ליפמן כתב: ↑04 מאי 2022, 17:19
נודניק כתב: ↑03 מאי 2022, 21:14
לא הבנתי טענתך. אני לא חולק על משהו שהוכרע בדורות קודמים. אדרבה רוב הגדולים היו בעד הראיונות של קדושת ציון. איכשהו נכנס לתודעת הציבור שכל הגדולים היו בערך סאטמר רק שהיו בעד להצביע בבחירות. עובדתית זה פשוט לא נכון.
1. איכשהו נכנס לתודעת הציבור? או שזו האמת ואיכשהו יש שמנסים לטשטש זאת כיום אחרי שעבר זמן רב.
2. אמנם אני מסכים שבימינו אי אפשר כל כך להביא ראיה מדעת הרבנים המפורסמים, כי ייתכן שלא מדברים כלל בנושא משום שמא יזיק יותר משיועיל (שאם למשל הגר"ח קנייבסקי היה מפרסם שדעתו שיש לתמוך בכל פעולות קדושת ציון זה עלול להביא רדיפה חזקה מצד החילוניים נגד החרדים וכדו') אבל מ"מ מדברי רבותינו בדורות האחרונים שכן דברו בפירוש ניכר שהיו מתנגדים לחלק גדול מהפעולות הללו.
3. יש לציין גם שדעת הגר"א וסרמן ידועה שהרעיון הדתי לאומי הוא ע"ז בשיתוף היינו הרעיון להדגיש את זה שאנו עם ויש לנו להתנהג בהדגשת ההצהרה "אנו יהודים ויש לנו ארץ ולשון משלנו" (איני יודע איך היה מתייחס לניסיון לבניית "מדינה יהודית על פי ההלכה").
4. רק לאחרונה ביארצייט של רבי עקיבה יהוסף שלזינגר ראיתי מי שכתבו שהמתנגדים לו היו צרי עין וקטני אמנה, ואילו בתודעת הציבור ידוע שהם היו גדולי ישראל.
אגב אני חושב שזו ממש קטנות אמנה לכתוב שאילו לא היו מתנגדים צרי עין וקטני אמנה אז כבר היו יוצאים תוכניותיו לפועל ולא היינו צריכים לכל המדינה החילונית. הרי כך היה רצון ה' שיהיה ואי אפשר לתלות את כל ההיסטוריה במחדל אחד שהיה או לא היה
נודניק כתב: ↑03 מאי 2022, 21:14
ואין זה חידוש שיעשה כל הפעולות האלו לפני ביאת המשיח שהרי הגמרא אומרת (ירושלמי מעשר שני פרק ה' הלכה ב'): "אמר רבי אחא, זאת אומרת, שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד, דכתיב, ודם ענב תשתה חמר" וע"ע פה (עמוד כד) כמה וכמה מקורות בעניין זה:
http://www.qdushat-zion.022.co.il/BRPor ... rc=1976590
5. לשון הרמב"ם:
וְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן לֹא יֵדַע אָדָם אֵיךְ יִהְיוּ עַד שֶׁיִּהְיוּ. שֶׁדְּבָרִים סְתוּמִין הֵן אֵצֶל הַנְּבִיאִים. גַּם הַחֲכָמִים אֵין לָהֶם קַבָּלָה בִּדְבָרִים אֵלּוּ. אֶלָּא לְפִי הֶכְרֵעַ הַפְּסוּקִים. וּלְפִיכָךְ יֵשׁ לָהֶם מַחְלֹקֶת בִּדְבָרִים אֵלּוּ. וְעַל כָּל פָּנִים אֵין סִדּוּר הֲוָיַת דְּבָרִים אֵלּוּ וְלֹא דִּקְדּוּקֵיהֶן עִקָּר בַּדָּת. וּלְעוֹלָם לֹא יִתְעַסֵּק אָדָם בְּדִבְרֵי הַהַגָּדוֹת. וְלֹא יַאֲרִיךְ בַּמִּדְרָשׁוֹת הָאֲמוּרִים בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. וְלֹא יְשִׂימֵם עִקָּר. שֶׁאֵין מְבִיאִין לֹא לִידֵי יִרְאָה וְלֹא לִידֵי אַהֲבָה. וְכֵן לֹא יְחַשֵּׁב הַקִּצִּין. אָמְרוּ חֲכָמִים תִּפַּח רוּחָם שֶׁל מְחַשְּׁבֵי הַקִּצִּים. אֶלָּא יְחַכֶּה וְיַאֲמִין בִּכְלַל הַדָּבָר כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ:
משמע שאין לנו להכריע אם ייבנה המקדש קודם או אחר כך. ובכלל מצד אחד משמע שהרמב"ם כותב שהמשיח יבנה את בית המקדש ואם כן לא ייתכן שיבנה על ידי מי שאינו משיח ואילו במדרש מבואר שרצו לבנות ביהמ"ק בזמן ר"י בן חנניה. (ומובא במנ"ח על מצוות בנין בית הבחירה) וברש"י על סוכה מא א כתב שירד בנוי מן השמים.
6. נ.ב. אני אישית לא מאמין לכל מה שכותבים בעלוני קדושת ציון ולא טורח כלל לבדוק אחריהם, אמנם בהתחלה חשבתי שהם רק רוצים להוציא את ה"סלידה" שיש לפעמים לאנשים מלדבר על אהבת א"י או על מצוות יישוב ארץ ישראל. אבל אחרי שראיתי שרוצים לפקפק על מה שהבנתי שזו השקפת הציבור החרדי מאז ומעולם איבדתי את האימון בזה.
1. המציאות היא שרוב גדולי ישראל (ביחד עם התנגדותם הנחרצת לציונים וכופרים) בערה בהם כאש אהבה לא"י ועודדו ישובה ובנינה. כמו"כ תמכו ברעיונות של מדינה של הלכה. ועיין החלטת אגודת ישראל במרינבד ב1937.
2. ר' חיים היה מקפיד לא לצאת מגבולות א"י, מעשים שבכל יום שניסה לשכנע חוצניקים לעלות לארץ. האם שכחת דברי רב חיים לפינדרוס:פינדרוס שאל את מרן הרב קנייבסקי בשם תושבים רבים מעבר לקו הירוק, האם במקרה של לחץ אמריקאי יש חשש שיהדות התורה תתמוך בוויתור על שטחים?
מרן השיב "
תגיד להם שהערבים יוותרו".
פינדרוס הוסיף והקשה ש"יש חוששים שיהדות התורה תסכים לויתורים…" ומרן השיב נחרצות "לא!"
גם בהסכם של יהדו"ת עם קהילתו של רב דוד חי הכהן כתבו: "יהדו"ת אינה תומכת ואינה מעוניינת
ח"ו בנסיגות מארץ ישראל
וע"פ החלטת מועצג"ת תמשיך במדיניות זו."
https://col.org.il/files/uploads/crop/2 ... allery.jpg
רב חיים בעצמו לקח חלק (קטן מאוד) במלחמת השחרור. האם זה נשמע לך השקפת סאטמר? הרי לפי ויואל משה היה אסור ביהרג ואל יעבור?
בכל מערכת בחירות אנחנו שומעים על איך שחשוב ונחוץ הוא שכל חרדי יצביע כדי שיראו החילונים כמה יש שרוצים להמליך הקב"ה. זה לא מדינת הלכה? בכלל מעניין מאוד לקרוא את נוסח הכרוזים שיצאו לקראת הבחירות ולראות באיזה לשונות תארו את התקומה של המדינה ולאיזה מטרה צריך להצביע. בכל מערכת בחירות האגודה מוציאה קונטרס השוללת לגמרי טענות הויואל משה בנוגע לשלוש שבועות. עיין פה עמוד 40
https://drive.google.com/file/d/1H0GlhP ... US78I/view
עוד פעם: חוברת זו יוצאה ע"י אגודת ישראל ואינה קשורה בכי הוא זה לקדושת ציון!
3. מה הרעיון הדתי לאומי עניין לקדושת ציון. הם שני דברים שונים לגמרי. המזרחי התחברו לחילונים ורצו איכשהו לבנות מדינה של תורה עם החילונים - כאילו שע"י הצטרפותם לחילונים פתאום ירצו מדינה של תורה. קדושת ציון היא ההיפך הגמור. הם נגד כל זיק של התחברות לחילונים (הרי חלק מההנהלה תלמידיו של רב שמואל אוירבך). הם רוצים לקחת את המדינה מידיהם של החילונים ולנהל אותה ע"פ תורה.
4. אני לא אחראי לכל מי שכותב דברים כאלה. אני מצטרף למחאתך נגד זילזול בכבודם של ת"ח.
5. מדברי הרמב"ם משמע שאין שום 'פסק' לעניין סדרן של דברים ולכן אין שום בעיה לנסות לבנות בית המקדש כפי שמשמע בהרבה מן המקורות שאכן יקרה קודם ביאת בן דוד.
6. אם אתה לא בודק ולומד סוגיא וסומך על שמועות וסיפורים והשקפות וכו אתה סתם עם הארץ (בסוגיא זו - אף אם אתה ת"ח בכל שאר חלקי התורה).