שושלת בית גור והמסתעף

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

בשלמא

משתמש ותיק
נמצא גם באבל כבד של ר' טביומי
(אינני יודע מי העתיק ממי)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
אמרי אמת ליקוטים.pdf

יפה. השאלה אם בכל אופן מצונזר קטע.

כי בגור הולך סיפור, שהלב שמחה אמר להפנ"מ שמכיוון שהא"א כתב בצוואה "בני מאיר ויצחק לא ינהגו", והרי לכאורה לא מובן כי כתב (לפני המלחמה) שר' משה בצלאל ינהיג, וממילא ברור שהם לא, אלא שכוונתו מכלל לאו להוציא הן, שאחר רמ"ב ינהיגו שאר הבנים (וזה היה בשביל לומר להפנ"מ שהוא ינהיג אחריו). והפנ"מ סירב לקבל את זה.

והמשפט הזה לא מופיע בכל הנ"ל.

הנה הסיפור בגירסא של יומני טאלנא (הקטע השני. אד"ש זה הפנ"מ). (ותודה למי ששלח לי)
__יומני ט..PNG
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ראשית, 'אמינות' היומנים ידועה (מבלי לדון בסיבה שגרמה לכך).
ולגוף השאלה: כפי שניתן להבחין בצילומים - היו הרבה פתקאות, ויתכן בהחלט כי היתה אחת שנשמטה מעיני העורכים והמפרסמים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
ראשית, 'אמינות' היומנים ידועה (מבלי לדון בסיבה שגרמה לכך).
ולגוף השאלה: כפי שניתן להבחין בצילומים - היו הרבה פתקאות, ויתכן בהחלט כי היתה אחת שנשמטה מעיני העורכים והמפרסמים.

הסיפור הזה ידוע גם בלי היומנים. לא משם הוכחתי.
ודאי אפשר שנשמט, במכוון או שלא
 

לבי במערב

משתמש ותיק
א) נכון, ניצלתי את ההזדמנות להבהיר זאת.
ב) ולא נראה שיש דרך להוכיח אם הי' בזדון או בשגגה, ולחילופין - לשלול את קיומה של פתקא כזו...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
א) נכון, ניצלתי את ההזדמנות להבהיר זאת.
ב) ולא נראה שיש דרך להוכיח אם הי' בזדון או בשגגה, ולחילופין - לשלול את קיומה של פתקא כזו...

אפשר שצילומה מסתובב היכנשהוא...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ואגב עוד שאלה הנוגעת לשושלת הנ"ל. (העירו אותה כאן)

מאי האי שבתורות של גור מוזכרים ספרי איזביצא "גליך גילטיג"? אין שום "עברתו שמרה נצח"? הרי"ם הרי הקפיד מאוד על המי השילוח, לא כך?
 

ריש תורא

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
ואגב עוד שאלה הנוגעת לשושלת הנ"ל. (העירו אותה כאן)

מאי האי שבתורות של גור מוזכרים ספרי איזביצא "גליך גילטיג"? אין שום "עברתו שמרה נצח"? הרי"ם הרי הקפיד מאוד על המי השילוח, לא כך?

שמעתי שהאמרי אמת הזכירו פעם אחת.
אך דומני ששאר הרבי'ס לא הזכירוהו,
לבד האדמו"ר שליט"א שהזכירו פעמים בודדות.

ספרי רבי צדוק כן מוזכרים.

אגב, פעם ראיתי כתוב שהאמרי אמת הגיה את הספר צדקת הצדיק והשמיט כמה קטעים.
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
זה לא מדויק.
ספרי איזביצא לא הוזכרו בתורות של גור במפורש, עד הדור האחרון. האדמו"ר מגור שליט"א מחבב מאוד את ספריהם. והוא הראשון שמביא את "מי השלוח" במפורש.
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
אינני זוכר עכשיו, רבי צדוק היה "כשר" יותר לבוא בקהל (הוא לא פרש מקוצק לאיזביצה, אלא הפך ממתנגד לחסיד איזביצה), אך גם הוא, אינני בטוח שהוא מוזכר בכתובים.
 

ובכן

משתמש ותיק
שמעתי פעם
שהאמרי אמת אמר פעם שהוא חושב שהשם 'מרדכי' ניתן לו גם על שם האיז'ביצער, רבי מרדכי יוסף.
נענה לו אחד מהחסידים הזקנים, שאילו היה סנדקו - החידושי הרי"ם - שומע זאת, היה שומטו מברכיו בעת הברית...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ביבליופיל אמר:
אינני זוכר עכשיו, רבי צדוק היה "כשר" יותר לבוא בקהל (הוא לא פרש מקוצק לאיזביצה, אלא הפך ממתנגד לחסיד איזביצה), אך גם הוא, אינני בטוח שהוא מוזכר בכתובים.

באמת הפלא שלי לא היה דווקא מצד ההתנגדות, אלא סתם שזה זרם אחר, ובדר"כ אין מזכירים סתם מזרמים אחרים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
שמעתי פעם
שהאמרי אמת אמר פעם שהוא חושב שהשם 'מרדכי' ניתן לו גם על שם האיז'ביצער, רבי מרדכי יוסף.
נענה לו אחד מהחסידים הזקנים, שאילו היה סנדקו - החידושי הרי"ם - שומע זאת, היה שומטו מברכיו בעת הברית...

אוהו!

כלומר שלשפ"א כן היה קשר עם האיזביצער?
 

ובכן

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
כי הוא החליט על השם אברהם מרדכי


קודם כל, מאן יימר. מילתא דמסתברא היא שהוחלט בהתייעצות עם הסב הגדול, החידושי הרי"ם.

השם 'אברהם מרדכי' ניתן לו להדיא על שם סבו, אבי אביו השפת אמת, שנפטר בצעירותו. [הסב הזה לא היה יכול להקרא אחר האיז'ביצער, הואיל ונולד בחייו].
האמרי אמת אמר שיש בדעתו שגם כיוונו - לא ידוע מי, אם השפת אמת או אפילו החידושי הרי"מ - על האיזביצער.
ועל זה נענה בחריפות מפי זקני החסידים כמסופר.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
עפר ואפר אמר:
כי הוא החליט על השם אברהם מרדכי


קודם כל, מאן יימר. מילתא דמסתברא היא שהוחלט בהתייעצות עם הסב הגדול, החידושי הרי"ם.

השם 'אברהם מרדכי' ניתן לו להדיא על שם סבו, אבי אביו השפת אמת, שנפטר בצעירותו. [הסב הזה לא היה יכול להקרא אחר האיז'ביצער, הואיל ונולד בחייו].
האמרי אמת אמר שיש בדעתו שגם כיוונו - לא ידוע מי, אם השפת אמת או אפילו החידושי הרי"מ - על האיזביצער.
ועל זה נענה בחריפות מפי זקני החסידים כמסופר.
אבל הנוסח לפי מה שאמרת, זה כאילו שהזקנים לא התווכחו עם הסברא שלו שלא יתכן, רק אמרו שהסבא היה מקפיד על זה, א"כ חייבים לחלק בין הרי"ם להשפ"א
 
 

יענקלה המשיב

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
ובכן אמר:
שמעתי פעם
שהאמרי אמת אמר פעם שהוא חושב שהשם 'מרדכי' ניתן לו גם על שם האיז'ביצער, רבי מרדכי יוסף.
נענה לו אחד מהחסידים הזקנים, שאילו היה סנדקו - החידושי הרי"ם - שומע זאת, היה שומטו מברכיו בעת הברית...

אוהו!

כלומר שלשפ"א כן היה קשר עם האיזביצער?
גם סיפור זה ראיתיו -אינו תח''י כעת-ביומן טולנא בשם הפני מנחם ושם מסיים שהאמרי אמת הקפיד על אותו חסיד ושזה לא נגמר בטוב 
 
 

ובכן

משתמש ותיק
אם כבר שינית את שם האשכול, ואם כבר הוזכר אבי השפת אמת שנפטר בצעירותו, אביא בזה עוד.
באמת ואמונה (אסופת אמרים מחדר קוצק) מסופר, שהחידושי הרי"מ הסתופף בתחילה בצל המגיד מקוזניץ, ואחר פטירתו הסתופף בצילו של בנו, רבי אברהם משה (נקודה למחשבה בנוגע לאשכולות הסוערים בנידון ירושה וכו'...). אחר זמן עבר להסתופף בצל הפשיסחער, הרבי ר' ש"ב.
להרה"ק מקוזניץ חרה הדבר בהחלט, ומקפידתו מתו בניו של החידושי הרי"מ. בכל פעם שנסע לפשיסחא, שיכל בן נוסף. ולמרות שנכח בכך החידושי הרי"מ, מסר נפשו על הדבר.
עד כאן הסיפור.

משמו של הלב שמחה שמעתי בהלצה על 'אמת ואמונה' הלז, האלב 'אמת' האלב 'אמונה'...
ולגבי הסיפור הנזכר שמעתי מחסיד גור, שכ"ק אדמו"ר שליט"א מבטל סיפור זה להדיא, אינו מאמין לה. 'כרחם אב על בנים' כתיב.

[עתה יהיו שיחשדוני כחסיד גור, כשם שנחשדתי כאן כחייל של כ"ק אדמו"ר זיע"א מליובאוויטש...]
 

ובכן

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
אבל הנוסח לפי מה שאמרת, זה כאילו שהזקנים לא התווכחו עם הסברא שלו שלא יתכן, רק אמרו שהסבא היה מקפיד על זה, א"כ חייבים לחלק בין הרי"ם להשפ"א
והדבר פשוט
החידושי הרי"ם היתה דעתו ידועה אצל חסידיו אודות פרישתו של האיז'ביצער מקוצק. ואילו השפת אמת הסגור וספון בחדרו ככל הנראה לא הביע התייחסות כל שהוא לדבר משך כל ימי חייו.
[ושלא לדבר שהשנינות במענה יוצאת טוב יותר בצורה כזו...]
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
אם כבר שינית את שם האשכול, ואם כבר הוזכר אבי השפת אמת שנפטר בצעירותו, אביא בזה עוד.
באמת ואמונה (אסופת אמרים מחדר קוצק) מסופר, שהחידושי הרי"מ הסתופף בתחילה בצל המגיד מקוזניץ, ואחר פטירתו הסתופף בצילו של בנו, רבי אברהם משה (נקודה למחשבה בנוגע לאשכולות הסוערים בנידון ירושה וכו'...). אחר זמן עבר להסתופף בצל הפשיסחער, הרבי ר' ש"ב.
להרה"ק מקוזניץ חרה הדבר בהחלט, ומקפידתו מתו בניו של החידושי הרי"מ. בכל פעם שנסע לפשיסחא*, שיכל בן נוסף. ולמרות שנכח בכך החידושי הרי"מ, מסר נפשו על הדבר.
עד כאן הסיפור.

משמו של הלב שמחה שמעתי בהלצה על 'אמת ואמונה' הלז, האלב 'אמת' האלב 'אמונה'...
ולגבי הסיפור הנזכר שמעתי מחסיד גור, שכ"ק אדמו"ר שליט"א מבטל סיפור זה להדיא, אינו מאמין לה. 'כרחם אב על בנים' כתיב.

[עתה יהיו שיחשדוני כחסיד גור, כשם שנחשדתי כאן כחייל של כ"ק אדמו"ר זיע"א מליובאוויטש...]


*צ"ל לקוצק.

סיפור ידוע וגם הקושי ידוע, נראה לי נידון כבר בפורום, ומעניין מש"כ בשם האדמו"ר (דהרי מצד שני יש חובה להידבק בצדיק אמת, וצ"ע).
אם האדמו"ר מגור מבחינתו המקור היחיד לסיפור הוא ספר אמת ואמונה ולא הכירו מבית אביו וזקני החסידים, זה לבד פירכא גדולה, דכזה סיפור הו"ל למידע)

מה רע להיחשד כחסיד גור
 

בת עין

משתמש ותיק
ובכן אמר:
באמת ואמונה (אסופת אמרים מחדר קוצק) מסופר, שהחידושי הרי"מ הסתופף בתחילה בצל המגיד מקוזניץ, ואחר פטירתו הסתופף בצילו של בנו, רבי אברהם משה (נקודה למחשבה בנוגע לאשכולות הסוערים בנידון ירושה וכו'...). אחר זמן עבר להסתופף בצל הפשיסחער, הרבי ר' ש"ב.


כמדומה שרבי אברהם משה היה בנו של הרר"ב.
בנו של המגיד מקוז'ניץ היה רבי משה אליקים בריעה, ה'באר משה'.

במקום אחר כתבת שאינך חסיד ויזניץ (לגבי כפילות 'מהר מהר'). אז מה נשאר?...
 

ובכן

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
ובכן אמר:
... לפשיסחא*...
*צ"ל לקוצק.
שאין צריך לומר.
הסיפור בא על אודות נסיעתו לרש"ב מפשיסחא. והקפידא היתה מבנו של המגיד מקוזניץ היתה. אכן טעיתי בשמו, כפי שהעירני בצדק הרב @בת עין, וצריך לומר 'רבי משה'לה מקוזניץ'.
עפר ואפר אמר:
ובכן אמר:
[עתה יהיו שיחשדוני כחסיד גור...
מה רע להיחשד כחסיד גור


ממש לא רע. הכל לפי ההקשר. כאן בצחות.
 

ובכן

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
למישהו יש באמת להעלות יומני טולנא? נראה לי אבד מרבים במצוקות הימים
בני גיל אנו?
גם לי אבד ברווחת הימים כנראה.
מצטרף לבקשה.
 

ובכן

משתמש ותיק
בת עין אמר:
כמדומה שרבי אברהם משה היה בנו של הרר"ב.
בנו של המגיד מקוז'ניץ היה רבי משה אליקים בריעה, ה'באר משה'.
צודק, ותודתי נתונה לך.
בת עין אמר:
במקום אחר כתבת שאינך חסיד ויזניץ (לגבי כפילות 'מהר מהר'). אז מה נשאר?...
חם ליבי בקרבי בראותי שנחשב אני לבדוק בציציות הודעותי...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
עפר ואפר אמר:
ובכן אמר:
... לפשיסחא*...
*צ"ל לקוצק.
שאין צריך לומר.
הסיפור בא על אודות נסיעתו לרש"ב מפשיסחא. והקפידא היתה מבנו של המגיד מקוזניץ היתה. אכן טעיתי בשמו, כפי שהעירני בצדק הרב @בת עין, וצריך לומר 'רבי משה'לה מקוזניץ'.
פה כתוב כך (אם כי לא מעודכן כ"כ ): )
מקובלת האגדה כי שלשה עשר נסיעות נסע החידושי הרי"מ מגור זצ"ל לרבי מקוצק, כשהוא יודע בבירור שעל כל נסיעה שלו ישלם בחיי אחד מבניו, באשר היה נתון להקפדתו של רבי משה אליקום בריעא מקוז'ניץ אשר החידושי הרי"מ הסתופף בצילו ולאחר פרשיות שונות הוא פרש קוצקה. הרבי מקוצק, בראותו את מסירות נפשו של הרי"מ בנסיעותיו אליו, ברכו בברכת "וצדקתו לבני בנים", ואכן הכבוד והמעצמה לא סרו מבית גור שנותרה מאוחדת עד עצם היום הזה, דבר שלא אירע באף חסידות אחרת!

 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
עפר ואפר אמר:
למישהו יש באמת להעלות יומני טולנא? נראה לי אבד מרבים במצוקות הימים
בני גיל אנו?
גם לי אבד ברווחת הימים כנראה.
מצטרף לבקשה.

לא עניין של גיל, עניין של עבר הרבה זמן מאז שפורסם (ואז כשפורסם לא יצא בספר מכורך...)

האמת שנצרך גם לכתוב פעם בצורה מסודרת את סדר השתלשלות הכתיבה
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית