מפורסם הסיפור על הרמב"ם שלא היה בעל כשרון בילדותו, נצטט את הסיפור:
"וקיבלתי מזקן אחד ואמר לי, שזה המעשה ראה כתוב בקונטרס ישן, רבי מיימון לא רצה לשאת אשה, אך חלום אחד שב ופקד אותו, ובו ציווה עליו אדם אחד לשאת את בתו של קצב מהעיר הסמוכה לקורדובה, עד שלבסוף נשאה וילדה את הרמב"ם ומתה בלידתה. הרמב"ם היה קשה הבנה, ובעל רצון מועט להצליח בלימודיו, ואביו, רבי מיימון, היה מכה אותו על מנת שילמד – אך לבסוף נואש ממנו וגרשו מביתו בכנותו אותו בן הקצב. הרמב"ם ברח, והחל ללמוד תורה אצל הר"י אבן מיגאש, ורק לאחר זמן רב שב לקורדובה ודרש ברבים. או אז קמו אביו ואחיו, ונשקוהו על ראשו וברכוהו [סדר הדורות בשם שלשלת הקבלה].
הסיפור נשמע לי מאד לא אמין בלשון המעטה. כמדומני שבעבר ראיתי מי שהאריך להוכיח הבלותו.
ראיתי כבר מי ששידרג את הסיפור וכתב אותו כביכול הרמב"ם מספר אותו בגוף ראשון וכו' באיגרותיו, והכותב הוסיף הבל...
כמו ידוע שהספר שלשלת הקבלה אינו מוסמך כפי שכתבו האחרונים.
כמו כן "וקיבלתי מזקן אחד ואמר לי, שזה המעשה ראה כתוב בקונטרס ישן" - נחשב למקור??
בספר 'עם רם' [לר' רפאל ב"ר יהושע ממן] כתב:
...בכל האגדה הזאת ישנו רק קורטוב אחד של אמת, כי כאביו רבי מימון, כן הוא, רבנו משה, למד תורה בעודו בטל-ילדותו מפי גאון-ישראל רבנו יוסף אבן מגאש. דבר זה מתאשר מכמה מקורות מוסמכים המספרים כי בהיות רבנו משה נער קטן, כבן שבע-שמונה שנים הכניסהו אביו לישיבת רבנו יוסף, והלה אחרי אשר בחנו בלימודים התפלא על הבנתו הרחבה והעמוקה, ופנה לתלמידי הישיבה ואמר להם: "דעו, כי זה הנער אדם גדול יהיה ולאורו ילכו כל ישראל ממזרח שמש עד מבואו". כמו־כן יסופר, כי בשעת פטירת רבנו יוסף אבן־מגאש נכנס אליו רבנו משה, שהיה אז כבן שבע שנים ונשק את ידו, והיה אומר אחרי־כן "שלא זכה למה שזכה אלא בזכות אותה הנשיקה שנשקהו וברכהו והאציל עליו מחכמתו". ואמנם, בהיותו עוד נער צעיר הצטיין בכשרונותיו הגדולים ובעוצם שקידתו על דלתי התורה, ועובדה זו שהיא היחידית בין כל גדולי האומה מאז ומקדם, אשר נשאר לנו לזכרון זמן הולדתו, השנה, היום והשעה בדיוק, ואביו ובני־דורו שמרו את הדבר, מאשרת - כי כבר בילדותו הכירו כי זה משה הקטן גדול יהיה ולגדולות נוצר. "ובוצין, בוצין מקטפיה ידיע" ע"כ.
עוד ראיתי שמביאים שהרמב"ם כתב [תשו' הרמב"ם מ"ט] במכתבו לר' יהונתן הכהן מלוניל:
"...ומודיע אני משה להדרת הרב רבי' יהונתן הכהן וכל החכמים והחברים הקוראים את כתבי שאעפ''י שבטרם נוצרתי בבטן התורה ידעתני ובטרם אצא מרחם הקדישתני ולהפיץ מעינותיה חוצה נתנתני והיא אילת אהבי ואשת נעורי אשר באהבתה שגיתי מבחורי כו'...
אשמח לשמוע אם למי מחברי לפורום זה יש מידע נוסף בענין.
"וקיבלתי מזקן אחד ואמר לי, שזה המעשה ראה כתוב בקונטרס ישן, רבי מיימון לא רצה לשאת אשה, אך חלום אחד שב ופקד אותו, ובו ציווה עליו אדם אחד לשאת את בתו של קצב מהעיר הסמוכה לקורדובה, עד שלבסוף נשאה וילדה את הרמב"ם ומתה בלידתה. הרמב"ם היה קשה הבנה, ובעל רצון מועט להצליח בלימודיו, ואביו, רבי מיימון, היה מכה אותו על מנת שילמד – אך לבסוף נואש ממנו וגרשו מביתו בכנותו אותו בן הקצב. הרמב"ם ברח, והחל ללמוד תורה אצל הר"י אבן מיגאש, ורק לאחר זמן רב שב לקורדובה ודרש ברבים. או אז קמו אביו ואחיו, ונשקוהו על ראשו וברכוהו [סדר הדורות בשם שלשלת הקבלה].
הסיפור נשמע לי מאד לא אמין בלשון המעטה. כמדומני שבעבר ראיתי מי שהאריך להוכיח הבלותו.
ראיתי כבר מי ששידרג את הסיפור וכתב אותו כביכול הרמב"ם מספר אותו בגוף ראשון וכו' באיגרותיו, והכותב הוסיף הבל...
כמו ידוע שהספר שלשלת הקבלה אינו מוסמך כפי שכתבו האחרונים.
כמו כן "וקיבלתי מזקן אחד ואמר לי, שזה המעשה ראה כתוב בקונטרס ישן" - נחשב למקור??
בספר 'עם רם' [לר' רפאל ב"ר יהושע ממן] כתב:
...בכל האגדה הזאת ישנו רק קורטוב אחד של אמת, כי כאביו רבי מימון, כן הוא, רבנו משה, למד תורה בעודו בטל-ילדותו מפי גאון-ישראל רבנו יוסף אבן מגאש. דבר זה מתאשר מכמה מקורות מוסמכים המספרים כי בהיות רבנו משה נער קטן, כבן שבע-שמונה שנים הכניסהו אביו לישיבת רבנו יוסף, והלה אחרי אשר בחנו בלימודים התפלא על הבנתו הרחבה והעמוקה, ופנה לתלמידי הישיבה ואמר להם: "דעו, כי זה הנער אדם גדול יהיה ולאורו ילכו כל ישראל ממזרח שמש עד מבואו". כמו־כן יסופר, כי בשעת פטירת רבנו יוסף אבן־מגאש נכנס אליו רבנו משה, שהיה אז כבן שבע שנים ונשק את ידו, והיה אומר אחרי־כן "שלא זכה למה שזכה אלא בזכות אותה הנשיקה שנשקהו וברכהו והאציל עליו מחכמתו". ואמנם, בהיותו עוד נער צעיר הצטיין בכשרונותיו הגדולים ובעוצם שקידתו על דלתי התורה, ועובדה זו שהיא היחידית בין כל גדולי האומה מאז ומקדם, אשר נשאר לנו לזכרון זמן הולדתו, השנה, היום והשעה בדיוק, ואביו ובני־דורו שמרו את הדבר, מאשרת - כי כבר בילדותו הכירו כי זה משה הקטן גדול יהיה ולגדולות נוצר. "ובוצין, בוצין מקטפיה ידיע" ע"כ.
עוד ראיתי שמביאים שהרמב"ם כתב [תשו' הרמב"ם מ"ט] במכתבו לר' יהונתן הכהן מלוניל:
"...ומודיע אני משה להדרת הרב רבי' יהונתן הכהן וכל החכמים והחברים הקוראים את כתבי שאעפ''י שבטרם נוצרתי בבטן התורה ידעתני ובטרם אצא מרחם הקדישתני ולהפיץ מעינותיה חוצה נתנתני והיא אילת אהבי ואשת נעורי אשר באהבתה שגיתי מבחורי כו'...
אשמח לשמוע אם למי מחברי לפורום זה יש מידע נוסף בענין.