הלך לעולמו: הרב אברהם טברסקי זצ''ל

הדרך סלולה

משתמש ותיק
הלך לעולמו הגאון הרב אברהם יהושע העשיל טברסקי זצ''ל אשר חיבר מעל 60 ספרים ועזר לנפשות רבות להתחזק • דקה וחצי של חיזוק לקשיים

הרב אברהם יהושע העשיל טברסקי (טוורסקי) היה פסיכיאטר ורב יהודי-אמריקאי שהתמחה בהתמכרות ועמל רבות לקרב רבים לדרך התורה.

המנוח היה בנם של רבי יעקב ישראל, האדמו"ר מהורניסטייפול ודבורה לאה בתו של רבי בן ציון מבאבוב. נולד במילווקי, ויסקונסין. לאחר סיום לימודיו, למד בישיבה "הקולג' העברי הטכנולוגי" בשיקגו. בהמשך חייו הוסמך לרבנות.

נישא לגולדה בצעירותו בטרם חזר למילווקי, ונולדו להם ארבעה ילדים. לאחר מותה נישא לגייל. הם התגוררו במונסי שבניו יורק, עד עלייתם לישראל.

הצדיק הרב טברסקי ייסד את מרכז "גייטוויי" לשיקום מהתמכרויות בפיטסבורג, וכיהן בו כמנהל הרפואי. בנוסף עבד במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים סט. פרנסיס בעיר.

רבי אברהם טברסקי הקים גם את ההוסטל "שער התקווה" לשיקום אסירים בישראל. במשך עשרות שנותיו במקצוע חיבר טברסקי מעל לחמישים ספרי רפואה על מחלות נפשיות.

המנוח הסתופף רבות בצל הרבי מליובביץ' ואף זכה לחיבה יתרה ממנו. רבי אברהם הלחין ניגונים ואחד מניגונין היה "הושיע את עמך'. הניגון התחבב מאוד על האדמו''ר עד שהיו מזמרים אותו בניצוחו.

כאשר עלה המנוח ארצה התגורר בשכונת קטמון. לאחר שנים רבות של עשייה כאמור, הלילה נפטר הצדיק בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. והשאיר אחריו דור ישרים מבורך.

יהי זכרו ברוך.
 

שלום23

משתמש ותיק
הוא היה ת"ח מופלג, והקה"י כיבד אותו מאד, יש לו ספר של מו"מ עם הקה"י בשם "יאמר ליעקב ולישראל"




415597F0-732B-4FFC-9CF9-ABA01D7C56BA.jpg
 

קבצים מצורפים

  • DB8806A6-9DAF-4A7E-9B98-0C2DBE64D424.jpg
    DB8806A6-9DAF-4A7E-9B98-0C2DBE64D424.jpg
    368.6 KB · צפיות: 743

שלום23

משתמש ותיק
אני מעתיק:

היה לו טור בעיתון באנגלית "מחפש פתרונות". לעתים קרובות הוא עונה שהשאלה זקוקה לדעת תורה.
מישהו כתב פעם שאתה בכל זאת רב? הוא ענה כי הרמב"ם כותב שמי שכבר למד את חכמי העולם, בנוסף לתורה, כבר אין את אותה הדעה על התורה. בכל מקרה, מכיוון שלמדתי באקדמיה כבר אין לי אותה דעה על תורה. .
 

דבש לפי

משתמש ותיק
האם הוא נפטר ביום פטירת מרנן זקני ראשי הישיבות זצ"ל או בערב כשכבר נכנס ליל י"ט שבט?
 

שלום23

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
האם הוא נפטר ביום פטירת מרנן זקני ראשי הישיבות זצ"ל או בערב כשכבר נכנס ליל י"ט שבט?
בו ביום

נקבר בלוויה צנוע של כשלושים אנשים, ובהלווייתו היה משהוא מאד מעניין, ששרו ע"פ בקשה בצוואתו את השיר שהוא חיבר:

הושיעה את עמך,
וברך את נחלתך,
ורעם ורעם ורעם,
ורעם ונשאם עד העולם,
 
 

בן זכאי

משתמש ותיק
השבוע סיפר לי ת"ח העוסק בייעוץ (גם זוגי) שלפני כמה שנים ראה ספר של רב מארה"ב שעשה מחקר מקיף ורוב הבעיות בין בני זוג יסודם בבעיות בקשר האישי (סי' רמ)
ואמ"ל שאינו זוכר מי המחבר האם המדובר ברב טברסקי?
א"כ מה שם הספר?
 

בשלמא

משתמש ותיק
לידיעה בעלמא
חיבר 90 ספרים ויותר
כולם באנגלית
המומחיות שלו היתה בנושא התמכרות
והיה ממליץ על עצמו שההתמכרות שלו היא הוצאת ספרים
 

חונה בירושלים

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
שלום23 אמר:
ובהלווייתו היה משהוא מאד מעניין, ששרו ע"פ בקשה בצוואתו את השיר שהוא חיבר:

הושיעה את עמך,
וברך את נחלתך,
ורעם ורעם ורעם,
ורעם ונשאם עד בעולם,

https://youtu.be/5tg9FGVe9p4
זו לויה יהודית?
מריח קצת מדרכי הגויים...
דיני אבילות לא משתלבים עם שירה חסידית לוהטת.
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
חונה בירושלים אמר:
יושב אוהלים אמר:
שלום23 אמר:
ובהלווייתו היה משהוא מאד מעניין, ששרו ע"פ בקשה בצוואתו את השיר שהוא חיבר:

הושיעה את עמך,
וברך את נחלתך,
ורעם ורעם ורעם,
ורעם ונשאם עד בעולם,

https://youtu.be/5tg9FGVe9p4
זו לויה יהודית?
מריח קצת מדרכי הגויים...
דיני אבילות לא משתלבים עם שירה חסידית לוהטת.

אכן, מריח משהו שונה.
אני לא חשתי בזה שירה חסידית 'לוהטת'.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
חונה בירושלים אמר:
יושב אוהלים אמר:
שלום23 אמר:
ובהלווייתו היה משהוא מאד מעניין, ששרו ע"פ בקשה בצוואתו את השיר שהוא חיבר:

הושיעה את עמך,
וברך את נחלתך,
ורעם ורעם ורעם,
ורעם ונשאם עד בעולם,

https://youtu.be/5tg9FGVe9p4
זו לויה יהודית?
מריח קצת מדרכי הגויים...
דיני אבילות לא משתלבים עם שירה חסידית לוהטת.



כבר מצינו כן בהגה"ק רמ"ל סאסיבער
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ולאו יחידאה הוה.

בלי קשר: 'דרכי הגויים', אם כבר, הם נגינה נוגה ועצבה. מהי הטענה כלפי 'שירה חסידית לוהטת'?!
 

חונה בירושלים

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
ולאו יחידאה הוה.

בלי קשר: 'דרכי הגויים', אם כבר, הם נגינה נוגה ועצבה. מהי הטענה כלפי 'שירה חסידית לוהטת'?!

כל מאמרי חז"ל עוסקים בחובת הצער והאבל בעת פטירתו של אדם.
צריך להיות קהות חושים לא להבין את הסתירה שבשירה לצד קריעת הבגדים.
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
חונה בירושלים אמר:
לבי במערב אמר:
ולאו יחידאה הוה.

בלי קשר: 'דרכי הגויים', אם כבר, הם נגינה נוגה ועצבה. מהי הטענה כלפי 'שירה חסידית לוהטת'?!

כל מאמרי חז"ל עוסקים בחובת הצער והאבל בעת פטירתו של אדם.
צריך להיות קהות חושים לא להבין את הסתירה שבשירה לצד קריעת הבגדים.
הלכה פסוקה שמצוה לקיים דברי המת.
 
 

אברך

משתמש ותיק
הנקודה היותר חשובה היא, מה תועלת ביקש להשיג בכך שישירו ליד גופתו את השיר שהלחין?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בפשטות (אף שלא ראיתי צוואתו) - כדי שעמו יבוא לג"ע (ושמא אף לפעול עי"ז ישועות לכלל ולפרט).
 

אברך

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
בפשטות (אף שלא ראיתי צוואתו) - כדי שעמו יבוא לג"ע (ושמא אף לפעול עי"ז ישועות לכלל ולפרט).
בציניות?
 

בשלמא

משתמש ותיק
אברך אמר:
הנקודה היותר חשובה היא, מה תועלת ביקש להשיג בכך שישירו ליד גופתו את השיר שהלחין?



בתור מלחין הניגון, הוא ראה לעצמו זכות גדולה שנתקבל לחנו בכל עולם היהדות, ואולי עורר קרבת אלוקים ויר"ש בכלל ישראל
ואין מלווין לו לאדם אלא תורה ומצוות ומעש"ט
 

אברך

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אברך אמר:
הנקודה היותר חשובה היא, מה תועלת ביקש להשיג בכך שישירו ליד גופתו את השיר שהלחין?



בתור מלחין הניגון, הוא ראה לעצמו זכות גדולה שנתקבל לחנו בכל עולם היהדות, ואולי עורר קרבת אלוקים ויר"ש בכלל ישראל
ואין מלווין לו לאדם אלא תורה ומצוות ומעש"ט
"זכות גדולה" במושגים של עוה"ז אולי. עורר קרבת אלוקים ויר"ש - נו נו...
 

משיב דבר

משתמש ותיק
אברך אמר:
הנקודה היותר חשובה היא, מה תועלת ביקש להשיג בכך שישירו ליד גופתו את השיר שהלחין?
 
לבי במערב אמר:
בפשטות (אף שלא ראיתי צוואתו) - כדי שעמו יבוא לג"ע (ושמא אף לפעול עי"ז ישועות לכלל ולפרט).


ברכות דף ג' אין אומרים בפניו של מת אלא דבריו של מת, ועי"ש בגמ' צד שאפילו בדברי חול. כנראה שלמת יש איזה עניין בזה. (רק צריך לעיין שם ברא"ש אם העניין הוא לדבר מדבריו, או איסור שלא לדבר מדברים אחרים משום זלזול איני זוכר כעת. מה שברור שיש בזה איזה ענין למת מה שאומרים לידו מדבריו.)
מה דעת רבינו אברך ע"ז?
 
 
אברך אמר:
לבי במערב אמר:
למה? הי' באמת בנש"ק וגברא רבה.
לתומי סברתי שבאים לג"ע עם תורה ומצוות, ולא עם שיר כלשהו.


לפעמים שיר זה גם תורה ומצוות. בזכותו שמחים, ובזכותו מתפללים לישועת ישראל.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אברך אמר:
בשלמא אמר:
אברך אמר:
הנקודה היותר חשובה היא, מה תועלת ביקש להשיג בכך שישירו ליד גופתו את השיר שהלחין?



בתור מלחין הניגון, הוא ראה לעצמו זכות גדולה שנתקבל לחנו בכל עולם היהדות, ואולי עורר קרבת אלוקים ויר"ש בכלל ישראל
ואין מלווין לו לאדם אלא תורה ומצוות ומעש"ט
"זכות גדולה" במושגים של עוה"ז אולי. עורר קרבת אלוקים ויר"ש - נו נו...




זו היתה ההרגשה שלו
אתה חושב אחרת, נהג אתה אחרת לאוי"ט
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אברך אמר:
לתומי סברתי שבאים לג"ע עם תורה ומצוות, ולא עם שיר כלשהו.
כבר השיבו לעיל, ולזה התכוונתי.
ובכלל: הרי מדובר בפסוק מתהלים, שענינו בקשה לגאולת ישראל וישועתם. מי הוא שאין רצונו כי יזכירו מענין זה בעת הלויתו?
 
 

אברך

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
אברך אמר:
לבי במערב אמר:
למה? הי' באמת בנש"ק וגברא רבה.
לתומי סברתי שבאים לג"ע עם תורה ומצוות, ולא עם שיר כלשהו.
לפעמים שיר זה גם תורה ומצוות. בזכותו שמחים, ובזכותו מתפללים לישועת ישראל.
משנה אחת, או אף פרק תהלים אחד, חשוב פי מליון מכל שיר שהוא.
כשאבי ז"ל נפטר, הדבר הראשון שעלה במוחי הוא ללמוד משניות תיכף ומיד לע"נ (כמובן שיל"ד בזה מדין אונן, ואכמ"ל).
 

אברך

משתמש ותיק
כמובן שיש תועלת גדולה וחשובה בשירי התעוררות (אני אישית מאד מאד מחובר למוזיקה בשירה, נגינה ואף הלחנה ועוד). אבל לכל דבר יש את המקום שלו. כשיש לך הזדמנות פז שיעשו דבר לעילוי נשמתך, לדעתי זה בזבוז בל ישוער לבזבז את ההזדמנות על שיר, כשאפשר לבקש שילמדו לע"נ.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כאמור, שיר זה הוא פסוק מתהלים; ולא נראה לפו"ר לחלק בין פרק לפסוק (ועוד זאת, דבתהלים לכאו' ליכא צד חשש מדין אוננות).

את"ל, מדובר דוקא ברעיון מוצלח - שהרי כך ניצלו בוודאות את זמן הלויתו למלמול* פסוק תהלים, ולא דברו דברים בטלים.

*) אגב, זו ההגדרה הנכונה למה שהי' שם, ובודאי שלא 'שירה חסידית לוהטת'.
[מר ראה את צוואתו, שכבר קבע כי לא ציוה להם דבר בעניני לימוד לע"נ?!].
 
חלק עליון תַחתִית