עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

מצפה לישועה
הודעות: 56
הצטרף: 19 אפריל 2018, 17:42
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מצפה לישועה » 04 יוני 2018, 00:15

איני יודע מי הוא ה' נדב שנרב הנ"ל, שמעו לא שמעתי.
מכל מקום, בשאלה כזו מאד חשוב לדעת כל חלקיק וכל פרט בניסוח המדוייק של הדברים. הרי יש מושג שעדיף למות בעוד זכאי ולא ימות בעודו חייב. אם הניסוח היה שבודאי היו שם כאלו שהיה להם טוב המיתה, ושהם עצמם צריכים לשמוח בזה - אין כאן כל כך מה להתפעם, כי מה התוחלת של אדם לחיות ולעבור עבירות ולהכעיס את בוראו?
אם הניסוח שאנחנו צריכים לשמוח ולהודות על כך, כפי שנשמע לפני כמה שנים בשם אחד מהרבנים בבני ברק, דבר שחולל סערה גדולה בזמנו, זה כבר דב אחר לגמרי, וצריך ביאור ,
אך כאמור, אין לפנינו ניסוח וציטוט מדוייק, כך שאני מניח שאם הדברים נאמרו הם היו ברוח ההסבר הראשון שכתבתי.

ערכים:


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 20 דצמבר 2019, 01:22

לרגל יום הזכרון של רבינו הקדוש זצ"ל, כמה תמונות נדירות:
FB_IMG_1576796897519.jpg


[תשכ"ה - 1965 (משוער). ביציאתו ממסירת שיעור בפונביז' הקטנה בבית צ'רנסקי
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 20 דצמבר 2019, 01:26

FB_IMG_1576797850121.jpg
1970 - תש"ל (משוער).

מרן הסטייפלר עם מחותן בנו הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בחופת הרב שרגא שטיינמן שליט"א עם אשתו ז"ל בת מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א.

נראה אולמי קרויזהאר
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 20 דצמבר 2019, 01:31

מרן זצ"ל מלווה לחופה את בנו הגר"ש, יחד עם מחותנו להבלח"ט, מרן שר התורה שליט"א. משוער לשנת תש"ל

FB_IMG_1576798110321.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 271
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי חדא » 20 דצמבר 2019, 01:38

עובדות ומעשים נוראים
http://beinenu.com/sites/all/modules/pu ... &nid=70731


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1610
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 361 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי נבשר » 20 דצמבר 2019, 02:19

הרב שטיינמן עם הרבה מגור, כתוב שנת 1985. אין לך מחזיק ברכה יותר מן השלום. נראה ברחובות בני ברק, לא?
הרב שטיינמן והרבה מגור.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1610
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 361 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי נבשר » 20 דצמבר 2019, 02:23

רבנים.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 24 דצמבר 2019, 22:59

שתי תמונות נדירות של מרן ראש הישיבה זצ"ל, במסיבת חנוכה בישיבת פוניבז' הקטנה. כנראה בשנת תשל"ב.
מי שאר הרבנים?


FB_IMG_1577220877355.jpg
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1436
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 438 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי כלפי ליא » 24 דצמבר 2019, 23:12

בתמונה הראשונה הגרמי"ל (מוחא כפיים) והגר"נ נבנצאל זצ"ל

בשניה הגר"ר מלמד והגר"מ ברנשטיין זצ"ל


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 24 דצמבר 2019, 23:17

@כלפי ליא, בתמונה למעלה שהביא @נבשר, רואים משמאל לימין, את מרן הגראי"ל זצ"ל, ולהבל"ח מרן הגרי"ג, ובמרכז עומד הגאון העצום רז"נ גולדברג, אבל מי הוא זה שמימין, נראה כמו מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל?


דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי דרורי » 24 דצמבר 2019, 23:19

ר' שמואל אויירבך לא ר' משה שטרנבוך


חזק
הודעות: 86
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי חזק » 25 דצמבר 2019, 01:27

סבא כתב:
08 מרץ 2018, 00:50
שמעתי היום, שבא מאן דהו למרן בשאלה כדת מה לעשות לתחושת סוף הזמן, ופתח הגראי"ל ספרו של אחד הראשונים שהיה לפניו על השולחן, והראה לו, הנה תראה כמה כתב המחבר בתחילת המסכת וכמה בסופה, וללמדך, שזה טבעו של האדם שלקראת הסוף כשל כוחו, ואין להישבר מזה.
קשה לי מאוד להאמין לזה, כי הגראי"ל בעצמו לא נחלש כי הוא זה בסוף הזמן [עכ"פ לעיננו] וכי הראשונים היו בדרגה יותר פחותה ממנו. גם בחזו"א למשל לא רואים חילוק כשכותב על תחילת המסכת וכשכותב על סוף המסכת [שוב אדגיש לעיננו] האם היה יותר גדול מהראשונים?!
ועוד, האם באמת חסרה לנו תורה על סופי המסכת ששם הראשונים כביכול לא עיינו מספיק, הייתכן כדבר הזה?

סיפור יפה עם דוגמא טובה. ודווקא מאד מסתבר


חזק
הודעות: 86
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי חזק » 25 דצמבר 2019, 01:34

הפקדתי שומרים כתב:
26 פברואר 2018, 00:50
סיפור מיוחד על מרן האילת השחר מצאתי בגליון "מחשבה תורנית" מביאים בשם הגאון ר' יעקב מאיר זוננפלד רבה של רכסים.

"הסיפור אותו שמעתי לפני שלוש עשרה שנה בקירוב, (סיפור זה שמעתי מפי הגאון רבי יעקב מאיר זוננפלד שליט"א רבה של רכסים, מכלי ראשון ואנו כלי שני, ואני מדגיש בכוונה את מקור הסיפור לא בכדי. וזאת כשם שטבע האנושי לכל גווניו להפריז, כך טבעם של סיפורים, שאינם מדויקים, זאת אם בכלל התרחשו, ובכדי לנפות את קדירת הסיפור המלאה קוצים ודרדרים.. צריך נפה טובה, כלי קיבול מתוקן)..
התרחש באותם זמנים שמרן 'האילת השחר' היה יוצא מידי תקופה לחוץ לארץ, יחד עם יבלח"א האדמו"ר מגור שליט"א כדי לחזק את יהודי התפוצות לדבר ה'. ובאחת הפעמים כשנכנס מרן לשדה התעופה, עבר לפני כניסתו למטוס במתקן הבידוק הביטחוני -"מגלה מתכות", והנה נשמע צפצוף חד מהמכשיר, לאיש הביטחון לא היה נעים אבל 'חוק זה חוק' והוא האחראי ליישומו, הוא התנצל מאוד, וביקש מרבינו זצוק"ל לעבור שנית במתקן, וכמעשהו בראשונה כך מעשהו בשנייה, שוב המתקן מצפצף,
שואל איש הביטחון את רבינו האם יש על גופו ובגדיו חפץ מתכתי כלשהו ומרן משיב בשלילה, אם כן מפציר איש הביטחון במרן שיואיל לעבור בשלישית ומרן עובר פעם נוספת ו..המכשיר מתעורר שוב לחיים וה"עיר שושן נבוכה" לא ידעו מה לעשות..
ואז אומר מרן תנו לי לחשוב כמה רגעים "מה זה ועל מה זה" ..ולפתע חיוך עולה על פניו והוא מתחיל להסביר לסובבים מה הגורם לצפצוף, 'הרי לפני כמה שנים כשנפלתי נשבר לי אגן הירכיים ובגיל מבוגר זה כבר לא מתאחה מאיליו ולכן ניתחו אותי וחיברו את העצמות עם ברגים....וזה מה שמצפצף כעת', ואנשי הביטחון אישרו את דבריו.. ואח"כ אמר מרן האילת השחר זצוק"ל למקורביו שהוא למד מוסר השכל גדול ונפלא מהסיפור הזה -והוא 'שראיתם לפני כמה זמן דוגמא איך אדם עושה ניתוח ויש לו ברגים בגוף ובכל זאת בשלב מסוים שוכחים מזה, א"כ כשיבוא האדם לעוה"ב עם כל המטען שהביא עמו מעוה"ז שלילי וחיובי ובי"ד של מעלה יבדקו את מצוותיו ועבירותיו, והנה על כל אותם עבירות שלא עשה אדם תשובה מספקת נשאר מהם כתמים בנפש ולכן יכול להיות שמאותה עבירה עברו עשרות שנים והאדם כבר שכח מזה, אבל שמה 'למעלה' הכל כתוב, וכשאדם יבוא יפתחו "תזמורת שלימה" מכל אותם צפצופים של העבירות אע"פ שהאדם לא זכר מכך מאומה ומזה הסיק מרן זצוק"ל בלשונו: נלמד ששום מעשה ופעולה של האדם לא הולך לאיבוד'. עד כאן סיפור הדברים. ובעניות דעתנו ננסה להפנים את המסר שוב פעם "שום מעשה לא הולך לאיבוד"...שום דבר!..כל מעשה שאדם עושה משל הוא רושם במו ידיו את שכרו, או חלילה את עונשו.....
[ובדרך אגב.. המסר העולה לנו מסיפור זה, לא מוצג בפני הקורא -כדרכם של סיפורים- על דרגה גבוהה שהאדם משווה בנפשו שהיא רחוקה ממנו, אלא מחדד לו דברים שהוא יודע, ולא צריך להיות בעל מדרגה מיוחדת בכדי להפנים את המסר.. נקח לרגע את הסיפור שלפנינו, הרי כל אדם יודע שבב"ד של מעלה מחכה לו 'בידוק בטחוני', ולא קל, פולשני מאד.. ואיפשהו זה נמצא אצלו, מאוכסן בתוך בליל ידיעות ומחשבות, אבל אימתי הוא אציף את זה לאחרונה על פני התודעה...באלול? אולי קצת! בר"ה עוד קצת! ביוה"כ 'קצת הרבה'!..ובשאר ימות השנה, מה הוא עושה עם זה? לוקח את המחשבה ומאכסן אותה שוב 'בבוידע'ם המחשבות'..וכאן מגיע הסיפור, ומציף לנו את זה שוב פעם, נותן לנו להרגיש במעט, את הלך החשיבה היהודי, ובפרט איך שאדם יהודי..לאו דוקא גדול הדור..צריך לחשוב, ועל מה לחשוב.. "שום מעשה ופעולה של האדם לא הולך לאיבוד" הכל יגיע בחשבון בב"ד של מעלה]
עד כאן מגליון "מחשבה תורנית".

מוצ"ב הגליון הנ"ל.ויחי - גליון מחשבה תורנית.pdf

סיפור חזק! אבל לא מובן למה נזכר רק בסוף שיש לו מתכות בגופו


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1621
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 25 דצמבר 2019, 02:49

או שלא חשב בתחילה שגם מה שבתוך הגוף גורם למכשיר לצפצף או שהוא פשוט לא זכר דבר שולי כ"כ


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 דצמבר 2019, 10:36

שמעתי מיהודי שהיה נוכח בשעת מעשה:
יהודי שלא הכירו הגרא"יל מקודם נכנס להתייעץ עם הגראי"ל על נושא מסויים, ואחרי שייעץ לו הגראי"ל על מה ששאלו, התחיל הגראי"ל לשאול אותו על אמו, איפה היא גרה? ומה היא עושה? ואם היא בקו הבריאות? וכו' וכו'.
התפלא השואל למה הגראי"ל שואל את כל השאלות האלה, ושאל את הגרא"יל אם הוא מכיר או הכיר פעם את אמו. ענה לו הגראי"ל שלא. לא שאל עוד שאלות ויצא.
כשיצא פנה אחד מבני הבית או הגבאי להגראי"ל למה התעניין כל כך על האמא אם הוא לא מכיר אותה (וגם לא את השואל) בכלל?
ענה לו הגראי"ל שתוך כדי השאלה שלו אמר השואל "אבא שלי עליו השלום אמר פעם ..." אז הבנתי מזה שאביו כבר לא בחיים, אז ביררתי על אמו, שאם היא כן עדיין בחיים הרי היא אלמנה, ויש לי אפשרות לקיים "ולב אלמנה ארנן" (איוב כט,יג), וידעתי שאם אתעניין בשלומה ואשאל שאלות עליה, אז כשיחזור השואל וידבר עם אמו הוא יספר לה שהרב שטיינמן שאל עליה והתעניין מה קורה אתה והיא תשמח מזה, הרי קיימתי 'ולב אלמנה ארנן'!

לב חכם יקח מצוות, ושם לב למילה אחד קטן שאמר השואל (ע"ה) כבדרך אגב ממש,ללא קשר לעצם השאלה, ומנצלו כדי לקיים עוד מצוה!


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 דצמבר 2019, 11:03

אוריאל כתב:
12 דצמבר 2017, 17:53
בענין הדלקת נרות חנוכה בשמן הראוי למאכל [שכן היא דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שראוי לכתחילה] (פרי חיים).


"שמן זית למאור ראוי לכתחילה להדלקת נר חנוכה, ואף אם אינו ראוי למקדש, מסתבר שלא הצריכו לנר חנוכה דומיא דמקדש רק בדבר הניכר, ודבר זה אם השמן זית ראוי למאכל או לא אינו ניכר לרואה על השמן עצמו [רק מידיעה חיצונית], והוי שפיר בכלל דומיא דמקדש. ולא הזכיר אחד מהפוסקים שיהא צריך דוקא ראוי למאכל".

צ"ב שהרי גם בין שמן זית לשמן קנולה אין ניכר ההבדל לרואה על השמן עצמו.
ואת"ל ששמן קנולה הוא שינוי בעצם סוג השמן, מאי נ"מ הרי זה היה כל הווארט של הגריש"א ז"ל שכמו שאמרו שצריך שמן זית דומיא דמקדש הכי נמי דבעי ראוי למאכל דומיא דמקדש, ואם החילוק הוא שצריך "דומיא" רק בדבר הניכר, אז גם ההבדל בין שמן זית לשמן קנולה  לא ניכר, ואת"ל שהחילוק הוא אם זה נקרא אותו סוג או לא, זה לא קשור לניכר או לא ניכר, אלא לשאלה אם שמן למאור, שהרבה פעמים הוא "שמן גפת",  נקרא אותו מן או לא.
ולכאורה סברת הגראי"ל של 'אינו ניכר' לא נאמרה על 'שמן למאור' סתם, שרובם עשויים מגפת, אלא על שמן זית, (יש גם סוג של 'שמן למאור' שאינו עשוי מגפת אלא הוא שמן זית ממש- ואפשר לראות ב'רכיבים' על התווית שעל הבקבוק), אבל משום טעמו החמוץ (רמה גבוהה של חמיצות) אינה ראויה אלא למאור ולא למאכל, ועל חיסרון זה בלבד של 'אינו ראוי למאכל' אמר הגראי"ל זצ"ל שכיון שאין ההבדל ניכר לעין אין  זה חסרון של אינו דמה למקדש. (ודלא כדברי הגריש"א זצ"ל שצריך (גם בשמן זית) שיהא ראוי למאכל דומיא דמקדש).

אם ידוע למישהו בבירור שהגראי"ל אמר את זה גם לגבי שמן גפת, חוזרני בי וכל דברי בטלין ומבוטלין, רק שעדיין דבריו הקדושים צ"ב דמ"ש משמן קנולה שגם אינו ניכר בו זה שאינו דומה לשמן זית שבמקדש.


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 דצמבר 2019, 11:43

יוסף יצחק כתב:
24 דצמבר 2017, 16:02
שומע כעונה כתב: אנוכי הקטן למדתי בישיבתו של מרן זצ"ל, ובשליחותו היינו יוצאים בימי הבחירות לפעול ולהפעיל עבור רשימת יהדות התורה לכנסת.
גם אני התפלאתי כשהנ"ל סיפר כן, אך מה אעשה וכך סיפר, אולי דעתו השתנתה בשנים האחרונות לגודל נחיצות העניין?
הכותב הראשון כבר כתב שאכן הגראי"ל לא הייתה דעתו נוחה מכך שבחורים הולכים ועוזרים בעניני הבחירות דאז, אך ביטל דעתו להגרא"מ שך זצ"ל"!
וא"כ מה תלונותיכם ותמיהתכם עליו שהוא הורה לכם לצאת, הרי ביטל דעתו להגרא"מ שך זצ"ל שכן צריכים לצאת! ולכן הורה לבני ישיבתו לצאת.
וזה עצמו חלק מגדלותו!


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1584
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי נדיב לב » 25 דצמבר 2019, 15:14

יושב אוהלים כתב:
25 דצמבר 2019, 11:03
אוריאל כתב:
12 דצמבר 2017, 17:53
בענין הדלקת נרות חנוכה בשמן הראוי למאכל [שכן היא דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שראוי לכתחילה] (פרי חיים).


"שמן זית למאור ראוי לכתחילה להדלקת נר חנוכה, ואף אם אינו ראוי למקדש, מסתבר שלא הצריכו לנר חנוכה דומיא דמקדש רק בדבר הניכר, ודבר זה אם השמן זית ראוי למאכל או לא אינו ניכר לרואה על השמן עצמו [רק מידיעה חיצונית], והוי שפיר בכלל דומיא דמקדש. ולא הזכיר אחד מהפוסקים שיהא צריך דוקא ראוי למאכל".

צ"ב שהרי גם בין שמן זית לשמן קנולה אין ניכר ההבדל לרואה על השמן עצמו.
ואת"ל ששמן קנולה הוא שינוי בעצם סוג השמן, מאי נ"מ הרי זה היה כל הווארט של הגריש"א ז"ל שכמו שאמרו שצריך שמן זית דומיא דמקדש הכי נמי דבעי ראוי למאכל דומיא דמקדש, ואם החילוק הוא שצריך "דומיא" רק בדבר הניכר, אז גם ההבדל בין שמן זית לשמן קנולה  לא ניכר, ואת"ל שהחילוק הוא אם זה נקרא אותו סוג או לא, זה לא קשור לניכר או לא ניכר, אלא לשאלה אם שמן למאור, שהרבה פעמים הוא "שמן גפת",  נקרא אותו מן או לא.
ולכאורה סברת הגראי"ל של 'אינו ניכר' לא נאמרה על 'שמן למאור' סתם, שרובם עשויים מגפת, אלא על שמן זית, (יש גם סוג של 'שמן למאור' שאינו עשוי מגפת אלא הוא שמן זית ממש- ואפשר לראות ב'רכיבים' על התווית שעל הבקבוק), אבל משום טעמו החמוץ (רמה גבוהה של חמיצות) אינה ראויה אלא למאור ולא למאכל, ועל חיסרון זה בלבד של 'אינו ראוי למאכל' אמר הגראי"ל זצ"ל שכיון שאין ההבדל ניכר לעין אין  זה חסרון של אינו דמה למקדש. (ודלא כדברי הגריש"א זצ"ל שצריך (גם בשמן זית) שיהא ראוי למאכל דומיא דמקדש).

אם ידוע למישהו בבירור שהגראי"ל אמר את זה גם לגבי שמן גפת, חוזרני בי וכל דברי בטלין ומבוטלין, רק שעדיין דבריו הקדושים צ"ב דמ"ש משמן קנולה שגם אינו ניכר בו זה שאינו דומה לשמן זית שבמקדש.
ההבדל בין שמן למאור לשמן מאכל בגלל רמת החומציות ולא שנעשה משיירי הזיתים -שזהו גפת. כך שללא ספק זה אותו המין


מלך שבא
הודעות: 196
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלך שבא » 25 דצמבר 2019, 18:31

נדיב לב כתב:
25 דצמבר 2019, 15:14
יושב אוהלים כתב:
25 דצמבר 2019, 11:03
ולכאורה סברת הגראי"ל של 'אינו ניכר' לא נאמרה על 'שמן למאור' סתם, שרובם עשויים מגפת, אלא על שמן זית, (יש גם סוג של 'שמן למאור' שאינו עשוי מגפת אלא הוא שמן זית ממש- ואפשר לראות ב'רכיבים' על התווית שעל הבקבוק), אבל משום טעמו החמוץ (רמה גבוהה של חמיצות) אינה ראויה אלא למאור ולא למאכל, ועל חיסרון זה בלבד של 'אינו ראוי למאכל' אמר הגראי"ל זצ"ל שכיון שאין ההבדל ניכר לעין אין  זה חסרון של אינו דמה למקדש. (ודלא כדברי הגריש"א זצ"ל שצריך (גם בשמן זית) שיהא ראוי למאכל דומיא דמקדש).

אם ידוע למישהו בבירור שהגראי"ל אמר את זה גם לגבי שמן גפת, חוזרני בי וכל דברי בטלין ומבוטלין, רק שעדיין דבריו הקדושים צ"ב דמ"ש משמן קנולה שגם אינו ניכר בו זה שאינו דומה לשמן זית שבמקדש.
ההבדל בין שמן למאור לשמן מאכל בגלל רמת החומציות ולא שנעשה משיירי הזיתים -שזהו גפת. כך שללא ספק זה אותו המין
אתה מוזמן לצאת לחנויות ולראות הרבה בקבוקים שכתוב עליהם "שמן למאור" וברכיבים כתוב "שמן גפת זית"
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1584
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי נדיב לב » 25 דצמבר 2019, 18:32

בביקור קצר בין מדפי החנות תמצא מה שכתבתי. כנראה כל אחד וחנויותיו..


מלך שבא
הודעות: 196
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי מלך שבא » 25 דצמבר 2019, 18:51

נדיב לב כתב:
25 דצמבר 2019, 18:32
בביקור קצר בין מדפי החנות תמצא מה שכתבתי. כנראה כל אחד וחנויותיו..
כבר כתבו לך שיש ב' סוגי שמן למאור, כך שחנויותיך אינם קושיה עלי אבל חנויותי קושיא עליך.
 


בעל נפש
הודעות: 12
הצטרף: 29 אוגוסט 2017, 22:05
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי בעל נפש » 25 דצמבר 2019, 22:17

חזק כתב:
25 דצמבר 2019, 01:27
סבא כתב:
08 מרץ 2018, 00:50
שמעתי היום, שבא מאן דהו למרן בשאלה כדת מה לעשות לתחושת סוף הזמן, ופתח הגראי"ל ספרו של אחד הראשונים שהיה לפניו על השולחן, והראה לו, הנה תראה כמה כתב המחבר בתחילת המסכת וכמה בסופה, וללמדך, שזה טבעו של האדם שלקראת הסוף כשל כוחו, ואין להישבר מזה.
קשה לי מאוד להאמין לזה, כי הגראי"ל בעצמו לא נחלש כי הוא זה בסוף הזמן [עכ"פ לעיננו] וכי הראשונים היו בדרגה יותר פחותה ממנו. גם בחזו"א למשל לא רואים חילוק כשכותב על תחילת המסכת וכשכותב על סוף המסכת [שוב אדגיש לעיננו] האם היה יותר גדול מהראשונים?!
ועוד, האם באמת חסרה לנו תורה על סופי המסכת ששם הראשונים כביכול לא עיינו מספיק, הייתכן כדבר הזה?

סיפור יפה עם דוגמא טובה. ודווקא מאד מסתבר
הסיפור אולי יפה אבל הדוגמא אינה נכונה כלל כי גם בגמ' רוב בפרקים האחרונים הם קצרים יותר והטעם לזה הוא רוב עניני ועיקרי המסכת נשנו בפרקים הראשונים, והפרקים האחרונים הם פרטי דינים ונושאים יותר שולים שבהם יש פחות חידושים וראיה לדבר שהיכן שסוף המסכת הוא נושא חדש לגמרי הרי שיש בו אריכות לא פחות מתחילת המסכת כגון פרק יש נוחלין שהוא מלא וגדוש הן בגמ' והן בראשונים.


יחי
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי יחי » 26 דצמבר 2019, 00:35

בעל נפש כתב:
25 דצמבר 2019, 22:17
חזק כתב:
25 דצמבר 2019, 01:27
סבא כתב:
08 מרץ 2018, 00:50
שמעתי היום, שבא מאן דהו למרן בשאלה כדת מה לעשות לתחושת סוף הזמן, ופתח הגראי"ל ספרו של אחד הראשונים שהיה לפניו על השולחן, והראה לו, הנה תראה כמה כתב המחבר בתחילת המסכת וכמה בסופה, וללמדך, שזה טבעו של האדם שלקראת הסוף כשל כוחו, ואין להישבר מזה.
קשה לי מאוד להאמין לזה, כי הגראי"ל בעצמו לא נחלש כי הוא זה בסוף הזמן [עכ"פ לעיננו] וכי הראשונים היו בדרגה יותר פחותה ממנו. גם בחזו"א למשל לא רואים חילוק כשכותב על תחילת המסכת וכשכותב על סוף המסכת [שוב אדגיש לעיננו] האם היה יותר גדול מהראשונים?!
ועוד, האם באמת חסרה לנו תורה על סופי המסכת ששם הראשונים כביכול לא עיינו מספיק, הייתכן כדבר הזה?

סיפור יפה עם דוגמא טובה. ודווקא מאד מסתבר
הסיפור אולי יפה אבל הדוגמא אינה נכונה כלל כי גם בגמ' רוב בפרקים האחרונים הם קצרים יותר והטעם לזה הוא רוב עניני ועיקרי המסכת נשנו בפרקים הראשונים, והפרקים האחרונים הם פרטי דינים ונושאים יותר שולים שבהם יש פחות חידושים וראיה לדבר שהיכן שסוף המסכת הוא נושא חדש לגמרי הרי שיש בו אריכות לא פחות מתחילת המסכת כגון פרק יש נוחלין שהוא מלא וגדוש הן בגמ' והן בראשונים.
ברור אצלי שהסיפור הנ"ל הוא להחיות רוח שפלים ואולי גם נתגזם קצת בדרכו הנה.
ואצל אדם בעל השגה אפילו מינימלית אין חילוק 'זמן'. ואי"ז אלא בעיה של ההמון שלומדים מלומדה, ונחלשים בסוף הזמן כי קריבים לביה"ז (...)

 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 26 דצמבר 2019, 07:51

מלך שבא כתב:
25 דצמבר 2019, 18:31
נדיב לב כתב:
25 דצמבר 2019, 15:14
יושב אוהלים כתב:
25 דצמבר 2019, 11:03
ולכאורה סברת הגראי"ל של 'אינו ניכר' לא נאמרה על 'שמן למאור' סתם, שרובם עשויים מגפת, אלא על שמן זית, (יש גם סוג של 'שמן למאור' שאינו עשוי מגפת אלא הוא שמן זית ממש- ואפשר לראות ב'רכיבים' על התווית שעל הבקבוק), אבל משום טעמו החמוץ (רמה גבוהה של חמיצות) אינה ראויה אלא למאור ולא למאכל, ועל חיסרון זה בלבד של 'אינו ראוי למאכל' אמר הגראי"ל זצ"ל שכיון שאין ההבדל ניכר לעין אין  זה חסרון של אינו דמה למקדש. (ודלא כדברי הגריש"א זצ"ל שצריך (גם בשמן זית) שיהא ראוי למאכל דומיא דמקדש).

אם ידוע למישהו בבירור שהגראי"ל אמר את זה גם לגבי שמן גפת, חוזרני בי וכל דברי בטלין ומבוטלין, רק שעדיין דבריו הקדושים צ"ב דמ"ש משמן קנולה שגם אינו ניכר בו זה שאינו דומה לשמן זית שבמקדש.
ההבדל בין שמן למאור לשמן מאכל בגלל רמת החומציות ולא שנעשה משיירי הזיתים -שזהו גפת. כך שללא ספק זה אותו המין
אתה מוזמן לצאת לחנויות ולראות הרבה בקבוקים שכתוב עליהם "שמן למאור" וברכיבים כתוב "שמן גפת זית"

כבר כתבנו בהודעה הראשונה שגם אם תגיד שזה אותו מין א"כ ההיתר הוא בגלל המין ולא בגלל שזה לא ניכר כי שמנים ממינים שוונים אין ניכר בהם ההבדל - וא"כ מאי נ"מ בסברת הגראי"ל שזה אינו ניכר הרי אין זה הסיבה הקובעת.


נתן
הודעות: 1
הצטרף: 08 מאי 2016, 23:10
סטטוס: לא מחובר

Re: עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

שליחה על ידי נתן » 22 מרץ 2020, 19:09

מלמד להועיל כתב:
20 דצמבר 2019, 01:31
מרן זצ"ל מלווה לחופה את בנו הגר"ש, יחד עם מחותנו להבלח"ט, מרן שר התורה שליט"א. משוער לשנת תש"ל

FB_IMG_1576798110321.jpg

מה הפשט בתמונה הזה, אבי החתן בצד שמאל ואבי הכלה בצד ימין?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים