מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
נסיכא דבי נשיאה
הודעות: 39
הצטרף: 31 מרץ 2021, 01:12
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי נסיכא דבי נשיאה » 04 אפריל 2021, 01:14

בספר הליכות שלמה לבין המצרים [עמ' תמ]
ונשאל פעם רבינו על דבר מספר ההרוגים העצום הנראה מדברי חז״ל באגדות החורבן אם נכון לומר דנקטו לשון הפרזה והשיב בתוקף דח״ו לומר כן ובמעשה שהיה כעין זה שהיה אצל רבנו החזון איש ז״ל שפקפק ת״ח אחד בכגון דא נזהר מיד ממגעו של השואל ביין שהיה על השולחן [והוסיף רבינו שבשעתו היה הדבר חידוש בעיני הרואים אולם נראה שהחזון איש ז״ל בגודל חכמתו ויראתו הבחין באותו שואל שהיה מופלג בתורה ואיש נכבד שאין תוכו כברו ושאלתו הוא מחסרון אמונה ואכן הוכיח סופו על תחילתו] ובאמת בנידון דידן בלאו הכי מוכח גם ממה שאמרו בפסחים ס״ד ע״ב על כליות הפסחים שמנאום במצות אגריפס המלך שמנין בני ישראל בזמן הבית היה רב מאוד


יואלב
הודעות: 35
הצטרף: 23 פברואר 2021, 23:39
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי יואלב » 04 אפריל 2021, 02:26

המהר"ל בנצח ישראל כותב שלא יכל להיות שטיטוס נכנס עם זונה להיכל. ובסוף הדברים מתלבט אולי כן... וכן על שישים בכרס אחד אומר שזה כח הרבוי שהיה לכלל ישראל, ובעוד כמה מקומות...


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 577
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 185 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 04 אפריל 2021, 02:38

וכל הרואה את הציטוט מבין ששאלת הנ"ל היתה בדרך זילזול.
ועל שישים בכרס אחד כבר נשפך הרבה דיו, ולכו"ע אין הכוונה כפשוטו.


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 04 אפריל 2021, 10:06

א. 'ששה בכרס אחת' (וי"א שתים־עשרה).
ב. איני יודע מנין הפשיטות(!) דלכו"ע אינו כפשוטו (והרי רש"י הביא זה בפירושו עה"ת, שענינו פשוטו של מקרא), ועכ"פ עכצ"ל כן מצד החשבון הסטטיסטי דמנין בנ"י במדבר סיני.

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1064
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 738 פעמים
קיבל תודה: 244 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי בבלי » 04 אפריל 2021, 10:16

לבי במערב כתב:
04 אפריל 2021, 10:06
א. 'ששה בכרס אחת' (וי"א שתים־עשרה).
שפתי כהן שמות פרשת שמות ד"ה [א, ז
אמרו ז"ל (שמות רבה א', ח') שהיו יולדות ששה בכרס אחד ויש אומרים שש מאות
מדרש הגדול שמות פרשת שמות פרק א פסוק ז
דבר אחר פרו וישרצו. מלמד שהיו מולידין כשרצים הללו וכדגים וכעקרבים. הדג משריץ ששה והעקרב ששים. דבר אחר וישרצו. תרין אמורין חד אמר אם לגדול שבשרצים את מדמה אותן, והיא עכברא, ילדא שיתא, ואם לקטן שבשרצים את אדמה אותן, והיא עקרבא, ילדא שתין (אגב, לפי השמו"ר עקרב יולד 70 בכרס אחת). דבר אחר פרו וישרצו. שהיו מולידין שנים שנים בכרס אחת דכתיב פרו. רבנן אמרי ששה בכרס אחת, דכתיב פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד. ואית דאמרין שנים עשר בכרס אחת, דכתיב פרו וישרצו וירבו ויעצמו. לשון רבים כולהון. אמר ר' לוי ששים רבוא תינוקות עיברו נשיהם שלישראל בלילה אחת וכולן הושלכו ליאור ועלו בזכותו של משה, שנאמר ויאמר משה שש מאות אלף רגלי (במדבר יא, כא), לרגלי עלו כלן.


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 04 אפריל 2021, 10:19

כמובן מאליו - הכותבים דלעיל לא התכוונו למצוטט, אלא ללשון המדרש (שמו"ר פ"א, ח) שהובא בפרש"י עה"ת (שמות א, ז).


גבריאל פולארד
הודעות: 830
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1416 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 04 אפריל 2021, 10:22

לבי במערב כתב:
04 אפריל 2021, 10:19
כמובן מאליו - הכותבים דלעיל לא התכוונו למצוטט, אלא ללשון המדרש (שמו"ר פ"א, ח) שהובא בפרש"י עה"ת (שמות א, ז).
לא מובן ולא מאליו.
הכותבים דלעיל התיחסו למדרש של שישים בכרס אחד. שגם הוא ידוע מאוד.
 


יד אבשלום
הודעות: 234
הצטרף: 17 דצמבר 2020, 22:45
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי יד אבשלום » 04 אפריל 2021, 10:31

אדם שלומד אגדתות ומבין שהדרך ללמוד את הגמ' היא לא כפשוטו אין שום סיבה להפוך אותו לאפיקורס (גם אם הוא טועה) וידוע כבר מכמה אחרונים שקבעו שלא כל דבר נאמר בגמ' כפשטות הנכתב הבעיה מתחילה כשהחוסר אמון לא נובע מצורה של ללמוד דברי חז"ל אלא מחוסר אמון בחכמים שזה כבר ענין של אפיקורסות


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 04 אפריל 2021, 10:37

גבריאל פולארד כתב:
04 אפריל 2021, 10:22
הכותבים דלעיל התיחסו למדרש של שישים בכרס אחד. שגם הוא ידוע מאוד.
לפענ"ד קשה לומר כן, שהרי ר' '@פינחס רוזנצוויג' טען שדנו בזה רבות. עכ"פ: מה לנו להתווכח, יבואו הם ויגידו את כוונתם הראשונה.
 


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 04 אפריל 2021, 10:40

יד אבשלום כתב:
04 אפריל 2021, 10:31
הבעיה מתחילה כשהחוסר אמון לא נובע מצורה של ללמוד דברי חז"ל אלא מחוסר אמון בחכמים שזה כבר ענין של אפיקורסות
וכשממהרים להכריז על כל אגדה המוקשה קמעא בהשקפה ראשונה  כי אינה כפשוטה (תוך התעלמות מדברי רבותינו מאורי־הגולה, שבדרך כלל בחרו להימנע מלהלך בזו השיטה), יש לחשוש טובא שמא לא ממקום טהור באה הדעה וההשקפה.


חימקו
הודעות: 346
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי חימקו » 04 אפריל 2021, 10:47

הרשב"א בפירושיו על אגדות חז"ל נוטה לומר על הרבה מהם שהם לא כפשוטן אלא משלים ורמזים ולפעמים רק לעורר הנרדמים.


מסתפינא
הודעות: 168
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי מסתפינא » 08 אפריל 2021, 12:34

הרמב"ם כותב בפירוש שדברים בחז"ל שנראים כמופקעים מהמציאות אין לקבלם כפשוטו, אדרבה, זילותא הוא לפרשם כפשוטו, אלא משל הוא.


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 13:06

כמו שאמרו הרבה חכמים פה, אין לי בעיה להאמין לכל מה שחז"ל אומרים, אבל אני מרשה לעצמי לחשוב שמדובר ברעיונות ומשלים וכדו' כמו אגדות דרבב"ח בב"ב או כמו המדרש שסנחריב עמד על ירושלים שהייתה בגודל של מטר על מטר עם צבא של 2.6 מיליארד חיילים(!!!!!) וכן המדרש רבה בתחילת איכה שיוצא משם שגרו בירושלים כ250 טריליון בני אדם ועוד כהנה רבות, שזה אומר כל מיני רעיונות ועניינים עמוקים, ואיני זוכר איפה אולי החכמים פה ימצאו את זה אבל אני ראיתי שהגאון באיזה מקום שהוא שאגדות דרבב"ח אינם כפשוטם.
יש מעשה בארחות רבינו עם החזו"א שבחור אחד הלך מבני ברק לתל אביב והיה איזה שאלה על העירוב ביניהם והחזו"א אמר לו אל תגע ביין שלי ומסיים שם שיתכן שהחזו"א אמר לו את זה כי הוא ידע שהבחור יסבור ויקבל את תוכחת המוסר.


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אפריל 2021, 16:16

א. ירושלים לא היתה - בשום שלב - 'בגודל מטר על מטר'...
ב. אין שום השוואה בין אגדות רבב"ח לסוגיא דהנזקין (גטין נז, א ואילך) - שם מפורש שהוא כפשוטו, ומי שערער ע"ז הי' 'מין'!


אבי.אביב
הודעות: 5
הצטרף: 09 מאי 2020, 22:47
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי אבי.אביב » 08 אפריל 2021, 17:06

לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 16:16
ב. אין שום השוואה בין אגדות רבב"ח לסוגיא דהנזקין (גטין נז, א ואילך) - שם מפורש שהוא כפשוטו, ומי שערער ע"ז הי' 'מין'!
עי כאן
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=23378
לא הבנתי למה לדבר בכזו נחרצות


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אפריל 2021, 17:21

יושַׂם נא לב: לא כתבתי שלא הי' מי שפרשו דרך דרש, אלא שאין שום השוואה לדרבב"ח.
גם ציון 'מין' הי' על מי שערער בפני ר"ח, ותול"מ.


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 17:38

לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 16:16
א. ירושלים לא היתה - בשום שלב - 'בגודל מטר על מטר'...
ב. אין שום השוואה בין אגדות רבב"ח לסוגיא דהנזקין (גטין נז, א ואילך) - שם מפורש שהוא כפשוטו, ומי שערער ע"ז הי' 'מין'!

יאמר נא ידידי היקר מה גודלה של ירושלים של בין החומות שהייתה בשליטת חזקיהו? אולי בגודל של הר נוף...
ואל תשכח ששבנא הסופר לא היה עם חזקיהו כמבואר בגמרא והוא היה גדול יותר מחזקיהו במספר... 
ועל עיר כזו באו 2.6 מילארד חיילים

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 1680
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 620 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 08 אפריל 2021, 17:39

יש כאן 2 נושאים שהתערבבו.

א. מהי ההשקפה הנכונה כלפי דברי חז"ל הנראים לפי טבע העולם כיום כקשים או מופרזים או בלתי אפשריים וכד'

ב. במידה ויש לקבל את הדברים כפשוטם. מהי הגדרתו ההלכתית של מי שאינו מאמין בהם באופן הזה.

בעבר היה אשכול סוער מאוד בנושא קרוב לזה בשם "כופר בקבלה ובמדרשי חז"ל.

שם כתבתי הרבה. יעוי"ש.


כמעיין המתגבר
הודעות: 1145
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 355 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 08 אפריל 2021, 19:01

nls כתב:
08 אפריל 2021, 17:38
לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 16:16
א. ירושלים לא היתה - בשום שלב - 'בגודל מטר על מטר'...
ב. אין שום השוואה בין אגדות רבב"ח לסוגיא דהנזקין (גטין נז, א ואילך) - שם מפורש שהוא כפשוטו, ומי שערער ע"ז הי' 'מין'!

יאמר נא ידידי היקר מה גודלה של ירושלים של בין החומות שהייתה בשליטת חזקיהו? אולי בגודל של הר נוף...
ואל תשכח ששבנא הסופר לא היה עם חזקיהו כמבואר בגמרא והוא היה גדול יותר מחזקיהו במספר... 
ועל עיר כזו באו 2.6 מילארד חיילים
חז''ל אמרו ארץ הצבי שנמתחת כצבי.
אולי גם זה משל...
 


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אפריל 2021, 20:44

כמעיין המתגבר כתב:
08 אפריל 2021, 19:01
חז''ל אמרו ארץ הצבי שנמתחת כצבי.
לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 16:16
לסוגיא דהנזקין (גטין נז, א ואילך) - שם מפורש שהוא כפשוטו, ומי שערער ע"ז הי' 'מין'!


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 20:51

כמו שאמרתי, אין שום בעיה להאמין שזה היה, אם יתברר על פי המפרשים שזה היה כפשוטו ממש נקבל את זה בשמחה ובאהבה, אבל אם נמצא לרבותינו שזה היה "משל" גם את זה אפשר להבין, אני לא משהו בחיפושים אבל לי ברמה האישית מסתבר שאם נחפש טוב במהר"ל ובגאון ועוד מפרשים נמצא שהמספרים לא כולם כפשוטו ממש לא בגלל שאני לא מאמין לחז"ל ח"ו אלא כי המון פעמים חז"ל אומרים את דבריהם דרך רמז בשביל עומק העניין. ודי בזה


לבי במערב
הודעות: 3530
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1764 פעמים
קיבל תודה: 1515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אפריל 2021, 20:59

אחזור שנית על דברי:
לבי במערב כתב:
04 אפריל 2021, 10:40
כשממהרים להכריז על כל אגדה המוקשה קמעא בהשקפה ראשונה כי אינה כפשוטה (תוך התעלמות מדברי רבותינו מאורי־הגולה, שבדרך כלל בחרו להימנע מלהלך בזו השיטה), יש לחשוש טובא שמא לא ממקום טהור באה הדעה וההשקפה.
ובדרך כלל, מנהיגיו של הציבור החרדי בדורות האחרונים (כוונתי לשלש־מאות השנים האחרונות, לפחות) אינם אוחזים בדרך הוצאת הדברים מפשטם. וד"ב.
שמא כדאי להזכיר את המחלוקת בעולם היהודי אודות הפילוסופיא, שבה הוכרע דלא כהרמב"ם ודעימי'.


מסתפינא
הודעות: 168
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי מסתפינא » 08 אפריל 2021, 21:57

לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 20:59
אחזור שנית על דברי:
לבי במערב כתב:
04 אפריל 2021, 10:40
כשממהרים להכריז על כל אגדה המוקשה קמעא בהשקפה ראשונה כי אינה כפשוטה (תוך התעלמות מדברי רבותינו מאורי־הגולה, שבדרך כלל בחרו להימנע מלהלך בזו השיטה), יש לחשוש טובא שמא לא ממקום טהור באה הדעה וההשקפה.
ובדרך כלל, מנהיגיו של הציבור החרדי בדורות האחרונים (כוונתי לשלש־מאות השנים האחרונות, לפחות) אינם אוחזים בדרך הוצאת הדברים מפשטם. וד"ב.
שמא כדאי להזכיר את המחלוקת בעולם היהודי אודות הפילוסופיא, שבה הוכרע דלא כהרמב"ם ודעימי'.

אולי תועיל בטובך להראות לנו מקור מדברי רבותינו שאומרים כן?

מהרמב"םמשמע שאדרבה, אסור לפרש הכל כפשוטו, כלומר מי שאוחז שאכן ראב"ש היה כל כך עב כרס כפשוטו, ואינו מבין שיש כאן משלים ורמזים עמוקים, אין זה מראה על האמונה הפשוטה שיש לאיש הזה, אלא על קטנות המח שלו.


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 21:59

לבי במערב כתב:
08 אפריל 2021, 20:59
אחזור שנית על דברי:
לבי במערב כתב:
04 אפריל 2021, 10:40
כשממהרים להכריז על כל אגדה המוקשה קמעא בהשקפה ראשונה כי אינה כפשוטה (תוך התעלמות מדברי רבותינו מאורי־הגולה, שבדרך כלל בחרו להימנע מלהלך בזו השיטה), יש לחשוש טובא שמא לא ממקום טהור באה הדעה וההשקפה.
ובדרך כלל, מנהיגיו של הציבור החרדי בדורות האחרונים (כוונתי לשלש־מאות השנים האחרונות, לפחות) אינם אוחזים בדרך הוצאת הדברים מפשטם. וד"ב.
שמא כדאי להזכיר את המחלוקת בעולם היהודי אודות הפילוסופיא, שבה הוכרע דלא כהרמב"ם ודעימי'.



במשפט הראשון שלך אתה מחלק ציונים לאחרונים, ובמשפט השני שלך אתה מחלק ציונים לראשונים... נחמד 
אדרבה תחפש במהר"ל בגאון ובבן איש חי ועוד ותראה לי ציטוטים שהם אמרו שכל החז"לים המוקשים הם כפשטם ונמשיך לדון


אלי פלדמן
הודעות: 346
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי אלי פלדמן » 08 אפריל 2021, 22:40

אם הדברים הם כפשוטם ובטור מלכא היו 600,000 עיירות והתגוררו בכל עייריה כיוצאי מצרים אזי מדובר בלפחות 720 מיליארד איש  (פי מאה מכל אוכלוסיית העולם הנוכחית) וא"כ מדובר בנס שמחוויר את נס יציאת מצרים וכל שאר הניסים שאירעו לעמנו מעולם, ולא מצאנו מספיק בחז"ל שדיברו אודות הנס הזה (גם מאמר חז"ל אודות ארץ הצבי ראה במהר"ל להלן במה שהסביר בזה)

רבנו המהר"ל הרגיש בקושי זה בכמה מקומות בספרו נצח ישראל בפרק ו ובפרק ז 
להלן קטע קצר מאד ותורף דבריו שמדובר במה שראוי היה להיות מצד המעלה הרוחנית וכך כתב בכמה מקומות
(ויש להוסיף שגם המספרים העגולים בד"כ מוכיחים מתוכם שחז"ל ראו לאמר כאן משהו דבר עמוק וזה מאד מתיישב על הלב

image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 22:44

אלי פלדמן כתב:
08 אפריל 2021, 22:40
אם הדברים הם כפשוטם ובטור מלכא היו 600,000 עיירות והתגוררו בכל עייריה כיוצאי מצרים אזי מדובר בלפחות 720 מיליארד איש  (פי מאה מכל אוכלוסיית העולם הנוכחית) וא"כ מדובר בנס שמחוויר את נס יציאת מצרים וכל שאר הניסים שאירעו לעמנו מעולם, ולא מצאנו מספיק בחז"ל שדיברו אודות הנס הזה (גם מאמר חז"ל אודות ארץ הצבי ראה במהר"ל להלן במה שהסביר בזה)

קח את המדרש רבה הראשון של איכה שבירושלים היו 24 עיירות ובכל עיירה 24 רחובות וכו' אני לא זוכר את הלשון אני רק זוכר שיצא לי חשבון שרק בירושלים היו בערך 250 טריליון (אלף מילארד) בני אדם


נתנאל_ב
הודעות: 267
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי נתנאל_ב » 08 אפריל 2021, 22:57

nls כתב:
08 אפריל 2021, 22:44
אלי פלדמן כתב:
08 אפריל 2021, 22:40
אם הדברים הם כפשוטם ובטור מלכא היו 600,000 עיירות והתגוררו בכל עייריה כיוצאי מצרים אזי מדובר בלפחות 720 מיליארד איש  (פי מאה מכל אוכלוסיית העולם הנוכחית) וא"כ מדובר בנס שמחוויר את נס יציאת מצרים וכל שאר הניסים שאירעו לעמנו מעולם, ולא מצאנו מספיק בחז"ל שדיברו אודות הנס הזה (גם מאמר חז"ל אודות ארץ הצבי ראה במהר"ל להלן במה שהסביר בזה)

קח את המדרש רבה הראשון של איכה שבירושלים היו 24 עיירות ובכל עיירה 24 רחובות וכו' אני לא זוכר את הלשון אני רק זוכר שיצא לי חשבון שרק בירושלים היו בערך 250 טריליון (אלף מילארד) בני אדם
לא הבנתי קושיותיכם, יעוי' גיטין נ"ז ע"א שזה גופא מה ששאל ההוא צדוקי את רבי חנינא ואמר לו שקורי משקריתו, כי אתה אומר שהיו שם שישים ריבוא עיירות ואילו הוא לא מחזיק אפילו ששים ריבוא קנים, וענה לו שהיא כצבי שכשיושביה עליה רווחא, והיינו כנראה בדרך נס כמו עומדים צפופים ומשתחווים רווחים (וגם שם תגידו משל?!).  
 


אלי פלדמן
הודעות: 346
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי אלי פלדמן » 08 אפריל 2021, 23:05

נתנאל_ב כתב:
08 אפריל 2021, 22:57
nls כתב:
08 אפריל 2021, 22:44
אלי פלדמן כתב:
08 אפריל 2021, 22:40
אם הדברים הם כפשוטם ובטור מלכא היו 600,000 עיירות והתגוררו בכל עייריה כיוצאי מצרים אזי מדובר בלפחות 720 מיליארד איש  (פי מאה מכל אוכלוסיית העולם הנוכחית) וא"כ מדובר בנס שמחוויר את נס יציאת מצרים וכל שאר הניסים שאירעו לעמנו מעולם, ולא מצאנו מספיק בחז"ל שדיברו אודות הנס הזה (גם מאמר חז"ל אודות ארץ הצבי ראה במהר"ל להלן במה שהסביר בזה)

קח את המדרש רבה הראשון של איכה שבירושלים היו 24 עיירות ובכל עיירה 24 רחובות וכו' אני לא זוכר את הלשון אני רק זוכר שיצא לי חשבון שרק בירושלים היו בערך 250 טריליון (אלף מילארד) בני אדם
לא הבנתי קושיותיכם, יעוי' גיטין נ"ז ע"א שזה גופא מה ששאל ההוא צדוקי את רבי חנינא ואמר לו שקורי משקריתו, כי אתה אומר שהיו שם שישים ריבוא עיירות ואילו הוא לא מחזיק אפילו ששים ריבוא קנים, וענה לו שהיא כצבי שכשיושביה עליה רווחא, והיינו כנראה בדרך נס כמו עומדים צפופים ומשתחווים רווחים (וגם שם תגידו משל?!).  
 

גם ארץ הצבי זה משל, ראה דבר המהר"ל בזה

image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נתנאל_ב
הודעות: 267
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי נתנאל_ב » 08 אפריל 2021, 23:17

אלי פלדמן כתב:
08 אפריל 2021, 23:05
נתנאל_ב כתב:
08 אפריל 2021, 22:57
nls כתב:
08 אפריל 2021, 22:44


קח את המדרש רבה הראשון של איכה שבירושלים היו 24 עיירות ובכל עיירה 24 רחובות וכו' אני לא זוכר את הלשון אני רק זוכר שיצא לי חשבון שרק בירושלים היו בערך 250 טריליון (אלף מילארד) בני אדם
לא הבנתי קושיותיכם, יעוי' גיטין נ"ז ע"א שזה גופא מה ששאל ההוא צדוקי את רבי חנינא ואמר לו שקורי משקריתו, כי אתה אומר שהיו שם שישים ריבוא עיירות ואילו הוא לא מחזיק אפילו ששים ריבוא קנים, וענה לו שהיא כצבי שכשיושביה עליה רווחא, והיינו כנראה בדרך נס כמו עומדים צפופים ומשתחווים רווחים (וגם שם תגידו משל?!).  


גם ארץ הצבי זה משל, ראה דבר המהר"ל בזה

image.png
אז כך צריכה להיות העמדת הדברים, שלשיטת המהר"ל זה לא כפשוטו. 
אך פשוט שאנו מדעתנו איננו יכולים להחליט בגלל קושיות שלנו, שדברים הם שלא כפשוטם.
 


nls
הודעות: 111
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בחזו"א שהזהיר ממגע ביין למי שפקפק באגדות חז"ל

שליחה על ידי nls » 08 אפריל 2021, 23:17

נתנאל_ב כתב:
08 אפריל 2021, 22:57
nls כתב:
08 אפריל 2021, 22:44
אלי פלדמן כתב:
08 אפריל 2021, 22:40
אם הדברים הם כפשוטם ובטור מלכא היו 600,000 עיירות והתגוררו בכל עייריה כיוצאי מצרים אזי מדובר בלפחות 720 מיליארד איש  (פי מאה מכל אוכלוסיית העולם הנוכחית) וא"כ מדובר בנס שמחוויר את נס יציאת מצרים וכל שאר הניסים שאירעו לעמנו מעולם, ולא מצאנו מספיק בחז"ל שדיברו אודות הנס הזה (גם מאמר חז"ל אודות ארץ הצבי ראה במהר"ל להלן במה שהסביר בזה)

קח את המדרש רבה הראשון של איכה שבירושלים היו 24 עיירות ובכל עיירה 24 רחובות וכו' אני לא זוכר את הלשון אני רק זוכר שיצא לי חשבון שרק בירושלים היו בערך 250 טריליון (אלף מילארד) בני אדם
לא הבנתי קושיותיכם, יעוי' גיטין נ"ז ע"א שזה גופא מה ששאל ההוא צדוקי את רבי חנינא ואמר לו שקורי משקריתו, כי אתה אומר שהיו שם שישים ריבוא עיירות ואילו הוא לא מחזיק אפילו ששים ריבוא קנים, וענה לו שהיא כצבי שכשיושביה עליה רווחא, והיינו כנראה בדרך נס כמו עומדים צפופים ומשתחווים רווחים (וגם שם תגידו משל?!).  


לא דיברתי רק מצד הצפיפות, סתם עצם הרעיון שהיו בעולם במקום ספיציפי פי כמה עשרות אלפים ממה שיש בכל העולם כולו היום, משהו בקנה מידה היסטורי מאוד, ייתכן שהמספרים מדוייקים ואה"נ, וייתכן שהמספרים הם לא כפשוטו ואני לא חושב שיש מה להיבהל מזה שיש בחז"ל דברים שהם שלא כפשוטם, הרי זה ידוע גם לך וגם לכולם שהתלמוד הוא ספר שמשלב פשט ודרש ואף בהרבה מקומות גם רמז וסוד (יש בספר אורות הגר"א המון דוגמ' לזה אבל עכשיו בבין הזמנים אין לי ספרייה קרובה שאני יכול לצטט משם), אם אדם מזלזל בחז"ל כאילו הם דיברו שטויות או שהם לא היו מספיק חכמים לאור המדע המודרני ולכן אמרו דברים לא נכונים אל תגע ביין שלו הוא אפיקורס גמור וייתכן שאף אין לו חלק לעולם הבא, אבל להבין שיש דרשות חז"ל שהם שלא כפשוטו לענ"ד לא נכנס בכלל זה ויש לזה המון דוג' כמו שכולם יודעים, סתם בשליפה מהמותן הגמ' בנדרים שמשה התעשר משברי הלוחות הבן איש חי כותב בבן יהוידע כמדומני שמי שחושב שזה כפשוטו הוא טיפש, ויש גמ' בסנהדרין שדורשת על אדם הראשון דרשות נוראיות (מושך בערלתו וכדו') ונדמה לי שהרבינו חננאל שם על המקום אומר שזה שלא כפשוטו, וזכור לי ב99% שהגאון אומר שכל האגדות של רבב"ח בב"ב הם משלים ויש כהנה עוד רבות אני לא בקיא גדול, אבל בטוח יש פה הרבה ת"חים שמכירים עוד הרבה דוג'
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ונחנו מה, צדק צדק | 5 אורחים