מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

בשלמא
הודעות: 2285
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 897 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בשלמא » 26 יולי 2021, 01:40

יחיד ורבים כתב:
26 יולי 2021, 01:30

זהו כתב ידו של הרבי מסאטמר? היכן פורסמה פתקא זו? ומיהו גלרנטר?
לעצם הדברים: ראשית, הנה חלק נכבד של הספר שש"ק הוא ליקוט גרידא ולא כלי ראשון.
שנית, מה שכותב שרוב הספר הוא מעשיות מהרבי מקאצק - ג"כ אינו נכון.
שלישית, שמעתי בעבר כי הגיע פעם יהודי אל רבי מאיר'ל מאמשינוב, ולעג לפולישע חסידים שמצטטים בדביקות מהספר שש"ק.
הוא סיפר לר' מאיר'ל כי המחבר (הנושא את השם המוזר "יועץ קים קדיש") פרסם שמי שיביא לו ווארט או סיפור טוב ישלם לו כך וכך, והיות שבני ביתו רעבו ללחם והיה לו כושר המצאה מצוין, הוא פשוט הלך ומכר למחבר לוקשים שלא היו ולא נבראו וכך היה לו כיצד לפרנס את משפחתו...
השיב לו ר' מאיר'ל על אתר: הרי לדבריך אתה מודה כי הנך ממציא סיפורים, אז גם סיפור זה המצאת...
רביעית, לגבי סגנון הספר שנכתב בצורה מאד לא ברורה ומסודרת - שמעתי כי האמרי אמת כתב על גבי הספר שש"ק שבספרייתו "לא ראיתי כהנה לרוע בכל ארץ מצרים".
א. כפי שכתבתי כתי"ק, מתקופה מסויימת ששמר על הקול והיה בתענית דיבור וענה לשואליו בכתב.
ב. פורסם כאן עמ' צ"ח
https://beta.otzar.org/#/b/182446/p/1/t ... /0/end/0/c
ג. אולי רבי יוסף חיים גילרנטר שהיה בהתאחדות הרבנים דארה"ב
ד. גם לשם משפחתו "ראקאץ" אין אח וריע (לפחות ממה שמוכר בימינו).
יתר דבריך נודעים
 

ערכים:


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 26 יולי 2021, 17:36

מאשכול אחר.

שניאור כתב:
26 יולי 2021, 17:29
נתנאל_ב כתב:
13 יולי 2021, 04:45
ולגופו של עניין, זה משום השעה שהייתה המאוחרת, וכעת המוקדמת (זה יכול להיות חידה נפלאה: איך יכול להיות ששעה הופכת ממילא להיות ממאוחרת למוקדמת?).


שמעתי מאיש אחד שפעם הוא היה בטיש של האמרי חיים מוויזניץ שכידוע היה נגמר בליל שב"ק מאוחר מאוד, ולקראת סוף הטיש אחד מהיושבים שם קרא בקול "כבר מאוחר", והאמרי חיים הסתכל על השעון ואמר לו "לא נכון עדיין מוקדם", אמר לו האיש "עוד מעט כבר יהיה עוד יותר מוקדם"...


שניאור
הודעות: 1495
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 1430 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שניאור » 26 יולי 2021, 17:39

נדיב לב כתב:
26 יולי 2021, 17:36
מאשכול אחר.
שניאור כתב:
26 יולי 2021, 17:29
נתנאל_ב כתב:
13 יולי 2021, 04:45
ולגופו של עניין, זה משום השעה שהייתה המאוחרת, וכעת המוקדמת (זה יכול להיות חידה נפלאה: איך יכול להיות ששעה הופכת ממילא להיות ממאוחרת למוקדמת?).


שמעתי מאיש אחד שפעם הוא היה בטיש של האמרי חיים מוויזניץ שכידוע היה נגמר בליל שב"ק מאוחר מאוד, ולקראת סוף הטיש אחד מהיושבים שם קרא בקול "כבר מאוחר", והאמרי חיים הסתכל על השעון ואמר לו "לא נכון עדיין מוקדם", אמר לו האיש "עוד מעט כבר יהיה עוד יותר מוקדם"...
זה לא ממש בדיחותא מגדולי ישראל, כי הבדיחה היתה מהאיש ולא מהאמרי חיים.
 


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 26 יולי 2021, 17:40

שניאור כתב:
26 יולי 2021, 17:39
נדיב לב כתב:
26 יולי 2021, 17:36
מאשכול אחר.
שניאור כתב:
26 יולי 2021, 17:29



שמעתי מאיש אחד שפעם הוא היה בטיש של האמרי חיים מוויזניץ שכידוע היה נגמר בליל שב"ק מאוחר מאוד, ולקראת סוף הטיש אחד מהיושבים שם קרא בקול "כבר מאוחר", והאמרי חיים הסתכל על השעון ואמר לו "לא נכון עדיין מוקדם", אמר לו האיש "עוד מעט כבר יהיה עוד יותר מוקדם"...
זה לא ממש בדיחותא מגדולי ישראל, כי הבדיחה היתה מהאיש ולא מהאמרי חיים.
 

זה וזה גורם.


שניאור
הודעות: 1495
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 1430 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שניאור » 26 יולי 2021, 17:42

נדיב לב כתב:
26 יולי 2021, 17:40
שניאור כתב:
26 יולי 2021, 17:39
נדיב לב כתב:
26 יולי 2021, 17:36
מאשכול אחר.
זה לא ממש בדיחותא מגדולי ישראל, כי הבדיחה היתה מהאיש ולא מהאמרי חיים.


זה וזה גורם.
גוט.
 


אמרתי אחכמה
הודעות: 74
הצטרף: 18 מאי 2021, 22:28
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמרתי אחכמה » 27 יולי 2021, 03:05

שואל כעניין כתב:
22 יולי 2021, 13:05
וְהַגַּס לִבּוֹ בְהוֹרָאָה (אבות ד, ז).

פעם דיבר רבנו (הרה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע) מענין ידיעת התורה, והדגים לשומעיו כמה גרוע להיות עם הארץ, וכה סיפר:

פעם בחנתי אדם אחד שלמד להיות שוחט, ושאלתי אותו כמה שאלות, וזה אשר השיב עליהן.

דבר ראשון שאלתי אותו: מה זה סכין "אוגרת"? ילדה בת שנים עשר וחצי ויום אחד! - השיב בביטחה. א"כ איפוא מה זה "בוגרת"? שאלתיו שוב, תאנה יבשה! - הפטיר בברירות. והאם יודע אתה ג"כ מה זה "גרוגרת"? - ניסיתי הלאה את ידיעותיו הנפלאות. בודאי! - ענה - גרוגרת היינו ספק זכר ספק נקבה.

ומה פירוש של "אנדרוגינוס"? - שאלתיו בעוצר נשימה. יסלח לי כבוד הרב! אמר ברצינות גמורה - דבר זה איני יודע כי לפי ידיעותי דבר זה כבר אינו שייך להלכות שחיטה...

אוהב שלום, ח"א עמ' קל

מסופר על רב רפורמי ששאלו אותו
מה הדין מחט בריאה?
- הרי אלו שלו, אין בזה סימן
מה הדין נ"ט בר נ"ט?
- תצא והולד ממזר...


ינון
הודעות: 43
הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ינון » 27 יולי 2021, 03:34

מסופר שמשכיל אחד שאל פעם בליצנות את ר' אייזל חריף 'אשתי אכלה בשרי עם שיניים חלביות, מה הדין'? אמר לו הרב תתקע אותה באדמה שלשה ימים (כדין סכין)


ינון
הודעות: 43
הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ינון » 27 יולי 2021, 03:37

סופר ששווער עם הארץ שאל את חתנו נו מה אתם לומדים? 'הכל שוחטין' ענה לו החתן. 'מה גם אותי'? תמה השווער. תנוח דעתך ענה לו החתן, שכן המשנה ממשיכה ואומרת 'חוץ מחש''ו"...


מ. לב-טוב
הודעות: 8
הצטרף: 27 יולי 2021, 04:12
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ. לב-טוב » 27 יולי 2021, 04:25

פעם נכנס ר' מעשיל גלבשטיין לביכנ''ס ואמר שלא יאמרו תחנון, היות ונחתכה לו האוזן.
משראה את תמיהתם הסביר: בנוגע לברית מלה שואלת הגמ' מהיכי תיתי מקום המילה, ודילמא באודניה? וידוע הכלל שהוו''א בתורה, תורה היא. והלכה שבברית לא אומרים תחנון, לכך אין לומר תחנון על חתיכת האוזן..


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 27 יולי 2021, 04:41

מ. לב-טוב כתב:
27 יולי 2021, 04:25
פעם נכנס ר' מעשיל גלבשטיין לביכנ''ס ואמר שלא יאמרו תחנון, היות ונחתכה לו האוזן.
משראה את תמיהתם הסביר: בנוגע לברית מלה שואלת הגמ' מהיכי תיתי מקום המילה, ודילמא באודניה? וידוע הכלל שהוו''א בתורה, תורה היא. והלכה שבברית לא אומרים תחנון, לכך אין לומר תחנון על חתיכת האוזן..

ראשית ברוך הבא לפורום.

בזכותך התוודעתי לאישיות הנכבדה הזו. חברותא לפרקים של האדר"ת, שילוב של קוצק חב"ד וגור ומאנשי הישוב הישן, ועוד.
וסליחה על השאלה, באיזה הקשר אמר מילתא דבדיחותא זו. [הלא מסתבר שלא קבע זאת בספריו..]


מ. לב-טוב
הודעות: 8
הצטרף: 27 יולי 2021, 04:12
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ. לב-טוב » 27 יולי 2021, 14:49

@נדיב לב לא נוכחתי בזמן אמת באירוע. בנוגע לדמותו אכן היה יהודי מעניין. אאל''ט מובא באיזהו מקומן שזכה לגילוי אליהו.
חידש חדושים בנוגע לשמירת המקדש והמסתעף בזה''ז, וכן בנוגע לשלילת הפתיל תכלת.


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 28 יולי 2021, 02:18

מ. לב-טוב כתב:
27 יולי 2021, 14:49
@נדיב לב לא נוכחתי בזמן אמת באירוע.

נו נו. מסתמא מר לא בדה סיפור זה מעצמו אלא ראה באיזהו מקומן, ועל כן בקשתי לפניו אם יכול לציין מקור הסיפור. ומשם אשלים את הפרטים החסרים. תודה.


מ. לב-טוב
הודעות: 8
הצטרף: 27 יולי 2021, 04:12
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ. לב-טוב » 28 יולי 2021, 02:34

נדיב לב כתב:
28 יולי 2021, 02:18
מ. לב-טוב כתב:
27 יולי 2021, 14:49
@נדיב לב לא נוכחתי בזמן אמת באירוע.

נו נו. מסתמא מר לא בדה סיפור זה מעצמו אלא ראה באיזהו מקומן, ועל כן בקשתי לפניו אם יכול לציין מקור הסיפור. ומשם אשלים את הפרטים החסרים. תודה.
ראיתי את המעשה ב'יומן טאלנא' (איני זוכר את הסימן המדוייק). אך אין שם פרטים נוספים מעבר להנ''ל.


לומאז
הודעות: 62
הצטרף: 10 מאי 2017, 09:43
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לומאז » 28 יולי 2021, 22:49

יחיד ורבים כתב:
26 יולי 2021, 01:30
בשלמא כתב:
25 יולי 2021, 23:15
יחיד ורבים כתב:
25 יולי 2021, 13:26
הרב @בשלמא, מה כוונתך במילים אלו (כלומר - היכן כתב על השיח שרפי קודש?)
כתי"ק
שש''ק.PNG

(במאמר המוסגר אכתוב שידוע היה גם בפולין שיש דברים שהם בערבון מוגבל בספרים הללו, וכמו בכל ספר יש ויש, אבל החתמת 9 חוברות ממנו לשקר גס, וכריכתו יחד עם כל  חסידי קאצק האמונים על אמת מקאצק תצמח זה כבר הרבה מאוד)
נ.ב. מי מפענח את כל הרשומה?

זהו כתב ידו של הרבי מסאטמר? היכן פורסמה פתקא זו? ומיהו גלרנטר?
לעצם הדברים: ראשית, הנה חלק נכבד של הספר שש"ק הוא ליקוט גרידא ולא כלי ראשון.
שנית, מה שכותב שרוב הספר הוא מעשיות מהרבי מקאצק - ג"כ אינו נכון.
שלישית, שמעתי בעבר כי הגיע פעם יהודי אל רבי מאיר'ל מאמשינוב, ולעג לפולישע חסידים שמצטטים בדביקות מהספר שש"ק.
הוא סיפר לר' מאיר'ל כי המחבר (הנושא את השם המוזר "יועץ קים קדיש") פרסם שמי שיביא לו ווארט או סיפור טוב ישלם לו כך וכך, והיות שבני ביתו רעבו ללחם והיה לו כושר המצאה מצוין, הוא פשוט הלך ומכר למחבר לוקשים שלא היו ולא נבראו וכך היה לו כיצד לפרנס את משפחתו...
השיב לו ר' מאיר'ל על אתר: הרי לדבריך אתה מודה כי הנך ממציא סיפורים, אז גם סיפור זה המצאת...
רביעית, לגבי סגנון הספר שנכתב בצורה מאד לא ברורה ומסודרת - שמעתי כי האמרי אמת כתב על גבי הספר שש"ק שבספרייתו "לא ראיתי כהנה לרוע בכל ארץ מצרים".
מהיכן שמעת ??
 


גופא דעובדא
הודעות: 238
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי גופא דעובדא » 29 יולי 2021, 00:39

מ. לב-טוב כתב:
27 יולי 2021, 04:25
פעם נכנס ר' מעשיל גלבשטיין לביכנ''ס ואמר שלא יאמרו תחנון, היות ונחתכה לו האוזן.
משראה את תמיהתם הסביר: בנוגע לברית מלה שואלת הגמ' מהיכי תיתי מקום המילה, ודילמא באודניה? וידוע הכלל שהוו''א בתורה, תורה היא. והלכה שבברית לא אומרים תחנון, לכך אין לומר תחנון על חתיכת האוזן..

אנוכי שמעתי פעם שאמרו לפני מרן הגר"ח שליט"א על אדמו"ר א' שאוכל מצה בליל סוכות כי יש הו"א בגמ' דילפינן ט"ו ט"ו גם לאכילת מצה. ומרן שליט"א הגיב על כך אם כבר הולכים אחרי הו"א אז הוא אינו יוכל לאכול קר"פ כי יש הו"א שזה ערלת אזנכם.

ואגב שמעתי שהי' ראש ישיבה א' שהי' מרבה להוכיח מההו"א, שמכך שהיו צריכים לחדש ש... סימן ש... 
יום א' הראה לו א' הבחורים בא' מספרי הראשונים שכתוב שאין לדקדק בהו"א של הגמ'.
אמר לו הראש ישיבה על המקום. כן אבל מה היה ההו"א של אותו ראשון... שאפשר לדייק נו..

ועל אותו הדרך. שמעתי (אולי מפורסם) שראש ישיבה א' אמר על איזה תרוץ שהוא דוחק, אמרו לו 'החת"ס אומר שרוב דוחקים אמת' השיב להם נו גם זה דוחק..


לומאז
הודעות: 62
הצטרף: 10 מאי 2017, 09:43
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לומאז » 29 יולי 2021, 11:43

יחיד ורבים כתב:
26 יולי 2021, 01:30
בשלמא כתב:
25 יולי 2021, 23:15
יחיד ורבים כתב:
25 יולי 2021, 13:26
הרב @בשלמא, מה כוונתך במילים אלו (כלומר - היכן כתב על השיח שרפי קודש?)
כתי"ק
שש''ק.PNG

(במאמר המוסגר אכתוב שידוע היה גם בפולין שיש דברים שהם בערבון מוגבל בספרים הללו, וכמו בכל ספר יש ויש, אבל החתמת 9 חוברות ממנו לשקר גס, וכריכתו יחד עם כל  חסידי קאצק האמונים על אמת מקאצק תצמח זה כבר הרבה מאוד)
נ.ב. מי מפענח את כל הרשומה?

זהו כתב ידו של הרבי מסאטמר? היכן פורסמה פתקא זו? ומיהו גלרנטר?
לעצם הדברים: ראשית, הנה חלק נכבד של הספר שש"ק הוא ליקוט גרידא ולא כלי ראשון.
שנית, מה שכותב שרוב הספר הוא מעשיות מהרבי מקאצק - ג"כ אינו נכון.
שלישית, שמעתי בעבר כי הגיע פעם יהודי אל רבי מאיר'ל מאמשינוב, ולעג לפולישע חסידים שמצטטים בדביקות מהספר שש"ק.
הוא סיפר לר' מאיר'ל כי המחבר (הנושא את השם המוזר "יועץ קים קדיש") פרסם שמי שיביא לו ווארט או סיפור טוב ישלם לו כך וכך, והיות שבני ביתו רעבו ללחם והיה לו כושר המצאה מצוין, הוא פשוט הלך ומכר למחבר לוקשים שלא היו ולא נבראו וכך היה לו כיצד לפרנס את משפחתו...
השיב לו ר' מאיר'ל על אתר: הרי לדבריך אתה מודה כי הנך ממציא סיפורים, אז גם סיפור זה המצאת...
רביעית, לגבי סגנון הספר שנכתב בצורה מאד לא ברורה ומסודרת - שמעתי כי האמרי אמת כתב על גבי הספר שש"ק שבספרייתו "לא ראיתי כהנה לרוע בכל ארץ מצרים".
1. נכון, יש דברים בשש"ק הצרכים בדיקה. אבל..........
2. מי שלא עיין בשש"ק כמו שלומדים בבריסק קודשים, כותב דברי הבל ויותר.
3 שש"ק נכתב בחלקו מסיפורים ששמע, חלקם מה שכתבו לו אדמו"רים ורבנים חשובים בפולין, חלק מכת"י שקיבל ואח"כ התפרסמו בספרים, חלק דברים שהעתיק מספרים של אדמו"רים ורבנים בפולין, 
4. נכון, הספר כתוב בצורה לא ברורה , ולפעמים ע"מ למצוא את המקור צריך לחפש 20 עמודים קודם. אבל מכאן כמו שכותב 'בשלמא' להוציא לעז על הספר. החיסרון לא בספר.


שניאור
הודעות: 1495
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 1430 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שניאור » 29 יולי 2021, 18:38

מרן הרמ"ח מסלאנים בשנות הנהגתו לא אמר תורה בקביעות, רק בכל פעם שרצה לדבר עשה סימן עם היד [בדרך כלל זה היה בשבת בבוקר בקידושא רבה], פעם אחת הוא עשה סימן והעולם התחיל להידחף לשמוע אותו, כשהוא ראה שיש ציבור גדול הוא התחיל להגיד מוסר שלא להגיע מאוחר לתפילה ולא לדבר באמצע התפילה, הציבור שנדחף רק כדי לשמוע סיפור או רעיון טוב הפסיק מיד להידחף, כשהרמ"ח ראה את האנשים מתרחקים הוא הגיב: כבר היה לעולמים, במעמד הר סיני כולם נדחפו להר עד שהיו צריכים להגביל אותם במצוות הגבלה, וכ"כ למה כי חשבו שהולכים לשמוע סודות התורה, אבל כששמעו לא תרצח לא תנאף וכו' מיד ויעמדו מרחוק, דברים פשוטים אפשר לשמוע גם מרחוק... [בלשונו פשוטע זאכן קען מען הערן פון ווייטנס אויך...]
שמעתי מבנו הרה"צ ר' יהודה לייב זצ"ל


השפל באמת
הודעות: 689
הצטרף: 21 פברואר 2021, 15:06
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי השפל באמת » 29 יולי 2021, 19:31

שניאור כתב:
29 יולי 2021, 18:38
מרן הרמ"ח מסלאנים בשנות הנהגתו לא אמר תורה בקביעות, רק בכל פעם שרצה לדבר עשה סימן עם היד [בדרך כלל זה היה בשבת בבוקר בקידושא רבה], פעם אחת הוא עשה סימן והעולם התחיל להידחף לשמוע אותו, כשהוא ראה שיש ציבור גדול הוא התחיל להגיד מוסר שלא להגיע מאוחר לתפילה ולא לדבר באמצע התפילה, הציבור שנדחף רק כדי לשמוע סיפור או רעיון טוב הפסיק מיד להידחף, כשהרמ"ח ראה את האנשים מתרחקים הוא הגיב: כבר היה לעולמים, במעמד הר סיני כולם נדחפו להר עד שהיו צריכים להגביל אותם במצוות הגבלה, וכ"כ למה כי חשבו שהולכים לשמוע סודות התורה, אבל כששמעו לא תרצח לא תנאף וכו' מיד ויעמדו מרחוק, דברים פשוטים אפשר לשמוע גם מרחוק... [בלשונו פשוטע זאכן קען מען הערן פון ווייטנס אויך...]
שמעתי מבנו הרה"צ ר' יהודה לייב זצ"ל

ולהשלמה בליל שבת היה לומד בחבורה קטעים מספר בת עין וזה היה אצלו כשמועס.


אור זורח
הודעות: 2508
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1712 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זורח » 29 יולי 2021, 19:57

ינון כתב:
27 יולי 2021, 03:37
סופר ששווער עם הארץ שאל את חתנו נו מה אתם לומדים? 'הכל שוחטין' ענה לו החתן. 'מה גם אותי'? תמה השווער. תנוח דעתך ענה לו החתן, שכן המשנה ממשיכה ואומרת 'חוץ מחש''ו"...

לענ''ד אין זה במשנתם של גדולי ישראל


אמלתרא
הודעות: 139
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמלתרא » 29 יולי 2021, 22:01

נדיב לב כתב:
27 יולי 2021, 04:41
מ. לב-טוב כתב:
27 יולי 2021, 04:25
פעם נכנס ר' מעשיל גלבשטיין לביכנ''ס ואמר שלא יאמרו תחנון, היות ונחתכה לו האוזן.
משראה את תמיהתם הסביר: בנוגע לברית מלה שואלת הגמ' מהיכי תיתי מקום המילה, ודילמא באודניה? וידוע הכלל שהוו''א בתורה, תורה היא. והלכה שבברית לא אומרים תחנון, לכך אין לומר תחנון על חתיכת האוזן..

ראשית ברוך הבא לפורום.

בזכותך התוודעתי לאישיות הנכבדה הזו. חברותא לפרקים של האדר"ת, שילוב של קוצק חב"ד וגור ומאנשי הישוב הישן, ועוד.
וסליחה על השאלה, באיזה הקשר אמר מילתא דבדיחותא זו. [הלא מסתבר שלא קבע זאת בספריו..]
העובדא הי' שר' מעשיל רצה להתלוצץ מן החסידים שאין אומרים תחנון בשיתסר ושיבסר באדר, מחמת ההו"א בגמ' ואימא שיתסר ואימא שיבסר, וע"ז השיב להם בבדיחותא הנ"ל


אור זורח
הודעות: 2508
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1712 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זורח » 29 יולי 2021, 22:12

אמלתרא כתב:
29 יולי 2021, 22:01
להתלוצץ

אני שמעתי שאחד מגדולי הרבנים [כמדומה החסידים] כתב כן
לכן לא נראה לי ששייך כאן הלשון להתלוצץ
אלא לחלוק


משגיח כשרות ותיק
הודעות: 92
הצטרף: 29 יולי 2021, 20:14
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי משגיח כשרות ותיק » 29 יולי 2021, 22:33

אמלתרא כתב:
29 יולי 2021, 22:01
העובדא הי' שר' מעשיל רצה להתלוצץ מן החסידים שאין אומרים תחנון בשיתסר ושיבסר באדר, מחמת ההו"א בגמ' ואימא שיתסר ואימא שיבסר, וע"ז השיב להם בבדיחותא הנ"ל
אינני חסיד ולא בן חסיד, אך העניין של שיתסר ושיבסר מעוגן בדברי הגאון רבי שלמה קליגר באחד מספריו איני זוכר איזה, ש"ולא יעבור" כתיב רק לגבי מקרא מגילה ולא לגבי משתה ושמחה, ואותו הגאון נהג לעשות משתה ושמחה בשיתסר ושיבסר


אמלתרא
הודעות: 139
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמלתרא » 30 יולי 2021, 00:36

משגיח כשרות ותיק כתב:
29 יולי 2021, 22:33
אמלתרא כתב:
29 יולי 2021, 22:01
העובדא הי' שר' מעשיל רצה להתלוצץ מן החסידים שאין אומרים תחנון בשיתסר ושיבסר באדר, מחמת ההו"א בגמ' ואימא שיתסר ואימא שיבסר, וע"ז השיב להם בבדיחותא הנ"ל
אינני חסיד ולא בן חסיד, אך העניין של שיתסר ושיבסר מעוגן בדברי הגאון רבי שלמה קליגר באחד מספריו איני זוכר איזה, ש"ולא יעבור" כתיב רק לגבי מקרא מגילה ולא לגבי משתה ושמחה, ואותו הגאון נהג לעשות משתה ושמחה בשיתסר ושיבסר

רבי שלמה קלוגר כידוע היה חצי חסיד.....
הספיד את הצדיק רבי מאיר מפרימישלאן ועוד

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1774
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 503 פעמים
קיבל תודה: 1122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ובכן » 30 יולי 2021, 10:32

אור זורח כתב:
29 יולי 2021, 22:12
לכן לא נראה לי ששייך כאן הלשון להתלוצץ
אלא לחלוק
רצה לחלוק, ובדרך מליצה.
 


אור זורח
הודעות: 2508
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1712 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זורח » 30 יולי 2021, 10:46

ובכן כתב:
30 יולי 2021, 10:32
רצה לחלוק, ובדרך מליצה.

לכן לא נראה לי ששייך כאן הלשון להתלוצץ
אלא להמליץ

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1774
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 503 פעמים
קיבל תודה: 1122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ובכן » 30 יולי 2021, 10:48

אור זורח כתב:
30 יולי 2021, 10:46
ובכן כתב:
30 יולי 2021, 10:32
רצה לחלוק, ובדרך מליצה.
לכן לא נראה לי ששייך כאן הלשון להתלוצץ
אלא להמליץ
אני הייתי כותב 'להתל'.
 


אור זורח
הודעות: 2508
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1712 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אור זורח » 30 יולי 2021, 10:50

ובכן כתב:
30 יולי 2021, 10:48
אני הייתי כותב 'להתל'.
אם להתל זה מילת גנאי מה הרווחתי

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1774
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 503 פעמים
קיבל תודה: 1122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ובכן » 30 יולי 2021, 10:53

אור זורח כתב:
30 יולי 2021, 10:50
ובכן כתב:
30 יולי 2021, 10:48
אני הייתי כותב 'להתל'.
אם להתל זה מילת גנאי מה הרווחתי
להציג דברים הנראים בעיניך אבסורדיים - בצורה היתולית, אין בו גנאי.
גם אם האומרים הם חסידים, אפשר שלרבי מעשיל הקוצקער זה היה מופרך.
[אבל 'להתלוצץ', הוא שימוש במונח שבעצם הוא אסור, הגם שבאמת אין זה בכלל ליצנות.].


משגיח כשרות ותיק
הודעות: 92
הצטרף: 29 יולי 2021, 20:14
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי משגיח כשרות ותיק » 30 יולי 2021, 10:57

אמלתרא כתב:
30 יולי 2021, 00:36
רבי שלמה קלוגר כידוע היה חצי חסיד.....
הספיד את הצדיק רבי מאיר מפרימישלאן ועוד
אם ר' שלמה קליגר היה חסיד וע"כ מצא לזה סמך בהלכה אז אפשר לסמוך עליו...

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1774
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 503 פעמים
קיבל תודה: 1122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ובכן » 30 יולי 2021, 11:04

משגיח כשרות ותיק כתב:
30 יולי 2021, 10:57
אמלתרא כתב:
30 יולי 2021, 00:36
רבי שלמה קלוגר כידוע היה חצי חסיד.....
הספיד את הצדיק רבי מאיר מפרימישלאן ועוד
אם ר' שלמה קליגר היה חסיד וע"כ מצא לזה סמך בהלכה אז אפשר לסמוך עליו...
אפשר לסמוך, כמובן.
ובכל זאת, יכול להיות שחסידים אחרים לא ניחא להו בזה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אשר שרייבר | 6 אורחים