חידה לט"ו בשבט


פותח הנושא
אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1309
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי אחד התלמידים » 11 פברואר 2017, 21:29

זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?


עזריאל ברגר
הודעות: 73
הצטרף: 03 פברואר 2017, 11:52
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי עזריאל ברגר » 11 פברואר 2017, 22:51

זו מחלוקת שיש בה להקל ולהחמיר לרוב.
מה שאני שמעתי בזה, שהמחלוקת ביניהם היא לגבי "בכח" או "בפועל", ויש להאריך בזה.


פותח הנושא
אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1309
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי אחד התלמידים » 11 פברואר 2017, 23:10

יש מקום אחד שבית שמאי להחמיר ולא שייך בזה חומרה לב"ה.
אתן רמז, השנה היה פחות מברוב שנים.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי יעבץ » 12 פברואר 2017, 00:26

לא מצאתי חומרא לבית שמאי, אבל יש לדעת שככלל שיטת בית הלל היא חומרא בנידון זה.
שהרי קיי"ל (ראש השנה י.) שאילן שנטעו לפני טו באב שנות הערלה נגמרים בטו בשבט, ולכן לבית שמאי יש שבועיים פחות איסור ערלה ברוב הנטיעות! (מלבד אלו שנטעו אחרי ראש השנה ועד א' שבט; עי' רמב"ם הל' מע"ש פ"ט הי"ב).


פותח הנושא
אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1309
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי אחד התלמידים » 12 פברואר 2017, 00:36

לבית הלל הוא אין אומרים תחנון בט"ו בשבט. לבית שמאי לא מרוויחים כלום שבלא"ה אין אומרים תחנון מחמת ראש חדש.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי יעבץ » 12 פברואר 2017, 01:11

:P
על כזו 'חומרא' בית שמאי לא חשבו, זה בטוח...


בני ברקי
הודעות: 167
הצטרף: 15 אוגוסט 2016, 18:20
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי בני ברקי » 04 פברואר 2018, 18:14

אחד התלמידים כתב:זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
א. מה החידה?
ב. מה כוונתך שב"ש לחומרא?
באר דבריך הטובים ותתברך בכט"ס.


פותח הנושא
אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1309
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 פברואר 2018, 20:39

בני ברקי כתב:
אחד התלמידים כתב:זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
א. מה החידה?
ב. מה כוונתך שב"ש לחומרא?
באר דבריך הטובים ותתברך בכט"ס.
ידוע שבד"כ בית שמאי לחומרא וב"ה לקולא. החידה איזה חומרא יש בזה שראש השנה לאילנות בא' בשבט כשיטת ב"ש ולא בט"ו בשבט כשיטת ב"ה.
התשובה למעלה.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 981
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי יצחק » 04 פברואר 2018, 23:30

אני מכיר ליטאים כאלה שבשבילם לא לומר תחנון זה יותר חומרא :) ובגלל זה אני שובר את הראש למצא חומרא אחרת בבית שמאי, ובינתיים חשבתי, א, שאם השנה הנכנסת היא שנת מעשר עני והשנה היוצאת היא שנת מעשר שני הרי בזמן הזה מדובר בהפסד רציני כי מעשר שני פודים על פרוטה וזהו ומעשר עני צריך לתת לעני כמעט עשר אחוז מהפירות. ב, בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי סבא » 05 פברואר 2018, 01:04

אחד התלמידים כתב:לבית הלל הוא אין אומרים תחנון בט"ו בשבט. לבית שמאי לא מרוויחים כלום שבלא"ה אין אומרים תחנון מחמת ראש חדש.
כמדומני שכדאי לתקן את הכותרת ל "הלצה לט"ו בשבט"...


פותח הנושא
אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1309
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה לט"ו בשבט

שליחה על ידי אחד התלמידים » 05 פברואר 2018, 20:53

יצחק כתב:אני מכיר ליטאים כאלה שבשבילם לא לומר תחנון זה יותר חומרא :) ובגלל זה אני שובר את הראש למצא חומרא אחרת בבית שמאי, ובינתיים חשבתי, א, שאם השנה הנכנסת היא שנת מעשר עני והשנה היוצאת היא שנת מעשר שני הרי בזמן הזה מדובר בהפסד רציני כי מעשר שני פודים על פרוטה וזהו ומעשר עני צריך לתת לעני כמעט עשר אחוז מהפירות. ב, בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
אין זה חומרא או קולא, שהרי תמיד יש זמן לתחילת השנה, ומה שמרוויחים בשנה אחת מפסידים בשנה אחרת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח