מיהו בן סירא

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מיהו בן סירא

שליחה על ידי פיניפיני » 20 יוני 2019, 11:30

בתשב"ץ ח"ג תשובה רס"ג כ' דהיה בן של ירמיהו ו'סירא' גימ' ירמיהו.
 

ערכים:


יהי חסדך עלינו
הודעות: 158
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 20 יוני 2019, 11:54

וכן מובא בבית שמואל ובחלקת מחוקק באבן העזר גבי נתעברה באמבטיה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי פיניפיני » 20 יוני 2019, 12:11

אך יש מפקפקים על כך
האם מישהו יודע מי מפקפק ולמה


יהי חסדך עלינו
הודעות: 158
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 20 יוני 2019, 12:19

ידוע אולי אם לרמב"ן היה בן שהשתמד?


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 13:11

יהי חסדך עלינו כתב:
20 יוני 2019, 12:19
ידוע אולי אם לרמב"ן היה בן שהשתמד?

כמדומה שטעית וזכורנך הטעה אותך שהיה לו תלמיד שהשתמד אבנר ולא בן 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1764
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 240 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 20 יוני 2019, 13:16

ראיתי מביאים שגם בליקוטי מהרי"ל כ׳שבן סירא הי׳ בנו של ירמי׳


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2406
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 13:19

פיניפיני כתב:
20 יוני 2019, 11:30
בתשב"ץ ח"ג תשובה רס"ג כ' דהיה בן של ירמיהו ו'סירא' גימ' ירמיהו.
 
בספר תולדות תנאים ואמוראים כתב שהוא יהושע בן שמעון בן סירא והיה בדורו של שמעון הצדיק
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=306


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי yosf » 20 יוני 2019, 16:21

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 13:11
יהי חסדך עלינו כתב:
20 יוני 2019, 12:19
ידוע אולי אם לרמב"ן היה בן שהשתמד?

כמדומה שטעית וזכורנך הטעה אותך שהיה לו תלמיד שהשתמד אבנר ולא בן 
אדרבה כמדומה שהיה זה בנו, והצטער הרמב"ן וכו' עד שגילתה לו אישתו המעשה עם הגוי בליל טבילתה וכו'.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 16:30

yosf כתב:
20 יוני 2019, 16:21
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 13:11
יהי חסדך עלינו כתב:
20 יוני 2019, 12:19
ידוע אולי אם לרמב"ן היה בן שהשתמד?

כמדומה שטעית וזכורנך הטעה אותך שהיה לו תלמיד שהשתמד אבנר ולא בן 
אדרבה כמדומה שהיה זה בנו, והצטער הרמב"ן וכו' עד שגילתה לו אישתו המעשה עם הגוי בליל טבילתה וכו'.


בספר הדורות מופיע סיפור על תלמידו של הרמב"ן אבנר אולי תספר מה המקור לבן 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי yosf » 20 יוני 2019, 17:17

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:30
yosf כתב:
20 יוני 2019, 16:21
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 13:11


כמדומה שטעית וזכורנך הטעה אותך שהיה לו תלמיד שהשתמד אבנר ולא בן 
אדרבה כמדומה שהיה זה בנו, והצטער הרמב"ן וכו' עד שגילתה לו אישתו המעשה עם הגוי בליל טבילתה וכו'.

בספר הדורות מופיע סיפור על תלמידו של הרמב"ן אבנר אולי תספר מה המקור לבן 
איני זוכר, בע"ה אבדוק 
אבל לפי זכרוני
על הפסוק שורש פורה ראש ולענה כותב הרמב"ן וז"ל: ואמר שושר וכו' לאמר כי משורש מתוק לא יצא מר, וכל אשר לבבו שלם עם ה' הנכבד ולא הרהר כלל בע"ז לא יוליד מודה בה, ואל תקשה עלי בזה מן הכתוב והוליד בן פריץ, כי אמת הדבר וסוד גדול לא אוכל לפרש בו, עכ"ל. והמפרשים ז"ל ביארו דהיינו דמשורש טוב לא יצר היינו באם השורש טוב מעיקרא אבל אם בגלגול קודם היה זה השורש מקולקל אף היות עתה טוב יוליד רע, עיין בדבריהם.
ולפי זכרוני דהרמב"ן בו עצמו משתעי וחלשה דעתו דאולי אינו שורש וכו' עד שידע אותו מעשה וכו'.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2406
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 21:35

yosf כתב:
20 יוני 2019, 17:17
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:30
yosf כתב:
20 יוני 2019, 16:21

אדרבה כמדומה שהיה זה בנו, והצטער הרמב"ן וכו' עד שגילתה לו אישתו המעשה עם הגוי בליל טבילתה וכו'.

בספר הדורות מופיע סיפור על תלמידו של הרמב"ן אבנר אולי תספר מה המקור לבן 
איני זוכר, בע"ה אבדוק 
אבל לפי זכרוני
על הפסוק שורש פורה ראש ולענה כותב הרמב"ן וז"ל: ואמר שושר וכו' לאמר כי משורש מתוק לא יצא מר, וכל אשר לבבו שלם עם ה' הנכבד ולא הרהר כלל בע"ז לא יוליד מודה בה, ואל תקשה עלי בזה מן הכתוב והוליד בן פריץ, כי אמת הדבר וסוד גדול לא אוכל לפרש בו, עכ"ל. והמפרשים ז"ל ביארו דהיינו דמשורש טוב לא יצר היינו באם השורש טוב מעיקרא אבל אם בגלגול קודם היה זה השורש מקולקל אף היות עתה טוב יוליד רע, עיין בדבריהם.
ולפי זכרוני דהרמב"ן בו עצמו משתעי וחלשה דעתו דאולי אינו שורש וכו' עד שידע אותו מעשה וכו'.
 

הסיפור ב'שלשלת הדורות' מובא גם בקיצור בספר "עמק המלך" שער ראשון פ"ד ובספר קב הישר אודות ר' אבנר תלמיד הרמב"ן, שהרמב"ן הראה לו כיצד רמוז שמו בפרשת האזינו בפסוק (לב, כז) "אמרתי אפאיהם אשביתה מאנוש זכרם".

ויקפדיה נכתב: האגדה על אבנר מבורגוס, תלמיד הרמב"ן בספר "שלשלת הקבלה" של רבי גדליה אבן יחיא, נכתב שאבנר היה תלמידו של הרמב"ן. הסיפור שמסופר שם אודות תלמיד הרמב"ן בשם אבנר מופיע בספרים רבים במספר נוסחאות. 4על פי הסיפור, היה לרמב"ן תלמיד בשם אבנר שיצא לתרבות רעה. התלמיד היה מקורב למלכות וזימן את רבו להתייצב לפניו ביום כיפור. כשבא אליו הרמב"ן, אכל מולו התלמיד נתח חזיר שצלה אותו קודם לכן, והתווכח עם רבו בהלכה, אודות מניין חיובי הכרת שהתחייב על אכילה זו, עד שהוכיח לרמב"ן כי חייב חמישה ולא ארבעה. לאחר מכן שאלו, אם אכן כל דבר רמוז בתורה - היכן הוזכר הוא, אבנר. כתשובה הביא הרמב"ן את הפסוק "אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם" (דברים לב כו) - אות שלישית בכל מילה. לימים הלך התלמיד בספינה בלב ים ואבדו עקבותיו.


במקום אחר נכתב:
אבן יחייא בספרו "שלשלת הקבלה" מספר כי אבנר היה תלמיד הרמב"ן. פעם אחת שאל אותו רבו מה הביאו לידי ההמרה. ענהו אבנר, כי פעם שמע אותו דורש שבשירת האזינו כלולים כל הדברים שבעולם. כיוון שהדבר הוא מן הנמנעות, יצא למינות. השיב לו רמב"ן כי עדיין הוא מאמין בזה. אם כן, אמר לו אבנר, הראני את שמי בפרשת האזינו. ענהו רמב"ן כי שמו מרומז בפסוק "אמרתי אפאיהם אשביתה מאנוש זכרם". לשמע דברים האלה נפלו פניו, לקח ספינה בלי מלח ומשוט, נכנס בה והלך באשר הוליכו הרוח ולא נודע גורלו. אגדה זו אין לה יסוד, כי רמב"ן עזב את ספרד ארבע שנים לפני שנולד אבנר.


באמונתו יחיה
הודעות: 116
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 20 יוני 2019, 22:14

אקדים ואומר שלדעת רוב החוקרים מקור המדרש מאלפא ביתא דבן סירא שהוא מפוקפק
כתיב: 'עושה גדולות עד אין חקר ונפלאות עד אין מספר'.

בא וראה כמה גדולים מעשיו של הקב"ה. אם נאמר עושה גדולות עד אין חקר? למה נאמר ונפלאות עד אין מספר? ואם נאמר ונפלאות עד אין מספר? למה נאמר עושה גדולות עד אין חקר? כיצד?
פירשו חז"ל: עושה גדולות עד אין חקר כנגד כל יצירות שבעולם, ונפלאות עד אין מספר כנגד שלשה שנולדו בלא שכיבת הורתן עם אדם, ואלו הם: בן סירא ורב פפא ורבי זירא, וכלם צדיקים גמורים היו וחכמים גדולים בתורה. ואמרו עליהם על רבי זירא ועל רב פפא שמימיהם לא שחו שיחת חולין, ולא ישנו בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראיי, ולא קידמן אדם לבית המדרש, ולא מצאן אדם יושבין ושותקין אלא יושבין ושונין, ולא בטלו מקדוש היום, ולא כנו שם רע לחביריהם, ולא נתכבדו בקלון חביריהם, ולא עלתה קללת חביריהם על מטתם, ולא נסתכלו בצלם דמות רשע, ולא קבלו מתנות, ותרנין היו לקיים מה שנאמר להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא.

והאיך ילדתן אמן בלא בעל?
אמרו: פעם אחת הלכו לבית המרחץ ונכנס לה בקובתן זרע מישראל ונתעברו וילדו מהם ולא היו יודעים מי היה אביהם.
אבל בן סירא נודע לו מי היה אביו והאיך ילדתו אמו בלא בעילת בעל. אמרו עליה כי בת ירמיהו היתה.
פעם אחת הלך ירמיה לבית המרחץ ומצא שם רשעים משבט אפרים וראה כי כלם מוציאין שכבת זרע לבטלה, לפי שכל שבט אפרים באותו הדור רשעים היו, שכן כתיב בו ויעש הרע בעיני יי. וכיון שראה אותם התחיל להוכיחם.
מיד קמו עליו ואמרו: "מפני מה הוכחתני. חי דרך באר שבע שלא תזוז מכאן עד שתעשה כמוני."
אמר להם: "הניחו לי ואשבע לכם שלא אגלה דבר זה לעולם."
אמרו לו: "והלא צדקיהו ראה לנבוכדנצר אוכל ארנבת חיה ונשבע לו בגזירת השם שלא יגלה עליו ובטל שבועתו, וכן תעשה גם אתה. ועתה, אם תעשה כמונו – הרי טוב ואם לאו – נעשה בך מעשה סדום כשם שעשו אבותינו בעבודה זרה שלהם. ואם בעבודה זרה היו עושין כך, אנו בך על אחת כמה וכמה."
מיד עשה כן מרוב הפחד והיראה מהם, וכמו שיצא משם התחיל לקלל יומו שנאמר: ארור היום אשר יולדתי בו, ויצא ונתענה על דבר זה רמ"ח תעניות כנגד כל איברים שבאדם, ושמורה היתה טיפה של אותו צדיק עד שבאתה בתו של אותו צדיק לבית המרחץ ונכנסה בקובתה, ולשבעה חדשים ילדה בן בשינים ובדיבור. וכיון שילדה היתה מתביישת מבני אדם שהיו אומרים: מזנות ילדה.
ופתח פיו הנער ואמר לאמו: "על מה מתביישת מבני אדם כי בן סירא אני?"
אמרה לו: "סירא זה מי הוא?"
אמר לה: "ירמיהו. ולמה נקרא סירא שהוא שר על כל השרים והוא עתיד ליתן שם לכל שר ומלך, וכשתחשוב סירא וירמיהו בגימטריא שוין."
אמרה לו: "בני אם כן היה לך לומר בן ירמיהו אני."
אמר לה: "וכן הייתי רוצה לומר, אלא שגנאי הדבר לומר ירמיה בא על בתו."
אמרה לו: "בני והא כתיב מה שהיה הוא שיהיה ומי ראה בת יולדת מאביה?"
אמר לה: "אמי אין כל חדש תחת השמש, מה לוט צדיק גמור אף אבי צדיק גמור, מה ללוט נעשה באונס אף לאבי נעשה באונס."
אמרה לו: "תומהת אני ממך איך תדע דברים הללו?"
אמר לה: "אל תתמהי ממני שאין כל חדש תחת השמש, והרי ירמיהו אבי כך עשה בשעה שהיתה אמו כורעת לילד פתח פיו וקרא אבי ממעי אמו, ואמר: 'לא אצא עד שתאמרו לי שמי'. פתח אביו פיו ואמר: /צא ויקרא שמך אברהם'. אמר: 'לא כן שמי'. אמר לו: 'יקרא שמך יצחק, יעקב וכן כל השבטים וכל אנשי הדור ההוא'. ואמר: 'לא כן שמי'. עד שנזדמן שם אליהו ז"ל ואמר: 'יקרא שמך ירמיה, שבימיך יקים הקדוש ברוך הוא אויב שירם ידו על ירושלם'. [אמר לו: 'כך שמי] ואתה שאמרת [לי שמי] יקרא שמי על שמך. יהא לי משמך יהו ויקרא שמי ירמ-יהו'. מה הוא יצא בדיבור, אף אני יצאתי בדיבור. מה הוא יצא בנבואה ממעי אמו, שנאמר: 'בטרם אצרך בבטן ידעתיך' וגו', אף אני יצאתי בנבואה. מה הוא יצא בשמו ממעי אמו אף אני יצאתי בשמי ממעי אמי. מה הוא עשה ספר באלפא ביתא (איכה) אף אני אעשה ספר באלפא ביתא, ועכשיו אל תתמהי מדברי."
אמרה לו: "בני אל תדבר שלא ישלוט בך עין הרע."
אמר לה: "אין עין הרע רשאה לשלטאה בי, ועתה אל תרבי [לדבר] עלי, שאני עושה מה שעשה אבי, ועלי נאמר רחילא בתר רחילא אזלא וברא בתר עובדיה דאבוהי."
אמרה לו: "בני מפני מה אתה מונע אותי מדיבור?"
אמר לה: "מפני שאת יודעת שאני רעב ואינך נותנת לי לאכול כלום."
אמרה לו: "והרי לך דדים. אכול מאכלך ושתה משתך."
אמר לה: "אין לי חפץ בדדיך, אלא לכי ובררי קמח כתרנגולא ולושי לחם נקי ובשר שמן ויין ישן ותאכלי עמי ביחד."
אמרה לו: "ומהיכן אקנה דברים אלו?"
אמר לה: "עשי בגדים ומכרי ויתקיים בך הפסוק: 'סדין עשתה ותמכור', ואם את מפרנסת אותי יתקיים בך הפסוק: 'רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה'."
התחילה לעשות בגדים ומוכרת, ומביאה לו לחם ובשר שמן ויין ישן וכלכלתו שנה אחת,
אוצר המדרשים אייזנשטיין ועיי' שם באריכות.


