אולי להרגיל אותנו לקבל את סמכותו של המשיח שיהיה מנהיג יחידי.מנההרניק אמר:עד כמה שידוע לי כל המושג של הנהגה ציבורית משותפת לכלל הציבור הדתי החל רק לפני כמה דורות,
מה הסיבה שזה התחיל - טכנית, כי התקשורת נהיתה קלה
או רעיונית, כי למישהו היה ענין בזה וא"כ מהו?
אז אתה בעצם אומר שזה ענין טכניעמק יזרעאל אמר:תמיד היה מנהיגים אבל לא תמיד היו לכלל עם ישראל מסיבה פשוטה שהיו מפוזרים יותר בעולם אך זה וודאי שבכל אזור היה גדול שבאו אליו להכרעות
קפלן אמר:משה רבינו היה ועודנו המנהיג של כלל ישראל. כך, שלא ברירא לן למה החלטת שהתחיל מהדורות האחרונים
לבי במערב אמר:מנהיגות כלל ישראל כאחד נסתיימה בימי רב האי גאון.
גם כיום, לא ניתן לומר כי הציבור הדתי כולו מונהג ב'הנהגה ציבורית משותפת'.
אולי מעשית זה לא משותף לכל הציבורים אך ברור שזה הרציונאל ואם היה אפשר היו יוצרים הנהגה אחת וברור שכל ציבור רואה במנהיגו כמנהיג אולטמטיבי לכלל הציבורלבי במערב אמר:אך כ"ז אינו 'הנהגה ציבורית משותפת לכלל הציבור הדתי'.
פינחס רוזנצוויג אמר:לאורך כל הדורות היה מידי פעם רב שסמכותו היתה קרובה להיות מוחלטת, באזור נרחב.
למשל, הנודע ביהודה, שכמעט כל אשכנז ואוסטרייך נכנעו לדעתו
או ר' יצחק אלחנן ספקטור, שכמעט כל יהדות ליטא ופולין גדול נהו אחריו,
מאידך בגלציה ובהונגריה כמעט שלא שמעו על הרבנים הנ"ל.
והיו הרבה זמנים בינהם שלא היה כלל רב גדול אחד שדעתו קובעת.
ההפך הגמור. מימות משה רבנו ועד חלוקת המלוכה (וגם אחרי', במדה רבה) נשיא ושופט אחד הי' לכולם.מנההרניק אמר:וחוץ מזה שאחר כך שנים רבות לא היה כזה מושג אז למה זה חזר?
כ"ז הי' ויהי' תמיד.מנההרניק אמר:ברור שזה הרציונאל ואם היה אפשר היו יוצרים הנהגה אחת וברור שכל ציבור רואה במנהיגו כמנהיג אולטמטיבי לכלל הציבור
אכן כתבתי מן ההכרח שתהיה הנהגה משותפת ככל האפשר וזה ברור שמן הנמנע להכפיף תחת אותה סמכות דת"ל וחרדים ליטאים וחסידים אמנם לכל ציבור כזה יש סמכות משותפת ולא לכל עיר או קהילה (כפי שהיה בעבר)לבי במערב אמר:במחילה, המציאות הפשוטה באה"ק ת"ו היא שאין 'הנהגה ציבורית משותפת' לכלל אחב"י שותומ"צ. שיחתכם לא אבין.
לבי במערב אמר:שיחתכם לא אבין.
לבי במערב אמר:במחילה, המציאות הפשוטה באה"ק ת"ו היא שאין 'הנהגה ציבורית משותפת' לכלל אחב"י שותומ"צ. שיחתכם לא אבין.
הכוונה לזה? מלבד שלא הופנה אלי, לא אדע איזו תשובה יש בכך.מנההרניק אמר:כבר השבתי לך על כך לפני שעה עיין שם
לבי במערב אמר:הכוונה לזה? מלבד שלא הופנה אלי, לא אדע איזו תשובה יש בכך.מנההרניק אמר:כבר השבתי לך על כך לפני שעה עיין שם
אמנם היתה סמכות גבוהה אך יותר היה כאדם את הדבר בקשה יביאון אליו כשרב העיירה לא ידע איך לפתור נושא מסוים בהלכה או בהנהגה היה מפנה מכתבים לכמה דמויות מכרזיות אבל זה לא היה ממקום של סמכות והנהגה שכולם כפופים לה בשונה מהיום שכל נושא שהוא אין רב מקומי יכול לעשות בשונה מההנהגה הכללית ואין סמכות אצמעית לרב העיר (כמובן ודאי שגם בעבר במקום שרב מסוים חשב שדבר מסוים נוגד את ההלכה היה חולק ופעמים שהיו מקבלים את דעתו ופעמים שנתעוררה מח' מהענין שהרי כמה גיטין ידועים עוררו סערה רבתי אך זה לא היה ממקום של סמכות אלא כהבעת דעה בשונה מהיום שמראש הדברים מופנים לת"ח המרכזי ובגדול כולם הולכים בשיטתו)לבי במערב אמר:גם בעבר היתה סמכות גבוהה שחלשה על כל האזור, מלבד הרבנים המקומיים (שעדיין קיימים כיום, כמובן...).
אשוב על דברי:
לבי במערב אמר:שיחתכם לא אבין.
כויסף אמר:ולסיום שמעתי פעם סיפור בשם ר"ש אוירבך ששאל אותו אברך לגבי ביתו שרוצה ללכת למכללה חרדית
ענה לו ר"ש שכל עוד שבעיתון כתוב שאסור היא יכולה ללכת ברגע שלא יהיה כתוב אז אסור ואכמ"ל
המקור ממנו שמעתי את הנ"ל מהימן עלי לחלוטיןנחפשה דרכינו אמר:ולסיום שמעתי פעם סיפור בשם ר"ש אוירבך ששאל אותו אברך לגבי ביתו שרוצה ללכת למכללה חרדית
ענה לו ר"ש שכל עוד שבעיתון כתוב שאסור היא יכולה ללכת ברגע שלא יהיה כתוב אז אסור ואכמ"ל
מנההרניק אמר:עד כמה שידוע לי כל המושג של הנהגה ציבורית משותפת לכלל הציבור הדתי החל רק לפני כמה דורות,
מה הסיבה שזה התחיל - טכנית, כי התקשורת נהיתה קלה
או רעיונית, כי למישהו היה ענין בזה וא"כ מהו?
הייתי מעלה כאן את המאמר של בראון על הסקירה ההיסטורית של ההנהגה הציבורית במאה שנה האחרונות, אבל אפשר קצת שזה יזיק יותר ממה שזה יועיל.מנההרניק אמר:עד כמה שידוע לי כל המושג של הנהגה ציבורית משותפת לכלל הציבור הדתי החל רק לפני כמה דורות,
מה הסיבה שזה התחיל - טכנית, כי התקשורת נהיתה קלה
או רעיונית, כי למישהו היה ענין בזה וא"כ מהו?