'מופתים' בזמננו

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
אשמח לשמוע חוו"ד חו"ר בית המדרש אודות ענין 'מופתים' בזמנינו (כפי הנהוג לספר על כו"כ צדיקים ואנשי מעשה).
בעיקר חפצי לשמוע אודות היחס לענין זה אצל החוג הליטאי, באשר בחוגי החסידים הדברים עתיקים למאוד ואכ"מ כלל.
הנה שמעתי שתלמידי מרן חזו"א זללה"ה היו אומרים על תלמידו הבלתי נשכח, אהוב למעלה ונחמד למטה, הרה"צ ר' דויד'ל פרנקיל ז"ל, כי "רבי דויד'ל היה רואה אצל מרן דברים שהמה לא היו רואים"...
ומאידך גיסא ידוע שמרן הגרח"ק מרבה לספר דברים מעין אלו על מרן זללה"ה, וכמו כן תלמידי אביו מרן הקהילות יעקב זללה"ה היו מרבים לספר בנפלאותיו, וכנודע.
האם ידוע אודות 'סיפורי מופת' מגדולי הדור הליטאיים בתקופה שלפני מבול השואה (טרם שהפציע אור רום מעלה רבינו החזו"א זללה"ה)?
ידוע דברים מעין אלו על מרן החפץ חיים, מרן הגרח"ע, מרן הגר"ח הלוי מבריסק, מרן האור שמח, וכיו"ב?
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
נ.ב. מצוייין אצלי בזה לעי' בדברי הגר"ש וולבה ז"ל בהסכמתו לספר 'משיחי השקר'. ואינו תח"י כעת.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
בספרים של מלר על הגר"ח מבריסק זצ"ל יש הרבה סיפורי מופתים, וכן בעובדות והנהגות לבית בריסק (ולפחות מופת אחד מהבית הלוי, גם עם הסבר של הגר"ח על המופת).
יעויי"ש.
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
בספרים של מלר על הגר"ח מבריסק זצ"ל יש הרבה סיפורי מופתים, וכן בעובדות והנהגות לבית בריסק (ולפחות מופת אחד מהבית הלוי, גם עם הסבר של הגר"ח על המופת).
יעויי"ש.
ספר עובדות והנהגות ידעתיו ובינותי בו כו"כ פעמים ולא זכור לי "הרבה סיפורי מופתים" כלל.
אני מכוין בעיקר לרוח הקודש ודברים פלאיים, ולא למידת הבטחון של מרן הגרי"ז הלוי מבריסק זללה"ה או לסגולת הנפש החיים של הבית הלוי, כמובן.
 

סאטמארער

משתמש ותיק
בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" (מתלמידו הגרמ"מ ישר) ישנם הרבה סיפורים שאפשר להגדירם "רוה"ק" או "מופת"
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
סאטמארער אמר:
בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" (מתלמידו הגרמ"מ ישר) ישנם הרבה סיפורים שאפשר להגדירם "רוה"ק" או "מופת"


אך כמדומה שהמון העם לא היה רץ אצלו לברכה ולעצה על הוצאת מחט מן הקיבה...
 

משה יעקב

משתמש ותיק
סאטמארער אמר:
בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" (מתלמידו הגרמ"מ ישר) ישנם הרבה סיפורים שאפשר להגדירם "רוה"ק" או "מופת"
ידוע מאמר בנו לקבוצת חסידים:
'הגדלות של אבא היא לא שצדיק גוזר והקב"ה מקיים. אלא שהקב"ה גוזר וצדיק מקיים...'
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
הסטייפלר אכן היה ממוצא חסידי ונהג במקצת מנהגי חסידים, אך כמדומה שקשה מאוד לייחס את רבינו הבית הלוי לנוגע ולו במקצת חסידות, מחמת אשתו הראשונה, ודו"ק.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
ספר עובדות והנהגות ידעתיו ובינותי בו כו"כ פעמים ולא זכור לי "הרבה סיפורי מופתים" כלל.
אני מכוין בעיקר לרוח הקודש ודברים פלאיים, ולא למידת הבטחון של מרן הגרי"ז הלוי מבריסק זללה"ה או לסגולת הנפש החיים של הבית הלוי, כמובן.
אם יש לך את הספר, עי' בעובדות והנהגות לבית בריסק חלק ד' מעמוד ש"ו, פרק "צדיק גוזר".
ובפרט על הסיפור הנפלא בעמ' שי"ט בסיפור "זה אינו אלא דבר פשוט", ותרווה נחת מרובה.
 

סאטמארער

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
סאטמארער אמר:
בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" (מתלמידו הגרמ"מ ישר) ישנם הרבה סיפורים שאפשר להגדירם "רוה"ק" או "מופת"


אך כמדומה שהמון העם לא היה רץ אצלו לברכה ולעצה על הוצאת מחט מן הקיבה...
הרבה אנשים באו אצלו לברכה ולעצה (לא ידעתי אם על הוצאת מחט או דברים אחרים) וראו הרבה דברים נפלאים עם סייעתא דשמיא מיוחדת באופן פלאי
אגב. ישנו עובדא מפליאה שהח"ח מעצמו מזכירו בספר אהבת חסד שאירע אצל "חכם אחד" והעובדא אירע אצל הח"ח בעצמו 
 
 

ברל

משתמש ותיק
יש הבדל בין לקבל עצה, ברכה, לבין בקשת מופת.
תפילות מגדולי הדור תמיד בקשו ומשה רבינו בירך את יהושע שלא יחטא
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
גבורות שמשון אמר:
על הגאון הקדוש ר' מרדכי אושמינר זלה"ה מספרים אותות ומופתים.

אכן, אך מדובר באיש אחד, והדבר לא היה חזון נפרץ כבזמננו.
אבאר מעט את כוונת השאלה:
1. על מרן המשגיח הצדיק רבי יחזקאל זללה"ה סיפרו מופתים. על רבו מרן רבי ירוחם ממיר זללה"ה ועל רבותיו שבקעלם גם סיפרו? (ודו"ק היטב)
2. על מרן הגרח"ע לא שמענו שסיפרו מופתים, וגם בדורנו לא שמענו (זולת מעט שבמעט כטיפה שבים הגדול) - לא על מרן הגר"א קוטלר, לא על מרן הגר"י קמינצקי, לא על מרן הגר"מ פיינשטיין, לא על מרן הגרא"מ שך, לא על מרן הגרי"ש אלישיב ולא על מרן הגרח"ש גרינימן. 
אם נלך רחוק קצת - לא שמענו שסיפרו מופתים רבים על מרנא הנודע ביהודה, וגם לא על מרנא רבי עקיבא איגר. 
3. כמויות המופתים המסופרים כיום אודות כמה וכמה חסידים ואנשי מעשה החיים עמנו לאוי"ט - האם כך היה הדבר בליטא של לפני המלחמה?
4. האם יתכן שהדבר תלוי ב'סוג' הגדולים (במרכאות כפולות ומכופלות) - כלומר כמה שהגדול המדובר מנותק מהויות העולם הזה כך יותר מספרים אודותיו מענינים אלו ודומיהם?
5. האם יתכן שהדבר נובע מן העובדה שכהיום נעשינו כולנו חסידים, בעקבות שזכינו וקיבץ השי"ת גלויותינו למקום אחד, וב"ה כל אחד ואחד מושפע מחבירו ונוטל טובה וברכה שמצויה אצל רעהו?

נ.ב. אצלי פשוט וברור שכח התורה והקדושה של גדולי עולם ומצוקי ארץ בכוחו לשדד מערכות הטבע, כמעשה בעל הטורי זהב זי"ע, וא"צ לפנים, ואין אני דן בזה כי אם על הילך הרוח של מנהג העולם לספר מענינים אלו, וכמו כן לרוץ אצל החכמים בכדי לדרוש במופתים.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
סאטמארער אמר:
בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" (מתלמידו הגרמ"מ ישר) ישנם הרבה סיפורים שאפשר להגדירם "רוה"ק" או "מופת"
אך כמדומה שהמון העם לא היה רץ אצלו לברכה ולעצה על הוצאת מחט מן הקיבה...
שמא, מחמת הנגישות...
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
אצל מרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל,
מופתים היו דבר שבשיגרה, מעשים שבכל יום.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
לא שאני מבין בזה,
אבל כך נראה לי שבאמת עניין המופתים תחילתו וכוחו הוא ב'רצון יראיו יעשה',
ויש מגדולי עולם זי"ע שרצו להשתמש בכח זה ויש שלא רצו.

אשמח אם יש שירחיבו בעניין זה,
כי לכאו' הוא דבר מתמיה שאם כח המופתים נובע מרוב הדבקות והזיכוך של האדם, מדוע יש גדולי עולם שראו את זה אצלם ויש שלא ראו את זה אצלם?
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
על מרן הגרח"ע לא שמענו שסיפרו מופתים
אני מכיר שני סיפורים די ידועים ומאומתים.
1. שיצא יום אחד עם הגרי"ז גוסטמן זצ"ל ליער סמוך, והפסיק מדיבורם בלימוד ולימדו אלו פטריות רעילות ואלו לא. ואלו עשבים יש בהם תועלת תזונתית וכו'.
והגריז"ג השתומם מאד.
ואחר כמה שנים ניצלו חייו של הגריז"ג מחמת זה במחבואו ביער בשנות השואה.
2. פעם הזמינו בועד הישיבות משלוח גדול של נעליים עבור בני הישיבות שבוילנא. וכשהגיע המשלוח נמצא שהגיעו רק נעלים של רגל ימין ולא של שמאל.
ונכנסו להגרח"ע לספר לו, והגרח"ע עצם את עיניו לכמה רגעים, ואמר שזה נמצא בקרון שמונח בתחנת רכבת רחוקה ואמר את המיקום המדויק. ושלחו ומצאו.
 

יאיר

משתמש ותיק
יש כמה מעשים בספר ''שערי אמונה'' (זה שבהוצאת קאסט - ליבוביץ)
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
שמעתי סיפור מבעל המעשה.
יהודי נכנס להגאון מטשעבין זצ"ל וביקש ממנו ברכה על ענין מסויים, והגאון ז"ל בירכו, אמנם זה לא סיפק את היהודי, ועמד והתחנן על נפשו שהגאון יבטיחו שיהיה לו ישועה, והגאון ז"ל לא הסכים בשום אופן, כשיצא אותו יהודי, שאל אותו מספר הסיפור, למה לא הבטיח לו, הסתכל עליו הגאון ז"ל בתדהמה, ואמר לו 'נראה לך שאני רשע, האם אתה חושב שאילו הייתי יכול להבטיח, לא הייתי מבטיח, רק מאיפה יש לי את הכח להבטיח'..............
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
יש איזו אימרה בבריסק שהתגלגלו מופתים מתחת לשולחן רק לא התייחסו לזה
ואיני זוכר במדוייק.

ויש המופת המפורסם מהבית הלוי עם הרובלים שבמילה א' באו לאמצע השולחן...

ולגופן של דברים,
על ר"א גוטמכר היו מופתים רבים
וכן על ר' אליעזר משה הורביץ
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
שש אנוכי אמר:
יש איזו אימרה בבריסק שהתגלגלו מופתים מתחת לשולחן רק לא התייחסו לזה
ואיני זוכר במדוייק.

ויש המופת המפורסם מהבית הלוי עם הרובלים שבמילה א' באו לאמצע השולחן...

ולגופן של דברים,
על ר"א גוטמכר היו מופתים רבים
וכן על ר' אליעזר משה הורביץ
הגרי"ז סיפר שהגר"ח פעם אמר לאיזה חסיד שאצלינו מופתים לא נחשבים, וסיפר אז כעשרה מופתים על הבית הלוי, ואחרי כל סיפור אמר אובער בא אונז מופתים איז גראניט, וסיפר הגרי"ז שמכיון שאביו אמר כך לא הקשיב להם ורק כמה נקלטו ממילא באזנו
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יש סיפור נפלא בשיעורי הגרמ"ד על התורה, שפעם נכנסו שני חסידים לגר"ח, ואמר להם שיראו במטבח אם הרבנית נמצאת שתגיש כיבוד, וראה הגר"ח שהם מביטים זה בזה, ולשאלו אמרו שאצל הרבי שלהם לא צריך לראות במטבח כי יודע ברוח קדשו, ואמר להם הגר"ח לכל אחד יש סיעתא דשמיא במה שחשוב אצלו, אצלי התורה חשובה אז בזה הסיעתא דשמיא שלי
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
שמעתי מהמוהל לנג ששמע מהרב אברמסקי ששמע מר' אלחנן שנוכח לראות שהח"ח רואה מסוף העולם ועד סופו, ואפילו מה שחושב היה יודע, והביא לו דוגמא שפעם הכתיב לו הח"ח מכתב, וסבר ר"א לשנות מילה, ותיכף אמר לו הח"ח תכתוב כך ואל תשנה,
וביאר הגר"א שהנשמה רואה מסוף העולם עד סופו, אלא שהגוף הגשמי עוצר בעדה, והח"ח זיכך את חומריותו עד שלא היוותה חציצה לנשמתו
 
נהירו דאנפין אמר:
אשמח לשמוע חוו"ד חו"ר בית המדרש אודות ענין 'מופתים' בזמנינו (כפי הנהוג לספר על כו"כ צדיקים ואנשי מעשה).
בעיקר חפצי לשמוע אודות היחס לענין זה אצל החוג הליטאי, באשר בחוגי החסידים הדברים עתיקים למאוד ואכ"מ כלל.
הנה שמעתי שתלמידי מרן חזו"א זללה"ה היו אומרים על תלמידו הבלתי נשכח, אהוב למעלה ונחמד למטה, הרה"צ ר' דויד'ל פרנקיל ז"ל, כי "רבי דויד'ל היה רואה אצל מרן דברים שהמה לא היו רואים"...
ומאידך גיסא ידוע שמרן הגרח"ק מרבה לספר דברים מעין אלו על מרן זללה"ה, וכמו כן תלמידי אביו מרן הקהילות יעקב זללה"ה היו מרבים לספר בנפלאותיו, וכנודע.
האם ידוע אודות 'סיפורי מופת' מגדולי הדור הליטאיים בתקופה שלפני מבול השואה (טרם שהפציע אור רום מעלה רבינו החזו"א זללה"ה)?
ידוע דברים מעין אלו על מרן החפץ חיים, מרן הגרח"ע, מרן הגר"ח הלוי מבריסק, מרן האור שמח, וכיו"ב?



מעניין לעניין באותו עניין, שמעתי פעם מת"ח בעירי פשט יפה בעניין כוחם של צדיקים לחולל ניסים:
מדוע "אין מוקדם ומאוחר בתורה"? והסביר ש"הסתכל באורייתא וברא עלמא", היקום כעומד על חוטים שמעליהם נמצאת התורה ממנה מושפע הכל ובה נמצא סוד הכל. הלכך אם הייתה כסדרה היה יכול כל אדם לקרוא בה ולעשות בעולם כרצונו. לכן אין מוקדם ומאוחר בתורה.
אך ת"ח, איני זוכר אם אמר שיודעים לסדר הסדר או שהופכים למקשה אחת עם התורה, אבל הרעיון מובן שניתנת להם שליטה על מרכז השליטה של העולם. אם כן אך טבעי הוא שיוכלו לשנותו...
 
חלק עליון תַחתִית