רשימה של מוצרים שלא צריכים כשרות

מבקש1

משתמש רגיל
האם יש רשימה של מוצרים שאינם צריכים כשרות כלל? [אגוזים לדוגמא צריך כשרות? אורז? בוטנים? וכו'] ובאילו הצריכים כשרות, מאיזו בחינה [אם זה תרו"מ אפשר להפריש לבד]?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
מים לשתיה (ובפסח י"א דצריכים סינון מערב פסח).
מי אמר שמים צריך סינון מע"פ מדינא? זה הידור והרבה מדקדקים בזה. אבל לכאורה אין מקום לחייב זה מדינא, שהרי לא הוחזק שנתערב בו חמץ, והיה להמים חזקת היתר בתחילת בריאתו.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
 

יהודי

משתמש ותיק
ממש לא מדויק, צריך לומר פירות וירקות ולא דברים טבעיים.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
לפעמים פירות טריים, כגון תפוחים, נמרחים בחומר שעלול להיות מדברים אסורים.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
מים לשתיה (ובפסח י"א דצריכים סינון מערב פסח).
יש להדגיש כי גם מים כיום כבר הרבה מהם צריכים הכשר.
כל מים בטעמים צריך הכשר
אפי' שברכיבים מופיע 100% מים, זה רק עפ"י החוק של מדינתנו, כי אפשר עד מס' אחוזים לערב בלי לרשום
רק מים ללא שום טעם לא צריך הכשר
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
קפה (לא בטעמים) לא צריך הכשר
הדגשה - לא קפה מוכן בחנויות לממכר קפה
אלא קופסאות קפה
 

יהודי

משתמש ותיק
לא מדויק, לדעת העד"ח קפה המיוצר בגרמניה עלול להיות בעייתי.
 

פעלעד

משתמש ותיק
ככלל, בזמנינו אין כמעט דבר שניתן לאכול ללא הכשר, אלא א"כ אושר ע"י רבנים שבדקו ואישרו שניתן לאכול ללא הכשר.
הסיבה פשוטה שכיום אין שליטה על כלום ואין לך מושג מה עושים עם המוצרים הטבעיים...
לדוגמא, הידעת שכל קפה שמגיע לפיך אפילו כשהוא גרעין שלם, עבר המון שלבים של עיבוד, וברובם נשרו באלכוהול? עכשיו לך תדע איזה סוג אלכוהול.

תה, טבעי ללא תוספת, ברגע שבמפעל עושים גם עם טעמים, עוברים בליעות שיכולים להיות איסור וטריפה גמור הן בגלל שלא ניקו היטב והן ממערכות החימום שמלאים במים וכו'.

אלו דברים שאין להם סוף, ואם אתה לא יודע איזה בעיה יכולה להיות זה עדיין לא אומר שאין בעיה.

מלח, איני יודע, אבל מסתבר מאד שבאיזשהו שלב זה עבר בישול ועיבוד עם לא יודע מה, פשוט כדי לקבל צבע/צורה/טעם/יציבות או מי יודע מה.

הדברים לא פשוטים כלל וכלל וכלל.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא מדויק, לדעת העד"ח קפה המיוצר בגרמניה עלול להיות בעייתי.
זה סיפור ישן מלפני כחמש עשרה שנה. פעם זה היה נכון, אבל לפי מה ששמעתי ממומחה לכשרות שביקר במפעלי החברה שראו בה הבעיה, ודיבר קודם עם משגיח עדה"ח שראה הבעיה, היום אין שם חשש יותר מכל מקום אחר בעולם.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
מלח, איני יודע, אבל מסתבר מאד שבאיזשהו שלב זה עבר בישול ועיבוד עם לא יודע מה, פשוט כדי לקבל צבע/צורה/טעם/יציבות או מי יודע מה.
לא שמעתי שמלח עובר בישול. [באמת כן מונח לי בראש שיש מלח שנתבשל. אבל בקשר לבישול אחר בישול בשבת. לא שמעתי בישול ביחד עם דברים אחרים. כמובן לא שמעתי אינו ראיה, אבל מסתמא הייתי שומע אילו היה חשש כזה] אבל שמעתי לפני שלושים שנה מהרב של ועד כשרות מסוים דיש מלח שמורחים אותו בחומרים אסורים [זה מזכיר מלח סלקנודרית בע"ז לט ע"ב]. אבל למעשה לא שמענו שצריכים לחוש לסתם מלח.
יש מקומות בעולם שמוסיפים יוד למלח. מעניין לדעת עם יש בזה בעיות.
 

יהודי

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
יהודי אמר:
לא מדויק, לדעת העד"ח קפה המיוצר בגרמניה עלול להיות בעייתי.
זה סיפור ישן מלפני כחמש עשרה שנה. פעם זה היה נכון, אבל לפי מה ששמעתי ממומחה לכשרות שביקר במפעלי החברה שראו בה הבעיה, ודיבר קודם עם משגיח עדה"ח שראה הבעיה, היום אין שם חשש יותר מכל מקום אחר בעולם.
לא הבנתי, היום יש בעיה בכל מקום או שבכלל אין?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
לעת עתה לא ידוע על חששות בקפה אינסטנט בלי טעמים נוספים.
הסבר בקצרה:
קפה אינסטנט מצד עצמו אין בו שום חומרים אחרים חוץ מקפה. זה נכון רק לקפה רגיל. אם נוסף בו טעמים אחרים, כגון וניל, יתכן שחומרים הנוספים יש להם בעיות, אבל בכה"ג הם כותבים להדיא שיש טעמים אחרים.
קפה אינסטנט מיובש במה שנקרא ספריי דרייור [spray dryer]. זה משהו ענק, ומיבשים בו אבקות שונות בנוסף לקפה, כגון אבקת מרק. לא כל החברות הזקוקים לזה יש להם ספריי דרייור משל עצמם ויש חברות מיוחדות שיש להם ספריי דרייורים, והם מייבשים מאכלים עבור כמה חברות. חברות גדולות שכן יכולים להחזיק ספריי דרייור משל עצמם בד"כ עושים כמה מיני מוצרים. בין מוצרים שמייבשים בספריי דרייור יש בלי שום חששות כשרות, ויש שהם איסור דאורייתא ממש. [שמעתי מאחד שהוא ראה בעיניו איך שמייבשים מוצר מחזיר בספריי דרייאור.] באופן עקרוני אפשר להכשיר ספריי דרייאור, אבל זה מסובך, יקר יחסית, ודורש מיומנית מיוחדת. מטעם זה הרבה חברות מעדיפים לייחד ספריי דרייאור אחד עבור ייצור כשר, שלא להזדקק להכשיר אותו בין ייצור לא כשר לכשר. לאור הנ"ל, מובן שכל מאכל המיוצר בספריי דרייאור צריך הכשר מקצועי ורציני.
קפה נחשב יוצא מן הכלל. חברות קפה נוהגים להחזיק ספריי דרייור מיוחד, ולא משתמשים בו לדבר אחר. גם כשמוסיפים טעמים אחרים זה נעשה אחר שיצא כבר מהספריי דרייאור. עד היום לא דורשים הכשר לקפה אינסטנט כשלא ידוע על חשש מיוחד. להמחשה, גם אחר הסיפור בגרמניה, אני דברתי עם וועד הכשרות של העדה"ח והם אמרו לי שקפה שאינו מגרמניה לא צריך הכשר.
קרה פעם שמשגיח של העדה"ח ראה בגרמניה שמייצרים קפה בספריי דרייאור שאינו מיוחד לקפה, ומטעם זה הם התחילו לומר שקפה מגרמניה צריך הכשר. למעשה אני מכיר מומחה לכשרות אמריקאי שעמד לצאת לגרמניה, לבדוק בתוך שאר דברים ייצור קפה. אני השגתי עבורו מספר טלפון של משגיח עדה"ח הנ"ל והוא קיבל ממנו פרטים על עובדא הנ"ל. נתברר שזה היה סיפור חד פעמי מחמת איזו סיבה זמני, אבל באופן עקרוני גם לחברה זו יש ספריי דרייאור מיוחד, והם אינם נוהגים באופן רגיל להשתמש בספריי דרייאור שאינו מיוחד לקפה.
ממילא נראה שהיום אין לקפה מגרמניה ריעותא יותר מכל שאר קפה בעולם שלא חוששים שיש בו בעיות.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=122479#p122479
וראה עוד כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=46&t=9275&start=60#p155595
 

יהודי

משתמש ותיק
האם אין חשש שייבשו באותה מכונה המיוחדת לקפה גם קפה בטעמים?
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
בענין הקפה הרגיל ללא הכשר.
לא הבנתי מה עם הקפה מבושל, לגבי בישול נכרים!
דכלפי שבת אנו נוקטים שהוא מבושל, ויש כאן בישול אחר בישול, וכלפי קידוש הרבה סומכים דהוא משקה חשוב ועושים קידוש על קפה, ואם כן למה אין כאן בישולי נכרים.
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
לפעמים פירות טריים, כגון תפוחים, נמרחים בחומר שעלול להיות מדברים אסורים.

ואת אותם תפוחים מוכרים בחנויות עם הכשר הבד"ץ...
אז בין כה וכה זה לא קשור, רק לודא על מה מדובר ולקלף
 

במבי

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
אחד התלמידים אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
לפעמים פירות טריים, כגון תפוחים, נמרחים בחומר שעלול להיות מדברים אסורים.

ואת אותם תפוחים מוכרים בחנויות עם הכשר הבד"ץ...
אז בין כה וכה זה לא קשור, רק לודא על מה מדובר ולקלף

הבה ונדייק - לחומר קוראים "שלאק" ומייצרים אותו מהפרשות רמשים למינהם (כמדומני)
אשמח אם היודע אם חומר זה נחשב פירשא בעלמא, יעלה ויבוא.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
אחד התלמידים אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
לפעמים פירות טריים, כגון תפוחים, נמרחים בחומר שעלול להיות מדברים אסורים.

ואת אותם תפוחים מוכרים בחנויות עם הכשר הבד"ץ...
אז בין כה וכה זה לא קשור, רק לודא על מה מדובר ולקלף

מונח לי בראש שבד"ץ עדה"ח מקפידים על מה שבחנויות בהכשר שלהם ,שלא יהיו בעיות בזה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
במבי אמר:
הבה ונדייק - לחומר קוראים "שלאק" ומייצרים אותו מהפרשות רמשים למינהם (כמדומני)
אשמח אם היודע אם חומר זה נחשב פירשא בעלמא, יעלה ויבוא.

יש בזה מחלוקת בזה. האגרות משה (יו"ד ח"ב סי' כ"ד) התיר. אבל יש מפוסקי זמנינו שאסרו. דומני שבא"י חוששין יותר.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
בנו של הגר"י עבאדי, הרב אהרן, מנהל אתר שו"ת בו הוא מורה עפ"י פסקי אביו וכמו כן מפרסם רשימת מוצרים כשרים.


אם זה ע"פ פסקי הרב עבאדי זה אינו מספיק עבור מי שמקפיד על כשרות ברמת מהדרין. נתתי לו הנחה, ודי לחכימא.
 

יהודי

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
אחד התלמידים אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ככלל כל הדברים הטבעיים א"צ כשרות. רק שבדברים שגידולם מן הארץ צריך להפריש תו"מ ולהזהר מערלה ושמיטה וחדש וכיוצ"ב. וכן מתולעים.
לפעמים פירות טריים, כגון תפוחים, נמרחים בחומר שעלול להיות מדברים אסורים.

ואת אותם תפוחים מוכרים בחנויות עם הכשר הבד"ץ...
אז בין כה וכה זה לא קשור, רק לודא על מה מדובר ולקלף

זכורני (ללא אחריות) שאלו שבהשגחת הבד"ץ ושא"י כבר לא מורחים. אצל אפרתי מורחים.
 

יהודי

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
לא 'מורחים'!
רק מאשרים מכירה של תפוחים 'מרוחים'
הומור מטופש.
מה הענין סתם לכתוב דברים בלי לבדוק? ביררת את הענין? אני לא כותב דברים בסברא אלא בידיעה מלפני שנה, כתבתי בהסתייגות כיון שלא ביררתי כיום.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אם זה ע"פ פסקי הרב עבאדי זה אינו מספיק עבור מי שמקפיד על כשרות ברמת מהדרין. נתתי לו הנחה, ודי לחכימא.


ראשית יש למחות על הלשון המזלזלת כלפי מי שקטנו עבה ממתניך. הגר"י עבאדי הוא מגדולי הפוסקים והמעיינים, גאון עצום, ויש לו דרך פסיקה מקורית ומיוחדת.

הרשימה שערכו בני הגר"י עבאדי, מיועדת לאנשים שנמצאים במקומות נדחים, ואין להשיג כלל מוצרים בהכשר (ומי מדבר בכלל על מהדרין), ועבורם ערכו רשימה של מוצרים שאפשר לאכלם ללא הכשר. כמובן שהנמצא במקום בו ניתן להשיג מוצרים בהכשר, יקנה לכתחילה את ההכשר הכי מהודר.
 
חלק עליון תַחתִית