האם יש הבדל גשמי בין יהודי לגוי???

אור החכמה

משתמש ותיק
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.
 

רבינא

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.
רק לאחר שתציע את המקורות יהיה אפשר לעשות סדר בבלגן..
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינא אמר:
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.
רק לאחר שתציע את המקורות יהיה אפשר לעשות סדר בבלגן..
אתה צודק, אלא שאינם תחת ידי, רובם מן הזיכרון.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.
שמעתי פעם בשם החת"ס כך (ואולי הוא נמצא במקורותיך כבר), שהוא משום שיש לנו צומות קבועים, וכן כל דיני המאכלות האסורים שדורות על דורות לא אכלו, ועוד (לא זוכר במדוייק את הניסוח. מי שמכיר שיתקן אותי). 
 
 

רבינא

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
רבינא אמר:
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.
רק לאחר שתציע את המקורות יהיה אפשר לעשות סדר בבלגן..
אתה צודק, אלא שאינם תחת ידי, רובם מן הזיכרון.
לא צריך לכתוב מילה מילה
אבל קצת מגוחך לבקש סדר על בלגן שלא נראה

ידוע בשם החתם סופר שכתב שאין ללמוד ממה שלא מזיק לגוי שלא יזיק ליהודי, שבשרם בשר חמורים
 

בשלמא

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
חת"ס בתשובה?

יו"ד שלו
ובחידושים ע"ז לא, ב
 
איידי דאכלי שקצים ורמשים חביל גופי' מימי תמהתי אחר שבעו"ה אין לנו מדרש חכמות הרפואות וכל רופאי ישראל לומדי' בבית מדרש לאומים וחכמיהם וכל חכמתם בנוי על טבעי גופי' דאכלי שקצים ורמשים ולא דאיגי במצות ואיך ישפוט מזה על גופי ישראל דלא אכלי שקצים ודאיגי במצות הרי קמן אלו מסתכנים בגילוי ואלו שתו וחיו ושכבת זרע של אלו מסריח משא"כ אלו והוא איבעי' דלא איפשטא פר"ע ובודאי לענין רפואות הגוף מה נעשו נסמך על רופא חנם ית"ש ויתן בפי הרופא ומחשבתו לרפאות נפש עד דכא ושומר פתאים ה' ולענין פ"נ שבת ויה"כ לא יהא אלא ספק נמי מותר אבל לענין איסור נדה צ"ע ואם חז"ל סמכו על הרופאים שהעלה מטבעין ליבנה וכדומה בזמניהם הי' חכמי רופאי ישראל אשר שקלו זה בדעתם אבל רופאי זמנינו אינם עוסקים אלא בטבעי או"ה צל"ע מאוד:


 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.


אין שום הבדל. נקודה.
וכן משמע בש''ס בשבת ש''ז של ישראל במעי גויה, גויים דחביל גופייהו כי אכלי שקצים ורמשים, משמע דזה דוקא באכלי.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינא אמר:
אור החכמה אמר:
רבינא אמר:
רק לאחר שתציע את המקורות יהיה אפשר לעשות סדר בבלגן..
אתה צודק, אלא שאינם תחת ידי, רובם מן הזיכרון.
לא צריך לכתוב מילה מילה
אבל קצת מגוחך לבקש סדר על בלגן שלא נראה

ידוע בשם החתם סופר שכתב שאין ללמוד ממה שלא מזיק לגוי שלא יזיק ליהודי, שבשרם בשר חמורים
לדעתי זה בכלל לא מגוחך.
אבל אנסה למצוא את המקורות שאני מתכוון אליהם.
 

רבינא

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.


אין שום הבדל. נקודה.

 

רבינא אמר:
ידוע בשם החתם סופר שכתב שאין ללמוד ממה שלא מזיק לגוי שלא יזיק ליהודי, שבשרם בשר חמורים
 

רבינא

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
רבינא אמר:
אור החכמה אמר:
אתה צודק, אלא שאינם תחת ידי, רובם מן הזיכרון.
לא צריך לכתוב מילה מילה
אבל קצת מגוחך לבקש סדר על בלגן שלא נראה

ידוע בשם החתם סופר שכתב שאין ללמוד ממה שלא מזיק לגוי שלא יזיק ליהודי, שבשרם בשר חמורים
לדעתי זה בכלל לא מגוחך.
אבל אנסה למצוא את המקורות שאני מתכוון אליהם.
לדעתך וודאי שלא
מצפה בכיליון עיניים למקור נוסף מלבד החתם סופר שכתבו
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אהרן פישר אמר:
חת"ס בתשובה?

יו"ד שלו
שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן קעה ד"ה והנה הב"ח
והנה הב"ח כ' הביאו הש"כ סי' קפ"ז סקכ"ח דאם עשה רופא זה רפואה זו לאשה אחת קודם שתתחזק ונתרפא' יכולה אשה אחרת לסמוך עלי' אף אחר שנתחזק ג"פ וכו' ע"ש הנה לא הוה בעי למימר אם עשה רפואה זו לעכו"ם בתר ג"פ משום דאין ראי' מגופי' שלהם לגופי' שלנו כדאמרי' בשבת פ"ו ע"ב ובע"ז ל"א ע"ב ונדרי' ל"ד ע"ב אינהו דאכלו שקצים ורמשי' חביל גופי' ע"כ.

דובב מישרים חלק ד ליקוטי תשובות והערות סימן קטז
בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' קע"ה כתב לענין רפואות דאין ראיה אם נעשה רפואה זו לעכו"ם שיועיל לישראל, דאין ראיה מגופים שלהם לגופים שלנו, כדאמרינן בשבת פ"ו ע"ב אינהו דאכלי שקצים ורמשים חביל גופיהו וכו'.
נ"ב. צע"ק מתוס' גיטין דף ע' ע"א ד"ה רב שימי שכתבו דכדי להתחכם ברפואה לרפאות ישראל ע"י כן שרי, אלמא דנסיון על גוי הוא טוב ואיתמחי גם לישראל. 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
האם זה לא תוס' שמזכיר גם דאגה על מצוות חולל שינוי בהגופים? אולי אני מערבב עם הסברא של מצווה ועושה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אין שום הבדל. נקודה.
בהרבה ספרים מובא גם הענין של ל"א שינים


בדברים כאלו איני סומך על זה כי החוש מכחיש.
גם החת''ס הנ''ל רק חשש שמא יש הבדל, אבל אף אחד לא אמר בבירור שיש הבדל.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אין שום הבדל. נקודה.
בהרבה ספרים מובא גם הענין של ל"א שינים
בהרבה ספרים מובא ואינו נכון כלל.
גם כל הרפואה שבידינו היא ע"פ ניסויים
רובם ככולם נעשו על גויים בארצות שונות
והמציאות מוכיחה שאין הבדל.
 

בשלמא

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
בדברים כאלו איני סומך על זה כי החוש מכחיש.
אמר לי פעם רופא שיניים שעל הגולגולות שהוא עשה את הסטז' לא היה שינוי
אבל בפירוש ראיתי כתוב באיזהו מקומן שיש לזה שורש בארצות כלשהן
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אור החכמה אמר:
עד כה מצאתי מקורות לכאן ולכאן, ואשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר בעניין.
תודה רבה.


אין שום הבדל. נקודה.
וכן משמע בש''ס בשבת ש''ז של ישראל במעי גויה, גויים דחביל גופייהו כי אכלי שקצים ורמשים, משמע דזה דוקא באכלי.




סליחה על המשך האשכול אחרי שאמרת "נקודה", לא ראיתי אותו בזמנו, 
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
האם זה לא תוס' שמזכיר גם דאגה על מצוות חולל שינוי בהגופים? אולי אני מערבב עם הסברא של מצווה ועושה


זו סוגיא ערוכה בשבת.
אמנם הש''ס רק אומר כן בספק, ועוד זה לא מיקרי שינוי גוף אלא הכלל שמי שדואג חם גופו וישראל דואגים אבל אם ישראל לא ידאגו לא יהיה גופם חם, וכן על גוי שאוכל שקצים בסוגיא שם, וזה לא מיקרי שינוי הגוף כי המעשה שונה ולא הגוף, דרך משל זה כמו שנאמר שגוף היהודי שונה מהגוי בפסח כי יש בתוך מעיו מצות, זה מגוחך כי זה שינוי במעשה וממילא זו התוצאה הזמנית אבל אין שינוי בעצמותו, ושינוי השיניים כמדומני שהוא דברי חלומות.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
בשלמא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אין שום הבדל. נקודה.
בהרבה ספרים מובא גם הענין של ל"א שינים
בהרבה ספרים מובא ואינו נכון כלל.
גם כל הרפואה שבידינו היא ע"פ ניסויים
רובם ככולם נעשו על גויים בארצות שונות
והמציאות מוכיחה שאין הבדל.



החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
 

בשלמא

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
ומתיר ניתוח מתים על סמך זה
עיין בסי' של"ו שהזכרתי לעיל שם הוא מתיר ניתוחי פגרי גויים בעיקר כי אין לגופם יחס אל הנשמה וממילא הם פגרים
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אהרן פישר אמר:
האם זה לא תוס' שמזכיר גם דאגה על מצוות חולל שינוי בהגופים? אולי אני מערבב עם הסברא של מצווה ועושה


זו סוגיא ערוכה בשבת.
אמנם הש''ס רק אומר כן בספק, ועוד זה לא מיקרי שינוי גוף אלא הכלל שמי שדואג חם גופו וישראל דואגים אבל אם ישראל לא ידאגו לא יהיה גופם חם, וכן על גוי שאוכל שקצים בסוגיא שם, וזה לא מיקרי שינוי הגוף כי המעשה שונה ולא הגוף, דרך משל זה כמו שנאמר שגוף היהודי שונה מהגוי בפסח כי יש בתוך מעיו מצות, זה מגוחך כי זה שינוי במעשה וממילא זו התוצאה הזמנית אבל אין שינוי בעצמותו, ושינוי השיניים כמדומני שהוא דברי חלומות.


תודה, כמה שנים שלא הייתי שם. 
האם זה לא קשה שלכאורה נתת דבריך לשיעורים?
זה דין של שכב"ז והגמ' אינה מחלקת בין ליהודי בריסקר וחרדל או גוי רגוע ומודאג
הלא דבר הוא?
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אהרן פישר אמר:
ומתיר ניתוח מתים על סמך זה
עיין בסי' של"ו שהזכרתי לעיל שם הוא מתיר ניתוחי פגרי גויים בעיקר כי אין לגופם יחס אל הנשמה וממילא הם פגרים


חשבתי שהוא מתיר ניתוח על יהודי כי התוצאות של ניתוח הגוי אינו מלמד בהכרח על ישראל
אתך הסליחה שעוד לא בדקתי בפנים, 
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אהרן פישר אמר:
החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
בדקו את הענין?
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אהרן פישר אמר:
החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
לא יודע איך רפואה שבכל יום מכחישו, אולי תחשוב לפני שאתה חולק על גדולי עולם. כבר רמזתי לך במילה מודגשת.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
עץ פרי אמר:
אהרן פישר אמר:
החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
בדקו את הענין?


כל טיפול רפואי שהוא, זה בדיקת העניין
הרי כל הטיפולים על סמך ניסויים בגויים
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
עץ פרי אמר:
אהרן פישר אמר:
החת"ס חולק עליך ומתיר ניתוח מתים על סמך זה. (לא ביחס להשיניים אלא שאין הקש מוכרחת בין יהודי לגוי)
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
לא יודע איך רפואה שבכל יום מכחישו, אולי תחשוב לפני שאתה חולק על גדולי עולם. כבר רמזתי לך במילה מודגשת.
לא אני החולק, אלא כל ההולך לרופא
זה הנחת הבסיס של כל מדע הרפואה
והמציאות מוכיחה זאת כל יום ויום.
קשיא, צ"ע, ויל"ע וה' יאיר עיני וכו'
אך זו המציאות הברורה ללא כל ספק.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אהרן פישר אמר:
עץ פרי אמר:
מה אעשה שהרפואה שבכל יום ויום מכחישתו
כל הטיפולים הרפואיים הם ע"פ ניסויים בעולם
ולא נמצא הבדל בין יהודי לגוי חוץ ממקרים מועטים
וזה שינויים גנטיים שקיימים גם בין האומות עצמם
ובכל מקרה אין משהו שמיחד את היהודים כיהודים,
בדקו את הענין?


כל טיפול רפואי שהוא, זה בדיקת העניין
הרי כל הטיפולים על סמך ניסויים בגויים

אתה עדיין חושב שזה קושיא על החת"ס?
 
חלק עליון תַחתִית