה לבעלה כנדה, כולל כלל הסייגים שנאמרו בנדה משום רגילותם וליבו גס בה??????
מהיכא תיתי ?

הוא אשר דיייקתי "אם"
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח