הרהורים על דעת תורה נשכחת

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 15:52

"זאת התורה לא תהא מוחלפת" הכונה לחוקים, לא כן האמונה שמשתנה לפי הענין, כמו שתסכים עמי שהעיקר "שתהיה תחיית המתים" הולך להשתנות אחרי תחיית המתים

ערכים:


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 15:56

דורדיא כתב:
01 אפריל 2019, 10:36
מאחר ואני רואה שצורת הדיבור כאן היא בבחינת 'יפה שיחתן' כדרכם של ת"ח
יש לי כמה הרהורים בדבר, ואקווה לא לפגוע ח"ו באף אחד אבל תורה היא וללמוד אני צריך..

מצד אחד גם אני מבין כמובן שהיו ויהיו מחלוקות בכלל ישראל,
זה חלק מהחורבן וחטא אדה"ר של עירבוב טוב ורע כפי שכבר הזכירו
ואין שחור ולבן וכו' וכו'

מצד שני אי אפשר על סמך חצאי סיפורים של ההוא שאמר להוא איזה משהו וללמוד מזה משהו,
בגלל שהרב שך התפלל על הרבי ללמוד מזה?
מה הוא התפלל עליו? אולי שיחזור בתשובה..
להבדיל אא"ה מספרים על הרבי מקלם שהצטער על פטירתו של אחד מראשי המשכילים,

בסוף אנחנו יודעים מה הרב שך וגדו"י דיברו בפומבי והשמיעו דעתם הברורה,
דברים חמורים ביותר!
והרב שך שכתב לאחד ששאלו האם ללמוד בספרי חב"ד וענה לו: אנו לא למדנו בספרי ה"כת".
וחשוב מאד לדעת: א. זה היה הרבה לפני כל עניין המשיחיות וב. כת הכוונה לשצ (!!!) ג. אין הכוונה רק לספרי הרבי

(אין לפניי האיגרת במלואה ואקווה שיותר מאוחר אוכל להעלותה)

אולי יש כאן רק איזושהיא תחושה שאני יותר חכם מכל מיליארדי האנשים..?

כשם ש @בן של רב היטיב לבאר שיש סיבות נוספות שאנו לא חושבים עליהם למה
הגראיל אמר על הרב ההוא כך אולי אנו לא יודעים למה הוא גם נלחם?? והיו עוד סיבות למערכה?
ואנו אין לנו מה שהורה ברבים? (מבלי להיות שוטה כמובן)

אז אם השאלה האם מותר לחינם להתקוטט עימהם ולשנוא אותם אני מניח שפשוט כל מה שנאמר שאין שחור ולבן וכו' וכו'
בעיקר בגלל שאין בזה תועלת מכמה סיבות.

אבל האם מותר ללמוד בספריהם? להשתתף במוסדותיהם? לתמוך בהם כלכלית?
אני מאד מנסה להבין.

ואגב,
השאלה היא לא רק על חבד אלא גם על המערכה והמחלוקת של זמנינו אנו,
אך לא ארצה להרחיב בזה שמא הדבר יגלוש למקומות לא נעימים.

ואסיים בוורט נפלא של הרב פינקוס זצ"ל

כתוב אחרי המחלוקת של קרח ועדתו "ולא יהיה כקורח וכעדתו"
תינח לדעת רוב הראשונים שנאמר בזה איסור להחזיק במחלוקת
אך לדעת אותם הסוברים שאין לאו של איסור במחלוקת,
מה כן נאמר בפסוק הזה..?
אלא.. אמר הרב פינקוס,
שנדע, שמחלוקת כזאת שבה יש צד שהוא במאה אחוז צודק וצד שני שהוא במאה אחוז טועה
כזאת מחלוקת לא תהיה בכלל ישראל..
ולא יהיה כקורח וכעדתו...
בצורה זו זה נשמע משונה, מה הקשר לספרי הכת, הסיבה היא שפחד שדרך זה ייסחפו לחב"ד של היום


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 461
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי חכם באשי » 01 אפריל 2019, 16:10

המימד הנוסף של הענין כתב:
01 אפריל 2019, 15:32
אני יודע שהגראי"ל אישר להגרי"א וינטרוב לתקוף את חב"ד בכינוס מיוחד (בעקבות התרגיל שהם עשו עם הביקור של ה'חוזר' שנועד לפרסם כאילו הגראי"ל תומך בהם)
ואכן היה כנס בביהכ"נ צעירים.
וכל צמאי הדם ואוהבי האקשן הגיעו (כי הודלף שזה יהיה נגד חב"ד)
ורבי ישראל אליהו דיבר שיחה שלמה על... אמונת חכמים!
כשיצא שאלוהו מה נשתנה ומה קרה?
והשיב שאינו יודע אבל הוא מרגיש שמשמים שמרו עליו
( כי זה היה מיד מתפרש ע"י אנשי 'שחור לבן' שהוא הצטרף ללהקת הזאבים שארבו לגראי"ל תמיד)

עוד עדות שמעתי מרבי אליהו דיסקין שהרב אלישיב אמר שמשיחיסטים הם נחשבים כופרים לגבי כמה דינים. ולעיל כבר ביארו כאן למה.

ומי שאינו מצומצם בראש של 'שחור לבן' יכול להבין שזה לא סותר שהרב אלישיב לא נלחם בהם באופן אלים ונשכני כפי שחסידיו מהגבעה היו מצפים...
כי יש תמיד הרבה הרבה שיקולים!

אגב: בכנס הראשון נגד המשיחיות שלח הרב שך מישהו לדבר.
תנחשו מי זה היה?
הגראי"ל!
הסיפור עם הגרי"א וינטרוב שציינת אינו מדוייק.. מי יוכל להביא התמלול?

גם ה"ניחוש" הלא מוצלח לגבי הכנס נגד המשיחיות, קרוב שהוא בדיחה גרועה.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 16:12

חכם באשי כתב:
01 אפריל 2019, 16:10
המימד הנוסף של הענין כתב:
01 אפריל 2019, 15:32
אני יודע שהגראי"ל אישר להגרי"א וינטרוב לתקוף את חב"ד בכינוס מיוחד (בעקבות התרגיל שהם עשו עם הביקור של ה'חוזר' שנועד לפרסם כאילו הגראי"ל תומך בהם)
ואכן היה כנס בביהכ"נ צעירים.
וכל צמאי הדם ואוהבי האקשן הגיעו (כי הודלף שזה יהיה נגד חב"ד)
ורבי ישראל אליהו דיבר שיחה שלמה על... אמונת חכמים!
כשיצא שאלוהו מה נשתנה ומה קרה?
והשיב שאינו יודע אבל הוא מרגיש שמשמים שמרו עליו
( כי זה היה מיד מתפרש ע"י אנשי 'שחור לבן' שהוא הצטרף ללהקת הזאבים שארבו לגראי"ל תמיד)

עוד עדות שמעתי מרבי אליהו דיסקין שהרב אלישיב אמר שמשיחיסטים הם נחשבים כופרים לגבי כמה דינים. ולעיל כבר ביארו כאן למה.

ומי שאינו מצומצם בראש של 'שחור לבן' יכול להבין שזה לא סותר שהרב אלישיב לא נלחם בהם באופן אלים ונשכני כפי שחסידיו מהגבעה היו מצפים...
כי יש תמיד הרבה הרבה שיקולים!

אגב: בכנס הראשון נגד המשיחיות שלח הרב שך מישהו לדבר.
תנחשו מי זה היה?
הגראי"ל!
הסיפור עם הגרי"א וינטרוב שציינת אינו מדוייק.. מי יוכל להביא התמלול?

גם ה"ניחוש" הלא מוצלח לגבי הכנס נגד המשיחיות, קרוב שהוא בדיחה גרועה.
כמובן שהסיפור הוא קשקוש מוחלט, והוא אחר לגמרי, הגרי"א ויינטרויב רצה לדבר אלא שהופעל עליו לחצים אדירים כמו שכל אחד מבין.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 461
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי חכם באשי » 01 אפריל 2019, 16:15

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 06:56
ההרהורים הנ"ל מלמדים על חשיבה מעמיקה ומתבוננת, שלא נגררת אחרי המוסכמות החברתיות כצאן אחר העדר.

ואם כבר אז כבר - אולי כדאי גם לחשוב על "רשימות" אחרות שיש אצלנו, הן של "מחוקים" והן של "מוחקים" (וד"ל) שמא אינן משקפות את האמת בטהרתה.

בעשרות השנים האחרונות הומצאה המצאה חדשה, כביכול יש איזה "מרן" מסויים שיש לו מונופול בלעדי על דעת תורה, וכל מה שנותר הוא רק לריב עד זוב דם מי הוא אותו מרן, וכל דאלים ומצליח להכתיר את מרנו כקובע האמת הבלעדי של הדור - גבר. אך דעת תורה איננה שייכת לגדול מסויים, ולא לחוג מסויים, ולא למקום מסויים, אלא שבעים פנים לה, וכל זמן שאין לנו בית דין הגדול בירושלים שיכריע עבור כלל ישראל את הדרך ילך בה - אין אתנו יודע עד מה. (ישנם עסקנים מסויימים שניסו להתגבר על המכשול האחרון ע"י הקמת בית דין שיוכרז כבעל כח הכרעה השווה לבי"ד הגדול - אלא שרוב הציבור משום מה לא השתכנע מההכרזה הלזו)

בוודאי שיש לאדם לילך אחר רבו ולאור גדולי ישראל שהוא רואה אותם כמנהיגיו, אך בד בבד עליו לזכור שאף אחד בדורנו לא קיבל את התורה - ובודאי לא את ההשקפה - מסיני (ולא, גבעת המריבה איננה סיני), ויש דברים רבים שגדולי ישראל חלוקים בהם ורואים אותם באור שונה זה מזה. ומאחר וישנם מחלוקות בין גדולי ישראל, אפשר בהחלט להבין שלא כל מוסכמה השקפתית שנשתרשה בקרב ציבור כזה או אחר הינה מייצגת של דעת כל גדולי ישראל, ואפילו לא של כל אלו מתוכם הדרים בבני ברק...

אני מודע לכך שאלו שהתחנכו על ברכי השיטה הגורסת שיש רק אמת אחת ואין בלתה (ואותה אמת ב מ ק ר ה נחתה בדיוק אצלם בכיס) יתקשו מאד לקבל את הדברים הנ"ל, ואף עלולים להגדירם כמינות ואפיקורסות ושאר שמות המחולקים בחינם ע"י חדי הדעת ("חדי" מלשון אחד, כלומר שאין בכחם להשיג יותר מדעה אחת), אך לנבונים יש כאן חומר למחשבה.
שאלת תם: האם כוונתך למנהיגות של הרב מבריסק? הרב שך? הרב שטיינמן? הרב אויערבאך? [זכר כולם לברכה].
בקצרה, זה לא מחלוקת בהלכה, שיש מקום לשני הצדדים ודעבד כמר עבד וכו', אלא זו מחלוקת לפעמים בעיקרי יסודי היהדות, כגון חב"ד - אין כאן שני צדדים!


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 461
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי חכם באשי » 01 אפריל 2019, 16:19

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
ממש משנכס אדר "ונהפוך הוא"..


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 16:20

חכם באשי כתב:
01 אפריל 2019, 16:10
המימד הנוסף של הענין כתב:
01 אפריל 2019, 15:32
אני יודע שהגראי"ל אישר להגרי"א וינטרוב לתקוף את חב"ד בכינוס מיוחד (בעקבות התרגיל שהם עשו עם הביקור של ה'חוזר' שנועד לפרסם כאילו הגראי"ל תומך בהם)
ואכן היה כנס בביהכ"נ צעירים.
וכל צמאי הדם ואוהבי האקשן הגיעו (כי הודלף שזה יהיה נגד חב"ד)
ורבי ישראל אליהו דיבר שיחה שלמה על... אמונת חכמים!
כשיצא שאלוהו מה נשתנה ומה קרה?
והשיב שאינו יודע אבל הוא מרגיש שמשמים שמרו עליו
( כי זה היה מיד מתפרש ע"י אנשי 'שחור לבן' שהוא הצטרף ללהקת הזאבים שארבו לגראי"ל תמיד)

עוד עדות שמעתי מרבי אליהו דיסקין שהרב אלישיב אמר שמשיחיסטים הם נחשבים כופרים לגבי כמה דינים. ולעיל כבר ביארו כאן למה.

ומי שאינו מצומצם בראש של 'שחור לבן' יכול להבין שזה לא סותר שהרב אלישיב לא נלחם בהם באופן אלים ונשכני כפי שחסידיו מהגבעה היו מצפים...
כי יש תמיד הרבה הרבה שיקולים!

אגב: בכנס הראשון נגד המשיחיות שלח הרב שך מישהו לדבר.
תנחשו מי זה היה?
הגראי"ל!
הסיפור עם הגרי"א וינטרוב שציינת אינו מדוייק.. מי יוכל להביא התמלול?

גם ה"ניחוש" הלא מוצלח לגבי הכנס נגד המשיחיות, קרוב שהוא בדיחה גרועה.
מרן הרב אלישיב לא נלחם באף אחד באופן נשכני, הרב אלישיב השתייך לעולם האצילות וגם לאלה ש'תקעו בו סכין בגב' כלשונו המשיך תמיד לכבד,
וכך גם בענין הגבעה, דעתו היתה ברורה לכל כפי שהביע אותה פעמים אין ספור וגם כשפגעו בו וכתב מכתב שתחילתו היא 'אודיע צערי לרבים' אפ"ה המשיך לכבד את כולם, הוא היה אציל הנפש.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1918
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 668 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 18:24

חכם באשי כתב:
01 אפריל 2019, 16:15
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 06:56
ההרהורים הנ"ל מלמדים על חשיבה מעמיקה ומתבוננת, שלא נגררת אחרי המוסכמות החברתיות כצאן אחר העדר.

ואם כבר אז כבר - אולי כדאי גם לחשוב על "רשימות" אחרות שיש אצלנו, הן של "מחוקים" והן של "מוחקים" (וד"ל) שמא אינן משקפות את האמת בטהרתה.

בעשרות השנים האחרונות הומצאה המצאה חדשה, כביכול יש איזה "מרן" מסויים שיש לו מונופול בלעדי על דעת תורה, וכל מה שנותר הוא רק לריב עד זוב דם מי הוא אותו מרן, וכל דאלים ומצליח להכתיר את מרנו כקובע האמת הבלעדי של הדור - גבר. אך דעת תורה איננה שייכת לגדול מסויים, ולא לחוג מסויים, ולא למקום מסויים, אלא שבעים פנים לה, וכל זמן שאין לנו בית דין הגדול בירושלים שיכריע עבור כלל ישראל את הדרך ילך בה - אין אתנו יודע עד מה. (ישנם עסקנים מסויימים שניסו להתגבר על המכשול האחרון ע"י הקמת בית דין שיוכרז כבעל כח הכרעה השווה לבי"ד הגדול - אלא שרוב הציבור משום מה לא השתכנע מההכרזה הלזו)

בוודאי שיש לאדם לילך אחר רבו ולאור גדולי ישראל שהוא רואה אותם כמנהיגיו, אך בד בבד עליו לזכור שאף אחד בדורנו לא קיבל את התורה - ובודאי לא את ההשקפה - מסיני (ולא, גבעת המריבה איננה סיני), ויש דברים רבים שגדולי ישראל חלוקים בהם ורואים אותם באור שונה זה מזה. ומאחר וישנם מחלוקות בין גדולי ישראל, אפשר בהחלט להבין שלא כל מוסכמה השקפתית שנשתרשה בקרב ציבור כזה או אחר הינה מייצגת של דעת כל גדולי ישראל, ואפילו לא של כל אלו מתוכם הדרים בבני ברק...

אני מודע לכך שאלו שהתחנכו על ברכי השיטה הגורסת שיש רק אמת אחת ואין בלתה (ואותה אמת ב מ ק ר ה נחתה בדיוק אצלם בכיס) יתקשו מאד לקבל את הדברים הנ"ל, ואף עלולים להגדירם כמינות ואפיקורסות ושאר שמות המחולקים בחינם ע"י חדי הדעת ("חדי" מלשון אחד, כלומר שאין בכחם להשיג יותר מדעה אחת), אך לנבונים יש כאן חומר למחשבה.
שאלת תם: האם כוונתך למנהיגות של הרב מבריסק? הרב שך? הרב שטיינמן? הרב אויערבאך? [זכר כולם לברכה].
בקצרה, זה לא מחלוקת בהלכה, שיש מקום לשני הצדדים ודעבד כמר עבד וכו', אלא זו מחלוקת לפעמים בעיקרי יסודי היהדות, כגון חב"ד - אין כאן שני צדדים!
ובהשקפה אף פעם לא היו מחלוקות בין גדולי ישראל???


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2283
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 350 פעמים
קיבל תודה: 651 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 אפריל 2019, 18:32

המימד הנוסף של הענין כתב:
01 אפריל 2019, 15:18
שאר לעמו כתב:
01 אפריל 2019, 10:41
מרגע לרגע האשכול מתייתר
שיח מקווה לא צריך להעלות בפלטפורמה זו.
אולי גם עשרות הגמרות שעוסקות בכגון דא מיותרות.
אני דוקא נהניתי לקרוא איך הת"ח כאן נזהרים מטעויות.
יש עוד כמה גמרות שלא נעלה אותם פה בפורום.
אינני שומר הסף.. אבל כל האשכול 'נופת צופים' .. ללא הכרת הענין מהשורש.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1918
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 668 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 18:33

מתחזק כתב:
01 אפריל 2019, 10:05
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
חיים שקטים ושלוים... אבל מה לעשות שגם הגראי"ל עצמו נלחם בחרמות וכו' וכו' וכמו המלחמה לפירוק ישיבה וד"ל. כך שכל אחד והמוחרמים שלו.
טענה זו היא כמו הטענה של השמאל שמדינת ישראל היא תוקפנית בדיוק כמו החמאס, ובעלות הברית היו תוקפניות בדיוק כמו גרמניה הנאצית, כי הרי שני הצדדים נלחמו באש וגפרית והמטירו פצצות והרס עד בלי די. כל בר דעת מבין שיש חילוק בין מי שיוזם את ההתקפה, לבין מי שמתקיף בתור תגובה. (כמובן שעדיין אפשר לדון האם תמיד צריך להגיב ומהי התגובה הראויה, אבל עכ"פ ביסודו הדבר חלוק לגמרי).

כמובן שיבוא מי שיגיד שכל בעלי ההשקפה הלוחמניים שמתקיפים כל היום את כל מי שסבור אחרת מהם הם בעצם מנהלים "קרב הגנה על היהדות" וכיו"ב, אבל זו תמיד טענתם של כל מחרחרי הריב מאז ומעולם שהם רק מגנים על האינטרסים שלהם, כגון החמאס שמנסה להחזיר לעצמו את ארצו הגזולה מיד הכובש הציוני, והיטלר שרק רצה להחזיר את השטחים שבעצם היו שייכים לגרמניה, וכן ע"ז הדרך. וכל מי שמעט מוח לו בקדקדו יודע להבדיל בין חובבי הריב והמדון לבין אוהבי השלום שבלית ברירה לפעמים צריכים להתנהג במהלך של "עם עקש תתפל".


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1918
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 668 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 18:38

מתחזק כתב:
01 אפריל 2019, 10:25
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 06:56
ההרהורים הנ"ל מלמדים על חשיבה מעמיקה ומתבוננת, שלא נגררת אחרי המוסכמות החברתיות כצאן אחר העדר.

ואם כבר אז כבר - אולי כדאי גם לחשוב על "רשימות" אחרות שיש אצלנו, הן של "מחוקים" והן של "מוחקים" (וד"ל) שמא אינן משקפות את האמת בטהרתה.

בעשרות השנים האחרונות הומצאה המצאה חדשה, כביכול יש איזה "מרן" מסויים שיש לו מונופול בלעדי על דעת תורה, וכל מה שנותר הוא רק לריב עד זוב דם מי הוא אותו מרן, וכל דאלים ומצליח להכתיר את מרנו כקובע האמת הבלעדי של הדור - גבר. אך דעת תורה איננה שייכת לגדול מסויים, ולא לחוג מסויים, ולא למקום מסויים, אלא שבעים פנים לה, וכל זמן שאין לנו בית דין הגדול בירושלים שיכריע עבור כלל ישראל את הדרך ילך בה - אין אתנו יודע עד מה. (ישנם עסקנים מסויימים שניסו להתגבר על המכשול האחרון ע"י הקמת בית דין שיוכרז כבעל כח הכרעה השווה לבי"ד הגדול - אלא שרוב הציבור משום מה לא השתכנע מההכרזה הלזו)

בוודאי שיש לאדם לילך אחר רבו ולאור גדולי ישראל שהוא רואה אותם כמנהיגיו, אך בד בבד עליו לזכור שאף אחד בדורנו לא קיבל את התורה - ובודאי לא את ההשקפה - מסיני (ולא, גבעת המריבה איננה סיני), ויש דברים רבים שגדולי ישראל חלוקים בהם ורואים אותם באור שונה זה מזה. ומאחר וישנם מחלוקות בין גדולי ישראל, אפשר בהחלט להבין שלא כל מוסכמה השקפתית שנשתרשה בקרב ציבור כזה או אחר הינה מייצגת של דעת כל גדולי ישראל, ואפילו לא של כל אלו מתוכם הדרים בבני ברק...

אני מודע לכך שאלו שהתחנכו על ברכי השיטה הגורסת שיש רק אמת אחת ואין בלתה (ואותה אמת ב מ ק ר ה נחתה בדיוק אצלם בכיס) יתקשו מאד לקבל את הדברים הנ"ל, ואף עלולים להגדירם כמינות ואפיקורסות ושאר שמות המחולקים בחינם ע"י חדי הדעת ("חדי" מלשון אחד, כלומר שאין בכחם להשיג יותר מדעה אחת), אך לנבונים יש כאן חומר למחשבה.

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
ומדוע רק אחרי זמן כה רב נזכר מי שנזכר לפרסם את ההסרטה? ומדוע לא התפרסמה בבמות מכובדות יותר? ולמי היה אינטרס להטעות אותי ורבים כמותי?
שאלת המליון דולר. חוששני שבעלי ה"במות המכובדות" הם גופא אלו שיש להם את האינטרס הנ"ל... ואכמ"ל.
ברור שיש כמה דעות וכו', אבל אדם אינו יכול לחיות בצורה כזו, כי אם כן אז הוא לא יודע את תורתו ומקומו, לכן כל אחד צריך להחליט על מקומו, כגון אם הוא רוצה להשתייך לעולם הישיבות ומסורתו מימי הגר"א והנפש החיים אז עליו לדעת את השקפת הישיבות. את זה למשל ייצג הרב שך.
אכן הוא יכול להחליט שאין מקומו שם. ואז יחפש לו רב אחר. אך להישאר מבחוץ זה לא פיתרון.
אמת, ואכן כתבתי שצריך לילך אחר רבו, אבל עדיין יש לדעת שיש דעות אחרות ואין כל ערובה שהאמת הבלעדית נמצאת אצל רבו.

(ואגב תתפלא לשמוע שגם בעולם הישיבות ישנם דעות חלוקות, ולא כל גדולי הדור והת"ח המשייכים עצמם לעולם הישיבות בהכרח מסכימים עם דעתו של הרב שך (אלא שמדין "ונשמרתם" השתדלו לשמור את דעתם בצנעה...), ואדרבה ידוע שחלק על כמה וכמה גדולים ות"ח בתוך עולם הישיבות, והדברים ידועים).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1918
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 668 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 18:45

נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 15:31
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
אין כאן המקום להאריך, אבל אמונה בביאת המשיח היא האמונה שצריך לבוא, ומי שסבור שמשיח כבר הגיע עומד בסתירה לזה, וכן פסק הלכה למעשה הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמי שסבור על הרבי הידוע שהוא "המשיח" יש לחשוש ששחיטתו פסולה
אז רבי עקיבא שחשב שבר כוכבא הוא המשיח הוא כופר ושחיטתו פסולה???

(אגב, גם לגבי חששות כפירה האמיתיים כאמצעי והגשמה שבעבר חששתי לזה מדינא, נתברר לי שאביו של ידידי שאל את הרב שך האם יש לחוש למגע יין ושחיטה של אותם שיש לחשוד בהם בכה"ג, והשיב שגם מי שיש לו השקפות כפירה הרי הוא אנוס בזה שהולך אחר רבו, ובאנוס ליכא פסול שחיטה ואיסור מגע יין. וכנראה סבר כמ"ש כמה אחרונים שגם הרמב"ם אינו חלוק על הראב"ד בזה, והשמועה בשם הגר"ח ש"נעבעך אפיקורס איז אויך אאפיקורס" אינה נכונה ועומדת בסתירה לדברי הרמב"ם המפורשים בענין הקראים)


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 707
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי פרלמן משה » 01 אפריל 2019, 18:50

"כחולמים היינו"! הוידיאו שנחשף כל כך מקסים!
גם לאחר שנה מפטירתו מתפוצצים לנו גילויים נפלאים ומחוכמים עד להפליא משיטתו ודרך הנהגתו.
מתבררת דעתו התקיפה בשני דברים:
א) הכשרות של הרב לנדא זה בסדר. - הי'ה לו מידע על החזו"א שג"כ אחז ממוכשרותו.
ב) אין להכליל את הרב לנדא במלחמה נגד חב"ד. - גם בזה כנראה תלמידי החזו"א סברו כמותו.
(צא ושאל בחוג הגר"ח גריינימן וחצר תלמידי החזו"א ובוודאי הגרנ"ק, גם הרב וואזנר, הגרי"מ פיינשטיין, ועוד)
למרות הכל, שתי השיטות האלה היו מוסתרים מעיני הציבור, ולמה?
פקחות וכח איפוק בלתי יאומן!
אחרים חיוו דעתם וסבלו ונדחו הוא העדיף לשתוק ובסוף קיבל (כמעט)הכל.
זה מצטבר לשרשרת ארוכה מאוד של המופת העצום הזה של איפוק עד לגיל שמונים ותשעים מלהשמיע את דעתו.
בנקודה הזאת של "מלחממת ההכשרים" הוא הצליח באופן מתוחכם בהתחמקויות שלו אז, ועוד יותר בזה שדעתו לא נודעה עד לפטירת הרב לנדא.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי תיובתא » 01 אפריל 2019, 19:06

נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 15:31
אין כאן המקום להאריך, אבל אמונה בביאת המשיח היא האמונה שצריך לבוא, ומי שסבור שמשיח כבר הגיע עומד בסתירה לזה, וכן פסק הלכה למעשה הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמי שסבור על הרבי הידוע שהוא "המשיח" יש לחשוש ששחיטתו פסולה
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... %90#p34026

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 279 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 01 אפריל 2019, 19:43

שמעתי שהרב שך השתדל בשעתו, כשרבי משה לנדא נבחר למלאות מקום אביו, שהרב ואזנר יהיה רב העיר והרב לנדא יהיה אחראי על הכשרות בעיר.
ההצעה נפלה כי הרב ואזנר סירב למינוי וקיבל את הרב לנדא כרב העיר.

ב"ה שנמנעה מחלוקת גדולה והרב משה לנדא זצ"ל פעל מזה כמה חודשים בתיאום עם מנהיגי הליטאים לעשות שיתוף של רב חסידי ורב ליטאי.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 אפריל 2019, 19:45

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
01 אפריל 2019, 19:43
שמעתי שהרב שך השתדל בשעתו, כשרבי משה לנדא נבחר למלאות מקום אביו, שהרב ואזנר יהיה רב העיר והרב לנדא יהיה אחראי על הכשרות בעיר.
ההצעה נפלה כי הרב ואזנר סירב למינוי וקיבל את הרב לנדא כרב העיר
הרב שך השתדל שהרב לנדא יהיה רב העיר עם כל התואר, כולל אחריות על הכשרות, ורק שיהיה לצידו ועד רבנים שיהיה מורכב מהרב וואזנר ור' נסים [ליתר העניינים, בעוד הכשרות תישאר לגמרי אצלו].
היתה ישיבה בבית של הרב וואזנר יחד עם הרב שך והגרנ"ק שיבלחט"א, שם סוכמו עד לפרטי פרטים כל הפרטים, וקראו לרב לנדא, והרב לנדא התנגד ופוצץ את הכל.

[אני יודע את העובדות כי נחשפתי להם בזמנו כבחור צעיר, בשעת מעשה, ראיתי את טיוטת ההסכם עם הגהות כת"י של הרבנים הנ"ל הגרש"ו והגרנ"ק להבחל"ח].


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 אפריל 2019, 19:54

ואם כבר אספר יותר מכך

אישית גם שמעתי מהרב שך שאין לו שום ביקורת על הכשרות של הרב לנדא, והיא כשרות מצויינת, וכל הביקורת שלו היא על הדרך שבה הוא לקח את הרבנות ועל כך שהוא השתלט עי"כ על העיר, ושרק מחמת כך נלחם בו וברבנותו.
לא רק זה, הוא הביע התנגדות תקיפה בכל פעולה שתשיג את גבולו של הרב לנדא מרבנותו, ולא הסכים בשום פנים ואופן ששארית ישראל תיקרא לעצמה רבנות של העיר, כיון שהרב לנדא מוחזק ברבנות הזו, וכי חצי מהעיר ואולי גם יותר, קיבלו את רבנותו. כל זה שמעתי בעצמי ממנו.
אבל את כל זה הסתירו בכוח אנשי מעלימי הדעת תורה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1918
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 668 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 19:57

סיפור מיוחד לתקופתנו.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 01 אפריל 2019, 20:36

כלפי ליא כתב:
01 אפריל 2019, 19:54
ואם כבר אספר יותר מכך

אישית גם שמעתי מהרב שך שאין לו שום ביקורת על הכשרות של הרב לנדא, והיא כשרות מצויינת, וכל הביקורת שלו היא על הדרך שבה הוא לקח את הרבנות ועל כך שהוא השתלט עי"כ על העיר, ושרק מחמת כך נלחם בו וברבנותו.
לא רק זה, הוא הביע התנגדות תקיפה בכל פעולה שתשיג את גבולו של הרב לנדא מרבנותו, ולא הסכים בשום פנים ואופן ששארית ישראל תיקרא לעצמה רבנות של העיר, כיון שהרב לנדא מוחזק ברבנות הזו, וכי חצי מהעיר ואולי גם יותר, קיבלו את רבנותו. כל זה שמעתי בעצמי ממנו.
אבל את כל זה הסתירו בכוח אנשי מעלימי הדעת תורה.
הדברים המדהימים הם ממש - פיגוע כפול!
כי יש כאן מבט חדש ומהפכני על הכל!

א. שהרב שך נלחם על כך שיש להכנע לרבני העיר האמיתיים והגדולים.
(כמבואר בגמ' שמרא דאתרא זה מי שהכי גדול בתורה וכמו שסיפר הגרמ"ש שפירא שכשאמר למרן הגרי"ז שהתפטר מרבנות באר יעקב השיבו מרן שאין להתפטרות תוקף כלל כי עדיין ת"ח דאיכא במתא כל מילי דמתא עליה רמיא)
והרב שך לשיטתו שאין ירושות וחזקות אלא רק לגבי כיבודים ולא לסמכות תורנית שבזה הכל לי מי באמת הכי גדול.
וזה גם לשיטתו של החזו"א שנשאל מי מוגדר הרב של ב"ב האם... או... והשיב 'אני הרב'
(כי נקודה חשובה זו היא תורה והלכה לכל נושא עתידי בעיר ולא שייך כאן להתעטר בענוה פסולה)

ב. שנחשף הסוד למה רק הרב שך נלחם בו ולא הגרנ"ק והגר"ש ואזנר.
כי הם ידעו היטב שרבנותו היא השפלת כבודם
(כי הם ניהלו יחד את עניני העיר כשהוא עוד היה רק בן של רב...)
ולכן העבירו על מידותיהם!
משא"כ הרב שך שלא הוא היה אמור להיות הרב הטבעי...

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1151
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 01 אפריל 2019, 20:46

הזכירו כאן כמה פעמים ששיטתו של הגריש"א היתה לנהל מלחמות אציליות ובלתי נשכניות.

לצערי אינני יכול להסכים עם קביעה זו.

ואזכיר כדוגמא קיצונית את המחלוקת שהייתה בעניין גיורי צה"ל. שארגנו הפגנת מחאה כנגד הפוסקים שהכירו בדיעבד בגיורים. דבר שלא היה כמותו מלבד בפרשית האח והאחות. ורק בנס ממש שקטה המחלוקת הזו.

רק אדגיש שאין כוונתי לעורר את כל הדובים מרבצם. והמעוניין לקרוא על גירסאות הצדדים השונים בסוגיא יכול לעיין בספר אביר הרועים ובספר השקדן.

גם אציין שלפי הידוע היו הרבה "גיחזי" בנידון ההוא.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 20:55

כלפי ליא כתב:
01 אפריל 2019, 19:54
ואם כבר אספר יותר מכך

אישית גם שמעתי מהרב שך שאין לו שום ביקורת על הכשרות של הרב לנדא, והיא כשרות מצויינת, וכל הביקורת שלו היא על הדרך שבה הוא לקח את הרבנות ועל כך שהוא השתלט עי"כ על העיר, ושרק מחמת כך נלחם בו וברבנותו.
לא רק זה, הוא הביע התנגדות תקיפה בכל פעולה שתשיג את גבולו של הרב לנדא מרבנותו, ולא הסכים בשום פנים ואופן ששארית ישראל תיקרא לעצמה רבנות של העיר, כיון שהרב לנדא מוחזק ברבנות הזו, וכי חצי מהעיר ואולי גם יותר, קיבלו את רבנותו. כל זה שמעתי בעצמי ממנו.
אבל את כל זה הסתירו בכוח אנשי מעלימי הדעת תורה.
לא הבנו, מה בדיוק הוסתר? אתה עצמך אומר ששארית לא נקראת רבנות של העיר.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 20:58

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 20:46
הזכירו כאן כמה פעמים ששיטתו של הגריש"א היתה לנהל מלחמות אציליות ובלתי נשכניות.

לצערי אינני יכול להסכים עם קביעה זו.

ואזכיר כדוגמא קיצונית את המחלוקת שהייתה בעניין גיורי צה"ל. שארגנו הפגנת מחאה כנגד הפוסקים שהכירו בדיעבד בגיורים. דבר שלא היה כמותו מלבד בפרשית האח והאחות. ורק בנס ממש שקטה המחלוקת הזו.

רק אדגיש שאין כוונתי לעורר את כל הדובים מרבצם. והמעוניין לקרוא על גירסאות הצדדים השונים בסוגיא יכול לעיין בספר אביר הרועים ובספר השקדן.

גם אציין שלפי הידוע היו הרבה "גיחזי" בנידון ההוא.
המדובר הוא על מלחמות שנוהלו כנגד הנהגתו, אם זה בענין הכשר 'שארית' ואם זה בענין הגבעה, הוא מעולם לא רדף את הלוחמים כנגדו.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 21:00

כלפי ליא כתב:
01 אפריל 2019, 19:45
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
01 אפריל 2019, 19:43
שמעתי שהרב שך השתדל בשעתו, כשרבי משה לנדא נבחר למלאות מקום אביו, שהרב ואזנר יהיה רב העיר והרב לנדא יהיה אחראי על הכשרות בעיר.
ההצעה נפלה כי הרב ואזנר סירב למינוי וקיבל את הרב לנדא כרב העיר
הרב שך השתדל שהרב לנדא יהיה רב העיר עם כל התואר, כולל אחריות על הכשרות, ורק שיהיה לצידו ועד רבנים שיהיה מורכב מהרב וואזנר ור' נסים [ליתר העניינים, בעוד הכשרות תישאר לגמרי אצלו].
היתה ישיבה בבית של הרב וואזנר יחד עם הרב שך והגרנ"ק שיבלחט"א, שם סוכמו עד לפרטי פרטים כל הפרטים, וקראו לרב לנדא, והרב לנדא התנגד ופוצץ את הכל.

[אני יודע את העובדות כי נחשפתי להם בזמנו כבחור צעיר, בשעת מעשה, ראיתי את טיוטת ההסכם עם הגהות כת"י של הרבנים הנ"ל הגרש"ו והגרנ"ק להבחל"ח].
לא ולא, הוא התנגד נחרצות שהוא יהיה הרב היחיד זה לא לצידו, אלא הוא לא יהיה רב העיר לבד, אפשר שיהיו כמה רבנים לעיר.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 אפריל 2019, 21:01

המימד הנוסף של הענין כתב:
01 אפריל 2019, 20:36
כלפי ליא כתב:
01 אפריל 2019, 19:54
ואם כבר אספר יותר מכך

אישית גם שמעתי מהרב שך שאין לו שום ביקורת על הכשרות של הרב לנדא, והיא כשרות מצויינת, וכל הביקורת שלו היא על הדרך שבה הוא לקח את הרבנות ועל כך שהוא השתלט עי"כ על העיר, ושרק מחמת כך נלחם בו וברבנותו.
לא רק זה, הוא הביע התנגדות תקיפה בכל פעולה שתשיג את גבולו של הרב לנדא מרבנותו, ולא הסכים בשום פנים ואופן ששארית ישראל תיקרא לעצמה רבנות של העיר, כיון שהרב לנדא מוחזק ברבנות הזו, וכי חצי מהעיר ואולי גם יותר, קיבלו את רבנותו. כל זה שמעתי בעצמי ממנו.
אבל את כל זה הסתירו בכוח אנשי מעלימי הדעת תורה.
הדברים המדהימים הם ממש - פיגוע כפול!
כי יש כאן מבט חדש ומהפכני על הכל!

א. שהרב שך נלחם על כך שיש להכנע לרבני העיר האמיתיים והגדולים.
(כמבואר בגמ' שמרא דאתרא זה מי שהכי גדול בתורה וכמו שסיפר הגרמ"ש שפירא שכשאמר למרן הגרי"ז שהתפטר מרבנות באר יעקב השיבו מרן שאין להתפטרות תוקף כלל כי עדיין ת"ח דאיכא במתא כל מילי דמתא עליה רמיא)
והרב שך לשיטתו שאין ירושות וחזקות אלא רק לגבי כיבודים ולא לסמכות תורנית שבזה הכל לי מי באמת הכי גדול.
וזה גם לשיטתו של החזו"א שנשאל מי מוגדר הרב של ב"ב האם... או... והשיב 'אני הרב'
(כי נקודה חשובה זו היא תורה והלכה לכל נושא עתידי בעיר ולא שייך כאן להתעטר בענוה פסולה)

ב. שנחשף הסוד למה רק הרב שך נלחם בו ולא הגרנ"ק והגר"ש ואזנר.
כי הם ידעו היטב שרבנותו היא השפלת כבודם
(כי הם ניהלו יחד את עניני העיר כשהוא עוד היה רק בן של רב...)
ולכן העבירו על מידותיהם!
משא"כ הרב שך שלא הוא היה אמור להיות הרב הטבעי...
הנקודות נכונות, ובאמת הרב שך אחז שאין ירושות וחזקות [למרות שהוא ידע היטב שהפוסקים דווקא כן פוסקים שיש ירושה ברבנות].
אבל בעיקר מה שהפריע לו זה ההשתלטות מעל ראשם של גדולי העיר וציבור בני התורה. על זה הוא דיבר, על זה הוא כאב, ועל זה הוא לחם. הוא דיבר על זה ברורות, וזה בכלל לא היה סוד לכל מי שרצה לשמוע ממנו את הדברים.
הוא אמר ברור בנוכחותי [בשיחה בחדרו] שנים רבות לאחר מינוי הרב לנדא, שאי אפשר לקחת לרב לנדא את הזכות להיות רב לכל הפחות לחלק הציבור שכן מרוצה מכך שהוא הרב, ושחייבים לאפשר לציבור הזה לקבל את כל שירותי הכשרות של הרב לנדא בצורה הטובה ביותר.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 21:02

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 18:33
מתחזק כתב:
01 אפריל 2019, 10:05
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17

ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.


מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)



אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
חיים שקטים ושלוים... אבל מה לעשות שגם הגראי"ל עצמו נלחם בחרמות וכו' וכו' וכמו המלחמה לפירוק ישיבה וד"ל. כך שכל אחד והמוחרמים שלו.
טענה זו היא כמו הטענה של השמאל שמדינת ישראל היא תוקפנית בדיוק כמו החמאס, ובעלות הברית היו תוקפניות בדיוק כמו גרמניה הנאצית, כי הרי שני הצדדים נלחמו באש וגפרית והמטירו פצצות והרס עד בלי די. כל בר דעת מבין שיש חילוק בין מי שיוזם את ההתקפה, לבין מי שמתקיף בתור תגובה. (כמובן שעדיין אפשר לדון האם תמיד צריך להגיב ומהי התגובה הראויה, אבל עכ"פ ביסודו הדבר חלוק לגמרי).

כמובן שיבוא מי שיגיד שכל בעלי ההשקפה הלוחמניים שמתקיפים כל היום את כל מי שסבור אחרת מהם הם בעצם מנהלים "קרב הגנה על היהדות" וכיו"ב, אבל זו תמיד טענתם של כל מחרחרי הריב מאז ומעולם שהם רק מגנים על האינטרסים שלהם, כגון החמאס שמנסה להחזיר לעצמו את ארצו הגזולה מיד הכובש הציוני, והיטלר שרק רצה להחזיר את השטחים שבעצם היו שייכים לגרמניה, וכן ע"ז הדרך. וכל מי שמעט מוח לו בקדקדו יודע להבדיל בין חובבי הריב והמדון לבין אוהבי השלום שבלית ברירה לפעמים צריכים להתנהג במהלך של "עם עקש תתפל".
לזה קוראים 'רודפי' השלום, או 'אוהב שלום ורודף'..


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 אפריל 2019, 21:03

זקן ויושב בישיבה כתב:
01 אפריל 2019, 21:00
כלפי ליא כתב:
01 אפריל 2019, 19:45
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
01 אפריל 2019, 19:43
שמעתי שהרב שך השתדל בשעתו, כשרבי משה לנדא נבחר למלאות מקום אביו, שהרב ואזנר יהיה רב העיר והרב לנדא יהיה אחראי על הכשרות בעיר.
ההצעה נפלה כי הרב ואזנר סירב למינוי וקיבל את הרב לנדא כרב העיר
הרב שך השתדל שהרב לנדא יהיה רב העיר עם כל התואר, כולל אחריות על הכשרות, ורק שיהיה לצידו ועד רבנים שיהיה מורכב מהרב וואזנר ור' נסים [ליתר העניינים, בעוד הכשרות תישאר לגמרי אצלו].
היתה ישיבה בבית של הרב וואזנר יחד עם הרב שך והגרנ"ק שיבלחט"א, שם סוכמו עד לפרטי פרטים כל הפרטים, וקראו לרב לנדא, והרב לנדא התנגד ופוצץ את הכל.

[אני יודע את העובדות כי נחשפתי להם בזמנו כבחור צעיר, בשעת מעשה, ראיתי את טיוטת ההסכם עם הגהות כת"י של הרבנים הנ"ל הגרש"ו והגרנ"ק להבחל"ח].
לא ולא, הוא התנגד נחרצות שהוא יהיה הרב היחיד זה לא לצידו, אלא הוא לא יהיה רב העיר לבד, אפשר שיהיו כמה רבנים לעיר.
כיון שהייתי שם, וכיון שהייתי נוכח, וכיון שראיתי את ההסכם, אני מוכן לעמוד על כך לבירור.
הרב שך הסכים בצורה מלאה בהסכם חתום וברור, שהוא יקבל לחלוטין את התואר "רב אב"ד בני ברק", ובתנאי שזה יהיה בצמידות ל"ועד רבנים" של הרב וואזנר ור' נסים קרליץ להבחל"ח שיעבוד יחד עמו.
אני בעצמי ראיתי את כתב ההסכם שבו הדברים היו כתובים בצורה ברורה ומפורשת, שהתואר "רב אב"ד בני ברק" שייך לרב לנדא גם אחרי הקמת "ועד רבנים".


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 אפריל 2019, 21:10

אגב, בתשנ"ב, בעיצומו של הלהט המשיחי של חב"ד, הרב שך ביקש מהרב שטינמן שימסור על זה דברים בכולל פוניבז', ואכן אמר דרשה מיוחדת שהדהדה רבות.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 21:11

הנה המכתב שפורסם בזמנו בנוגע למינוי:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 279 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 01 אפריל 2019, 21:15

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 20:46
הזכירו כאן כמה פעמים ששיטתו של הגריש"א היתה לנהל מלחמות אציליות ובלתי נשכניות.

לצערי אינני יכול להסכים עם קביעה זו.

ואזכיר כדוגמא קיצונית את המחלוקת שהייתה בעניין גיורי צה"ל. שארגנו הפגנת מחאה כנגד הפוסקים שהכירו בדיעבד בגיורים. ורק בנס ממש שקטה המחלוקת הזו.

רק אדגיש שאין כוונתי לעורר את כל הדובים מרבצם. והמעוניין לקרוא על גירסאות הצדדים השונים בסוגיא יכול לעיין בספר אביר הרועים ובספר השקדן.

גם אציין שלפי הידוע היו הרבה "גיחזי" בנידון ההוא.
יש הבדל בין מערכות דת שניהל נגד בודדים,
לבין מלחמה נגד רבנים שחלק גדול מהציבור החרדי תומך בהם. שמזה חשש שתרבה המחלוקת. כלפי חב"ד אני יודע מה שאמר לאחד מבני משפחתו ממשפחת יעקובוביץ,
השיחה התפתחה אודות רבי משה וובר חסיד חב"ד,
והרב אלישיב הביע את הערכתו הרבה עליו, ועל חב"ד בכלל,
אמר לו אותו אחד: ברחוב לא יודעים שזו דעת הרב.
אמר הגרי"ש: שברחוב לא יודעים את דעותיו.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 01 אפריל 2019, 21:16

והנה המכתב שנכתב על ידי הגרחש קרליץ זצ"ל בשנת תשס"א
על המינוי של חתנו:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים