הציון הקדוש של רבי חיים ויטאל זיע"א

אאא

משתמש ותיק
הציון הקדוש של רבי חיים ויטאל זיע"א. היכן זה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הסיפור בדבר העברת הקבר נשמע הרבה יותר מ'מוזר', ולו לאור העובדה שהמצבה בדמשק כפי שהיתה.
אך גם ללא זה..
 

אוריאל

משתמש ותיק
עוד בענין רבי חיים ויטאל וקבורתו מהגאון רבי יעקב הלל
 

קבצים מצורפים

  • ללא שם.jpg
    ללא שם.jpg
    65.9 KB · צפיות: 496

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
הסיפור בדבר העברת הקבר נשמע הרבה יותר מ'מוזר', ולו לאור העובדה שהמצבה בדמשק כפי שהיתה.
אך גם ללא זה..
זה עוד נשמע סביר לעומת הסיפור עם הבן איש חי.
הבן איש חי כידוע נפטר בעירק ונקבר בבגדד.
ואילו בהקדמה לבן איש חי (הישנים תשמ"ג) הביא שם המו"ל בשם כמה רבנים ששמעו מתלמיד הבן איש חי הרב בן ציון חזן אחרי שנפטר הבא"ח הגיע לו בחלום אחד מח"ק של הר הזיתים, וביקש ממנו מעות, דמי קבורה, על זה שקבר את הבא"ח בהר הזיתים סמוך לדודו בעל זבחי צדק. עיין שם כל המעשה.
ובאמת כל מי שביקר בהר הזיתים ישים לב בתחילת ההר יש מצבה ע"ש הבן איש חי.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כעת כבר לא יפלא איך הלל הנשיא ושמאי אב"ד, שהיו גרים בירושלים מאה שנה קודם הבית קבורים בהר מירון.
 

אוריאל

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
שאר לעמו אמר:
הסיפור בדבר העברת הקבר נשמע הרבה יותר מ'מוזר', ולו לאור העובדה שהמצבה בדמשק כפי שהיתה.
אך גם ללא זה..
זה עוד נשמע סביר לעומת הסיפור עם הבן איש חי.
הבן איש חי כידוע נפטר בעירק ונקבר בבגדד.
ואילו בהקדמה לבן איש חי (הישנים תשמ"ג) הביא שם המו"ל בשם כמה רבנים ששמעו מתלמיד הבן איש חי הרב בן ציון חזן אחרי שנפטר הבא"ח הגיע לו בחלום אחד מח"ק של הר הזיתים, וביקש ממנו מעות, דמי קבורה, על זה שקבר את הבא"ח בהר הזיתים סמוך לדודו בעל זבחי צדק. עיין שם כל המעשה.
ובאמת כל מי שביקר בהר הזיתים ישים לב בתחילת ההר יש מצבה ע"ש הבן איש חי.
על המצבה עצמה מופיע הסיפור הנ"ל, אך שם משמע שהגיע הקברן הנ"ל בהקיץ ולא בחלום, אלא שנוסף שם עוד רמיזה על אחד מחכמי ירושלים שראה בחלומו מלאכים נושאים מטה וקוברים אותה בהר הזיתים, ושאל אותם מי הוא הנפטר, ואמרו לו הלא תדע שזהו ראש גולת בבל שהסתלק לעולמו, ובבוקר השכים לבית החיים בהר הזיתים, ומצא שם קבר כרוי באותו המקום שראה בחלום, ולאחר זמן מועט הגיעה הידיעה לירושלים שהסתלק הבן איש חי, ואז נודע ששם קבורתו.
כך ראיתי בעצמי על המצבה. וראה עוד כאן - http://mobile.tora.ws/html/184-19.html
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
שאר לעמו אמר:
הסיפור בדבר העברת הקבר נשמע הרבה יותר מ'מוזר', ולו לאור העובדה שהמצבה בדמשק כפי שהיתה.
אך גם ללא זה..
זה עוד נשמע סביר לעומת הסיפור עם הבן איש חי.
הבן איש חי כידוע נפטר בעירק ונקבר בבגדד.
ואילו בהקדמה לבן איש חי (הישנים תשמ"ג) הביא שם המו"ל בשם כמה רבנים ששמעו מתלמיד הבן איש חי הרב בן ציון חזן אחרי שנפטר הבא"ח הגיע לו בחלום אחד מח"ק של הר הזיתים, וביקש ממנו מעות, דמי קבורה, על זה שקבר את הבא"ח בהר הזיתים סמוך לדודו בעל זבחי צדק. עיין שם כל המעשה.
ובאמת כל מי שביקר בהר הזיתים ישים לב בתחילת ההר יש מצבה ע"ש הבן איש חי.
על המצבה עצמה מופיע הסיפור הנ"ל, אך שם משמע שהגיע הקברן הנ"ל בהקיץ ולא בחלום, אלא שנוסף שם עוד רמיזה על אחד מחכמי ירושלים שראה בחלומו מלאכים נושאים מטה וקוברים אותה בהר הזיתים, ושאל אותם מי הוא הנפטר, ואמרו לו הלא תדע שזהו ראש גולת בבל שהסתלק לעולמו, ובבוקר השכים לבית החיים בהר הזיתים, ומצא שם קבר כרוי באותו המקום שראה בחלום, ולאחר זמן מועט הגיעה הידיעה לירושלים שהסתלק הבן איש חי, ואז נודע ששם קבורתו.
כך ראיתי בעצמי על המצבה. וראה עוד כאן - http://mobile.tora.ws/html/184-19.html
נכון מאד. הסתמכתי על זכרוני ולכך עשיתי בשוגג עירוב תחומין בין הסיפורים.
עיינתי בד' המו"ל הנ"ל שם הוא מדגיש כמה פעמים שהיה בהקיץ ולא בחלום כמו שכתבת. בשורה תחתונה, לא שמעתי על גדול בן דורינו שמתיחס לענין ברצינות.
ואולי הראיה הגדולה לאמיתות הגירסא הנ"ל, מאותם גופים כאלה ואחרים, שקופצים על כל קבר.. ואת 'קברו' של הבא"ח בהר הזיתים הזניחו, אין לך ראיה גדולה מזה. שקברו לא נמצא שם. וי"ל.
 

אברך

משתמש ותיק
מענין לענין, אגדה חסידית טוענת, כי צדיקים, הראויים להקבר בארץ ישראל, גם אם נקברו בחו"ל, הרי שמלאכים נושאים את עצמותיהם וקוברים אותם בארץ ישראל, ואילו אנשים שאינם ראויים להיות קבורים בארץ ישראל, אפילו אם נקברו בארץ ישראל, מלאכים מוליכים את עצמותיהם לחו"ל. ראה שרי המאה חלק חמישי מהדורה שניה עמ' 95, ר' אברהם יהושע השל מאפטא (חיים יהודה ברל, הוצאת מוסד ה' קוק) עמ' צב צג, שו"ת דברי פינחס (ר' פינחס אברהם מאייערס שליט"א, אב"ד האג) ח"ב סו"ס מ"ז.

כמובן שזה נסתר מהגמרא בכתובות (קיא.) ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות כיוצא בדבר אתה אומר וישבע יוסף את בני ישראל וגו' א"ר חנינא דברים בגו יודע היה יוסף בעצמו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את אחיו ארבע מאות פרסה שמא לא יזכה למחילות. והדברים פשוטים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אברך אמר:
מענין לענין, אגדה חסידית טוענת, כי צדיקים, הראויים להקבר בארץ ישראל, גם אם נקברו בחו"ל, הרי שמלאכים נושאים את עצמותיהם וקוברים אותם בארץ ישראל, ואילו אנשים שאינם ראויים להיות קבורים בארץ ישראל, אפילו אם נקברו בארץ ישראל, מלאכים מוליכים את עצמותיהם לחו"ל. ראה שרי המאה חלק חמישי מהדורה שניה עמ' 95, ר' אברהם יהושע השל מאפטא (חיים יהודה ברל, הוצאת מוסד ה' קוק) עמ' צב צג, שו"ת דברי פינחס (ר' פינחס אברהם מאייערס שליט"א, אב"ד האג) ח"ב סו"ס מ"ז.

כמובן שזה נסתר מהגמרא בכתובות (קיא.) ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות כיוצא בדבר אתה אומר וישבע יוסף את בני ישראל וגו' א"ר חנינא דברים בגו יודע היה יוסף בעצמו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את אחיו ארבע מאות פרסה שמא לא יזכה למחילות. והדברים פשוטים.
וביותר מזה נוסיף מה שקשה בזה, מד' הגמ' שם מבואר דפליגי ר"א ור' אבא בנוגע לתחיה"מ אם קמים צדיקים שנקברו בחו"ל או לאו, אך קודם לזה, משמע דאין ספק בזה, וכמו שאינם קמים רק בתחיה"מ כך גם בענין גלגול המחילות.
ובעלי האגדה החסידית מיישבים.. (בהערתך) שעיקר הדרשא של קרנא שם (שאל"כ נמצא קרנא בדרשתו שעיקרה בא בכדי להוסיף על מה שאמר אביי בדעת ר"א "גלגול מחילות", סותרת ד' אביי) באה ללמד על ענותנות יעקב אבינו ויוסף הצדיק שחששו שלא יזכו ולא סמכו על צדקותם, ועם זאת, עצם הענין שיש גלגול מחילות נמצא ועומד, ולא כל אחד חושש, שכן לא כ"א במדרגת ענותנות של אבותינו. אולם עדיין יקשה מה שהערנו.
ולגופם של דברים דעתי כדעתך.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אברך אמר:
מענין לענין, אגדה חסידית טוענת, כי צדיקים, הראויים להקבר בארץ ישראל, גם אם נקברו בחו"ל, הרי שמלאכים נושאים את עצמותיהם וקוברים אותם בארץ ישראל, ואילו אנשים שאינם ראויים להיות קבורים בארץ ישראל, אפילו אם נקברו בארץ ישראל, מלאכים מוליכים את עצמותיהם לחו"ל. ראה שרי המאה חלק חמישי מהדורה שניה עמ' 95, ר' אברהם יהושע השל מאפטא (חיים יהודה ברל, הוצאת מוסד ה' קוק) עמ' צב צג, שו"ת דברי פינחס (ר' פינחס אברהם מאייערס שליט"א, אב"ד האג) ח"ב סו"ס מ"ז.

כמובן שזה נסתר מהגמרא בכתובות (קיא.) ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות כיוצא בדבר אתה אומר וישבע יוסף את בני ישראל וגו' א"ר חנינא דברים בגו יודע היה יוסף בעצמו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את אחיו ארבע מאות פרסה שמא לא יזכה למחילות. והדברים פשוטים.
לא ברור. הרי אתה לא מצפה שהגמרא תתייחס בפירוש לדברים מופלאים ומכוסים שהם מכבשונו של עולם.
כיון שכך, אם אכן מדובר בדברים נכונים שעליהם נאמר במופלא ממך אל תדרוש, כמו שכתב בדברי פינחס שם, ואם אכן כדבריו שם שאין זה כלל, ויש צדיקים שנשארים בחו"ל. מה שייך לשאול סתירה מגמרא.
 

אברך כולל

משתמש רגיל
יש לחלק בין דבר קבוע שכל צדיק מועבר שזה לכאורא נסתר משם לבין סיפור על צדיק מסוים
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
יש לחלק בין דבר קבוע שכל צדיק מועבר שזה לכאורא נסתר משם לבין סיפור על צדיק מסוים
לענ"ד החילוק לא יועיל, שכן לפי ד' קרנא שהזכיר @אברך, מבואר שאפי' אבותינו יעקב ויוסף חששו. וא"כ לחלק בין צדיק לאבותינו דבר קשה.
אלא"כ נאמר את מה לשענ"ד כתבתי ליישב, שמי שיעיין בגמ' שם ישים לב שקרנא בדרשתו כוונתו ללמד על ענוונותם של אבותינו שאל"כ נמצא קרנא בדרשתו הבאה להוסיף על מה שאמר אביי בדעת ר"א "גלגול מחילות", סותרת ד' אביי. ובזה מיושב. מה שכן מה שהערתי למעלה צריך לי תי'.
זאת ועוד בגמ' שם אותו עמוד מסופר על עולא שנפטר בחו"ל, ואמרו לר"א (שאביי אמר בדעתו ענין גלגול מחילות) שהעלו את ארונו. והשיב ר"א "אינו דומה מי שא"י קולטתו מחיים למי שקולטת לאחר מיתה". ולדבריכם שבצדיק מסויים (והאמורא עולא ודאי עונה להגדרה הזו) הענין שונה, אם כך מה צורך לומר שהעלו את ארונו. ובאמת קו' זו כבר על אביי שפי' ד' ר"א הנ"ל.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה הקשר כל הנושאים האלו לאשכול הזה???



שאלתי שאלה פשוטה.
ישנם הטוענים כי מהרח"ו זיע"א הועבר לקרית מלאכי.
והרב פינטו מעולם לא אמר את זה.

האם יש על מה לסמוך או לא?

מילא אם הרב פינטו היה אומר את זה מפורש, אבל בנתיים לא ידוע שהוא אמר זאת.

האם יש עדויות מאנשים אחרים שהעבירו?

האם יש איזה שהם ידיעות על הנושא?

זה שיש מצבה בדמשק, זה עדיין לא ראיה שלא העבירו. יתכן שהעבירו והשאירו את המצבה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אאא אמר:
מה הקשר כל הנושאים האלו לאשכול הזה???

שאלתי שאלה פשוטה.
ישנם הטוענים כי מהרח"ו זיע"א הועבר לקרית מלאכי.
והרב פינטו מעולם לא אמר את זה.
האם יש על מה לסמוך או לא?
מילא אם הרב פינטו היה אומר את זה מפורש, אבל בנתיים לא ידוע שהוא אמר זאת.
האם יש עדויות מאנשים אחרים שהעבירו?
האם יש איזה שהם ידיעות על הנושא?
זה שיש מצבה בדמשק, זה עדיין לא ראיה שלא העבירו. יתכן שהעבירו והשאירו את המצבה.

נעשה קצת סדר בדברים.
עובדה מוסכמת בלא מערערים -המהרח"ו אחר פטירתו נקבר בדמשק.

ומכאן לגירסאות המאוחרות-
א. עדות חיה שהעבירו את עצמותיו.
ב. תצלום מצבת המהרח"ו הקיים בדמשק עד היום.

ניתוח ומסקנות-
א. עדות רופפת. על שני צדיקים אמר הרח"פ במפורש, ואילו בנוגע למהרח"ו פעם אמר במרומז ובהזדמנות אחרת אמר במפורש. התפנית בשינוי הגירסא של הרב פינטו חלה בעקבות המצב הבטחוני שלא התאפשר לדבר אז במפורש ובפהרסיה, כעת שהשתנה המצב ואין סכנה לנוגעים בדבר, אומר במפורש. אבל זה כבר פרשנות.
ב. תצלום המצבה בדמשק לא מוכיח בעליל שגם עצמותיו של המהרח"ו שוכנים שם. זאת ועוד יש אינטרס לאותו גוף, ראה ערך קברו של מרדכי היהודי, מה שאותו גוף טוען ששיפץ וסידר, ומה שערערו עליהם בזה. כך גם בענין זה. ואכמ"ל. ואילו להרח"פ אינטרס קלוש אם בכלל.
סיכום.
שני הגירסאות של בעלי הדבר, לוקות בחסר, ולמרות הכל מסתבר לתפוס ע"פ מה שהיה מוחזק במשך מאות שנים, שקבר מהרח"ו קבור בדמשק.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מסתבר שכוונתך לתצלום המצבה מהזוית בה היא מופיעה. ככל שלא נראה בהם שינוי, לא יעלה על הדעת שמהרח"ו לא קבור שם. התמונות הרבות מראות כי זר לא נגע במצבה.
אף שיתכן להחשיבו כנוגע בדבר לענין 'למצא' קברים במקומות חריגים, אבל עדיין אילו הוא היה רואה שינוי גם הוא היה מדווח על כך לכאורה. ובכלל להוציא את מהרח"ו מסוריא נשמע מעשה מאוד מורכב שלא יעלה על הדעת שנעשה. אמת שבחוצפה הטרדו בשנית את הרחיד"א ממנוחתו להביאו לארץ ללא שום סיבה, אך צא וראה כמה היה מורכב לעשות דבר כזה. גם הרצון לראות צדיקים קבורים בארץ זה סוג של נוגע בדבר אצל אי אלו אנשים.
 

אלימיר

משתמש ותיק
מי יכול להעלות את הדברים מהידברות שחסומים אצלי [הגדרות קהילה בנטפרי] תודה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
היכן קברו של מהרח"ו? -מתוך האתר הנז'.

הרב חיים פינטו טוען שהעלה את עצמותיו של מהרח"ו, והוא טמון בקריית מלאכי. אחרים טוענים שהקבר עדיין קיים בדמשק

סוד קברו של הרה"ק רבי חיים ויטאל מסעיר את עולם היהדות זה עשרות בשנים. השמועות לכאן ולכאן, ויותר מכך - המצדדים השונים, שכל אחד מגבה את גרסתו בתצלומים ובהוכחות, הפכו את התעלומה הזאת לאחת שנראה בלתי אפשרי לחלוטין להגיע לפתרון מוסכם שלה.

ובכן, נתחיל מהעובדות: רבי חיים ויטאל נולד בצפת. בגיל צעיר מאוד הצטרף לבית מדרשו של רבי משה אלשיך, תלמידו של רבי יוסף קארו ה'בית יוסף', ולאחר מכן הפך להיות תלמיד מן המניין אצל רבי משה קורדובירו, שהכניס אותו לתוך עולמה של תורת הנסתר. התפנית קרתה עם עלייתו של האר"י ממצרים לארץ ישראל, והתיישבותו בצפת.

רבי משה קורדובירו הסמיך את האר"י כיורש והוא הפך לרבה של קהילת המקובלים הצפתית שעתידה להאיר את העולם כולו. נפש המהרח"ו נקשרה בנפשו של רבו האר"י והוא הפך לתלמידו המובהק, מהדיר כתביו ובהמשך, ממשיך דרכו ומורה לתלמידיו.

אחר הסתלקותו של האר"י עקר מהרח"ו לירושלים לתקופה, אחר ניסה את מזלו במצרים ולאחר שברח גם משם וגם משם, קבע את משכנו – גם כן ללא נוחות יתרה, בדמשק שבסוריה הסמוכה. שם השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בשנת ה'ש"פ. ופה למעשה מתחילה התעלומה.

בתחילה נקבר המהרח"ו בדמשק, על כך מסכימים כולם. במהלך שלוש מאות השנים שאחר כך בקושי השפיעו התנודות האזוריות על מצב המקום, אך עם העלייה הגדולה לארץ ישראל, ונטישתם של יהודי ארצות ערב את מקומם, התעורר פחד: מה יהיה על קברות הצדיקים הפזורים בארצות ערב?

הרב חיים פינטו, רבה של קרית מלאכי, מספר על רצף עלילה פלאי שנגמר, כך נרמז, בבית העלמין בקריית מלאכי: קבוצה מצומצמת של צעירים נמרצים התאגדו להצלת קבריהם של גדולי ישראל. צעד ראשון היה לחפש מקום אליו יוכלו להעביר את קבריהם של גדולי ישראל. לפי הרב פינטו, הם פנו למלך מרוקו, שנעתר לקבל את קברי הקדושים לתחומי ארצו, והתחילו בעבודת המעבר.

הרב פינטו מספר שהוא נכח בפתיחת קברו של רבי חיים ויטאל בדמשק וקבורתו מחדש במרוקו. בהמשך, רומז הרב פינטו, הועברו עצמותיו של המהרח"ו לארץ ישראל, ופה פחות או יותר נעלמו עקבותיהם, אם כי בכמה הזדמנויות רמז הרב כי היום קברו של המהרח"ו הוא ממש אצלו במשרד.

אם נדייק, הרב פינטו אמר כי בקריית מלאכי טמונים ארבעה צדיקים, זהות שניים מהם ידועה – רבי שלמה פינטו ורבי אברהם מלכא, שניהם גדולי עולם, אך זהות השניים האחרים לוטה בערפל, מה שמשאיר מקום רב להשערות וניחושים.

לסיום הוא אומר כי הרבה שנים ניסה לשכוח מסיפור זה, עקב הזיכרונות הקשים שליוו אותו, ואף שהפציר בו חמיו רבי מאיר אבוחצירה 'הבבא מאיר' לספר לו - שמר על שתיקה, רק בשנים האחרונות הוא החליט לדבר, והוא קורא למי שהיה מעורב אתו במאמצי ההצלה, לשבור את השתיקה רבת השנים ולספר לעולם את הסיפור המסתורי.

לעומת גרסתו של הרב פינטו, מתעקש יו"ר 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי כי כל זה לא היה ולא נברא, וקברו של מוהר"ח ויטאל עדיין נמצא בדמשק, לא הועתק ולא הועבר. כדי לחזק את גרסתו, שנתמכת בראיות ובדעתם של אנשי מקצוע, הוא הצליח לארגן נסיעה לקברו של המהרח"ו בדמשק. להבדיל ממרוקו – סוריה היא מדינת אויב, וכדי לארגן נסיעה לסוריה צריך לא מעט קשרים.

גבאי פנה בשיתוף פעולה עם קבוצת אנשי עסקים ועו"ד ניסן שריפי, לעיתונאי הערבי-ישראלי באסם ג'אבר, עורך עיתון 'פנורמה' - עיתון ערבי היוצא בישראל - שפנה לגנרל הסורי עלי חמוד, לשעבר שר הפנים הסורי, בבקשה שיאפשר למשלחת מצומצמת של יוצאי סוריה ונציגי הקהילה לבקר בקברי הצדיקים. אחרי מאמצים רבים התקבל האישור, ומשלחת בראשות הרב גבאי הגיעה לקבר המהרח"ו בדמשק, לפחות לפי חלק מהדעות.

כדי לאמת את גרסתו באופן מוחלט, הצטלם הרב גבאי ליד מצבתו המפוארת של הרב ויטאל בדמשק, והפיץ את התמונה. על הרב פינטו ותלמידיו זה לא השפיע והם ממשיכים לאחוז בגרסתו של רבם.

איפה נמצא רבינו חיים ויטאל באמת? בשביל זה נצטרך לחכות כנראה, לתחיית המתים.


ראוי להביא את מש"כ אחד מן המגיבים. אם הדברים נכונים או לא לא יודע בטח מענינים-
"ממקור מוסמך ביותר. החלק המקשר בין שדה התעופה לעיר דמשק שבו היה טמון המהרח"ו הקדוש פונה בשקיות ושקים עי" ערבים דווקא, ולא עי" יהודים. וכל השקים בהם גאוני עולם נטמנו בערבוביה במקום אחד. לכן כדאי לכותבי הכתבות שיזהרו בדבריהם כדי שההיסטוריה היהודית לא תתעוות חס ושלום"
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתוך הידברות:
הרב פינטו מספר שהוא נכח בפתיחת קברו של רבי חיים ויטאל בדמשק וקבורתו מחדש במרוקו. בהמשך, רומז הרב פינטו, הועברו עצמותיו של המהרח"ו לארץ ישראל, ופה פחות או יותר נעלמו עקבותיהם, אם כי בכמה הזדמנויות רמז הרב כי היום קברו של המהרח"ו הוא ממש אצלו במשרד.

אם נדייק, הרב פינטו אמר כי בקריית מלאכי טמונים ארבעה צדיקים, זהות שניים מהם ידועה – רבי שלמה פינטו ורבי אברהם מלכא, שניהם גדולי עולם, אך זהות השניים האחרים לוטה בערפל, מה שמשאיר מקום רב להשערות וניחושים.

מכאן יוצא שהרב פינטו לא אמר שמהרח"ו קבור בארץ ישראל.
ואם נתן רמז, הרי הרמז הוא שהקבר הוא במשרדו.


אמור מעתה שאם מהרח"ו קבור בארץ ישראל, הרי זה במשרדו, ולא ב"קבר ארבעת הצדיקים".


שוב, עדיין לא ראיתי שהרב פינטו אמר מפורש שהציון הקדוש דמהרח"ו זה אכן ב"קבר ארבעת הצדיקים", או בכלל בארץ ישראל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אאא אמר:
מתוך הידברות:
הרב פינטו מספר שהוא נכח בפתיחת קברו של רבי חיים ויטאל בדמשק וקבורתו מחדש במרוקו. בהמשך, רומז הרב פינטו, הועברו עצמותיו של המהרח"ו לארץ ישראל, ופה פחות או יותר נעלמו עקבותיהם, אם כי בכמה הזדמנויות רמז הרב כי היום קברו של המהרח"ו הוא ממש אצלו במשרד.
אם נדייק, הרב פינטו אמר כי בקריית מלאכי טמונים ארבעה צדיקים, זהות שניים מהם ידועה – רבי שלמה פינטו ורבי אברהם מלכא, שניהם גדולי עולם, אך זהות השניים האחרים לוטה בערפל, מה שמשאיר מקום רב להשערות וניחושים.
מכאן יוצא שהרב פינטו לא אמר שמהרח"ו קבור בארץ ישראל.
ואם נתן רמז, הרי הרמז הוא שהקבר הוא במשרדו.
אמור מעתה שאם מהרח"ו קבור בארץ ישראל, הרי זה במשרדו, ולא ב"קבר ארבעת הצדיקים".
שוב, עדיין לא ראיתי שהרב פינטו אמר מפורש שהציון הקדוש דמהרח"ו זה אכן ב"קבר ארבעת הצדיקים", או בכלל בארץ ישראל.

הפקדתי שומרים אמר:
אאא אמר:
א. עדות רופפת. על שני צדיקים אמר הרח"פ במפורש, ואילו בנוגע למהרח"ו פעם אמר במרומז ובהזדמנות אחרת אמר במפורש. התפנית בשינוי הגירסא של הרב פינטו חלה בעקבות המצב הבטחוני שלא התאפשר לדבר אז במפורש ובפהרסיה, כעת שהשתנה המצב ואין סכנה לנוגעים בדבר, אומר במפורש. אבל זה כבר פרשנות.
שים לב למה שכתוב שם. ומה שאמר הר"פ בשנים האחרונות במפורש, שהמהרח"ו קבור בא"י.
בהתחלה, הר"פ מציין שני צדיקים מחכמי מרוקו ואת המהרח"ו הוא משמיט. לאור העובדה, שבדמשק, באותם שנים היה מצב מלחמתי, ועל כן לא היה יכול לחשוף את אנשי סודו. חלקם סוריים. משא"כ שני הצדיקים שהזכיר שכנו במקום, שלא היה קיים את החשש הנז'. זה גם מסביר מדוע בשנים קודמות סתם, ובשנים האחרונות ציין במפורש את המהרח"ו.
עם זאת לענ"ד הדברים קשים כמש"כ בהערה לעיל.
אם הקבר במשרדו או לא, לכל היותר זה נוגע לתלמידיו הכהנים. איפה התיעצו איתו בעניני הלכה. במשרד או בבית...
ראוי להסיק מסקנות אחרי שקוראים את הדברים היטב. לא קודם.
 

אברך

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אברך אמר:
מענין לענין, אגדה חסידית טוענת, כי צדיקים, הראויים להקבר בארץ ישראל, גם אם נקברו בחו"ל, הרי שמלאכים נושאים את עצמותיהם וקוברים אותם בארץ ישראל, ואילו אנשים שאינם ראויים להיות קבורים בארץ ישראל, אפילו אם נקברו בארץ ישראל, מלאכים מוליכים את עצמותיהם לחו"ל. ראה שרי המאה חלק חמישי מהדורה שניה עמ' 95, ר' אברהם יהושע השל מאפטא (חיים יהודה ברל, הוצאת מוסד ה' קוק) עמ' צב צג, שו"ת דברי פינחס (ר' פינחס אברהם מאייערס שליט"א, אב"ד האג) ח"ב סו"ס מ"ז.

כמובן שזה נסתר מהגמרא בכתובות (קיא.) ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות כיוצא בדבר אתה אומר וישבע יוסף את בני ישראל וגו' א"ר חנינא דברים בגו יודע היה יוסף בעצמו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את אחיו ארבע מאות פרסה שמא לא יזכה למחילות. והדברים פשוטים.
לא ברור. הרי אתה לא מצפה שהגמרא תתייחס בפירוש לדברים מופלאים ומכוסים שהם מכבשונו של עולם.
כיון שכך, אם אכן מדובר בדברים נכונים שעליהם נאמר במופלא ממך אל תדרוש, כמו שכתב בדברי פינחס שם, ואם אכן כדבריו שם שאין זה כלל, ויש צדיקים שנשארים בחו"ל. מה שייך לשאול סתירה מגמרא.
האמת שאני לא כל כך יודע מה זה 'דברים מופלאים ומכוסים שהם מכבשונו של עולם' [ואני מאמין שגם אתה לא בדיוק יודע... ;) ]. לגופו של ענין, הניחא אם היה מדובר במסורת ברורה, היה מקום לדון, אבל מדובר בס"ה בסיפורי חסידים :!:
אם אתה חסיד כנראה לא תבין מה זה אומר, אבל אם אינך חסיד, אתה אמור להבין את משמעות המושג.
 

אברך

משתמש ותיק
אאא אמר:
אמור מעתה שאם מהרח"ו קבור בארץ ישראל, הרי זה במשרדו.

אולי נארגן עליה המונית למשרדו של הרב פינטו ביארצייט?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בשים לב כי המצבה שלמה, כמו שהיתה לפני שחלם על כך הר"ח פינטו - אם נכון שהוא אמר זאת.
האבן הגדולה השחורה לא נפגמה. וחפירה חייבת היתה לפגוע משהו במצבה. או לחילופין אין מקום לחפור חפירה ענקית בתוך אהל לא גדול זה.
מה גם שהמרצפות לא נראות חדשות וללא שם סימני חפירה. הם נראות מאותו זמן שבנו את האהל על קברו.

הקבר תר''צ - וילנאי.JPG
האהל.jpg
המצבה מצד אחד.jpg
המצבה מצד שני.jpg
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
התמונות מטעות, שכן התמונה הישנה היא משנת תר"ץ ואילו התמונות החדשות הם מהשנים האחרונות. כך שאין להסיק מאחת על השניה. ובמיוחד המקרה של הרח"פ -לפי טענתו- חילץ את עצמות המהרח"ו לפני עשרות שנים.
הבנין סביב הקבר, והמרצפות נעשו בשנים האחרונות. רק המצבה שלימה. הרי שאין שום הוכחה שלא חפרו מסביב למצבה. וכמו שהסברנו בשביל להוציא גופה או עצמות אין צורך לעקור את המצבה. (זאת ועוד שמצבת אבן שכזו אפשר לעקור ולהחזיר, בלי שום סימן ורושם למה שמתחתיה)
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
לאחרונה הייתי שם בקרית מלאכי, ויש שם גם קבר של הרה"ק ר' שלום בוזגלו בעל המקדש מלך על הזוהר, שלפי דבריהם העלו את קברו מלונדון,
כאחד שאני בא מלונדון ואני קצת מכיר את מצב הקברים שם יצרתי זה העלה לי קצת חשד, יצרתי מיד קשר עם הרב עמרם מרמרשטיין יו"ר ה"וועד למען קדושי ענגלאנד" לברר אצלו אם זה יכול להיות התשובה שהוא ענה לי השאיר אותי קצת בהלם, אני מעלה את זה כאן ואתם תשפטו על מידת האמינות,
וזה תוכן דבריו עצם קברו של בעל המקדש מלך שנוי במחלוקת ולא ידוע כלל באיזה בית החיים בלונדון הוא טמון, בכלל יש גירסאות הטוענות שהועלה כבר לפני כמאה שנה, לפי המחקר של הר' מרמרשטיין ולפי בירורי עדויות מה שהכי מסתבר לו לפי שיקול דעתו הוא בבית החיים ב"מיילענד" בית החיים זה לדאבונינו רוב הבית החיים נהרס ונחפר ר"ל, יש גירסאות שהוא טמון בבית החיים אחר (לא זוכר כרגע השם), שגם הוא נהרס ונחפר ר"ל,
בקיצור אין שום מידע ברור היכן הוא טמון וכך להגיד שהעלו את קברו זה מאד מאד מעניין,
ומכאן תשפטו על כל האמינות בהעלאת הקברים,
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
לאחרונה הייתי שם בקרית מלאכי, ויש שם גם קבר של הרה"ק ר' שלום בוזגלו בעל המקדש מלך על הזוהר, שלפי דבריהם העלו את קברו מלונדון,
כאחד שאני בא מלונדון ואני קצת מכיר את מצב הקברים שם יצרתי זה העלה לי קצת חשד, יצרתי מיד קשר עם הרב עמרם מרמרשטיין יו"ר ה"וועד למען קדושי ענגלאנד" לברר אצלו אם זה יכול להיות התשובה שהוא ענה לי השאיר אותי קצת בהלם, אני מעלה את זה כאן ואתם תשפטו על מידת האמינות,
וזה תוכן דבריו עצם קברו של בעל המקדש מלך שנוי במחלוקת ולא ידוע כלל באיזה בית החיים בלונדון הוא טמון, בכלל יש גירסאות הטוענות שהועלה כבר לפני כמאה שנה, לפי המחקר של הר' מרמרשטיין ולפי בירורי עדויות מה שהכי מסתבר לו לפי שיקול דעתו הוא בבית החיים ב"מיילענד" בית החיים זה לדאבונינו רוב הבית החיים נהרס ונחפר ר"ל, יש גירסאות שהוא טמון בבית החיים אחר (לא זוכר כרגע השם), שגם הוא נהרס ונחפר ר"ל,
בקיצור אין שום מידע ברור היכן הוא טמון וכך להגיד שהעלו את קברו זה מאד מאד מעניין,
ומכאן תשפטו על כל האמינות בהעלאת הקברים,
מסכים לכל מילה.
הנידון כאן בנוגע למה שטענו שלא ניכר שום שינוי בקבר המהרח"ו. בזה אמרנו שאין להסיק מהתמונות הישנות לחדשות אחר שנעשה שם שיפוץ של המרצפות, והאהל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
השיפוץ הוא עתיק. המצבה היא משנת התר"צ, והבנין מעיד על עצמו שהוא עשרות רבות של שנים.
ובר מן דין אי אפשר בשוא"פ לחפור תחת קבר מבלי לפגוע במצבה המורחבת - שנראית שלמה לחלוטין. מה גם שלדברי פינטו המובאים לעיל הקבר הועבר למרוקו ואח"כ לישראל..
למי שיש טביעת עין אדריכלית/הנדסית לא גדולה מדי, מבין מיד שדברי פינטו הם חלומות .. ו.. כן, כסף...
 
חלק עליון תַחתִית