חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

פותח הנושא
ברל
משתמש ותיק
הודעות: 205
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי ברל » 20 אוגוסט 2018, 21:31

מה המקור אם יש כזה להקל באבקת חלב נכרי יותר מחלב נכרי ממש?

ערכים:

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 534
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי פעלעד » 20 אוגוסט 2018, 21:56

הרב יעקב לנדא זצ"ל אב"ד ב"ב סבר שאבקת חלב נכרי מותר
ועפ"י פסק אביו נוהג הגרמי"ל לנדא בהכשרו להקל והיה משתמש באבקת חלב נוכרי בגלידה חלבית שבהשגחתו, ככה היה לפני מספר שנים, כהיום אין לי מידע האם זה עדיין כך או לא.
לעומתו, רוב ככל ההשגחות המהודרות מקפידים ולא משתמשים באבקת חלב נוכרי.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 20 אוגוסט 2018, 22:17

פעם שמעתי שחלב של בהמה טמאה לא יכול להפוך לאבקה. ולכן אין חשש שהנכרי יחלוב בהמה טמאה.
הצד להחמיר מסתמא הוא משום לא פלוג

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 534
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי פעלעד » 20 אוגוסט 2018, 22:20

מכל מלמדי השכלתי כתב:פעם שמעתי שחלב של בהמה טמאה לא יכול להפוך לאבקה. ולכן אין חשש שהנכרי יחלוב בהמה טמאה.
הצד להחמיר מסתמא הוא משום לא פלוג
אולי אתה מתבלבל עם זה שחלב של בהמה טמאה לא יכול להפוך לגבינה, אבל לאבקה לא שמעתי.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 20 אוגוסט 2018, 22:23

פעלעד כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:פעם שמעתי שחלב של בהמה טמאה לא יכול להפוך לאבקה. ולכן אין חשש שהנכרי יחלוב בהמה טמאה.
הצד להחמיר מסתמא הוא משום לא פלוג
אולי אתה מתבלבל עם זה שחלב של בהמה טמאה לא יכול להפוך לגבינה, אבל לאבקה לא שמעתי.
אני מכיר מה שכתבת על הגבינה. ראה באריכות על הצד הטכני של זה בספר המהפך בנידון על כשרות הגירפה.

ובכל זאת שמעתי עוד שאינו הופך לאבקה. ואדרבה. אולי כדי להפוך לאבקה צריך תכונות של חלב המתגבן לגבינה

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 534
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי פעלעד » 20 אוגוסט 2018, 22:29

זה לא מסתבר, כי אין קטע של לא פלוג סתם, והראיה שבהלכה משתמשים בסברא זו שחלב טמאה אינו מתגבן להתיר גבינת עכו"ם אא"כ יש על זה רוטב וכו' שאז יש חשש שמעורב רק מעט חלב טמא.
הרי שלו יהא כדבריך שחלב טמא אינו נהפך לאבקה לא היה טעם לאסור אבקת חלב.
מאידך אני חושב כעת אולי יש חשש של חלב טריפה.
עכ"פ מה שאני יודע בבירור שרוב הפוסקים חלקו על הרב לנדא ואסרו, והיו הרבה שהיו להם טענות על הגרמי"ל שההכשר שלו מהושר כ"כ למה הוא צריך להקל קולה כ"כ גדולה רק בגלל שאביו סבר כך.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 אוגוסט 2018, 22:39

ברל כתב:מה המקור אם יש כזה להקל באבקת חלב נכרי יותר מחלב נכרי ממש?
ידועה שיטת הר צבי להתיר ואילו מרנא החזו"א כתב לאסור. ושורש פלוגתתם תלוי בשאלה האם אבקת חלב דינה כגבינה וחמאה שלא נכללה בגזירה ראה את נימוק האוסר והמתיר.
ראה כאן דברי הר צבי בטעם להתיר.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=109
ראה כאן דברי מרנא החזון איש ונימוקו לאסור
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=118

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 20 אוגוסט 2018, 22:39

אני מעתיק דברים בעניין זה מהמכלול - הויקיפדיה הכשרה.
(למותר לציין שהדברים אינם מוסמכים וכו' וכו' לא להלכה ולא למעשה):

פתיחת התפריט הראשי
המכלול חיפוש
עריכהמעקב אחרי דף זה
חלב נוכרי
חלב נוכרי (או חלב עכו"ם - עובדי כוכבים ומזלות - שיבוש נוצרי למונח "נכרי") הוא חלב שנחלב על ידי אדם שאינו יהודי, כאשר לאורך כל תהליך החליבה לא נמצא יהודי בשטח החליבה. חלב זה חשוד בכך שמעורב בו חלב מבעל-חיים שאינו כשר (כמו חזיר או נאקה), ולכן עלול אף הוא להיות לא כשר.

מקור האיסור וטעמו
חז"ל אסרו חלב נוכרי מפני החשש שהגוי יערב בו חלב בהמה שאיננה כשרה. האיסור מופיע לראשונה במשנה:

ואלו דברים של עובדי כוכבים אסורים ואין איסורן איסור הנאה: חלב שחלבו נוכרי (גוי) ואין ישראל רואהו

— מסכת עבודה זרה ב,ו
בתלמוד (מסכת עבודה זרה לה, ב) מוסבר שהאיסור אינו בא למנוע הצגת חלב אסור ככשר, מפני שחלב בהמה טמאה שונה בצבעו, אלא נובע מהחשש שהנוכרי יערב מעט חלב אסור בתוך חלב כשר. טעם נוסף מובא בתלמוד ירושלמי (עבודה זרה, פ"ב, ה"ח), והוא שהנוכרים אינם מקפידים על דין "גילוי", כלומר לכסות תמיד את הכלי, דין שעליו מקפידים ביהדות מחשש שמא נחש הטיל לתוכו ארס. באחרונים מובא עוד טעם שהוא "משום בנותיהם" כלומר שחוששים שמתוך הקרבה לנוכרי שנוצרת בקניית החלב יבוא להתחתן עם בנותיו.

גדר האיסור
בהלכה נקבע שאם יהודי עומד ורואה שהנוכרי אינו מערבב חלב אחר בתוך החלב שנחלב, החלב אינו אסור משום חלב נוכרי. יתרה מזאת, די בכך שיהודי יעמוד בפתח המחלבה, או שיצא וייכנס, מתוך הנחה שהנוכרי פוחד לערב חלב אחר מחשש שיפסיד. היו שפסקו שגם קיום מצלמות שמתעדות את תהליך החליבה, מספיק כדי שהחלב לא ייחשב חלב נוכרי כך נוהגים בתנובה על פי ועדת מהדרין ובהסכמתם של גדולי הפוסקים הרב יוסף שלום אלישיב והרב שמואל הלוי וואזנר.

הפוסקים האחרונים נחלקו בשאלה אם חלב נוכרי אסור אפילו כאשר אין לנוכרי אף בהמה טמאה בעדרו והיא נוגעת לשאלה מה היה היקף ותוקף הגזרה שגזרו חז"ל. דעת החתם סופר כי איסור חלב נוכרי הוא גזירה כללית, ואי לכך אין היתר לשתות, אף כשיש פיקוח כל עוד לא נעשה הפיקוח על ידי יהודי שעומד על גביו. לשיטתו מצטרפים הבית מאיר והשדי חמד, אם מצד שסוברים שלא שייך שלא יהיה בנמצא דבר טמא, או מטעם שנהגו כבר להחמיר כדעת הסוברים שחלב זה אסור משום גזירה. גם הריי"צ מליובאוויטש סבר שגדר האיסור הוא שהחלב נחלב בלי שיראהו יהודי יורה דעה פה. הוא גם טען ששתית חלב זה גורמת לספיקות באמונה בה'[1].

מוצרי חלב
גבינת נוכרי
גזרו חז"ל שלא לאכול גבינת נוכרי. בתלמוד (מסכת עבודה זרה, ל"ד - ל"ה) הובאו כמה טעמים לאיסור.

חששו שמא יישאר בגבינה לאחר הגיבון מעט חלב טמא (צחצוחי חלב).
חששו שמא העמידו את הגבינה בקיבת נבלה.
חששו שמא עירב הנוכרי בגבינה חומץ שיוצר מחומר שאיננו כשר.
חששו שהנוכרי מעמיד אותה בשרף ערלה, כלומר שכדי להחמיצה השתמש הנוכרי בחומצת פרי שהוא ערלה.
נושא כשרות הגבינה חמור יותר מדין חלב, כיוון שחלב לדעת רבים מהפוסקים לא נאסר בגזירה, ומבחינה הלכתית דבר שנאסר בגזירה עומד באיסורו אף אם טעמי הגזירה אינם בתוקף עוד. אי לכך, גם המקלים בחלב נוכרי כיום, אוסרים על אכילת גבינת נוכרי. יוצאת דופן היא דעת רבנו תם (מבעלי התוספות), שסובר שבמקום שאין קיימים החששות הנזכרים לעיל, מותרת הגבינה לאכילה.

גזירה זו נפרדת מאיסור חלב נוכרי, ולכן אפילו היה פיקוח על החלב, אם לא היה פיקוח על הכנת הגבינה, היא אסורה למאכל.

חמאת נוכרי
המחלוקת בעניין חמאת נוכרים התגלעה כבר בזמן הגאונים. דעת המתירים שכיוון שחלב טמא לא נקפה (מתקשה) [דרוש מקור], ודאי שאין החמאה עשויה מחלב טמא, וגזירת חז"ל הייתה רק בגבינה או בחלב מהטעמים המוזכרים לעיל. והטעם שאסרו גבינה שמא יעמיד אותה הנוכרי בקיבת בהמה טמאה, לא שייך בחמאה - שלא עומדת להעמדה. ויש האוסרים מכיוון שסוברים שחמאה נכללה בגזירת גבינה, מכיוון שגם בה יש את החשש של צחצוחי חלב שנשארו בה.

בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קטו) נפסק שאין למחות ביד מי שנוהג לאכול חמאת גויים, וחמאה לא הייתה בכלל גזירת גבינה, כיוון שאי אפשר להעמיד חמאה מבהמה טמאה. ואמנם ישנו חשש שעירבו קודם את החלב ואף שאחר ההעמדה ודאי שאין בחמאה חלב אחר, שמא נשאר על החמאה מעט חלב טמא (צחצוחי חלב). אבל אם בישל את החמאה כך שודאי לא נשארו עליה צחצוחי חלב, מותר גם לדעת השו"ע. ודעת הרמ"א שמותר לבשל את החמאה כדי להסיר ממנה את צחצוחי החלב, אף לכתחילה.

בימינו התעוררה בעיה נוספת בחמאת גוי. זאת מחמת שיש המקשים את החמאה על ידי שומן אסור מן-החי, מחמת האיסור על אכילת בשר וחלב יחד. בעיה נוספת התעוררה גם למקילים בחלב נוכרי, זאת עקב האפשרות להכין חמאה גם ממי גבינה שאסורים משום הגזירה.

אבקת חלב נוכרי
במאה השנים האחרונות התפשט השימוש באבקת חלב ליצור מוצרים שונים. הפוסקים דנו האם גזירת חכמים על חלב נוכרי כוללת גם אבקה שהופקה מחלב זה.

רבי צבי פסח פרנק[2] התיר אבקת חלב נוכרי בנימוק שגזירת חז"ל לא הייתה אלא על החלב הניגר, ולא על מוצרים המופק מחלב כגון אבקת חלב. לשיטתו, ראיה לכך היא שגבינה וחמאה, המופקות מחלב, לא נכללו בגזירת חלב נוכרי כי לפי דברי חז"ל חלב המופק מבהמה טמאה אינו מתגבן. בדומה לכך, התיר גם חלב נוכרי שהפך לאבקה, אם אין בו חשש של עירוב חלב טמא.

מאידך, החזון איש[3] אסר אבקת חלב נוכרי כחלב עצמו. לשיטתו, אבקת חלב אינה כגבינה וכחמאה, לפי שהם לא יכלו להיווצר מחלב טמא, אלא אבקת חלב היא חלב שנתייבש, ואף יש אפשרות להחזירו למתכונתו. לפי דעה זו, אסורים מוצרים המכילים חלבונים מחלב נוכרי.

הרבנות הראשית לישראל מכשירה אבקת חלב נוכרי בכשרות רגילה, אך מחייבת פירוט על גבי האריזה - "כשר לאוכלי אבקת חלב נוכרי".

חלב נוכרי בימינו

כיתוב על יוגורט שמיוצר בארצות הברית המעיד כי הוא נעשה מחלב ישראל
כהמשך למחלוקת הקדומה אם חלב נוכרי הוא גזירה או איסור רגיל, נחלקו הפוסקים בימינו האם להתיר חלב נוכרי במקום בו יש פיקוח ממשלתי שלא יערבו חלב אחר. בין המתירים המרכזיים ניתן למנות את הפרי חדש, החזון איש והרב משה פיינשטיין. הרב משה פיינשטיין הוסיף כי אף לדעת הסוברים שהאיסור משום גזירה, יש מקום להקל, מאחר שהתירו כאשר ישראל עומד בחוץ ומשגיח שלא יכניס הגוי בהמה אחרת, "יש להתיר גם בישראל יודעין ידיעה ברורה דהוי כראיה."
להלן דברי הרב משה פיינשטיין: "ובדבר החלב של הקאמפאניעס (=החברות) במדינתנו אשר יש פקוח הממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגירו את העסק שלהם שלכן ודאי מירתתי (=מפחדים) מלערב, יש טעם גדול להתיר אף בלא שיטת הפרי חדש משום דהעיקר דידיעה ברורה הוא כראיה ממש וכו'[4]

על פי פסק זה של הרב משה פיינשטיין ובעקבות לשונו, יש רבנים בחו"ל שנמנעים מלכנות בשם "חלב נוכרי" את המוצר, ובמקום זה מכנים אותו "חלב החברות" או "חלב סתם", היות שהוא מותר לכתחילה, ולא חלה עליו גזירה כלל לפי פסיקה זו. עם זאת, גם הרב פיינשטיין הסתייג שמכל מקום "לבעלי נפש ראוי להחמיר ואין בזה משום יוהרא", ובתשובה מאוחרת יותר אף כתב שההיתר "הוא רק בשעת הדחק [...] ולא בשביל יוקר מעט."[5] הרב זאב וייטמן הוסיף טעם נוסף להקל, שחלב בהמה טמאה יקר עשרות מונים מחלב פרה, והסבירות שגוי יערב חלב טמא כמעט אפסית[6].

למעשה כיום ארגוני הכשרות האורתודוקסיים בארצות הברית (כגון ה-OU שהוא הגדול מביניהם) סומכים על היתרו של הרב פיינשטיין, אך עבור המחמירים, מסמנים בסימן Cholov Yisroel = חלב ישראל, מוצרי חלב הכשרים גם לדעתם. בישראל הבדצי"ם אינם נותנים הכשר למוצרים המיוצרים בחלב נוכרי, כיוון שחלב ישראל מצוי ואפילו יותר מחלב נוכרי. גם באירופה אין הבדצי"ם נותנים הכשר למוצרים המכילים חלב נוכרי. כמו כן הרבנות הראשית לישראל אינה מאשרת כשרות של מוצרי יבוא המכילים חלב נוכרי נוזלי, אך מאשרת, תוך סימון, מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 20 אוגוסט 2018, 23:50

פעלעד כתב:הרב יעקב לנדא זצ"ל אב"ד ב"ב סבר שאבקת חלב נכרי מותר
ועפ"י פסק אביו נוהג הגרמי"ל לנדא בהכשרו להקל והיה משתמש באבקת חלב נוכרי בגלידה חלבית שבהשגחתו, ככה היה לפני מספר שנים, כהיום אין לי מידע האם זה עדיין כך או לא.
לעומתו, רוב ככל ההשגחות המהודרות מקפידים ולא משתמשים באבקת חלב נוכרי.
לפני 6 שנים לערך דיברתי עם המשגיח של הרבנות במפעל שטראוס, ואמר לי שהרב לנדא לוקח אבקת חלב ישראל גם ממקום שמקילים על ידי מצלמות לעומת חלב ניגר שאינו מיקל בזה.
ובערך לפני שנתיים שמעתי מיהודי המתמצא בזה שאף בזה הפסיק להקל ולוקח אבקת חלב רק מחלב מאושר, אך יש לברר נקודה זו. ומ"מ שטראוס כבר לא בהשגחתו כיום.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי דרומאי » 20 אוגוסט 2018, 23:58

יהודי כתב:
פעלעד כתב:הרב יעקב לנדא זצ"ל אב"ד ב"ב סבר שאבקת חלב נכרי מותר
ועפ"י פסק אביו נוהג הגרמי"ל לנדא בהכשרו להקל והיה משתמש באבקת חלב נוכרי בגלידה חלבית שבהשגחתו, ככה היה לפני מספר שנים, כהיום אין לי מידע האם זה עדיין כך או לא.
לעומתו, רוב ככל ההשגחות המהודרות מקפידים ולא משתמשים באבקת חלב נוכרי.
לפני 6 שנים לערך דיברתי עם המשגיח של הרבנות במפעל שטראוס, ואמר לי שהרב לנדא לוקח אבקת חלב ישראל גם ממקום שמקילים על ידי מצלמות לעומת חלב ניגר שאינו מיקל בזה.
ובערך לפני שנתיים שמעתי מיהודי המתמצא בזה שאף בזה הפסיק להקל ולוקח אבקת חלב רק מחלב מאושר, אך יש לברר נקודה זו. ומ"מ שטראוס כבר לא בהשגחתו כיום.
חלב מצלמות הרי מותר מעיקר הדין בתנאים מסויימים.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 00:58

הרב לנדא מחמיר בזה בחלב ניגר, ובאבקת חלב סמך על המקילים. כך אמר לי אותו משגיח.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 01:05

יהודי כתב:הרב לנדא מחמיר בזה בחלב ניגר, ובאבקת חלב סמך על המקילים.
מקור אולי?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 01:09

כתבתי לעיל ממי שמעתי כן בעבר, וגם כתבתי ששמעתי שהיום שינה יחס לזה ומחמיר לחלוטין.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 01:17

מענין מה חשב ר' לנדא בתחילה ומה חשב לבסוף.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 01:24

הביאו לעיל את דעת אביו זצ"ל שהיקל בזה, ויתכן שבהמשך חשש לדעת המחמירים. זהו דבר המצוי בהכשרים.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 01:26

זה התשובה 'דבר המצוי בהכשרים'?
הרי ודאי היה לו סברא אחרת ואני שואל מי שיודע מהי?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 01:27

אם קשה לך, אני מקווה שתמצא תשובה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 15:14

שוב ביררתי ביסודיות לגבי כשרות הרב לנדא, ואמרו לי שהיום כל האבקת חלב בהשגחתו נעשית מחלב המאושר על ידו בלבד (דהיינו ללא מצלמות וללא ניתוחים כלל), והיו סיבות מקומיות שאישר אבקת חלב מ'ועדת מהדרין תנובה' לחברת שטראוס למרות שכיום אין הוא מאשר זאת לדינא בשום אופן.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי הבוחן » 21 אוגוסט 2018, 18:38

יהודי כתב: ומ"מ שטראוס כבר לא בהשגחתו כיום.
הגלידות (גם החלביות) עדיין בהשגחתו.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי יהודי » 21 אוגוסט 2018, 19:36

גלידות שטראוס כבר למעלה משנה (לפני פסח עז') עברו להשגחת העד"ח.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי משיב כהלכה » 27 אוגוסט 2018, 10:10

מותר לאכול מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי.

המקור להיתר אבקת חלב נכרי הובא ע"י הגאון רבי יוסף משאש בספרו אוצר המכתבים (ח"ג סי' א'שצ"ב). וכתב שהחלב מורכב מחלק מיימי ומחלק שומני, וע"י מכונות מפרידים את החלק המיימי ומייבשים את השומני ועושים ממנו אבקה. וקיימא לן שחלב בהמה טמאה אינו נקפא, כי כולו מיימי ואין בו שמנונית, וממילא לא שייך. ועוד, שחזקה על אומן שלא מרע אומנותיה. ועוד, שהממשלה מקפידה על כך ומענישה.

וכן התיר הגרצ"פ פרנק בשו"ת הר צבי (יו"ד סימן ק"ג), וטעמו שלא גזרו על אבקת חלב, כי פנים חדשות באו לכאן, ובפרט שהממשלה מקפידה על זה, וכן קשה יותר להפוך חלב טמא לאבקת חלב, ודורש הוצאות מרובות.

וכן התיר הגר"ע הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ה, יו"ד סי' ט').

וכן התיר הגר"א וואלקין בשו"ת זקן אהרן (ח"ב סי' מ"ד), שאבקה לא היתה בכלל הגזירה, ולא שייך חשש דבר טמא בבית חרושת גדול.

וכן הגר"א וואלינברג בשו"ת ציץ אליעזר (חלק ט"ז סי' כ"ה).

והגר"מ אפשטיין בשו"ת לבושי מרדכי (סי' כ"ב).

וכן החזו"א הורה לישיבות להשתמש באבקת חלב נכרי כאשר היה קשה להשיג חלב (אורחות רבינו ח"ג עמ' ע"ז).

וכן הגר"מ קליין בשו"ת משנה הלכות (חלק י"ג סי' ק"ד).


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי משיב כהלכה » 27 אוגוסט 2018, 10:13

בחו"ל בהרבה מקומות נהגו הרוב להקל גם בחלב נכרי, כך במרוקו בתוניס ובאלג'יר, וגם בארה"ב בעקבות פסק הגר"מ פיינשטיין, עד שהגיעו למצב שהיה אפשר להשיג בנקל חלב ישראל, ולא נזקקו להיתרים.

ההיתר הובא ע"י הגאון רבי יוסף משאש בשו"ת מים חיים חלק ב' (או"ח סי' צ"ב), וביאר שטעם האיסור בגמ' ע"ז (לה:) וברמב"ם (מאכלות אסורות פ"ג הי"ג) מחשש שמא יערב הגוי חלב טמא, וא"כ היכן שלא נמצא חלב טמא אין לאסור, והגמלים אינם בנמצא בערי המערב אלא במדברות, וגם חלב גמלים יקר מאוד. וכן חלב אתונות וסוסות אינו מצוי אפי' לרפואה. ועוד, שהממשלה מקפידה על כך, וכמה עברו ונענשו.

ומקור ההיתר בדברי הגאון רבי שלמה דוראן בספרו חוט המשולש (הטור הראשון סי' ל"ב) והעיד שכן פסק זקנו התשב"ץ, תלמידו של הר"ן.

ואע"פ שהשו"ע לא הסכים לכך, הרי היתר זה קדם למרן.

וכן התיר הגאון רבי חיים משאש בספרו נשמת חיים (יו"ד אות ח).

והגאון רבי יוסף בן נאים בספרו שארית הצאן (ח"ב סי' קצא).

והגאון רבי יצחק אסבאג זצ"ל (שם).

ומחכמי ג'רבא הגאון רבי משה שתרוג זצ"ל (ישיב משה ח"ג סי' ר"ט).

ומחכמי אלג'יר רבי יהודה עייאש זצ"ל (מנהגי ארז'יל דף קט"ו סי' סב).

וכולם העידו על המנהג הפשוט להתיר.

וכן העיד הרב יגאל עזרא בשם הגר"ש משאש, שסמכו במרוקו על התשב"ץ הנ"ל, והמלאך רפאל ברדוגו, ושתו חלב נכרי.

וכן התיר הגר"מ פיינשטיין בארה"ב במקום שלא ניתן להשיג חלב ישראל. וכל אלה חזי לאיצרופי להיתר אבקת חלב הנ"ל.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי נדיב לב » 27 אוגוסט 2018, 16:07

בקיאות מרשימה. רק בכותרת שכתבת "מותר לאכול מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי" מומלץ להוסיף "לשיטות מסוימות".
בני חו"ל רובם מקפידים בענין אשכנזים וספרדים כאחד.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 אוגוסט 2018, 21:07

משיב כהלכה כתב:מותר לאכול מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי.

המקור להיתר אבקת חלב נכרי הובא ע"י הגאון רבי יוסף משאש בספרו אוצר המכתבים (ח"ג סי' א'שצ"ב). וכתב שהחלב מורכב מחלק מיימי ומחלק שומני, וע"י מכונות מפרידים את החלק המיימי ומייבשים את השומני ועושים ממנו אבקה. וקיימא לן שחלב בהמה טמאה אינו נקפא, כי כולו מיימי ואין בו שמנונית, וממילא לא שייך. ועוד, שחזקה על אומן שלא מרע אומנותיה. ועוד, שהממשלה מקפידה על כך ומענישה.

וכן התיר הגרצ"פ פרנק בשו"ת הר צבי (יו"ד סימן ק"ג), וטעמו שלא גזרו על אבקת חלב, כי פנים חדשות באו לכאן, ובפרט שהממשלה מקפידה על זה, וכן קשה יותר להפוך חלב טמא לאבקת חלב, ודורש הוצאות מרובות.
בדקתי מיהו הרב יוסף משאש שהזכירו כאן ובמק"א, וזה מה שמצאתי בויקי. ועל כן אם מתבססים על היתר בסגנון של וכן כתב וכו', ראוי להציג בראשית הדברים את ר' צבי פסח שהיה מבוגר ממנו למעלה מעשרים שנה וכתב ספרו ופסקו קודם להנ"ל, ופסיקתו נתקבלה ע"ד כלל (למעט ציבור מאד מסוים) בלי להכנס למי 'בראש'..
מתוך ויקפדיה-
גישתו ההלכתית
ייחודו של הרב יוסף משאש הוא בנטייתו למנהג הנוהג בימיו, כשעל פיו ניסח הלכות שונות. כך הצדיק את המנהג לאחר את תפילת שחרית כדי לקיים חגיגת בר מצווה (שו"ת מים חיים, סימן כב). בדרכו זו לעתים נקלע למצב בו דעתו היא דעת יחיד. כך לעניין כיסוי ראש לנשים, פסק שכיום אין חובה הלכתית אף על אישה נשואה לכסות את ראשה[1]. כמו כן פסק שכיום מכיוון שחילול שבת הפך להיות דבר רגיל (לעומת מכירת בשר טרף), הרי גם מחללי שבת באיסורי תורה ובציבור נאמנים על כשרות (שו"ת מים חיים, סימן קמג). בנוסף ייחודו נובע לעתים גם מן העובדה שהוא לא חשש לערער על דברים המקובלים בשאר עולם הפסיקה. כך לדוגמה יש לו תשובה ארוכה היוצאת נגד חזרת הש"ץ (שו"ת מים חיים, סימן מא, עמ' מז).
בנוסף ניתן להצביע על מקוריות בסברות אותם מעלה הרב משאש, ובעקבות כך יוצאות פסיקות ייחודיות. כך בספרו נר מצווה (עמוד טו) משער הרב יוסף משאש שבעתיד יש להדליק את המנורה בבית המקדש בעזרת חשמל, וכך הוא גם מתיר בפשיטות שימוש בחשמל לצורך הדלקת נר בחנוכה. [פסיקה זו מבוססת אף על תפיסתו לעניין חשמל, המתבטאת בהיתר להשתמש בחשמל בהבדלה, ובאיסור בפעולת חשמל בשבת מהתורה; אף שהוא התיר לדבר בטלפון ביום טוב למרות איסורו בשבת (שם, קלד, עמ' קיד)].
יחסו למדינת ישראל ולציונות היה חיובי, ויתר על כן התנגד לתוכנית החלוקה ותבע לא לוותר על אף שעל מאדמת ארץ ישראל. בהתאם לתפיסתו זו פסק לאחד מתלמידיו שיש לחגוג את יום העצמאות בהלל והודאה (אוצר המכתבים חלק ח"ג אגרת אלף תשס"ט).


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

שליחה על ידי משיב כהלכה » 27 אוגוסט 2018, 22:08

ראשית צריך למחות על הגישה הכל כך מכוערת, לבדוק אחר רבנים ופסקיהם ולנסות לקטלג אותם כשייכים לדעה פלונית ולכן "פסולים" המה. ועוד לנסות לדרג את הרבנים, מי גדול ממי, ומי מקובל על מי, כשניכר שהכותב מכיר את אותו רב רק מ"ויקיפדיה" הנערכת בדרך כלל ע"י אנשים הרחוקים מדת.

וכעת אענה לגופו של ענין,

הגאון רבי יוסף משאש היה מגדולי רבני מרוקו (ובסוף ימיו היה רב ראשי לחיפה), בקי עצום וירא שמים גדול. הנטיה לשייכו לרבני ה"ציונות" היא נטיה של ד"לים שרגילים לצרף אליהם מכל הבא ליד, אבל הוא היה צדיק תמים שאינו שייך לענייני "השקפה". פסק ההלכה שלו בענין יום העצמאות שייך לתמימות של רבני מרוקו, והוא לא היחיד בענין זה.

גם פסק ההלכה שלו בענין כיסוי הראש היה כשכיהן כרב בתלמיסאן (אלג'יר) וחשב שכבר התבטל כיסוי הראש מכל הנשים הכשרות בעולם כולו, כי במקומו רוב הנשים הורידו מעליהן הכיסוי. והיה בתגובה למעשה שהיה, שאחד רצה לגרש את אשתו שלא רצתה לכסות הראש, ועל זה "לימד זכות" והתיר לו לקיימה (ישנם פוסקים רבים הסוברים שבימינו אין לגרשה) ע"י שירד לעומק הענין והסיק שאינו אלא מנהג.

והתשובה שלו היא לא קטלא קניא באגמא, ויש לפלפל בה, אלא שהוא "דעת יחיד" בענין.

גם מה שהדגשת מתוך התלהבות לגבי חזרת הש"ץ, הטענה היא שכיום רוב הציבור אינם מכוונים והברכות לבטלה, ובפרט כאשר המנין מצומצם, ובפרט כאשר הציבור נוטה לפטפט וכו'. והדברים עתיקים ומובאים בספרי שו"ת רבים, ואין זה חידוש של הר"י משאש.

כללא דמילתא, לקחת גאון עצום כזה ולפשפש בכתביו ולהדגיש אי אלו פסקים ש"תמוהים" בעיניך, הוא מעשה גרוע מאוד, שמעיד בעיקר על הכותב.

(נ.ב. ישנם גם כאלה המתבלבלים בינו לבין שאר בשרו, הגאון רבי שלום משאש, שכיהן כרב ראשי במרוקו ולאחר מכן רב וראב"ד בירושלים).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח