"לזכור" את השואה

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 28 דצמבר 2015, 21:01

שאלה שמציקה לי בכל פעם שעוסקים בנושא השואה, וקוראים דברים שכתבו ניצולים, מאד בולט הרצון העז שיזכרו ולא ישכחו מה שנעשה לנו (ראה למשל את החוברות של 'זכור' מאגודת זכור בישראל). גם היו אנשים בתוך הגיהנם שרגע לפני מותם משאלתם האחרונה היתה "תספרו מה שעשו לנו". אין אני שואל על הרגש האנושי, הוא קיים ויש לכבדו כמובן. השאלה היא בעיניים של תורה, האם יש כזה ערך "לזכור" לשם "לזכור". וכמובן זה מביא אותנו לזכירת מעשה עמלק. אשמח להתפתחות דיון בעניין.


i697kec
הודעות: 3
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 16:10
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי i697kec » 28 דצמבר 2015, 22:14

עניין הזכירה בתורה הוא עניין התחברות אל האדם כדי ללמוד את מעשיו ודרכיו, סתם לזכור לשם סיפור בעלמא אין שום עניין ויותר מזה הרי חזקה על המת שישכח מהלב.
אבל הלימוד ממעשיו הוא ההתחברות אליו וזה גם נותן לו עילוי נשמה.


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 28 דצמבר 2015, 23:09

i697kec כתב:עניין הזכירה בתורה הוא עניין התחברות אל האדם כדי ללמוד את מעשיו ודרכיו, סתם לזכור לשם סיפור בעלמא אין שום עניין ויותר מזה הרי חזקה על המת שישכח מהלב.
אבל הלימוד ממעשיו הוא ההתחברות אליו וזה גם נותן לו עילוי נשמה.
לא דיברתי על זכירת האנשים שנספו, אלא על זכירת הארוע הזה - לזכור את מה שנעשה לנו. ונחדד: אם בדעת בני אדם רואים כמה זה חשוב להם, האם אין זה מראה על ערך אמיתי?

נ.ב. הניק שלך, מזכיר לי את הגמרא בגיטין יד, ב "ושמותיהן מבוהלין". :D


הרוצה להחכים
הודעות: 21
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 09:02
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי הרוצה להחכים » 29 דצמבר 2015, 09:20

בתורה מצאנו זכור את אשר עשה לך עמלק.

בוודאי יש ענין לזכור מה שעוללו הרוצחים ימ"ש, בעיקר במאורע כה מרכזי בתולדות עמנו כמו השואה.

מיותר לומר שהזכרון שלנו אינו בזרי פרחים והדלקת משואות.
בהחלט צריך לזכור מה אבדנו, קהילות שנכחדו ומשפחות שלמות מישראל שלא השאירו שריד.

כנכד לניצולי שואה מכל הצדדים אני יכול להרגיש שהזכרון מרחף עד היום בין כותלי הבית וצריכים להעביר לדורות הבאים.


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 29 דצמבר 2015, 09:29

הרוצה להחכים כתב:בתורה מצאנו זכור את אשר עשה לך עמלק.

בוודאי יש ענין לזכור מה שעוללו הרוצחים ימ"ש, בעיקר במאורע כה מרכזי בתולדות עמנו כמו השואה.

מיותר לומר שהזכרון שלנו אינו בזרי פרחים והדלקת משואות.
בהחלט צריך לזכור מה אבדנו, קהילות שנכחדו ומשפחות שלמות מישראל שלא השאירו שריד.

כנכד לניצולי שואה מכל הצדדים אני יכול להרגיש שהזכרון מרחף עד היום בין כותלי הבית וצריכים להעביר לדורות הבאים.
סליחה שאני לוחץ בנושא כה רגיש (גם אני נכד לניצולי שואה). אבל נא תגדיר יותר: מה הטעם בזכירה. זה שהדבר הוא טבע אנושי, גם אני יודע, השאלה היא אם נרצה לחקור באופן אנליטי - איך נגדיר את הענין הזה?


הרוצה להחכים
הודעות: 21
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 09:02
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי הרוצה להחכים » 29 דצמבר 2015, 09:36

מאותו טעם שצריך לזכור את מעשה עמלק. זכור ואל תשכח. עצם ה"זכרון" הוא הענין, חוק בלי טעם.

אפשר להסביר ולהאריך עוד, מקווה בשעות אחה"צ.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
הודעות: 633
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי פעלעד » 29 דצמבר 2015, 10:28

לכאו' יש כמה נקודות בזכירה זאת:

1. כל מה שאירע בעולם, בפרט אם זה ישירות על כלל ישראל, בא לעורר אותנו על משהו, ולכן כשזוכרים איך היה נראה מצב היהדות וההשכלה לפני השואה ה"י ומה הגיע בעקבותיו, זהו לקיחת מוסר לדורות.
הקב"ה הרי לא עושה דברים סתם לאותו רגע וזהו, כל הבריאה מראשיתה ועד סופה הינה השתלשלות אחת ארוכה.

2. אותו טעם שיש בזכירת מעשה עמלק יש לכאו' כאן.

3. רואים שצדיקי כל הדורות כתבו פיוטים וקינות על צרות שאירעו גם אחרי החורבן, קח לדוגמא את חורבן קהילות מגנצא וורמיזא וכו', מה, הצדיקים עשו לזה סתם זכר? בשביל מה צריך לומר מאות שנים קינות על קהילה שנחרבה לה אי שם...
אלא, צרה לקהילה יהודית, היא צרה של השכינה, הקב"ה אומר קלני מראשי וכו', בפרט כשבין הנרצחים היו גדולי תורה ומאורי הדור שיש לזכור תמיד ולהשתתף בצער התורה שנחרבה, כמו שצריך לזכור את עשרה הרוגי מלכות וכו', זוהי נקודה למחשבה שניתן להאריך בה מאד, הקב"ה רוצה שנזכור את הצער שלה, של שכינתא בגלותא, ואם לא מספיק עצם זה שהיא בגלות, עוד מוסיפים לה צרות ויגון ואנחה שמוסיף על צער השכינה, ומי ששוכח מזה ועושה עצמו כאילו זוהי היסטוריה שעברה וזהו, הרי הוא כאומר שחורבן ביהמ"ק הינה היסטוריה...

וככל שאני כותב אני רואה עוד ועוד נקודות למחשבה איך אפשר להסתכל על הנושא הזה, כי בעצם כל היהדות בנויה היה מה שאירע לה, זה ברור שזה היה בירור לפני עת קץ, אז וודאי שיש לזה שייכות עמנו.


הרוצה להחכים
הודעות: 21
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 09:02
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי הרוצה להחכים » 29 דצמבר 2015, 14:23

פעלעד כתב: 3. רואים שצדיקי כל הדורות כתבו פיוטים וקינות על צרות שאירעו גם אחרי החורבן, קח לדוגמא את חורבן קהילות מגנצא וורמיזא וכו', מה, הצדיקים עשו לזה סתם זכר? בשביל מה צריך לומר מאות שנים קינות על קהילה שנחרבה לה אי שם...
אלא, צרה לקהילה יהודית, היא צרה של השכינה, הקב"ה אומר קלני מראשי וכו', בפרט כשבין הנרצחים היו גדולי תורה ומאורי הדור שיש לזכור תמיד ולהשתתף בצער התורה שנחרבה, כמו שצריך לזכור את עשרה הרוגי מלכות וכו', זוהי נקודה למחשבה שניתן להאריך בה מאד, הקב"ה רוצה שנזכור את הצער שלה, של שכינתא בגלותא, ואם לא מספיק עצם זה שהיא בגלות, עוד מוסיפים לה צרות ויגון ואנחה שמוסיף על צער השכינה, ומי ששוכח מזה ועושה עצמו כאילו זוהי היסטוריה שעברה וזהו, הרי הוא כאומר שחורבן ביהמ"ק הינה היסטוריה...

וככל שאני כותב אני רואה עוד ועוד נקודות למחשבה איך אפשר להסתכל על הנושא הזה, כי בעצם כל היהדות בנויה היה מה שאירע לה, זה ברור שזה היה בירור לפני עת קץ, אז וודאי שיש לזה שייכות עמנו.
גוט געשריבן :!:


אזכרה
הודעות: 22
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:05
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אזכרה » 29 דצמבר 2015, 17:51

ואני שואל
איך אנחנו שעוד הכרנו את קרבנות השואה
יכולים לדון בנושא זה באופן קר ואנליטי כל כך
עם פלפולים של צער השכינה ושכינתא בגלותא ולקיחת מוסר וחוק בלי טעם
ומה עם הרגש האנושי הבסיסי, הלא נושא זה צריך לרתוח ולגעוש בנו
האמנם איבדנו את כל הרגשות???


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 29 דצמבר 2015, 19:39

אזכרה כתב:ואני שואל
איך אנחנו שעוד הכרנו את קרבנות השואה
יכולים לדון בנושא זה באופן קר ואנליטי כל כך
עם פלפולים של צער השכינה ושכינתא בגלותא ולקיחת מוסר וחוק בלי טעם
ומה עם הרגש האנושי הבסיסי, הלא נושא זה צריך לרתוח ולגעוש בנו
האמנם איבדנו את כל הרגשות???
אם היינו באים מתוך סקרנות וחטטנות, הרי שהצדק עמך, אבל כיון שמדובר בבית מדרש, אנו ניגשים לשאלה הזו מתוך גישה של "תורה היא וללמוד אני צריך" ועל כן אין שום נושא בעולם שנמצא מחוץ לדיון כדרכה של תורה. הדגשתי שאני מכיר ומכבד את הרגש האנושי הבסיסי, וגם ליבי מלא ממנו, לפעמים עד להתפקע, ועם כל זה לענ"ד יש מקום לדיון תורני בענין.


אזכרה
הודעות: 22
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:05
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אזכרה » 29 דצמבר 2015, 19:45

קיבלתי :!:


מוטי
הודעות: 276
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי מוטי » 31 דצמבר 2015, 01:41

לא כ"כ הבנתי את כוונת פותח האשכול,
האם לזכור את המאורע בכללותו הרי זה ודאי שאינו לזכור לשם לזכור, תילי תילים של ספרים נכתבו ואפשר לכתוב (בדרכה של תורה) על משמעותיו ולקחיו של הטרגדיה הזאת, שלקחה את המילה "שואה" מהמילון והפכה אותה ל"שואה".
ואם כוונתו היתה במובן אישי על הנפשות הפועלות, מ"ש מכל צער וזכרון ממתים שהיו ואינם עוד, וכאן יש קשר לכל יהודי לכל הרוג הי"ד, עקב שנהרג על שום היותו יהודי.
והלא בכל שבת אנו אומרים אב הרחמים.


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 31 דצמבר 2015, 09:03

מוטי כתב:לא כ"כ הבנתי את כוונת פותח האשכול,
האם לזכור את המאורע בכללותו הרי זה ודאי שאינו לזכור לשם לזכור, תילי תילים של ספרים נכתבו ואפשר לכתוב (בדרכה של תורה) על משמעותיו ולקחיו של הטרגדיה הזאת, שלקחה את המילה "שואה" מהמילון והפכה אותה ל"שואה".
ואם כוונתו היתה במובן אישי על הנפשות הפועלות, מ"ש מכל צער וזכרון ממתים שהיו ואינם עוד, וכאן יש קשר לכל יהודי לכל הרוג הי"ד, עקב שנהרג על שום היותו יהודי.
והלא בכל שבת אנו אומרים אב הרחמים.
לא כ"כ הבנתי את דבריך מוטי. תסביר יותר למה אתה חושב שאין מקום לשאול: מה הענין לזכור? הן את הארוע הכללי והן את הנפשות הפרטיות. אני לא שואל אם יש ענין, אלא אבקש להגדיר ולהסביר?


מוטי
הודעות: 276
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי מוטי » 31 דצמבר 2015, 10:30

כבר כתבתי, שזה לא לזכור לשם לזכור, ולהתחיל להגדיר ולהסביר מדוע, אצטרך כמה ספרים, אז אסיים כאן, ואיני מתכוון למליצה.
רק זאת אעיר בקצרה וכלליות דברי הימים הם נכס בסיסי בהשקפת היהדות ומהם ניתן ללמוד דרכי הי"ת בעולמו.


יעבץ
הודעות: 1076
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 427 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי יעבץ » 16 ינואר 2016, 22:42

כעת ראיתי את האשכול.
"זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור" "למען ידעו דור אחרון בנים יולדו".
אף כי בתורה ובתהילים ממשיכים וכותבים על דור מסוים שיש ללמוד ממע שאירע אז (בהנחל עליון גוים וכו', נגד אבותם עשה פלא וכו'), נראה שיש ללמוד מכאן על כל דור ודור, שיש לזכור המאורעות שעברו.
ואם כוונתך לזכרון כשלעצמו מבלי ערך משני (לימוד מוסר וכד'), נדמה שהרגש של תורה הוא בהתחברות לעם ישראל וצרותיו. שאדם אמיתי שמחובר לעם ברגש נכון אמור להצטער בצרות שעברו עליו. ואנו בני ישראל מחוייבים לחוש קשר לעמינו. וזה באמת הטעם של הצער בימי התענית, והקינות הנלוות לו. מלבד הטעם הנוסף של הלימוד "ולא יהיו כאבותם".
זכורני לפני שנים קראתי סקר לפיו אחוז גבוה מהישראלים מוכן "לסלוח" לגרמניה על השואה... ואמרתי אז שאין זה מעיד על רוח של סליחה ומחילה שנשפכה כאן, אלא תחושת ניתוק מהעם ועברו, שמצוי מאוד בעידן המודרני בכלל, ובארץ בפרט. ואין להאריך.
ותפקיד היהודי בעל הרגש הנכון הוא לשמר את הזכרונות הטובים והיפוכם, ולהעבירם לבניו ובני בניו.


משולש
הודעות: 42
הצטרף: 18 ינואר 2016, 14:30
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי משולש » 18 ינואר 2016, 20:50

ועל זה אמר הפסוק "לשווא הכתי את בניכם מוסר לא לקחו".
ברור שהשואה היא לא רק לקח לדור ההוא אלא לדורות עולם, הרי חורבן כזה לא היה מימות עולם ועד היום. היתכן שאת גזירות תתנו או תח ותט נזכור ואת זה נשכח?
הרי אם רק נתאבל יום אחד על כל נרצח הי"ד (כדין שמועה רחוקה) נצטרך לשבת 16.666 שנה באבילות. ולא דיברנו להתאבל על אלפי קהילות הקודש, חילול התורה, בתי הכנסיות, וכו'. ובלי להזכיר את היסורים והאכזריות שלא נשמעה אצל בני אנוש.

יש לי איזה הרצאה/ות של הרב נויגרשל על הנושא הזה.


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 18 ינואר 2016, 21:09

נא לזכור את פתיחת האשכול: הנושא היה האם יש ענין "לזכור" לשם לזכור. לא בשביל לקחת מוסר, ולא בשביל להתאבל. אלא פשוט לזכור.


משולש
הודעות: 42
הצטרף: 18 ינואר 2016, 14:30
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי משולש » 18 ינואר 2016, 23:12

מה פירוש לזכור לשם לזכור?
אני לא מבין.
כמו שאני אוכל לשם אכילה או לשם להיות שבע?


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 19 ינואר 2016, 08:53

הכוונה שיש ערך בזכירת הדבר לא משום השפעה חיצונית שזה יביא אותנו לתוצאה ברוכה אחרת. אלא שיש ענין לזכור מה שעשו לנו.
התעוררתי לכך מכמה סיפורים על השואה שבהם הקרבנות הי"ד ביקשו והתחננו שיספרו ושיזכרו מה שעשו להם. זה לא היה בשביל ללמוד מוסר, וגם לא בשביל לחזור בתשובה, ולא בשביל נקמה. אלא היה בהם צורך עז "שיזכרו". ועל זה בא הדיון לנסות למצוא לרצון זה מיקוד תורני.


משולש
הודעות: 42
הצטרף: 18 ינואר 2016, 14:30
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי משולש » 19 ינואר 2016, 14:32

גם בתורה זכירת עמלק באה ללמדנו לקח מסוים, וכן זכירת יציאת מצרים ללמדנו שאנו עבדי השם.
אין בתורה שום מושג של לזכור סתם בשביל הספורט.


בן מלך
הודעות: 6
הצטרף: 31 ינואר 2016, 14:36
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי בן מלך » 31 ינואר 2016, 15:15

הענין לזכור הוא בכדי שנדע שהשואה צדיקים אמרו שהיתה גזירת שמים בכדשי לכפר על כל מיני עברות שהדור היה לקוי בהם ולכן עלינו להתחזק בתמידות בכדי שלא יהיה קטרוג כזה על הדור ועוד הענין לזכור הוא כי אנו בעיקבתא דמשיחא ועלינו מוטלת החובה לצפות ולהרגיש כמה אנו בגלות וצירכים למשיח שיבוא במהרה


עקיבא
הודעות: 13
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:41
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי עקיבא » 07 פברואר 2016, 18:21

דברי הימים וקורות עולם, הם מאלפים הרבה את החכם בדרכו, ועל תולדות העבר ייסד אדני חכמתו.
חזו"א, אמונה ובטחון פרק א' אות ח'.


ויתאוה דוד
הודעות: 15
הצטרף: 13 מרץ 2016, 19:04
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי ויתאוה דוד » 13 מרץ 2016, 19:13

עיין רמב"ן סוף פרשת בא שכתב שעניין זכירת יציאת מצרים הוא כדי שנאמין ונדע שכל מקרינו אינם אלא ניסים גלויים מי אינו יודע כמה ניסים נעשו להורינו וזקננו בזמן השואה יעידו על כך סיפורי הניצולים וזרעם וזה פשו וברור שמצווה לזכור את זה כמו שיש מצווה לזכור את יציאת מצריים וכבר נפסק להלכה שמי שאירע לו נס יעשה יום טוב ביום שאירע לו


ויתאוה דוד
הודעות: 15
הצטרף: 13 מרץ 2016, 19:04
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי ויתאוה דוד » 13 מרץ 2016, 19:19

עוד יותר ממה שכתבתי עד כה הייתי אומר שזה מפורש בתורה למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי וגו' בהוציאי אותם מארץ מצרים וכן המוציא אתכם מכור הברזל ממצרים הינו שללא גאולת ה' יתברך לא היינו יכולים לצאת ממצריים בדרך הטבע כן גם בשואה היו דברים שרחוקים מדרך הטבע כרחוק האור מן החשך כידוע ומה לנו גדול מניסים אלו ע"כ ודאי שעלינו לזוכרם יש מקום לומר שזה מצווה דאורייתא כמו זכירת מחייב עמלק


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אריך » 14 מרץ 2016, 13:55

אם נדמה זכירת מעשה הנאצים לזכירת עמלק, הרי שיש לציין לדברי המנ"ח מצוה תר"ג. דהחינוך נקט דמצוות הזכירה היא בכדי למחותו ולכן פטר נשים דלאו בנות מלחמה, והמנ"ח משיג עליו מכמה קושיות, וכתב: "גם מי עמד בסוד ה' ית' אם הטעם מחמת הנקמה, דאפשר גזה"כ שנזכור שנאתו מאיזה טעם, ואנחנו אין יודעים".


כבוד שמים
הודעות: 1230
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי כבוד שמים » 14 מרץ 2016, 14:24

האם יש מצות גואל הדם גם כשהרוצח גוי, אם כן יש עלינו מצוה להרוג את הורגי קרובינו, ולשם כך עלינו לזכור מה שעשו לנו.


מאמין באמת
הודעות: 36
הצטרף: 24 מאי 2020, 17:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי מאמין באמת » 04 מאי 2021, 11:35

שיטת כ''ק האדמו''ר מגור שליט''א
שאין לעסוק בזה ובפרט עם הנוער

כיוון שקשה לקבל רגשית מה שהיה שם
וזה מביא לאיסור ''שלא יהא ליבך חלוק על המקום''

וקירור באמונה


חודו של מחט
הודעות: 29
הצטרף: 24 אוגוסט 2020, 16:57
קיבל תודה: 59 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי חודו של מחט » 04 מאי 2021, 11:59

מאמין באמת כתב:
04 מאי 2021, 11:35
שיטת כ''ק האדמו''ר מגור שליט''א
שאין לעסוק בזה ובפרט עם הנוער

כיוון שקשה לקבל רגשית מה שהיה שם
וזה מביא לאיסור ''שלא יהא ליבך חלוק על המקום''

וקירור באמונה
מאוד מעניין מה שאתה אומר, אם זה אכן כך.
אני חושב שבגור דווקא עסוקים די הרבה עם זכרון השואה, גנזך קידוש ה' וכדו' 

בנוגע לדיון, הנושא מטריד גם אותי ויישר חילו של פותח האשכול 
מצאנו זכרון את אשר עשה לך עמלק , לכאורה מטרתו הוא כדי לקיים את המשך הפרשה תמחה את זכר עמלך מתחת השמים
אם לא נזכור לא נוכל לקיים מצווה זו,

מעבר לכך, אינני בקי די, אבל איננו מוצאים שהגמרא 'תיעדה' את מה שהרומאים עשו 
נראה שהדברים מוזכרים יותר בדרך אגדתא וסיפור דברי עמנו 
גם לא ראינו בפועל שגדולי ישראל הכניסו לתוכנית הלימודים את נושא השואה כפי שלא הכניסו את גזרות תח תט 

לגבי הבקשות של 'תעבירו לעולם' וכדו' לכאורה נעשו כדי לעורר ולהביא הצלה ומזור,
או שזה טבעו של אדם שמבקש שישאר זכרו בעולם. 

מצטרף לבקשת ר' אריך - יאריך ה' ימיו בנעימים 
לשמוע דעת החברים בענין זה,


מאמין באמת
הודעות: 36
הצטרף: 24 מאי 2020, 17:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי מאמין באמת » 04 מאי 2021, 12:25

יש חילוק בין בדור המבוגר לצעיר שאותו רוצים לגדל אחרת

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 1946
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1531 פעמים
קיבל תודה: 1057 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לזכור" את השואה

שליחה על ידי אברך » 04 מאי 2021, 14:34

@עפר ואפר

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מה הענין לזכור את המת?
    על ידי שלו' » 24 יוני 2020, 11:57 » ב בית המדרש
    12 תגובות
    162 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בבא בוטא
    24 יוני 2020, 21:51

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים