תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?


פותח הנושא
פלוני אלמוני
הודעות: 23
הצטרף: 25 מרץ 2020, 22:02
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי פלוני אלמוני » 03 מאי 2020, 00:06

שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי נדיב לב » 03 מאי 2020, 00:20

אתה מעיר על הבת קול מהשמים שהורתה להם לחזור למערה שלא יחריבו את העולם?


פותח הנושא
פלוני אלמוני
הודעות: 23
הצטרף: 25 מרץ 2020, 22:02
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי פלוני אלמוני » 03 מאי 2020, 00:44

נדיב לב כתב:
03 מאי 2020, 00:20
אתה מעיר על הבת קול מהשמים שהורתה להם לחזור למערה שלא יחריבו את העולם?

לא בשמיים היא וכמעשה דר אליעזר


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי נדיב לב » 03 מאי 2020, 00:46

כאמור סיבת ההוראה כדי שלא יחריבו את העולם.
שבת לג: "כל מקום שנותנין עיניהן מיד נשרף יצתה בת קול ואמרה להם להחריב עולמי יצאתם חיזרו למערתכם"


אבינועם
הודעות: 179
הצטרף: 26 ינואר 2020, 13:42
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי אבינועם » 03 מאי 2020, 02:19

פלוני אלמוני כתב:
03 מאי 2020, 00:44
לא בשמיים היא וכמעשה דר אליעזר
דעת ר' יהושע היא שאין משגיחין בבת קול, ומי אמר שזוהי דעתו של רשב"י?


שלמה מפשטיאן
הודעות: 23
הצטרף: 19 אפריל 2020, 21:35
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי שלמה מפשטיאן » 03 מאי 2020, 14:19

אפשר לומר בד"א הרי הרס את העולם כמו שאמרו לו בבת קול והוי סכנת נפשות ממש


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 400
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 09 מאי 2020, 23:22

סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)


פפפפ
הודעות: 7
הצטרף: 07 מאי 2020, 22:20
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי פפפפ » 10 מאי 2020, 12:15

פלוני אלמוני כתב:
03 מאי 2020, 00:06
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?

בת קול לשומעיה היא כנבואה [היינו נבואה בהוראת שעה] ומי שמיועד אליו הרי מחויב לעשות זה, ולא דמי לאין משגיחין בבת קול ששם מיירי לגבי פסיקת הלכה אבל כאן הוא לגבי התנהגות מסוימת שעל השומע לעשות והתנהגות זאת תגרום לו לבטל מצוות לאנסו, [ומצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון ועכ"ז לא הותר לו מעצמו אלא ע"י בת קול דוקא, משא"כ תפילה שהותר לו אף חוץ למערה מחמת מהות ענין תפילה ואכמ"ל]  


שי למורא
הודעות: 38
הצטרף: 04 מאי 2020, 08:59
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי שי למורא » 10 מאי 2020, 12:25

פפפפ כתב:
10 מאי 2020, 12:15
פלוני אלמוני כתב:
03 מאי 2020, 00:06
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?

בת קול לשומעיה היא כנבואה [היינו נבואה בהוראת שעה] ומי שמיועד אליו הרי מחויב לעשות זה, ולא דמי לאין משגיחין בבת קול ששם מיירי לגבי פסיקת הלכה אבל כאן הוא לגבי התנהגות מסוימת שעל השומע לעשות והתנהגות זאת תגרום לו לבטל מצוות לאנסו, [ומצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון ועכ"ז לא הותר לו מעצמו אלא ע"י בת קול דוקא, משא"כ תפילה שהותר לו אף חוץ למערה מחמת מהות ענין תפילה ואכמ"ל]  

מצטרף לזה 


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 10 מאי 2020, 12:38

בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)


תקפו כהן
הודעות: 16
הצטרף: 10 פברואר 2020, 12:30
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי תקפו כהן » 10 מאי 2020, 12:54

מתאהב על ידך כתב:
09 מאי 2020, 23:22
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 10 מאי 2020, 14:41

תקפו כהן כתב:
10 מאי 2020, 12:54
מתאהב על ידך כתב:
09 מאי 2020, 23:22
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני
כן אבל באותה גמ' (איני זוכר היכן היא. ואגב, נראה לי שזה מדרש) כתוב שמי שלוקח ממעשה ניסים מנכי לו מזכויותיו, ולא מצינו שלצורך מצוה אין מנכין (ואדרבא, היודע דבר, יחכימנו). ומה שזכה וצמח ול עץ חרובין ולא חשש שינכו לו מזכויותיו, י"ל דלפיקו"נ שרי, א"נ, מעשה ניסים הנעשה לו מאליו, ולא ע"י שהתפלל או עשה מעשה, בהא אין מנכין לו זכויותיו 
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי נדיב לב » 10 מאי 2020, 18:24

חילך לאורייתא כתב:
10 מאי 2020, 12:38
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

על סעודת שבת כתב בספר בירורי חיים על פי מה דאיתא במדרש תלפיות (אות ה' ענף חרוב) כתב שחכם אחד שקיבל מהזקנים איש מפי איש עד רשב"י שאילן חרובים שהיה לרשב"י במערה היה מתהפך בערב שבת לאילן תמרים, ומ"ט בערב שבת דאמרו בברכות (י"ב, א') דאם בירך ברכת המזון על תמרים - יצא ידי חובה, כיון דמיזן זין (וכ"ה בשו"ע ר"ח, י"ז) וכתב הפמ"ג (רע"ג א"א ס"ק מ"ו) שלפי זה אפשר לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה, ולפי זה אפשר לומר שהחרובים נהפכו לתמרים, כדי שיוכל לקיים סעודת שבת בתמרים (ספר בירורי חיים חלק ג' עמוד תתנ"ג).


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 10 מאי 2020, 18:28

נדיב לב כתב:
10 מאי 2020, 18:24
חילך לאורייתא כתב:
10 מאי 2020, 12:38
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)
 
על סעודת שבת כתב בספר בירורי חיים על פי מה דאיתא במדרש תלפיות (אות ה' ענף חרוב) כתב שחכם אחד שקיבל מהזקנים איש מפי איש עד רשב"י שאילן חרובים שהיה לרשב"י במערה היה מתהפך בערב שבת לאילן תמרים, ומ"ט בערב שבת דאמרו בברכות (י"ב, א') דאם בירך ברכת המזון על תמרים - יצא ידי חובה, כיון דמיזן זין (וכ"ה בשו"ע ר"ח, י"ז) וכתב הפמ"ג (רע"ג א"א ס"ק מ"ו) שלפי זה אפשר לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה, ולפי זה אפשר לומר שהחרובים נהפכו לתמרים, כדי שיוכל לקיים סעודת שבת בתמרים (ספר בירורי חיים חלק ג' עמוד תתנ"ג).
א"כ פתרנו את הבעיה של קידוש במקום סעודה בפסח
לא צריך להכין עוגות שברכתם מזונות (לאוכלים שרויה)
 


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 400
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 11 מאי 2020, 02:27

תקפו כהן כתב:
10 מאי 2020, 12:54
מתאהב על ידך כתב:
09 מאי 2020, 23:22
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני
אבל שוב התבוננתי שעדיין צריך להבין איך הותר לר"ש לבטל מצות עונה דאורייתא במשך שנה שלמה. 
ואמנם תמיד אפשר לספר שאלכסי הקפיץ אותו עם הסוסים בליל שבת הביתה... 
 


חזק
הודעות: 189
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי חזק » 11 מאי 2020, 08:06

חילך לאורייתא כתב:
10 מאי 2020, 12:38
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

ממתי אנוס כמאן דעביד? הוא רק נפטר על שלא קיים או על עבירה שנכפה עליה


fantian
הודעות: 164
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי fantian » 11 מאי 2020, 08:36

פפפפ כתב:
10 מאי 2020, 12:15
פלוני אלמוני כתב:
03 מאי 2020, 00:06
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?

בת קול לשומעיה היא כנבואה [היינו נבואה בהוראת שעה] ומי שמיועד אליו הרי מחויב לעשות זה, ולא דמי לאין משגיחין בבת קול ששם מיירי לגבי פסיקת הלכה אבל כאן הוא לגבי התנהגות מסוימת שעל השומע לעשות והתנהגות זאת תגרום לו לבטל מצוות לאנסו, [ומצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון ועכ"ז לא הותר לו מעצמו אלא ע"י בת קול דוקא, משא"כ תפילה שהותר לו אף חוץ למערה מחמת מהות ענין תפילה ואכמ"ל]  
קצת סמך לדבר מדיני נבואה עצמה, שאם בא הנביא לקבוע הלכה על פי נבואתו אין משגיחין בו, אך אם יאמר הנביא בשעת מעשה לעבור עבירה או לבטל מצוה שומעין לו.
ויתכן דגם גדר בת קול כך הוא
 


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 11 מאי 2020, 11:58

חזק כתב:
11 מאי 2020, 08:06
חילך לאורייתא כתב:
10 מאי 2020, 12:38
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

ממתי אנוס כמאן דעביד? הוא רק נפטר על שלא קיים או על עבירה שנכפה עליה
גמ' קדושין חישב לעשות מצוה ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במעגלי שנה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח