החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2660
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 נובמבר 2019, 01:08

טל חרמון כתב:
19 נובמבר 2019, 00:42
הרב שאר לעמו אשמח אם תפתח אשכול בעניין הזה של ג' שבועות ואשמח להתדיין איתך שם.

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... %AA#p22485
בציטוט השני (הראשון שם לא רלוונטי)


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 01:11

לכבוד דף 3 הקפצתי
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.
אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.
והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.
וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.



שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2660
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 נובמבר 2019, 01:15

נו, מה מקורו?


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
הודעות: 266
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי טל חרמון » 19 נובמבר 2019, 01:16

שאר לעמו כתב:
19 נובמבר 2019, 00:56
בו נעזוב את 'כבודי' הוא לא מן הענין כאן, ותועלת אנכי ולא איש.

תאורטית אני רואה כאן את התורה נשרפת, ושועלי 'ציון' מהלכים עליה



טוב, לפחות זה עדיף ממה שאני רואה - בני השפחה הולכים בבת עינו של ה' (המקור בקינה של ריה"ל לא זוכר במדוייק אבל בערך - אבחר לנפשי לראות שועלים בסיפיך ואוי לי על אדום וערב קוננו בקיניך)

אגב מה תגובתך לאור החיים והציטוט מהכוזרי שהבאתי למעלה? 


בנוסף - זה מיוחד בשבילך.
בברכות ק"ש תקנו לנו חכמים את ברכת הגאולה, ותוכן הברכה נסוב על יציאת מצרים  וקריעת ים סוף, והנה לפני החתימה בבוקר ובערב מצטטים פסוק מהנביא, וראוי להבין מה ראו על ככה, מה היתה הברכה חסרה ללא הפסוקים האלו בחתימה?
כשמתבוננים במקור הפסוקים ניתן לגלות דבר מדהים השופך אור על אחד הנושאים הכואבים בתולדות עמנו,
הנביא ירמיהו אמר בתוכחתו לבני דורו בשם ה' -
וְהֵטַלְתִּי אֶתְכֶם מֵעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם אַתֶּם וַאֲבוֹתֵיכֶם וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֶת אֱלֹהִים אֲחֵרִים יוֹמָם וָלַיְלָה אֲשֶׁר לֹא אֶתֵּן לָכֶם חֲנִינָה.   לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.   כִּי אִם חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם.   הִנְנִי שֹׁלֵחַ לדוגים [לְדַיָּגִים] רַבִּים נְאֻם יְהוָה וְדִיגוּם וְאַחֲרֵי כֵן אֶשְׁלַח לְרַבִּים צַיָּדִים וְצָדוּם מֵעַל כָּל הַר וּמֵעַל כָּל גִּבְעָה וּמִנְּקִיקֵי הַסְּלָעִים.   כִּי עֵינַי עַל כָּל דַּרְכֵיהֶם לֹא נִסְתְּרוּ מִלְּפָנָי וְלֹא נִצְפַּן עֲו‍ֹנָם מִנֶּגֶד עֵינָי.   וְשִׁלַּמְתִּי רִאשׁוֹנָה מִשְׁנֵה עֲו‍ֹנָם וְחַטָּאתָם עַל חַלְּלָם אֶת אַרְצִי בְּנִבְלַת שִׁקּוּצֵיהֶם וְתוֹעֲבוֹתֵיהֶם מָלְאוּ אֶת נַחֲלָתִי
צריך לשים לב שאין זה נבואת נחמה עתידית, את העם שגרים בירושלים לא אמור לעניין שיבאו ימים והם יחזרו לכאן, להם ירמיהו מספר שהם הולכים לגלות מכאן, עד שיבאו ימים בהם לא יאמרו חי ה' שהעלנו ממצרים כי אם חי ה' שהשיבנו מגלות בבל (ארץ צפון) ומכל הארצות,
לאחר כמה פרקים, כשהעובדה שהם הולכים לגלות מפה ברורה חוזר ירמיהו על אותו הפסוק אך הפעם בהחלט כנחמה ותקווה טובה –
  וַאֲנִי אֲקַבֵּץ אֶת שְׁאֵרִית צֹאנִי מִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּי אֹתָם שָׁם וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְהֶן עַל נְוֵהֶן וּפָרוּ וְרָבוּ.   וַהֲקִמֹתִי עֲלֵיהֶם רֹעִים וְרָעוּם וְלֹא יִירְאוּ עוֹד וְלֹא יֵחַתּוּ וְלֹא יִפָּקֵדוּ נְאֻם יְהוָה.   הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ.   בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח וְזֶה שְּׁמוֹ אֲ‍שֶׁר יִקְרְאוֹ יְהוָה צִדְקֵנוּ.   לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.   כִּי אִם חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם וְיָשְׁבוּ עַל אַדְמָתָם. 
הקיום של נבואה זו אמור להיות באופן ברור ביותר בסיומה של גלות בבל, וכך אנו מוצאים בפסוקים על זרובבל נכדו של יכניה שהיה ראש השבים לארץ בפקודת כורש ועל יהושע בן יהוצדק הכהן הגדול:
וַיְהִי דְבַר יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר.   לָקוֹחַ מֵאֵת הַגּוֹלָה מֵחֶלְדַּי וּמֵאֵת טוֹבִיָּה וּמֵאֵת יְדַעְיָה וּבָאתָ אַתָּה בַּיּוֹם הַהוּא וּבָאתָ בֵּית יֹאשִׁיָּה בֶן צְפַנְיָה אֲשֶׁר בָּאוּ מִבָּבֶל.   וְלָקַחְתָּ כֶסֶף וְזָהָב וְעָשִׂיתָ עֲטָרוֹת וְשַׂמְתָּ בְּרֹאשׁ יְהוֹשֻׁעַ בֶּן יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.   וְאָמַרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת לֵאמֹר הִנֵּה אִישׁ צֶמַח שְׁמוֹ וּמִתַּחְתָּיו יִצְמָח וּבָנָה אֶת הֵיכַל יְהוָה.   וְהוּא יִבְנֶה אֶת הֵיכַל יְהוָה וְהוּא יִשָּׂא הוֹד וְיָשַׁב וּמָשַׁל עַל כִּסְאוֹ וְהָיָה כֹהֵן עַל כִּסְאוֹ וַעֲצַת שָׁלוֹם תִּהְיֶה בֵּין שְׁנֵיהֶם.
עם ישראל מבושר על ידי הנביא שה' ישיב אותו מגלות בבל ויתן לו רועה כליבו, כידוע עם ישראל לא בדיוק התייחס נכון לגאולת בבל, הוא לא תפס אותה כגאולה, אולי הוא ציפה לקריעת הים וכדומה ועל כן רק מעטים שבו וחז"ל ראו בכך את הסיבה בסופו של דבר לחורבן בית שני, כי אם היו באים כולם היתה נשלמת אז הגאולה, (שה"ש רבה, על הפס' אם חומה היא)
והנה ה' נקרא על ידי ירמיהו גואל על שם זה שהוא פודה את ישראל מיד בבל החזקה, והצורה של הגאולה הזו איננה על ידי עשרת המכות ומטה משה, כי אם על ידי מפלת בבל ביד פרס ומדי, וכתוצאה מזה האפשרות לשוב לארץ בצורה טבעית
וכך נא' בירמיהו – הִנְנִי מֵבִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ צָפוֹן וְקִבַּצְתִּים מִיַּרְכְּתֵי אָרֶץ בָּם עִוֵּר וּפִסֵּחַ הָרָה וְיֹלֶדֶת יַחְדָּו קָהָל גָּדוֹל יָשׁוּבוּ הֵנָּה.   בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא.   שִׁמְעוּ דְבַר יְהוָה גּוֹיִם וְהַגִּידוּ בָאִיִּים מִמֶּרְחָק וְאִמְרוּ מְזָרֵה יִשְׂרָאֵל יְקַבְּצֶנּוּ וּשְׁמָרוֹ כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ.   כִּי פָדָה יְהוָה אֶת יַעֲקֹב וּגְאָלוֹ מִיַּד חָזָק מִמֶּנּוּ. (ירמיהו לא) זהו כידוע פסוק הגאולה אותו אנו אומרים בערבית,
ועל ידי ישעיהו נא'
רְדִי וּשְׁבִי עַל עָפָר בְּתוּלַת בַּת בָּבֶל שְׁבִי לָאָרֶץ אֵין כִּסֵּא בַּת כַּשְׂדִּים כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ לָךְ רַכָּה וַעֲנֻגָּה.   קְחִי רֵחַיִם וְטַחֲנִי קָמַח גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי שֹׁבֶל גַּלִּי שׁוֹק עִבְרִי נְהָרוֹת.   תִּגָּל עֶרְוָתֵךְ גַּם תֵּרָאֶה חֶרְפָּתֵךְ נָקָם אֶקָּח וְלֹא אֶפְגַּע אָדָם.   גֹּאֲלֵנוּ יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל.   שְׁבִי דוּמָם וּבֹאִי בַחֹשֶׁךְ בַּת כַּשְׂדִּים כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ לָךְ גְּבֶרֶת מַמְלָכוֹת.
אם כן ברור איפה כי הפסוקים שנכנסו לנו לברכה אין עניינם כלל הזכרת יציאת מצרים כי אם גאולה מיד בבל ומכל הארצות (זה היה המצב במפלת נבוכדנצר ובמיוחד עם שלטון כורש שהנהיג מדיניות שכל עם יכול לשוב לארצו ונתן חופש פולחן לנתיניו)
מן הראוי להביא כאן את דברי חז"ל במסכת ברכות –
 תניא, אמר להם בן זומא לחכמים: וכי מזכירין יציאת מצרים לימות המשיח? והלא כבר נאמר: (ירמיהו כ"ג) 'הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים, כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם'. אמרו לו: לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה, אלא שתהא שעבוד מלכיות עיקר, ויציאת מצרים טפל לו. כיוצא בו אתה אומר: (בראשית ל"ה) 'לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך'. לא שיעקר יעקב ממקומו, אלא ישראל עיקר ויעקב טפל לו. וכן הוא אומר: (ישעיהו מ"ג) 'אל תזכרו ראשנות וקדמניות אל תתבוננו', אל תזכרו ראשנות - זה שעבוד מלכיות, וקדמניות אל תתבוננו - זו יציאת מצרים, (ישעיהו מ"ג) הנני עשה חדשה עתה תצמח. תני רב יוסף: זו מלחמת גוג ומגוג. משל למה הדבר דומה? לאדם שהיה מהלך בדרך ופגע בו זאב וניצל ממנו, והיה מספר והולך מעשה זאב. פגע בו ארי וניצל ממנו, והיה מספר והולך מעשה ארי. פגע בו נחש וניצל ממנו, שכח מעשה שניהם והיה מספר והולך מעשה נחש. אף כך ישראל - צרות אחרונות משכחות את הראשונות.
 
לכאורה אם כדברי חכמים, היו צריכים להזכיר את גאולת בבל כעיקר הברכה ויצ"מ טפל לה, הרי הפסוק שהגמ' מביאה מירמיהו מדבר על גאולת בבל?
וביותר למה הגמ' מדברת על ימות המשיח אם ברור שהנבואה הזו כבר התקיימה בגאולת בבל?
 
והתשובה לשניהם אחת היא, אמת שכך היה צריך להיות, אך מכיוון שעם ישראל לא קיבל את זה כגאולה ולא שב לפה למרות שהיה באפשרותו, ממילא לא יכלה הנבואה להתקיים במלואה, אבל כמובן שאין כאן חיסרון מצד גאולת ה', וודאי שגאולת בבל גאולה היא, וודאי שעבדי צמח הלא הוא זרובבל אלא שעם ישראל לא קיבל את הדברים כראוי ולכן המשיך עניין שיעבוד מלכויות ואמרו שיהיה זה עיקר לימות המשיח והכוונה לזמן בו עם ישראל ישוב באמת לארצו,
 
(יש לציין שמפורש פה בגמ' שגוג ומגוג יהיה לאחר ביאת המשיח וכן מבואר כך ממה שאמרו חז"ל על הפס' למה רגשו גויים... על ה' ועל משיחו שמיירי במלחמת גוג ומגוג. וכן מפורש ביחזקאל)
אם כן ברור למה אי אפשר לקבוע את זה לעיקר הברכה, הלא חרפה היא לנו כי לא התייחסנו לזה כגאולה, מאידך גיסא לא ניתן להתעלם מזה לחלוטין, הרי ה' אמר על ידי נביאיו שמפלת בבל היא היא גאולתינו, ועל כן אנו רק מצטטים את הפס' ששם נאמרו הדברים אבל לא מספרים את תוכן העניינים שנעשו שם.
 
ראוי כמובן לשים לב למצבינו כיום שב"ה קיבצנו מארץ צפון ומכל הארצות וגידלנו ורוממנו בארצנו והשפיע עלינו ברכה ושפע, גבורה וחיים, וכל היהודים בעולם יכולים לבוא לפה, שיש לנו להודות לה' על זה בפה מלא, ומכאן נקרא את קריאתו של זכריה הנביא לכל בני הגולה לשוב לפה ולא יהיו כאבותיהם שלא רצו לשוב וחיכו למשיח שחיכה להם שיבואו ובגלל שלא באו הפסידו הכל ונמשך הגלות עוד אלפיים שנה, ולמי שפה נאמר – הודו לה' כי נאמן בבריתו וקיים במאמרו והשיבנו לארצו, לא כחטאינו עשה לנו ולא כעוונותינו גמל עלינו, זכר לעולם בריתו לתת לנו את ארץ כנען, ונודה לשם קדשו ונשתבח בתהילתו, ונראהו עין בעין בשובו אל נווהו כאמור כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון
 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 01:28

עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.

אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.

והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.

וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.

ובכן, את זה כתבו כנגד רק "הקמת מרכז רוחני עולמי" אפילו לא סנהדרין, על הקרבת קורבנות הם לא חלמו לרגע.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2660
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 נובמבר 2019, 01:31

טל חרמון כתב:
19 נובמבר 2019, 01:16
אגב מה תגובתך לאור החיים והציטוט מהכוזרי שהבאתי למעלה? 
אין מה להוסיף על תגובתי שלפני כן.
רק אוסיף שציטוטי מקורות שאין בכח ההיקש של מצטטם לדמות מילתא למילתא או להפריד מילתא ממילתא, או להבין קושט דברי אמת, משום שלא הגיע למידה זו, או עקב היותו נגוע בדבר - מעוותים את תוכנן ואת כוונת כותבן, ומהווים גילוי פנים בתורה.
האם אתה מודע למשל שאילו היית מביא בפני הרב שך או הגריש"א את הגיונותך היו זורקים אותך מכל המדרגות?
אני פורש מהאשכול הזה.


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
הודעות: 266
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי טל חרמון » 19 נובמבר 2019, 01:38

ואנן טעמא דפורשים ניקו ונפרוש?


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 329
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי חזק וברוך » 19 נובמבר 2019, 01:42

עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:28
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.

אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.

והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.

וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.

ובכן, את זה כתבו כנגד רק "הקמת מרכז רוחני עולמי" אפילו לא סנהדרין, על הקרבת קורבנות הם לא חלמו לרגע.

לשון הרב @שאר לעמו: ציטוטי מקורות שאין בכח ההיקש של מצטטם לדמות מילתא למילתא או להפריד מילתא ממילתא, או להבין קושט דברי אמת, משום שלא הגיע למידה זו, או עקב היותו נגוע בדבר - מעוותים את תוכנן ואת כוונת כותבן, ומהווים גילוי פנים בתורה.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 נובמבר 2019, 01:44

ספר וסופר כתב:
18 נובמבר 2019, 16:26

מה שאני מכיר, זה את דברי אדוננו הגר"א [שהלך הוא בעצמו, ושלח את תלמידיו ליישב את הארץ ולבנות את העיר - אך בנוגע לבית המקדש עצמו, כתב]:
 
תיקון כו
שׁוֹשַׁנָּה תַּתָּאָה בָּהּ דְּחִילוּ וְאִיהוּ יִרְאָה, שׁוֹשַׁנָּה עִלָּאָה רְחִימוּ דְאַהֲבָה, וּבָהּ אִתְּמַר (שיר ג ה) אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ. בַּמֶּה יֵתוּן לְאַתְעָרָא לָהּ בִּימִינָא, וְאִיהִי לָא רְעִית בְּהוּ, עַד דְּיֵיתֵי רַעְיָא מְהֵימְנָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ (בראשית א ב) וְרוּחַ אלהי''ם מְרַחֶפֶת, דְּאִיהוּ רוּחַ דְּמָשִׁיחַ, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ (ישעיה יא ב) וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יהו''ה, בְּרוּחָא דָא אָרְחַת הַהִיא חוֹלָה וְאִתְּסִיאַת.
 וכתב הגר"א:
ובמה כו' בימינה: רוצה לומר תורה, (דברים לג ב) מימינו כו', נשבע ה' בימינו (ישעיהו סב ח), וזהו על פני המים (בראשית א ב), וזה שאומר עד דייתי כו', וזהו ורוח כו' על כו', שתחלה צריך לתורה ואח"כ בא משיח, אלא שמוזהרין שלא ידחקו את הקץ וזה שאומר בימינא, שעתה (איכה ב ג) השיב אחור ימינו כמו שאמרו (חגיגה ה ע"ב) כיון שגלו אין לך ביטול כו', וכמו שאמרו בכמה מקומות במה יתערון למשיח - באורייתא, אלא שמושבעין שלא יצאו מאליהם לבנות בית המקדש - שושנה דלעילא - עד שיבא:
ואם ככל הנראה המשיח לא הגיע עדיין [לשיטתי כמובן], זה אומר, שמי שבאמת רוצה, וחפץ בכל ליבו ומאודו לגרום שלה' יהיה בית כאן בעולם, שעליו להשתדל להגדיל את השגתו בתורה, ואת השגת רעיו וידידיו ומכריו.

כמובן, הרצון הגדול שיהיה בית לה' הוא קדוש ונעלה מאוד, וחלק בלתי נפרד מהתהליך לקראת הגאולה, 'ההתעוררות', וזה גורם להתעסק עם המון דברים נוספים, וזה בודאי חיובי, אולם אסור לזכור, שעל פי הגר"א לפחות, מי שמעוניין לנקוט בצעדים מעשיים בשביל זה, התורה היא הכלי המיוחד לזה.

ואגב - מהמשך דבריו, נראה שזה מתייחס גם לקרבנות, וצ"ע עוד בדבריו שם.
והענין, כמו שכתוב ונחה עליו רוח ה' כו' דתשרה על גבי ב' משיחין, רוחא דרעיא מהימנא - סוד הדעת דבגלותא הוא כבד פה וכבד לשון, ואזיל בגלותא (ישעיהו מ ו) קול אומר קרא, ובהון ב' בחינות כי נו"ה כלילן זה בזה וכמו שאמרו בהיכלות בהיכל ב' וג', והן משה ואהרן, סוד משה הוא סוד הריח וסוד אהרן הוא אכילה דקרבנין, שסוד הקרבנין הוא לאשי שהן וושט כמו שאמרו בזהר פ' פנחס ומשה סוד הקנה, יעננו בקול, דבור ומעשה, שכנגדן ב' מזבחות - מזבח הקטורת לריח, והחיצון - לחמי לאשי, חוטם ופה, ולכן שוי תפוח לחוטמא לב' נוקבין דחוטמא ואח"כ יהיב לה מעסיס רמונים בפומא בשפתים שהן ג"כ נו"ה, והן ב' בחינות דחוטמא ופומא, ותפוח הוא לריח כמו שאמרו (תענית כט ע"ב) כריח שדה אשר ברכו ה' כריח שדה של תפוחים:והענין, כמו שכתוב ונחה עליו רוח ה' כו' דתשרה על גבי ב' משיחין, רוחא דרעיא מהימנא - סוד הדעת דבגלותא הוא כבד פה וכבד לשון, ואזיל בגלותא (ישעיהו מ ו) קול אומר קרא, ובהון ב' בחינות כי נו"ה כלילן זה בזה וכמו שאמרו בהיכלות בהיכל ב' וג', והן משה ואהרן, סוד משה הוא סוד הריח וסוד אהרן הוא אכילה דקרבנין, שסוד הקרבנין הוא לאשי שהן וושט כמו שאמרו בזהר פ' פנחס ומשה סוד הקנה, יעננו בקול, דבור ומעשה, שכנגדן ב' מזבחות - מזבח הקטורת לריח, והחיצון - לחמי לאשי, חוטם ופה, ולכן שוי תפוח לחוטמא לב' נוקבין דחוטמא ואח"כ יהיב לה מעסיס רמונים בפומא בשפתים שהן ג"כ נו"ה, והן ב' בחינות דחוטמא ופומא, ותפוח הוא לריח כמו שאמרו (תענית כט ע"ב) כריח שדה אשר ברכו ה' כריח שדה של תפוחים:


1. כשדנים בהלכה יש להתבונן קודם על פי כללי ההלכה הנגלית ואז לנסות להבין את הנסתר, ולא ההיפך. וכבר יסד הגר"א שאין מחלוקת בין הנגלה לנסתר.
2. שלוש שבועות לית מאן דפליג שהוא על כל הגלות ולא רק על ביהמ"ק, ולא חלק על זה הגר"א אלא שבתיקו"ז מדובר במפורש כבר בתחילת דבריו על חורבן ביהמ"ק וכל דבריו סובבים על הגלות שהיא תוצאה מהחורבן - מדחרב בי מקדשא והארץ היתה תהו ובהו ונפלת שושנה בין החוחים.
3. בירושלמי מע"ש הוכיח מהמשנה שאפשר שבנין בית המקדש קודם לביאת המשיח, וכן בתוספתא כתב ניתן להם לישראל לבנות בית הבחירה.
ובזמן רבי יהושע בן חנניא רצו לבנות ביהמ"ק, וכן בזמן הקיסר יוליאנוס.
וגם הביאו מהגר"א שיתכן הקרבת תמיד לפני ביאת משיח
קרבן תמיד אפי' פעם אחת יביא הגאולה.JPG

אמנם כדי להבין את מקור דברי הגר"א ודברי התיקוני זהר הנ"ל
צריך לראות את דברי התיקוני זוהר תקונא תלתין דף עג עמוד ב

ורוח אלקי"ם מרחפת על פני המים מאי ורוח אלא בודאי בזמנא דשכינתא נחתת בגלותא האי רוח נשיב על אינון דמתעסקי באורייתא בגין שכינתא דאשתכחת בינייהו והאי רוח אתעביד קלא ויימא הכי אינון דמיכין דשינתא בחוריהון סתימין עיינין אטימין דלבא קומו ואתערו לגבי שכינתא דאית לכון לבא בלא סכלתנו למנדע בה ואיהו בינייכו ורזא דמלה קול אומר קרא כגון קרא נא היש עונך ואל מי מקדושים תפנה והיא אמרת מה אקרא כל הבשר חציר כלא אינון כבעירן דאכלין חציר וכל חסדו כציץ השדה כל חסד דעבדין לגרמייהו עבדין ואפילו כל אינון דמשתדלין באורייתא כל חסד דעבדין לגרמייהו עבדין בההוא זמנא ויזכור כי בשר המה רוח הולך ולא ישוב לעלמא ודא איהו רוחא דמשיח וי לון מאן דגרמין דיזיל ליה מן עלמא ולא יתוב לעלמא דאלין אינון דעבדין לאורייתא יבשה ולא בעאן לאשתדלא בחכמה דקבלה דגרמין דאסתלק נביעו דחכמה דאיהי י' מינה ואשתארת ב' יבישה ווי לון דגרמין עניותא וחרבא וביזה והרג ואבדן בעלמא והאי רוח דאסתלק איהו רוח דמשיח כמה דאתמר ואיהו רוח הקדש ואיהו רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת י"י...
ובגין דא אמר קודשא בריך הוא השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ דאיהו רחימו בלאו פרס עד דאיהי יחפץ ולא על מנת לקבל פרס דיראה ואהבה על מנת לקבל פרס.

דהיינו שרוח של משיח הוא התורה לשמה שלא על מנת קבל פרס ולימוד הפנימיות, (כפי שבתיקון כ"ו מתואר השושנה דלעילא)
ולפי זה בתיקון כ"ו רוחו של משיח הוא אותו רוחו של משיח (תורה לשמה ולימוד הפנימיות),
עד שתחפץ במה יתון לאתערא לה בימינא ואיהי לא רעית בהו עד דייתי רעיא מהימנא דאתמר ביה ורוח אלקי"ם מרחפת דאיהו רוח דמשיח דאתמר ביה ונחה עליו רוח י"י ברוחא דא ארחת ההיא חולה ואתסיאת
ומובנים דברי הגר"א שימינה הוא התורה כמבואר בתיקון ל' שהיא הנצרכת בשביל הגאולה אלא שחסר בגלות את התורה לשמה שכל חסד דעבדין לגרמייהו עבדין, וחסר לימוד הפנימיות ולכן אין לך ביטול תורה גדול מזה, ולא מתעוררת הגאולה עד שיבוא רוח של משיח דאיהו רחימו בלאו פרס .
וממשיך תיקוני זוהר
ואיהו ארח ריח בתרין תפוחין דאתמר ביה בהו וריח אפך כתפוחים ומאי נינהו תרי סמכי קשוט ואינון תרי רמונים
ומבאר הגר"א שזה הולך על הקרבנות
דהיינו גם בגר"א הזה המהלך הוא לימוד התורה לשמה ופנימיות התורה, הנקרא בתיקו"ז ל' רוחו של רעייא מהימנא ורוחו של משיח ( (ואולי בכלל זה לימוד קדשים למעשה ובשם הגרח"ס שגם עיון אמיתי יכול להכלל בפנימיות התורה), ואח"כ הקרבת הקרבנות ובזה יהיה העד היחפץ ותתחזור השושנה מבין החוחים ונתרפא מהגלות.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 נובמבר 2019, 01:56

עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:11
לכבוד דף 3 הקפצתי
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.
אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.
והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.
וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.

מדובר על היכל שלמה.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 נובמבר 2019, 01:57

עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:28
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.

אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.

והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.

וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.

ובכן, את זה כתבו כנגד רק "הקמת מרכז רוחני עולמי" אפילו לא סנהדרין, על הקרבת קורבנות הם לא חלמו לרגע.
 

ועל תפילה בכותל המערבי מאן דכר שמיה רח"ל
רפו"ש


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 נובמבר 2019, 02:13

שאר לעמו כתב:
19 נובמבר 2019, 00:53
אם יש לך טיעון תורני תטען אותם, ולא תצטרך להשתמש בהשמצות
זה לא המקום, הנושא שהועלה פה זה טאבו אצל יראי ה', ומי שזה לא טאבו אצלו - אינו נמנה עליהם.
מזל היה שהקב"ה דאג שהלאומיים דאז יתחילו לחבוש כיפות סרוגות. מה יהיה הפעם?

פתח אשכול איהו הר הבית והמקדש לגופה של סוגיא, בבחינת דרוש וקבל שכר, שם יהיה אפשר לדון בזה.
הרע"א והחת"ס (יו"ד רל"ו) הר"י מפריז, החזו"א (אבה"ע ב ז), הגר"א (ע"פ המובא בשמו לעיל) כל אלו התייחסו לזה מעשית וסברו ששיך הקרבה קודם ביאת המשיח. כל אלו לשיטתך הם לא יראי ה'.

וא"ר יוחנן הלמד שלא לעשות נוח לו אילו נהפכה שילייתו על פניו ולא יצא לעולם.
תלמוד ירושלמי ברכות פרק א הלכה ב


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
הודעות: 266
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי טל חרמון » 19 נובמבר 2019, 08:01

אמת מארץ תצמח כתב:
19 נובמבר 2019, 01:56
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:11
לכבוד דף 3 הקפצתי
עת לדבר כתב:
19 נובמבר 2019, 01:04
חידה:

על מה כתבו מרן הגרי"ז, הרב מטשעבין, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי יחזקאל אברמסקי ועוד גדולי ראשי הישיבות בדור שלפני הקודם בלשון הזו -

והנה כשאר עלה רעיון בדור העבר התקוממו נגדו כל גדולי התורה בכל תוקף ועוז ולא נחו ולא שקטו עד שנסתלק כל הענין מעל הפרק שלא יזכר ולא יפקד עוד וכו'.
אי-לזאת מצאנו לנו לנחוץ ולחובה ולצורך השעה לפרסם ברבים בארץ ובחו"ל את מחאתנו והתנגדותנו הנמרצה כנגד יזמה אשר כזאת וכו'.
והננו פונים בזה אל היוזמים למנוע את עצמם מלהטפל בענין זה, כי אל דמי לנו ולא נחשה ולא נשקוט ונלחם בע"ה בכל כוחנו עד ביטולו הגמור של הרעיון הזה וכו'.
וחלילה לתת להפיק זממם באיזו צורה שתהי' כי הוא לדעתנו הירוס גדול ופרץ גדול בחומת תורתנו ובדת קדשנו, שמחויבים אנו ללחום ולמסור את נפשנו נגד זה.

מדובר על היכל שלמה.
שם ח"ו שימש בקודש הרב אלישיב זצ"ל (או שר"י שהתאמה לשיטת עת לדבר)
 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 08:31

שיח של חרשים.
אני מביא דוגמא לרעיון לאומי של כעין סנהדרין, כשהדברים ק"ו בן בנם של ק"ו על רעיונות לאומיים (כן, כן, אצלכם זה נובע מלאומיות, וממילא אין שום קשר למובאות מהרע"א והחת"ס) מעוותים עוד יותר.
אז אחד אומר רפו"ש, השני נזכר שהרב אלישיב הלך לשם (ממילא מוכח שאין לחשוש ללאומיות).
אם זה רמת הטיעונים שיהיה לכם לבריאות.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 09:03

מעניין, למה אתם מתחבאים מהאידאולוגיה שלכם עצמכם, באו תגידו החטא החמור זה שלא עולים להר הבית.
הרי הוכחתם שבושה זה לא הצד החזק שלכם, אז ממי בכ"ז אתם מפחדים?


עיין פיה"מ להרמב"ם אבות פ"א מ"ג 'וכאשר לא היו יכולים לקבץ הקהלות' וכו' ע"ש ותרווה נחת.


י'שי
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי י'שי » 19 נובמבר 2019, 09:10

נו, אז קדימה, מילא אנחנו ורוב רובם ככולם של היהודים היראים והשלמים שנעבעך בטעות הם חיים ומקוננים על חורבן הבית בלא לעשות לכך כלום ולשיטתכם ימשיכו לקונן ולקונן עד מלאת ימי העולם הזה, אבל אתם שיש לכם משנה סדורה לטענתכם וחיים באמת ודי בעשרה אנשים כפי שכתבתם אם כן חטאכם גדול עד למאוד, שהרי לכם הקב"ה חנן את הדעה ה"נכונה" וה"ישרה" וזה שאתם לא עושים לכך כלום חוץ מלדבר ולכתוב חטא חמור ונורא הוא הרבה יותר משלנו שאנחנו תינוקות שנשבו,
תקבעו לכם זמן וכמה שיותר מהר כי חבל כבר על הגלות שמתארכת בסיבתכם והרי די בעשרה אנשים כפי שכתב הרב @טל חרמון ואפילו כבר מחר, תפרצו יחדיו להר הבית, תשתלטו, תתחילו קודם בהקמת מאחז מהיר, ולאט לאט תבנו את הבית, רק תקראו לנו בסוף,
בהצלחה רבה.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החטא הגדול עליו ראוי לתקן בה"ב גם בזמן הזה (או בעיקר בזמן הזה)

שליחה על ידי ספר וסופר » 19 נובמבר 2019, 09:19

אמת מארץ תצמח כתב:
19 נובמבר 2019, 01:44
ספר וסופר כתב:
18 נובמבר 2019, 16:26

מה שאני מכיר, זה את דברי אדוננו הגר"א 


1. כשדנים בהלכה יש להתבונן קודם על פי כללי ההלכה הנגלית ואז לנסות להבין את הנסתר, ולא ההיפך. וכבר יסד הגר"א שאין מחלוקת בין הנגלה לנסתר.
2. שלוש שבועות לית מאן דפליג שהוא על כל הגלות ולא רק על ביהמ"ק, ולא חלק על זה הגר"א אלא שבתיקו"ז מדובר במפורש כבר בתחילת דבריו על חורבן ביהמ"ק וכל דבריו סובבים על הגלות שהיא תוצאה מהחורבן - מדחרב בי מקדשא והארץ היתה תהו ובהו ונפלת שושנה בין החוחים.
3. בירושלמי מע"ש הוכיח מהמשנה שאפשר שבנין בית המקדש קודם לביאת המשיח.
כבר הקדמתי לומר, בהודעה קודמת, שאין להביא ראיה נגד הגר"א מהירושלמי ודומיו, כי הוא לאו בדוקא מדבר על משיח בן דוד אלא על רעיא מהימנא, ובדיוק כמו שהבאת אתה מעוד תיקונים [בתיקון כו גם כתוב במפורש, ולא צריך להרחיק נדוד].

אולם לפרש שרעיא מהימנא כבר הגיע, והתקיים בנו 'יבקע ימא דאורייתא', אני חושב שזה קצת הזוי.

וגם הבאתי, שיש רמז בגמרא, שכדי לכונן בנין בית המקדש, צריך את משה רבנו, והוא יהיה [יומא ה:]

כל הדיבורים על הלכה הנגלית וההבדל בינה ובין הנסתרת ביחס לבנין בית המקדש, הם דיבורים לא לענין, כי בזמן המקדש לא היה שום הבדל ביניהם, ובפרט שרוב ככל ההלכה הנגלית שיש בידנו נכתבה תחת הקו המנחה של 'הלכתא למשיחא?'.

וכן לא כל דבר שנכתב בביאור הגר"א הוא נסתר, וגם לא כל דבר שמצטטים במקומות אחרים מהגר"א זה נגלה.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במעגלי שנה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח