מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

אלי מאירי
הודעות: 71
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אלי מאירי » 28 יוני 2019, 07:46

שאלת תם:
אם אכן והורדוס הוסיף על ההר, והכותל הינו תוספת שנבנתה בסמיכות לכותל הקדום. האם אין בזה בכדי לקיים את ההבטחה שלא יחרב? והאם איננו 'שלא זזה ממנו שכינה'?

ערכים:


פיניפיני
הודעות: 173
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי פיניפיני » 28 יוני 2019, 09:25

סלע כתב:
05 יוני 2018, 01:07
האם יש מישהו שטוען שקבר דוד הוא באמת כזה..בלי שום ספק.
בזה אין ספק שיש ספק. ולכן ר' שמואל בזה נקט את הידוע לכל. שיחוס קבר דוד הוא לא מאומת, אולי ספק.

קבר דוד המלך.pdf

יש גם מהמהרי"ל דיסקין עדות בספר אדמת קודש להמגיד מוילקומיר לצערי אני לא מוצא אותו כעת, בכל מקרה ודאי שיש מקורות חזקים שטוענים באופן מוחלט שזהו מקום קבורת מלכי בית דוד ודוד בראשם, [אגב נדמה לי שזמיר כהן בספרו ארכיאולוגיה תנכי"ת טוען ומוכיח כנ"ל]
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 יוני 2019, 09:38

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 02:34
צדקת בשאלתך.
אכן. כותל הר הבית הדרומי שבו היה הסטיו המלכותי נחרב! כך גם הכותל הצפוני נחרב, ואגב הכותל הצפוני שימש גם ככותל של מצודת אנטוניה שהיתה דבוקה לכותל מצפון כדברי יוספוס לפביאוס.
ה'כותל הדרומי' הקיים מימי הורדוס הוא כותל התוספת שעשה הורדוס לצרכי ציבור, ואין שטחו מקודש בקדושת הר הבית.
כבוד הרב שאר לעמו 

אני שוב חוזר על הראשונות
הנה מצפון ודרום היו הרחבות לכולי עלמא 
אתה טוען שממערב לא היה הוספות 
אפשר לנסות להוכיח את זה משום שהשיעור מתאים לשיעור ת"ק אמה אמנם אינו מוכרח כי מידת האמה שנויה בויכוח 

אתה הבאת ראיה שאם לא כן בשביל מה בנה הורדוס כזה כותל בשביל להרויח עוד כמה אמות 
ואני לא מבין את הראיה 
הרי בכל מקרה הורדוס החליט שהוא בונה כותל חדש ולא משתמש בכתלים הישנים 
אם כן מה אכפת היה לו להרחיק את הכותל כמה אמות
ואמנם אין לנו הכרח שהיה הרחבות ממערב 
אבל מכל מקום אחר שבצפון ודרום היו הרחבות מנין לנו לומר בצורה החלטית שלא היו הרחבות 
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 11:40

איש ווילנא כתב:
28 יוני 2019, 09:38
כבוד הרב שאר לעמו 

אני שוב חוזר על הראשונות
הנה מצפון ודרום היו הרחבות לכולי עלמא 
אתה טוען שממערב לא היה הוספות 
אפשר לנסות להוכיח את זה משום שהשיעור מתאים לשיעור ת"ק אמה אמנם אינו מוכרח כי מידת האמה שנויה בויכוח 

אתה הבאת ראיה שאם לא כן בשביל מה בנה הורדוס כזה כותל בשביל להרויח עוד כמה אמות 
ואני לא מבין את הראיה 
הרי בכל מקרה הורדוס החליט שהוא בונה כותל חדש ולא משתמש בכתלים הישנים 
אם כן מה אכפת היה לו להרחיק את הכותל כמה אמות
ואמנם אין לנו הכרח שהיה הרחבות ממערב 
אבל מכל מקום אחר שבצפון ודרום היו הרחבות מנין לנו לומר בצורה החלטית שלא היו הרחבות 

ראשית, גם לדבריך אין קשר בין ההוספות המשמעותיות מצפון ודרום שהקיפום חומה, לבין הכותל המערבי שהתוספת בו מועטה.
אנו מוצאים שהורדוס לא בנה חומות רק לשם יופי אלא משום נחיצותן, ומשו"כ את החומה המזרחית החשמונאית הוא לא טרח לחדש, והיא על עומדה לפנינו.
היות וברור שהצכרא זה אבן השתיה, לא רק משום המסורת הברורה של רועי האומה, אלא משום שזה המקום הגבוה ביותר בהר, ואכן קה"ק היה הגבוה ביותר במקדש (ג' אצבעות מעל 'האוטם שש'), אזי אפי' נחליט שהאמה היתה רק 0.456 ס"מ הרי שמהחומה של הה"ב עד חומת ה'כותל המערבי החדש' תוספתו של הורדוס יישארו כמו 20 מטר בין כותל לכותל. מי בונה דבר אדיר מימדים ועצום שכזה שלא לצורך? (והרי חובה לבנות חומת אבני גזית להר הבית המקודש).
מה גם שדרשת חז"ל 'הנה זה עומד אחר כתלנו' מורה שהכותל עצמו מקודש, ואם היה נבנה בתופסת אינו מקודש, כי אם בקדושת העיר בלבד.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 11:49

יראתי בפצותי כתב:
28 יוני 2019, 03:28
אכתוב בקצרה: אורך הכותל כ-500 מטר, הרבה מעבר לחמש מאות אמה, (השאלה שאין מוסיפים על העזרות ידועה, וכנראה היה פנים מחיצה שחילקה בין השטח המקודש ללא מקודש). אין מסורת רציפה עליו, והוא לא היה מקום חשוב בימי הגאונים, כשרצו להתפלל הלכו להר הזיתים! מה שלא תתרץ תצטרך להודות - שהכותל עד יסודותיו נחפר בימי הורדוס ולא כמדרש שיר השירים שזה מימי דוד, שהכותל הוא קיר תמך חיצוני ולא מקירות בית המקדש, ואין צריך לומר שאינו מהעזרה, ושהכותל בחלק מארכו הוא אפילו לא כנגד האזור המקודש. סביר להניח שכמקום הקרוב להר הבית ושארית מימי המקדש התייחסו אליו כמקודש, ובצדק.
לגבי העדות של ר' מאשיל גלבשטיין. אני נוטה להתייחס בפקפוק לכל מיני עדויות כאלה, אין לזה כל טעם על פי הלכה, וכמובן אין זה מי"ג עיקרים ואף לא שדברי חז"ל אמת. ואף בדברי השל"ה שהביאו אין סתירה לדברי.
לגבי המטבעות, חפש ומצא. ומזה הוכיחו החוקרים שבניית הורדוס לא הושלמה בחייו אלא נסתיימה אחרי מותו, כמובן כחלק ממפעלו של הורדוס, כך שכל מה שהוספת בנושא לא רלוונטי. אף אחד לא טוען שזה מתקופה אחרת, ודאי שלא אחרי החורבן.
ואגב. המסורת העיקרית על המקום שהוא קיר העזרה, כיום זה אפילו לא אופציה עם היתכנות כלשהי, אז כדאי לדון בראיות כשהמסורת לא ברורה. המסורת היא שזה מקום תפילה כנראה מימי הראשונים, שמאחרי המקום עמד בית המקדש, ועל זה אין וויכוח. השאלה היא האם זה אותו הכותל המוזכר במדרש שיר השירים, אני מפקפק מאוד.
בעז"ה אמשיך להגיע כמנהגי לבוא להתפלל בכותל המערבי, ואצפה לבנין בית המקדש, ואז השאלה, היכן בדיוק הכותל המערבי שיסודותיו מדוד המלך ולא נחרב בשני החורבנות, תהיה חסרת רלוונטיות. אנחנו ניכנס פנימה ונתפלל כמובן בעזרה.
עירבת דברים רבים, שאין ביניהם קשר, וחלקם שיריים של ידיעות, ולשת מהן עיסה.
*אורכו של הכותל יותר מתק"א בציר צפון דרום משום הרחבת הורדוס. (אגב, הכותל המערבי בצפון אינו ארוך מעבר למקום הר הבית, שהרי בהמשכו לצפון הנהו חומת ה'בירה' = מצודת אנטוניה, ולא חומת ההחרבה הציבורית שהיתה בחלקה המזרחי צפוני, שלצפון העזרה).
*אין בשום מקום בחז"ל שהכותל המערבי (של בית שני שבנה הורדוס) הוא מימי דוד.
* לא שמענו ממנהג הגאונים שיש מקום לפקפק מהו הכותל, ואין כל הכרח מכך. הם הלכו לראות את הר הבית, וזה אפשרי רק ממקום גבוה כדוגמת הר הזיתים.
* סמוך לכותל בכל התקופה הערבית היו מבנים שהפריעו את הגישה אליו, והוא לא היה מתנוסס כהיום. (וכך היה גם מול כותל ההרחבה הדרומי, כבר בתקופת שושלת שלטון בית אומיא הערבי, בתקופה הערבית הקדומה). ולכן מיעטו אנשים לבוא לשם.
*שהכותל משמש קיר תמך כיום למילוי זה ברור, ויתכן שכך גם כבר עשו בימי שלמה ובית שני. אך בד בבד הוא גם כותל הר הבית המקודש.
אף אחד לא חשב שהוא כותל המקדש עצמו. [גם דברי הרדב"ז שהוא כותל העזרה אכן מוקשים, אך זו מחמת טעות אופטית, שהרי זה יוצר סתירה בדבריו, וכבר האריכו בזה רבות ואכ"מ].
*לא כל דבר שאינו מי"ג עיקרים הוא מפוקפק. הנושא היה שהוא רצה לחדש שמירה בה"ב ולא הסכימו עמו, אבל יסודו היה שהכותל הוא כותל הה"ב ולכן יש לשמור סביבו. והסכים עמו הגריל"ד שהמפקפק במסורת הכותל המערבי שהיה מקדוש כחלק מה"ב (או עזרה, ושוב, לא ניכנס לזה) אצל כל רועי ישראל, הריהו כאפיקורס.
(דברי השל"ה זה חלק ממסורת גדולי האומה. כי מכתבו קובע שהזיהוי של הה"ב וירושלים מדויק- שמשכך אין לחוש להתרחק מירושלים הרבה שמא בית המקדש והה"ב היו במקום שבו הולכים ביום בני אדם בשופי).
*לגבי המטבעות שספרת, היות וזה לא התפרסם בשום מקום רציני, ולמיטב ידיעתי זה פשוט חלום לא רציונלי, אנא אל תטיל עלי לחפש את הרוח דאשתקד, אלא הראה מקור לדבריך. נמקד את החיפוש: לדבריך יש ממצא שנחקר ותועד והעולה על הכתב, שתחת יסודות הכותל המערבי (לא סביבו למערב, אלא תחתיו עצמו), חפרו ומצאו מטבעות מאוחרים מימי הורדוס. אנא העלה אותו לפה או את ההפניה.
*שמעת פעם ידיעה שהרחוב ההורדיאני לא הושלם, כלומר זה שפונה ממחילות הכותל דהיום לכיון מערב, ועל סמך זה קבעת שהורדוס לא השלים פעלו. ובכן מה הקשר? הורדוס השלים פעלו (גם חסר הגייון לומר שלא השלים פעלו), והרחוב זה פיתוח מאוחר מעט יותר של גיא הטירופיון, אולי בימי אגריפס.


אמונת אומן
הודעות: 155
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמונת אומן » 28 יוני 2019, 11:53

מי שמעיז פניו לכתוב משפט כזה:

'בניהו בן יהודע ראש הגיבורים אשר לדוד מה מעשיו בגליל?? אולי זה ניצוץ ממנו של גדול הקבור שם.' 

בידיעה שהוא בר פלוגתא של האר"י הקדוש, תוך תירוץ שדוף שזה ניצוץ וכו' ה ולהעדיף סברת כריסו בגלל קושיה קטנה על דברי האר"י החי,
לא רק שאי אפשר להסתמך על' מומחיותו' בעניין קברים, אלא אף לעדות קידושין היה לנו לפוסלו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 11:55

אלי מאירי כתב:
28 יוני 2019, 07:46
שאלת תם:
אם אכן והורדוס הוסיף על ההר, והכותל הינו תוספת שנבנתה בסמיכות לכותל הקדום. האם אין בזה בכדי לקיים את ההבטחה שלא יחרב? והאם איננו 'שלא זזה ממנו שכינה'?
לא. כי 'לא זזה ממנו שכינה' הכוונה לכותל מערבי של מקדש שבו היתה שכינה, ולא קדושת ירושלים.


אמת מארץ תצמח
הודעות: 143
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 28 יוני 2019, 11:56

הרב מעשיל גלבשטיין מביא בשם המהרי"ל דיסקין  שמי שטוען שהכותל המערבי אינו מתקופת בית שני (כטענת האדריכל טובי שגיב) הוא אפיקורס. זה שונה מאוד מדברי הרב שאר לעמו.
ואדרבה מובא שם שהמהריל דיסקין אמר לו שהכותל המערבי אינו בכלל הת"ק אמה.
את זה אפשר לפרש או שהכוונה שעובי הכותל המערבי מגיע עד הת"ק אמה אבל לא כלול בת"ק אמה או שכוונתו שהיתה הרחבה מצד מערב הראייה שמביא שם רבי מעשיל שלדבריו המהרי"ל דיסקין קיבל אותה מתאימה יותר לפירוש השני.
לגבי המקווה שתחת עובי הכותל המערבי שם נמצאו גם מטבעות מזמן אגריפס השני היא עובדה ברורה מצולמת וכתובה . אם כי היא בדרום יחסית (איני זוכר כמה בדרום ויש לזה נפק"מ גדולה)


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 11:56

אמונת אומן כתב:
28 יוני 2019, 11:53
מי שמעיז פניו לכתוב משפט כזה:

'בניהו בן יהודע ראש הגיבורים אשר לדוד מה מעשיו בגליל?? אולי זה ניצוץ ממנו של גדול הקבור שם.' 

בידיעה שהוא בר פלוגתא של האר"י הקדוש, תוך תירוץ שדוף שזה ניצוץ וכו' ה ולהעדיף סברת כריסו בגלל קושיה קטנה על דברי האר"י החי,
לא רק שאי אפשר להסתמך על' מומחיותו' בעניין קברים, אלא אף לעדות קידושין היה לנו לפוסלו.
האר"י לא צריך לדידי. ומ"מ התמיהה המפליאה במקומה עומדת. ולכן הצעתי מה שהצעתי. נוח לך בשלך א-גזוענטע-רייד.
ובאופן כללי מומלץ לך פחות להתרגש, גם פה וגם בשאר הודעותיך בפורום


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 יוני 2019, 12:41

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 11:40
איש ווילנא כתב:
28 יוני 2019, 09:38
כבוד הרב שאר לעמו 

אני שוב חוזר על הראשונות
הנה מצפון ודרום היו הרחבות לכולי עלמא 
אתה טוען שממערב לא היה הוספות 
אפשר לנסות להוכיח את זה משום שהשיעור מתאים לשיעור ת"ק אמה אמנם אינו מוכרח כי מידת האמה שנויה בויכוח 

אתה הבאת ראיה שאם לא כן בשביל מה בנה הורדוס כזה כותל בשביל להרויח עוד כמה אמות 
ואני לא מבין את הראיה 
הרי בכל מקרה הורדוס החליט שהוא בונה כותל חדש ולא משתמש בכתלים הישנים 
אם כן מה אכפת היה לו להרחיק את הכותל כמה אמות
ואמנם אין לנו הכרח שהיה הרחבות ממערב 
אבל מכל מקום אחר שבצפון ודרום היו הרחבות מנין לנו לומר בצורה החלטית שלא היו הרחבות 

ראשית, גם לדבריך אין קשר בין ההוספות המשמעותיות מצפון ודרום שהקיפום חומה, לבין הכותל המערבי שהתוספת בו מועטה.
אנו מוצאים שהורדוס לא בנה חומות רק לשם יופי אלא משום נחיצותן, ומשו"כ את החומה המזרחית החשמונאית הוא לא טרח לחדש, והיא על עומדה לפנינו.
היות וברור שהצכרא זה אבן השתיה, לא רק משום המסורת הברורה של רועי האומה, אלא משום שזה המקום הגבוה ביותר בהר, ואכן קה"ק היה הגבוה ביותר במקדש (ג' אצבעות מעל 'האוטם שש'), אזי אפי' נחליט שהאמה היתה רק 0.456 ס"מ הרי שמהחומה של הה"ב עד חומת ה'כותל המערבי החדש' תוספתו של הורדוס יישארו כמו 20 מטר בין כותל לכותל. מי בונה דבר אדיר מימדים ועצום שכזה שלא לצורך? (והרי חובה לבנות חומת אבני גזית להר הבית המקודש).
מה גם שדרשת חז"ל 'הנה זה עומד אחר כתלנו' מורה שהכותל עצמו מקודש, ואם היה נבנה בתופסת אינו מקודש, כי אם בקדושת העיר בלבד.
אני מתחיל מהטענה האחרונה אתה טוען מי בונה דבר אדיר מימדים שלא לצורך. אבל בכל מקרה הורדוס היה צריך לבנות כותל מערבי. וברגע שבנה כותל מערבי לחוץ בין הר הבית המקודש לתוספת לא הוצרך לכזה כותל אלא התחיל את הכותל הפנימי ממעלה ההר כמובן. כך שאין זה שלא לצורך אלא זה פטרו מלבנות כותל פנימי יותר. 

בענין הטיעון שהצכרא זה אבן שתיה משום שזה המקום הגבוה ביותר אני לא מבין כל כך את הטיעון הזה הרי בכל מקרה הצכרא אינה תואמת את הגדלים של קה"ק ובהכרח שהיו דברים נוספים שהגביהו וכיוצא בזה ואם כן מה ניתן להוכיח מזה  

אגב מה שהרדב"ז קיבל מסורת זו האם  זה לא משום שהוא קיבל את המסורת הערבית ??? [אתה טוען כאן הרבה שלא ניתן לסמוך על הרבה קביעות משום שנעשו בתקופה הביזנטית ועל ידי הערבים אני לא מבין אייזה תירוץ זה כל הארץ עברה בידים ביזנטיות ויכלו לעשות מה שלבם חפץ ובכל זאת יש ערך לדברייהם אין סיבה שיקבעו דברים נגד מה שהיה מקובל ולא שהם אמינים עלינו אבל באופן טבעי שמרו את מה שהיה קיים וכך הוא דרכו של שמות להשתמר] 

האם יש עוד משהו מרועי האומה מלבד הרדב"ז שקיבל מסורת זו על מקום קה"ק 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 יוני 2019, 12:49

נושא חדש.

משהו יודע מה הסיפור והרקע של המקום הנקרא בית האשה השונמית
[לא הייתי שם מעולם ואין לי מושג מזה רק ראיתי בפרסומים של הקופות צדקה]


המקים
הודעות: 4
הצטרף: 29 מאי 2019, 21:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי המקים » 28 יוני 2019, 13:15

האם למישהו יש מידע על קבר רבי יוסי הגלילי במושב דלתון?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 13:16

שונם ידועה ושמה עליה והשתמר בשם 'סולם', ומתאים למיקומה בנביא, ולממצאים בני התקופה.
לאחרונה מישהו אמר לי שנמצאו שרידי חומתה, שהרי היתה מוקפת חומה. אבל לא היה בידי לאשש זאת מחוסר זמן לברר.
ומשו"כ מחמירים לקרא מגילה ב' ימים בגבעת המורה - עפולה, הסמוכה לה.
הסטייפלער היה שולח לשם לתפילה, ולכן הגרח"ק אחריו, ומפה זה מתחיל בקופות הצדקה. אבל אין בידי מניין לו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 13:39

איש ווילנא כתב:
28 יוני 2019, 12:41
אני מתחיל מהטענה האחרונה אתה טוען מי בונה דבר אדיר מימדים שלא לצורך. אבל בכל מקרה הורדוס היה צריך לבנות כותל מערבי. וברגע שבנה כותל מערבי לחוץ בין הר הבית המקודש לתוספת לא הוצרך לכזה כותל אלא התחיל את הכותל הפנימי ממעלה ההר כמובן. כך שאין זה שלא לצורך אלא זה פטרו מלבנות כותל פנימי יותר. 

בענין הטיעון שהצכרא זה אבן שתיה משום שזה המקום הגבוה ביותר אני לא מבין כל כך את הטיעון הזה הרי בכל מקרה הצכרא אינה תואמת את הגדלים של קה"ק ובהכרח שהיו דברים נוספים שהגביהו וכיוצא בזה ואם כן מה ניתן להוכיח מזה  

אגב מה שהרדב"ז קיבל מסורת זו האם  זה לא משום שהוא קיבל את המסורת הערבית ??? [אתה טוען כאן הרבה שלא ניתן לסמוך על הרבה קביעות משום שנעשו בתקופה הביזנטית ועל ידי הערבים אני לא מבין איזה תירוץ זה כל הארץ עברה בידים ביזנטיות ויכלו לעשות מה שלבם חפץ ובכל זאת יש ערך לדבריהם אין סיבה שיקבעו דברים נגד מה שהיה מקובל ולא שהם אמינים עלינו אבל באופן טבעי שמרו את מה שהיה קיים וכך הוא דרכו של שמות להשתמר] 

האם יש עוד משהו מרועי האומה מלבד הרדב"ז שקיבל מסורת זו על מקום קה"ק 
אסביר. הורדוס לא היה חייב לבנות לא חומה ולא את הבית. הוא רצה לפארו ולכן בנאו מחדש.
יש הלכה פסוקה ברמב"ם (פ"ה מהב"ח ה"א): שהר הבית היה מוקף חומה (אף שאינו מעכב). והורדוס בנה הבית כלכתחילה ופשוט.
ממילא הכותל הוא כותל הר הבית שאם היה בונה חומה בפנים לא עושה עוד חומה בחוץ. וכ"ש אם היה משאיר החומה מבפנים לא היה עושה חומה נוספת מבחוץ.

הצכרא לא צריכה להיות בגודל קודש הקדשים. מרכז הסלע (בזמן המקדש - לא יודע אם לא עבר סיתותים עם השנים, ואולי לא) היה ג' אצבעות מעל האוטם. אוטם זה סלע טבעי. ומ"מ הסלע משתפל והלך עד שנהיה נמוך יותר מממילא זה רום גבהו. והכל ברור.

ברגע שהרדב"ז מוחלט לו להלכה שזו המסורה, וכן כבר צידד הכפתור ופרח, וכן השל"ה, זה מספיק. זו לא מסורת ערבית, אלא הנכרים בנו שם מקומות קדושים להם כבר סמוך לחורבן, בגלל שזה היה מקום המקדש.
לא יודע למה ירמזון דבריך שלטענתי לא סומכים על הביזנטים. תמיד צריך לבחון כל דבר. וכשהדבר מסתבר - למה לא?


אמונת אומן
הודעות: 155
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמונת אומן » 28 יוני 2019, 13:54

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 11:56
אמונת אומן כתב:
28 יוני 2019, 11:53
מי שמעיז פניו לכתוב משפט כזה:

'בניהו בן יהודע ראש הגיבורים אשר לדוד מה מעשיו בגליל?? אולי זה ניצוץ ממנו של גדול הקבור שם.' 

בידיעה שהוא בר פלוגתא של האר"י הקדוש, תוך תירוץ שדוף שזה ניצוץ וכו' ה ולהעדיף סברת כריסו בגלל קושיה קטנה על דברי האר"י החי,
לא רק שאי אפשר להסתמך על' מומחיותו' בעניין קברים, אלא אף לעדות קידושין היה לנו לפוסלו.
האר"י לא צריך לדידי. ומ"מ התמיהה המפליאה במקומה עומדת. ולכן הצעתי מה שהצעתי. נוח לך בשלך א-גזוענטע-רייד.
ובאופן כללי מומלץ לך פחות להתרגש, גם פה וגם בשאר הודעותיך בפורום
קודם כל חלקת על האר"י בשאט נפש, ואח"כ הואלת להציע הצעתך. 
פחות להתרגש, במילים אחרות, להיות אדיש למטילי מום בקדשים. 
אם היו קוטלים כך את דברי אביך היית מתרגש. 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 14:06

לא הייתי אומר, אבל כשאתה חוזר על פניני השפר שלך, אשכילך - שרגשות 'חסידיים' מקומם לא יכירנו בבירור האמת, הם זרים לאמת לפעמים.
ואולי טרם תקפוץ בראש שוב, ראה שכבר נידון הדבר הזה למעלה viewtopic.php?f=45&t=2384#p27289


היות וגם לעיל קיצרתי, אציין בכאן שבניהו היה גר ב'קבצאל' (שמוא"ב כג כ, ובכל המפרשים), עיר בדרום יהודה (יהו' טו כא).
הוא גם היה כהן (דבהי"א יב כח, ובמפרשים שם), אך גר ב'קבצאל' אף שלכאו' איננה מנויה כעיר לוים. ושרת כשר הצבא של שלמה.


אמונת אומן
הודעות: 155
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמונת אומן » 28 יוני 2019, 15:01

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 14:06
לא הייתי אומר, אבל כשאתה חוזר על פניני השפר שלך, אשכילך - שרגשות 'חסידיים' מקומם לא יכירנו בבירור האמת, הם זרים לאמת לפעמים.
ואולי טרם תקפוץ בראש שוב, ראה שכבר נידון הדבר הזה למעלה viewtopic.php?f=45&t=2384#p27289


היות וגם לעיל קיצרתי, אציין בכאן שבניהו היה גר ב'קבצאל' (שמוא"ב כג כ, ובכל המפרשים), עיר בדרום יהודה (יהו' טו כא).
הוא גם היה כהן (דבהי"א יב כח, ובמפרשים שם), אך גר ב'קבצאל' אף שלכאו' איננה מנויה כעיר לוים. ושרת כשר הצבא של שלמה.
עברתי על כל האשכול בטרם הגבתי, ואין כאן שום רגשות, אל תחנכני ואל תשכילי בהשכלתך

יש גישה מקובלת ביהדות מה נחשב בירור האמת. 

כאשר יש לנו קבלה מהאר''י הקדוש, קודם כל זוהי אמת מוחלטת. 
אם יש חולקים על האר"י, זו מחלוקת ככל מחלוקת בתורה. 
במקרה הזה אין מחלוקת ואפילו לא ראיה להיפך, ולו ראיה אקדמית או ארכאולוגית. 
כל מה שהבאת זו תמיהה מסברא.
אם היית בא כמקשה קושיא ומבקש הסבר, לחיי. 

על סמך תמיהה שייתכנו לה כמה וכמה תשובות, העזת פשוט לדחות את דברי האר"י הקדוש כאילו היה האר"י חברותא שלך בכולל. 
יש כאן חובת מחאה עפ"י דין, ומסורת בידנו שעל כגון דא מרן הגרי''ז היה פוסל לעדות, ויותר מכך. 

בקיאותך בתנ''ך והיסטוריה אינה מעמידה אותך כבר פלוגתא של האר"י הקדוש,
אפילו לא של השמש שלו. 
​​​​​
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 28 יוני 2019, 15:33

כשאני אומר שזה יתכן ניצוץ מנשמתו אין כאן כל דחיה, הגם שתוכל לדקדק בדקדוקי לשון שאין זה כך, אלא שאת שפת רח"ו גם אתה אינך מכיר.
וכשאפילו קושיא אינך רואה, זו הבעיה. נלאיתי להתכווח עמך. וקנאותך .. כנראה זו בעיה באפיקומנ'ס פסול לעדות זה בראש וראשונה מי שאין בו דעת, אז שוב, חדל נא מסגנונך המתלהם לא פה ולא בשאר הודעותיך בפורום


אמונת אומן
הודעות: 155
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמונת אומן » 28 יוני 2019, 15:41

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 15:33
. נלאיתי להתכווח עמך. וקנאותך .. כנראה זו בעיה באפיקומנ'ס פסול לעדות זה בראש וראשונה מי שאין בו דעת אז שוב חדל נא, מסגנונך המתלהם לא פה ולא בשאר הודעותיך בפורם
מסתמא רבים אלו שעמי מאלו שעמך, וחדל נא מלחלוק תארי דעת, אין זה סימן לבינה יתרה. 
 


נפתולי
הודעות: 192
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 28 יוני 2019, 15:55

המקים כתב:
28 יוני 2019, 13:15
האם למישהו יש מידע על קבר רבי יוסי הגלילי במושב דלתון?
מתוך אתר אהלי צדיקים: http://www.zadikim.com/index.asp?catID=70482&siteLang=3
עולי הרגל ומקורות
מקום מנוחתו בדלתון בראש ההר[1]:
"וישאוהו [את רבי אליהו גאון] כל ישראל במשא הכתף ולא על סוסים, מהלך שלושת ימים, להר הגליל, לדלתן. ויקבר בראש ההר, אצל ר' יוסי הגלילי... וכל ישראל הספידוהו וקרעו בגדיהם כולם, ויחגרו שקים וישבו לארץ... כי ירד מראשותם ועטרת תפארתם". [מגילת אביתר]
"ומשם [ממירון] שש פרסאות לעלמה[2], ושם כמו חמישים יהודים ובית הקברות גדול לישראל. ושם קבר רבי אלעזר בן ערך ורבי אלעזר בן עזריה וחוני המעגל ורבן שמעון בן גמליאל ורבי יוסי הגלילי[3]". [מסעות ר' בנימין]
"בדלתא, בתוך הכפר, ר' יוסי הגלילי". [תוצאות ארץ ישראל]
"דלאתה, שם סמוך לכפר קבורת ר' יוסי הגלילי ותלמידיו ז"ל בהר". [כת"י מוסקבה]
"בדלתא ר' יוסי הגלילי ור' הונא ור' המנונא". [איגרת ר' שלמה בן ר' שמעון דוראן]
"ונפן ונבא דלתא, ושם ר' ישמעאל ברבי יוסי בתוך גן אחד, ולמעלה בראש ההר ר' יוסי אביו. אין עליהם בנין, רק גל של אבנים". [רבי משה באסולה]
"דלאתה, שם קבורת ר' יוסי הגלילי בראש ההר למערב הכפר... ועל כל אחד ציון נאה שמדליקין בו שמן כשהולכין להשתטח על קברם". [איגרת יחוס האבות מאלמוני; בשינוי קל: איגרת מספרת יחסותא דצדיקיא]
"בדלתא ר' יוסי הגלילי, ור' אלעזר[4] בנו בהר, ור' הלל[5] בבית ועליו עמוד שיש".[אלו יחוסי הצדיקים ז"ל וציונם]
"דלאתא, שם קבורת ר' יוסי הגלילי ור' ישמעאל בנו ור' הלל, ואין זה הלל הזקן, ור' יוסי בן קסמא". [יחוס הצדיקים]
"ומשם לר' יוסי דמן יוקרת. ומשם להלל ושמאי ור' שמעון בן יוחאי ור' אלעזר בנו ור' יוסי בן קיסמא ור' פנחס בן יאיר, ומשם לר' יוסי הגלילי". [ספר החזיונות]
"דלאתא, למעלה מהכפר, בראש ההר, שם קבור רבי יוסי הגלילי ועליו ציון ואילן זית, וסביבו גדר". [גלילות ארץ ישראל / איגרת הקודש; שבחי ירושלים; זכרון בירושלים; בשינויים קלים: שערי ירושלים; מבשרת ציון; תפארת ירושלים]
"ולצפון [הכפר], הר גדול הנקרא הגליל העליון, על ראש ההר נקבר ר' יוסי הגלילי, וציון בנוי עליו וחומה סביבו". [ידי משה]
"דלאתא, קרוב לצפת שעה וחצי, בראש ההר קבור ר' יוסי הגלילי ובנו ר' אלעזר".[מסעות משה]
"מעלמא לדלתא חצי פרסה... שם קבר ר' יוסי הגלילי ור' ישמעאל בנו ור' הלל, ואין זה הלל הזקן, ור' יוסי בן קיסמא". [טוב ירושלים]
 
גדולים צדיקים במיתתם
סגולות על קברי הצדיקים
"ובכל הסביבה כרמים לרוב, והישמעאלים מכניסים את הגפנים לחצר ר' יוסי הגלילי, ולא יעיז אדם לקחת משם מה שאינו שלו, אלא איש את שלו לוקח". [ידי משה]

[1] בפי הערבים: שיח' יוסוף או שיח' עלי; אמנם, אילן [תשנ"ז, עמ' 285] כותב שבמפת הסקר הבריטי של PEF מסומן בדלתון קבר שיח' אחמד אל קאסם, "ונראה שהכוונה לקבר יוסי הגלילי", או שזהו קבר ר' אליהו גאון, וקברו של ר' יוסי מעל המערה, ראה להלן.
[2] מסתבר שר' בנימין מטודלה לא חילק בין דלתון לעלמה מפאת הקירבה בין הכפרים, ואין לומר שהוא חולק על מסורת קברו של ר' יוסי הגלילי בדלתון. כמו כן, בחלק מכתבי המסעות שיובאו בהמשך מצויינים קברים שבין עלמה לדלתון (כגון מערת הבבלים) כאילו היו בדלתון עצמה, ראה בפרק עלמה.
[3] קבורת ר' יוסי הגלילי בדלתון נזכרת בסתמיות במסע דפלסטינא, על ידי רבי משה חיים קאפסוטו ובקברי אבות.
[4] קבורת רבי אליעזר בן רבי יוסי הגלילי בדלתון נזכרת בסתמיות על ידי רבי משה חיים קאפסוטו.
[5] קבורת ר' הלל בדלתון נזכרת בסתמיות על ידי רבי משה חיים קאפסוטו.
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 28 יוני 2019, 16:04

פיניפיני כתב:
28 יוני 2019, 09:25
[אגב נדמה לי שזמיר כהן בספרו ארכיאולוגיה תנכי"ת טוען ומוכיח כנ"ל]

הערה צדדית, כמדו' שכדאי להוסיף הרב


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 יוני 2019, 17:43

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 13:39
איש ווילנא כתב:
28 יוני 2019, 12:41
אני מתחיל מהטענה האחרונה אתה טוען מי בונה דבר אדיר מימדים שלא לצורך. אבל בכל מקרה הורדוס היה צריך לבנות כותל מערבי. וברגע שבנה כותל מערבי לחוץ בין הר הבית המקודש לתוספת לא הוצרך לכזה כותל אלא התחיל את הכותל הפנימי ממעלה ההר כמובן. כך שאין זה שלא לצורך אלא זה פטרו מלבנות כותל פנימי יותר. 

בענין הטיעון שהצכרא זה אבן שתיה משום שזה המקום הגבוה ביותר אני לא מבין כל כך את הטיעון הזה הרי בכל מקרה הצכרא אינה תואמת את הגדלים של קה"ק ובהכרח שהיו דברים נוספים שהגביהו וכיוצא בזה ואם כן מה ניתן להוכיח מזה  

אגב מה שהרדב"ז קיבל מסורת זו האם  זה לא משום שהוא קיבל את המסורת הערבית ??? [אתה טוען כאן הרבה שלא ניתן לסמוך על הרבה קביעות משום שנעשו בתקופה הביזנטית ועל ידי הערבים אני לא מבין איזה תירוץ זה כל הארץ עברה בידים ביזנטיות ויכלו לעשות מה שלבם חפץ ובכל זאת יש ערך לדבריהם אין סיבה שיקבעו דברים נגד מה שהיה מקובל ולא שהם אמינים עלינו אבל באופן טבעי שמרו את מה שהיה קיים וכך הוא דרכו של שמות להשתמר] 

האם יש עוד משהו מרועי האומה מלבד הרדב"ז שקיבל מסורת זו על מקום קה"ק 
אסביר. הורדוס לא היה חייב לבנות לא חומה ולא את הבית. הוא רצה לפארו ולכן בנאו מחדש.
יש הלכה פסוקה ברמב"ם (פ"ה מהב"ח ה"א): שהר הבית היה מוקף חומה (אף שאינו מעכב). והורדוס בנה הבית כלכתחילה ופשוט.
ממילא הכותל הוא כותל הר הבית שאם היה בונה חומה בפנים לא עושה עוד חומה בחוץ. וכ"ש אם היה משאיר החומה מבפנים לא היה עושה חומה נוספת מבחוץ.

הצכרא לא צריכה להיות בגודל קודש הקדשים. מרכז הסלע (בזמן המקדש - לא יודע אם לא עבר סיתותים עם השנים, ואולי לא) היה ג' אצבעות מעל האוטם. אוטם זה סלע טבעי. ומ"מ הסלע משתפל והלך עד שנהיה נמוך יותר מממילא זה רום גבהו. והכל ברור.

ברגע שהרדב"ז מוחלט לו להלכה שזו המסורה, וכן כבר צידד הכפתור ופרח, וכן השל"ה, זה מספיק. זו לא מסורת ערבית, אלא הנכרים בנו שם מקומות קדושים להם כבר סמוך לחורבן, בגלל שזה היה מקום המקדש.
לא יודע למה ירמזון דבריך שלטענתי לא סומכים על הביזנטים. תמיד צריך לבחון כל דבר. וכשהדבר מסתבר - למה לא?ל
לא נתכוונתי לומר אלא שגם אם מרחיבים את הכותל המערבי כיון שעיקרו קיר תמך הרי לא הוצרך לבנות שני כתלים שלמים אלא בפנים די היה לבנות כותל שהקרקעית שלו למעלה במעלה ההר 

 


אמת מארץ תצמח
הודעות: 143
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 28 יוני 2019, 18:14

בפנים אפשרי להשאיר את הכותל הקיים בלי להרוס אותו כמו שהכותל המזרחי נותר על כנו.

פרשנות נוספת היא שהיתה הרחבה והיא היתה הרחבת הסטווים הצמודים לכתלים


אלי מאירי
הודעות: 71
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי אלי מאירי » 28 יוני 2019, 19:05

שאר לעמו כתב:
28 יוני 2019, 11:55
אלי מאירי כתב:
28 יוני 2019, 07:46
שאלת תם:
אם אכן והורדוס הוסיף על ההר, והכותל הינו תוספת שנבנתה בסמיכות לכותל הקדום. האם אין בזה בכדי לקיים את ההבטחה שלא יחרב? והאם איננו 'שלא זזה ממנו שכינה'?
לא. כי 'לא זזה ממנו שכינה' הכוונה לכותל מערבי של מקדש שבו היתה שכינה, ולא קדושת ירושלים.
הרי אם היו מוסיפים טיח לכותל המערבי ודאי היה נחשב לחלק מהכותל. ומי יימר שכשמוסיפים עוד שכבת הגנה ועיבוי לא נחשב לחלק מהכותל.
אמנם יתכן שאין לו קדושת הר הבית, אבל תיתכן בו השראת השכינה. דלא גרע מהשראת השכינה בקברות הצדיקים, שהוא מקום טומאה (בפשוטו). ואכו"כ.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 29 יוני 2019, 22:59

הנידון התפזר מעט.
כו"ע מודים שהמסורת שלנו שאבן השתיה שעליה עמד הארון היא הצכרא (זה גם מוכרח ארכיאולוגית וטופוגרפית לאור מסכת מידות ועדות יוספוס פלביאוס, ללא שום אפשרות להציע אחרת, אך לא זה הנושא).
משכך, וממרכז קה"ק עד לחוץ חומת עזרה הוא 20 מטר לפני האמה הקטנה, אח"ז היה שטח הר הבית מיעוטו מן המערב נניח 90 אמות, ואחריו חומת הר הבית, ס"ה 64 מטר, ונשאר עד חוץ לחמה הנוכחית 42 מטר).
לעשות חומה אדירה של הר הבית (ה' אמות), ולאחר עוד 40 מטר חומה אדירה של הכותל הקיים לפנינו, זה חסר הגיון.
שלא לדבר שאם אנחנו מודדים לפי האמה הגדולה כמובן שהכותל מחויב להיות קיר הר הבית. ומעניין ש-3 השערים הקיימים מימי הורדוס, הינם בדיוק 10 אמות לפי המידה הגדולה.

את שתי ההצעות שאחרי תגובת איש וילנא, בעניי לא הבנתי.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 29 יוני 2019, 23:06

שאר לעמו כתב:
29 יוני 2019, 22:59

מה בקשר לעיר דוד שכתבת במקום אחר שאין עליו דיון שהוא במקום שמציינים אותו החוקרים היום ולא במקום המקובל במסורת הישנה 
ראיתי מאמר מארכיאולוג חרדי בטח אתה מכיר אותו שמתעקש להעמיד אותו במקום המקובל לפי המסורת לי אישית אין מושג בענינים אלו רק ליקוטים מכאן ולכאן 
מה הם יסודי טיעוניך בענין 
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 29 יוני 2019, 23:16

מה שציינת שיש מאמר ממישהו חרדי - אינני מכיר.
אני מניח שהנקודה העיקרית של המאמר הוא היכן קבר דוד המלך, שבפסוק כתוב שנקבר בעיר דוד.

1. בפסוקים בנחמיה מוכח שהעופל הוא המשך החומה המזרחית של ירושלים. העופל מוכר גם ע"י יוספוס פלביאוס, היכן שהוא מזוהה כיום בחפירות שלדרום הר הבית.
2. כתובת השילוח שחפרו בוני חזקיה המלך נמצאה באתרה בעיר דוד, ומוצגת באיסטנבול.
3. הגמרא אומרת שמחילה היתה מקברי מלכי בית דוד עד נחל קדרון, שלכן טומאה יוצאה ולא מטמאה העיר. כמובן שאם המדובר על עיר דוד, אין משמעות לדברי הגמרא במציאות.

אם הנושא לגבי ירושלים המקודשת מדאו', גם העיר העליונה התקדשה בימי בית ראשון.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 29 יוני 2019, 23:33

כותב המאמר הוא מאיר קוזניץ לא יודע בדיוק מהו
בדקתי שם עוד פעם. בקשר לטענה שלך על העופל וכן על הטענה מהגמ' לא ראיתי התיחסות. אולי יש עוד מאמרים צריך לבדוק
בקשר לטענה על הכתובת השילוח הוא טוען בתוקף שהוא בדק את זה ואין שם שום התייחסות לחזקיהו


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1637
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 29 יוני 2019, 23:38

בהקשר לבניית האמה ע"י חזקיהו, ראה מלכ"ב כ כ: 'ויתר דברי חזקיהו וכל גבורתו ואשר עשה את הברכה ואת התעלה ויבא את המים העירה הלא הם כתובים על ספר דברי הימים למלכי יהודה'.

אני מעריך את יר"א ר' מאיר קוז'ניץ לרפו"ש, אבל לא תמיד הוא צודק, וגם הפעם לא.. זה לא מבוסס סתם משאלות לב (זה נמצא בקובץ המחדשים שלו תחת השם הרצאה 1).
ישנם דברים חשובים שהוא עורר והראה לנכון, ובה במידה כאלו שלא.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 451
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 29 יוני 2019, 23:40

שאר לעמו כתב:
29 יוני 2019, 23:38
בהקשר לבניית האמה ע"י חזקיהו, ראה מלכ"ב כ כ: 'ויתר דברי חזקיהו וכל גבורתו ואשר עשה את הברכה ואת התעלה ויבא את המים העירה הלא הם כתובים על ספר דברי הימים למלכי יהודה'.

אני מעריך את ר' מאיר קוז'ניץ לרפו"ש, אבל לא תמיד הוא צודק..
לא הבנתי. הוא טוען שבכתובת שמצאו לא מוזכר את חזקיהו ואין בכתובת שמצאו שום סיוע לכך שזהו נקבת חזקיהו 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים