אצל חכם חי ויבקש מה' רחמים.
לא ילך אצל קבר ויבקש רחמים מהמת
|
---|
גם אתה לומד דף היומי? אתה לא לבד! הצטרף לקהילת לומדי דף היומי בפורום לתורה, רכוש ידיעות מחבריך, הענק להם מידיעותיך, ותעשיר את לימוד הדף שלך ושל עוד מאות חברי הפורום. מחכים לך,
היכנס עכשיו >>>
|
הוא יבקש מהמת שיתפלל עליו, כמו שעשה כלב בן יפונה בקברי האבות. והבקשה הזו אינה נחשבת "תפילה" אל המת.
מלבד החילוק הפשוט הנ"ל,
יעוש"ב.. . שאין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים הי' המעון ההוא המקודש מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה עד שבאמצעות המקום ההוא הי' שופע על כל ישראל. כן ראוי שיהיו הנביאים והחכמים מוכנים לקבל החכמה והנבואה. עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים מבני דורם גם אם לא ישתתפו עמם. אבל מצד המצאה בדורם. שהם עצמם כמו המקדש המקודש. והרמב"ן ז"ל כתב בסוף סדר והי' עקב, "ויתכן באנשי זאת המעלה שתהיה נפשם גם בחייהם צרורה בצרור החיים כי הם בעצמם מעון לשכינה כאשר רמזו בעל ספר הכוזרי", ע"כ. ואפשר שנתכוין גם לה. ולפיכך בהמצא לחכמים והחסידים בדורות יהיה השפע שופע עליהם. ובאמצעותם אפשר שיהי' שופע על כל המוכנים מבני דורם. וכ"ש לאותם שהם מתקרבים אליהם ומשתתפים עמהם. ולא בחייהם בלבד כי גם אחרי מותם. מקומות קברותיהן ראויין להמצא השפע שם בצד מן הצדדים. כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע הא-לקי. עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה. ומפני זה אמרו רז"ל (סוטה לד) שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם. כי התפלה במקום ההוא תהי' רצוי' יותר. להמצא שם גופות אשר חל עליהם כבר השפע הא-לקי . .
אין למר שום זכות לערער על הנוהגים כדעת א' מן הפוסקים, וכ"ש הכא: [א] אין זו דעת יחידאה, [ב] כך נהוג בתפוצות ישראל מאז ומעולם.
זבח תודה כתב: ↑09 מאי 2022, 20:49בשבת האחרונה פרשת אמור בא"י. יהודי מבוגר לקח תמונה של ר' ישעיה מקרסטירר ושם מול השליח ציבור בחזרת השץ של תפילת המוסף כדי שהש"ץ יתפלל כנגד התמונה. (נגד- שיויתי ה' לנגדי)
לקחתי את התמונה והשלכתי אותה לארץ.
אותו יהודי הרים את התמונה ונישק אותה, והכריז הוא ממש כמו בחיים חיותו, גם אז הוא נתן שידרכו עליו וכך גם עכשיו הוא מאפשר שיזרקו אותו. (דהיינו את התמונה - כאילו התמונה יכלה למנוע את זריקתה)
זה ע"ז באופן הפשוט.
גם בזמן השופטים ובית ראשון אנשים תירצו שזה דוקא מצווה ועבודת ה' (ראה שופטים יז)
מקורות בנוסף לתורה שבכתב
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ: (סידור)
עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים. (הלכות עבודה זרה פרק ב הלכה א)
"ועבדתם את ה' אלהיכם" (שמות כג, כה) ואמר "ואותו תעבודו" (דברים יג, ה)... ולשון ספרי (דברים יא, יג): "ולעבדו זו תפלה. (סה"מ לרמב"ם ה מצוות תפילה)
ובזה יש שני אופנים במקרה שמתפלל אליו כמי שיש באפשרותו להרע או להיטיב זה ע"ז.
ואם הוא רק פונה אל המת בשביל שיבקש עליו רחמים אינו ע"ז אבל זה דורש אל המתים
ורק בפרט זה שאינו מתפלל אליו כאילו בכוחו להרע או להיטיב אלא רק שיבקש גם הוא עבורו רחמים רק בזה יש שלימדו זכות .
הבאתי מקור זה מול הטענה למי שכתב שהוא לא יודע סגולות רק להתפלל לה' בלבד.
אתה מתכוון לבודהיזם וכדומה, שנערים חילוניים נמשכים לשם בהמוניהם? הרי הם לא יחזרו כשימחו בהם
זבח תודה כתב: ↑09 מאי 2022, 22:49עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא.
(הלכות ע"ז פרק ב הלכה א)
היסוד החמישי - שהוא יתברך הוא הראוי לעבדו ולגדלו ולהודיעו גדולתו ולעשות מצותיו.
ושלא יעשו כזה למי שהוא תחתיו במציאות מן המלאכים והכוכבים והגלגלים והיסודות ומה שהורכב מהם, לפי שכולם מוטבעים, ועל פעולתם אין משפט ולא בחירה אלא לו לבדו השם יתברך, וכן אין ראוי לעבדם כדי להיותם אמצעים לקרבם אליו, אלא אליו בלבד יכוונו המחשבות ויניחו כל מה שזולתו. וזה היסוד החמישי הוא שהזהיר על עבודה זרה, ורוב התורה מזהרת עליו. (פירוש המשנה להרמב"ם סנהדרין פרק י)
חמשה הן הנקראים מינים. האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג. והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר. והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה. וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל. וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין:
(הלכות תשובה פרק ג הלכה ז)
מנחות ק"י
ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי ומנחה טהורה אמר ליה שימי את דקרו ליה אלהא דאלהא
סנהדרין לח ע"ב
ואל משה אמר עלה אל ה' עלה אלי מיבעי ליה א"ל זהו מטטרון ששמו כשם רבו דכתיב (שמות כג, כא) כי שמי בקרבו אי הכי ניפלחו ליה כתיב (שמות כג, כא) אל תמר בו אל תמירני בו אם כן לא ישא לפשעכם למה לי א"ל הימנותא בידן דאפילו בפרוונקא נמי לא קבילניה דכתיב (שמות לג, טו) ויאמר אליו אם אין פניך הולכים וגו'.
יהודה יעקבזון כתב: ↑09 מאי 2022, 21:10זבח תודה כתב: ↑09 מאי 2022, 20:49בשבת האחרונה פרשת אמור בא"י. יהודי מבוגר לקח תמונה של ר' ישעיה מקרסטירר ושם מול השליח ציבור בחזרת השץ של תפילת המוסף כדי שהש"ץ יתפלל כנגד התמונה. (נגד- שיויתי ה' לנגדי)
לקחתי את התמונה והשלכתי אותה לארץ.
אותו יהודי הרים את התמונה ונישק אותה, והכריז הוא ממש כמו בחיים חיותו, גם אז הוא נתן שידרכו עליו וכך גם עכשיו הוא מאפשר שיזרקו אותו. (דהיינו את התמונה - כאילו התמונה יכלה למנוע את זריקתה)
זה ע"ז באופן הפשוט.
אתה מעתיק את הסיפור
או שזה הי' אתך,
אני מנסה להבין לפני שאני מגיב על זה.
עכשיו זה ספירת הנצח בספירת העומר וכנראה שמאיר בך מידת הניצחון שאתה מתנצח סתם, ברור שהצדיקים הם מליצים טוב בעדינו, וברור שרק משה רבנו זכה שהקב"ה גילה לו את הי"ג מידות של רחמים וברור שהצדיקים מעוררים עלינו רחמים וככל המקורות הנ"ל זה שאתה מדייק ברמב"ם דיוקים משונים שקשורים בכלל לעניין של 'עבודה' 'זרה' ולא למה שה' התיר לנו ללכת לחכם וכדברי המהרש"א והמהר"ל שם שהבאתי לעורר רחמים שאף אחד לא 'עובד' את החכם. וכי כאשר אתה הולך לרופא לבקש רפואה אתה עובד את הרופא? וכי אתה הולך לבנק להוציא כסף אתה עובד את הכספומט? זה בכלל לא 'עבודה' זה בקשה שיעורר רחמים, זה כזה פשוט רק שיש לך 'שיטה' שאתה מנסה להצדיק ולהתנצח עליה ולא מוכן להודות בדבר פשוט זה וכבר הבאתי דברי הפרי מגדים עי"ש.זבח תודה כתב: ↑09 מאי 2022, 22:49עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא.
(הלכות ע"ז פרק ב הלכה א)
היסוד החמישי - שהוא יתברך הוא הראוי לעבדו ולגדלו ולהודיעו גדולתו ולעשות מצותיו.
ושלא יעשו כזה למי שהוא תחתיו במציאות מן המלאכים והכוכבים והגלגלים והיסודות ומה שהורכב מהם, לפי שכולם מוטבעים, ועל פעולתם אין משפט ולא בחירה אלא לו לבדו השם יתברך, וכן אין ראוי לעבדם כדי להיותם אמצעים לקרבם אליו, אלא אליו בלבד יכוונו המחשבות ויניחו כל מה שזולתו. וזה היסוד החמישי הוא שהזהיר על עבודה זרה, ורוב התורה מזהרת עליו. (פירוש המשנה להרמב"ם סנהדרין פרק י)
חמשה הן הנקראים מינים. האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג. והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר. והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה. וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל. וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין:
(הלכות תשובה פרק ג הלכה ז)
מנחות ק"י
ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי ומנחה טהורה אמר ליה שימי את דקרו ליה אלהא דאלהא
סנהדרין לח ע"ב
ואל משה אמר עלה אל ה' עלה אלי מיבעי ליה א"ל זהו מטטרון ששמו כשם רבו דכתיב (שמות כג, כא) כי שמי בקרבו אי הכי ניפלחו ליה כתיב (שמות כג, כא) אל תמר בו אל תמירני בו אם כן לא ישא לפשעכם למה לי א"ל הימנותא בידן דאפילו בפרוונקא נמי לא קבילניה דכתיב (שמות לג, טו) ויאמר אליו אם אין פניך הולכים וגו'.
מה הקשר כאן לחסו"מ?כמעיין המתגבר כתב: ↑09 מאי 2022, 23:57(עוד אשכול של "חסו"מ" וכמובן שזה ענין של זמן עד שהוא יהיה "חסום"...)
תפילה אצל קברים בעם ישראל היא מוסכמת והיא בת אלפי שנים, באמת באמת לא זה הויכוח כאן אלא על העסק הגדול שעושים סביב זה ולפעמים אף יותר מזה, וכמובן שזה פועל יוצא מלעשות עסק גדול מאדם חי המחולל ניסים וכו' כגדולי החסידות ואדמוריות וכו', וזה ענין של חסו"מ בשורשו בעומקו, והמציאות מוכחת שהויכוח דכאן מתחלק לחסו"מ, ואין ענין להכחיש המציאות.אור זרוע כתב: ↑10 מאי 2022, 00:06מה הקשר כאן לחסו"מ?כמעיין המתגבר כתב: ↑09 מאי 2022, 23:57(עוד אשכול של "חסו"מ" וכמובן שזה ענין של זמן עד שהוא יהיה "חסום"...)
אם כן, זה קשור לעליה להר הבית, כדוגמת הניקים באשכולות השכנים.
נאמר על לה"ר ולא על הלבנת פנים, וכבר העירו דדבר זה חידוש הוא של החובה"ל (ולא נמצא דוגמתו בשום אחד מהראשונים והאחרונים, וקודם לו נמצא אצל שאינו מבני דתנו) ואינו מובן בשכל האנושי הגס דילן, ועי' באשכול שכבר נפתח על מימרא זו.
כמעיין המתגבר כתב: ↑10 מאי 2022, 00:14צאו לחתונה חסידית (אולי קצת קיצונית) ותראו איך בדמעות שליש הם בוכים ושרים בעצימת עיניים רב שעייה ב"ר משה בני חיי מזוני רויחי וכו', דבר שהיה מעורר חלחלה אצל הגר"א כנראה, ומעלה חיוך של הסכמה אצל כמה מגדולי החסידות.
כמעיין המתגבר כתב: ↑10 מאי 2022, 00:14תפילה אצל קברים בעם ישראל היא מוסכמת והיא בת אלפי שנים, באמת באמת לא זה הויכוח כאן אלא על העסק הגדול שעושים סביב זה ולפעמים אף יותר מזה, וכמובן שזה פועל יוצא מלעשות עסק גדול מאדם חי המחולל ניסים וכו' כגדולי החסידות ואדמוריות וכו', וזה ענין של חסו"מ בשורשו בעומקו, והמציאות מוכחת שהויכוח דכאן מתחלק לחסו"מ, ואין ענין להכחיש המציאות.אור זרוע כתב: ↑10 מאי 2022, 00:06מה הקשר כאן לחסו"מ?כמעיין המתגבר כתב: ↑09 מאי 2022, 23:57(עוד אשכול של "חסו"מ" וכמובן שזה ענין של זמן עד שהוא יהיה "חסום"...)
אם כן, זה קשור לעליה להר הבית, כדוגמת הניקים באשכולות השכנים.
צאו לחתונה חסידית (אולי קצת קיצונית) ותראו איך בדמעות שליש הם בוכים ושרים בעצימת עיניים רב שעייה ב"ר משה בני חיי מזוני רויחי וכו', דבר שהיה מעורר חלחלה אצל הגר"א כנראה, ומעלה חיוך של הסכמה אצל כמה מגדולי החסידות.
הודיתי על כללות ההודעה, ובנוגע לשורה זו - אעירה בזה, כי פשוט שאסור להתפלל כשיש ציור לפניו (ולאו דוקא תמונת אדם), כמפורש בשו"ע סי' צ סכ"ג.
ישר כח! בזכותך פתחתי המשנ"ב...
משתמשים הגולשים בפורום זה: מגנא ומצלא | 7 אורחים