אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק


פותח הנושא
חיים דוד
הודעות: 24
הצטרף: 06 אפריל 2020, 13:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי חיים דוד » 06 אפריל 2020, 13:46

מהדודה מעודכנת פסח.pdf
pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 12 מאי 2020, 21:38

זה מהגרח"י קפלן?


לא פסקה ישיבה
הודעות: 55
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 12 מאי 2020, 22:50

נחפשה דרכינו כתב:
12 מאי 2020, 21:38
זה מהגרח"י קפלן?
לא.
 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 15 מאי 2020, 12:22

אז ממי?


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 15 מאי 2020, 12:25

לא פסקה ישיבה כתב:
12 מאי 2020, 22:50
נחפשה דרכינו כתב:
12 מאי 2020, 21:38
זה מהגרח"י קפלן?
לא.

מהדברים ניכר בעליל שלא יצא תחת ידו של הגרחי"ק שליט"א.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 55
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 15 מאי 2020, 13:57

אחד מן הגולה כתב:
15 מאי 2020, 12:25
לא פסקה ישיבה כתב:
12 מאי 2020, 22:50
נחפשה דרכינו כתב:
12 מאי 2020, 21:38
זה מהגרח"י קפלן?
לא.
מהדברים ניכר בעליל שלא יצא תחת ידו של הגרחי"ק שליט"א.
אמנם לא יצא מתח"י של מורינו מרן המשגיח שליט"א, אבל הדברים דומים מאוד, כך שלא ברור "מהיכן ניכר בעליל", שלא יצא מתח"י מרן שליט"א, אולי מע"כ יועיל לבאר. אולי כי מוזכר שם את מרנא הגר"ש אויערבאך זיע"א?
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 15 מאי 2020, 14:46

לא פסקה ישיבה כתב:
15 מאי 2020, 13:57
אמנם לא יצא מתח"י של מורינו מרן המשגיח שליט"א, אבל הדברים דומים מאוד, כך שלא ברור "מהיכן ניכר בעליל", שלא יצא מתח"י מרן שליט"א, אולי מע"כ יועיל לבאר. אולי כי מוזכר שם את מרנא הגר"ש אויערבאך זיע"א?
חלילה. היאך קס"ד הכי?
הסגנון הוא סגנון שונה משל מו"ר המשגיח שליט"א, שיש כאן מטרה לבאר עניינים, בעוד המשגיח שליט"א מקפיד מאד כפי שאמר לי פעמים רבות, מעולם לא לגשת כך לשום עניין בתורה, אלא ללמוד את הסוגיא ולבוא מתוך הקושיות והמקורות לביאור העניינים, ולא בגישה הפוכה להסביר עניינים ומתוך כך לבוא לבאר את הסוגיות.
[לדוגמא המאמר פותח בתובנה מהו חירות, אף כי הדברים נראים נכונים ואמתיים, מ"מ המשגיח שליט"א מעולם לא יפתח מאמר או שיחה בצורה כזאת. וד"ל.]

אגב, לגבי מרנא הגר"ש זיע"א המשגיח הזכיר אותו פעמים רבות בשיחותיו בישיבת חברון שלא בשמו כפי שאמר לי. ומה עוד שבשיחות פרטיות הוא מרבה להזכירו.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 55
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 15 מאי 2020, 17:40

אחד מן הגולה כתב:
15 מאי 2020, 14:46
לא פסקה ישיבה כתב:
15 מאי 2020, 13:57
אמנם לא יצא מתח"י של מורינו מרן המשגיח שליט"א, אבל הדברים דומים מאוד, כך שלא ברור "מהיכן ניכר בעליל", שלא יצא מתח"י מרן שליט"א, אולי מע"כ יועיל לבאר. אולי כי מוזכר שם את מרנא הגר"ש אויערבאך זיע"א?
חלילה. היאך קס"ד הכי?
הסגנון הוא סגנון שונה משל מו"ר המשגיח שליט"א, שיש כאן מטרה לבאר עניינים, בעוד המשגיח שליט"א מקפיד מאד כפי שאמר לי פעמים רבות, מעולם לא לגשת כך לשום עניין בתורה, אלא ללמוד את הסוגיא ולבוא מתוך הקושיות והמקורות לביאור העניינים, ולא בגישה הפוכה להסביר עניינים ומתוך כך לבוא לבאר את הסוגיות.
[לדוגמא המאמר פותח בתובנה מהו חירות, אף כי הדברים נראים נכונים ואמתיים, מ"מ המשגיח שליט"א מעולם לא יפתח מאמר או שיחה בצורה כזאת. וד"ל.]

אגב, לגבי מרנא הגר"ש זיע"א המשגיח הזכיר אותו פעמים רבות בשיחותיו בישיבת חברון שלא בשמו כפי שאמר לי. ומה עוד שבשיחות פרטיות הוא מרבה להזכירו.
הכוונה לעצם הביאורים, שחלקם אכן מזכירים את סגנונו של מורינו רבי משה זצוק"ל, אבל חלקם הם ממש שטיקעל בית מדרש פחד יצחק. וליודע, ומסתמא הנך בין היודעים, שאין חילוק בדרך הלימוד ובצורת החשיבה. אלא על מה להתמקד בלימוד לציבור. והרי ר' משה הוא תלמידו המובהק של מרנא בעל פחד יצחק, שקיבל ממנו את רוב שורשי תורתו, ואת סגנונו היחודי. והוא גם הורה לו במה יתמקד. ומאבני היסוד של בית מדרש פחד יצחק, למצוא לכל אחד את היחודיות שלו. ולמשל, שסגנון הדיבור והכתיבה של הפחד יצחק, ר' יונתן,הרב וולבה ר' משה, ר' אהרן, ר' יחיים יצחק. לכל אחד הוא כתיבה אחרת, ודיבור אחר לגמרי. ואת סגנונו היחודי קיבל ר' משה מהפחד יצחק. כמו את גישתו לרבים. ואף הורה לו שלא להזכירו, מטעמים הכמוסים עמו. ולצערי, אין פרט זה ידוע כל כך, שמי שבנה את סגנונו היחודי של ר' משה היה הפחד יצחק. ומי שגילה לר' יונתן ולר' אהרן, את סגנונם היחודי היה גם הפחד יצחק. ולר' אהרן, וכן לרבנית ברוריה תחי', יש סגנון דומה לפחד יצחק. דומה, אבל לא כמו. ומי שגילה לר' חים יצחק את הסגנון היה ר' יונתן. והוא שכר לגדולי העובדים, ע"י רבותיהם. וסגנון המחבר הוא יחודי משלו. ומטעמים שונים בולל גם הכל ביחד. וענין הסגנון אינו דבר זוטר בעלמא. אלא אבן היסוד של יחידי נברא האדם, במשנת הסבא, והפחד יצחק. ויש המחקים את ר' חיים יצחק, כמו העלון עין לא ראתה, המודפס בקובץ גליונות. שכותב אברך בישיבת מיר. לגבי שאר רבותינו, לא מצינו כ"כ חיקויים. 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 15 מאי 2020, 17:48

לא פסקה ישיבה כתב:
15 מאי 2020, 17:40
הכוונה לעצם הביאורים, שחלקם אכן מזכירים את סגנונו של מורינו רבי משה זצוק"ל, אבל חלקם הם ממש שטיקעל בית מדרש פחד יצחק. וליודע, ומסתמא הנך בין היודעים, שאין חילוק בדרך הלימוד ובצורת החשיבה. אלא על מה להתמקד בלימוד לציבור. והרי ר' משה הוא תלמידו המובהק של מרנא בעל פחד יצחק, שקיבל ממנו את רוב שורשי תורתו, ואת סגנונו היחודי. והוא גם הורה לו במה יתמקד. ומאבני היסוד של בית מדרש פחד יצחק, למצוא לכל אחד את היחודיות שלו. ולמשל, שסגנון הדיבור והכתיבה של הפחד יצחק, ר' יונתן,הרב וולבה ר' משה, ר' אהרן, ר' יחיים יצחק. לכל אחד הוא כתיבה אחרת, ודיבור אחר לגמרי. ואת סגנונו היחודי קיבל ר' משה מהפחד יצחק. כמו את גישתו לרבים. וסגנון המחבר הוא יחודי משלו. ומטעמים שונים בולל גם הכל ביחד. וענין הסגנון אינו דבר זוטר בעלמא. אלא אבן היסוד של יחידי נברא האדם, במשנת הסבא, והפחד יצחק. ויש המחקים את ר' חיים יצחק, כמו העלון עין לא ראתה, המודפס בקובץ גליונות. שכותב אברך בישיבת מיר. לגבי שאר רבותינו, לא מצינו כ"כ חיקויים.
אכן כוונתי לא הייתה לעצם הביאורים אלא לצורה שבה מעסיקים מסקנות, אם הוא במחשבה בעלמא כסגנון ר' משה, או מתוך לימוד הסוגיא ממש כמו סוגיות נשים נזיקין בישיבות כמו בפחד יצחק. כמובן שגם ר' משה למד את הסוגיות הנצרכות לפני שהסיק את מסקנותיו, אך בצורה שבה הגיש לציבור הביא את המסקנות היסודיות בלבד. ובזה מו"ר המשגיח שליט"א מתנגד, והצורה שבה נוהג הוא להגיש לציבור הוא בצורה שונה בתכלית.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 55
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 15 מאי 2020, 17:57

תוספת בהלל.pdf
יש כאן תוספת ביאורים יקרים בהלל, לכן הבאתי שוב
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


בבא בוטא
הודעות: 67
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי בבא בוטא » 15 מאי 2020, 17:59

לא פסקה ישיבה כתב:
15 מאי 2020, 17:40
ויש המחקים את ר' חיים יצחק, כמו העלון עין לא ראתה, המודפס בקובץ גליונות. שכותב אברך בישיבת מיר. לגבי שאר רבותינו, לא מצינו כ"כ חיקויים.
לא התרשמתי בכלל שמדובר בחיקוי כל דהוא.
כתיבה משובחת ומקורית, ומתאימה לקהל היעד שלה.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 55
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחד מרבני בית מדרש פחד יצחק

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 15 מאי 2020, 18:07

בבא בוטא כתב:
15 מאי 2020, 17:59
לא פסקה ישיבה כתב:
15 מאי 2020, 17:40
ויש המחקים את ר' חיים יצחק, כמו העלון עין לא ראתה, המודפס בקובץ גליונות. שכותב אברך בישיבת מיר. לגבי שאר רבותינו, לא מצינו כ"כ חיקויים.
לא התרשמתי בכלל שמדובר בחיקוי כל דהוא.
כתיבה משובחת ומקורית, ומתאימה לקהל היעד שלה.
יש דמיון רב בכתיבה. כמובן, שאם הדבר עושה טוב למחבר אפשר להבינו. ומסתבר, שהמקור הוא הגרח"י, ולא להפך.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במעגלי שנה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים