ייחוס רש"י לדוד המלך

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
ShowF
הודעות: 11
הצטרף: 03 אוקטובר 2017, 20:07
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ShowF » 27 אוקטובר 2019, 10:32

מקובל שרש"י הוא צאצא של דוד המלך, אבל לא מצאתי פרטים מדויקים.

יש שושלת מפורטת ורצופה? מסתמא אלו שמתהדרים ביחוס הזה כבר חקרו את הנושא


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1041
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי יעבץ » 27 אוקטובר 2019, 13:25

אני מתייחס לרש"י*, ואין שושלת מפורט ורציפה.






*כמו כל האשכנזים החיים כיום.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 418 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי במבי » 27 אוקטובר 2019, 14:00

יעבץ כתב:
27 אוקטובר 2019, 13:25

*כמו כל האשכנזים החיים כיום.
נא לא לשכוח לתקף.
(תוקף - מקור בבקשה)
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ספר וסופר » 27 אוקטובר 2019, 15:40

במבי כתב:
27 אוקטובר 2019, 14:00
יעבץ כתב:
27 אוקטובר 2019, 13:25

*כמו כל האשכנזים החיים כיום.
נא לא לשכוח לתקף.
(תוקף - מקור בבקשה)
אנסה לפרש:

מה הכוונה להיות מיוחס לרש"י? בן אחר בן? כפי הידוע לא היו לרש"י בנים. אם כן מדובר דרך בת.

ונעשה חשבון, כמה צאצאים יש לרש"י היום. לרש"י היו 4 בנות, לכל אחד מהם ניתן בממוצע 3 ילדים, אם נחשוב במשך הדורות שהיו מרש"י עד היום 4-5 דורות למאה שנה, זה בערך 3 בחזקת 30. כמה זה? נראה לי שאין היום אנשים בכמות הזאת.
וכן להפך, לכל אחד יש שני הורים, 4 סבים, 8 סבות רבות וכו' וכו', אם כן בממוצע כל דורו של רש"י הם סבים שלנו [כמובן הטעם שאין כל כך הרבה, בגלל שהם גם מתחברים באיזה שלב].
 


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 27 אוקטובר 2019, 23:37

משפחת הבעש"ט (ובכללם נכדו רביה"ק מוהר"ן זי"ע) ידועה ביחוסה לדוד המלך דרך רש"י. (שושלת הנשיאים - הלל הזקן וצאצאיו, משפטיה בן דוד)
(מוהר"ן עצמו מיוחס גם מצד אביו לשושלת המלכים (משלמה בן דוד) אאל"ט דרך מהר"ל מפראג ועוד.)

ככל הידוע לי למשפחת הבעש"ט היה אילן יוחסין מפורט.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1489
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 28 אוקטובר 2019, 10:30

כמדו׳ שרפאל הלפרין בספרו כותב שרש"י נכד של פלוני שהוא מיוחס לפלוני נכד פלוני וכו׳ וכך זה מגיע לדוד המלך


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1041
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי יעבץ » 29 אוקטובר 2019, 14:09

ספר וסופר כתב:
27 אוקטובר 2019, 15:40
במבי כתב:
27 אוקטובר 2019, 14:00
יעבץ כתב:
27 אוקטובר 2019, 13:25

*כמו כל האשכנזים החיים כיום.
נא לא לשכוח לתקף.
(תוקף - מקור בבקשה)
אנסה לפרש:

מה הכוונה להיות מיוחס לרש"י? בן אחר בן? כפי הידוע לא היו לרש"י בנים. אם כן מדובר דרך בת.

ונעשה חשבון, כמה צאצאים יש לרש"י היום. לרש"י היו 4 בנות, לכל אחד מהם ניתן בממוצע 3 ילדים, אם נחשוב במשך הדורות שהיו מרש"י עד היום 4-5 דורות למאה שנה, זה בערך 3 בחזקת 30. כמה זה? נראה לי שאין היום אנשים בכמות הזאת.
וכן להפך, לכל אחד יש שני הורים, 4 סבים, 8 סבות רבות וכו' וכו', אם כן בממוצע כל דורו של רש"י הם סבים שלנו [כמובן הטעם שאין כל כך הרבה, בגלל שהם גם מתחברים באיזה שלב].

אכן כך.
והדבר מפורסם אצל חכמי הגנאלוגיה. (אני אישית, היות ואבות אבותי היה זכות להחשב כצאצאיהם [לי עצמי, הייחוס לאברהם יצחק ויעקב מאפיל על כל אישיות אחרת, למרות שכל אחד מוסיף כמובן] היו שטרחו לברר את המוצא מכל צדדיו. וכך אני מחזיק ברשימת הייחוס שלי דור דור עד לרש"י [וגם זה עם סימני שאלה כמקובל בתחום]. אך גם מי שאינו מחזיק ברשימה שכזו, אם הוא משתייך לקהילת האשכנזים, בידוע שמזרע ראשי קהילת האשכנזים הוא).
 
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:37
משפחת הבעש"ט (ובכללם נכדו רביה"ק מוהר"ן זי"ע) ידועה ביחוסה לדוד המלך דרך רש"י. (שושלת הנשיאים - הלל הזקן וצאצאיו, משפטיה בן דוד)
(מוהר"ן עצמו מיוחס גם מצד אביו לשושלת המלכים (משלמה בן דוד) אאל"ט דרך מהר"ל מפראג ועוד.)

ככל הידוע לי למשפחת הבעש"ט היה אילן יוחסין מפורט.
אינו מובן, שהרי לרש"י לא היו בנים כי אם בנות. ואין לך יהודי שאינו מתייחס לדוד בדרך כלשהיא, ומאי אולמיה?!


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 29 אוקטובר 2019, 14:13

יעבץ כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:09
אינו מובן, שהרי לרש"י לא היו בנים כי אם בנות. ואין לך יהודי שאינו מתייחס לדוד בדרך כלשהיא, ומאי אולמיה?!

שאצלם זה לא היה השערה אלא ידיעה ברורה, מסורת מאבותיהם ואילן יוחסין.
ומהיכי תיתי שאין יהודי שלא מתייחס לדוד המלך?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1041
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי יעבץ » 29 אוקטובר 2019, 14:20

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:13
יעבץ כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:09
אינו מובן, שהרי לרש"י לא היו בנים כי אם בנות. ואין לך יהודי שאינו מתייחס לדוד בדרך כלשהיא, ומאי אולמיה?!

שאצלם זה לא היה השערה אלא ידיעה ברורה, מסורת מאבותיהם ואילן יוחסין.
ומהיכי תיתי שאין יהודי שלא מתייחס לדוד המלך?

כתבתי לעיל הטעם.
ויש להוסיף שאין רבותא כ"כ ביהדות לייחוס ע"פ אם, כידוע.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 29 אוקטובר 2019, 14:28

יעבץ כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:20
ויש להוסיף שאין רבותא כ"כ ביהדות לייחוס ע"פ אם, כידוע.

בדברי מוהר"ן ביחס לצאצאיו שלו משמע אחרת. וגם הוא נותרו לו רק בנות.
וחוץ מזה עצם היהדות רק ע"פ האם.
(ואמנם כהונה ולוויה רק ע"פ האב, אבל אולי כי זה קשור לשבט ובית אבות ונחלה, אבל מידות טובות ומעלות רוחניות בודאי עוברים גם ע"י האם)

בכ"א איני זוכר את פרטי היוחסין ויתכן שהתבלבלתי איזה צד מיוחס לרשי ואיזה למהרל וכו'.
קראתי עכשיו באיזה מקום שאביו של הבעש"ט הוא נכד של אחיו של הרמ"א שהיה חתן המהרש"ל ואולי שם עוברת השושלת


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ספר וסופר » 29 אוקטובר 2019, 14:51

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:13
יעבץ כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:09
אינו מובן, שהרי לרש"י לא היו בנים כי אם בנות. ואין לך יהודי שאינו מתייחס לדוד בדרך כלשהיא, ומאי אולמיה?!

שאצלם זה לא היה השערה אלא ידיעה ברורה, מסורת מאבותיהם ואילן יוחסין.
ומהיכי תיתי שאין יהודי שלא מתייחס לדוד המלך?
יותר מזה אומר, אע"פ שכתבתי מה שכתבתי [קצת להרגיע את הדיון סביב לענין], אין ספק שיש בענין של ייחוס יותר מסתם היסטוריה ממי הוא בא, כי חלק בלתי נפרד ממעלת הייחוס הוא הידיעה בשושלת, והבירור שיש באיך מעלת האבות מופיעה בבנים. וכל ענין ספרי יוחסין, וקדושת משפחות ישראל, בנויה על הבירור כיצד הבן מיוחס אל האב. ועל זה נאמר 'שבטי 'י-ה' עדות לישראל', ששם י-ה הוא המברר מעלת ישראל, וזה קשור ותלוי בסוגיא של 'אל דעות הוי"ה', שהבן הוא סהדותא דאבוה ואימיה.
ונשנה על זה פרק שלם 'עשרה יוחסין', שכל ענין הייחוס הוא הידיעה בייחוס, ויש בזה מעלות זו למעלה מזו, ארץ ישראל, בבל, שאר הארצות וכו'. וחלק מעונש הגלות הוא איבוד הייחוס הזה. וכמו שכתוב בעזרא ומובא בכתובות, 'ויאמר התרשתא להם וכו' עד יעמוד הכהן לאורים ולתומים'.
אמנם מה נקרא ייחוס לענין זה, והאם כל שושלת נחשבת, אין לי מושג, וכן מה משמעות מסורת כללית בענין זה [כמו: מקובל במשפחה שאנחנו צאצאים של פלו'], מסתמא יש בזה מעלה, ומצינו לגדולי עולם ששמרו על ייחוסם כמה דורות.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 362
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי חגי פאהן » 29 אוקטובר 2019, 15:37

יעבץ כתב:
27 אוקטובר 2019, 13:25
*כמו כל האשכנזים החיים כיום.
וכי תאמר את זה גם על רבינו גרשום מאור הגולה, ועל כל בעלי התוספות, ועל מהר"ם מרוטנבורג? והרי במסעי הצלב ולאחר מכן בפרעות הדבר השחור קהילות שלמות נכחדו, ומסתמא כל צאצאיהם של כמה אח"מים.


פותח הנושא
ShowF
הודעות: 11
הצטרף: 03 אוקטובר 2017, 20:07
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ShowF » 29 אוקטובר 2019, 21:58

מצאתי את זה, אבל איני יודע אם זה מדויק
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7% ... 7%95%D7%93

אולי אפשר להתחבר לרשי באיזה שלב..


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 30 אוקטובר 2019, 03:59

ShowF כתב:
29 אוקטובר 2019, 21:58
מצאתי את זה, אבל איני יודע אם זה מדויק
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7% ... 7%95%D7%93

אולי אפשר להתחבר לרשי באיזה שלב..

נראה שאי אפשר. (וגם הבעש"ט לא נמצא בשושלת זו)
כפי שכתבתי לעיל זו שושלת המלכים - משלמה בן דוד.
רש"י אאל"ט הוא משושלת הנשיאים - משפטיה בן דוד, ושם כנראה נמצא הבעש"ט.

(וכמ"ש רביה"ק מיוחס לשתיהן, מאמו לנשיאים ומאביו למלכים)


אבר כיונה
הודעות: 137
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי אבר כיונה » 30 אוקטובר 2019, 11:08

ראו גם כאן (בעמ' הזה ובעמ' הבא):
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=16


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס רש"י לדוד המלך

שליחה על ידי ספר וסופר » 30 אוקטובר 2019, 11:28

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
29 אוקטובר 2019, 14:28
קראתי עכשיו באיזה מקום שאביו של הבעש"ט הוא נכד של אחיו של הרמ"א שהיה חתן המהרש"ל ואולי שם עוברת השושלת

כידוע, המהרש"ל היה גדול מאוד בענין הייחוס, ויש לו תשובה שלימה על סדר מסירת התורה מזמן רב האי עד זמנו [לא מאב לבן, אם כי שיש שם כמה ידיעות בענין זה], ונמצא בשו"ת מהרש"ל סימן כ"ט.
ובסוף אותו סימן יש הגה"ה.
וז"ל - בדפוס פיורדא תקכ"ח בראש הספר נדפס ייחוס מהרש"ל מכת"י בזה"ל:
אמר המדפיס. אתן תהילות לעילת העילות אשר בחר בנו מכל העמים להיות סגולות. והנחיל לנו תורתו ומסרת שבע"פ לחכמים שבכל דור שתולות. לדין ולהורות כפי שכלם הזך לילך בדרך סלולות. ותרב חכמת שלמה כאשר נודע בשערים בכל קהילות: ובפרט בתשובתו אשר הריץ חבילות. הרבה דינים אשר נוהגים באילו גלילות. שם נאמר פרטות וכללות. כאשר כולם יעידון ויגידון לשלמה שיר המעלות. ואיידי דחביבין הגם שנדפסו זה פעמים לא נמצאו רק בכרם העוללות. ורבים יבקשו לרוות צמאם וילאו למצוא אפי' ברוב השתדלות גלל כן הערוני רעיוני לזכות הרבים ועל מזבח הדפוס אותו להעלות. וראה ראיתי שהשני תשובות לא ראי זה כראי זה שבכל אחד חסר שני תשובות המועילות. ואני חברתי אותם והיו לאחדים כלולות. והנה אנה ה' לידי תשובות הלזו ובסופו נכתב יחוס של הגאון המחבר ז"ל ולא אמנע מלהעלותם כדי שיהיו לעין כל נגלות. וזה לשונו אות באות מגוף הכתב עד כלות.
הנה כאשר הייתי בקיץ שמ"ג בארץ מולדתי בק"ק ווירמיישא לדרוש בשלום א"א יצ"ו וגם כדי למלאות דברי ולקיים נדר אשר נדרתי בעת חליתי להשתטח על קבר אמי הורתי ז"ל ההגונה מרת יוטלן בת הפרנס והמנהיג כהר"ר אליעזר איש אופנהיים הנקברת בק"ק הנ"ל בעת הזאת בא אל א"א יצ"ו. כתב קטן מארץ לועז מאלוף אחד שהוא ג"כ מגזע ישרה ומייחס לוריא. וכן כתב להודיע לו ע"י כתב השתלשלות יחוס לוריא עד רש"י ז"ל כי כן שמע ממגידי אמת שספר היחוס יהא נגנז תחת יד א"א יצ"ו. ועל זה השיב לו ג"כ א"א יצ"ו בכתב כאשר ארשום וז"ל כך כתב א"א מורי זקני מוהר"ר יוחנן לוריא ז"ל בספרו וז"ל:

אני יוחנן בן כבוד התורה מהור"ר אהרן. בן מהור"ר נתנאל. בן מהור"ר יחיאל. בן מהור"א שמשון מערפורט. בן הרבנית מרת מרים בת הגאון מהור"ר שלמה שפירא ואחותו של מהור"ר פרץ מקושטניץ. ומאבותיו של מהור"ר שלמה שפירא לא פסקה תורה מהם עד רש"י ז"ל [וכ"כ מהרש"ל ביש"ש יבמות פ"ד סי' ל"ג וז"ל ועל רש"י יחוס בית אבי סמכתי וכו'] (שה"ג) כולם זכרונם לברכה ומנוחתם כבוד. זאת ועוד אחרת אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל וילון לפני' ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ עכ"ל א"מ זקני מהור"ר יוחנן לוריא הנ"ל.

וכך מסר א"א זקני פרנס ודיין כל מדינות עלזוז כהר"ר אהרן בן האלוף הנ"ל קודם מיתתו לבנו א"א האלוף מהור"ר שלמה לוריא וכך אמר לי א"א ז"ל מהור"ר שלמה קודם מיתתו כולם ינוחו על משכבותם בצרור החיים. ואני שמעתי עוד מפי זקן אחד פה ק"ק ווירמיישא היה נקרא בשמו משה אנוש והוא הי' מאוכלי שולחנו של א"א מורי זקני מהור"ר יוחנן לוריא ז"ל מפני שהיה דודו ושמע אותו זקן מפיו איך שנאבד ממנו ספר יחוסו במלחמה שקורין שווייצר קריג והיה כתוב ורשום בו יחוסו עד ר' יוחנן הסנדלר התנא הנזכר במשנה והיה א"א זקני מצער על אותו ספר כל ימיו יותר על ממונו שנגזל ממנו במלחמה זו והיה קורא עליו חבל על דאבדין ולא משתכחין כך שמעתי פה אל פה מאותו זקן הנ"ל פה ק"ק ווירמיישא, עד כאן לשון א"א יצ"ו בכתב שהשיב להאלוף הנ"ל מארץ לועז וכדי לקיים דברי ולחזק חברתי כתב הלועז בדף הל"ז ובאותו פעם העתקתי ג"כ וכתבתי אותו על ספר הלז הוא ג"כ מיחוס הנ"ל והיה שני בשני עמי. נאם הצעיר השפל אהרן בן מהור"ר משה יצ"ו בן האלוף בתורה מהור"ר שלמה בן הפרנס והדיין מהור"ר שלמה בן כבוד התורה מהור"ר יוחנן בן מהור"ר אהרן בן מהור"ר נתנאל בן מהור"ר יחיאל בן מהור"ר שמשון מערפורט וכל הנ"ל: עד כאן מצאתי בסוף התשובה הלז:. 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים