מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

יהי חסדך עלינו
הודעות: 205
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 14 יולי 2020, 09:10

אבר כיונה כתב:
14 יולי 2020, 02:10
tkhvu כתב:
08 יולי 2020, 14:29
המון ווארטים מסגנון זה מיוחסים לר"ח בן הגרי"ז. ולא היא. בסלבודקא הסתובב בחור מבוגר אחר בשם יענקל ראדישקאווער שהוא בעל המימרא הזו.

עוד דוגמא:

image.png

(מתוך מוסף יתד בחוקותי תשע"ב)

יש לעי' בוארט זה בתרתי א' דהא בסוף עשה בזה מזבח כמו שמבואר בפסוק
ב' מבואר במדרש דנעשה כרפנס דהיינו כרית................

ערכים:

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1230
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 382 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 14 יולי 2020, 09:18

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 01:30
אני לא יודע אם זה מתאים לאשכול זה, אבל לא מצאתי לזה מקום יותר טוב.

אדמו"ר טרי (או לחילופין ראש ישיבה טרי) שזה עתה נתמנה, הזמין את צלם הרבנים שיבוא לצלם אותו בהדלקת נר חנוכה (עבור 'פינת החי' באחד מהשבועונים).
הצלם ענה לו, שהוא תפוס כבר לכל הלילות אצל גדולי האדמורי"ם ואין לו זמן לבוא אליו.
כשהלה ביקש שוב ושוב, ענה לו הצלם: יש לי רעיון, אבוא אליכם אחרי חנוכה, הרב'ה ילבש את השמונה בגדים, ואני אצלם אותו מדליק נ"ח, אף אחד לא יידע שזה לא היה בחנוכה.
קיבל האדמו"ר את הרעיון, ואכן בא הצלם אחרי חנוכה לצלם את האדמו"ר מדליק נ"ח,
דא עקא, לפתע החליק האדמו"ר עם הנר בידו אל מתחת למיטה. הצלם מצדו לא הפסיק את עבודתו והמשיך לצלם אותו גם בתנוחה הזו. כשגער בו האדמו"ר שיפסיק לצלם אותו כך, נענה ע"י הצלם: חבל לי לבוא במיוחד שוב לצלם את הרב'ה בבדיקת חמץ, הנה תפסתי 2 ציפורים במכה אחת..

ייש''כ על הווארט ובעיקר על ההגדרה


יעקב שלם
הודעות: 1685
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 534 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יעקב שלם » 14 יולי 2020, 09:32

יהי חסדך עלינו כתב:
14 יולי 2020, 09:10
אבר כיונה כתב:
14 יולי 2020, 02:10
tkhvu כתב:
08 יולי 2020, 14:29
המון ווארטים מסגנון זה מיוחסים לר"ח בן הגרי"ז. ולא היא. בסלבודקא הסתובב בחור מבוגר אחר בשם יענקל ראדישקאווער שהוא בעל המימרא הזו.

עוד דוגמא:

image.png

(מתוך מוסף יתד בחוקותי תשע"ב)

יש לעי' בוארט זה בתרתי א' דהא בסוף עשה בזה מזבח כמו שמבואר בפסוק
ב' מבואר במדרש דנעשה כרפנס דהיינו כרית................
כמדומני שר' יעקב פרידמן מתפרח

רגיל לצטט ווארט זה אינני זוכר בשם מי

הוא רק הוסיף שהווארט הזה הציל אותו מהרבה צרות
 


יהי חסדך עלינו
הודעות: 205
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 14 יולי 2020, 10:42

מד"ר [ב"ר פ' סח יא] "רבי ברכיה בשם ר' לוי אמר אותן אבנים שנתן יעקב אבינו תחת ראשו נעשו תחתיו כמטה וכפרנוס..."
וכמו שנכתב כבר דאם יש בעיה במחלו' הזאת איך יעקב עשה בזה מזבח?


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 14 יולי 2020, 11:17

רוצה לדעת כתב:
09 ינואר 2019, 00:19
שמעתי שא' הגיע למרן הגראי"ל זצ"ל ואמר לו שרוצה ברכה על בנו שיהא ת"ח ויר"ש וכו'
ומרן ברכו בחום,
לאחר שהלה כבר כמעט יצא מהחדר ביקש מרן לקרא לו,
ושאל: אתה כבר בסדר?!

בדידי הוה עובדא: בבחרותי נכנסתי קמיה מרן הסטייפלר זצוק"ל ובקשתי ממנו ברכה לזיווג הגון בקרוב, אחרי שבירך אותי שאל אותי "זהו??! רק שידוך מעניין אותך??!! ומה עם תורה ויראת שמים, לזה אתה לא צריך ברכה??!!


שומע ומוסיף
הודעות: 17
הצטרף: 02 יוני 2020, 07:52
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שומע ומוסיף » 31 יולי 2020, 20:06

מספרים שבישיבת פוניבז' פעם היה קבוצת בחורים שהתחילו ללמוד זבחים. פנה להם הרב מפוניבז' ואמר: נרפים אתם נרפים על כן אתם אומרים נלכה נזבחה...


לשמור ולעשות
הודעות: 5
הצטרף: 18 מאי 2020, 18:55
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לשמור ולעשות » 01 אוגוסט 2020, 21:08

שמעתי מספרים אותו סיפור על הגר"ע עטיה בישיבת פורת יוסף שבסוף זמן רצו ללמוד הלכות שחיטה. מעניין לבדוק.


טוביה פריד
הודעות: 111
הצטרף: 28 יולי 2020, 15:47
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי טוביה פריד » 02 אוגוסט 2020, 01:22

[
שאלת אותי בחסיד'ישע מעשה אענה לך אף אני 

ואמר שפעם הדברי חיים ישב בסוכה וירד גשם, הוא המשיך לשבת, שאלו אותו הרי מי שממשיך לשבת הוא הדיוט, אמר. מוטב אהיה הדיוט ובלבד שלא אצא מהסוכה

נא למחול אם לא דייקתי
[/quote]


מקור לסיפור הזה תמצא בהלכות סוכה בפסקי תשובות מביא שם בעניין ישיבת סוכה בשעת הגשמים.


כדי
הודעות: 261
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 02 אוגוסט 2020, 01:45

בהקשר לר' יעקב ראדישקאווער:
שמעתי משמו ששאל על הכתוב בתהלים "וישר עם מלאך ויוכל" שניצח יעקוב את שרו של עשיו. והרי המלאך נגע בכף ירכו ולא להיפך...
וענה: כששניים רבים מכות ואחד נותן לשני "זעץ" אזי הוא ניצח. כששניים מתווכחים אידאולוגית ואחד הביא טיעון חזק אזי שהוא ניצח.
אבל כששניים רבים אידאולוגית ואחד נתן בסוף מכה אזי השני ניצח...


טוביה פריד
הודעות: 111
הצטרף: 28 יולי 2020, 15:47
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי טוביה פריד » 02 אוגוסט 2020, 16:44

זה לא בתהילים יש משהו דומה בהושע "וַיָּ֤שַׂר אֶל־מַלְאָךְ֙ וַיֻּכָ֔ל בָּכָ֖ה וַיִּתְחַנֶּן־ל֑וֹ בֵּֽית־אֵל֙ יִמְצָאֶ֔נּוּ וְשָׁ֖ם יְדַבֵּ֥ר עִמָּֽנוּ׃" (הושע יב)


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:02

שומע כעונה כתב:
31 יולי 2018, 08:45
מזכרוני: א' בא לרבי אייזל חריף לבקש ממנו הסכמה לספר בענייני קבלה, תוך כדי הדברים הגיע זמן תפילה וביקשו ר' אייזל לגשת לפני העמוד כשלאחמ"כ יתן לו הסכמה, אותו איש גמגם כדבעי בתפילתו, אחר התפילה בא לבקש את ההסכמה אך ר' אייזל ניסה להשתמט ממנו, משהתעקש הלה לקבל הסבר על סירובו של ר' אייזל, אמר לו "אם שגורה תפילתו בפיו יודע אני שהוא מקובל כו'", מתפלתך ראיתי שמקובל אינך...
סיפור זה כתוב בספרי הרמ"ח סלונים זצ"ל על הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זצ"ל
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:05

ש.ש. כתב:
01 אוגוסט 2018, 01:00
סבא כתב:
אברך כולל כתב: הרה"ק מראפשיץ זצוק"ל כשהלך בר"ה
לאמירת תשליך פגע בהרבי מלובלין זצוק"ל שחזר מתשליך, ושאלו הרבי אנא אתה הולך, והשיב שהולך להגביה מה
שהשליך הרבי,
שם משמואל, שמיני דף קס
לא נראה שאמר זאת בבדיחותא, אלא שבמשנת החסידות יש גם למנהג מציאות ממש, ואם עפ"י המנהג משליכים את החטאים [כמו שמנערים קצוות הבגדים וכדו'], א"כ שייך גם להרים אותם, והחוזה סבר שהעבירות של הרבי לפי דרגתו הם באמת מצוות.
אגב, ידוע שהמגיד מדובנא אמא פעם לגר"א שהיה רוצה את היצה"ר שלו [וזה למעשה אותו רעיון של החוזה עם הרופשיצער], ואמר לו הגר"א רחמנא יצילך מיצה"ר שלי!
יש שאומרים בבדיחותא שפעם היה לחץ גדול ודחיפות בתשליך אצל הרבה מהחסידים. נענה השמש "לא לדחוף יש מספיק לכולם".
מי שאינו עושה 'שימוש' בחסידות לא יודע להבדיל בין "צדיק" של דורנו לצדיקי אמת של דורות הקודמים
וכמו שכ"א מבין שרב שלא עשה 'שימוש' על הלכות נדה לא יבחין בין מראה למראה כן הדבר הזה
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:06

אברך כולל כתב:
01 אוגוסט 2018, 15:25
כתוב שם במפורש שהתכוון ברצינות
ההסבר במעשה זה הוא, שכידוע עבירות הצדיקים הם עבירה לשמה כאליהו בהר הכרמל, ובתשליך כשמתגלים י"ג מדה"ר מתגלה שכל עבירות היהודים יש להם דרגת עבירה לשמה הגדולה ממצוה לשמה, וע"כ הלך הרה"ק מראפשיץ לקחת את זה כיון    שיש בזה תועלת לתלמיד 
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:07

מבין ענין כתב:
08 ינואר 2019, 18:51
פרלמן משה כתב: אשתו של האור שמח היתה שמה חי'ה, לאחר נישואיו נשאל מנין יתפרנס, השיב: "מאן דיהיב חי'ה יהיב מזוני"...

על החפץ מספרים שלאחר נישואיו הגם שכבר הוציא לאור את ספרו 'חפץ חיים' ושמיה"ל, והוכר בציבור, היה לומד תורה בעיר אחרת ואוכל 'ימים' אצל בע"ב דשם. אמרו לו "זה לא מתאים לכת"ר וכו'" א"ל הח"ח - מדוע לא? והרי פסוק מפורש הוא - "מי האיש החפץ חיים? אוהב 'ימים'!!"
מה הקשר בין ב' הסיפורים?
 


דרומאי
הודעות: 2278
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דרומאי » 02 אוגוסט 2020, 17:08

חסידי קדמאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:07
מבין ענין כתב:
08 ינואר 2019, 18:51
פרלמן משה כתב: אשתו של האור שמח היתה שמה חי'ה, לאחר נישואיו נשאל מנין יתפרנס, השיב: "מאן דיהיב חי'ה יהיב מזוני"...

על החפץ מספרים שלאחר נישואיו הגם שכבר הוציא לאור את ספרו 'חפץ חיים' ושמיה"ל, והוכר בציבור, היה לומד תורה בעיר אחרת ואוכל 'ימים' אצל בע"ב דשם. אמרו לו "זה לא מתאים לכת"ר וכו'" א"ל הח"ח - מדוע לא? והרי פסוק מפורש הוא - "מי האיש החפץ חיים? אוהב 'ימים'!!"
מה הקשר בין ב' הסיפורים?

משחקי מילים
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:09

נדיב לב כתב:
08 ינואר 2019, 22:05
יצחק כתב: אני רוצה לבאר כאן מילתא דבדיחותא שאמר התנא הקדוש רשב"ג
בגמ' ריש פרק הישן אמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי שהוא תלמיד חכמים ויודע שעבדים פטורים מן הסוכה (וברש"י: שיחת חולין בעלמא שהיה משתבח בעבדו לבדיחותא בעלמא)
עיי"ש בתוס' שהביאו מהירושלמי שבלא"ה תמוה וכי בגלל שעבדים פטורים הוא צריך להכנס תחת המטה?! וכי אסור לאשה להיות בסוכה?! הירושלמי מתרץ שהיה המקום דחוק לתלמידים וטבי לא רצה לתפוס מקום לאחרים לכן נכנס מתחת המטה כי גם הוא רצה לשמוע דברי תורה מרשב"ג
לפ"ז נראה שמה שאמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי וכו' הכוונה שלו היתה לומר בדיחה "בריסקאית" - אתם יודעים למה טבי נכנס תחת המיטה? משום שהוא פטור מן הסוכה! ודו"ק כי זה נכון.
מענין העונג יום טוב כמדומני תשובה מט אורח חיים [בשלהי שות או"ח] כותב תשובה ארוכה בנוגע לאישה בסוכה. ומה שיוצא מדבריו שאין היתר לאישה רווקה וכיוצא בזה לשהות בסוכה מפני קדושתה הנלמדת מעצי סוכה דף ט שם [כדאי לראות שם יותר ברור]
וכידוע שהדברי חיים החמיר בזה מאוד
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:10

רוצה לדעת כתב:
09 ינואר 2019, 00:19
שמעתי שא' הגיע למרן הגראי"ל זצ"ל ואמר לו שרוצה ברכה על בנו שיהא ת"ח ויר"ש וכו'
ומרן ברכו בחום,
לאחר שהלה כבר כמעט יצא מהחדר ביקש מרן לקרא לו,
ושאל: אתה כבר בסדר?!

זה לא מילתא דבדיחותא כלל וכלל


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:12

משה נפתלי כתב:
02 אפריל 2019, 14:29
בנציון כתב:
02 אפריל 2019, 14:08
בזמנו היה צורך בסגנון כזה, לגזול את החנית מידי הרפורמים בהם הוא נלחם.
ההערה נכתבה להסב את תשומת הלב כי המחבר איננו החסיד שבכהונה מפרנקפורט רבו של החת"ס.
א"כ היא נכתבה שלא בלשון ראויה, וסליחה על ההערה
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:14

יצחק כתב:
03 אפריל 2019, 23:30
שמעתי הלצה בערך כך (בלי אחריות על הפרטים), ר' יעקב קמנצקי היה תקופה רב בקהילה חסידית מודרנית (יחסית) בטורנטו, יום אחד הם אמרו לו שכאשר יהודים נאספים לסעודה זה זמן גדול מאד שיכולים לבקש מהקב"ה מה שרוצים כי כתוב ויאמר המלך לאסתר במשתה היין מה שאלתך וינתן לך וכו' וכידוע שהמלך הוא הקב"ה ואסתר היא כנסת ישראל וכו'
אמר להם ר' יעקב אם המלך הוא הקב"ה ואסתר היא כנסת ישראל אז גם היין הוא לא היין הרגיל שלנו..
צר לי אבל בהבנה יותר עמוקה בחסידות לא שואלים כאלו שאלות
ולמתנגדים שבינינו לא צריך הבנה בחסידות אלא הבנה מינימלית בזוהר שכתב רשב"י שלא היה מתלמידי בעש"ט ובכתבי האר"י או כתבי הקבלה של הגר"א ששניהם לא היו תלמידי בעש"ט
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:16

זקן ויושב בישיבה כתב:
12 יוני 2019, 15:55
לא כל כך שייך למדור אבל לא מצאתי מקום יותר מתאים.
סיפר לי היום אחד, שלפני שנים מספר ביום של שלג בירושלים, היה אצל מרן בעל הדרכי שמואל ברית מילה בביתו [כיון שאי אפשר היה לצאת לבית הכנסת]
המוהל שהיה אדם מבוגר רצה בדווקא שהסנדק ישב על כסא גבוה, שיהא לו יותר קל, אך הדבר לא היה בנמצא, עד שאמר בעל הדרכי שמואל כי אם כך אין ברירה, ואשב על השולחן... וכך הוה, הוא התיישב על השולחן אל מול ארון הקודש שהיה לו בביתו, וכך נערכה הברית.
השבתי למספר בסיפור על מרן הגר"ח קנייבסקי שבהיותו ילד התפלל בבית הכנסת הגיע זמן אמירת תחנון, ולא נמצא שם כסא, התיישב הגר"ח על הרצפה ואמר תחנון, הסטייפלער שהיה נוכח במקום קרא להגר"ח וסטרו על פניו על מעשה זה... באומרו: אתה לא צריך להיות משונה מכולם..
סליחה אבל השבת שלא ממין העניין
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:17

מאן דהו כתב:
12 יוני 2019, 16:40
פעם בחג השבועות התכנסו חסידים רבים אצל האדמו"ר מבאבוב, ביניהם מספר בחורים שנסעו בלא רשות אבותיהם. אמר הרבי: "היום התקיים מקרא הכתוב בפרשת התוכחה".. התפלאו השומעים, תמהו, מה זה!? מה כוונת דברי הרבי... הסביר הרבי: כוונתי לפסוק "ואכלתם את בשר בניכם" בפרשת בחוקותי ההורים הכינו בביתם אוכל ליום טוב והבחורים ברחו, ואז אכלו אבותם את בשר בניהם שהכינו בעבורם ליום טוב.
וורט זה כתוב בס' אמרי חיים
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:19

פיניפיני כתב:
02 יולי 2019, 10:56
אחד הגיע לנודע ביהודה וביקש הסכמה לספר בקבלה שחיבר, הנו"ב אמר לו שיחכה לאחר תפילת מנחה, במנחה הגישו הנו"ב לעמוד והלה התפלל עם הרבה שגיאות, לאחר מנחה הגיע לנו"ב לקבל את ה'הסכמה', אמר לו הנו"ב שכתוב אם תפילתי שגורה בפי יודע אני שהוא 'מקובל' ואם לאו יודע אני שהוא 'מטורף'.......

נודע ביהודה - קבלה? אתמהה?!


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:19

ר' יונה כתב:
02 יולי 2019, 11:18
מבין ענין כתב:
08 ינואר 2019, 21:48
עוד הברקה מהרוגוטשובר -
פעם הגיע אליו א' עם עוד יהודי וביקש שהרב יתן לו ברכה. הרב סירב בטענה "אני לא אדמו"ר"... חשב הלה שהרב מתחמק מענווה, ואמר לו נו, כתוב "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך"! ומיד תפס שהוא בעצם מכנה לרב 'הדיוט' - והוא מיהר לחזור בו ולתקן - וקל וחומר הרב שהוא ת"ח עצום וצדיק!
ענה לו הרב בבת שחוק - במקום שאני אברך אותו עם קל וחומר, תברך אותו אתה בלי קל וחומר...
ואני שמעתי.על.הגרעק"א, שאחד בא לבקש ברכה, וא"ל אל תהי ברכת הדיוט קלה, ותיכף תפס עצמו שקרא לגרעק"א הדיוט, ותיקן ואמר שהכונה שלא תהיה הברכה שמברך את ההדיוט קלה בעינך, א"ל הגרעק"א, עדיף שאני יהיה הדיוט ואל תשנה דברי חז"ל.

שני סיפורים נפרדים ולא קשיא
(שניהם מובאים במקורות)
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:23

שמעיה כתב:
10 יולי 2019, 15:35
בן המלך כתב:
12 יוני 2019, 21:04
ידועה הקושייה אם כל ישראל נתנו כסף וזהב לעגל למה יצא עגל קטן היה יכול לצאת גודל של פרה גדולה,
מתרץ כמדומני ר' אייזל חריף העגל יצא קטן בגלל שהיו הרבה 'עסקנים' וד''ל....

ואם כך, למה יצא 'עייגל' (עגל) ולא 'פייגל' (ציפור קטנטנה)?
כי כנראה מספר יראי שמיים כן היו שם...
יש וורט ששואל למה "העוסקים בצרכי ציבור באמונה הקב"ה ישלם שכרם", למה דווקא הקב"ה
ותירצו שהקב"ה ישלם שכרם אבל בכל הרשעות שלהם
ביידיש זה הולך יותר טוב "הקב"ה ישלם שכרם אבער אין טאט'ן טאטנ'ס אריין"


דרומאי
הודעות: 2278
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דרומאי » 02 אוגוסט 2020, 17:23

חסידי קדמאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:19
נודע ביהודה - קבלה? אתמהה?!


הנודע ביהודה היה מקובל גדול כידוע,
וניכר בדבריך הסטיגמה על הנודע ביהודה, כאילו כל גדול שהתנגד לחסידות אינו יכול להיות גדול בקבלה...
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:25

איטשע מאיר לורנץ כתב:
21 אוגוסט 2019, 22:05
למרות שמעולם לא ידע את המלאכה
הוא אמר שהוא כן יודע את המלאכה רק הסאטמערער רב י"ע סבר שאינו מל טוב וע"כ שאל אותו כך


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:28

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 מאי 2020, 00:53
נאנח הקצב ואמר: כלב זה, מחמיר גדול הוא....
ודו"ק היטב, שמעתי פעם מאדם גדול א' שיש לאדם כח לתרי"ג מצוות, המחמיר יותר מדאי בא' מהן יקל יותר מדאי בשניה


HaimL
הודעות: 3463
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 02 אוגוסט 2020, 17:28

תחכמוני כתב:
01 אפריל 2019, 20:51
מלמד להועיל כתב:
30 יולי 2018, 01:34
שאלו לרבי אייזל חריף: 'ילמדנו רבנו, מה טעם סידר רבי במשנה "חרשׁ, שוטה וקטן", ולא סידר את השוטה בתחילה או בסוף?' השיב רבי אייזל: 'ללמדנו, שכל מקום שמצויים שניים, נכנס השוטה באמצע'...

למביני אידיש
השאלה היא חזקה יותר הרי קטן ר"ת קליינער טויבער נער, אם כן למה נאמר כפל לשון, וע"כ מגיע התירוץ הנפלא שהשוטה חייב להיות באמצע ולפי הר"ת הזה הוא ישב בצד והרי אינו מסוגל
מעין זה (אך לא באידיש), מסופר 

שלושה באו לגבאי הקהילה לבקש העלאה 

השוחט אמר שמגיע לו קודם, שנאמר שֹׁ֣חֵֽר ט֭וֹב יְבַקֵּ֣שׁ רָצ֑וֹן וְדֹרֵ֖שׁ רָעָ֣ה תְבוֹאֶֽנּוּ׃
שח"ר = שוחט, חזן, רב. מכאן שקודם השוחט לכולם.

הרב אמר, רָ֘חַ֤שׁ לִבִּ֨י ׀ דָּ֘בָ֤ר ט֗וֹב אֹמֵ֣ר אָ֭נִי מַעֲשַׂ֣י לְמֶ֑לֶךְ
לְ֝שׁוֹנִ֗י עֵ֤ט ׀ סוֹפֵ֬ר מָהִֽיר׃
רח"ש = רב, חזן, שוחט. 

אמר החזן, אני קודם לכולם, "שנאמר" חרש שוטה וקטן.
חר"ש = חזן, רב, שוחט. מכאן שהחזן קודם.

נמנו הגבאים וגמרו בדעתם, צדק החזן, מפני שהשוטה קופץ בראש. 
 


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איש ווילנא » 02 אוגוסט 2020, 17:30

חסידי קדמאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:19
פיניפיני כתב:
02 יולי 2019, 10:56
אחד הגיע לנודע ביהודה וביקש הסכמה לספר בקבלה שחיבר, הנו"ב אמר לו שיחכה לאחר תפילת מנחה, במנחה הגישו הנו"ב לעמוד והלה התפלל עם הרבה שגיאות, לאחר מנחה הגיע לנו"ב לקבל את ה'הסכמה', אמר לו הנו"ב שכתוב אם תפילתי שגורה בפי יודע אני שהוא 'מקובל' ואם לאו יודע אני שהוא 'מטורף'.......

נודע ביהודה - קבלה? אתמהה?!



הנו"ב היה בצעירותו בקלויז בברוידי שכולם שם היו מקובלים גדולים
 


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 02 אוגוסט 2020, 17:37

צבי500 כתב:
25 מאי 2020, 08:40
אומרים בשם הדברי יואל שאם גוי היה יודע השמחה שיש ליהודי ביום שיכולים לדלג על תחנון, היה מתגייר רק בגלל זה.
אמר לי יהודי חשוב שאמירת תחנון כמוה כקרית בעלזא בירושלים
45 דק' נסיעה מב"ב מתווכחים "כן יכנס לבעלזא" "לא יכנס לבעלזא", ואח"כ בעלזא לוקח 2 דק' בלבד, כך תחנון 45 דק' של שחרית מתווכחים "כן תחנון" "לא תחנון" וזה רק 2 דק'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot], יוסף ה', ישראל הכהן | 2 אורחים