עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור זצ"ל ושיבלחט"א(מאת הרב רפאל סויד שליט"א)

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור זצ"ל ושיבלחט"א / מאת הרב רפאל סויד שליט"א
בע"ה אשתדל לעדכן כאן עובדות והנהגות כנ"ל מהרב סויד שליט"א(לבקשתו כי אין לו גישה לכאן)

לתגובות הערות והארות
רפאל סויד, בירנבוים 9 בני ברק
Zx0527103930@gmail.com

או לחלופין תכתבו כאן ואני אעביר לו בע"ה
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
דברים אחדים מהרב רפאל סויד שליט"א

אודה לה' בכלל לבב בסוד ישרים ועדה, שזכיתי לישב באוהלה של תורה, ולהגות בה, וללמוד תורה מפי הגאונים הגדולים, מרנן ורבנן עיני העדה שליט"א, ולשמש לפניהם, ולדון לפניהם בקרקע, ועל של עתה באתי שאני מוציא לאור עולם למעלה מחמש מאות עובדות והנהגות שראיתי ושמעתי בעצמי, או ששמעתי מכלי ראשון, או מפי השמועה, ובפרט את מרנן הגר"ד לנדו שליט"א ראש ישיבת סלבודקה, הגרי"ג אדלשטיין שליט"א ראש ישיבת פוניבז', הגרב"ד פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פוניבז', הגרב"מ אזרחי שליט"א ראש ישיבת עטרת ישראל, הגר"ד מילר שליט"א מראשי ישיבת פוניבז', הגר"ח פיינשטיין שליט"א ראש ישיבת עטרת שלמה, הגר"ד פיינשטיין שליט"א ראש ישיבת בית יהודה, הגרח"פ ברמן שליט"א מראשי ישיבת פוניבז', הגר"י אדלשטיין שליט"א מראשי ישיבת בית מדרש עליון, הגר"א גרבוז שליט"א ראש ישיבת אורחות תורה, הגר"ח מן ההר שליט"א ראש הישיבה הגדולה בית עילית, והגר"ע פריד שליט"א מראשי כולל הליכות משה, וכן שמועות מזקני הגר"א בן דוד זצ"ל, ומאאמו"ר שליט"א.

בעזרת החונן לאדם הדעת
רפאל בלאאמו"ר הג"ר יעקב שליט"א סויד
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/מאת הרב רפאל סויד שליט"א

1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.

2) כשאאמו"ר שליט"א מגיע לביתו של הגר"ד לנדו שליט"א, לעיתים שואל אותו הגר"ד על עניינא דיומא, והמתרחש בעניינים הציבוריים שעל הפרק, לברר את המציאות, כדי שלא להיות תלוי במידע באדם אחד, וע"כ רוצה להצליב עובדות.

3) עוד שמעתי מאאמו"ר שליט"א, שבלומדו חברותא יחד עם הגר"ד לנדו שליט"א, איחר ללימוד המשותף, ומיד התנצל על האיחור, ואמר לו הגר"ד שלא יתנצל, ואם יתנצל תצא מכך הלכה שאינה נכונה, וביאר דבריו, שקי"ל [ב"מ צז,ב] שהרב משועבד לתלמיד ולא להיפך, ונפק"מ לדין בעליו עמו.

4) בחוה"מ סוכות תשע"ז עליתי לסוכתו של הגר"ד לנדו שליט"א וישב שם הגר"ש ספראי שליט"א מראשי ישיבת בית שמעיה, וסיפר על יהודי מבית ליטאי, שחמיו היה חסיד חב"ד, ששם לא נוהגים לישן בסוכה, והציע הרב ספראי לאותו אדם שישן בסוכה תחת מיטה שהיא עשרה טפחים לפי שיעור הגר"ח נאה, ולא לפי שיעור חזו"א, ואז יצא יד"ח ממה נפשך, אולם הגר"ד לנדו אמר שלמעשה חוששים לחומרא לשיעור של הגר"ח נאה. [ולפ"ז יל"ד בגר שנתגייר וטבל במקווה בשיעור שלש הגר"ח נאה שאינה מחויב לקיים את השיעורים של החזו"א, או שנאמר שמחויב לחשוש לחומרא].

5) בשמחת בר המצווה שלי, בי"ג תשרי תש"ע, השתתף הגר"ד לנדו שליט"א [יחד עם הגר"י בויאר שליט"א], ושאלתי איך מצינו בפיוטים גם לשון גאווה, וגם לשון ענווה כלפי הקב"ה, והגר"ד הרים את ידיו, ואמר אין לנו מושג מה זה גאווה וענווה אצל הקב"ה, אבל יש בחינה כזו ובחינה כזו.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.
מה קשור הכותל להר הבית?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
נוריאל עזרא אמר:
1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.
מה קשור הכותל להר הבית?
אולי כשיש ריבוי אנשים בכותל יש חשש לזריקת אבנים וכדו' מהר הבית ועל כן צריך שם שמירה יתירה.
לגבי מה שהעירו עם הקוצקער- אני מכיר את הניק שהביא את הדברים ואינו הרב הכותב.
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
דברי אמת אמר:
שפת הים אמר:
כמדומה שכבר הזכירו פה באחד האשכולות את הסיפור על ההוא שהגיע לקוצקער להתייעץ בשם חבירו....
ואם הוא רוצה להיכנס בלי שידעו שזה הוא, מה הענין שלך להרוס לו?
אם יש פה איזה רמיזה שאני הוא הרב סויד, דעו שלא היא.
אף אינני מכירו באופן אישי, לפני איזה זמן אחד החברים בפורום אוצר החכמה העלה דבריו בעניין אחד וכתב לכתוב לו למייל אם יש הערות התכתבתי עמו במייל והעלתי כל התכתבות לפורום אוצר החכמה.(לבקשתו).

והנה לאחרונה פנה אליי הרב סויד למייל, בבקשה ושאלה האם אוכל לפרסם את הדברים, ונעניתי בחפץ לב אף שאיני מכירו ובע"ה אעלה כל יום קצת הנהגות ששולח לי.
אגב, אני גם מפרסם לרב @כמעיין המתגבר (הרב אהרן אופיר) בפורום אוצר החכמה את ספרו "אור חדש" ועוד, שמא אני גם הרב סויד וגם הרב אהרן אופיר...(לפני אולי חצי שנה שנה אחד המגיבים באתר רציו טען שאני הוא לא אחר מהרב צוות האתר הלא הוא הרב יהושע ענבל שליט"א וא"כ אפשר שאני גם הרב סויד גם הרב אהרון אופיר וגם הרב יהושע ענבל...)
אני כשלעצמי אברך פשוט שבפשוטים בכולל של ישיבת שאגת אריה בטירת הכרמל. ונוריאל עזרא הוא שמי האמיתי.

עכ"פ תודה לרב @דברי אמת  היקר שהגן עלי אף שאין אני הרב סויד אני מעריך את זה, וכן ייש"כ לרב @שפת הים שקיבל את הדברים.

[שו"ר גם את דברי ידידנו היקר הרב @כמעיין המתגבר שכתב להזים את הדברים חן חן לו].
 

מ אלישע

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/מאת הרב רפאל סויד שליט"א

1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.
יש שם מקוה שמיועד לשוטרים וכו' (אלא שיש לסדר באופן המתאים ביותר לשוטרים,
ומי שלא מוכרח לטבול שם, עלול למנוע משוטר לטבול פעם אחת)
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
[המשך] עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/מאת הרב רפאל סויד שליט"א

6) ראיתי מובא מהגר''ד לנדו שאמר שהב''י סיים ש''ס ג' פעמים בחייו, והיינו משום שלמד בעיון, וע''כ אי''ז בהכרח שבח שאומרים על ת''ח שסיימו עשרות פעמים ש''ס, ויש לציין ששמעתי מהגר''מ גריינימן שליט''א שאינו יודע אם יש בדור זה מי שבאמת יודע ש''ס, ושאלוהו וכי החזו''א לא ידע ש''ס, ענה הגר''מ יכול להיות שאכן הוא ידע, אבל לא בהכרח, כיון שלא למד ש''ס על הסדר, אלא לפי סוגיות, ויכול להיות שלא למד את כל האגדתות, ושאלוהו שהרי ישנם רבנים שעושים סיום ש"ס בכל שנה וכדו', וא''כ בהכרח שלמדו את כל הש''ס ממש, וענה הגר''מ שא''כ ודאי שאי''ז נחשב שיודע ש''ס...

7) פעם דיברתי עם חכ"א שליט"א שאמר שמצא כמה פעמים שלדעתו הגר"ע יוסף זצ"ל בספריו ציטט מקור שאינו נכון, ולדעתו הדברים הוצאו מהקשרם, ואמרתי לו שאף לו יהי כדבריו, הלא בספרי הגר"ע יוסף, יש קרוב למיליון [!!!] מקורות, ואף אם מצא עשר או עשרים מקומות שכאלו, עדיין דבר זה מהווה פרומיל, ביחס לכל הידע העצום שיש שם. [ובדרך אגב, הגר"ד לנדו שליט"א אמר בעבר לאאמו"ר שליט"א, שמי שלא מעריך את הגר"ע יוסף זצ"ל על ידיעותיו, הרי שזו צרות עין, וכן באורחות רבינו כתב בשם הסטייפלר, שיביע אומר הוא ספר טוב למראי מקומות].

8) שמעתי שהגר"ד לנדו שליט"א מדוע בישיבת סלבודקא אין מספיק התמדה, כפי שחשב השואל שאמורה להיות, ואמר הגר"ד שזה מחמת העיון בשיטת החזון איש, שמתיש מאוד, ומקשה ללמוד הרבה שעות.

9) שמעתי מהגר"נ נבנצאל שליט"א שאמרו לפני הגר"ד לנדו שליט"א, "כמה קשה להיות יהודי", והגר"ד הגיב, "אדרבה, הרבה יותר קשה להיות גוי", והסביר ואמר, תעלה כעת לסלבודקא, ותראה שכרבע מהבחורים החליפו בטעות את הגמרא, עם הגמרא של חבריהם, ואם הם הוי גויים הם היו מתחייבים ע"ז מיתה, כיוון ששואל שלא מדעת גזלן הוא. [ויש לפלפל בזה, מהא דעכו"ם אינו חייב בשואל ע"מ למיקט, ויש לחלק, ואכמ"ל].

10) עד כמה שידוע לי, אין להגר"ד לנדו שליט"א תחביבים לימודיים, כפי שיש להרבה מהלומדים, באגדה או במחשבה, או בסיפורים על גדולי ישראל, אלא כל יומו עובר עליו בעיון עמוק מאוד, ואין לו רגעי הפוגה, בקריאת איזה ביאורים נחמדים על פרשת שבוע, ואם כי שמאוד אוהב שירי רגש, ובפרט כשמנגנים לידו בכינור, ואכן בפורים ובמועדים ובשמחות, מגיע אליו בעל מנגן שמנגן לידו בכינור, וכן כשמגיע לחתונות תמיד שרים את השיר "אנא עבדא", כיוון שזה מה שמסמל אותו יותר מכל. [ובדרך אגב, בשיר זה חוזרים על המילה "אנא" מספר פעמים, ולכאו' היה צריך לחזור על המילה "עבדא", שזה מה שבאים להדגיש, אולם האמת היא, שאדרבה, ככל שאומר יותר פעמים "אנא" ולאחמ"כ "עבדא", הדבר מדגיש יותר את העבדות].
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
גא"מ לעדות שאין הכותב כאן ר' רפאל סויד עצמו.
רק אעיר (ומי שיכול שיפנה הדברים לר' רפאל גופיה כי איני יודע מתי יצא לי שוב לפגשו)
שהרבה הרבה יותר דחוף, לפרסם את מאמריו הבהירים המאירים והאמתיים,
בענין כפיית גיטין וחיובי מזונות.
והמצב העגום בזה כיום.
ומה שהראה בעליל את הזיוף הליצנות ועשיית התורה פלסתר ע"י כמה אינשי דלא מעלי וד"ל.
ומי יתן ויזכו ליה לרבי רפאל שליט"א מן שמיא שע"י יתמעטו היתרי אשת איש לעלמא, ולא יהיה עוד חמס ושוד בעיר.
 
נוריאל עזרא אמר:
[ובדרך אגב, בשיר זה חוזרים על המילה "אנא" מספר פעמים, ולכאו' היה צריך לחזור על המילה "עבדא", שזה מה שבאים להדגיש, אולם האמת היא, שאדרבה, ככל שאומר יותר פעמים "אנא" ולאחמ"כ "עבדא", הדבר מדגיש יותר את העבדות].
אכן הגר"י אזרחי תמיד ששרים לידו את השיר לוקח את הרמקול ואומר שכל מה שהשיר בא לסמל זה שאין משמעות ל"אנא" אלא ל"עבדא" ואז הוא שר פעם אחת אנא וחוזר על המילה עבדא פעמים רבות
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אקשן דקדושה אמר:
גא"מ לעדות שאין הכותב כאן ר' רפאל סויד עצמו.
רק אעיר (ומי שיכול שיפנה הדברים לר' רפאל גופיה כי איני יודע מתי יצא לי שוב לפגשו)
שהרבה הרבה יותר דחוף, לפרסם את מאמריו הבהירים המאירים והאמתיים,
בענין כפיית גיטין וחיובי מזונות.
והמצב העגום בזה כיום.
ומה שהראה בעליל את הזיוף הליצנות ועשיית התורה פלסתר ע"י כמה אינשי דלא מעלי וד"ל.
ומי יתן ויזכו ליה לרבי רפאל שליט"א מן שמיא שע"י יתמעטו היתרי אשת איש לעלמא, ולא יהיה עוד חמס ושוד בעיר.
המאמרים שלו כבר פורסמו בקישור הזה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=53678&p=671550&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%91+%D7%A1%D7%95%D7%95%D7%99%D7%93#p671550

ומה שאמרתי שדנתי איתו בעבר הוא על חלק מהדברים שם וכל ההתכתבות בינינו מופיעה בקישור הנ"ל.[אגב מי שיקרא בקישור הנ"ל את ההתכתבות ביננו קשה לי להאמין שעדיין יחשוב שאני זה בעצם הוא...ע"ש].
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
[המשך] עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/מאת הרב רפאל סויד שליט"א

11) בשנת תשס"ט הייתה פרשייה של כפיית גט שעלתה לכותרות, ואכמ"ל בכל פרטי הפרשייה, והמשך המעשה היה שאותה אישה נישאה לאברך חשוב, שעקב הבלאגן שהיה נסע לונצואלה, וקיבל שם משרת מג"ש בישיבה קטנה, שבראשות בן דודי הגר"ד פרץ שליט"א, כיום הרב הראשי לפנמה, ופנו הגר"ח קניבסקי שליט"א והגר"ד לנדו שליט"א לאאמו"ר כדי שיפעל אצל בן דודי הנז' שיפטרו ממשרתו, כיוון שחי עם אשת איש, עפ"י הלכה, ואכן כך הוה, ועלה אאמו"ר לספר להגר"ד שאכן כך יצא, והודה להגר"ד על המכתב שפעל את פעולתו מעבר לים, ולא הבין הגר"ד מה יש להודות, הלא ישנו איסור של אשת איש, וחייבים לעשות הכל כדי להסיר את החרפה.

12) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שבבחרותו הייתה תחרות בישיבת סלבודקא מי יצליח לחדש להגר"ד לנדו שליט"א דבר שלא ידע, וכמובן שמעט מאוד היו מצליחים, ופעם אחת מצא אאמו"ר מציאה נפלאה במקום נידח, ואמר לעצמו שאת זה ודאי שהגר"ד אינו יודע, ולמרבה ההפתעה, אמר לו הגר"ד שבדיוק אתמול הוא מצא דבר זה.

13) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שפעם אחת שאל את הגר"ד לנדו שליט"א שאלה, ואמר שאינו יודע, ושילך לשאול את הגר"י ברטלר זצ"ל, והדריכו איך לשאול את השאלה, וכתב לו י"ד ספיקות, בתוך השאלה הפשוטה לכאו' ששאל אאמו"ר.

14) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שנכח אצל הגר"ד לנדו שליט"א כשהגיע חכם אחד יליד דווינסק שסיפר על שאלה ששאל את הרגוטשובר, שהביא ראיה לספק פלוני מגמ' במסכת פלונית, ומיד התחיל הגר"ד לומר בדף ב' אין ראיה, וכן הלאה, דף ועוד דף, עד שהגיע לדף ל"א, ואמר משם יש ראיה.
 
15) עוד שמעתי מאאמו"ר שליט"א שבתקופה שלמד עם הגר"ד לנדו שליט"א בכל סדר א', הגיע לפתע בנו הרב יוסי אי"ש שליט"א, וסיפר שחזר מנסיעה לצפון הארץ, ושאלו הגר"ד להיכן בדיוק נסעת, ואמר את שם הישוב, ומיד נחרד הגר"ד שהלא לדעתו מקום זה אינו בגבולות הארץ, ותוך כדי דיבורם הגיע הגר"ש אוירבך זצ"ל לדבר בלימוד, כפי שהיה רגיל באותם שנים [היינו בראשית שנות הל'] והתווכחו בענין זה, עד שהגר"ד הביא ראיה ניצחת ממשנה בטהרות שמקום זה הוא חו"ל, ואמר הגר"ש שזה ומה שאמר החזו"א על הגר"ד בגיל 17 שהוא השאגת אריה של קדשים טהרות, ואמר ע"ז הגר"ד שאין הכוונה חלילה שהוא שאגת אריה, אלא ששאלו את החזו"א איך אפשר לומר דבר כזה על בחור צעיר, ואמר החזו"א שאומרים על השאגת אריה שלכל שאלה היה מביא ראיה מהש"ס בתוך שעה, והגר"ד ג"כ מביא ראיה לכל שאלה מקדשים טהרות. [וידוע מה שסיפר הגר"י אדלשטיין זצ"ל שבשנת תשט"ו היו בנופש בבית ועד הישיבות בנתניה, ונכחו שם הגר"י אדלשטיין, הגר"ש אוירבך, הגרז"נ גולדברג, והגר"י דזימיטרובסקי, ואמר הגר"ש אוירבך שאין זה נופש, כיוון שכולם מקבלים חלישות הדעת מידיעת התורה של הגר"ד].

 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אקשן דקדושה אמר:
נוריאל עזרא אמר:
המאמרים שלו כבר פורסמו בקישור הזה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 93#p671550
חסום בנטפרי.
והדרא בקשה לדוכתה
אע"פ שהדברים כבר פורסמו אשאל את רשותו לפתוח אשכול חדש כאן עם כל המאמרים. 
 
 

שפת הים

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
[ובדרך אגב, הגר"ד לנדו שליט"א אמר בעבר לאאמו"ר שליט"א, שמי שלא מעריך את הגר"ע יוסף זצ"ל על ידיעותיו, הרי שזו צרות עין, וכן באורחות רבינו כתב בשם הסטייפלר, שיביע אומר הוא ספר טוב למראי מקומות].
זה מחמאה?
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נוריאל עזרא אמר:
אקשן דקדושה אמר:
נוריאל עזרא אמר:
המאמרים שלו כבר פורסמו בקישור הזה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 93#p671550
חסום בנטפרי.
והדרא בקשה לדוכתה
אע"פ שהדברים כבר פורסמו אשאל את רשותו לפתוח אשכול חדש כאן עם כל המאמרים. 

הוא כתב לי שזה כבר קיים בפורום לתורה וצריך לחפש.
עדכון- חפשתי ומצאתי הנה:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=14745&p=210910&hilit=סויד#p210910
 

tkhvu

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
[ולפ"ז יל"ד בגר שנתגייר וטבל במקווה בשיעור שלש הגר"ח נאה שאינה מחויב לקיים את השיעורים של החזו"א, או שנאמר שמחויב לחשוש לחומרא].
אין שייכות. כונת הגרד"ל שאף לדידן חיישינן לשיעור הגר"ח נאה ונמצא שאומרים לו שלא לישון בסוכה. משא"כ גר שנתגייר במקווה לפי שיעור הגר"ח נאה הרי שרק לפי "שיעור" זה הוא יהודי ואינו מחויב לשיעורים אחרים. דהיינו לא שלפי ה"גברא" -הגר"ח נאה הוא יהודי, אלא לפי שיעור זה של הגר"ח נאה, הוא יהודי ולהשיעור הגדול אינו יהודי.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.

ולפי"ז אסור לעשות הפגנה בשבת, כי זה גורם לשוטרים לחלל את שבת קדשינו.
וגדולי היראים שבכל הדורות (וכן שמעתי מהר' אברהם שרמן בשם הגרי"ש), לא ס"ל כן.
וכמובן הרבה יש לפלפל בזה.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
רימון אמר:
יש תשובה בקובץ תשובות להגרי"ש אלישיב על ההפגנה בשבת.
(כמובן אין הנידון דומה לראיה, עובדתית)
הרב אלישיב אמר שמצד שבת אין איסור.
ולמה אתה חושב שיש הבדל "עובדתית"? 
הכלל הוא שכל עוד שאני איני מורה להם, ומצידי הם יכולים ללכת מכאן, הרי שמה שהם עושים זה על דעתם ואיני נחשב מכשילם בזה.
הרב סוויד מסכים לענין?
 

משיב דבר

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
9) שמעתי מהגר"נ נבנצאל שליט"א שאמרו לפני הגר"ד לנדו שליט"א, "כמה קשה להיות יהודי", והגר"ד הגיב, "אדרבה, הרבה יותר קשה להיות גוי", והסביר ואמר, תעלה כעת לסלבודקא, ותראה שכרבע מהבחורים החליפו בטעות את הגמרא, עם הגמרא של חבריהם, ואם הם הוי גויים הם היו מתחייבים ע"ז מיתה, כיוון ששואל שלא מדעת גזלן הוא. [ויש לפלפל בזה, מהא דעכו"ם אינו חייב בשואל ע"מ למיקט, ויש לחלק, ואכמ"ל].



ידוע מה שהוכיחו האחרונים שאפילו אם גזלן חייב גם בשוגג (כדעת הקצוה"ח, ובעכו"ם כנראה לכו"ע חייב גם בשוגג כמו בכל דיניו) הרי שבקסבור שהוא שלו ודאי אי"ז גזילה כלל ופטור. וזה שייך גם בעכו"ם. ראה שיעורי ר' שמואל שאמר כן להגרי"ז והסכים עמו, ומוכח כן מתו' בקידושין גבי מועל אחר מועל.
ובל"ז יל"ע אטו בזה שעברו על לאו של גזילה בשוגג (לדעת הקצונ"ח) לאו מילתא היא?? (אם לא דנימא כמש"כ)
 

משיב דבר

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
נוריאל עזרא אמר:
[ובדרך אגב, הגר"ד לנדו שליט"א אמר בעבר לאאמו"ר שליט"א, שמי שלא מעריך את הגר"ע יוסף זצ"ל על ידיעותיו, הרי שזו צרות עין, וכן באורחות רבינו כתב בשם הסטייפלר, שיביע אומר הוא ספר טוב למראי מקומות].
זה מחמאה?
הכוונה: עצם הלימוד של הגרע"י הוא מקובל עלי' (ולא כמו שסבורים אחרים) ורק על ההכרעות הם חלוקים עליו, מכמה טעמים. זה הכונה שאפשר לסמוך על המראי מקומות. כי יש כאלו שגם למארי מקומות הם פסולים כי לומדים עקום בעצם. 
ופשוט.
 
חלק עליון תַחתִית