מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

במבי
הודעות: 3986
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 970 פעמים
קיבל תודה: 1323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי במבי » 24 נובמבר 2020, 15:54

נכד גדולים כתב:
24 נובמבר 2020, 10:47
מאן דכר שמיה כתב:
31 מאי 2020, 22:11
 


רק איני יודע איך מעלים קבצים כאן.

לוחצים על כפתור הווינדוס (בין הalt לctrl)ועל shift ועל הs ביחד ואז יש אפשרות לעשות צילום מסך דינמי

ערכים:


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 נובמבר 2020, 16:26

במבי כתב:
24 נובמבר 2020, 15:54
נכד גדולים כתב:
24 נובמבר 2020, 10:47
מאן דכר שמיה כתב:
31 מאי 2020, 22:11
 


רק איני יודע איך מעלים קבצים כאן.

לוחצים על כפתור הווינדוס (בין הalt לctrl)ועל shift ועל הs ביחד ואז יש אפשרות לעשות צילום מסך דינמי
הלחיתצה על shift ועל הs ביחד לא מביא אותך ישר לצילום מסך.
אחרי שלוחצים על סימון ההווינדוס (בין הalt לctrl) (או פשוט על לוחצים על סימון החלונות בקצה של השורה בפינת המסך למטה (מתחת לחלון) - יש להקליד למטה "כלי חיתוך" או snipping tool .וללחוץ על זה עם העכבר.
כאשר נפתח החלון יש ללחוץ על "חדש" ואז עם העכבר לסמן את האזור בחלון או בתמונה שרוצים לצלם. אחרי זה ללחוץ על "קובץ" ו- "לשמור בשם" ואז לשמור את הקובץ איפה שרוצים.
אז בפורום כשרוצים להעלות את הקובץ לתגובה יש מתחת לחלון התגובה (לפעמים רק אחרי שלוחצים על "תצוגה מקדימה") 2 לשונות -לוחצים על הלשונית "קבצים מצורפים" ואח"כ על "הוסף קובץ" וכשפתח החלון בוחרים את הכתובת שרוצים להוסיף.
יש לשים לב ששורת שם הקובץ נכנס במקום הנכון בתגובה ולא באמצע משפט וכדומה.
אם זה לא במקום הנכון מדגישים אותו וחותכים אותו (קונטרולX) ומדביקים אותו איפה שרוצים.
רק אחרי הלחיצה על "שלח" רואים את התמונה או הקובץ כצורתו.


לבי במערב
הודעות: 6123
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4401 פעמים
קיבל תודה: 3089 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 24 נובמבר 2020, 16:28

יושב אוהלים כתב:
24 נובמבר 2020, 16:26
רק אחרי הלחיצה על "שלח" רואים את התמונה או הקובץ כצורתו.
או בהקשה על 'תצוגה מקדימה'.
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 נובמבר 2020, 16:35

לבי במערב כתב:
24 נובמבר 2020, 16:28
יושב אוהלים כתב:
24 נובמבר 2020, 16:26
רק אחרי הלחיצה על "שלח" רואים את התמונה או הקובץ כצורתו.
או בהקשה על 'תצוגה מקדימה'.

לא תמיד, לפעמים (תלוי בסוג הקובץ) עדיין רואים שם רק את שורת הקוד של הקובץ.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 נובמבר 2020, 17:14

הרה"ג ר' אלעזר הלוי איש-הורביץ, רבה של ווינה סיפר:
בא אלי אדם אחד ושאלה קשה בפיו. שם משפחתו הוא 'לוריא', ומכאן, שהוא ממלכות בית–דוד. החשבון פשוט וברור: שם-משפחתו מעיד עליו, שהוא מצאצאיו של המהרש"ל (=רבי שלמה לוריה); המהרש"ל היה מבני-בניו של רש"י, רש"י- מבני-בניו של יוחנן הסנדלר, ורבי יוחנן הסנדלר-חוטר מגזע ישי. - ולמה בא אלי? אינו יודע, על איזה לאום הוא מתייחס. המהרש"ל נולד באשכנז, שימש ברבנות תחילה באוסטריה, ואחר-כך בפולניה; רש"י – צרפתי, רבי יוחנן הסנדלר- בבלי, ודוד בן ישי - מואבי. - ראיתי, שאדם זה עתידה דעתו שתיטרף עליו ואמרתי לו: "לא די לך, שאתה מבני-בניהם של אברהם, יצחק ויעקב"?...
שאל היהודי "מה הרווחנו -אברהם אבינו - מקורו באור כשדים, יצחק ירושלמי מבטן ומלידה, ויעקב היה איש דרומי מבאר שבע?", איך מרצים את דעתו של יהודי המסכן הזה?


מ אלישע
הודעות: 1217
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 436 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ אלישע » 25 נובמבר 2020, 15:17

יושב אוהלים כתב:
24 נובמבר 2020, 17:14
הרה"ג ר' אלעזר הלוי איש-הורביץ, רבה של ווינה סיפר:
בא אלי אדם אחד ושאלה קשה בפיו. שם משפחתו הוא 'לוריא', ומכאן, שהוא ממלכות בית–דוד. החשבון פשוט וברור: שם-משפחתו מעיד עליו, שהוא מצאצאיו של המהרש"ל (=רבי שלמה לוריה); המהרש"ל היה מבני-בניו של רש"י, רש"י- מבני-בניו של יוחנן הסנדלר, ורבי יוחנן הסנדלר-חוטר מגזע ישי. - ולמה בא אלי? אינו יודע, על איזה לאום הוא מתייחס. המהרש"ל נולד באשכנז, שימש ברבנות תחילה באוסטריה, ואחר-כך בפולניה; רש"י – צרפתי, רבי יוחנן הסנדלר- בבלי, ודוד בן ישי - מואבי. - ראיתי, שאדם זה עתידה דעתו שתיטרף עליו ואמרתי לו: "לא די לך, שאתה מבני-בניהם של אברהם, יצחק ויעקב"?...
שאל היהודי "מה הרווחנו -אברהם אבינו - מקורו באור כשדים, יצחק ירושלמי מבטן ומלידה, ויעקב היה איש דרומי מבאר שבע?", איך מרצין דעתו של יהודי המסכן הזה?

ראיתי השבוע בספר אחד בחשבון המזלות.
מזל שעה, יום, חודש, שם, ניסן-תשרי, שעה זמנית וכו'
ואח"כ הביא דוגמאות.
בדוגמה אחת הסביר איך כל המזלות יש בו.
מסקנתו - האיש הזה מוצלח בכל.
(את הספר ראיתי ברפרוף, )


ולענין כאן.

בגליון נר לשלחן שבת הביאו לפני כמה שנים.
שהיה קידוש בבית הכנסת ברמת השרון להודיה על הולדת בת. וקריאת השם.
בליל שבת אכלו בבית הגר"י אדלשטיין זצ"ל.
באמצע הסעודה הודיע הגאון רבי יעקב שיש כאן בחדר עב"ם.
והסביר עבם ראשי תיבות עצם בלתי מזוהה.
(ק"ל קריאת השם רק למחרת)


HaimL
הודעות: 6894
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1408 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 25 נובמבר 2020, 15:51

מ אלישע כתב:
25 נובמבר 2020, 15:17

ולענין כאן.

בגליון נר לשלחן שבת הביאו לפני כמה שנים.
שהיה קידוש בבית הכנסת ברמת השרון להודיה על הולדת בת. וקריאת השם.
בליל שבת אכלו בבית הגר"י אדלשטיין זצ"ל.
באמצע הסעודה הודיע הגאון רבי יעקב שיש כאן בחדר עב"ם.
והסביר עבם ראשי תיבות עצם בלתי מזוהה.
(ק"ל קריאת השם רק למחרת)
ליתר דיוק, עולל בלתי מזוהה
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 נובמבר 2020, 17:50

HaimL כתב:
25 נובמבר 2020, 15:51
מ אלישע כתב:
25 נובמבר 2020, 15:17

והסביר עבם ראשי תיבות עצם בלתי מזוהה.
(ק"ל קריאת השם רק למחרת)
HaimL כתב:
ליתר דיוק, עולל בלתי מזוהה

יש מעין ראיה כדברי הרב @HaimL שהרי איתא במס' אהלות שגוף שלם אינו מטמא משום "עצם". (ואם אין זה ראיה לדבר זה זכר לדבר)
 


מ אלישע
הודעות: 1217
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 436 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ אלישע » 25 נובמבר 2020, 21:58

HaimL כתב:
25 נובמבר 2020, 15:51
מ אלישע כתב:
25 נובמבר 2020, 15:17

ולענין כאן.

בגליון נר לשלחן שבת הביאו לפני כמה שנים.
שהיה קידוש בבית הכנסת ברמת השרון להודיה על הולדת בת. וקריאת השם.
בליל שבת אכלו בבית הגר"י אדלשטיין זצ"ל.
באמצע הסעודה הודיע הגאון רבי יעקב שיש כאן בחדר עב"ם.
והסביר עבם ראשי תיבות עצם בלתי מזוהה.
(ק"ל קריאת השם רק למחרת)
ליתר דיוק, עולל בלתי מזוהה
 
כך היה כתוב שם


מענה לשון
הודעות: 220
הצטרף: 28 דצמבר 2020, 15:27
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מענה לשון » 14 פברואר 2021, 21:12

ראש ישיבה מארץ ישראל יצא לגייס כספים בארצות הברית
אחת הכתובות הייתה ביתו של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצ"ל שהעמיד ביבשת ארה"ב אימפריה של צדקה
במהלך הביקור התעניין הרבי אודות הישיבה, מספר התלמידים, דרך הלימוד כו', ולפתע שאל: ובאיזו שפה לומדים אצלכם?!
ראש הישיבה הרגיש במוקש שהונח לפתחו, הלא דעתו של הרבי אודות עברית הייתה מן הידועות
בהבזק של אותה שניה ענה:
"כנתינתה מסיני"...


מענה לשון
הודעות: 220
הצטרף: 28 דצמבר 2020, 15:27
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מענה לשון » 14 פברואר 2021, 21:14

היה בחור שאיחר פעם לסדר בעשר דקות. שאל אותו ר' יושע בער מדוע איחרת?
ענה הבחור, אינני יקה..
השיב לו הגרי"ד אם כן למה לא קרה שבאת עשר דקות קודם תחילת הסדר?

ר' אליהו לאפיאן ביקש להכניס את נכדו לשמוע שיעורים בבריסק אצל ר' יושע בער
הראה לו ר' יושע בער את החדר השיעורים הקטן ואמר לו: חמישים תלמידים מתכנסים כאן בחדר הזה בזמן השיעור, כלום אפשר להכניס בו עוד אדם אחד?!
השיב לו ר' אלי' אכן אין זה אלא מעשה נסים ממש, אך מקום שניסים מתרחשים בו יתרחש נס לתלמיד נוסף...

 


שמואל31
הודעות: 4
הצטרף: 09 פברואר 2021, 08:04
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שמואל31 » 15 פברואר 2021, 14:16

כתוב ב"הליכות שלמה" לרש"ז אוירבך זצ"ל שאם שמע פרשת זכור וחיסר כמה תיבות כיון ששמע עיקר הזכירה יצא(מקור דבריו מדברי המ"א שאם לא שמע זכור יכול לצאת ב"ויבא עמלק" בפורים, אע"פ ששם התיבות שונות) וממילא אין להלחץ גם אם שמע בהברה שונה.
שאלו את הגרש"ז מדוע הוא אינו מפרסם חידוש זה? והשיב להם ברוח של פורים שאי אפשר לפרסם קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה...


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 523
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 15 פברואר 2021, 14:44

נכד גדולים כתב:
23 נובמבר 2020, 22:53
מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 02:28
יוספזון כתב:
18 יוני 2019, 02:17
(בדרך הלצה) משיעורו של הבריסקער רב, איפה מצאנו דאמרינן מיגוי להוציא?
...
לא אלאה אתכם, שיהיה לכם המילתא דבדיחותא לפני הלימוד.
פעם בשיעורו של הבריסקער רב שהיה מוסר בפני בעלי בתים, הציג בפניהם את הדין לגבי שבת בחג הסוכות, דאמרינן לגבי דופן מסויים 'מיגוי דהוי דופן לענין סוכה הוי דופן לענין שבת' שאל אחד מהבע"ב קושיא עצומה. והרי לא אמרינן מיגוי להוציא? דהיינו לגבי דיני הוצאה בשבת. ובדחי רבנן.
viewtopic.php?f=24&t=2031&p=71789#p71834
לא אצל הגרי"ז
אלא בירחי כלה בשיעורו של הגר"ש רוזובסקי זצ"ל

ואומרים שענה שהקו' הזו היא כבר קשה בזמירות שבת שאומרים ב"קה ריבון" ואפיק ית עמך מגו גלותא והרח מיגו להוציא לא אמרינן
 


מאור עינים
הודעות: 123
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 02:31
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאור עינים » 15 פברואר 2021, 15:20

היה יהודי שהלך עם כובע קש והחזו"א אחז שאי''ז לכבודו, אמר לו שיש לו ספק פרה שאכלה כובע קש ברשות הרבים, אי בעליה חייב לשלם, מצד אחד זה שן כי אורחיה בקש, ומצד שני זה "משונה" שאדם הולך עם כובע קש, ויהיה חייב חצי נזק ... [נראה לי מספר מעשה איש]


כמעיין המתגבר
הודעות: 2898
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2235 פעמים
קיבל תודה: 828 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 15 פברואר 2021, 23:17

הרב אברהם גניחובסקי מסר שיעור ואדם אחד טען לו טענה לא ישרה, אז הרב אמר לו אולי אתה צודק, אז האיש אמר בטוח אני צודק, אז הרב אמר לו אולי בטוח אתה צודק.
אחד הרבנים נתן הסכמה לעם הארץ וכתב לו שאילו היה בזמן הנס של השמן של האשה שבירך אותה אלישע, השמן לא היה פוסק, והסביר גדול אחר שכוונתו שהוא כלי ריק ועל כן השמן לא היה פוסק.
עגלון נכנס לרב אחד בבי''ד (איני זוכר את שם הרב) ואמר לו הרב אני כהן אני יכול לקחת גרושה, והרב אמר לו כן אתה יכול, ולאחר שיצא תמהו כל הרבנים הלא הוא איסור דאורייתא, וענה הרב שהוא הבין לעומק הענין שהיה איזה לץ שאמר לעגלון שבגלל שהוא כהן אסור לו לקחת גרושה בעגלה ועל זה היתה שאלתו.


צדק צדק
הודעות: 39
הצטרף: 27 אוקטובר 2020, 00:10
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי צדק צדק » 15 פברואר 2021, 23:27

מספרים שאדמו"ר אחד נפגש עם ראש ישיבה חשוב [במקור ישנם שמות המפורשים],
ושאל האדמו"ר את הר"י, מה יהיה כשהמשיח יגיע?
אם הוא יגיד שצריך להיות ראש ישיבה, אלמד שנה שנתיים עד שאהיה ראש ישיבה.
אבל אם הוא יאמר שצריך להיות אדמו"ר,
כמה זמן יקח לך לשכוח את כל מה שלמדת כדי להיות אדמו"ר....


אבי חי
הודעות: 2753
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 1146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אבי חי » 15 פברואר 2021, 23:31

צדק צדק כתב:
15 פברואר 2021, 23:27
מספרים שאדמו"ר אחד נפגש עם ראש ישיבה חשוב [במקור ישנם שמות המפורשים],
ושאל האדמו"ר את הר"י, מה יהיה כשהמשיח יגיע?
אם הוא יגיד שצריך להיות ראש ישיבה, אלמד שנה שנתיים עד שאהיה ראש ישיבה.
אבל אם הוא יאמר שצריך להיות אדמו"ר,
כמה זמן יקח לך לשכוח את כל מה שלמדת כדי להיות אדמו"ר....
כמדו' דהאמת להיפך. הרבה יותר קל ומהיר לר"י לשכוח אם ירצה בזה ח"ו, מלע"ה [לפי הסיפור...] להגיע לרמה גבוהה של ידיעת התורה, בלי שום השוואה.

וכמאמרם ז"ל ד"ת קשה לקנותם ככלי זהב וקל לאבדם ככלי זכוכית, ועוד אמרו התעיף עניך בו ואיננו. וכר' אלעזר בן ערך.

 


צדק צדק
הודעות: 39
הצטרף: 27 אוקטובר 2020, 00:10
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי צדק צדק » 15 פברואר 2021, 23:59

אבי חי כתב:
15 פברואר 2021, 23:31
צדק צדק כתב:
15 פברואר 2021, 23:27
מספרים שאדמו"ר אחד נפגש עם ראש ישיבה חשוב [במקור ישנם שמות המפורשים],
ושאל האדמו"ר את הר"י, מה יהיה כשהמשיח יגיע?
אם הוא יגיד שצריך להיות ראש ישיבה, אלמד שנה שנתיים עד שאהיה ראש ישיבה.
אבל אם הוא יאמר שצריך להיות אדמו"ר,
כמה זמן יקח לך לשכוח את כל מה שלמדת כדי להיות אדמו"ר....
כמדו' דהאמת להיפך. הרבה יותר קל ומהיר לר"י לשכוח אם ירצה בזה ח"ו, מלע"ה [לפי הסיפור...] להגיע לרמה גבוהה של ידיעת התורה, בלי שום השוואה.

וכמאמרם ז"ל ד"ת קשה לקנותם ככלי זהב וקל לאבדם ככלי זכוכית, ועוד אמרו התעיף עניך בו ואיננו. וכר' אלעזר בן ערך.


כבר אמרו חכמים....
כשאומרים לליטאי בדיחה, הוא מוצא 10 ראיות מהגמ' הפוך....
 


מ אלישע
הודעות: 1217
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 436 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ אלישע » 16 פברואר 2021, 04:04

וידוע מהבעש"ט מי מעכב את ביאת המשיח


בית גנזי
הודעות: 27
הצטרף: 26 ינואר 2021, 07:26
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בית גנזי » 16 פברואר 2021, 07:29

דרומאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:48
גם הגר"א מוילנא לא אמר לשם ייחוד דוקא משום שהבין בקבלה.
עיין אדרת אליהו דברים א, ו שמשמע שאומרים לשם יחוד


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 16 פברואר 2021, 17:33

בית גנזי כתב:
16 פברואר 2021, 07:29
דרומאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:48
גם הגר"א מוילנא לא אמר לשם ייחוד דוקא משום שהבין בקבלה.
עיין אדרת אליהו דברים א, ו שמשמע שאומרים לשם יחוד
בפשטות "כמו שאומרים לשם יחוד"  אין הכוונה דוו' שאומרים בפועל אלא לעצם מושג האמירה (היינו דאמרי אינשי)
 


בית גנזי
הודעות: 27
הצטרף: 26 ינואר 2021, 07:26
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בית גנזי » 16 פברואר 2021, 18:02

אברהם העברי כתב:
16 פברואר 2021, 17:33
בית גנזי כתב: ↑היום, 07:29
דרומאי כתב: ↑02 אוגוסט 2020, 17:48
גם הגר"א מוילנא לא אמר לשם ייחוד דוקא משום שהבין בקבלה.
עיין אדרת אליהו דברים א, ו שמשמע שאומרים לשם יחוד
בפשטות "כמו שאומרים לשם יחוד"  אין הכוונה דוו' שאומרים בפועל אלא לעצם מושג האמירה (היינו דאמרי אינשי)
א. ברור א"כ גם לדבריך שלגר"א זה לא דבר אסור או פסול. ואף אם לא אומרים בפועל יש עניין להתבונן בעניין הייחוד וכו'.
ב. לא הוכחת שהוא לא אמר לשם יחוד, וחבל לערבב את סוג ההתנגדות של הנוב"י לסוג ההתנגדות של הגר"א, ונא לבאר כוונתך "דווקא משום שהוא הבין בקבלה"


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 16 פברואר 2021, 18:37

בית גנזי כתב:
16 פברואר 2021, 18:02
אברהם העברי כתב:
16 פברואר 2021, 17:33
בית גנזי כתב: ↑היום, 07:29
דרומאי כתב: ↑02 אוגוסט 2020, 17:48
גם הגר"א מוילנא לא אמר לשם ייחוד דוקא משום שהבין בקבלה.
עיין אדרת אליהו דברים א, ו שמשמע שאומרים לשם יחוד
בפשטות "כמו שאומרים לשם יחוד"  אין הכוונה דוו' שאומרים בפועל אלא לעצם מושג האמירה (היינו דאמרי אינשי)
א. ברור א"כ גם לדבריך שלגר"א זה לא דבר אסור או פסול. ואף אם לא אומרים בפועל יש עניין להתבונן בעניין הייחוד וכו'.
ב. לא הוכחת שהוא לא אמר לשם יחוד, וחבל לערבב את סוג ההתנגדות של הנוב"י לסוג ההתנגדות של הגר"א, ונא לבאר כוונתך "דווקא משום שהוא הבין בקבלה"
א. לא נכון, אין קשר בין היחס בחיוב או בשלילה לאמירה לבין המשמעות של המילים, גם הנוב"י שהתנגד לאמירה לא חולק שיש משמעות ותוכן למילים ושאפ' להביא מהן דוגמא (לגבי ההתבוננות בעניין - אני לא חושב גם בזה שהנוב"י חולק אבל אני לא זוכר כעת במדויק את דבריו)
ב. לא באתי להוכיח אלא לפרוך משמעות הפוכה, לא עירבבתי שום סוגי התנגדות - התייחסתי לטענתך גרידא, לא כתבתי מעולם את המילים הללו


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דרומאי » 16 פברואר 2021, 18:51

מ אלישע כתב:
16 פברואר 2021, 04:04
וידוע מהבעש"ט מי מעכב את ביאת המשיח
מי?
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דרומאי » 16 פברואר 2021, 18:53

אברהם העברי כתב:
16 פברואר 2021, 17:33
בית גנזי כתב:
16 פברואר 2021, 07:29
דרומאי כתב:
02 אוגוסט 2020, 17:48
גם הגר"א מוילנא לא אמר לשם ייחוד דוקא משום שהבין בקבלה.
עיין אדרת אליהו דברים א, ו שמשמע שאומרים לשם יחוד
בפשטות "כמו שאומרים לשם יחוד"  אין הכוונה דוו' שאומרים בפועל אלא לעצם מושג האמירה (היינו דאמרי אינשי)
ודאי בכתבי האר"י כתוב לשם ייחוד היינו שהמצוות הם לשם ייחוד, אבל אין לאמרו אלא רק לכוון. וכמו שכתב הנוב"י דהכל כלול בברכה שתיקנו חז"ל.
 


לבי במערב
הודעות: 6123
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4401 פעמים
קיבל תודה: 3089 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 16 פברואר 2021, 19:15

על דעת הנוב"י בנוגע ל'לשם יחוד' - יעוי' כאן.


אור זרוע
הודעות: 1374
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 807 פעמים
קיבל תודה: 725 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זרוע » 16 פברואר 2021, 19:18

דרומאי כתב:
16 פברואר 2021, 18:53
ודאי בכתבי האר"י כתוב לשם ייחוד היינו שהמצוות הם לשם ייחוד, אבל אין לאמרו אלא רק לכוון. וכמו שכתב הנוב"י דהכל כלול בברכה שתיקנו חז"ל.

הנוב"י הסיק שלא לכוון כלל, וז"ל (מהדו"ק יו"ד צג): "...ק"ו בכוונת התפלה והמצות שיש בהם כמה עיקולי ופשורי וכמה חשש קיצוץ בנטיעות כאשר ראינו כ"ז במופת פשיטא שיש לבטל שלא יכוין כלל ודי שעושה המצוה לשם מצוה".

ובהמשך שם: אבל כבר גליתי דעתי שיותר טובה השתיקה וישתקע הדבר וגם במחשבה לא יחשוב רק פירוש המלות ובדרך זה ילך בטח ולא יכשל בשום דבר.

סמל אישי של משתמש

ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 1353
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 687 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 16 פברואר 2021, 19:26

@מנהל א' נשמח עם תפצל את הדיון מהאשכול הזה לאשכול משלו ותחזירנו למטרתו המקורית


מענה לשון
הודעות: 220
הצטרף: 28 דצמבר 2020, 15:27
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מענה לשון » 16 פברואר 2021, 20:15

בריסקע´ר אחד בא הביתה באמצע יום תענית, ואומר לאשתו, תשמעי יש לי איזה חולשה היום, ובמילא מחמת פיקוח נפש אצטרך לשבור את התענית, אשת בריסקע´ר כבריסקע´ר!, אומרת לו, בבקשה קח רבע כזית לחם, שלוק אחת מים, וזהו זה, מסתכל עליה הבעל , וכי מה איתך קריינדל?, הלוא הכי במצות פיקוח נפש עסקינין , וצריך להחמיר במצווה, ובבקשה ממך תכיני בשבילי סעודה כסעודת שלמה בשעתו!, נו, אומר ועושה, והבעל סעד את ליבו בכל מיני מטעמים שהכינה אשתו בשבילו, אבל, מחמת ריח המאכלים אז גם לאישה התחילה לקרקר הקיבה.
אמרה לבעלה שהיא חושבת שהיא תצטרך לשבור את הצום, אז אומר לה בעלה, נו קחי רבע כזית לחם ישן נושן, ושלוק אחת מים, אומרת לו אשתו, זה מצוות פיקוח נפש, ורצוני להחמיר עליי ולאכול סעודה שלימה, אומר לה בעלה הבריסקע´ר, קריינדלע´, וייבער דארפען נישט מחמיר זיי [נשים לא צריכות להחמיר]


בעל תשובה מתחיל להיקרא חרדי? כשהוא מתחיל לשוחח בחזרת הש"ץ…בחור ספרדי ניגש לישיבה אשכנזית ורוצה להתקבל "כי אני שליש אשכנזי".
"מה פירוש?" תמה ראש הישיבה.יש חצי אשכנזי ויש רבע,אבל מה פתאום שליש?
כבוד הרב,עונה הבחור,הרי "שלשה שותפים באדם,הקב'ה ואביו ואימו.אז אמנם הוריי ספרדיים,אבל אלוקים הוא בטח אשכנזי".


מענה לשון
הודעות: 220
הצטרף: 28 דצמבר 2020, 15:27
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מענה לשון » 16 פברואר 2021, 20:20

תפילת הגשם
חזן ירד לפני התיבה ל”תפילת הגשם”. לא סיים את תפילתו, והתחילו גשמים יורדים.
לאחר התפילה ניגש החזן לגבאי: “תראה את זה, בזכות התפילה שלי החל לרדת גשם!”.
“לא חדש”, אמר לו הגבאי, “בזכות אנשים כמוך ירד גם המבול”.

לא בדיוק
חיפשו חזן לבית הכנסת הגדול בעיר. הגיע מועמד, ושאלו אותו אם יש לו תעודה שלמד חזנות.
“אין לי תעודה”, אמר היהודי, “אבל יש בעיר אדם שמכיר אותי, והוא יאשר לכם שבשנה שעברה שילמו לי אלף רובל עבור החזנות שלי בבית הכנסת הראשי בלבוב”.
פנו אל המכר ושאלו אותו אם זה נכון.
“זה נכון”, אמר הלה, “חוץ מכמה פרטים: זה לא היה לפני שנה אלא לפני עשר שנים, לא בבית הכנסת הראשי אלא בשטיבל, ולא שילמו לו אלא הוא שילם”…

אגודת החזנים
חזן ביקר בניו יורק. לאחר כמה ימים שאל את מכריו למה אין לאגודת החזנים בעיר אין בית קברות משלה, כמו בשאר הקהילות.
“אין צורך”, אמרו לו, “פה בניו יורק החזנים קוברים אחד את השני חיים”.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח