מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 03 יוני 2020, 10:00

כתוב שפרעה אמר ליוסף "ואנכי שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו", דהיינו שהוא שמע עליו ב' דברים 1) לאמר, שיש לו קשר לג"ע, שהרי ג"ע לב"נ לומדים מהמילה לאמר 2) תשמע חלום לפתור אותו. וע"ז עונה לו יוסף הצדיק "לאמר בלעדי" לג"ע אין לי קשר, "האלקים יענה את שלום פרעה"

ערכים:


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 03 יוני 2020, 10:05

כתוב בפ' בשלח שפרעה רדף אחרי בנ"י עם 600 רכב בחור, ולכאורה בנ"י היו אז עובדי ע"ז והרי בקללות שבהאזינו כתוב "ושניים יניסו רבבה" וא"כ כדי להניס ס' ריבוא בנ"י היה מספיק לפרעה לקחת רק 120 רכב בחור, ולמה לקח 600? אלא שכתוב "וחמשים עלו בנ"י מארץ מצרים" היינו שרק חמישית יצאו, ופרעה הרי לא ידע זאת שהרי הם מתו במכת חושך, ולכן לקח 600 רכב בחור.


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 03 יוני 2020, 10:10

במעשה האשה השונמית אמר לה בעלה "ויאמר היום לא חודש ולא שבת", ולכאורה קשה הרי לפי הכלל הידוע ש'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם' הרי היה צ"ל קודם 'לא שבת' ואח"כ 'לא חודש'? אלא שהלא חודש הוא יותר תדיר מהלא שבת.


בלדד השוחי
הודעות: 396
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בלדד השוחי » 03 יוני 2020, 10:37

מאן דכר שמיה כתב:
03 יוני 2020, 10:10
במעשה האשה השונמית אמר לה בעלה "ויאמר היום לא חודש ולא שבת", ולכאורה קשה הרי לפי הכלל הידוע ש'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם' הרי היה צ"ל קודם 'לא שבת' ואח"כ 'לא חודש'? אלא שהלא חודש הוא יותר תדיר מהלא שבת.
בשם אומרו, כמדומה שאומרים זאת בשם ר' חיים בן מרן הגרי"ז.
 


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 03 יוני 2020, 10:38

בלדד השוחי כתב:
03 יוני 2020, 10:37
מאן דכר שמיה כתב:
03 יוני 2020, 10:10
במעשה האשה השונמית כתוב שאמר לה בעלה "מדוע את הולכת היום - לא חודש ולא שבת", ולכאורה קשה הרי לפי הכלל הידוע ש'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם' הרי היה צ"ל קודם 'לא שבת' ואח"כ 'לא חודש'? אלא שהלא חודש הוא יותר תדיר מהלא שבת.
בשם אומרו, כמדומה שאומרים זאת בשם ר' חיים בן מרן הגרי"ז.
הצדק איתך
 


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 יוני 2020, 10:45

מאן דכר שמיה כתב:
03 יוני 2020, 10:10
במעשה האשה השונמית אמר לה בעלה "מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת", ולכאורה קשה הרי לפי הכלל הידוע ש'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם' הרי היה צ"ל קודם 'לא שבת' ואח"כ 'לא חודש'? אלא שהלא חודש הוא יותר תדיר מהלא שבת.
בשם אומרו, כמדומה שאומרים זאת בשם ר' חיים בן מרן הגרי"ז.
ווארט זה שמעתי בימי בחרותי מפי הרב ר' חיים ז"ל בן מרן הגרי"ז זצוק"ל, בליל שבת פ' וירא (שבהפטרתו נמצאת הפסוק " מדוע את הולכת אליו היום לא-חודש ולא שבת).
ר' חיים בן הגרי"ז היה יושב בלילי שבתות בבית המדרש של חסידי סטמר בגאולה ירושלים שזה הי' אחד מהבתי כנסת היחידים אז שהיה שם חשמל כשר, והיה מדבר עם בחורי הישיבות בלימוד,וגם הי' אומר ווארטים גאוניים וחריפים בענייני הפרשה או בשאר עניינים, או שהיה מספר סיפורים מאביו הגרי"ז או מסבו הגר"ח זצ"ל, ולפעמים הי' אחד הבחורים אומר לו ששמע את הסיפור או את הווארט "קצת באופן אחר" והיה אומר את זה כפי שהוא שמעו, (וגם אם היה בזה אותה משמעות, אבל הרי בבריסק צריכים לדייק), היה צועק הר"ח "ניין! ניט אזוי זאגט מען דאס - נאר ווי איך האב געזאגט!!" (לא! לא ככה אומרים את זה, אלא כמו שאני אמרתי!!) - ואחרי זה כשבאו עוד בחורים לדבר אתו, היה חוזר ואומר להם את הסיפור או את הווארט שסיפר קודם לכן, והיה מוסיף, "ולא כמו שאחד אמר ... אלא ככה אומרים!".

(אינני יודע אם הוא חידש את הווארט הנ"ל, אבל ממנו שמעתיו)

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 709
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 490 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 03 יוני 2020, 10:46

נדיב לב כתב:
02 יוני 2020, 22:12
אחד הצדיקים שהיה ידוע באמרותיו השנונות, סיפר פעם בעצמו.
"פעם בחנתי כפרי שלמד להיות שוחט, שאלתי אותו כמה שאלות, השאלה הראשונה היתה מה זה סכין אוגרת? [סכין שחיטה פגומה]
"ילדה בת שנים עשר וחצי ויום אחד" השיב הכפרי בבטחה.
שאלתיו שוב, אם כן מה זה 'בוגרת'?
"תאנה יבשה".. הפטיר בבהירות.
ומה זה 'גרוגרת'?
גרוגרת היינו ספק זכר ספק נקבה, ענה הכפרי.
ומה אפוא הפירוש של 'אנדרוגינוס'?
כאן עצר הכפרי: "יסלח לי כבוד הרב, לפי ידיעותיי דבר זה אינו שייך כבר להלכות שחיטה..."
viewtopic.php?f=45&t=11065&p=152818&hil ... AA#p152818
viewtopic.php?f=45&t=11065&p=152931&hil ... AA#p152931
נראה לי שזה הובא גם בגירסה שלישית באשכול אחר ול''מ כעת
 


שניאור
הודעות: 926
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 620 פעמים
קיבל תודה: 291 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שניאור » 03 יוני 2020, 10:47

לכבוד הרב @יושב אוהלים : אם היית קרוב לר' חיים בן הגרי"ז נשמח לקבל ממך עוד פנינים משמו...

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 709
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 490 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 03 יוני 2020, 10:48

יושב אוהלים כתב:
03 יוני 2020, 10:45
מאן דכר שמיה כתב:
03 יוני 2020, 10:10
במעשה האשה השונמית אמר לה בעלה "מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת", ולכאורה קשה הרי לפי הכלל הידוע ש'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם' הרי היה צ"ל קודם 'לא שבת' ואח"כ 'לא חודש'? אלא שהלא חודש הוא יותר תדיר מהלא שבת.
ווארט זה שמעתי בימי בחרותי מפי הרב ר' חיים ז"ל בן מרן הגרי"ז זצוק"ל, בליל שבת פ' וירא (שבהפטרתו נמצאת הפסוק " מדוע את הולכת אליו היום לא-חודש ולא שבת).
ר' חיים בן הגרי"ז היה יושב בלילי שבתות בבית המדרש של חסידי סטמר בגאולה ירושלים שזה הי' אחד מהבתי כנסת היחידים שהיה שם חשמל כשר, והיה מדבר עם בחורי הישיבות בלימוד,וגם הי' אומר ווארטים גאוניים וחריפים בענייני הפרשה או בשאר עניינים, או שהיה מספר סיפורים מאביו הגרי"ז או מסבו הגר"ח זצ"ל, ולפעמים הי' אחד הבחורים אומר לו ששמע את הסיפור או את הווארט "קצת באופן אחר" והיה אומר את זה כפי שהוא שמעו, (וגם אם היה בזה אותה משמעות, אבל הרי בבריסק צריכים לדייק), היה צועק הר"ח "ניין! ניט אזוי זאגט מען דאס - נאר ווי איך האב געזאגט!!" (לא! לא ככה אומרים את זה, אלא כמו שאני אמרתי!!) - ואחרי זה כשבאו עוד בחורים לדבר אתו, היה חוזר ואומר להם את הסיפור או את הווארט שסיפר קודם לכן, והיה מוסיף, "ולא כמו שאחד אמר ... אלא ככה אומרים!".

אינני יודע אם הוא חידש את הווארט הנ"ל, אבל ממנו שמעתיו.
התפרסם מדברי תורתו בא' מכרכי ישורון לפני כמה שנים
 


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 יוני 2020, 11:47

שניאור כתב:
03 יוני 2020, 10:47
לכבוד הרב @יושב אוהלים : אם היית קרוב לר' חיים בן הגרי"ז נשמח לקבל ממך עוד פנינים משמו...

אני לא אמרתי שהייתי "קרוב" אליו, הייתי בא לשם ללמוד, והיינו מדברים אתו בלימוד, וזכרוני שכשהיו מדברים אתו בלימוד ואמר מישהו איזה סברא או באור בסוגיא, הוא היה שואל "דו האסט דאס גהערט פון ברודער?" (שמעת את זה מהאח? - רובם היו שם מתלמידי ישיבות בריסק, וכוונתו לאחיו הבכור הג"ר יוסף דוב ז"ל (שהי' מכונה ר' בערל), שכבר לא הי' אז בחיים, אבל זה הי' תקופה קצרה אחרי פטירתו, והיו שם מתלמידיו שומעי לקחו, או אחיו יבלחט"א הג"ר דוד, או הג"ר מאיר זצ"ל (ששניהם היו יותר צעירים מר' חיים), ואם הי' הבחור אומר שזה חידוש או סברא של עצמו, הי' חוזר ושואל "לא שמעת את זה מהאח??", והי' עושה נפנוף של ביטול בידו, כאילו לומר "מה אתה אומר סברות ולומדות שלא שמעת מאחד האחים מעתיקי שמועות מרן הגרי"ז והגר"ח ז"ל.
וזה היה ה"עונג שבת" שלנו לשמוע ממנו דברים מהגרי"ז והגר"ח, וכן משמיעת הווארטים והסיפורים שהי' אומר, ואיך שהוא היה מספר אותם, עם כל ה"בריסקר קנייטשים" והדקדוקים.

יש עוד ווארט באותה הפטרה ש[כמדומני] שמעתי אותו ג"כ מר"ח בן הגרי"ז ז"ל:
אחרי שאלישע החיה את הנער, כתוב (שם פסוק לו-לז) ויקרא אל-גיחזי, ויאמר קרא אל השונמית הזאת ויקראה ותבוא אליו ויאמר שאי בנך:  ותבוא ותיפול על רגליו ותשתחו ארצה ותישא את בנה, ותצא:
וקשה הרי לפני כן (פסוק יח-יט-כ) כתוב ויגדל הילד; ויהי היום, ויצא אל אביו אל הקוצרים: ויאמר אל אביו ראשי ראשי ויאמר אל הנער שאהו אל אמו:  וישאהו ויביאהו אל אמו ויישב על ברכיה עד הצהריים וימות:
הרי שכבר היה נער גדול, (וכמה פעמים בפסוקים שם הוא נקרא 'נער'), ורק כשנהי' חולה היו צריכים לשאהו אל אמו מחמת חולשתו, אבל אח"כ כשמת, ושוב החיה אותו אלישע, אז למה היתה אמו צריכה לישא אותו, למה לא תבא לקחת אותו, וילך איתה הביתה, שהרי נער גדול היה.
ואמר על זה הגר"ח בן הגרי"ז (כמדומני) שרואים מכאן שכשאדם חולה ומת מתוך החולי, אין הכוונה שהחולשה מהמחלה נהיה יותר ויותר חזק עד שהגיע למצב חולשה שאין כבר כח בגוף כלל, וזהו מיתה, (דהיינו דקס"ד שהמיתה הוא  "שיא" החולשה, והוא המשך של החולשה מהמחלה), אלא המיתה הוא "מצב חדש לגמרי".
ולכן כאשר הובא הנער לאלישע, לא ניתן לאלישע רשות אלא להחיותו ממצב מיתה למצב של חיים, ולא לרפאותו מחליו ואף לא להוריד מחולשתו כלל, ונשאר עדיין במצב החולי והחולשה שהיה לפני שמת, ולכן היו צריכים לשאת אותו.


כדי
הודעות: 264
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 03 יוני 2020, 11:51

מסופר על חיים דיראב'ס (בן הגרי''ז) שכשהיה בחור בסלבודקה הגיע המשגיח (כמדומה הג''ר משה טיקוצ'ינסקי זצ''ל) להעירו. ובכעסו אמר חיים שעכשיו הוא מבין דבר שהוקשה לו,
דהנה כל בוקר אומרים יה'''ר שתצילנו היום ובכל יום מעזי פנים, ולכאו' לא מובן מכיוון שאומרים זאת כל יום למה צריך לומר היום ובכל יום. ועכשיו מבין שזו תפילה אף על העזי פנים שמגיעים לפני התפילה.


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 יוני 2020, 12:08

איש ווילנא כתב:
02 יוני 2020, 01:36
אבל מכל מקום סלד (החזו"א) מהרבנות ועשה הכל להוריד את ערכה של הרבנות לעפר בעיני הציבור התורני והדברים עתיקין
הגרשז"א זצ"ל סיפר פעם לאבי מורי זצ"ל הכ"מ שפעם הציעו לו להצטרף לבית דין הגדול בירושלים להיות שם רב (כמו שהגריש"א זצ"ל עשה), ונכנס להתייעץ עם החזון איש אם יקבל או לו. ואמר החזו"א להגרש"ז "יהיו שם דברים שמאוד לא ימצאו חן בעיניך, ומרוב ענוותנותיך, תשב ותשתוק ולא תצעק נגדם, וכיון שבתכונתך אתה "א איידעלע מענטש" (בן אדם עדין) זה יכול להשפיע עליך לרעה ח"ו, ולכן אני מייעץ לך שלא תקח את זה". וכשסיפר הגרש"ז את זה לאאמו"ר זצ"ל הוא הוסיף ואמר "און ער האט נישט גמיינט נאר אלץ געזונט" (שהחזון איש לא התכוון רק שזה יכול להשפיע עליו מצד הבריאות) - וד"ל.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 771
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 398 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך » 03 יוני 2020, 13:37

יושב אוהלים כתב:
03 יוני 2020, 12:08
איש ווילנא כתב:
02 יוני 2020, 01:36
אבל מכל מקום סלד (החזו"א) מהרבנות ועשה הכל להוריד את ערכה של הרבנות לעפר בעיני הציבור התורני והדברים עתיקין
הגרשז"א זצ"ל סיפר פעם לאבי מורי זצ"ל הכ"מ שפעם הציעו לו להצטרף לבית דין הגדול בירושלים להיות שם רב (כמו שהגריש"א זצ"ל עשה), ונכנס להתייעץ עם החזון איש אם יקבל או לו. ואמר החזו"א להגרש"ז "יהיו שם דברים שמאוד לא ימצאו חן בעיניך, ומרוב ענוותנותיך, תשב ותשתוק ולא תצעק נגדם, וכיון שבתכונתך אתה "א איידעלע מענטש" (בן אדם עדין) זה יכול להשפיע עליך לרעה ח"ו, ולכן אני מייעץ לך שלא תקח את זה". וכשסיפר הגרש"ז את זה לאאמו"ר זצ"ל הוא הוסיף ואמר "און ער האט נישט גמיינט נאר אלץ געזונט" (שהחזון איש לא התכוון רק שזה יכול להשפיע עליו מצד הבריאות) - וד"ל.
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד.
 

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 771
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 398 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך » 03 יוני 2020, 23:01

שמעתי סיפור, שאחד מראשי הישיבות נפגש פעם עם אחד מאדמו"רי גור (כמדומני הבית ישראל), ושאל האדמו"ר את הר"י: "למה תלמידיך מאחרים להינשא, והרי שנינו באבות בן שמונה עשרה לחופה"? השיבו הר"י "הם מאריכים בשמונה עשרה"... אמר לו האדמו"ר "כשמאריכים בשמונה עשרה מפסידים קדושה"...


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 03 יוני 2020, 23:26

פעם א' מאדמו"רי גור ביקר באיזה חיידר ושאל את התלמידים למה בראש יש 2 פיאות, הרי כדי לפטור שדה מספיק פיאה אחת? ותירץ שאם יש רה"ר באמצע צריך 2 פיאות.
(אולי יש להוסיף למעליותא שאם יש נהר באמצע, ואין מים אלא תורה, גם צריך 2 פיאות)


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 יוני 2020, 23:53

כשהאדמו"ר רבנו יואל זצוק"ל מסאטמר הגיע לארץ ישראל לביקור, שאלו מרן הגרי"ז "מכיון שאתה (בשונה מאדמורים אחרים) כזה גאון ות"ח ובקי ומתמיד וירא שמים גדול למה אתה צריך להיות גם אדמו"ר?
ענהו האדמו"ר "מיר טוהן אזוי וייל אזוי האט די טאטע גיטאהן" - "אנו עושים כן כי האבא עשה ככה"!


פולני
הודעות: 217
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 04 יוני 2020, 00:06

מאן דכר שמיה כתב:
03 יוני 2020, 23:26
פעם א' מאדמו"רי גור ביקר באיזה חיידר ושאל את התלמידים למה בראש יש 2 פיאות, הרי כדי לפטור שדה מספיק פיאה אחת? ותירץ שאם יש רה"ר באמצע צריך 2 פיאות.
(אולי יש להוסיף למעליותא שאם יש נהר באמצע, ואין מים אלא תורה, גם צריך 2 פיאות)

למיטב זכרוני האמרי אמת בביקור בעץ חיים בירושלים.


פולני
הודעות: 217
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 04 יוני 2020, 00:11

אמר רבי מאיר שפירא מלובלין:

מעודי לא הבנתי מדוע כתבו המדפיסים ב'הודו' בסוגריים - 'כי כל אלוהי העמים אלילים (כאן צריך להפסיק) וה' שמים עשה'.
והלא ממה נפשך - מי שמבין מה שהוא אומר, ידע מעצמו שצריך להפסיק שם, ועמי הארצות שאינם מבינים את מילות התפילה, אינם מבינים גם מה כתוב בסוגריים...

עד שראיתי עם הארץ אחד שישב והתפלל בדביקות, וכך אמר: 'כי כל אלוהי העמים אלילים, כאן צריך להפסיק, וה' שמים עשה'.
ואז הבנתי, בשבילו ובשביל כמותו נועדו הסוגריים הללו... לסייע בעדו להפסיק בין 'אלילים' ל'וה''...


HaimL
הודעות: 3479
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 502 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 04 יוני 2020, 00:20

פולני כתב:
04 יוני 2020, 00:11
אמר רבי מאיר שפירא מלובלין:

מעודי לא הבנתי מדוע כתבו המדפיסים ב'הודו' בסוגריים - 'כי כל אלוהי העמים אלילים (כאן צריך להפסיק) וה' שמים עשה'.
והלא ממה נפשך - מי שמבין מה שהוא אומר, ידע מעצמו שצריך להפסיק שם, ועמי הארצות שאינם מבינים את מילות התפילה, אינם מבינים גם מה כתוב בסוגריים...

עד שראיתי עם הארץ אחד שישב והתפלל בדביקות, וכך אמר: 'כי כל אלוהי העמים אלילים, כאן צריך להפסיק, וה' שמים עשה'.
ואז הבנתי, בשבילו ובשביל כמותו נועדו הסוגריים הללו... לסייע בעדו להפסיק בין 'אלילים' ל'וה''...
על עמי הארצות ופסוקים, ישנה בדיחה מטופשת למדי, אבל החלק המשעשע שבה הוא שהע"ה שאל את הרב, מהו שכתוב 

ריבונו של עולם אני (שלך וחלומותיי שלך וכו'), היכי תמצי שאני הוא הריבונו של עולם?

עם הארץ שלי (שלך ושלך שלך חסיד). היכי תמצי שהוא שלי? 

ועוד שאל מהו "ברח שמר" (ברוך שאמר). אם ברח, איך שמר. ואם שמר, אמאי ברח.
 


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 יוני 2020, 00:31

פולני כתב:
04 יוני 2020, 00:11
אמר רבי מאיר שפירא מלובלין:

מעודי לא הבנתי מדוע כתבו המדפיסים ב'הודו' בסוגריים - 'כי כל אלוהי העמים אלילים (כאן צריך להפסיק) וה' שמים עשה'.
והלא ממה נפשך - מי שמבין מה שהוא אומר, ידע מעצמו שצריך להפסיק שם, ועמי הארצות שאינם מבינים את מילות התפילה, אינם מבינים גם מה כתוב בסוגריים...

עד שראיתי עם הארץ אחד שישב והתפלל בדביקות, וכך אמר: 'כי כל אלוהי העמים אלילים, כאן צריך להפסיק, וה' שמים עשה'.
ואז הבנתי, בשבילו ובשביל כמותו נועדו הסוגריים הללו... לסייע בעדו להפסיק בין 'אלילים' ל'וה''...

זה מזכיר לי את בחור הבר מצוה שקרא את דרשתו מתוך הדף שכתב לו אביו - אני רוצה מעומק ליבי להפוך את הדף... להודות להורי וולרבותי


יושב אוהלים
הודעות: 1909
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 יוני 2020, 00:34

HaimL כתב:
04 יוני 2020, 00:20
פולני כתב:
04 יוני 2020, 00:11
אמר רבי מאיר שפירא מלובלין:

מעודי לא הבנתי מדוע כתבו המדפיסים ב'הודו' בסוגריים - 'כי כל אלוהי העמים אלילים (כאן צריך להפסיק) וה' שמים עשה'.
והלא ממה נפשך - מי שמבין מה שהוא אומר, ידע מעצמו שצריך להפסיק שם, ועמי הארצות שאינם מבינים את מילות התפילה, אינם מבינים גם מה כתוב בסוגריים...

עד שראיתי עם הארץ אחד שישב והתפלל בדביקות, וכך אמר: 'כי כל אלוהי העמים אלילים, כאן צריך להפסיק, וה' שמים עשה'.
ואז הבנתי, בשבילו ובשביל כמותו נועדו הסוגריים הללו... לסייע בעדו להפסיק בין 'אלילים' ל'וה''...
על עמי הארצות ופסוקים, ישנה בדיחה מטופשת למדי, אבל החלק המשעשע שבה הוא שהע"ה שאל את הרב, מהו שכתוב 

ריבונו של עולם אני (שלך וחלומותיי שלך וכו'), היכי תמצי שאני הוא הריבונו של עולם?

עם הארץ שלי (שלך ושלך שלך חסיד). היכי תמצי שהוא שלי? 

ועוד שאל מהו "ברח שמר" (ברוך שאמר). אם ברח, איך שמר. ואם שמר, אמאי ברח.
א. "שובר כל עצמותיו אחת מהנה לא נשברה -זה ממש פלא -רק ה' יכול!
ב. בתחילה כתוב שומר ה' את כל אוהביו ואת כל הרשעים -
וממש באותו פסוק כתוב את כל אוהביו ואת כל הרשעים ישמיד 
היתכן??
 


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 04 יוני 2020, 00:47

HaimL כתב:
04 יוני 2020, 00:20
על עמי הארצות ופסוקים, ישנה בדיחה מטופשת למדי, אבל החלק המשעשע שבה הוא שהע"ה שאל את הרב, מהו שכתוב 

ריבונו של עולם אני (שלך וחלומותיי שלך וכו'), היכי תמצי שאני הוא הריבונו של עולם?

עם הארץ שלי (שלך ושלך שלך חסיד). היכי תמצי שהוא שלי? 

ועוד שאל מהו "ברח שמר" (ברוך שאמר). אם ברח, איך שמר. ואם שמר, אמאי ברח.

והתירוץ הוא שיש לשנות הגרסא, 'רבונו של עולם שלי', 'עם הארץ אני'. ולפי"ז גם מובן 'ברח שמר'.
 


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 04 יוני 2020, 00:53

באחת העיירות היה עשיר ע"ה שקנה את מקומו ב'מזרח' בכסף מלא. פ"א לאחר התפילה רצה להפגין בפני הרב את 'למדנותו' ושאלו שהרי בק"ש אומרים "ונתתי עשיו (עשב) בשדך", איך עשיו הרשע הגיע לק"ש? ענה לו הרב: באותו צורה שהוא הגיע למזרח.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1244
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 04 יוני 2020, 01:00

מאן דכר שמיה כתב:
04 יוני 2020, 00:53
באחת העיירות היה עשיר ע"ה שקנה את מקומו ב'מזרח' בכסף מלא. פ"א לאחר התפילה רצה להפגין בפני הרב את 'למדנותו' ושאלו שהרי בק"ש אומרים "ונתתי עשיו (עשב) בשדך", איך עשיו הרשע הגיע לק"ש? ענה לו הרב: באותו צורה שהוא הגיע למזרח.

סיפור דומה שהביא הבא''ח

נפלאים מעשיך.PDF
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


כדי
הודעות: 264
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 04 יוני 2020, 01:21

אברך כתב:
03 יוני 2020, 23:01
שמעתי סיפור, שאחד מראשי הישיבות נפגש פעם עם אחד מאדמו"רי גור (כמדומני הבית ישראל), ושאל האדמו"ר את הר"י: "למה תלמידיך מאחרים להינשא, והרי שנינו באבות בן שמונה עשרה לחופה"? השיבו הר"י "הם מאריכים בשמונה עשרה"... אמר לו האדמו"ר "כשמאריכים בשמונה עשרה מפסידים קדושה"...
ענה לו הרה''י "בחור שמאריך ב'פתח לבי בתורתך' לא מפסיד קדושה"...
מאוצרותיו הנפלאים של הג''ר חיים ברוך נבנצאל שליט''א
 


נבשר
הודעות: 2196
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 559 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נבשר » 04 יוני 2020, 01:21

מספרים שפעם אחד הגיע לרוגצ'ובער להביא לו את ספרו שזה עתה הוציא לאור, הוא הביא לו את הספר וכשיצא מהבית קרא כמה דפים וזרק הרוגוצ'ובער את הספר בבוידם, שאל אחד מבני ביתו אמנם הד"ת לא משהו, אבל יש לו זכות אבות שאביו היה ת"ח גדול וחיבר ספרים חשובים, אז הוא אמר לו שגם אביו נמצא שם.


כדי
הודעות: 264
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 04 יוני 2020, 01:26

מחבר ספר על התורה הביא את ספרו (כמדומה שמסופר על ר' אייזל חריף) הרב עלעל בספר והפטיר "אה, גאונות". המחבר שאל מאיזה חידוש הרב נהנה כ''כ?
ענה הרב: הגאונות היא שהדפסת את הפירוש ביחד עם החומש ככה שזה חייב בגניזה.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1244
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 04 יוני 2020, 01:28

איכה רבה
נחלת יוסף.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 771
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 398 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך » 04 יוני 2020, 01:30

כדי כתב:
04 יוני 2020, 01:21
אברך כתב:
03 יוני 2020, 23:01
שמעתי סיפור, שאחד מראשי הישיבות נפגש פעם עם אחד מאדמו"רי גור (כמדומני הבית ישראל), ושאל האדמו"ר את הר"י: "למה תלמידיך מאחרים להינשא, והרי שנינו באבות בן שמונה עשרה לחופה"? השיבו הר"י "הם מאריכים בשמונה עשרה"... אמר לו האדמו"ר "כשמאריכים בשמונה עשרה מפסידים קדושה"...
ענה לו הרה''י "בחור שמאריך ב'פתח לבי בתורתך' לא מפסיד קדושה"...
מאוצרותיו הנפלאים של הג''ר חיים ברוך נבנצאל שליט''א

יפה. לא הכרתי את ההמשך. שמא זה מהגרח"ב גופיה...

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 709
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 490 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 04 יוני 2020, 08:53

למה זה תשאל לשמי כתב:
04 יוני 2020, 01:28
איכה רבה
נחלת יוסף.png
א. זה אולי דבר חכמה שמתאים ל''תחת השיחים'' ולא למילתא דבדיחותא שענינו החידוד והמליצה.
ב. מעניין לראות שבזמנם בישלו את העוף עם הראש!
אנחנו המתועשים לא יודעים אפילו איך נראה ראש של תרנגול...
כמו''כ דכירנא כד הוינא טליא שסבי היה מביא כל יום חמישי שתי תרנגולות והולך איתם לשוחט ומורט ומולח וכו' והיו אוכלים מהן הכל... ופ''א שמו לי רגל במרק ואח''כ חודשים ארוכים לא קרבתי לעוף!
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים