ירידת הדורות מקורה ומשמעותה

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

אין חכמה
הודעות: 1244
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ירידת הדורות מקורה ומשמעותה

שליחה על ידי אין חכמה » 31 יולי 2020, 14:41

אליעזר ג כתב:
31 יולי 2020, 14:20
אליעזר ג כתב:
31 יולי 2020, 14:08
ועיין מדרש איכה כמדומה
על מה שאמר חזקיה שדוד אמר ארדוף אויבי וכו' אסא אמר וכ' ויהושפט וכו' אני אין בי כח רק אני שוכב על מיטתי וכו'
וזה מדובר בחזקיה שהיה לפני החורבן וביקשו הקב"ה לעשותו משיח דהיינו שהיה במעלה רמה ואפ"ה ראה את ירידת הדורות מדוד ואילך

לגבי דברים אלו מדובר על כוח להלחם ולא לעניין זה נאמרה עיקרה של ירידת הדורות . ואדרבה מבחינת מידת הביטחון והלב נצרכת דרגה יותר גבוה למעשה חזקיהו מאשר למעשה דוד ,בלי קשר לרמתם היסודית . ועוד דוד המלך אכן היה מיוחד גם מאלו שלפניו וגם מאלו שאחריו ואינו קשור לירידת הדורות. אם כי ביחס לנושנתם אכן יש בעיה , אך גם היא אינה קשורה לירידת הדורות אלא למרחק זמן של מספר דורות ממאורעות מכוננים באופן שאין כבר מי שיכול לספר על כך מכלי ראשון והתרגלו לחיים טבעיים ונוחים בגדר וישמן ישורון . וזה מחזור שחוזר על עצמו . ולכן כבר בתחילת תקופת השופטים התגלה במלוא עצמתו והיה צריך ניעור .וזה מחזור שאחרי הניעור ותשקוט הארץ 40 שנה ושוב ונושנתם .

והראיה ששמואל היה גדול מכמעט כל השופטים האחרים והוא לא גדל בחלל ריק ההפך מבני דורו . ודורם של דוד ושלמה היה הרבה יותר טוב מהדורות שבכל תקופת השופטים . וכן היו תנודות למעלה ולמטה בכל תקופת בית ראשון.


ישנם שלומדים במדרש שלא הכוונה על כח המלחמה אלא
על מידת הבטחון דהיינו שדוד היה בכוחו להילחם ולהשיג ואפ"ה לייחס הפעולה לבורא ולא לכוחו
משא"כ כל דור שמוזכר שם היה פחות במידת היחוס הדבר לבורא
ואם היה מעורב פיזית היה אומר שכוחו עשה לו החיל הזה 
וע"כ ירד במעורבתו הפיזית
אבל לו יהי כדבריך שמדובר על כוח פיזי
הרי שנראה שאף זה כלול בירידת הודרות
[אף שזה תמוה לכאו' 
אבל אולי הפי' הוא שכוחן של ישראל עניינו צדקתם ומה שיכולים לנצח בכח צדקתם
דהיינו שצדיקים נוטלים בזרוע מה שמגיע להם
ולא בתפילה למידת רחמים לבד
אבל עכ"פ נראה בעליל שמה שיהיה הפשט שם הוא קשור לירידת הדורות
השאלה היא לגבי מה אותה ירידה]

סופו של הונושנתם הוא בגלות כך שלא מדובר על מחזוריות 
אלא ההתרחקות ממעמד הר סיני וניסי יצי"מ והכניסה לארץ הביאו בסוף התהליך לחובת גלות
ולדעתי זהו עניין ירידת הדורות 

לא ידעתי מהיכן פשוט לך שדור שמואל ודוד ושלמה היו יותר מן השופטים
במובן שלא היתה שם ירידת הדורות
הרי ודאי שיש דורות צדיקים יותר ורשעים יותר
ובזמן המלכות היה הדבר תלוי במלך שהוא לב כל ישראל
אבל הדבר אינו סתירה לירידת הדורות כיון שסיכום עניין הצדק והרשעה תלוי במידת הבחירה של האדם והינו שכפי כוחותיו עבד את הבורא 
ודורו של אחאב אף שהיה גדול מאיתנו מ"מ נחשב רשע כיון שלא עמד בנסיון 
ואפי' רב אשי ביחס למנשה נחשב לפחות ממנו ואפ"ה ודאי שהיה מנשה רשע ורב אשי צדיק

פוק חזי שבגמ' בסנהרין כ שבחו את דורו של ריבר"א שתואר יראת ה' היא תתהלל אף שהיו אחר החורבן לעומת דורות הראשונים שקודם החורבן המובאים שם דהיינו דורו של משה ויהושע שנקרא עליהם שקר החן
ואין זה סתירה כלל לירידת הדורות שאף שודאי היו דורו של משה ויהושע גדולים יותר [אף לדבריך] מדורו של ריבר"א מ"מ לפי דרגתם היה מקום להללם יותר מחמת נקודה טובה שנמצאה בהם

ואמנם אולי יתכן שיש באיזה דור מי שעלה כמה דורות על שלפניו
ואולי כך היה עם שמואל ודוד 
[וגם בדורות האחרונים מקובל כך על הגר"א ועל החזו"א]
אבל אין סבה להניח כן בפשיטות
ועכ"פ המהלך הכללי אינו כן


 


HaimL
הודעות: 3463
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ירידת הדורות מקורה ומשמעותה

שליחה על ידי HaimL » 31 יולי 2020, 16:09

חייל של הרבי כתב:
31 יולי 2020, 14:31
HaimL כתב:
31 יולי 2020, 13:57
חייל של הרבי כתב:
31 יולי 2020, 10:56
 

זו אינה "אגדה" אלא מעשה שהיה (אולי עם אחד מהראשונים האחרים. זכור לי שהריטב"א אבל לא בטוח), מפני שזה נכתב בספר 'אוצר פתגמי חב"ד' שהוא ספר אמין המלקט פתגמים וסיפורים מתוך דברי אדמו"רי חב"ד לדורותיהם. 

לגבי התפיסה שאני 'מציג', זה לא אני מציג, אלא כך אמר הוד כ"ק אדמו"ר הצ"צ בעצמו, וזכותך לחלוק… 

ויש להוסיף שמומלץ לכת"ר לגשת ל'אשכול סיפורי חסידים' ולראות את מוסר ההשכל שכתבתי מסיפור זה. 

אני אגיד לך מדוע אני חושב שזאת אגדה, למרות שגרעין הסיפור יכול להיות אמת. תודה על זכותי לחלוק, למרות שדווקא במקרה הזה, אני לא חושב שהתפיסה לא נכונה (ומי אני שאומר משהו על דבר בשם הגאון הרבי הצמח צדק זצ"ל).

בכלל לא מסתבר שהיו 7 קושיות שלמות על חידוש אחד של אחד הראשונים, שמעולם לא נאמרו ולא נכתבו, ורק 7 חסידים ת"ח של הרבי מצאו כל אחד קושיא אחרת. זה לא נשמע אמין במיוחד. 

אומנם את הרבי הצ"צ הקיפו לא מעט גדולים בתורה רק שקשה להאמין שפתאום ימצאו 7 קושיות חמורות בדבר חידוש של אחד הראשונים, ובאופן המסופר. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ישראל הכהן | 2 אורחים