יוסף ה'
הודעות: 197
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי יוסף ה' » 21 יוני 2019, 09:46

באמונתו יחיה כתב:
20 יוני 2019, 22:14
אקדים ואומר שלדעת רוב החוקרים מקור המדרש מאלפא ביתא דבן סירא שהוא מפוקפק
כתיב: 'עושה גדולות עד אין חקר ונפלאות עד אין מספר'.

בא וראה כמה גדולים מעשיו של הקב"ה. אם נאמר עושה גדולות עד אין חקר? למה נאמר ונפלאות עד אין מספר? ואם נאמר ונפלאות עד אין מספר? למה נאמר עושה גדולות עד אין חקר? כיצד?
פירשו חז"ל: עושה גדולות עד אין חקר כנגד כל יצירות שבעולם, ונפלאות עד אין מספר כנגד שלשה שנולדו בלא שכיבת הורתן עם אדם, ואלו הם: בן סירא ורב פפא ורבי זירא, וכלם צדיקים גמורים היו וחכמים גדולים בתורה. ואמרו עליהם על רבי זירא ועל רב פפא שמימיהם לא שחו שיחת חולין, ולא ישנו בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראיי, ולא קידמן אדם לבית המדרש, ולא מצאן אדם יושבין ושותקין אלא יושבין ושונין, ולא בטלו מקדוש היום, ולא כנו שם רע לחביריהם, ולא נתכבדו בקלון חביריהם, ולא עלתה קללת חביריהם על מטתם, ולא נסתכלו בצלם דמות רשע, ולא קבלו מתנות, ותרנין היו לקיים מה שנאמר להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא.

והאיך ילדתן אמן בלא בעל?
אמרו: פעם אחת הלכו לבית המרחץ ונכנס לה בקובתן זרע מישראל ונתעברו וילדו מהם ולא היו יודעים מי היה אביהם.
אבל בן סירא נודע לו מי היה אביו והאיך ילדתו אמו בלא בעילת בעל. אמרו עליה כי בת ירמיהו היתה.
פעם אחת הלך ירמיה לבית המרחץ ומצא שם רשעים משבט אפרים וראה כי כלם מוציאין שכבת זרע לבטלה, לפי שכל שבט אפרים באותו הדור רשעים היו, שכן כתיב בו ויעש הרע בעיני יי. וכיון שראה אותם התחיל להוכיחם.
מיד קמו עליו ואמרו: "מפני מה הוכחתני. חי דרך באר שבע שלא תזוז מכאן עד שתעשה כמוני."
אמר להם: "הניחו לי ואשבע לכם שלא אגלה דבר זה לעולם."
אמרו לו: "והלא צדקיהו ראה לנבוכדנצר אוכל ארנבת חיה ונשבע לו בגזירת השם שלא יגלה עליו ובטל שבועתו, וכן תעשה גם אתה. ועתה, אם תעשה כמונו – הרי טוב ואם לאו – נעשה בך מעשה סדום כשם שעשו אבותינו בעבודה זרה שלהם. ואם בעבודה זרה היו עושין כך, אנו בך על אחת כמה וכמה."
מיד עשה כן מרוב הפחד והיראה מהם, וכמו שיצא משם התחיל לקלל יומו שנאמר: ארור היום אשר יולדתי בו, ויצא ונתענה על דבר זה רמ"ח תעניות כנגד כל איברים שבאדם, ושמורה היתה טיפה של אותו צדיק עד שבאתה בתו של אותו צדיק לבית המרחץ ונכנסה בקובתה, ולשבעה חדשים ילדה בן בשינים ובדיבור. וכיון שילדה היתה מתביישת מבני אדם שהיו אומרים: מזנות ילדה.
ופתח פיו הנער ואמר לאמו: "על מה מתביישת מבני אדם כי בן סירא אני?"
אמרה לו: "סירא זה מי הוא?"
אמר לה: "ירמיהו. ולמה נקרא סירא שהוא שר על כל השרים והוא עתיד ליתן שם לכל שר ומלך, וכשתחשוב סירא וירמיהו בגימטריא שוין."
אמרה לו: "בני אם כן היה לך לומר בן ירמיהו אני."
אמר לה: "וכן הייתי רוצה לומר, אלא שגנאי הדבר לומר ירמיה בא על בתו."
אמרה לו: "בני והא כתיב מה שהיה הוא שיהיה ומי ראה בת יולדת מאביה?"
אמר לה: "אמי אין כל חדש תחת השמש, מה לוט צדיק גמור אף אבי צדיק גמור, מה ללוט נעשה באונס אף לאבי נעשה באונס."
אמרה לו: "תומהת אני ממך איך תדע דברים הללו?"
אמר לה: "אל תתמהי ממני שאין כל חדש תחת השמש, והרי ירמיהו אבי כך עשה בשעה שהיתה אמו כורעת לילד פתח פיו וקרא אבי ממעי אמו, ואמר: 'לא אצא עד שתאמרו לי שמי'. פתח אביו פיו ואמר: /צא ויקרא שמך אברהם'. אמר: 'לא כן שמי'. אמר לו: 'יקרא שמך יצחק, יעקב וכן כל השבטים וכל אנשי הדור ההוא'. ואמר: 'לא כן שמי'. עד שנזדמן שם אליהו ז"ל ואמר: 'יקרא שמך ירמיה, שבימיך יקים הקדוש ברוך הוא אויב שירם ידו על ירושלם'. [אמר לו: 'כך שמי] ואתה שאמרת [לי שמי] יקרא שמי על שמך. יהא לי משמך יהו ויקרא שמי ירמ-יהו'. מה הוא יצא בדיבור, אף אני יצאתי בדיבור. מה הוא יצא בנבואה ממעי אמו, שנאמר: 'בטרם אצרך בבטן ידעתיך' וגו', אף אני יצאתי בנבואה. מה הוא יצא בשמו ממעי אמו אף אני יצאתי בשמי ממעי אמי. מה הוא עשה ספר באלפא ביתא (איכה) אף אני אעשה ספר באלפא ביתא, ועכשיו אל תתמהי מדברי."
אמרה לו: "בני אל תדבר שלא ישלוט בך עין הרע."
אמר לה: "אין עין הרע רשאה לשלטאה בי, ועתה אל תרבי [לדבר] עלי, שאני עושה מה שעשה אבי, ועלי נאמר רחילא בתר רחילא אזלא וברא בתר עובדיה דאבוהי."
אמרה לו: "בני מפני מה אתה מונע אותי מדיבור?"
אמר לה: "מפני שאת יודעת שאני רעב ואינך נותנת לי לאכול כלום."
אמרה לו: "והרי לך דדים. אכול מאכלך ושתה משתך."
אמר לה: "אין לי חפץ בדדיך, אלא לכי ובררי קמח כתרנגולא ולושי לחם נקי ובשר שמן ויין ישן ותאכלי עמי ביחד."
אמרה לו: "ומהיכן אקנה דברים אלו?"
אמר לה: "עשי בגדים ומכרי ויתקיים בך הפסוק: 'סדין עשתה ותמכור', ואם את מפרנסת אותי יתקיים בך הפסוק: 'רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה'."
התחילה לעשות בגדים ומוכרת, ומביאה לו לחם ובשר שמן ויין ישן וכלכלתו שנה אחת,
אוצר המדרשים אייזנשטיין ועיי' שם באריכות.

כמה הערות על מדרש זה.

1. שבט אפרים גלה כבר יחד עם 10 השבטים עוד קודם שירמיהו נולד. (וייתכן שהם מהמעטים שנשארו, אך זה לא נשמע כך, שכתב שכל שבט אפרים באותו הדור רשעים היו, והלא שבט אפרים כבר לא היה שם, ודוחק לומר שהכוונה לשארית שבט אפרים שהיה שם).

2. "מיד קמו עליו ואמרו: "מפני מה הוכחתני. חי דרך באר שבע", מה זה? (למיטב ידיעתי אין קשר בין בני אפרים לאזור באר שבע שהיו שם בני יהודה ושמעון)

3. "אמרו לו: והלא צדקיהו ראה לנבוכדנצר אוכל ארנבת חיה ונשבע לו בגזירת השם שלא יגלה עליו ובטל שבועתו", מה הם צריכים להוכיח מצדקיהו שביטל, וכי הם לא ידעו שאפשר להישאל על השבועה? 

4. בתשב"ץ בח"ג (סי' רס"ג) מפקפק על מדרש זה, שכתב בלשון "ואם נאמין לספרים חיצונים מצינו בספר בן סירא כי אמו נתעברה מש"ז של ירמיה באמבטי".
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי פיניפיני » 21 יוני 2019, 10:43

יוסף ה' כתב:
21 יוני 2019, 09:46
בתשב"ץ בח"ג (סי' רס"ג) מפקפק על מדרש זה, שכתב בלשון "ואם נאמין לספרים חיצונים מצינו בספר בן סירא כי אמו נתעברה מש"ז של ירמיה באמבטי".
אך מביא מזה סיעתא לפסקו!!!!!!!!!! [עיי"ש]


יוסף ה'
הודעות: 197
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיהו בן סירא

שליחה על ידי יוסף ה' » 21 יוני 2019, 11:29

פיניפיני כתב:
21 יוני 2019, 10:43
יוסף ה' כתב:
21 יוני 2019, 09:46
 בתשב"ץ בח"ג (סי' רס"ג) מפקפק על מדרש זה, שכתב בלשון "ואם נאמין לספרים חיצונים מצינו בספר בן סירא כי אמו נתעברה מש"ז של ירמיה באמבטי".
אך מביא מזה סיעתא לפסקו!!!!!!!!!! [עיי"ש]

סייעתא חלשה.

ראשית הוא דן שם האם זה אפשרי בכלל להתעבר באמבטי, והוא מביא הרבה עדויות שזה אפשרי ובסוף מוסיף שאם נאמין לסיפור בן סירא, אז יש עוד מקור לזה שזה אפשרי.
למעשה הוא פוסק מכח סיבה אחרת לגמרי, שתולים שנתעברה מעכו"ם, עיי"ש היטב, לפני שאתה מסמן !!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים