ממש לא הבנתי, אם ברוב הרפתות א''צ במצלמות מטעם הנ''ל, מה ריעותא יש בכך? הלא העד''ח ג''כ לא משגיחים כמעט אצל שומרי שבתאב בבינה כתב: ↑28 נובמבר 2019, 09:40יכול להיות. אבל הרושם שיש לרוב הציבור שכל החילוק בין ועדת המהדרין לעדה"ח הוא רק אם לסמוך על מצלמות, עד שהתחילו לדון אם הרב וואזנר כן התיר או לא, בעוד שבאמת רק כ10% מהמקומות בכלל יש המצלמות... זה מספיק מידע בשבילי להבין טיב הכשרות של וועדת המהדרין.אמונת אומן כתב: ↑28 נובמבר 2019, 08:24יש כאן כמדומני התעלמות מנושא מרכזי, שדעת רוב הפוסקים שברפת של יהודים, אפילו אם אינם שומרי תומו''צ, אין חשש של חלב עכו"ם כלל, גם אם הפועלים נכרים.אב בבינה כתב: ↑28 נובמבר 2019, 00:43
ייש"כ גדול.
לפי הנתונים שכתוב שם:
מתוך 640 רפתות, יש רק 60 מצלמות (פחות מ10%).
(ומסתמא זו כוונת הרב וואזנר במכתבו לרמש"ק שליט"א שע"י מצלמות אפשר לבוא לידי מכשול}
ומלבד שמגיע משגיח בקביעות ביום ראשון, מגיע רק פעם א' נוסף בחודש. כלומר כל המירתות בנוי על ביקור פעם אחת בחודש.
ועדת מהדרין תנובה
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 616
- הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
תעיין במאמר שהובא לעיל. רוב המקומות אינם של שומרי שבת, ואעפ"כ אין מצלמות. זה נכון שיש מחלוקת אחרונים אם חלב מומר נאסר, אמנם רשמי ועדת המהדרין נוהגים ע"פ הוראת הגרי"ש אלישיב שאם בעל הרפת הוא מומר והעובדים הם גוים לכו"ע נאסר, ולכן צריכים פיקוח אמיתי.אמונת אומן כתב: ↑28 נובמבר 2019, 21:02ממש לא הבנתי, אם ברוב הרפתות א''צ במצלמות מטעם הנ''ל, מה ריעותא יש בכך? הלא העד''ח ג''כ לא משגיחים כמעט אצל שומרי שבתאב בבינה כתב: ↑28 נובמבר 2019, 09:40יכול להיות. אבל הרושם שיש לרוב הציבור שכל החילוק בין ועדת המהדרין לעדה"ח הוא רק אם לסמוך על מצלמות, עד שהתחילו לדון אם הרב וואזנר כן התיר או לא, בעוד שבאמת רק כ10% מהמקומות בכלל יש המצלמות... זה מספיק מידע בשבילי להבין טיב הכשרות של וועדת המהדרין.אמונת אומן כתב: ↑28 נובמבר 2019, 08:24
יש כאן כמדומני התעלמות מנושא מרכזי, שדעת רוב הפוסקים שברפת של יהודים, אפילו אם אינם שומרי תומו''צ, אין חשש של חלב עכו"ם כלל, גם אם הפועלים נכרים.
ובמקומות אלו מלבד ע"פ דבריהם המשגיח מגיע כל יום ראשון לבדוק שאין חלב של חילול שבת (לא הבנתי איך יש מספיק משגיחים ל640 מקומות... אבל נניח את זה בצד), ומלבד זאת מגיע עוד פעם בחודש. אז לפי הרב אלישיב, שע"פ הוראה זו מיוסד ההכשר, יש כאן שאלה של חלב עכו"ם ממש שצריך פיקוח רציני, ובסוף היום הם סומכים על יוצא ונכנס פעם אחת בחודש.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 616
- הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 140
- הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
שאר לעמו כתב: ↑28 נובמבר 2019, 16:56זה פשוט שפאניות לא נאמנות.
אגב, ההכשר הוא לא פייר שערה, לא יתכן בכלל להשגיח, אבל יש מיפוי עולמי.
ואם נאמר שהתערבב מעט זה בטל כמו בכל נושא של כשרות כללית אף מהודרות שבמהודרות לעומת מה שנעשה בבית.
והוא אחד הדברים, וכמדומה שאמרו לי שהכל כשהשער עדיין חומר גלם, כי אחרי עיבוד מקצועי א"א להבחין אף לא במעבדה משוכללת, רק בבדיקת דנ"א, שזה לא מציאותי כלל.
לא ידעתי למה צריך להגיע לפאניות שהורידו להם ההכשר. תברר כמה משגיחים יש לפקח על כל העולם כולו, וכמה פעמים הולך כלל לסין ולשאר מדינות, ותבין לבד במה מדובר. ולא צריכים להגיע עד הפאניות שהורידו מהם הכשרות.
ובענין מה שכתבתם על ביטול, כל זה לא עוזר להנוהגים כדעת השו"ע והגר"א שלתקרובת ע"ז אין ביטול אפי' באלף (ולא מדובר בב' תערובות כמו שכתב הגרי"ש אלישיב), וכן לדעות שתקרובת תמיד הוי קבוע גם ביד גוי כיון שגוי מוזהר שלא להנות מתקרובת.
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
יש חוברת שוועד הכשרות של תנובה מוציא בשם "בנתיב החלב". בחלק א' יש מאמר ארוך של הרב אפרתי שמסביר שכך היא ההוראה שלהם.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 502
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
אב בבינה כתב: ↑28 נובמבר 2019, 21:58תעיין במאמר שהובא לעיל. רוב המקומות אינם של שומרי שבת, ואעפ"כ אין מצלמות. זה נכון שיש מחלוקת אחרונים אם חלב מומר נאסר, אמנם רשמי ועדת המהדרין נוהגים ע"פ הוראת הגרי"ש אלישיב שאם בעל הרפת הוא מומר והעובדים הם גוים לכו"ע נאסר, ולכן צריכים פיקוח אמיתי.אמונת אומן כתב: ↑28 נובמבר 2019, 21:02ממש לא הבנתי, אם ברוב הרפתות א''צ במצלמות מטעם הנ''ל, מה ריעותא יש בכך? הלא העד''ח ג''כ לא משגיחים כמעט אצל שומרי שבת
ובמקומות אלו מלבד ע"פ דבריהם המשגיח מגיע כל יום ראשון לבדוק שאין חלב של חילול שבת (לא הבנתי איך יש מספיק משגיחים ל640 מקומות... אבל נניח את זה בצד), ומלבד זאת מגיע עוד פעם בחודש. אז לפי הרב אלישיב, שע"פ הוראה זו מיוסד ההכשר, יש כאן שאלה של חלב עכו"ם ממש שצריך פיקוח רציני, ובסוף היום הם סומכים על יוצא ונכנס פעם אחת בחודש.
אדוני הנכבד קשקש בדבריו במטותא, הדברים מבוארים בהודעתי הבאה ובפירוט יותר בישא יוסף יו"ד סי' י"ב י"ג
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 502
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
שלום, מחמת שאני נוהג לאכול ועדת מהדרין ממש הלחיץ אותי לקרוא את הקובץ שהביא לעיל הנק' אספקלריא
ואז בדקתי קצת וגיליתי שהבסיס שלו טעותי.
מה שאנשים חושבים שבכל הרפתות יש מצלמות וטועים בזה, אולי הם טועים, אבל אין בזה חידוש כלל
ואכן היה נידון על מצלמות, אבל הוא נוגע רק לשבת דבשבת סומכים על המצלמות דליכא יוצא ונכנס
מה שכתבו שם שישראל מומר דינו כעכו"ם לעניין זה, אין כן דעת פוסקי דורינו, האג"מ הגריש"א והגרש"ו. וכן השיב החזו"א (נדפס במעשה איש ח"ב עמ' רי"ב מס' מנחת שרגא היימן)
אלא דעתם שכשעסקינן בישראל מומר, כל הדיון הוא אם יש לחשוש וכשאר דברים שצריכים הכשר.
וכן היה הנוהג בשארית ישראל (כשהיה להם מחלבה, מצאתי בגלאט ישן. וצירפו יוצא ונכנס אמנם של פעמיים ביום).
וגם בנידון שיש פועלים נכריים, עדיין אינו חלב עכו"ם, דסו"ס אינו בגדר הגזירה עצמה של חלב עכו"ם, כמבואר בשערי דורא בשם ר"ת, וא"כ אף שעדיין יש לחשוש למעשה לחלב טמא, אבל אינו בגדר הגזירה עצמה, שעליה פסק החת"ס שהיא אסורה גם בדליכא חשש, וא"כ בזה שפיר יש לסמוך על מירתת מבעל המחלבה אפי' שהבעלים מומר. ויש מקום להקל בזה מעיקר הדין וכן נמצא בקריינא דאיגרתא להקה"י. אלא שדעת הגריש"א, שעכ"פ לחלב מהדרין, צריך להוסיף בזה "נכנס ויוצא" "פעם או פעמיים בשבוע" "כמבואר כ"ז בס' ישא יוסף יו"ד סי' י"ב (אולי גם י"ג). ובתשובת הגרש"ו שם נראה שמסכים עמו אמנם לא מפורש ממש (כי בעיקר כותב שם שלא להסתפק *רק* בישראל מומר).
וודאי אי שמיע להגרמ"מ קארפ דעת הגריש"א בזה לא היה מפקפק. ויפה כתב רי"מ פלמן שההוראה בזה מסורה לגדולי ההוראה.
ומה שכתב שם שנכנסים לא יותר מפעם לשבוע, וא"כ הבעל מחלבה יודע אחרי הפעם הזו שלא יבואו יותר, אם המציאות כן ודאי זה חמור מאוד, אבל כנראה שאינו כן, אלא אם כדבריהם שאכן יש ד' וה' פעמים בחודש, אבל אין מחלקים אותם מסודר, ופשוט, אלא לפעמים פעמיים בשבוע, לפעמים פעם, וכו'
ומה שכתב שיש מצלמות של אבטחה לבעל העסק, ולכן יכול להזהר מהמשגיח, זה ג"כ כנראה סברה כרסית של המפקפק, וי"ל בקל שהמהירות שהמשגיח יכול להכנס מתחום המצלמות למקום החליבה, אינו מספיק להחביא את הבהמות הטמאות (ובוודאי הכשרויות השונות מצאו עצה איך להסתדר על עניי"ז דמצלמות בעל הבית)
הכלל:
- אין כאן "תגלית" חדשה של מישהו שאין מצלמות בכל המחלבות
- סדר ההיתר אפי' למהדרין הוא עפ"ד הגריש"א וכנראה הגרש"ו (כידוע שעפ"ד יוסד ועדת מהדרין)
- והוא מבוסס על: א. הבעלים הוא מומר ואין במומר גזירת חלב עכו"ם. ב. הפועלים הנכרים מירתתי מבעל הבית. ג. והוסיפו לזה יוצא ונכנס פעם או פעמיים בשבוע. כמובם כ"ז בדליכא בהמות טמאות בעדר.
- עדיין ודאי יש הידור גדול לאכול מחלב בד"ץ העדה החרדית לכאו' (האם ב"שומרי שבת" של הע"ח יש יוצא ונכנס?)
ואז בדקתי קצת וגיליתי שהבסיס שלו טעותי.
מה שאנשים חושבים שבכל הרפתות יש מצלמות וטועים בזה, אולי הם טועים, אבל אין בזה חידוש כלל
ואכן היה נידון על מצלמות, אבל הוא נוגע רק לשבת דבשבת סומכים על המצלמות דליכא יוצא ונכנס
מה שכתבו שם שישראל מומר דינו כעכו"ם לעניין זה, אין כן דעת פוסקי דורינו, האג"מ הגריש"א והגרש"ו. וכן השיב החזו"א (נדפס במעשה איש ח"ב עמ' רי"ב מס' מנחת שרגא היימן)
אלא דעתם שכשעסקינן בישראל מומר, כל הדיון הוא אם יש לחשוש וכשאר דברים שצריכים הכשר.
וכן היה הנוהג בשארית ישראל (כשהיה להם מחלבה, מצאתי בגלאט ישן. וצירפו יוצא ונכנס אמנם של פעמיים ביום).
וגם בנידון שיש פועלים נכריים, עדיין אינו חלב עכו"ם, דסו"ס אינו בגדר הגזירה עצמה של חלב עכו"ם, כמבואר בשערי דורא בשם ר"ת, וא"כ אף שעדיין יש לחשוש למעשה לחלב טמא, אבל אינו בגדר הגזירה עצמה, שעליה פסק החת"ס שהיא אסורה גם בדליכא חשש, וא"כ בזה שפיר יש לסמוך על מירתת מבעל המחלבה אפי' שהבעלים מומר. ויש מקום להקל בזה מעיקר הדין וכן נמצא בקריינא דאיגרתא להקה"י. אלא שדעת הגריש"א, שעכ"פ לחלב מהדרין, צריך להוסיף בזה "נכנס ויוצא" "פעם או פעמיים בשבוע" "כמבואר כ"ז בס' ישא יוסף יו"ד סי' י"ב (אולי גם י"ג). ובתשובת הגרש"ו שם נראה שמסכים עמו אמנם לא מפורש ממש (כי בעיקר כותב שם שלא להסתפק *רק* בישראל מומר).
וודאי אי שמיע להגרמ"מ קארפ דעת הגריש"א בזה לא היה מפקפק. ויפה כתב רי"מ פלמן שההוראה בזה מסורה לגדולי ההוראה.
ומה שכתב שם שנכנסים לא יותר מפעם לשבוע, וא"כ הבעל מחלבה יודע אחרי הפעם הזו שלא יבואו יותר, אם המציאות כן ודאי זה חמור מאוד, אבל כנראה שאינו כן, אלא אם כדבריהם שאכן יש ד' וה' פעמים בחודש, אבל אין מחלקים אותם מסודר, ופשוט, אלא לפעמים פעמיים בשבוע, לפעמים פעם, וכו'
ומה שכתב שיש מצלמות של אבטחה לבעל העסק, ולכן יכול להזהר מהמשגיח, זה ג"כ כנראה סברה כרסית של המפקפק, וי"ל בקל שהמהירות שהמשגיח יכול להכנס מתחום המצלמות למקום החליבה, אינו מספיק להחביא את הבהמות הטמאות (ובוודאי הכשרויות השונות מצאו עצה איך להסתדר על עניי"ז דמצלמות בעל הבית)
הכלל:
- אין כאן "תגלית" חדשה של מישהו שאין מצלמות בכל המחלבות
- סדר ההיתר אפי' למהדרין הוא עפ"ד הגריש"א וכנראה הגרש"ו (כידוע שעפ"ד יוסד ועדת מהדרין)
- והוא מבוסס על: א. הבעלים הוא מומר ואין במומר גזירת חלב עכו"ם. ב. הפועלים הנכרים מירתתי מבעל הבית. ג. והוסיפו לזה יוצא ונכנס פעם או פעמיים בשבוע. כמובם כ"ז בדליכא בהמות טמאות בעדר.
- עדיין ודאי יש הידור גדול לאכול מחלב בד"ץ העדה החרדית לכאו' (האם ב"שומרי שבת" של הע"ח יש יוצא ונכנס?)
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
קודם כל, לי, ועוד הרבה אחרים, תמיד חשבו שכל עיקר החילוק הוא במצלמות, וכל דברי המעורר הוא שאין זה המציאות. אם היה ידוע לך כל הזמן שככה המציאות ועדיין אתה אוחז שזה בסדר, בשמחה. מעיקר הדין מסתמא יש צדדים להקל בזה, בפרט בצירוף שיטת הפר"ח והחזו"א והאג"מ, וכל הנידון בפורום הוא על טיב ההכשר.עפר ואפר כתב: ↑29 נובמבר 2019, 09:37שלום, מחמת שאני נוהג לאכול ועדת מהדרין ממש הלחיץ אותי לקרוא את הקובץ שהביא לעיל הנק' אספקלריא
ואז בדקתי קצת וגיליתי שהבסיס שלו טעותי.
מה שאנשים חושבים שבכל הרפתות יש מצלמות וטועים בזה, אולי הם טועים, אבל אין בזה חידוש כלל
ואכן היה נידון על מצלמות, אבל הוא נוגע רק לשבת דבשבת סומכים על המצלמות דליכא יוצא ונכנס
מה שכתבו שם שישראל מומר דינו כעכו"ם לעניין זה, אין כן דעת פוסקי דורינו, האג"מ הגריש"א והגרש"ו. וכן השיב החזו"א (נדפס במעשה איש ח"ב עמ' רי"ב מס' מנחת שרגא היימן)
אלא דעתם שכשעסקינן בישראל מומר, כל הדיון הוא אם יש לחשוש וכשאר דברים שצריכים הכשר.
וכן היה הנוהג בשארית ישראל (כשהיה להם מחלבה, מצאתי בגלאט ישן. וצירפו יוצא ונכנס אמנם של פעמיים ביום).
וגם בנידון שיש פועלים נכריים, עדיין אינו חלב עכו"ם, דסו"ס אינו בגדר הגזירה עצמה של חלב עכו"ם, כמבואר בשערי דורא בשם ר"ת, וא"כ אף שעדיין יש לחשוש למעשה לחלב טמא, אבל אינו בגדר הגזירה עצמה, שעליה פסק החת"ס שהיא אסורה גם בדליכא חשש, וא"כ בזה שפיר יש לסמוך על מירתת מבעל המחלבה אפי' שהבעלים מומר. ויש מקום להקל בזה מעיקר הדין וכן נמצא בקריינא דאיגרתא להקה"י. אלא שדעת הגריש"א, שעכ"פ לחלב מהדרין, צריך להוסיף בזה "נכנס ויוצא" "פעם או פעמיים בשבוע" "כמבואר כ"ז בס' ישא יוסף יו"ד סי' י"ב (אולי גם י"ג). ובתשובת הגרש"ו שם נראה שמסכים עמו אמנם לא מפורש ממש (כי בעיקר כותב שם שלא להסתפק *רק* בישראל מומר).
וודאי אי שמיע להגרמ"מ קארפ דעת הגריש"א בזה לא היה מפקפק. ויפה כתב רי"מ פלמן שההוראה בזה מסורה לגדולי ההוראה.
ומה שכתב שם שנכנסים לא יותר מפעם לשבוע, וא"כ הבעל מחלבה יודע אחרי הפעם הזו שלא יבואו יותר, אם המציאות כן ודאי זה חמור מאוד, אבל כנראה שאינו כן, אלא אם כדבריהם שאכן יש ד' וה' פעמים בחודש, אבל אין מחלקים אותם מסודר, ופשוט, אלא לפעמים פעמיים בשבוע, לפעמים פעם, וכו'
ומה שכתב שיש מצלמות של אבטחה לבעל העסק, ולכן יכול להזהר מהמשגיח, זה ג"כ כנראה סברה כרסית של המפקפק, וי"ל בקל שהמהירות שהמשגיח יכול להכנס מתחום המצלמות למקום החליבה, אינו מספיק להחביא את הבהמות הטמאות (ובוודאי הכשרויות השונות מצאו עצה איך להסתדר על עניי"ז דמצלמות בעל הבית)
הכלל:
- אין כאן "תגלית" חדשה של מישהו שאין מצלמות בכל המחלבות
- סדר ההיתר אפי' למהדרין הוא עפ"ד הגריש"א וכנראה הגרש"ו (כידוע שעפ"ד יוסד ועדת מהדרין)
- והוא מבוסס על: א. הבעלים הוא מומר ואין במומר גזירת חלב עכו"ם. ב. הפועלים הנכרים מירתתי מבעל הבית. ג. והוסיפו לזה יוצא ונכנס פעם או פעמיים בשבוע. כמובם כ"ז בדליכא בהמות טמאות בעדר.
- עדיין ודאי יש הידור גדול לאכול מחלב בד"ץ העדה החרדית לכאו' (האם ב"שומרי שבת" של הע"ח יש יוצא ונכנס?)
הגרי"ש אלישיב כתב (קוב"ת ח"ג קט"ו) שאם יש פועלים גוים ובעל הרפת הוי מומר, יש בזה כל דיני חלב עכו"ם מעיקר הדין, והפועלים בשום פנים אין מירתתי מבעל הבית שהוא עצמו אוכל נבילות וטריפות. וכן כתב הרב אפרתי בשמו בישא יוסף. רק כתב שאם יש בדיקה מדגמית שיבדוק שהכל חלב כשר, ואז יש קצת מירתת מצד הבעל הבית, בצירוף זה עם יוצא ונכנס פעמים בשבוע יש להכשיר החלב כמהדרין. הרב ויטמן בתגובה לדברי רי"מ פאלמן אישר שלא קיים במציאות בדיקה כזו שיגלה אם מעורב קצת חלב טמא. ואם כן נפל כל הבנין.
וחוץ מזה, הוראת הגרי"ש אלישיב הוא להשגיח ע"פ יוצא ונכנס פעמים בשבוע. לטענות אלו שבדקן המןשא (הרב ש"ז רווח ועוד אחרים) המציאות היא שיש רק ביקור אחד בחודש שהוא בגדר יוצא ונכנס. ואם כל מה שהצלחתם להשיב על זה הוא שנראה לך מסברא שזה לא המציאות... אם אתה צודק, אז אכן המצב יותר טוב. אבל לא בדקת הדברים, ויש אחרים שכן בדקו הדברים, וטוענים שהמציאות אינו כמו שנראה לך מסברא...
ומה שכתבת שההוראה מסורה לגדולי הדור, אמנם כן הוא, אבל ההנהגה מה להכניס לתוך הבית מסור לכל אחד ואחד.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 502
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
בעניין גדר חלב עכו"ם במחלבה של מומר והפועלים נכריים אכן אתה צודק, בקוב"ת כתוב כנ"ל ובישא יוסף הלשון בסוף הוא שיש מקום לומר שחזר דין חלב עכו"ם או משהו כזהאב בבינה כתב: ↑01 דצמבר 2019, 14:00קודם כל, לי, ועוד הרבה אחרים, תמיד חשבו שכל עיקר החילוק הוא במצלמות, וכל דברי המעורר הוא שאין זה המציאות. אם היה ידוע לך כל הזמן שככה המציאות ועדיין אתה אוחז שזה בסדר, בשמחה. מעיקר הדין מסתמא יש צדדים להקל בזה, בפרט בצירוף שיטת הפר"ח והחזו"א והאג"מ, וכל הנידון בפורום הוא על טיב ההכשר.עפר ואפר כתב: ↑29 נובמבר 2019, 09:37שלום, מחמת שאני נוהג לאכול ועדת מהדרין ממש הלחיץ אותי לקרוא את הקובץ שהביא לעיל הנק' אספקלריא
ואז בדקתי קצת וגיליתי שהבסיס שלו טעותי.
מה שאנשים חושבים שבכל הרפתות יש מצלמות וטועים בזה, אולי הם טועים, אבל אין בזה חידוש כלל
ואכן היה נידון על מצלמות, אבל הוא נוגע רק לשבת דבשבת סומכים על המצלמות דליכא יוצא ונכנס
מה שכתבו שם שישראל מומר דינו כעכו"ם לעניין זה, אין כן דעת פוסקי דורינו, האג"מ הגריש"א והגרש"ו. וכן השיב החזו"א (נדפס במעשה איש ח"ב עמ' רי"ב מס' מנחת שרגא היימן)
אלא דעתם שכשעסקינן בישראל מומר, כל הדיון הוא אם יש לחשוש וכשאר דברים שצריכים הכשר.
וכן היה הנוהג בשארית ישראל (כשהיה להם מחלבה, מצאתי בגלאט ישן. וצירפו יוצא ונכנס אמנם של פעמיים ביום).
וגם בנידון שיש פועלים נכריים, עדיין אינו חלב עכו"ם, דסו"ס אינו בגדר הגזירה עצמה של חלב עכו"ם, כמבואר בשערי דורא בשם ר"ת, וא"כ אף שעדיין יש לחשוש למעשה לחלב טמא, אבל אינו בגדר הגזירה עצמה, שעליה פסק החת"ס שהיא אסורה גם בדליכא חשש, וא"כ בזה שפיר יש לסמוך על מירתת מבעל המחלבה אפי' שהבעלים מומר. ויש מקום להקל בזה מעיקר הדין וכן נמצא בקריינא דאיגרתא להקה"י. אלא שדעת הגריש"א, שעכ"פ לחלב מהדרין, צריך להוסיף בזה "נכנס ויוצא" "פעם או פעמיים בשבוע" "כמבואר כ"ז בס' ישא יוסף יו"ד סי' י"ב (אולי גם י"ג). ובתשובת הגרש"ו שם נראה שמסכים עמו אמנם לא מפורש ממש (כי בעיקר כותב שם שלא להסתפק *רק* בישראל מומר).
וודאי אי שמיע להגרמ"מ קארפ דעת הגריש"א בזה לא היה מפקפק. ויפה כתב רי"מ פלמן שההוראה בזה מסורה לגדולי ההוראה.
ומה שכתב שם שנכנסים לא יותר מפעם לשבוע, וא"כ הבעל מחלבה יודע אחרי הפעם הזו שלא יבואו יותר, אם המציאות כן ודאי זה חמור מאוד, אבל כנראה שאינו כן, אלא אם כדבריהם שאכן יש ד' וה' פעמים בחודש, אבל אין מחלקים אותם מסודר, ופשוט, אלא לפעמים פעמיים בשבוע, לפעמים פעם, וכו'
ומה שכתב שיש מצלמות של אבטחה לבעל העסק, ולכן יכול להזהר מהמשגיח, זה ג"כ כנראה סברה כרסית של המפקפק, וי"ל בקל שהמהירות שהמשגיח יכול להכנס מתחום המצלמות למקום החליבה, אינו מספיק להחביא את הבהמות הטמאות (ובוודאי הכשרויות השונות מצאו עצה איך להסתדר על עניי"ז דמצלמות בעל הבית)
הכלל:
- אין כאן "תגלית" חדשה של מישהו שאין מצלמות בכל המחלבות
- סדר ההיתר אפי' למהדרין הוא עפ"ד הגריש"א וכנראה הגרש"ו (כידוע שעפ"ד יוסד ועדת מהדרין)
- והוא מבוסס על: א. הבעלים הוא מומר ואין במומר גזירת חלב עכו"ם. ב. הפועלים הנכרים מירתתי מבעל הבית. ג. והוסיפו לזה יוצא ונכנס פעם או פעמיים בשבוע. כמובם כ"ז בדליכא בהמות טמאות בעדר.
- עדיין ודאי יש הידור גדול לאכול מחלב בד"ץ העדה החרדית לכאו' (האם ב"שומרי שבת" של הע"ח יש יוצא ונכנס?)
הגרי"ש אלישיב כתב (קוב"ת ח"ג קט"ו) שאם יש פועלים גוים ובעל הרפת הוי מומר, יש בזה כל דיני חלב עכו"ם מעיקר הדין, והפועלים בשום פנים אין מירתתי מבעל הבית שהוא עצמו אוכל נבילות וטריפות. וכן כתב הרב אפרתי בשמו בישא יוסף. רק כתב שאם יש בדיקה מדגמית שיבדוק שהכל חלב כשר, ואז יש קצת מירתת מצד הבעל הבית, בצירוף זה עם יוצא ונכנס פעמים בשבוע יש להכשיר החלב כמהדרין. הרב ויטמן בתגובה לדברי רי"מ פאלמן אישר שלא קיים במציאות בדיקה כזו שיגלה אם מעורב קצת חלב טמא. ואם כן נפל כל הבנין.
וחוץ מזה, הוראת הגרי"ש אלישיב הוא להשגיח ע"פ יוצא ונכנס פעמים בשבוע. לטענות אלו שבדקן המןשא (הרב ש"ז רווח ועוד אחרים) המציאות היא שיש רק ביקור אחד בחודש שהוא בגדר יוצא ונכנס. ואם כל מה שהצלחתם להשיב על זה הוא שנראה לך מסברא שזה לא המציאות... אם אתה צודק, אז אכן המצב יותר טוב. אבל לא בדקת הדברים, ויש אחרים שכן בדקו הדברים, וטוענים שהמציאות אינו כמו שנראה לך מסברא...
ומה שכתבת שההוראה מסורה לגדולי הדור, אמנם כן הוא, אבל ההנהגה מה להכניס לתוך הבית מסור לכל אחד ואחד.
עכ"פ מה שהתיר ביוצא ונכנס זה ברור
דעתי פחות חשובה, חשובה יותר דעת כל גדולי ההוראה שעל דעתם נוסדה ועדת מהדרין בכללים הברורים שיהיה יוצא ונכנס, ומעולם לא אמרו שיהיה מצלמות מלבד יוצא ונכנס, אלא כל הדיון במצלמות היה רק על שבת שאין יוצא ונכנס. ולא שמענו אז שיפקפקו בזה (מלבד הגר"מ שטרנבוך בתשוה"נ, עיי"ש)
ציינתי כבר שכך עשו גם בשארית
חלק מהציבור אולי לא יודע את זה, וודאי יש מקום ליידע את ציבור המדקדקים, אבל לא בנוסח "האם יש על מה לסמוך על ועדת מהדרין" כי הרי יש רק יוצא ונכנס! זה ממש עוולה להציג כך את הדברים. (אגב
לעניין המשגיחים, לפי כל מכתבי ועדת מהדרין והרב גרוס, הם שולחים חמשה פעמים לרפת של מומר, ופעם בחודש לרפת של שומר מצוות, אם אכן המציאות אחרת, ודאי ראוי להעיר את הרבנים נותני ההכשר, אני שומר על זכותי לא להאמין להשמצות סתם.
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
אני הבנתי מהספר של הרב אפרתי שיוצא ונכנס הוא היתר רק בצירוף הבדיקה מדגמית, ולטענת רב תנובה אין כזה בדיקה.
עכ"פ לענין חלב עכו"ם אף אחד לא חולק על ההיתר של יוצא ונכנס שמוזכר בט"ז וש"ך, רק כפשוטו יוצא ונכנס לא מספיק פעם בשבוע בלבד. והוראת הרב אלישיב היה רק בצירוף מירתות מבעל הבית משום הבדקיה מדגמית, שכנ"ל לא קיים היום.
הם לא מכחישים זה שאומרים 5 פעמים בחודש (בעוד שהרב אפרתי כמדומה כתב פעמיים בשבוע...) רק טוענים (לא כותב המאמר, אלא כתב כן בשם אנשים שאמורים להכיר הנושא) שבדיקה אחת תמיד יוצא ביום ראשון כדי לאשר שלא יכנס חלב של שבת לתוך החלב המהדרין, ואם כן זה לא נכנס לתוך הגדר של יוצא ונכנס.
עכ"פ לענין חלב עכו"ם אף אחד לא חולק על ההיתר של יוצא ונכנס שמוזכר בט"ז וש"ך, רק כפשוטו יוצא ונכנס לא מספיק פעם בשבוע בלבד. והוראת הרב אלישיב היה רק בצירוף מירתות מבעל הבית משום הבדקיה מדגמית, שכנ"ל לא קיים היום.
הם לא מכחישים זה שאומרים 5 פעמים בחודש (בעוד שהרב אפרתי כמדומה כתב פעמיים בשבוע...) רק טוענים (לא כותב המאמר, אלא כתב כן בשם אנשים שאמורים להכיר הנושא) שבדיקה אחת תמיד יוצא ביום ראשון כדי לאשר שלא יכנס חלב של שבת לתוך החלב המהדרין, ואם כן זה לא נכנס לתוך הגדר של יוצא ונכנס.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 502
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
אב בבינה כתב: ↑03 דצמבר 2019, 13:28אני הבנתי מהספר של הרב אפרתי שיוצא ונכנס הוא היתר רק בצירוף הבדיקה מדגמית, ולטענת רב תנובה אין כזה בדיקה.
עכ"פ לענין חלב עכו"ם אף אחד לא חולק על ההיתר של יוצא ונכנס שמוזכר בט"ז וש"ך, רק כשפוטו יוצא ונכנס לא מספיק פעם בשבוע. והוראת
הם לא מכחישים זה שאומרים 5 פעמים בחודש (בעוד שהרב אפרתי כמדומה כתב פעמיים בשבוע...) רק טוענים (לא כותב המאמר, אלא כתב כן בשם אנשים שאמורים להכיר הנושא) שבדיקה אחת תמיד יוצא ביום ראשון כדי לאשר שלא יכנס חלב של שבת לתוך החלב המהדרין, ואם כן זה לא נכנס לתוך הגדר של יוצא ונכנס.
הרב אפרתי כתב "פעם או פעמיים" בשבוע.
עכ"פ ודאי ראוי לברר הפרטים, ואני כעת עיתותי אינם בידי, רק להרגיע את הבהלה והצעקה.
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
- נתן תודה: 67 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
אתה מתעלם ממה שכתבתי שברור מדברי הרב אפרתי שכל ההיתר של יוצא ונכנס רק בצירוף זה שיש בדיקה מדגמית, דבר שרב תנובה מכחיש, ואם כן נפל הבנין.עפר ואפר כתב: ↑03 דצמבר 2019, 19:30אב בבינה כתב: ↑03 דצמבר 2019, 13:28אני הבנתי מהספר של הרב אפרתי שיוצא ונכנס הוא היתר רק בצירוף הבדיקה מדגמית, ולטענת רב תנובה אין כזה בדיקה.
עכ"פ לענין חלב עכו"ם אף אחד לא חולק על ההיתר של יוצא ונכנס שמוזכר בט"ז וש"ך, רק כשפוטו יוצא ונכנס לא מספיק פעם בשבוע. והוראת
הם לא מכחישים זה שאומרים 5 פעמים בחודש (בעוד שהרב אפרתי כמדומה כתב פעמיים בשבוע...) רק טוענים (לא כותב המאמר, אלא כתב כן בשם אנשים שאמורים להכיר הנושא) שבדיקה אחת תמיד יוצא ביום ראשון כדי לאשר שלא יכנס חלב של שבת לתוך החלב המהדרין, ואם כן זה לא נכנס לתוך הגדר של יוצא ונכנס.
הרב אפרתי כתב "פעם או פעמיים" בשבוע.
עכ"פ ודאי ראוי לברר הפרטים, ואני כעת עיתותי אינם בידי, רק להרגיע את הבהלה והצעקה.
אגב, מה הענין "להרגיע את הבהלה" כשלא ידוע לך כלום?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 502
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ועדת מהדרין תנובה
אב בבינה כתב: ↑03 דצמבר 2019, 21:03אתה מתעלם ממה שכתבתי שברור מדברי הרב אפרתי שכל ההיתר של יוצא ונכנס רק בצירוף זה שיש בדיקה מדגמית, דבר שרב תנובה מכחיש, ואם כן נפל הבנין.עפר ואפר כתב: ↑03 דצמבר 2019, 19:30אב בבינה כתב: ↑03 דצמבר 2019, 13:28אני הבנתי מהספר של הרב אפרתי שיוצא ונכנס הוא היתר רק בצירוף הבדיקה מדגמית, ולטענת רב תנובה אין כזה בדיקה.
עכ"פ לענין חלב עכו"ם אף אחד לא חולק על ההיתר של יוצא ונכנס שמוזכר בט"ז וש"ך, רק כשפוטו יוצא ונכנס לא מספיק פעם בשבוע. והוראת
הם לא מכחישים זה שאומרים 5 פעמים בחודש (בעוד שהרב אפרתי כמדומה כתב פעמיים בשבוע...) רק טוענים (לא כותב המאמר, אלא כתב כן בשם אנשים שאמורים להכיר הנושא) שבדיקה אחת תמיד יוצא ביום ראשון כדי לאשר שלא יכנס חלב של שבת לתוך החלב המהדרין, ואם כן זה לא נכנס לתוך הגדר של יוצא ונכנס.
הרב אפרתי כתב "פעם או פעמיים" בשבוע.
עכ"פ ודאי ראוי לברר הפרטים, ואני כעת עיתותי אינם בידי, רק להרגיע את הבהלה והצעקה.
אגב, מה הענין "להרגיע את הבהלה" כשלא ידוע לך כלום?
ידוע לי שהבסיס של מה שכתבו, הוא לא צריך להבהיל
אני מודה ומתוודה שאין זמני לטפל ולהכחיש כל פרט, ואולי אני טועה כמובן
אולי בהמשך אוכל לברר
אבל עצם הדבר שההשגחה היא אינה עם מצלמות, מה שהיה נראה לי בסיס הקובץ, זה התברר לי שאין מה להבהיל בזה
עד כאן מה שהגעתי לברר בעצמי, ותו לא
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
האם מותר להגיש עתירה בבית משפט נגד ועדת הרבנים לענייני תקשורת
על ידי 666 » 23 ינואר 2019, 21:29 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 98 תגובות
- 4376 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מנהל א'
01 פברואר 2019, 02:06
-
-
- 6 תגובות
- 302 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
24 אפריל 2019, 14:20
-
-
בקשת עזרה - חסימת קו כשר במכשיר כשר ע"י ועדת הרבנים
על ידי חזק וברוך » 21 יולי 2019, 11:31 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 2 תגובות
- 325 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזק וברוך
21 יולי 2019, 13:16
-
-
- 4 תגובות
- 322 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
14 דצמבר 2018, 00:21
-
- 2 תגובות
- 229 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
27 מרץ 2019, 21:30
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים