הסתכלות מענינת על האסון

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

תלמיד חכמים
הודעות: 89
הצטרף: 09 אוגוסט 2020, 06:34
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי תלמיד חכמים » 05 מאי 2021, 08:20

גם נהיה יותר 'מתורבתים' זה לא יהפוך אותנו לחסינים מאסונות בדרך הטבע, ומי שלא מאמין יכול לפתוח חדשות של כל מדינה אחרת מתורבתת ככל שתהיה ולבדוק אם יש שם אסונות או לא..

הסבר לאסון אין, ולא יעזור שום חיפוש כי פשוט אין 'וידום אהרון'

אבל המסקנה של האסון הוא בוודאי וללא שום ספק הוספה בתורה ומצוות, איך בדיוק? לעשות תעמולה למצות לעילוי נשמתם, לבנות בתי תורה ותפילה על שמם, לעורר לאחדות עם ישראל ולקרב את אחינו בחבלי עבותות אהבה ועוד רעיונות שכל אחד יחשוב לעצמו.


ציון הלא תשאלי
הודעות: 320
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 05 מאי 2021, 09:24

יושב אוהלים כתב:
04 מאי 2021, 15:24
אמונת אומן כתב:
03 מאי 2021, 21:04
אבל לא! גם אנחנו לא אשמים!
באירוע הזה אין אשמים !
כל כולו בא לעורר אותנו כאו"א באשר הוא
אולי יואיל מעכ"ת להסביר מהו הכוונה שאנחנו לא אשמים, ואין אשמים, אלא שזה בא לעורר אותנו, הרי אם בא לעורר אותנו שנתקן עוונותנו א"כ לולא עוונותינו זה לא היה קורה, אז מה הכוונה שגם אנו לא אשמים?
יש בעולם שני הנהגות להקב"ה ... הנהגת המשפט והנהגת היחוד ... (ועיין ברמח"ל בדעת תבונות ושם תירד לעמוקן של דברים)
משפט - זה דין על המעשים.
היחוד - זהו הנהגת ה' בכל מיני מצבים בעולם להביא את העולם לתיקונו ולהביאו לשלמותו וליחודו הגדול של ממ"ה הקב"ה.

וזה מש"כ הרב לפעמים כשרואים כאלה טרגדיות קשות ונוראות אחר קבלת עול מלכות שמים במקום קודש הקדשים ירד רשב"י ללקוט בו מרקחים ... הוי יודע דהוי סוד תורה כציצים ופרחים ... ועל דא נאמר : נעשה אדם (45) נאמר בעבורך !!!

אין לנו מושג בחשובונות שמים אבל כל מה שקורה בעולם מגיע אך ורק או מהנהגת המשפט או מההנהגת היחוד ... ועפ"י מרנן גדולי ישראל זהו עוד תחנת ביניים ולקיחת חלק מהנהגת היחוד !!!

ה' ירחם עלינו שתחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים !!!!!
 


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 09:46

ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 09:24
כל מה שקורה בעולם מגיע אך ורק   או מהנהגת המשפט   או     מההנהגת היחוד ...  ועפ"י מרנן גדולי ישראל זהו עוד תחנת ביניים ולקיחת חלק מהנהגת היחוד !!!
ועל סמך מה קבע מעכ"ת, שכאן זה הי' מהנהגת הייחוד ולא מהנהגת המשפט? שאמרו לפני כן קבלת עול מלכות שמים??


ציון הלא תשאלי
הודעות: 320
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 05 מאי 2021, 09:56

יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 09:46
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 09:24
כל מה שקורה בעולם מגיע אך ורק   או מהנהגת המשפט   או     מההנהגת היחוד ...  ועפ"י מרנן גדולי ישראל זהו עוד תחנת ביניים ולקיחת חלק מהנהגת היחוד !!!
ועל סמך מה קבע מעכ"ת, שכאן זה הי' מהנהגת הייחוד ולא מהנהגת המשפט? שאמרו לפני כן קבלת עול מלכות שמים??
ח"ו ... 
ולא אמרתי כך אלא כתבתי שככה אמרו כמעט כל גדולי ישראל !!!

(תקרא את ההערה כולה ואז תגיב לעניין ...)
 


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 10:25

ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 09:56
ולא אמרתי כך אלא כתבתי שככה אמרו כמעט כל גדולי ישראל !!!
בכל הקריאות של גדולי ישראל שראיתי, כתוב להדיא שזה בא לעורר אותנו לתקן את מעשינו. (לא הבנתי הצורך להוסיף 3 סימני קריאה)


פותח הנושא
כויסף
הודעות: 31
הצטרף: 24 מרץ 2021, 18:18
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי כויסף » 05 מאי 2021, 10:49

יושב אוהלים כתב:
04 מאי 2021, 15:24
אולי יואיל מעכ"ת להסביר מהו הכוונה שאנחנו לא אשמים, ואין אשמים, אלא שזה בא לעורר אותנו, הרי אם בא לעורר אותנו שנתקן עוונותנו א"כ לולא עוונותינו זה לא היה קורה, אז מה הכוונה שגם אנו לא אשמים?
כמו כל דבר מבורך הוא בשני היבטים
אשמה שפירושה רגש שלילי, שהאדם מחפש דבר מסוים שהוא עשה או אחרים, וזאת לרוב כדי להסיר את אחריותו מן העניין.
ויסכים עימי כת"ר שאין כוונתו שאם אחד מבינינו איחר את זמן ק"ש הראשון או אפילו השני ביום ה' בבוקר
צריך הוא לעמוד למצלמות ולקחת אחריות ואשמה
אלא לא נדרש מאיתנו להאשים את עצמינו
ואולי אם לא נתעורר זה יהיה אשמתינו כי חכמתו יתברך לא גזרה שנאשים את עצמינו אלא שנתחזק
וזהו ההיבט השני החיובי שלא למצוא אשם אלא לראות את עצמינו אחראים למסר שקיבלנו ולא לאירוע בעצמו


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 11:00

כויסף כתב:
05 מאי 2021, 10:49
א. אשמה שפירושה רגש שלילי, שהאדם מחפש דבר מסוים שהוא עשה או אחרים, וזאת לרוב כדי להסיר את אחריותו מן העניין.
ב. ויסכים עימי כת"ר שאין כוונתו שאם אחד מבינינו איחר את זמן ק"ש הראשון או אפילו השני ביום ה' בבוקר צריך הוא לעמוד למצלמות ולקחת אחריות ואשמה.
ג. אלא לא נדרש מאיתנו להאשים את עצמינו
ד. ואולי אם לא נתעורר זה יהיה אשמתינו כי חכמתו יתברך לא גזרה שנאשים את עצמינו אלא שנתחזק
ה. וזהו ההיבט השני החיובי שלא למצוא אשם אלא לראות את עצמינו אחראים למסר שקיבלנו ולא לאירוע בעצמו
א. אם הוא מחפש מה שהוא עשה, [הוא דייקא ולא אחרים], איך הוא "מסיר את אחריותו מן העניין" - אדרבה הוא אומר שהוא אשם במה שקרה ועליו לתקן את מה שעשה.
ב. אינני מסכים לזה, פשוט וברור ש"שאם אחד מבינינו איחר את זמן ק"ש הראשון או אפילו השני ביום ה' בבוקר צריך הוא לעמוד...ולקחת אחריות ואשמה" הוצאת מילה א' מהציטוט "למצלמות" - כי הוא לא צריך לעשות את זה למצלמות, אלא בינו לבין הקב"ה, אבל בהחלט זה מה שהוא צריך לעשות.
ג. כבר כתבתי שאני לא מסכים לזה. וגדולי רבותנו כתבו שזה בא לעורר אותנו לפשפש במעשינו ולראות מה עלנו לתקן.
ד. כבר כתבתי שאם אנו אחראים למעשה שקרה בכדי לעורר אותנו לתקן את מעשנו, ולולא מעשנו הלא טובים, זה לא היה קורה, אז אנו אשמים ואחראים למה שקרה.


פותח הנושא
כויסף
הודעות: 31
הצטרף: 24 מרץ 2021, 18:18
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי כויסף » 05 מאי 2021, 11:10

יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 11:00
א. אם הוא מחפש מה שהוא עשה, [הוא דייקא ולא אחרים], איך הוא "מסיר את אחריותו מן העניין" - אדרבה הוא אומר שהוא אשם במה שקרה ועליו לתקן את מה שעשה.
ב. אינני מסכים לזה, פשוט וברור ש"שאם אחד מבינינו איחר את זמן ק"ש הראשון או אפילו השני ביום ה' בבוקר צריך הוא לעמוד...ולקחת אחריות ואשמה" הוצאת מילה א' מהציטוט "למצלמות" - כי הוא לא צריך לעשות את זה למצלמות, אלא בינו לבין הקב"ה, אבל בהחלט זה מה שהוא צריך לעשות.
ג. כבר כתבתי שאני לא מסכים לזה. וגדולי רבותנו כתבו שזה בא לעורר אותנו לפשפש במעשינו ולראות מה עלנו לתקן.
ד. כבר כתבתי שאם אנו אחראים למעשה שקרה בכדי לעורר אותנו לתקן את מעשנו, ולולא מעשנו הלא טובים, זה לא היה קורה, אז אנו אשמים ואחראים למה שקרה.
פשפוש במעשים יכול לנבוע מרגש שלילי ומרגש חיובי
וכל כוונתי היתה לומר שהרגש השלילי לרוב הוא קשה מנשוא וגם לא נכון ברוב הדברים
כתבתי זמן ק"ש כדוגמה אך מה תאמר על אדם שקשר נעליו שלא כדרך האמורה במשנ"ב
האם יש מקום לאותו אדם לרגש שלילי שכביכול הוא גרם לאותו אסון ???
היש לו לאדם זה לחזור בתשובה מעבירה זו יותר כאשר קרה אסון ??
הסיבה שהוא צריך להחל מעכשיו להסדיר את עניין לבישת המנעלים אינו מחמת האסון אלא מחמת ההלכה שמקורה באמונה שהיא זו שצריכה להתחזק כעת!!
והסיבה שבגינה התעורר האדם לקיים ההלכות כהלכתן אינה רגש שלילי המכונה אשמה אלא רגש חיובי המכונה התעוררות!


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 11:21

כויסף כתב:
05 מאי 2021, 11:10
כתבתי זמן ק"ש כדוגמה אך מה תאמר על אדם שקשר נעליו שלא כדרך האמורה במשנ"ב
האם יש מקום לאותו אדם לרגש שלילי שכביכול הוא גרם לאותו אסון ???
היש לו לאדם זה לחזור בתשובה מעבירה זו יותר כאשר קרה אסון ??
הסיבה שהוא צריך להחל מעכשיו להסדיר את עניין לבישת המנעלים אינו מחמת האסון אלא מחמת ההלכה שמקורה באמונה שהיא זו שצריכה להתחזק כעת!!
והסיבה שבגינה התעורר האדם לקיים ההלכות כהלכתן אינה רגש שלילי המכונה אשמה אלא רגש חיובי המכונה התעוררות!
חזרה למעלה
א. ידועין דברי הגר"א שגם אדם שעבר ג' עבירות חמורות כל יום מימי חייו יצטרך ליתן את הדין על כל פעם ששתה מים ולא בירך בורא נפשות. וא"כ ה"ה לאם לא קשר נעיליו כהלכה.
השאלה אם האסון בא לעורר אותו על זה, לכאורה האסון בא לעורר לכל אדם לתקן את כל מה שצריך תיקון, מחילול השם דרך קריאת שמע שלא בזמנה וכולל אי קשירת נעליים שלא כהלכה.
ב. לפי הסברך האחרונה כל מה שבאת לומר הוא שלא מוצא חן בעינך לשון "אשם" כי זה נשמע שלילי. האמת הוא שכבר כתוב בספרים שהכל תלוי מה הוא עושה עם זה, אם הוא משתמש בזה להתעורר ולהתקדם ולתקן את מעששיו אז זה חיובי, ולא משנה אם קוראים לזה אשם או כל דבר אחר, (בתורה כתוב לשון אשמה בקרבן אשם).
אם האדם ירגיש אשמה וישתמש בזה להחזיר את עצמו למוטב, זה חיובי ולא שלילי.


ציון הלא תשאלי
הודעות: 320
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 05 מאי 2021, 13:22

יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 10:25
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 09:56
ולא אמרתי כך אלא כתבתי שככה אמרו כמעט כל גדולי ישראל !!!
בכל הקריאות של גדולי ישראל שראיתי, כתוב להדיא שזה בא לעורר אותנו לתקן את מעשינו. (לא הבנתי הצורך להוסיף 3 סימני קריאה)
גם בהודעה זו שוב אתה מראה קצת בורות לצערי ... כי גם בהנהגת היחוד הקב"ה לא מפיל על עמו ישראל דין סתם ... תמיד צריך את הטריגר שיהיה הסיבה החיצונית לדין זה, אל בפנימיות האמיתית אין זו הסיבה לדין אלא רק גזירת שמים כדוגמת בני אהרון ... בקרובי אקדש .... וידום אהרון ... אין שאלות ולמה ? ואיך ?

זה שאנו צריכים להתחזק ולהתרומם מזה ... זה פשוט ולית מאן דפליג בהאי !!! ( וה3 סימני קריאה זה סוג של ... !!! ללא הבנה מצידך וד"ל ואכמ"ל)


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 13:36

ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 13:22
יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 10:25
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 09:56
ולא אמרתי כך אלא כתבתי שככה אמרו כמעט כל גדולי ישראל !!!
בכל הקריאות של גדולי ישראל שראיתי, כתוב להדיא שזה בא לעורר אותנו לתקן את מעשינו. (לא הבנתי הצורך להוסיף 3 סימני קריאה)
גם בהודעה זו שוב אתה מראה קצת בורות לצערי ... כי גם בהנהגת היחוד הקב"ה לא מפיל על עמו ישראל דין סתם ... תמיד צריך את הטריגר שיהיה הסיבה החיצונית לדין זה, אל בפנימיות האמיתית אין זו הסיבה לדין אלא רק גזירת שמים כדוגמת בני אהרון ... בקרובי אקדש .... וידום אהרון ... אין שאלות ולמה ? ואיך ?

זה שאנו צריכים להתחזק ולהתרומם מזה ... זה פשוט ולית מאן דפליג בהאי !!! ( וה3 סימני קריאה זה סוג של ... !!! ללא הבנה מצידך וד"ל ואכמ"ל)
אם כבר זכיתי לקבל מאת מעכ"ת את התואר "בור", אנצל את זה לשאול עוד שאלת בור:
מי גילה למעכ"ת רז זה שכיון שנאמר אצל אהרן "וידום אהרן" ומפורש בפסוק שאמר לו משה שהוא מה שהקב"ה אמר "בקרובי אקדש", זה הוכחה שכל אסון שקורה, גם ללא שגילו לנו משמים שזה בגלל בקרובי אקדש, שזה רק בגלל זה, ולא כמו שכתבו גדולי רבותינו שזה בא כדי לעורר אותנו לתקן את מעשינו, (ולא כמש"כ מעכ"ת שזה לא בא בגלל זה, אלא סתם "אנו צריכים להתחזק ולהתרומם מזה") ??

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1946
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1689 פעמים
קיבל תודה: 794 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 מאי 2021, 13:42

הרב @יושב אוהלים
יש בזה כמה שיטות בין רבותינו, ולחסידים יש גישה קצת שונה.


ציון הלא תשאלי
הודעות: 320
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 05 מאי 2021, 13:51

יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 13:36
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 13:22
יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 10:25

בכל הקריאות של גדולי ישראל שראיתי, כתוב להדיא שזה בא לעורר אותנו לתקן את מעשינו. (לא הבנתי הצורך להוסיף 3 סימני קריאה)
גם בהודעה זו שוב אתה מראה קצת בורות לצערי ... כי גם בהנהגת היחוד הקב"ה לא מפיל על עמו ישראל דין סתם ... תמיד צריך את הטריגר שיהיה הסיבה החיצונית לדין זה, אל בפנימיות האמיתית אין זו הסיבה לדין אלא רק גזירת שמים כדוגמת בני אהרון ... בקרובי אקדש .... וידום אהרון ... אין שאלות ולמה ? ואיך ?

זה שאנו צריכים להתחזק ולהתרומם מזה ... זה פשוט ולית מאן דפליג בהאי !!! ( וה3 סימני קריאה זה סוג של ... !!! ללא הבנה מצידך וד"ל ואכמ"ל)
אם כבר זכיתי לקבל מאת מעכ"ת את התואר "בור", אנצל את זה לשאול עוד שאלת בור:
מי גילה למעכ"ת רז זה שכיון שנאמר אצל אהרן "וידום אהרן" ומפורש בפסוק שאמר לו משה שהוא מה שהקב"ה אמר "בקרובי אקדש", זה הוכחה שכל אסון שקורה, גם ללא שגילו לנו משמים שזה בגלל בקרובי אקדש, שזה רק בגלל זה, ולא כמו שכתבו גדולי רבותינו שזה בא כדי לעורר אותנו לתקן את מעשינו, (ולא כמש"כ מעכ"ת שזה לא בא בגלל זה, אלא סתם "אנו צריכים להתחזק ולהתרומם מזה") ??
א. ח"ו ... לא קיבלת ממני תואר "בור" אלא שלעיתים אנשים מיוחדים וצדיקים כמוך מגלים קצת חוסר ידע (הנקרא בורות) בנושאים מסוימים ודנים בהם כמבינים ממש וזה יוצר שיח לא נכון ו ... אז קבל התנצלות על הבנתך שהגדרת את עצמך כ"בור" ...
ב. אני אינני כלל מעכ"ת אלא בור ועם ארץ ויהודי פשוט, אך בסה"כ רציתי לעורר את העניין שלעתים גזירות שמים כאלו או אחרים אינם כפרה על פשע שלהם שזהו מהנהגת המשפט (ואז כביכול זהו מוציא לעז על הקדושים שנפטרו) אלא זהו מחשבונות שמים של ההנהגת היחוד להביא אותנו לעולם שלם ומיוחד !!!
ג. אחזור שוב - גדולי ישראל אמרו להתחזק בכדי נוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנונכל לזכות בו !
ד. אחזור שוב - וודאי שגם הנהגת היחוד הנהגה זו באה לערוור אותנו ... אך שוב אל לנו לשכוח שזה לא הסיבה ... והדא הוא דכתיב כמבואר בחז"ל על וידום אהרון ובקרובי אקדש ...
ה. אשמח שתראה את הרמח"ל בדעת תבונות בפנים ובשיעורים של מו"ר ר' משה שפירא זצ"ל ור' יצחק הוטנר בביאור הענינים ותרווה נחת ושמחה וזה ירומך הלאה והלאה לאדם גדול וחשוב כראוי לך ולשמך !!!

בבברכת ישר כחך !
 


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 15:43

ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 13:51
ב. שלעתים גזירות שמים כאלו או אחרים אינם כפרה על פשע שלהם שזהו מהנהגת המשפט (ואז כביכול זהו מוציא לעז על הקדושים שנפטרו) 

מי אמר שזה כפרה על פשע שלהם?? אף אחד! אמרנו שזה בא לעורר אותנו - שאנחנו צריכים לתקן את עצמנו.

ג. אחזור שוב - גדולי ישראל אמרו להתחזק בכדי נוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנונכל לזכות בו !

גדולי ישראל אמרו להתחזק ולתקן את מעשינו בגלל שהקב"ה הביא את האסון עלנו כדי לעורר אותנו לתקן מה שצריך תיקון, ולא שזה "בכדי שנוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנוכל לזכות בו !"
זה ברור שכל מטרת עבודת האדם בעולם הזה הוא כדי שנגיע לעוה"ב ונזכה לקרבת אלוהים, (זה גם מטרת "מידת המשפט"), אבל לא על זה אנו דנים.


ד. אחזור שוב - וודאי שגם הנהגת היחוד הנהגה זו באה לעורר אותנו ... אך שוב אל לנו לשכוח שזה לא הסיבה ... והדא הוא דכתיב כמבואר בחז"ל על וידום אהרון ובקרובי אקדש ...
כבר שאלתי אותך, מאיפה לקחת את זה להדמות כל אסון לאסון אהרן, שנאמר לו במפורש שזה היתה הסיבה?
ה. אשמח שתראה את הרמח"ל בדעת תבונות בפנים ובשיעורים של מו"ר ר' משה שפירא זצ"ל ור' יצחק הוטנר בביאור הענינים ותרווה נחת ושמחה וזה ירומך הלאה והלאה לאדם גדול וחשוב כראוי לך ולשמך !!!
ייש"כ על ההצעה החשובה.

ג. 


ציון הלא תשאלי
הודעות: 320
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 05 מאי 2021, 16:59

יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 15:43
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 13:51
ב. שלעתים גזירות שמים כאלו או אחרים אינם כפרה על פשע שלהם שזהו מהנהגת המשפט (ואז כביכול זהו מוציא לעז על הקדושים שנפטרו) 

מי אמר שזה כפרה על פשע שלהם?? אף אחד! אמרנו שזה בא לעורר אותנו - שאנחנו צריכים לתקן את עצמנו.

ג. אחזור שוב - גדולי ישראל אמרו להתחזק בכדי נוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנונכל לזכות בו !

גדולי ישראל אמרו להתחזק ולתקן את מעשינו בגלל שהקב"ה הביא את האסון עלנו כדי לעורר אותנו לתקן מה שצריך תיקון, ולא שזה "בכדי שנוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנוכל לזכות בו !"
זה ברור שכל מטרת עבודת האדם בעולם הזה הוא כדי שנגיע לעוה"ב ונזכה לקרבת אלוהים, (זה גם מטרת "מידת המשפט"), אבל לא על זה אנו דנים.


ד. אחזור שוב - וודאי שגם הנהגת היחוד הנהגה זו באה לעורר אותנו ... אך שוב אל לנו לשכוח שזה לא הסיבה ... והדא הוא דכתיב כמבואר בחז"ל על וידום אהרון ובקרובי אקדש ...
כבר שאלתי אותך, מאיפה לקחת את זה להדמות כל אסון לאסון אהרן, שנאמר לו במפורש שזה היתה הסיבה?
ה. אשמח שתראה את הרמח"ל בדעת תבונות בפנים ובשיעורים של מו"ר ר' משה שפירא זצ"ל ור' יצחק הוטנר בביאור הענינים ותרווה נחת ושמחה וזה ירומך הלאה והלאה לאדם גדול וחשוב כראוי לך ולשמך !!!
ייש"כ על ההצעה החשובה.

ג. 

אני ממש מתפלא עליך ... טענו : בחיטים וענה לו : במרשמלו !!!
וחבל שלא התייחסת גם ל - א'.

ויישר כח כל הייש"כ !!


יושב אוהלים
הודעות: 7484
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 1846 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2021, 17:25

ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 16:59
יושב אוהלים כתב:
05 מאי 2021, 15:43
ציון הלא תשאלי כתב:
05 מאי 2021, 13:51
ב. שלעתים גזירות שמים כאלו או אחרים אינם כפרה על פשע שלהם שזהו מהנהגת המשפט (ואז כביכול זהו מוציא לעז על הקדושים שנפטרו) 

מי אמר שזה כפרה על פשע שלהם?? אף אחד! אמרנו שזה בא לעורר אותנו - שאנחנו צריכים לתקן את עצמנו.

ג. אחזור שוב - גדולי ישראל אמרו להתחזק בכדי נוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנונכל לזכות בו !

גדולי ישראל אמרו להתחזק ולתקן את מעשינו בגלל שהקב"ה הביא את האסון עלנו כדי לעורר אותנו לתקן מה שצריך תיקון, ולא שזה "בכדי שנוכל לזכות ולהנות מאותו עולם שלם ומתוקן ובכדי שנוכל לזכות בו !"
זה ברור שכל מטרת עבודת האדם בעולם הזה הוא כדי שנגיע לעוה"ב ונזכה לקרבת אלוהים, (זה גם מטרת "מידת המשפט"), אבל לא על זה אנו דנים.


ד. אחזור שוב - וודאי שגם הנהגת היחוד הנהגה זו באה לעורר אותנו ... אך שוב אל לנו לשכוח שזה לא הסיבה ... והדא הוא דכתיב כמבואר בחז"ל על וידום אהרון ובקרובי אקדש ...
כבר שאלתי אותך, מאיפה לקחת את זה להדמות כל אסון לאסון אהרן, שנאמר לו במפורש שזה היתה הסיבה?
ה. אשמח שתראה את הרמח"ל בדעת תבונות בפנים ובשיעורים של מו"ר ר' משה שפירא זצ"ל ור' יצחק הוטנר בביאור הענינים ותרווה נחת ושמחה וזה ירומך הלאה והלאה לאדם גדול וחשוב כראוי לך ולשמך !!!
ייש"כ על ההצעה החשובה.

ג. 

אני ממש מתפלא עליך ... טענו : בחיטים וענה לו : במרשמלו !!!
וחבל שלא התייחסת גם ל - א'.

ויישר כח כל הייש"כ !!
לענ"ד התייחסתי בדיוק למה שכתבת.
ובמחיכ"ת אם יש לך תשובה על תגובותיי, תענה, סתם לזרוק 'סיסמאות' זה לא תשובה.


צפוני
הודעות: 130
הצטרף: 13 ינואר 2016, 11:48
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי צפוני » 05 מאי 2021, 18:29

מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 05:49
חריף ובקי כתב:
04 מאי 2021, 23:08
מה מניע אנשים לעסוק כ"כ בדיון מי אשם, למה אשם, מה בדיוק ארע, האם זה קשור לקבוצה זו או אחרת
לנתח מכל זוית אפשרית מה היה אם היה כך או כך, וכו' וגו' וכן הלאה......

הנקודה הפשוטה היא שאירוע סדר גודל כזה גורם לכאב עמוק המפלח את חדרי ליבנו,
הכאב חודר לרבדים הכי פנימים בנפש, והאדם אינו מסוגל להיות נוכח מול כאב כזה, ולכן הוא מחפש
מקומות לברוח אליהם, וכל הדיונים המייגעים והנאומים מה נדרש לתקן ומי אשם
הם בריחה אחת גדולה מהאמת הכואבת........

הבריחה אינה פותרת את הבעיה אלא מדחיקה את הכאב ובבוא היום הוא חוזר ובגדול.
במעט ההבנה שנותרה לי לגבי נפש האדם ופתלתלותיו. אני מזהה שדבריך הם יותר סיסמה מאשר הבנה של המילים אותם אתה ממלל.

עצם המושג 'בריחה', הוא מינוח נכון. תיאור מצב בו האדם מתקשה להתמודד עם אירוע ולהכיל אותו. ובוחר להדחיק את האירוע, ולהתעלם ממנו.
וזה בעצם מה שאתה מבקש, להתעלם מהאירוע, לא לנתח אותו, לא לדבר עליו.
זה נראה ונשמע כמו בריחה.

ומנגד, אתה מייחס את המינוח 'בריחה' לפעולה ההפוכה בדיוק.
חיטוט בפרטי האירוע, מראה להיפך, שהאדם רוצה להכיל את האירוע, הוא לא בורח ומדחיק, הוא מתמודד עם השאלות,
הן עם השאלות האמוניות (אם בכלל ישנן כאלו), הן הרוחניות (מה ד' אלוקיך שואל ממך) והן הטבעיות, כיצד קרה הדבר, מה גרם לזה לקרות, האם יש מה לעשות (בפן הרוחני והגשמי) מכאן ולהבא.

שאלות אלו הן אינן בריחה, הן התעסקות בתוך הפצע הכואב.
ואם תשים לב, תראה שאותם אלו שדנים על פרטי האירוע, גם דנים בשאלות הרוחניות, וזה לא סותר.
האדם מחפש תשובות בכל הרבדים.

כדוגמה להבנת דברי, הטיפול הקריטי בנפגעי חרדה, הוא כמה שיותר מהר לדבר איתם על האירוע, מה ראו, איך הרגישו, וכו'
זה חשוב, כי אנחנו לא רוצים שהוא יברח מהכאב, כי אז הכאב רק יתעצם בתוכו,
אנו רוצים שהוא יתמודד מול הכאב, ואז הוא יוכל להכיל אותו.

במשחק רביעיות, לא עוזר לשלוף כרטיס, בלי להתאים אותו לרביעייה שלו.
בכניסה לפורום לא עוזר להזין שם משתמש בשורה של הסיסמה, וסיסמה בשורה של שם המשתמש.

כך, גם סיסמאות גדולות, הברקות נפלאות, צריכות להתאים את עצמן להגדרות של עצמן.

צודק הרב חו"ב
זו בריחה, בריחה מלהרגיש כאב
אנשים מעדיפים לעסוק בפרטי האירוע הטכניים והרוחניים ובשאלות הנובעות ממנו, מלעצור שניה ולשים לב מה ואיך אני מרגיש בקשר לאירוע זה.


יהודה יעקבזון
הודעות: 732
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 374 פעמים
קיבל תודה: 467 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 05 מאי 2021, 19:56

מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 05:49

חיטוט בפרטי האירוע, מראה להיפך, שהאדם רוצה להכיל את האירוע, הוא לא בורח ומדחיק, הוא מתמודד עם השאלות,
הן עם השאלות האמוניות (אם בכלל ישנן כאלו), הן הרוחניות (מה ד' אלוקיך שואל ממך) והן הטבעיות, כיצד קרה הדבר, מה גרם לזה לקרות, האם יש מה לעשות (בפן הרוחני והגשמי) מכאן ולהבא.

שאלות אלו הן אינן בריחה, הן התעסקות בתוך הפצע הכואב.
ואם תשים לב, תראה שאותם אלו שדנים על פרטי האירוע, גם דנים בשאלות הרוחניות, וזה לא סותר.
האדם מחפש תשובות בכל הרבדים.

איך מכילים את האירוע מבחינה 'רגשית' כשדנים על שאלות הלכתיות / טבעיות? [הרבה הודעות ואשכולות נפתחו בסגנון הזה, ועליהם אני מדבר]
להבנתי, זה ממש ההגדרה של 'בריחה' מהרגש אל השכל.
הכלת אירוע כזה מבחינה רגשית, זה קודם כל 'להרגיש' את הכאב, להזדהות.
כשאדם לא נותן מקום לרגש, הוא למעשה בורח מזה.

אני חושב שדווקא האנשים שנותנים מקום לרגשות אצלם, הם אלו ששתקו, [ועדיין שותקים.]


מוחל וסולח
הודעות: 758
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי מוחל וסולח » 05 מאי 2021, 20:29

@צפוני @יהודה יעקבזון.

הצגתי את כלי הטיפול בכאלה שהכאב הוא עמוק מדי בשבילם. קוראים להם נפגעי חרדה.
והפתרון המקצועי הוא להתמודד עם הכאב. ע"י דיבורים על האירוע שקרה.

אתם מחדשים תיאוריה שאומרת שבשביל להתמודד (וכדי שזה לא יתפרץ בהמשך) צריך להמשיך לחוש את הכאב ולכן צריך או לשתוק, או להתמקד בשאלה "מה אני מרגיש".

ואני שואל שאלה מקדמית להבנת העניין, מהי התכלית, למה בכלל אני אמור להתעסק עם מה שקרה? מתו אנשים, מחר אני קם רגיל בבוקר, ממשיך את החיים, שוכח את מה שראיתי. למה עושים עניין?

אלא כל בר דעת מבין, שכאשר הנפש חווה טלטלה, היא יצאה מאיזון, והמטרה העליונה שלנו היא לחזור לאיזון.

הקב"ה ברא לנו מנגנוני הגנה טבעיים. אך מנגנונים אלו לא מספקים הגנה מלאה, הם מספקים מצב הישרדותי. ובהמשך החיים יכולות להיווצר בעיות ע"י טריגרים נוספים.
(דוגמה: אלרגניים, שכל שימוש במזרק אפיפן, גורם סיכון מוגבר, בתגובה האלרגית הבאה, שהאפיפן לא יועיל כבר.)
ההגנה במצב הטבעי, 'בריחה', וההגדרה היותר נכונה היא 'הדחקה', מנגנונים במוח שמשכיחים את האירוע.

לכן כדי לחזור לאיזון, הפתרון הוא לפרק את הכאב, ולהעביר אותו לאיזורים אחרים במוח, ע"י פעילות נוספת מלבד תחושת הכאב.

הדבר הראשון, הוא לשוחח על האירוע, לחוות אותו שוב ע"י דיבורים על האירוע, הפעולה המילולית לכשעצמה, עוזרת לנו לעבד את החוויה. ולעכל אותה בצורה יותר רגועה ובטוחה. בלי ה'סטרס'.

זה לא בריחה, זוהי ההתמודדות הנכונה.

סטרס=דחק. ראה: https://www.hamichlol.org.il/%D7%93%D7%97%D7%A7

ציטוט מתוך הקישור שצירפתי:

דרכי התמודדות
יש כמה דרכים להתמודד עם דחק. דרך אחת היא מוכוונת בעיה - האדם מתכנן את הטכניקות שבאמצעותן יתגבר על הקושי שלפניו. החיסרון בשיטה זו הוא שלא לכל בעיה יש פתרון פשוט. גם מצב רוחו הירוד של האדם שבדחק מכביד על סיכויי הצלחתו למצוא תשובה לבעייתו.
אלו המנסים לנקוט בהתמודדות מוכוונת רגש, מתמקדים בניסיון להקל על הרגשות השליליים המתלווים לדחק. שיחה עם חברים והיעזרות בהם, וכן העלאת הדברים על הכתב הן שיטות יעילות ואף תורמות לבריאות. מנגד, שקיעה בהרהורים אודות הצרה רק מפחיתה מרווחתו של הפרט.

מה שאתם מציעים זה להמשיך לסבול, (לשם מה?), ואתם טוענים (כיון שאתם מסכימים למה שכתב @חריף ובקי) שאם לא יעשה כן אזי..
חריף ובקי כתב:
04 מאי 2021, 23:08
הבריחה אינה פותרת את הבעיה אלא מדחיקה את הכאב ובבוא היום הוא חוזר ובגדול.
שזהו אבסורד בהתגלמותו, המשך לסבול עד סוף חייך, כי אם לא תסבול כל חייך, אזי תסבול בהמשך. פתרון מושלם.

מעניין, אם מישהו דורך לכם על הרגל, כנראה שתתעקשו שהוא ימשיך לדרוך לכם על הרגל. כדי שתוכלו להתמקד בכאב.
ואתם חוששים לבקש להפסיק את הדריכה, שמא אתם בורחים מהכאב, ובבוא היום הוא חוזר ובגדול.

אהבתי את הגישה שלכם.

(עריכה)
וגם את האומץ, להביע דעה ולהאמין לה, בלי כל ידע מקדים בנושא.

שאפו. מסיר את הכובע.


מוחל וסולח
הודעות: 758
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי מוחל וסולח » 05 מאי 2021, 20:34

יהודי רציני כתב:
04 מאי 2021, 23:40
מוחל וסולח כתב:
04 מאי 2021, 17:15
אלי פלדמן כתב:
04 מאי 2021, 16:28


אני אכתוב כאן דבר קשה אבל אני חושב שהוא נכון, וחכם הוא מי שיודע להקשיב לביקורת
אם היו בשביל האסון דת"ל או חילונים ע"פ דרך הטבע האירוע לא היה מסתיים בצורתו הנוכחית, אני די בטוח בזה
ולהבא, כדי שכל אדם יוכל לשפוט אם הוא בסכנה או לא, הנה הציטוט הבא:

קיים סיכון של מחיצה כאשר צפיפות הקהל עולה על ארבעה אנשים למ"ר. (הערה שלי, הסכנה היא גם ללא דחיפות)
עבור אדם בקהל, סימן סכנה, ואזהרה לצאת מהקהל במידת האפשר, היא התחושה של מגע מכל ארבעת צדדיו.
אזהרה מאוחרת יותר, חמורה יותר, היא כאשר מרגישים גלי הלם שעוברים בין הקהל, בגלל אנשים מאחור שדוחפים
(הערה שלי: ונדחפים) קדימה ולאנשים בחזית אין לאן ללכת.

קית' סטיל מקבוצת הנדסת בטיחות באש מאוניברסיטת גריניץ' אמר:
"היה מודע לסביבתך. הסתכל קדימה. הקשב לרעש הקהל. אם אתה מתחיל למצוא את עצמך בתוך נחשול המוני, המתן עד שיגיע ההדף, לך איתו ותנוע לצדדים. המשך לנוע איתו ולצדדים, איתו ולצדדים"

אמנם הסיבה הסופית שהובילה למותם של אותם אנשים במירון הייתה "תדחוקת קהל"
אבל מה גרם לתדחוקת זו?
המנטליות ודרך ההתנהגות שלנו להידחף ולדחוף בכל מיני מקומות כמויות אנשים,
אם לא היו נדחקים שם הרבה אנשים לא הייתה נוצרת "תדחוקת קהל".

תאר לעצמך שהיו באותו מקום רק כמה עשרות אנשים הם היו יכולים לעמוד ברווח
ללא צורך להידחק אחד על השני וממילא לא הייתה נוצרת "תדחוקת קהל.

נמצא שאף שאותם אנשים לא מתו ישירות מדוחק אלא מתדחוקת,
אבל הדוחק היה הטריגר שהוביל לתדחוקת!

ומינה שלתרבות הדוחק הדחיפות והצפיפות יש קשר רב למקרה דידן.

נ.ב. שים לב לדבר נוסף שרב האנשים שהיו שם מסתמא לא ידעו בזמן אמת איך צריך להתנהג בתדחוקת קהל,
ואולי אף גרמו בשוגג...
אתה הראשון לחלק את החילוק הנכון בין להידחף (זו לא המילה הנכונה, ההגדרה הנכונה, להיכנס למקום עומס) לבין לדחוף.
אך זו כבר תרבות שקיימת מאז ומעולם בכל מקום.
מציע לך לבדוק מה קורה באירועים המוניים בכל מקום בעולם.

ולגבי הסיפא של דבריך, כתבתי (בתחילת תגובתי שממנה ציטטת את הסיפא) לטענתו של @אלי פלדמן, שזה ההבדל היחיד שיכול להיות בין חרדים לבין אותם קבוצות אוכלוסיה, שמודעות יותר לסכנה במקום עמוס.
 


יהודה יעקבזון
הודעות: 732
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 374 פעמים
קיבל תודה: 467 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 05 מאי 2021, 20:41

תודה על הודעתך המושקעת,
הגישה וההבנה שלי בענין שונה ממך.
בשפה המקצועית, זה הגישה הפסיכודינמית.
אין לי כעת את הזמן להאריך. וא"א עוד חזון למועד.


בן אבנר
הודעות: 281
הצטרף: 09 מרץ 2021, 21:36
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי בן אבנר » 05 מאי 2021, 20:47

פינחס רוזנצוויג כתב:
04 מאי 2021, 15:54

וצריך גם להסיר את המזיקים.
לפעול לפי כללי בטיחות מוסדרים,
לא חלילה של הציונים שמטרתם לקלקל כל דבר שבקדושה,
אלא כללים שיושתו על ידי גדולי הדור המנהיגים
ויסתמכו על גורמים מקצועיים לפי הבנת גדולי הדור,
וגוף חרדי שיהיה בעל סמכות לכוף את הכללים הנ"ל.
וכי יש גוף חרדי בעל סמכות שיכול לאכוף משהו על מישהו?
אם לא ניתן לציונים שהם יש להם (לצערינו) את הכח לכפות עלינו משהו כל אחד יעשה מה שליבו חפץ,
אם חוג כל שהו יעמיד סדרנים החוג שכנגדו יעמיד ג"כ ויהיה רק בלגאן גדול.
 


חריף ובקי
הודעות: 35
הצטרף: 19 מאי 2020, 21:06
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי חריף ובקי » 05 מאי 2021, 20:57

כשאדם חווה אובדן, תחושת חוסר אונים, או קושי רגשי מכל סוג שהוא, הצורה שבה החויה מאבדת אט אט מעוצמתה היא רק בצורה שבה אני עומד כנוע מול הכאב וחווה אותו, וכך הכאב פג, המטרה לחוות את הכאב אינה לסבול, אלא להפיג אותו.
לא לחינם מצווה אותנו התורה במצב של אובדן לשבת 'שבעה', ב'שבעה' אנו לא מתעסקים כיצד מת הנפטר כמה זמן היה חולה וכו', אנו יושבים כנועים מול המציאות וכך אט אט מתפוגג לו הכאב,
וראה את לשונו של הרמב"ם במו"נ [ג מא] כי לבעלי האבל מנוחה בבכיה ועוררם אבלם עד שיחלשו כחות הגופנים מסבול המקרה ההוא הנפשי, כמו שלבעלי השמחה מנוחה במיני השחוק.
ויש הוכחות רבות שאנשים שלא ישבו שבעה על קרובם נמצאים במצוקה נפשית הרבה יותר גדולה מאלו שישבו ודמעו.

ברור שמשום אי היכולת הנפשית לחוות כאב גדול אנו מיד מדחיקים, [דוגמא לדבר יכולים אנו לראות פעמים מצבים שאלמנה או יתום נמצא בהלוית קרובו מחויך ורגוע - זה משום שהכאב כ"כ גדול עליו עד שהנפש מתעלמת לגמרי מהמציאות הכואבת], אך הדחקה אינה מועילה מכיון שהחויה חוזרת שוב שוב, והצורה היחידה להפיג אותה היא בצורה שאנו חווים אותה.

כחלק מהצורה לחוות את הכאב יש את הדרך לשוחח על האירוע, אך פשוט שהדיבור המועיל אינו דיבור של פרטים טכניים ותיאורים חדשותיים, אלא דיבור על החויה הרגשית של האירוע.
מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 20:29
אהבתי את הגישה שלכם. וגם את האומץ, להביע דעה ולהאמין לה, בלי כל ידע מקדים בנושא.

שאפו. מסיר את הכובע.
אחי היקר, קיבלתי את אהבתך בחיבה, אך קח בחזרה את כובעך מן הסתם שווה הוא דמים לא מעטים.

ובגוף הנושא נשמע מדבריך שאתה יודע כל, אי לכך אני מבטל את דברי כעפרא דארעא וכפטומי מילי בעלמא. 


מוחל וסולח
הודעות: 758
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי מוחל וסולח » 05 מאי 2021, 20:59

יהודה יעקבזון כתב:
05 מאי 2021, 20:41
תודה על הודעתך המושקעת,
הגישה וההבנה שלי בענין שונה ממך.
בשפה המקצועית, זה הגישה הפסיכודינמית.
אין לי כעת את הזמן להאריך. וא"א עוד חזון למועד.
אני מכבד אותך, ולא מבקש ממך להאריך.
רק שלי יש בעיה, מילים מפוצצות לא משכנעות אותי.
ולכן רק בקשה קטנה לי אליך.
לדבריך, הגישה שלי היא הגישה הפסיכודינמית, 
אולי רק תכתוב לי איזו מילה בומבסטית או מפוצצת שהיא השיטה שאתה ו@צפוני ו@חריף ובקי הצגתם?

אל תסביר לי, רק תכתוב לי מילה שנשמעת מקצועית כזו, מלאת רושם.

ואם ממש לא טרחה בשבילך, תוסיף קישור למינוח שאתה מתכוון, אני אסתדר, אני יודע לקרוא לבד.

חן חן לך.


מוחל וסולח
הודעות: 758
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי מוחל וסולח » 05 מאי 2021, 21:05

חריף ובקי כתב:
05 מאי 2021, 20:57
כשאדם חווה אובדן, תחושת חוסר אונים, או קושי רגשי מכל סוג שהוא, הצורה שבה החויה מאבדת אט אט מעוצמתה היא רק בצורה שבה אני עומד כנוע מול הכאב וחווה אותו, וכך הכאב פג, המטרה לחוות את הכאב אינה לסבול, אלא להפיג אותו.
לא לחינם מצווה אותנו התורה במצב של אובדן לשבת 'שבעה', ב'שבעה' אנו לא מתעסקים כיצד מת הנפטר כמה זמן היה חולה וכו', אנו יושבים כנועים מול המציאות וכך אט אט מתפוגג לו הכאב,
וראה את לשונו של הרמב"ם במו"נ [ג מא] כי לבעלי האבל מנוחה בבכיה ועוררם אבלם עד שיחלשו כחות הגופנים מסבול המקרה ההוא הנפשי, כמו שלבעלי השמחה מנוחה במיני השחוק.
ויש הוכחות רבות שאנשים שלא ישבו שבעה על קרובם נמצאים במצוקה נפשית הרבה יותר גדולה מאלו שישבו ודמעו.

ברור שמשום אי היכולת הנפשית לחוות כאב גדול אנו מיד מדחיקים, [דוגמא לדבר יכולים אנו לראות פעמים מצבים שאלמנה או יתום נמצא בהלוית קרובו מחויך ורגוע - זה משום שהכאב כ"כ גדול עליו עד שהנפש מתעלמת לגמרי מהמציאות הכואבת], אך הדחקה אינה מועילה מכיון שהחויה חוזרת שוב שוב, והצורה היחידה להפיג אותה היא בצורה שאנו חווים אותה.

כחלק מהצורה לחוות את הכאב יש את הדרך לשוחח על האירוע, אך פשוט שהדיבור המועיל אינו דיבור של פרטים טכניים ותיאורים חדשותיים, אלא דיבור על החויה הרגשית של האירוע.
מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 20:29
אהבתי את הגישה שלכם. וגם את האומץ, להביע דעה ולהאמין לה, בלי כל ידע מקדים בנושא.

שאפו. מסיר את הכובע.
אחי היקר, קיבלתי את אהבתך בחיבה, אך קח בחזרה את כובעך מן הסתם שווה הוא דמים לא מעטים.

ובגוף הנושא נשמע מדבריך שאתה יודע כל, אי לכך אני מבטל את דברי כעפרא דארעא וכפטומי מילי בעלמא. 
א.
אני לא יודע כל,
אך אני יודע, שמה שאני כותב אני יודע. ומה שאיני יודע, אני שואל.
בשונה מאחרים שכותבים. כי הם חושבים שהם יודעים.

ב.
לא ראיתי לפי הרמב"ם ששבעה זה להתבונן בכאב. או לשתוק.
וגם לשיטתך, אני חושב שזה לבכות, לדבר עם המנחמים שמצווים לבוא ולשמוע את האבל (האבל פותח בדברים).
והאבל מספר לכולם כמה הקישקע של הנפטר הצטמקה עד שנפטר וכו'.....וכמה הרופאים רצו לעשות ניתוח להארכת הקישקע וכו'..

ג.
אבל ודחק/טראומה, אלו שני דברים שונים לחלוטין.

ד.
וכיוון שאני לא רוצה לחשוב שאני יודע כל. אשמח אם תסביר לי על שלבי האבל, וכמה הם.


אם תבקשנה ככסף
הודעות: 230
הצטרף: 14 אפריל 2021, 01:28
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי אם תבקשנה ככסף » 05 מאי 2021, 21:12

דנים בזה מהרבה זוויות
והאמת שכמו שמגלגלין חובה ע"י חייב הגם שהחובה הייתה צריכה לקרות
אפ"ה יש את החייבים
מי שחייב פה זה מי שאישר את האירוע ונתן לזה לקרות
ועדת חקירה ממלכתית היא זו שתעשה את העבודה
אני מתחבר לאלו שאומרים שהאשמים הם המשטרה המהנדס אירועים וכו
אך מאידך כמו שנאמר אין סתירה זה שהקב"ה איפשר למשטרה או למהנדס או לכל גורם שלא יהיה
לבחור לאשר אירוע שגרם חלילה לכזה דבר נוראי לקרות (ואל בחירתו הנוראה הוא צריך לתת דין וחשבון
מאידך יש את הפן האמוני שאנחנו בראש ובראשונה אמורים להסיק את מסקנותינו
לכן אני לא מסכים עם פותח האשכול שטוען שאין את מי להאשים
בוודאי שיש את מי להאשים אך האשמה הזאת היא וודאי לא מה שאנחנו צריכים לקחת לעצמנו עכשיו (אולי צריך להאשים את הגורמים לתקן בעיות עתידיות)
כי אם זה לא היה נוגע אלינו לא היינו יודעים מיזה
כמו שידוע בחסידות כל נגעים אדם רואה מחוץ מנגעי עצמו
שהכוונה שכל הנגעים שאדם רואה בחוץ זה מנגעי עצמו שצריך הוא לתקן
ופה וודאי שיש פה מסר לכולנו מסר ציבורי שצריך לשנות משהו בעיקר בבן אדם לחבירו


יהודה יעקבזון
הודעות: 732
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 374 פעמים
קיבל תודה: 467 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 05 מאי 2021, 21:25

מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 20:59
יהודה יעקבזון כתב:
05 מאי 2021, 20:41
תודה על הודעתך המושקעת,
הגישה וההבנה שלי בענין שונה ממך.
בשפה המקצועית, זה הגישה הפסיכודינמית.
אין לי כעת את הזמן להאריך. וא"א עוד חזון למועד.
אני מכבד אותך, ולא מבקש ממך להאריך.
רק שלי יש בעיה, מילים מפוצצות לא משכנעות אותי.
ולכן רק בקשה קטנה לי אליך.
לדבריך, הגישה שלי היא הגישה הפסיכודינמית, 
אולי רק תכתוב לי איזו מילה בומבסטית או מפוצצת שהיא השיטה שאתה ו@צפוני ו@חריף ובקי הצגתם?

אל תסביר לי, רק תכתוב לי מילה שנשמעת מקצועית כזו, מלאת רושם.

ואם ממש לא טרחה בשבילך, תוסיף קישור למינוח שאתה מתכוון, אני אסתדר, אני יודע לקרוא לבד.

חן חן לך.

הרב מוחל וסולח היקר,
ההודעה המושקעת עליו הודיתי לך, יש בה דברים של טעם,
אך בתחום הנפש, יש כידוע גישות שונות.
אין לי מילים בומבסטיות לתמצת ולהעביר את הגישה אותו אני מאמץ ומאמין בה.


מוחל וסולח
הודעות: 758
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי מוחל וסולח » 05 מאי 2021, 21:34

יהודה יעקבזון כתב:
05 מאי 2021, 21:25
הרב מוחל וסולח היקר,
ההודעה המושקעת עליו הודיתי לך, יש בה דברים של טעם,
אך בתחום הנפש, יש כידוע גישות שונות.
אין לי מילים בומבסטיות לתמצת ולהעביר את הגישה אותו אני מאמץ ומאמין בה.

לא צריך יותר מדי מילים, הרי כל מה שכתבתי לעיל הצלחת להגדיר במילה אחת "פסיכודינמית"
תן לי איזו מילה כזו, אולי גם אני מכיר את השיטה שלך, ושכחתי?

משום מה הגישה ה"פסיכודינמית" שוללת לחלוטין את הגישה שלך, כפי שניתן לראות בלינק שהבאתי למעלה.
לבטח הגישה שלך שוללת לחלוטין את הגישה ה"פסיכודינמית". אין... אתה חייב להגיד לי רק את הכותרת של השיטה.


סנגורן של ישראל
הודעות: 1174
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1098 פעמים
קיבל תודה: 291 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 06 מאי 2021, 01:46

מוחל וסולח כתב:
05 מאי 2021, 21:34
יהודה יעקבזון כתב:
05 מאי 2021, 21:25
הרב מוחל וסולח היקר,
ההודעה המושקעת עליו הודיתי לך, יש בה דברים של טעם,
אך בתחום הנפש, יש כידוע גישות שונות.
אין לי מילים בומבסטיות לתמצת ולהעביר את הגישה אותו אני מאמץ ומאמין בה.

לא צריך יותר מדי מילים, הרי כל מה שכתבתי לעיל הצלחת להגדיר במילה אחת "פסיכודינמית"
תן לי איזו מילה כזו, אולי גם אני מכיר את השיטה שלך, ושכחתי?

משום מה הגישה ה"פסיכודינמית" שוללת לחלוטין את הגישה שלך, כפי שניתן לראות בלינק שהבאתי למעלה.
לבטח הגישה שלך שוללת לחלוטין את הגישה ה"פסיכודינמית". אין... אתה חייב להגיד לי רק את הכותרת של השיטה.
אם המטרה העליונה כאן היא להגיע לאיזון, אזי יתכן שכבודו צודק.
אך לענ"ד המטרה שלנו צריכה להיות דוקא להישאר תחת רושם הארוע, כי ה' רוצה כאן משהו מאיתנו.
וההתעסקות בפרטים הטכניים, היא בריחה יעילה מאד מהמציאות הזו.

כללו של דבר, הדרך להתמודדות עם ארוע חסר משמעות אמיתית, היא כדבריך, פריטת הארוע לפרוטות ומסמוסו ע"י משמושו. 
אך כשמאמינים שיש משמעות לארועים, המטרה היא לא למסמס את הארוע, אלא להפנימו.

 


משתדל לעשות רצון ה'
הודעות: 484
הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסתכלות מענינת על האסון

שליחה על ידי משתדל לעשות רצון ה' » 06 מאי 2021, 12:19

בן ראם כתב:
04 מאי 2021, 16:02
יושב אוהלים כתב:
04 מאי 2021, 15:56
.
לא הבנתי כוונתו. זו היתה כוונתי. לחפש את האשמה בנו ולתקנה ולא להתעסק עם החוץ. סליחה אם לא הובנתי. מצרף גם קישור לשיעור של הרב פייבלזון על הנושא, מחכים מאד בעיני. בעיקר מדקה 10 בערך.
https://drive.google.com/file/d/16R2jQ_ ... M621z/view
שיעור מיוחד!!!
שווה שמיעה במיוחד אחרי שנת קורונה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הסתכלות על התקופה המלכת ה'
    על ידי ברל » 18 ספטמבר 2020, 02:31 » ב בית המדרש
    1 תגובות
    84 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי רוצה להיות טוב
    18 ספטמבר 2020, 02:49
  • שאלה מאד מענינת בתרגום אונקלוס.
    על ידי יצחק ב » 18 אוקטובר 2020, 22:54 » ב נח
    9 תגובות
    120 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מ.ה.
    19 אוקטובר 2020, 00:07
  • טבלה מענינת
    על ידי אברך » 25 אוקטובר 2020, 01:06 » ב בית המדרש
    4 תגובות
    167 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי כי מציון
    25 אוקטובר 2020, 07:35
  • הליכה בראש מורם, לצורך הסתכלות בדבר גבוה
    על ידי חייל של הרבי » 25 נובמבר 2020, 13:15 » ב הלכה ומנהג
    9 תגובות
    185 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
    25 נובמבר 2020, 19:47
  • ידיעה מענינת מהספר פחד יצחק על ליל פסח
    על ידי קפלן » 07 מרץ 2021, 22:40 » ב פסח
    31 תגובות
    533 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי סופר-סתם
    15 מרץ 2021, 20:55

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח