מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 24 אוקטובר 2019, 12:59

י'שי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:39
נפתולי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:07
וכבר נסיתי כמה נסיונות וחקרתי בתכלית החקירות, ומצאתי דבריו כנים ואמתיים, ואין להאריך בזה עתה, כי הם דברים נוראים ונפלאים ולא יכלם ספר:
??
מה הם הנסיונות והחקירות??
וכן מה זה מתרץ את שאלתי על קבר אביי ורבא (שהוספת את שאלתי זו בציטוטך) ??
מריהטא דלישנא משמע שהוא ניסה וחקר האם אכן הקבר הוא במקומו האמיתי. אלא שאין לנו מושג כיצד עשה את אותם חקירות ונסיונות. יתכן שמדובר בדרך שמיימית ע"פ קבלה ויתכן שגבה עדויות של זקנים וכדו'.
השאלה על קבר אביי ורבא אפשר לשאול על הרבה קברים שגילה האריז"ל כיצד הם מגיעים לגליל, והתשובה לכך היא אחת, שאין אחר דברי האריז"ל כלום. זאת אומרת שאביי ורבא אכן קבורים שם.
כיצד הם הגיעו לשם, אפשר לשער כל מיני השערות, למשל שהביאו אותם בארונות מחו"ל, כפי שמצאנו בכמה מקומות, כמו בבית שערים ואכמ"ל. וכן יתכן שבסוף ימיהם עלו לאר"י.
שערי השערות לא ננעלו, אולם דברי רבינו האריז"ל לעולם עומדים.
 

ערכים:


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 אוקטובר 2019, 13:08

דברי האריז"ל יכולים להיות גם בשפה שאנחנו רואים אותה לכאו' כפשוטה ומבנת לנו, אך באמת יתכן שלא לכך התכוון בדיוק, וכידוע שהסגנון שלו שונה, והוא מעין משלים.
לא מחייב שתמיד, אבל בהחלט צריך לדעת זאת


בלוי
הודעות: 6
הצטרף: 15 אוגוסט 2019, 12:23
סטטוס: מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי בלוי » 24 אוקטובר 2019, 13:48

י'שי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:39
נפתולי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:07
וכבר נסיתי כמה נסיונות וחקרתי בתכלית החקירות, ומצאתי דבריו כנים ואמתיים, ואין להאריך בזה עתה, כי הם דברים נוראים ונפלאים ולא יכלם ספר:
??
מה הם הנסיונות והחקירות??
וכן מה זה מתרץ את שאלתי על קבר אביי ורבא (שהוספת את שאלתי זו בציטוטך) ??

על מי הסימן שאלה 
על המהרח"ו?


לבי במערב
הודעות: 100
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי לבי במערב » 24 אוקטובר 2019, 21:42

י'שי כתב:
24 אוקטובר 2019, 11:23
א. דרך אגב כמה שזכור לי יש עוד גירסא לא כ"כ ידועה לקבר הרמב"ן והיא בחיפה תחת פסי הרכבת.
מה הכוונה?!


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 אוקטובר 2019, 02:10

הגירסא הזו מהימנה יותר מכל גירסא אחרת שקיימת, והיא האמת. כי זו עדות מתלמיד הרמב"ן עצמו, ששמו נעלם.
וכפי שכתב בקונטרסו/אגרתו: 'תוצאות א"י', הנדפס גם כנספח לספר כפתור ופרח, מהדו' ביהמ"ד להלכה בהתיישבות, בכרך ב' עמ' תמ"ב, טור א. ובהערה 18 שם.

ולצד פסי הרכבת, הכוונה למטה יותר מבית הקברות מהתקופה הבריטית, הוא בית הקברות העתיק מעולם. כידוע.

ולכן פשוט שגם קברו של רב אבדימי דמן חיפה אינו במקום שבו מראים כיום את ציונו.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 25 אוקטובר 2019, 15:12

לבי במערב כתב:
24 אוקטובר 2019, 21:42
י'שי כתב:
24 אוקטובר 2019, 11:23
א. דרך אגב כמה שזכור לי יש עוד גירסא לא כ"כ ידועה לקבר הרמב"ן והיא בחיפה תחת פסי הרכבת.
מה הכוונה?!
אכן המערה נמצאת "מתחת פסי הרכבת" ממש
כשבנו את פסי הרכבת הצליחו בס"ד לפעול שלא יפגעו במערה, והפסים עוברים על גשר מעל המערה.
כשנמצאים בתוך המערה שומעים כל כמה דקות כעין רעידת אדמה ורעש חזק כתוצאה ממעבר רכבות מעל המערה
 


לבי במערב
הודעות: 100
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי לבי במערב » 25 אוקטובר 2019, 16:32

ווידאו שלא יהא חשש טומאת כהנים?


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 27 אוקטובר 2019, 00:48

לבי במערב כתב:
25 אוקטובר 2019, 16:32
ווידאו שלא יהא חשש טומאת כהנים?
כמובן. זה היה בפיקוח של אתרא קדישא.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 27 אוקטובר 2019, 01:07

נפתולי כתב:
27 אוקטובר 2019, 00:48
לבי במערב כתב:
25 אוקטובר 2019, 16:32
ווידאו שלא יהא חשש טומאת כהנים?
כמובן. זה היה בפיקוח של אתרא קדישא.
בבית הקברות העתיק הנ"ל שכמובן יושב לא רק על פסי הרכבת, אין לנו שום ידיעה על זהות הנקברים, היכן קיברם.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 27 אוקטובר 2019, 01:14

שאר לעמו כתב:
27 אוקטובר 2019, 01:07
נפתולי כתב:
27 אוקטובר 2019, 00:48
לבי במערב כתב:
25 אוקטובר 2019, 16:32
ווידאו שלא יהא חשש טומאת כהנים?
כמובן. זה היה בפיקוח של אתרא קדישא.
בבית הקברות העתיק הנ"ל שכמובן יושב לא רק על פסי הרכבת, אין לנו שום ידיעה על זהות הנקברים, היכן קיברם.
התכוונתי רק על פסי הרכבת. לגבי שאר הכבישים מסביב לבית הקברות העתיק יש פרסומים בנושא של "איגוד טהרת כהנים", והם מסמנים כאסור לכהנים את הכביש שמצפון לבית הקברות, דהיינו הכביש הצמוד לפסי הרכבת. ואילו הכביש מדרום לבית הקברות, דהיינו הכביש הצמוד למבנה קבר רבי אבדימי, מותר לכהנים.
 


סוקרטס האחר
הודעות: 31
הצטרף: 09 דצמבר 2018, 03:01
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי סוקרטס האחר » 27 אוקטובר 2019, 08:11

זרייר-קטן כתב:
04 יוני 2018, 21:30
יש להאריך בנושא זה הרבה אשתדל מדי פעם להעלות על מקומות מסויימים שמצויינים למקומות קדושים או כציון או קבר של רב מסויים שאינו נכון וכדומה. מי שיש לו חידושי מילין בזה הענין יזכה את כולנו.

אפתח בקבר רחל אשת רבי עקיבא בטבריא - הדבר ברור ללא ספק שאינה קבורה שם כלל עד לפני שלושים שנה המקום היה מצויין למקום קבר של ערביה כבודה (שיכי'ת) עד שבא מישהו מסויים והחליט להכריז על המקום כקברה של רחל אשת רבי עקיבא ולפתחו לכל מיני מטרות. עד היום הזה המקום שם בכלל בבעלותו של הוואקף (בעלי הר הבית). בעיני ראיתי את הזמן ששמו שם את הצינור של המים המוכרז כיום כמעיין של ישועות שבקע מן האדמה בדיוק במקום קברה...

אני לא יודע אבל אני חושב שבגלל שטבריה עברה מאז האר"י כמה רעידות אדמה גדולות מאוד כל הקברים זזו ממקומם ולא רק כמה מטרים,ואם זה נכון מה הדין בכה"ג בדיני טומאה לכהנים


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 27 אוקטובר 2019, 08:58

השייכ'ית זזה ממקומה?


י'שי
הודעות: 127
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי י'שי » 27 אוקטובר 2019, 09:45

בלוי כתב:
24 אוקטובר 2019, 13:48
י'שי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:39
נפתולי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:07
וכבר נסיתי כמה נסיונות וחקרתי בתכלית החקירות, ומצאתי דבריו כנים ואמתיים, ואין להאריך בזה עתה, כי הם דברים נוראים ונפלאים ולא יכלם ספר:
??
מה הם הנסיונות והחקירות??
וכן מה זה מתרץ את שאלתי על קבר אביי ורבא (שהוספת את שאלתי זו בציטוטך) ??

על מי הסימן שאלה 
על המהרח"ו?


הסימן שאלה לא בתור זלזול איך אמר זאת.
אלא כתלמיד השואל.
ועל מה יצא הקצף???
וגם על המהרח"ו מותר לשאול איך בדק.
אם הגמ' שואלת על דוד המלך 'ודוד מי הוה ידע'.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 29 אוקטובר 2019, 22:16

נפתולי כתב:
22 אוקטובר 2019, 23:18
ברצוני להתייחס ולהעיר במספר נקודות העולות מהמאמר:
1. בקשר לקבר רבי אלעזר בן ערך, הסיפור שהוא מספר לא נכון בעליל (ויתכן שהמספר התבלבל עם קבר אחר הנמצא בחוץ). אני עצמי כבר הייתי בקבר הזה לפני יותר משלושים שנה ושום דבר לא השתנה בחצר הקבר חוץ מהתקרה. כל החידושים שעשו בני המושב ידועים, והם נמצאים אך ורק מחוץ לחצר הקבר. דהיינו, הקבר של רבי אלעזר בן ערך הוא היחידי שהוא כן נכון במתחם הזה. ויש על זה גם הרבה מקורות ועד היום אף אחד לא פקפק על קבר זה.
2. כמי שמכיר היטב את בית הקברות של צפת, וגם המסמכים היחידים ששרדו, זו הפתעה מוחלטת לקרוא על מפה עתיקה מלפני 400 שנה, מפה מסודרת של כל הקברים. הייתי שמח להשקיע מאמצים כדי לראותה. כמו כן הסיפור של הבבא סאלי שנכנס לתוך מערת האריז"ל, לא שמעתי עד היום, וככל הידוע לנו האריז"ל לא נקבר במערה אלא בקבורת שדה רגילה כפי שרואים כיום מלמעלה. אדרבה, אם יש מקור לסיפור הבבא סאלי אשמח לבררו.
3. בנוגע לטבריה, כותב המאמר מפקפק על קבר רבי מאיר בעל הנס וגם על קבר הרמב"ם. יש לציין כי בשער הגלגולים למהרח"ו הוא מאשר את שני הקברים הללו בשם האריז"ל. מצער שהכותב מצטט רק חלקית את לשון האריז"ל לגבי רבי מאיר שהאריז"ל אישר שהוא אכן קבור מעומד, והתעלם מהקטע הקודם בו מאשר האריז"ל את עצם הדבר שהוא קבור בטבריה ליד מרחצאות חמי טבריה.
4. המכתב של בי"ד הרב אתרוג בנוגע למירון, לרוב הדיעות כוונתם לכביש סמוך למקום האידרא על אם הדרך בין צפת למירון, שם אכן נמצאו קברים רבים ואף צויין הדבר על קיר הכביש עד היום. במירון לא היה ידוע שום בית קברות חוץ מבית הקברות הקטן ליד קרית הרשב"י בו קבורים גם הרוגי המפולת של תרע"א. הכביש של אלנבי לא גילח שום בית קברות. אכן מערות קבורה מזמנים קדומים מופיעים בשפע באיזור, אבל לא בית קברות.
5. כמה מגוחך לצטט בסוף המאמר את דברי המהרי"ל דיסקין בחומרת מי שמפקפק על קברי צדיקים המקובלים משנות דור, בעוד לכל אורך הכתבה הוא מפקפק ללא הרף על הרבה קברי צדיקים מקובלים שיש עליהם מקורות נאמנים. כמו קבר רבי אלעזר בן ערך, קברי הסנהדרין, רבי מאיר בעל הנס, הרמב"ם ועוד.
בקשתי תגובתו של הרב דרילמן, ולהלן תשובתו בקיצור.
כשלעצמי לא היה לי עדיין פנאי לבחון את הדברים. ראיתי שהוא מביא מקדמונינו. ויש לדעת שספרו של הרב הרצברג טוב ממנו, ויש מקום לעיין גם שם.

שבוע טוב
בדרך כלל אדם שטוען שהתבלבלתי עם קברים, אני ועוד שלושה אנשים שהיו איתי צילמו ותיעדו הכל, קשה לי לדון בכך.
אבל לכבודך אשיב.
אצרף לך העתק מספר קדמונינו וצורת הקבר של רבי אלעזר בן ערך שהוא במקור לא רחוק משם, אך לאחר השינוי עשו לקבר הבודד שינוי השם ושמו עליו מצבה חדשה בכיתוב רבי אליעזר בן הורקנוס.

ואצרף לך כיתוב מהידברות  איך בונים ומחליטים על קברים.
אגב הרה"ג בן ציון מוצפי יוצא במלחמה נגד כל הקברים שאני כתבתי ועל עוד הרבה. לאחרונה קיבלתי דרשות שלו בנושא. אני עוד עדין לעומתו.

 
מאתר הדברות:
סיפורי צדיקים
בעקבות הקברים האבודים: ראיון עם הרב בצרי
 
הם מסתובבים ברחבי הארץ, מצוידים במפות, קטעי תפילה וצוות צילום, מסתכנים בכניסה לכפרים ערביים ושטחים דרוזיים, ומוכנים אף להגיע לאתרים נידחים בהם שורצים נחשים ועקרבים. מה הם מחפשים? מסתבר, שכבר למעלה משנה הרב יצחק בצרי וצוות הפקה צמוד מטעם ערוץ הידברות מחפשים - לא פחות ולא יותר – קברי צדיקים שלא נתגלו עד היום. למה הם? מי ביקש מהם? ושאלת השאלות... מה הם מצאו שם? 
 
י"ח חשון התשע"ד | 22.10.13 | 08:57
 
סיפור בעלמא
ממש לאחרונה צולם פרק מיוחד בקברו של רבי עזריה שבמושב עלמא. כמו שכבר הזכרנו - לכל פרק סיפור מיוחד, אבל לפרק זה סיפור מיוחד במינו. הכל מתחיל ונגמר במסע מעניין של בחור בשם שלמה ארוש. שלמה זה (נקרא לו שלומי), 32, הינו בחור שומר מסורת, קובע עיתים לתורה, ומתגורר בקרית מוצקין. לשלומי תחביב מיוחד ומעניין - ביקור בקברות צדיקים. הוא מסוגל להקיף כמה וכמה קברי אבות ביום אחד.
 
במהלך אחת הפעמים הגיע לעלמא. היה זה לפני כשנה. הוא התפלל שם מול שישה קברי אבות, ביניהם רבי עזריה ורבי אליעזר בן עזריה. כל ששת התנאים הקבורים במקום הינם תלמידים של רבי יוחנן בן זכאי.
 
"כשהתפללתי", מתחיל שלומי את סיפורו, "שמתי לב שעל קברו של רבי עזריה אין מצבה. יתרה מזאת, זהו שטח חקלאי ובו פרות וכבשים מסתובבים ומשליכים גלליהם על הציון ממש". שלומי הזדעזע לנוכח המראה המחולל. "לא ידעתי מה לעשות ולמי לפנות", משחזר שלומי את תחילת המסע שהסתיים רק לאחרונה, "אבל החלטתי בליבי שאם ה´ יזכה אותי, אבנה לצדיק מצבה". שלומי, שעבד אז כמנהל לקוחות עסקיים בחברת מירס, צד את אחד מלקוחותיו, קבלן במקצועו, לטובת העניין. הוא התייעץ עם אותו קבלן גדול, והלה הפנה אותו לקבלן נוסף בשם סופר מצפת. האחרון קישר אותו עם רפי ויהוא, צמד רעים שכבר זכו לבנות מצבות נוספות באותו אזור, והללו נעתרו ברצון לסייע בכל דבר ועניין (עד עצם היום הזה).
 
מקום הקבורה אותר במדויק, במעמד מיוחד שכלל את הרב מרדכי ליכטנשטיין, מהוועד להצלת קדמונים בישראל, והבניה יצאה לדרך.
בחלום אדבר בו
 
בשבוע שהחלה הבניה, קיבל שלומי מסר מעולם האמת. "בחלום ראיתי את עצמי בתוך חדר", מספר שלומי, "מרים איזשהו כיסוי ורואה שני צדיקים שוכבים על הגב, כמו בשעת קבורה. הם היו יפיפיים, בעלי זקן לבן וארוך. פתאום אחד מהם פקח את עיניו, הסתכל עליי, והתרומם בחצי גופו העליון. לאחר מכן הסתכל על הצדיק השני, כאילו מסמן לו לקום גם כן, וגם הצדיק השני פקח את עיניו והתרומם. לפתע, הופיע אבי בחלום, ואחד הצדיקים ניגש לחבקו. לאחר מכן ניגש אלי ללחוץ את ידי. ´מי אתה?´, שאלתי. ´רבי עזריה´, ענה בפשטות... השני לא אמר את שמו, אך אני יודע שהיה זה בנו, רבי אליעזר, שקבור סמוך אליו (במרחק ארבעה מטרים)".
 
כמובן, שבעקבות החלום, שלומי קיבל יתר בטחון ומרץ להמשיך לבנות, אך ה´ רצה והתהליך קיבל תפנית מיוחדת. "לא עברו שבועיים", ממשיך שלומי בדרמתיות, "ופקח רשות הטבע והגנים הורה לנו שאסור לבנות כי זהו שטח מדינה. הפסקנו. תוך שבוע נוסף, הביאו לשם טרקטור והרסו את כל המבנה".
 
שלומי, שמתגורר בקרית מוצקין, כשעה וחצי נסיעה מעלמא, נאלץ להגיע למקום לא מעט פעמים בעקבות התקרית. הוא צלצל למנהל המקרקעין, אך לשווא. כל ניסיונותיו להסביר את עצמו ולנסות להשיג אישור עלו בתוהו. "בכיתי כל כך... לא ידעתי מה לעשות".
 
לאחר שהתאושש מהעניין, החליט לא לוותר בשום אופן. כך, הגיע שלומי פעם נוספת לעלמא, צילם את ההריסות במקום, ונסע לכל מי שרק חשב שיכול לעזור. בין היתר, הגיע להידברות, בכוונה לפרוס את סיפורו בפני הרב זמיר כהן. הרב, ששהה אז בחו"ל במסע הרצאות, התעדכן בסיפור מיד, ושלומי קושר מיידית עם הרב יצחק בצרי, שאמון על כל נושא קברות הצדיקים בהידברות. לאחר מכן הגיע שלומי גם לחברי הכנסת אלי ישי, יצחק ועקנין וישי לוי מש"ס. הוא לא הסתפק בכך ובנוסף כתב מכתבים לרבנות הראשית, לרב שלמה עמאר ולרב יונה מצגר. כמו כן, הפעיל את כוחותיו על מנהל המקומות הקדושים. כל השתדלות שיכלה להיעשות, נעשתה.
 
לאחר כשבועיים הגיעה התשובה המיוחלת. היה זה הרב שלמה עמאר בכבודו ובעצמו, אשר כתב מכתב וביקש באופן אישי מהרב ישראל דרעי, רב מנהל המקומות הקדושים, לטפל בנושא. "הרב דרעי, שאיתו אני בקשר עד היום כבר חצי שנה, הלך למנהל המקרקעין ונזף בהם - איך העיזו לגעת בקבר של צדיק?".
 
אישורים הוגשו, הדברים אושרו (שבוע לפני הילולת רבי שמעון בר יוחאי), והבניה, לא להאמין, יצאה שוב לדרך יום אחד לפני הילולת אליעזר בן ערך.
 
"לפני שבוע, ביום רביעי, עשינו סיום מצבה", מסכם שלומי בהתרגשות את הסיפור. "עשינו הקפות, אבא שלי אמר קדיש ורקדנו. עשיתי באמת מצבה מפוארת, אבנים ירושלמיות, אריחים וכיפה".
 
המשימה, שנמשכה כשנה, הוכתרה בהצלחה. כל ההוצאות היו על צווארו של שלומי, והוא נתן את כל הסכומים הדרושים בלב שלם ובשמחה. "עשיתי את זה באמת לשם שמיים, שהמצבה של הצדיק לא תחולל.
 
יום לאחר סיום המצבה, קיבלתי טלפון פתאומי מערוץ הידברות, שהודיע לי על כך שהרב בצרי בדרך אלי, לצלם מחר פרק לסדרה ´בעקבות צדיקים´...".
 
במבט לאחור, שלומי מספק לנו תובנה מעניינת: "ברגע שהתחלתי להתעסק עם הבניה החלו ליפול עלי המון צרות: הבניה הופסקה, סבתא שלי נפטרה, התחלתי לסבול מכאבי שיניים חזקים, פוטרתי מהעבודה, ואפילו דרסתי חתול שחור בדרכי לשיעור תורה. הרגשתי שמנסים אותי מלמעלה. הבנתי זאת, ולכן בכוונה לא חיפשתי עבודה חדשה, על מנת שאוכל להתמסר לבניה. הייתה זו שנה קשה, אבל ככה זה כשאתה קופץ על מצווה. רק אחרי שמסיימים אותה הכל נפתח".
 
אכן, השעה שיחקה לשלומי, ובשמיים לא שקטו על המעשה הנפלא שעשה. ממש כפי שבנה בית לצדיק שינוח על משכבו בשלום, כך, מידה כנגד מידה, זיכו אותו לבנות את ביתו שלו. כיום, ברוך ה´ שלומי מאורס, ובעוד כחצי שנה יכנס לברית נישואין עם כלתו לעתיד. יהי רצון שיהיה ביתם בית ועד לחכמים.
 
הרב בצרי, מה המעלה של תפילה בקברי אבות?
 
"בפרשה שקראנו לאחרונה כתוב על כלב בן יפונה "ויבוא על חברון". מסופר שהלך להתפלל על קברי האבות כדי שהקב"ה יצילו מעצת המרגלים. לומדים מכך את חשיבות התפילה במקומות שצדיקים קבורים בהם.
 
בנוסף, הגמרא במסכת בבא בתרא אומרת, "לולא תפילת המתים על החיים, החיים לא יכולים להתקיים".

תמונות ששלח הרב דרילמן:

IMG_8328.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 29 אוקטובר 2019, 23:07

שאר לעמו כתב:
29 אוקטובר 2019, 22:16
אצרף לך העתק מספר קדמונינו וצורת הקבר של רבי אלעזר בן ערך שהוא במקור לא רחוק משם, אך לאחר השינוי עשו לקבר הבודד שינוי השם ושמו עליו מצבה חדשה בכיתוב רבי אליעזר בן הורקנוס.
עכשיו אני כבר חושד שהכותב ההוא כל כך מבולבל שאינו יודע בין ימינו לשמאלו.
אף אחד לא עשה שום שינוי למצבה הזו של רבי אלעזר בן ערך, לא לפני עשרות שנים ולא בשנים האחרונות, הקבר נשאר באותו מקום ובאותו מצב, רק פרוכת יפה מעטרת את המצבה מלמעלה ועליה כתוב רבי אלעזר בן ערך.
קבר של רבי אליעזר בן הורקנוס צויין אמנם לאחרונה ע"י הרצברג למעלה בבית הקברות המוסלמי הקרוב לכביש.
אם יש צורך אני יכול להביא עשרות עדים המכירים את הקבר של רבי אלעזר בן ערך מלפני חמישים שנה ויותר. וכפי שכתבתי למעלה אני עצמי מגיע שם כל כמה חודשים בדרך כלל, זה קרוב לשלושים שנה. הפעם הראשונה שהייתי שם היתה בחודש מנחם אב תשנ"א, וכבר אז כמובן היתה החצר (ללא גג כפי שמופיע בתמונה בקדמוננו) ולא היו שום קברים נוספים חוץ מהקבר של רבי אלעזר בן ערך.
כעת מצאתי גם בספר "ציוני מקומות הקדושים" בהוצאת הרב נח שטרנפלד והרב שלום גפנר בשנת תשכ"א, שם הם כותבים רק את הקבר של רבי אלעזר בן ערך כפי שהיה באותה עת, הקבר עם הכיסוי המפורסם, אך כנראה לפני בניית החצר מסביבו. ומציינים ששאר הקברים שאמורים להיות בקרבת מקום עדיין לא התבררו.
מצורף בזאת הצילום:
עלמה.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


י'שי
הודעות: 127
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי י'שי » 04 נובמבר 2019, 21:04

האם יש לרבנים החשובים ידיעה בנושא מערת שת בן אדם הראשון בישוב ארבל.
מה פשר המערה.
והאם נכון הדבר.
מערת שת בישוב ארבל.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 04 נובמבר 2019, 21:07

במסורת מקבילה למערת שם ועבר בצפת..


zxc
הודעות: 157
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי zxc » 05 נובמבר 2019, 00:12

קיבלת את זה לכאורה, מניימן הגבאי של הרב מנשה רייזמן, והוא דיבר מזה היום, ואמר שהוא מהקברים היחידים של לפני המבול


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי נפתולי » 05 נובמבר 2019, 07:13

קבר שת בן אדם בארבל
מתוך מחקרו של הרב ישראל הרצברג באתר של אהלי צדיקים:

עולי הרגל ומקורות
מקום מנוחתו בשדה הצפונית לארבל:
"ומצד אחד [מניתאי] יש קבורת שת בן אדם[1] וקבורת ג' שבטים ודינה אחותם". [כת"י אילן ג']
"וקרוב לו [לארבל] קברות ראובן שמעון לוי ודינה, וקברם מכוסה כל כך עד שאין אדם יכול להכניס ידו שם. ובציון אחד בנין כמו בית בנוי על שת בן אדם הראשון, והבאר בתוך הבית". [ר' יעקב בן נתנאל הכהן]
"ובדרך רחוקה כמו שתי פרסאות [מכפר חנניה] קברים של שבטים, וקבר דינה אחותם ביניהם ועליו אילן של הדס, ואין אדם רשאי ליקח ממנו אפילו עלה אחת. ואומרים כי קרוב לשם הציון של שת[2], וראינוהו". [מסע דפלסטינא]
"ונכנסתי במערה אחרת, ושם קבר שת בן אדם, אורכו מחזיק חצי פרסה". [מכתב מר' מנחם ב"ר פרץ החברוני]
"וקרוב לארבל שלושה שבטים מבני יעקב, ודינה אחותם ואצל הציון גדל הדס נאה, ואין אדם רשאי ליקח ממנו ענף לא יהודי ולא ישמעאלי פן יענש. וקרוב משם צדיק אחר, ואמת המים עוברת עליו, ומכוסה בעפר ובבנין, והמים נופלים במעיין כמין בור, ואומרים כי הוא שת בן אדם הראשון". [תוצאות ארץ ישראל]
"ארבל, עיר מולדת נתאי הארבלי עליו השלום, ועדיין קיימות חורבות בית הכנסת של האיש הגדול הזה. בארבל יש הרבה קברים מפורסמים, כמו של נתאי, של ר' זעירא, של דינה, של יוכבד וכו'. הקברים האלה הם מצבות אבן יפות מאד. שמותיהם חקוקים שם, על קבר דינה חקוק עוד שם אחד שמחמת יושנו לא יכולתי לקראו. בארבל יש עוד קבר עתיק, וחושבים שהוא של (שם) [שת] בן אדם. ה' יודע". [שבילי דירושלים]
"ארבל, שם קבורת שלושה שבטים שהם שמעון ולוי אחי דינה, והשלישי לא יודע מי הוא, ועליהם ציונים, על פני השדה סמוך לכפר, אשר שם קבריהם. ובצידם קבורת דינה אחותם, ועל קבר דינה אילן הדס, חופף עליו ציון כיפה החופה כעננה. וסמוך לשם שת בן אדם, קבורתו במערה תחת האבן, ובתוכה יש בה עמודים גדולים". [כת"י מוסקבה]
"ושם מערה שבה שת בן אדם הראשון ע"ה". [כת"י משנת רמ"ט]
"ובשדה קבורת ארבעה[3] שבטים ודינה אחותם, ואצלם הדסים[4]. ושם קבור שת בן אדם הראשון. ויש שם מערה, יורדים לה במדרגות, ובה מים נובעים". [בשינויי לשון קלים: איגרת יחוס הצדיקים; יחוס הצדיקים; גלילות ארץ ישראל / איגרת הקודש; שבחי ירושלים; זכרון בירושלים]
"ארבל, בשדה קבורים ר' זירא ונתאי הארבלי. ובין הדסים – שת בן אדם הראשון". [איגרת מספרת יחסותא דצדיקייא]
"לצפון קבורים ארבעה שבטים ושמותיהם אינם מפורשים, ושם קבורה גם דינה בת יעקב, וכל הקברים מכוסים אבנים גדולות. וחידוש הוא לראות את האבנים הגדולות, ואיך יתכן שבני אדם נשאו אותן. לצד (מערב) [מזרח לשבטים] קבור שת בן אדם הראשון, וליד קברו צומח עץ הדס גדול". [ידי משה]
"והנער הערבי רץ ונמהר לפנינו, עדי באנו למקום חורבת העיר ארבל. ויעמוד על שפת בור עגול, ויאמר: פה יעמדו כל הבאים להשתטח, וישא רגליו וינס מאתנו... ובעליל נראה כי היתה העיר גדולה ורבתי עם. במורד הר קטן אשר בתוך העיר עומדים עוד שלושה עמודים מאבני גזית יקרות מאד, ויפים בציצים ופרחים. ושם היה בית הכנסת, וקרוב למקום הכנסת קבר נתאי הארבלי. גם קבר דינה בת יעקב גם קבר רבי זירא שם בכפר ההוא, גם קבר שת בן אדם הראשון שם בכפר ההוא, אבל לא ידענו את מקומו[5] איה. ואולי הוא המקום אשר הראה לנו נער הערבי". [מסע מירון]
"ארבל, לצפון טבריא כחצי שעה, שם מקום קבורת נתאי הארבלי ודינה בת יעקב, ואצל הדסים קבורת שת בן אדם. וקבורת ר' זירא". [מסעות משה]
 
 
מיקום וזיהוי הקבר
עולי הרגל היו הולכים [בדרך כלל] מחיטין [נבי שועייב-יתרו] לארבל. הדרך היתה עוברת דרך השדות מערבית צפונית לארבל. לפי תיאורם את הדרך - בשדה הצפונית ראו את קברי שת והשבטים. התיאור על קברו של שת – מערה או בית חצוב לכיוון מטה [דבר הגורם למי הגשמים להיכנס לחצר החיצונה ונראה כמין מעין או באר], מדרגות, גת של יין ושמן נמצא במדוייק צפונית ליישוב העתיק, ואכן לידו אותם קברים המתוארים על ידם עם מכסים-אבנים גדולות שאי אפשר לאדם להרימם והם מכסים את הקבר בצורה שאי אפשר להושיט יד לתוכו [בתוך מסילה פנימית]. גם ההדס שעל קברה של דינה קיים מאות שנים, ונראה עד היום ממש כיוצא מתוך קברה, דבר המציין במדוייק איזה מהקברים שייך לה ולשבטים הסמוכים לה.
יש לציין שלפני פתחה של המערה בצד ימין קיים החדר החיצוני בו שמים את ארון הקבורה עד להעברת העצמות לתוך הכוכין שבמערה – ליקוט עצמות, [מעל פתחה של המערה חרוט נשר גדול מימדים פרוש כנפיים], וסיר אוליפנט עוד ראה בשנת 1882 את הארון במקומו, אך כיום אינו בנמצא. דבר נוסף וחשוב על כולנה, השמות העבריים הנמצאים בקירות המערה [בקיר שמול הפתח], הם שמות עולי הרגל שהיו רגילים לחרוט את שמם לזכרון לאחר ביקורם.
 
 


י'שי
הודעות: 127
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי י'שי » 05 נובמבר 2019, 08:38

zxc כתב:
05 נובמבר 2019, 00:12
קיבלת את זה לכאורה, מניימן הגבאי של הרב מנשה רייזמן, והוא דיבר מזה היום, ואמר שהוא מהקברים היחידים של לפני המבול

אכן קיבלתי ממנו ולא הספקתי לשמוע השיעור.
חוץ מזה רציתי לשמוע אם יש עוד שיש להם מה להגיד על כך.

ואם כבר שמעת את השיעור אודה לך אם תכתוב כאן מעיקרי הדברים בנושא מערה זו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2094
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 597 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי שאר לעמו » 05 נובמבר 2019, 11:46

נפתולי כתב:
05 נובמבר 2019, 07:13
קבר שת בן אדם בארבל
מתוך מחקרו של הרב ישראל הרצברג באתר של אהלי צדיקים:

מחקר קברים ומקומות קדושים הינו בשתי מישורים:
1. זיהוי המקום המדויק אותו תיארו נוסעים ראשונים, כשבמהלך התקופות לפעמים נשכח מקומם המדויק, מסיבות ואירועים שונים.
2. אמינות המסורת על אותם קברים.

הרב הרצברג עשה עבודה רבה בזיהויים המדויק של מקומות קדומים, כשעם השנים קרה והם נשכחו, או בטעות יחסום למקומות סמוכים אך לא על מקומם המדויק וכיו"ב. ואת מחקרו זה העלה בספר המעולה 'קברים ומקומות קדושים בארץ הגליל'.

לגבי החלק השני - סמכות המסורות ואמינותם, יש להרב הרצברג בה דעה, אך הוא נזהר מלהזכירה בספר כפי שאמר לי אישית, מחמת הפולמוס שיגרר מזה. כך שמחקר ריאלי על מיקום כלשהוא, לא מורה על אמינות הסיפור שמאחוריו.

מסורת מהמאה ה-12 אינה נחשבת כמסורת של ממש, אלא שאם אין סיבה לדחותה, יתכן ואפשר להניח לה.

פניאס היתה עיר גדולה מאוד בסוף תקופת הבית השני, היה בה בית קברות גדול יהודי (וגם נכרי), ואעפ"כ לפני ימי פיליפוס בן הורדוס זה לא היה מקום עירוני מיושב.
ככל שהמסורת הקדומה ביותר היא מלפני 800 שנים, אין זו בדיוק מסורת.

ישנם מומחים תורניים היודעים לזהות קברים מאיזו תקופה הם, או לשלול תקופות מוקדמות לגביהם.
למשל קבר עתניאל בן קנז בחברון הינו מערת קבורה בכוכין הנהוגה בשלהי ימי הבית השני, מה שלא נהגו לעשות בימי בית ראשון. אינני מתמצא בתחום הזה, אך יש לשאול גם על קבר שת מאיזו תקופה הינו. מקופיא הייתי אומר שזה קדום מתקופת הכוכין, ובכל אופן אין בי ההבחנה המספיקה הנצרכת.


zxc
הודעות: 157
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

שליחה על ידי zxc » 05 נובמבר 2019, 13:57

י'שי כתב:
05 נובמבר 2019, 08:38
zxc כתב:
05 נובמבר 2019, 00:12
קיבלת את זה לכאורה, מניימן הגבאי של הרב מנשה רייזמן, והוא דיבר מזה היום, ואמר שהוא מהקברים היחידים של לפני המבול

אכן קיבלתי ממנו ולא הספקתי לשמוע השיעור.
חוץ מזה רציתי לשמוע אם יש עוד שיש להם מה להגיד על כך.

ואם כבר שמעת את השיעור אודה לך אם תכתוב כאן מעיקרי הדברים בנושא מערה זו.
הוא לא אמר משהו מיוחד, רק בדרך אגב, הזכיר ואמר שהוא מהקברים היחידים שמלפני המבול
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש ווילנא | 2 אורחים