בנוגע לאיות הפולני של פשיסחא -אוהב צדיקים אמר:היהודי הקדוש הוא רבי יעקב יצחק מפשיסחא, הוא היה תלמידו של הרבי מלובלין, ולא רצו לקראו בשמו שהוא כשם רבו לכן קראוהו "היהודי הקדוש".
רבי שמחה בונם מפשיסחא היה תלמידו וממשיכו של היהודי הקדוש.
שם העיר באיות פולני הוא פרזשיסחא (Przysucha) לכן יש שכותבים פרשיסחא ויש כותבים פשיסחא, אבל בהגיה אומרים פשיסחא (או פשיסחע).
הרבי מפשיסחא או האדמו"ר מפשיסחא בד"כ זה הרבי ר' בונים [רבי שמחה בונם], כי ליהודי הק' כינו בד"כ 'היהודי הקדוש'יעקב. ב אמר:יש ציטוטים מרש''ב מפשסיחא, מהאדמו''ר מפשיסא, מהאדמור מפרישסחא, ומהיהודי מהקדוש מפשיסחא.
האם הכוונה לאותו אדם?
אם כן העיר בה גר נקראת פשיסא או פרשיסחא?
האם היה אדמו''ר?
התבלבלת עם הכינוי. מן הסתם כוונתך לכתוב שר הלוי.שרה לוי אמר:הרב מפרשיסחא הכוונה בד"כ על רבי שמחה בונם.וזאת הגם שרבי שמחה בונם לא היה הרב דפרשיסחא, רק הרבי רבי ירחמיאל בנו של מרן היהודי הקדוש מפרשיסחא.
כמובן שההתייחסות היא לפי השנים.
בספרי החסידות - בעיקר הפולניים 'הרב' הוא כינוי לאדמו"ר, כך אפשר לראות לדוגמא 'הרב מפרשיסחא, הרב מנעשכיז', כשכמובן הם לא כיהנו ברבנות העיר.שרה לוי אמר:הרב מפרשיסחא הכוונה בד"כ על רבי שמחה בונם.וזאת הגם שרבי שמחה בונם לא היה הרב דפרשיסחא, רק הרבי רבי ירחמיאל בנו של מרן היהודי הקדוש מפרשיסחא.
כמובן שההתייחסות היא לפי השנים.
ועוד, שגם את רבו כינו "היהודי".אוהב צדיקים אמר:ולא רצו לקראו בשמו שהוא כשם רבו
בנוגע להרבי רבי ירחמיאל - אשמח למקור שהוא היה רבה של פרשיסחא, נדמה לי שזה נכתב בטעות.
ואגב, האות z בפולנית (כשהיא פשוטה ללא ניקוד כל שהוא) אינה מבוטאת כמו זי"ן וכמו באנגלית, אלא כמו שׁי"ן ימנית. לכן זה פשיסוחא פשיטיק, ולא פזיסוחא פזיטיק.
רק לזכור שאם הספר הוא מאותה תקופה (בחיי 'היהודי הקדוש', ויתכן שגם אח"כ לקח זמן עד שהושרשו התוארים) או שמדפיס הספר /עלון מצטט מתוך חיבור שנכתב מאותה תקופה, אז סביר שאולי התכוין להיהודי הקדושהרבי מפשיסחא או האדמו"ר מפשיסחא בד"כ זה הרבי ר' בונים [רבי שמחה בונם], כי ליהודי הק' כינו בד"כ 'היהודי הקדוש'
לבדיחותא בעלמא: ילד שאל אותי האם חסידיות גור וסדיגורא הם מאותה שלשלת??שמעתי פעם על תיאוריה (מסתמא לא נכונה ומליצני הדור, אבל בכל זאת אולי מאיזה מקור נורמלי) שהיהודי הקדוש הוא הוא ר' לייב שרה'ס והאריך ימים מאד. זה נשמע מוזר מאד לענ"ד, השמעתם פעם מדבר כזה?
נדמה לי שראיתי זאת פעם בפינה של 'מילתא דשטותא' בעלון של הרב ארוש....שמעתי פעם על תיאוריה (מסתמא לא נכונה ומליצני הדור, אבל בכל זאת אולי מאיזה מקור נורמלי) שהיהודי הקדוש הוא הוא ר' לייב שרה'ס והאריך ימים מאד. זה נשמע מוזר מאד לענ"ד, השמעתם פעם מדבר כזה?
ומכאן נגזרת חסידות 'ביאלא-פשיסחא'(הבן הגדול היה רבי נתן דוד משידלובצא, אביו של מייסד חסידות ביאלא),
הצחקתני.שמעתי פעם על תיאוריה (מסתמא לא נכונה ומליצני הדור, אבל בכל זאת אולי מאיזה מקור נורמלי) שהיהודי הקדוש הוא הוא ר' לייב שרה'ס והאריך ימים מאד. זה נשמע מוזר מאד לענ"ד, השמעתם פעם מדבר כזה?
אולי הוא הקשיב לנו בשעת מעשהנדמה לי שראיתי זאת פעם בפינה של 'מילתא דשטותא' בעלון של הרב ארוש....
גם שם מדובר בשתי שמות משני אישים אחרים, ולכ"א מהם יא"צ נפרד, וציון נפרד, וצאצאים שלא מתיחסים לצדיק השני. וכו'.הצחקתני.
הרי ליהודי הק' קראו יעקב יצחק, ולר' לייב שרה'ס קראו לייב או אריה לייב. קושיא טובה, לא?
(ואולי ע"ד פינחס זה אליהו, או להבדיל אא"ה שלבן הוא בלעם וכו')
התיאוריה הזו קיימת בנוגע לסבא משפולי ור' לייב שרה'ס, ששמותיהם שווים,
העלה אותה כמדומני הרבי מליובאוויטש זי"ע, וכמדומני שהוכחה כלא נכונה,
ונידונה בעבר בפורום זה.
אכן כתבתי שהוכחה כלא נכונה,גם שם מדובר בשתי שמות משני אישים אחרים, ולכ"א מהם יא"צ נפרד, וציון נפרד, וצאצאים שלא מתיחסים לצדיק השני. וכו'.
48 שנים בסה"כהיהודי הקדוש האריך ימים מאד
כתבה שכתבתי על הנושאאחרי פטירת רבי ירחמיאל מפשיסחא, מילא את מקומו בפשיסחא בנו השני רבי יעקב יצחק אלחנן מפשיסחא (הבן הגדול היה רבי נתן דוד משידלובצא, אביו של מייסד חסידות ביאלא), ואחריו בנו רבי ירחמיאל יהודה מאיר מפשיסחא, שנפטר בשנת תרמ"ה בערך. אחריו המשיך להחזיק את בית המדרש של היהודי הקדוש מפשיסחא, שהיה קיים עד השואה, חתנו (וגיסו) ר' ישעי'לה מפשיסחא, שהוא לא נהג מנהגי אדמו"ר, אמנם עשה ניסיון להקים ישיבה קטנה בבית מדרשו, ואילו בניו של רבי ירי"מ היו בעיירות אחרות.
תקיון טעות- השמועה היא על השפאלע זיידע והיהודי הק' (נתחלף לי כנראה עם דברי מנהיג חב"ד).שמעתי פעם על תיאוריה (מסתמא לא נכונה ומליצני הדור, אבל בכל זאת אולי מאיזה מקור נורמלי) שהיהודי הקדוש הוא הוא ר' לייב שרה'ס והאריך ימים מאד. זה נשמע מוזר מאד לענ"ד, השמעתם פעם מדבר כזה?
הרבי מחב"ד!!!תקיון טעות- השמועה היא על השפאלע זיידע והיהודי הק' (נתחלף לי כנראה עם דברימנהיגחב"ד).
הרבי מחב"ד!!!
של נעליך