החזו"א נמצא באגרות חזו"א ח"ג, אך המעיין יראה שבדברים מבואר אחרת ממה שמצטטים בשמו, וז"ל: "בכל פגע הריני מורגל להחזיק את האמונה כי לא נעשה דבר בעולם במקרה רק על פי השגחתו יתברך, והריני מתאמץ בתפילה להעביר את הגזירה, ולפיכך הריני מתייחס בקרירות להשתדלות, כי על פי הרוב אין ההשתדלות ברורה".
נושא האגרת הוא גזירת גיוס בנות (נשלחה לרב קלמן כהנא), וידוע שהדבר שהחזו"א הכי התאמץ והשתדל למענו היה גזירה זו, כך שאין כוונתו שלא כדאי להתאמץ בהשתדלות, אלא שאינו "בונה" על ההשתדלות, היות ולא ברור כלל שההשתדלות תצליח.
כמובן שאין כוונתו שאם ברור שההשתדלות תצליח הרי הוא סומך עליה ולא על הקב"ה, אלא שאם ההשתדלות ברורה הרי יש לסמוך שהקב"ה ימלא רצונו ע"י ההשתדלות. ולמשל אם אדם מרגיש כאב ראש ועייפות, אם עושה השתדלות כדי להרגיש יותר טוב והולך לנוח הרי בהחלט אפשר "לבנות" על השתדלות זו שתצליח, כיון שבדרך כלל מנוחה מועילה לעייפות. אך בענין גזירת הגיוס לא היה ברור כלל שיצליחו ההשתדלויות שעשה החזו"א, וכידוע באמת לא הצליח לבטל את החוק אלא שבסייעתא דשמיא הוא לא מומש בפועל.