מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

דניאלי
הודעות: 409
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דניאלי » 06 יולי 2021, 14:31

נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 01:20
שניאור כתב:
05 יולי 2021, 10:37
דניאלי כתב:
05 יולי 2021, 10:17

 

איך אני אוהב את ההיתממות הזו...
ואז הזהר בגחלתן!

מי חשב בכלל שהתכוונו לזלזל באנשים גדולים?! אדרבה, הזהר בגחלתן של כל התנאים והאמוראים וגדולי ישראל!

נ.ב. מתנצל אם תקפתי מידי, הרוח בכל השרשורים ובכל השיח בנושא כבר עבר את הגבול    [/size]


כפי הנראה מע"כ חדש בפורומינו, וחושב שר' @נדיב לב ור' @יושב אוהלים הינם חסידים מבטן ומלידה, לא מיניה ולא מקצתיה.
בתחילה כשהם התלוצצו ע"ח המתנגדים, אזי אני כחסיד שמשתדל להבין את דרכי כל היהודים קיימתי בהם מצות מחאה, אולם הם קיבלו את זה כמחמאה:)

ואדרבה הזהר @דניאלי בגחלתן של ניקים ותיקים, שאין אתה יודע שיחם וליהוגם... :)
וע"ז נאמר דוד דור ודורשיו...

ואם כבר קיימינן בהא נחזור לנושא המקורי של האשכול:
אמר פעם ר' נפתלי מרופשיץ למה כתוב הראהו הקב"ה דור דור ודורשיו דור דור ומנהיגיו, היה צריך לומר דורשי דור ודור ולמה הקדים את הדור למנהיגים?
ויישב (בענותנותו): אם היה אומר לו הקב"ה קודם את המנהיגים היה מתפלא מאד, וכי נפתלי יהיה מנהיג?!
על כן הראהו הקב"ה קודם את הדור, שיראה את הדור ואז יבין שהמנהיגים מתאימים...  

אולי אחרים מכירים את הוורט בשם מישהו אחר, בכל אופן אני שמעתי כך (מא' מגדולי ישראל)

ערכים:


קדמא ואזלא
הודעות: 1300
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 658 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 06 יולי 2021, 14:36

דניאלי כתב:
06 יולי 2021, 14:31
נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 01:20
שניאור כתב:
05 יולי 2021, 10:37



כפי הנראה מע"כ חדש בפורומינו, וחושב שר' @נדיב לב ור' @יושב אוהלים הינם חסידים מבטן ומלידה, לא מיניה ולא מקצתיה.
בתחילה כשהם התלוצצו ע"ח המתנגדים, אזי אני כחסיד שמשתדל להבין את דרכי כל היהודים קיימתי בהם מצות מחאה, אולם הם קיבלו את זה כמחמאה:)

ואדרבה הזהר @דניאלי בגחלתן של ניקים ותיקים, שאין אתה יודע שיחם וליהוגם... :)
וע"ז נאמר דוד דור ודורשיו...

ואם כבר קיימינן בהא נחזור לנושא המקורי של האשכול:
אמר פעם ר' נפתלי מרופשיץ למה כתוב הראהו הקב"ה דור דור ודורשיו דור דור ומנהיגיו, היה צריך לומר דורשי דור ודור ולמה הקדים את הדור למנהיגים?
ויישב (בענותנותו): אם היה אומר לו הקב"ה קודם את המנהיגים היה מתפלא מאד, וכי נפתלי יהיה מנהיג?!
על כן הראהו הקב"ה קודם את הדור, שיראה את הדור ואז יבין שהמנהיגים מתאימים...  

אולי אחרים מכירים את הוורט בשם מישהו אחר, בכל אופן אני שמעתי כך (מא' מגדולי ישראל)
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף יז עמוד א
זה דור דורשיו מבקשי פניך יעקב סלה - פליגי בה רבי יהודה נשיאה ורבנן, חד אמר: דור לפי פרנס, וחד אמר: פרנס לפי דורו.

ועי''ש בהמשך הגמרא.


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 06 יולי 2021, 18:53

דניאלי כתב:
06 יולי 2021, 14:31
נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 01:20
שניאור כתב:
05 יולי 2021, 10:37



כפי הנראה מע"כ חדש בפורומינו, וחושב שר' @נדיב לב ור' @יושב אוהלים הינם חסידים מבטן ומלידה, לא מיניה ולא מקצתיה.
בתחילה כשהם התלוצצו ע"ח המתנגדים, אזי אני כחסיד שמשתדל להבין את דרכי כל היהודים קיימתי בהם מצות מחאה, אולם הם קיבלו את זה כמחמאה:)

ואדרבה הזהר @דניאלי בגחלתן של ניקים ותיקים, שאין אתה יודע שיחם וליהוגם... :)
וע"ז נאמר דוד דור ודורשיו...

ואם כבר קיימינן בהא נחזור לנושא המקורי של האשכול:
אמר פעם ר' נפתלי מרופשיץ למה כתוב הראהו הקב"ה דור דור ודורשיו דור דור ומנהיגיו, היה צריך לומר דורשי דור ודור ולמה הקדים את הדור למנהיגים?
ויישב (בענותנותו): אם היה אומר לו הקב"ה קודם את המנהיגים היה מתפלא מאד, וכי נפתלי יהיה מנהיג?!
על כן הראהו הקב"ה קודם את הדור, שיראה את הדור ואז יבין שהמנהיגים מתאימים...  

אולי אחרים מכירים את הוורט בשם מישהו אחר, בכל אופן אני שמעתי כך (מא' מגדולי ישראל)

ואם בר' נפתלי מרופשיץ עסקינן ובדור דור ודורשיו..
אז מעשה והבחין באחד מחסידיו שמחקה את תנועותיו בשעת התפילה בצורה מושלמת, מתנועע כמותו מעוה את פניו באותה הדרך קומץ ומניף את ידו באויר כמוהו, ובאותם הקטעים עצמם בה הוא עושה זאת, הכלל חקיין מושלם..

ניגש אליו בלאט ולחש באזנו:
- האינך יודע? שיניתי את טעמי. היום, אני עושה אחרת!

וע"ז נאמר דור דור וחקייניו....


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 06 יולי 2021, 19:39

שואל כעניין כתב:
04 יולי 2021, 21:04
מסופר בדרך הלצה, שפעם הקניט מתנגד אחד את חבירו החסיד
איני מבין את כל ההנהגה שלכם, יושב לו רבי מוקף בחסידים
מביאים לו צלחת דגים אוכל קצת ורובו נשאר
מביאים לו צלחת מרק אוכל כפיות בודדות ורובו נשאר
וכך הבשר וכל המאכלים
למה לא יביאו לכתחילה צלחת קטנה כפי הכמות שהוא אוכל.?

השיב לו החסיד מיניה וביה.
קודם תענה לי אתה על שאלתי,
הראש ישיבה שלכם מגיע תחילת הזמן עם כזה בבא בתרא עבה
ואחרי זה לומדים רק 5 דפים...
תביאו לכתחילה 5 דפים....

יתכן כבר הובא אך לא נברתי בכל האשכול

ואם בהנהגת אדמו"ר וחסידיו עסקינן, אזי הווה עובדא בבדיחותא.. באדמו"ר אחד שבא להדליק נרות חנוכה בערב שבת, והבחין במטאטא עומד שעון בפינת החדר, ומיד הורה לגבאים שיסלקוהו, ונימוקו, שלא ילמדו חסידיו 'הלכה למעשה' שמצוות הדלקה בע"ש שחל בחנוכה מתקיימת דווקא לאור.. מטאטא שעומד שעון בפינת החדר.

אבל מה הופתע הוא לגלות בשנה הבאה את חסידיו מביאים בע"ש חנוכה מטאט לפינת החדר סמוך למקום ההדלקה, משעינים אותו זמן מה וסמוך לזמן ההדלקה חוזרים ומסלקים אותו..!

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 101
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יחיד ורבים » 07 יולי 2021, 00:08

בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 01:19
פיילוט 0.4 כתב:
04 יולי 2021, 00:59
נוריאל עזרא כתב:
03 יולי 2021, 23:43

 ומבואר בספרי החסידות שאף ההו"א ירדו מהר סיני

ב. ע''פ היסוד הנ''ל
יסוד שלא היה ולא נברא וכמובן לא נזכר בשום ספר מספרי החסידות.
מי שיעיין במקור הדברים בתורת אמת לרבי לייבלה איגר בשם הרה"ק החזוה מלובלין ובספרו של הרב ממונקאטש והרב משאפרן ושאר דברי הצדיקים שנו"נ בענין איך שהם מסבירים את יסוד הענין, יבין שאלו דברי ליצנות של בדחנים שלא מבינים כלום (לא אהיה חלק מהם)

 הגה"ח רבי @בשלמא היקר: בהיות שבימים אלו אני עוסק בהאי עניינא, אשמח מאד באם תוכל להאיר את עיני ולציין לי מראי מקומות מדוייקים בספרים שהזכרת, וכן בספרים שהזכרת ברמז.
יישר כח מקרב לב!


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 00:18

יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 00:08
אשמח מאד באם תוכל להאיר את עיני ולציין לי מראי מקומות מדוייקים בספרים שהזכרת, וכן בספרים שהזכרת ברמז.
בספר פרדס אליעזר יש פרק שלם על שיתסר ושבסר שם תמצא הרבה ממבוקשך
באיזה נקודה אתה עוסק של ענין ההו"א לגופיה או כל עסק השיתסר ושיבסר?

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 2225
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1809 פעמים
קיבל תודה: 1368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך » 07 יולי 2021, 00:26

נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 19:39
שואל כעניין כתב:
04 יולי 2021, 21:04
מסופר בדרך הלצה, שפעם הקניט מתנגד אחד את חבירו החסיד
איני מבין את כל ההנהגה שלכם, יושב לו רבי מוקף בחסידים
מביאים לו צלחת דגים אוכל קצת ורובו נשאר
מביאים לו צלחת מרק אוכל כפיות בודדות ורובו נשאר
וכך הבשר וכל המאכלים
למה לא יביאו לכתחילה צלחת קטנה כפי הכמות שהוא אוכל.?

השיב לו החסיד מיניה וביה.
קודם תענה לי אתה על שאלתי,
הראש ישיבה שלכם מגיע תחילת הזמן עם כזה בבא בתרא עבה
ואחרי זה לומדים רק 5 דפים...
תביאו לכתחילה 5 דפים....

יתכן כבר הובא אך לא נברתי בכל האשכול
 
ואם בהנהגת אדמו"ר וחסידיו עסקינן, אזי הווה עובדא בבדיחותא.. באדמו"ר אחד שבא להדליק נרות חנוכה בערב שבת, והבחין במטאטא עומד שעון בפינת החדר, ומיד הורה לגבאים שיסלקוהו, ונימוקו, שלא ילמדו חסידיו 'הלכה למעשה' שמצוות הדלקה בע"ש שחל בחנוכה מתקיימת דווקא לאור.. מטאטא שעומד שעון בפינת החדר.

אבל מה הופתע הוא לגלות בשנה הבאה את חסידיו מביאים בע"ש חנוכה מטאט לפינת החדר סמוך למקום ההדלקה, משעינים אותו זמן מה וסמוך לזמן ההדלקה חוזרים ומסלקים אותו..!
אני שמעתי שזה היה מעשה אמיתי, ולא עם אדמו"ר, אלא אצל מרן הרב מבריסק. שביקש שיסלקו משם המטאטא, שלא יחקוהו במחשבה שיש בזה איזה ענין.
 


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 00:33

מכובדי @אברך אמנם ידוע מה שייחסו שמועה אחרת למרן הגרי"ז "בגדרי מטאטא" - שאם 10 אנשים יאמינו במטאטא וכו'. אבל שהורה לסלק כדי שלא יחזקהו וכו' ע"פ זה מחודש מאוד. ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 00:40

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:33
ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.
אינני יודע אם לנכות זאת "דברים הידועים מבית בריסק "או דברים המיוחסים מבית בריסק" והמב"י
בכל אופן הדברים ידועים ומיוחסים "על" בית בריסק.


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 00:43

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 00:40
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:33
ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.
אינני יודע אם לנכות זאת "דברים הידועים מבית בריסק "או דברים המיוחסים מבית בריסק" והמב"י
בכל אופן הדברים ידועים ומיוחסים "על" בית בריסק.

כמדומני שלא התקדמנו בזה, כל עוד לא הובא מקור בד"א.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2817
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1133 פעמים
קיבל תודה: 2387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 07 יולי 2021, 00:44

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:33
מכובדי @אברך אמנם ידוע מה שייחסו שמועה אחרת למרן הגרי"ז "בגדרי מטאטא" - שאם 10 אנשים יאמינו במטאטא וכו'. אבל שהורה לסלק כדי שלא יחזקהו וכו' ע"פ זה מחודש מאוד. ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.


הגרמ''ד, בספר הרב מבריסק ח''ד עמ' 414

טוב מראה עינים.png
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 00:46

למה זה תשאל לשמי כתב:
07 יולי 2021, 00:44
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:33
מכובדי @אברך אמנם ידוע מה שייחסו שמועה אחרת למרן הגרי"ז "בגדרי מטאטא" - שאם 10 אנשים יאמינו במטאטא וכו'. אבל שהורה לסלק כדי שלא יחזקהו וכו' ע"פ זה מחודש מאוד. ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.


הגרמ''ד, בספר הרב מבריסק ח''ד עמ' 414

טוב מראה עינים.png
 

בבדיחותא קאמר. ותינה בזה הדרך את כאבו על חיקויים אמיתיים שכשלו בו תלמידיו. ראה כאן דוגמה טריה מהיום.
כמו"כ, הגם שהמוטיב המרכזי שבסיפור שהוזכר על ידי לעיל, חזר ע"ע באנקדוטה זו, אבל ה'למעשה' חסר כאן.

------------------------------------------
הרב מבריסק כידוע היה מקפיד מאוד לדקדק במילות קריאת שמע, פעמים היה כופל ושונה מילה אחת עד שהצליח לבטא אותה כראוי.
אחד מתלמידיו שהיה בחור צעיר החל אפוא לחקותו.
פעם שמעו החזון איש זצ"ל ועם סיום התפילה הגיב לעומתו:
אמור לי בבקשה הנך מתגורר עכשיו בבני ברק, מן הסתם אתה כותב מדי פעם מכתב או גלויה לאמך האלמנה שבירושלים הלא כן?
-בוודאי!
וכיצד אתה פותח את מכתבך?
-מה פירוש? אני מתחיל בדרך כלל במילים: 'לאמא היקרה לי מאוד שלום'.
בפעם הבאה לא כך, אלא כתוב: 'לאמא היק...קרה לי... לי מ...מ...מאוד של...וווום'.
-מה טעם?
שהלא כך בדיוק אתה עושה בקריאת שמע!
-אבל הן כך נוהג מו"ר הרב מבריסק?
זו הנהגה פרטית אישית שלו. זה לא נוגע לך!


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 00:50

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:43
כמדומני שלא התקדמנו בזה, כל עוד לא הובא מקור בד"א.
ראיתי שכבר הביאו מקור.
וככלל לענינים שכאלו גם פרומונו היקר והכותבים בו ראויים להיות מקור.
(אם אאל"ט אולי שמעתי כעין זה או רמז לזה מפי הגרמ"מ שולזינגר)


נתנאל_ב
הודעות: 1011
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 4142 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נתנאל_ב » 07 יולי 2021, 00:56

למה זה תשאל לשמי כתב:
07 יולי 2021, 00:44
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:33
מכובדי @אברך אמנם ידוע מה שייחסו שמועה אחרת למרן הגרי"ז "בגדרי מטאטא" - שאם 10 אנשים יאמינו במטאטא וכו'. אבל שהורה לסלק כדי שלא יחזקהו וכו' ע"פ זה מחודש מאוד. ואם יש למר אפשרות להעלות מקור השמועה, אדרבה.
הגרמ''ד, בספר הרב מבריסק ח''ד עמ' 414
טוב מראה עינים.png

ידוע ג"כ בבדיחותא, שהיות והיה שם את המטאטא והגרי"ז אמר שיוציאו אותו, נוהגים תלמידיו להכניס מטאטא ולהוציאו. 
 


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 00:57

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 00:50
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:43
כמדומני שלא התקדמנו בזה, כל עוד לא הובא מקור בד"א.
ראיתי שכבר הביאו מקור.
וככלל לענינים שכאלו גם פרומונו היקר והכותבים בו ראויים להיות מקור.
(אם אאל"ט אולי שמעתי כעין זה או רמז לזה מפי הגרמ"מ שולזינגר)

לכל כלל [גם אם זה של כבודו..] יש יוצא מן הכלל.
לא כשהדברים מחודשים ועומדים נגד ההיגיון הפשוט, ובפרט שיש שמועה הפוכה ורווחת על אדמו"ר חסידי.
ולכך לא מבעי כלפי מר שאיני כ"כ מכיר בטיבו, אלא אף של מכובדי @אברך שידוע לכל כמשיב מובהק ואחראי וכפי שיעידו הודעתיו שהועלו רק לאחרונה, ובכ"ז קשה לקבל.
וכמובן המקור שהעלה מכובדי @למה זה תשאל לשמי אינו אלא מקור נוסף לבדיחותא מוצלחת, לא יותר. ואם אעפ"כ, מר רואה בזה מקור חוששני בגלל שקיבל מכה ממטאטא קשוח :).

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 101
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יחיד ורבים » 07 יולי 2021, 01:19

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 00:18
יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 00:08
אשמח מאד באם תוכל להאיר את עיני ולציין לי מראי מקומות מדוייקים בספרים שהזכרת, וכן בספרים שהזכרת ברמז.
בספר פרדס אליעזר יש פרק שלם על שיתסר ושבסר שם תמצא הרבה ממבוקשך
באיזה נקודה אתה עוסק של ענין ההו"א לגופיה או כל עסק השיתסר ושיבסר?

יישר כח על המקור.
אני עוסק בענין ההו"א לגופיה.

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 101
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יחיד ורבים » 07 יולי 2021, 01:20

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:57
בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 00:50
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:43
כמדומני שלא התקדמנו בזה, כל עוד לא הובא מקור בד"א.
ראיתי שכבר הביאו מקור.
וככלל לענינים שכאלו גם פרומונו היקר והכותבים בו ראויים להיות מקור.
(אם אאל"ט אולי שמעתי כעין זה או רמז לזה מפי הגרמ"מ שולזינגר)

לכל כלל [גם אם זה של כבודו..] יש יוצא מן הכלל.
לא כשהדברים מחודשים ועומדים נגד ההיגיון הפשוט, ובפרט שיש שמועה הפוכה ורווחת על אדמו"ר חסידי.
ולכך לא מבעי כלפי מר שאיני כ"כ מכיר בטיבו, אלא אף של מכובדי @אברך שידוע לכל כמשיב מובהק ואחראי וכפי שיעידו הודעתיו שהועלו רק לאחרונה, ובכ"ז קשה לקבל.
וכמובן המקור שהעלה מכובדי @למה זה תשאל לשמי אינו אלא מקור נוסף לבדיחותא מוצלחת, לא יותר. ואם אעפ"כ, מר רואה בזה מקור חוששני בגלל שקיבל מכה ממטאטא קשוח :).


מעניין מאד, כי באזורים שלנו השמועה הזאת דוקא רווחת על הרב מבריסק, וכפי שכבר העירו כאן כמה וכמה ניקים, כך שאחרי רבים להטות :)
אגב, אני שמעתי את הסיפור על אפיית מצות


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 01:22

יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 01:20
נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:57
בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 00:50

ראיתי שכבר הביאו מקור.
וככלל לענינים שכאלו גם פרומונו היקר והכותבים בו ראויים להיות מקור.
(אם אאל"ט אולי שמעתי כעין זה או רמז לזה מפי הגרמ"מ שולזינגר)

לכל כלל [גם אם זה של כבודו..] יש יוצא מן הכלל.
לא כשהדברים מחודשים ועומדים נגד ההיגיון הפשוט, ובפרט שיש שמועה הפוכה ורווחת על אדמו"ר חסידי.
ולכך לא מבעי כלפי מר שאיני כ"כ מכיר בטיבו, אלא אף של מכובדי @אברך שידוע לכל כמשיב מובהק ואחראי וכפי שיעידו הודעתיו שהועלו רק לאחרונה, ובכ"ז קשה לקבל.
וכמובן המקור שהעלה מכובדי @למה זה תשאל לשמי אינו אלא מקור נוסף לבדיחותא מוצלחת, לא יותר. ואם אעפ"כ, מר רואה בזה מקור חוששני בגלל שקיבל מכה ממטאטא קשוח :).


מעניין מאד, כי באזורים שלנו השמועה הזאת רווחת על הרב מבריסק, וכפי שכבר העירו כאן כמה וכמה ניקים, כך שאחרי רבים להטות :)

אכן להטות לבדיחותא. ומי שלא הבין הבדיחותא של הגרי"ז אינו אלא בחינת שוטה:) ועל שכאלה לא אמרינן אחרי רבים .... :)


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 01:29

יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 01:19
אני עוסק בענין ההו"א לגופיה.
בקטע זה מוזכר כן גם בשם השלה"ק (אך לא ידעתי מקורו)
טהרת הקודש שומרי אמונים:

וְעַכְשָׁיו נְדַבֵּר בְּעִנְיָן מַעֲשֵֹה, אֲשֶׁר רָע עָלַי הַמַּעֲשֵֹה אֲשֶׁר אֲנִי רוֹאֶה הַנָהוּג כַּאן בְּאַרְצֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה, אֲשֶׁר לֹא רָאִיתִי זֹאת בחו"ל, שֶׁעוֹמְדִים וּמַשְׁתִּינִים זֶה נֶגֶד זֶה עָרוּם בְּלִי לְבוּשׁ, וּכְבַר הִזְהַרְתִּי בָּזֶּה מְאֹד לְהַמַקְשִׁיבִים בְּקוֹלִי.‏
וְהִנֵּה הֲגַם שֶׁאָמְרוּ (בכרות מ"ד.) מַשְׁתִּינִין מַיִם לִפְנֵי רַבִּים מִפְּנֵי חַשַׁשׁ סַכָּנָה, [כִּי אִם יַעֲצוֹר עַצְמוֹ יָכוֹל לָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה ח"ו], אֲבָל זֶה עַוְלָה מֵעִיקָרָא לָמָה לֹא הִתְקִינוּ הַמִּקְוָאוֹת בְּאוֹפֶן אַחֵר, וּפוֹק חֲזִי דִבְרֵי רז"ל (שבת ס"ב:) הַמַּשְׁתִּין מַיִם לִפְנֵי מִטָּתוֹ בָּא לִידֵי עֲנִיוּת, וְהוּא דָּבָר בָּזוּי, וְאָמְרוּ רז"ל (שם ס"ב:) שֶׁעִיקָר גָלוּתָן שֶׁל יִשְֹרָאֵל הָיָה עַל שֶׁמַּשְׁתִּינִין עָרוּם לִפְנֵי מִטָּתָן, הֲגַם שֶׁנִּדְחָה זֹאת שָׁם וְכָתְבוּ עִנְיָן אַחֵר, אֲבָל יָדוּעַ מֵרַבֵּינוּ השל"ה הַקָּדוֹשׁ וְעוֹד סִפְרֵי יְרֵאִים, שֶׁכָּל הֲוָה אֲמִינָא שֶׁהוּא בַּגְּמָרָא, וְכָל שֶׁכֵּן דִבְרֵי תַּנָּא לֹא לָרִיק נִכְתְּבוּ, שֶׁאִם לֹא כֵן לָמָה נִכְתְבָה בִּכְלַל, רַק שֶׁיֵּשׁ דְבָרִים בְּגַוֵיהּ.‏
וְנִרְאֶה לִי שֶׁזֶּה הָיָה גְרַם לָזֶּה, שֶׁהָהֶעְדֵר הַבּוּשָׁה שֶׁהָיוּ מַשְׁתִּינִים עָרוּם לִפְנֵי מִטָּתָן גָרַם ח"ו הָעִנְיָן הַשֵּׁנִי [הַמּוּבָא שָׁם], וּבִפְרַט שֶׁזֶּה בְּעֶצֶם הוּא דָבָר מְנוּוָל שֶׁיַּעֲמְדוּ זֶה אֶצֶל זֶה וְיַשְׁתִּינוּ מַיִם זֶה כְּנֶגֶד זֶה, וְכָל שֶׁכֵּן בְּדוֹר חָשׁוּךְ וּפָרוּץ כָּזֶּה, [שֶׁאִם מַשְׁתִּין זֶה כְּנֶגֶד זֶה, זֶה מֵבִיא] רח"ל עוֹד לְהַרְבֶּה דְבָרִים אַחֵרִים, וְאֵין מַה לְהַאֲרִיךְ בָּזֶּה כִּי אֵין בעוה"ר לְמִי לְדַבֵּר בְּדוֹר חָשׁוּךְ וּמְחוּשָׁךְ בְּדַעַת מְטוּמְטָם וְרוֹאִים הֵיפֶךְ הַשֵֹּכֶל הָאֲמִיתִּי, מִלְבַד יְחִידֵי סְגוּלָה שֶׁהֵאִיר ה' עֵינֵיהֶם וְדַעְתָּם.‏
עַל כָּל פָּנִים לְכָל אֲהוּבַיי וְתַלְמִידַיי הַמַקְּשִׁיבִים לְקוֹלִי אֲבַקֵּשׁ לִיזָהֵר בָּזֶּה מְאֹד, וִיקַבְּלוּ שָֹכָר גָּדוֹל עַל הַפְּרִישָׁה, וְכָל יְרֵא שָׁמַיִם יִרְאֶה לְהָכִין עַצְמוֹ לָזֶּה בְּעוֹדוֹ בְּבֵיתוֹ [טֶרֶם שֶׁיֵּלֶךְ לְבַיִת לְמֶרְחָץ] שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לָזֶּה וד"ל.‏


נתנאל_ב
הודעות: 1011
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 4142 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נתנאל_ב » 07 יולי 2021, 01:31

פעם התווכחו על ענייני אמונה, עשרה משכילים והגר"ח מבריסק זצ"ל. לאחר שלא הצליחו להוכיח לו את טענותיהם, אמר אחד מהם, והרי אנחנו עשרה ראשים, ואילו לרב יש רק ראש אחד, והכלל הוא שהולכים אחרי הרוב.
ענה להם הגר"ח: "אם זה תלוי באיברים, הרי שיש כאן עשרים נגד אחד".
והמה ראו כן תמהו מה שייך עשרים? וכי יש להם שני ראשים?
וענה: "עשרים רגליים נגד ראש אחד"!


אור זרוע
הודעות: 1664
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 1035 פעמים
קיבל תודה: 944 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זרוע » 07 יולי 2021, 01:38

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 01:29
בקטע זה מוזכר כן גם בשם השלה"ק (אך לא ידעתי מקורו)

אולי הכוונה לקטע הזה בדברי השל"ה (שמקורם מספר דרכי התלמוד):

בתחילת עיונך תשים מונח במחשבתך, כי כל אחד מהדברים אחד השואל ואחד המשיב, שהם בעלי שכל, ושכל דבריהם בחכמה ובתבונה ובדעת אין בהן נפתל ועקש, והכי אמרינן (שבועות מח ב): אטו בשופטני עסקינן. ולכן יש לך לעיין בכל דבריהם ולראות אם הם דברים של טעם, בריאים וחזקים כראי מוצק, או אם תפל בלי מלח ודברים חלושים, ואם דברים מתקרבים אל השכל או מתרחקים. ויש לך להשתדל [לקרב] דבריהם ולתקנם בענין שהם נאותים ומתקבלים ומתקרבים אצל השכל, ושלא לשאת [ולתת] עליהם עון אשמה של סברא רעועה או חלושה, כי לא נפל מ[כל] דבריהם ארצה, כי כולם דברי אלהים חיים, ואם רק הוא מכם (ירושלמי פאה פ"א ה"א), וזהו שאמרו (כתובות פו א) מעיקרא מאי סבר ולבסוף מאי סבר.


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 01:44

יש ווארט מהבריסעקר רב שאמרו לו שהעולם נוהג כך וכך וצריך לנהוג כמו כל העולם
אמר להם
בא נבחן מי זה העולם רוב העולם גויים, ורובם טפשים, ומהם רובם שיש להם מיחושים פה ושם, נמצא שרוב העולם הם קראנקע נארישע גויים

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 101
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יחיד ורבים » 07 יולי 2021, 01:47

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 01:29
יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 01:19
אני עוסק בענין ההו"א לגופיה.
בקטע זה מוזכר כן גם בשם השלה"ק (אך לא ידעתי מקורו)
טהרת הקודש שומרי אמונים:

וְעַכְשָׁיו נְדַבֵּר בְּעִנְיָן מַעֲשֵֹה, אֲשֶׁר רָע עָלַי הַמַּעֲשֵֹה אֲשֶׁר אֲנִי רוֹאֶה הַנָהוּג כַּאן בְּאַרְצֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה, אֲשֶׁר לֹא רָאִיתִי זֹאת בחו"ל, שֶׁעוֹמְדִים וּמַשְׁתִּינִים זֶה נֶגֶד זֶה עָרוּם בְּלִי לְבוּשׁ, וּכְבַר הִזְהַרְתִּי בָּזֶּה מְאֹד לְהַמַקְשִׁיבִים בְּקוֹלִי.‏
וְהִנֵּה הֲגַם שֶׁאָמְרוּ (בכרות מ"ד.) מַשְׁתִּינִין מַיִם לִפְנֵי רַבִּים מִפְּנֵי חַשַׁשׁ סַכָּנָה, [כִּי אִם יַעֲצוֹר עַצְמוֹ יָכוֹל לָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה ח"ו], אֲבָל זֶה עַוְלָה מֵעִיקָרָא לָמָה לֹא הִתְקִינוּ הַמִּקְוָאוֹת בְּאוֹפֶן אַחֵר, וּפוֹק חֲזִי דִבְרֵי רז"ל (שבת ס"ב:) הַמַּשְׁתִּין מַיִם לִפְנֵי מִטָּתוֹ בָּא לִידֵי עֲנִיוּת, וְהוּא דָּבָר בָּזוּי, וְאָמְרוּ רז"ל (שם ס"ב:) שֶׁעִיקָר גָלוּתָן שֶׁל יִשְֹרָאֵל הָיָה עַל שֶׁמַּשְׁתִּינִין עָרוּם לִפְנֵי מִטָּתָן, הֲגַם שֶׁנִּדְחָה זֹאת שָׁם וְכָתְבוּ עִנְיָן אַחֵר, אֲבָל יָדוּעַ מֵרַבֵּינוּ השל"ה הַקָּדוֹשׁ וְעוֹד סִפְרֵי יְרֵאִים, שֶׁכָּל הֲוָה אֲמִינָא שֶׁהוּא בַּגְּמָרָא, וְכָל שֶׁכֵּן דִבְרֵי תַּנָּא לֹא לָרִיק נִכְתְּבוּ, שֶׁאִם לֹא כֵן לָמָה נִכְתְבָה בִּכְלַל, רַק שֶׁיֵּשׁ דְבָרִים בְּגַוֵיהּ.‏
וְנִרְאֶה לִי שֶׁזֶּה הָיָה גְרַם לָזֶּה, שֶׁהָהֶעְדֵר הַבּוּשָׁה שֶׁהָיוּ מַשְׁתִּינִים עָרוּם לִפְנֵי מִטָּתָן גָרַם ח"ו הָעִנְיָן הַשֵּׁנִי [הַמּוּבָא שָׁם], וּבִפְרַט שֶׁזֶּה בְּעֶצֶם הוּא דָבָר מְנוּוָל שֶׁיַּעֲמְדוּ זֶה אֶצֶל זֶה וְיַשְׁתִּינוּ מַיִם זֶה כְּנֶגֶד זֶה, וְכָל שֶׁכֵּן בְּדוֹר חָשׁוּךְ וּפָרוּץ כָּזֶּה, [שֶׁאִם מַשְׁתִּין זֶה כְּנֶגֶד זֶה, זֶה מֵבִיא] רח"ל עוֹד לְהַרְבֶּה דְבָרִים אַחֵרִים, וְאֵין מַה לְהַאֲרִיךְ בָּזֶּה כִּי אֵין בעוה"ר לְמִי לְדַבֵּר בְּדוֹר חָשׁוּךְ וּמְחוּשָׁךְ בְּדַעַת מְטוּמְטָם וְרוֹאִים הֵיפֶךְ הַשֵֹּכֶל הָאֲמִיתִּי, מִלְבַד יְחִידֵי סְגוּלָה שֶׁהֵאִיר ה' עֵינֵיהֶם וְדַעְתָּם.‏
עַל כָּל פָּנִים לְכָל אֲהוּבַיי וְתַלְמִידַיי הַמַקְּשִׁיבִים לְקוֹלִי אֲבַקֵּשׁ לִיזָהֵר בָּזֶּה מְאֹד, וִיקַבְּלוּ שָֹכָר גָּדוֹל עַל הַפְּרִישָׁה, וְכָל יְרֵא שָׁמַיִם יִרְאֶה לְהָכִין עַצְמוֹ לָזֶּה בְּעוֹדוֹ בְּבֵיתוֹ [טֶרֶם שֶׁיֵּלֶךְ לְבַיִת לְמֶרְחָץ] שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לָזֶּה וד"ל.‏

אור זרוע כתב:
07 יולי 2021, 01:38
בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 01:29
בקטע זה מוזכר כן גם בשם השלה"ק (אך לא ידעתי מקורו)

אולי הכוונה לקטע הזה בדברי השל"ה:

בתחילת עיונך תשים מונח במחשבתך, כי כל אחד מהדברים אחד השואל ואחד המשיב, שהם בעלי שכל, ושכל דבריהם בחכמה ובתבונה ובדעת אין בהן נפתל ועקש, והכי אמרינן (שבועות מח ב): אטו בשופטני עסקינן. ולכן יש לך לעיין בכל דבריהם ולראות אם הם דברים של טעם, בריאים וחזקים כראי מוצק, או אם תפל בלי מלח ודברים חלושים, ואם דברים מתקרבים אל השכל או מתרחקים. ויש לך להשתדל [לקרב] דבריהם ולתקנם בענין שהם נאותים ומתקבלים ומתקרבים אצל השכל, ושלא לשאת [ולתת] עליהם עון אשמה של סברא רעועה או חלושה, כי לא נפל מ[כל] דבריהם ארצה, כי כולם דברי אלהים חיים, ואם רק הוא מכם (ירושלמי פאה פ"א ה"א), וזהו שאמרו (כתובות פו א) מעיקרא מאי סבר ולבסוף מאי סבר.

כמדומה כי יסוד הדבר כבר מוזכר ברמ"ע מפאנו, וכעת איני זוכר איה מקום כבודו


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 01:48

יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 01:47
מוזכר ברמ"ע מפאנו
המנחת אלעזר מביא זאת בשם הרמ"ע ואולי גם מקור זה לא נודע.

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 101
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יחיד ורבים » 07 יולי 2021, 01:52

בשלמא כתב:
07 יולי 2021, 01:48
יחיד ורבים כתב:
07 יולי 2021, 01:47
מוזכר ברמ"ע מפאנו
המנחת אלעזר מביא זאת בשם הרמ"ע ואולי גם מקור זה לא נודע.

כעת אני אכן רואה בפרדס אליעזר את דברי המנחת אלעזר, אולם ה'מראה מקום' נשמט שם


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 01:52

חברים הדיון באשכול נהיה כבד מנשוא ת"מ...:)
דברים יקרי ערך וכבדי משקל רצוי לפתוח להם אשכול שנושא את עצמו.
לכה"פ זו 'ההווה אמינא' שלי :)


בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 07 יולי 2021, 01:58

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 01:52
חברים הדיון באשכול נהיה כבד מנשוא ת"מ...:)
דברים יקרי ערך וכבדי משקל רצוי לפתוח להם אשכול שנושא את עצמו.
לכה"פ זו 'ההווה אמינא' שלי :)

אבל מה נעשה שיש הוא אמינא חשובה אחרת?
viewtopic.php?f=45&t=2675&start=690#:~: ... 7%95%D7%9C)-,%D7%90%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%90%2C%20%D7%9B%D7%9A%20%D7%99%D7%90%D7%94%20%D7%95%D7%9B%D7%9A%20%D7%A0%D7%90%D7%94%20%D7%9C%27%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%9D%C2%A0%D7%9C%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94%27...,-%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%94%20%D7%9C%D7%9E%D7%A2%D7%9C%D7%94


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2393
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 615 פעמים
קיבל תודה: 1030 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 07 יולי 2021, 07:45

ראיתי היום ספר {'ברכת מרדכי'} צ"ל [שמחת מרדכי] תודה על התיקון. של איזה גביר ששוחח עם הגר"ח על כל מיני ענינים,
ושאל אותו אם במילת גר אומרים תחנון.
ענה לו הגר"ח שכאן בבית מדרשנו לדרמן יש גבאי אחד שדואג כל יום שלא יאמרו תחנון,
ואומרים שהוא מחזיק גר אחד שאם לא יהיה ברית באותו יום הוא ימול את הגר.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2393
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 615 פעמים
קיבל תודה: 1030 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 07 יולי 2021, 08:07

עוד שם:
אם מתפלל בבית כנסת חסידי והם לא אומרים תחנון, אם יאמר תחנון או שזה 'לא תתגודדו'.
ענה לו הגר"ח שזה פיקוח נפש.


אמרתי אחכמה
הודעות: 74
הצטרף: 18 מאי 2021, 22:28
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמרתי אחכמה » 07 יולי 2021, 08:44

פינחס רוזנצוויג כתב:
07 יולי 2021, 07:45
ראיתי היום ספר 'ברכת מרדכי' של איזה גביר ששוחח עם הגר"ח על כל מיני ענינים,
ושאל אותו אם במילת גר אומרים תחנון.
ענה לו הגר"ח שכאן בבית מדרשנו לדרמן יש גבאי אחד שדואג כל יום שלא יאמרו תחנון,
ואומרים שהוא מחזיק גר אחד שאם לא יהיה ברית באותו יום הוא ימול את הגר.
אולי כוונתך לספר שמחת מרדכי שיצא עכשיו ומחולק בבתי כנסיות?
אני ראיתי שם: הגר"ח הורה לאחד להתחיל לגדל זקן, הלה שאל את הגר"ח שהוא בסדר אבל מה יגיד לאישה?
ענה לו הגר"ח "תגיד לה שהיא לא צריכה"..

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 3 אורחים