שחיטת מי שמאמין שהתגלה המשיח

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יהודי

משתמש ותיק
האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
מביאים בשם הגרי"ז (זכור לי שיש חילופי מכתבים בין המשמר הלוי וגאון אחד) שחלק מהאמונה בביאת המשיח, היא גם הצפייה (להאמין בכל רגע שהוא יבוא כל עוד לא נתגלה אין כאן צפיה) כאן לא שייך אצל האיש, וגם כדאי לבדוק מה שמדברים לגבי ר' הלל בסנהדרין מה שכתבו בזה האחרונים.
דרך אגב תשאל את האיש היכן הוא נתגלה ומיהו האיש?
ובעצם הדין על דרך כלל יש מחלה נפשית שגורמת לאדם להכתיר את עצמו בשם משיח, ייתכן שזה דרגת ההקצנה של אותה מחלה, אבל השלבים המוקדמים 'שנתגלה המשיח' (אולי בשלב הבא זה הוא עצמו) ועל כן ספק אם אדם שאוחז כך בריא בנפשו וזה כולל גם לא לסמוך עליו בדברים המצריכים אחריות.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
התכוונתי כמובן לפן ההלכתי הטהור שבענין [יהודי א' שאל אותי שאלה מעשית בזה], אין לי ענין כלל ליכנס לפוליטיקה בזה, באם נראה למנהלים היקרים שיח' שא"א כן, ימחקו נא נושא זה.
 

פעלעד

משתמש ותיק
יהודי אמר:
התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
הצפייה שלנו היא להתגלות המשיח שיגאלנו, לכן אמונה במישהו שהוא משיח שהתגלה זה כלום כל זמן שהוא לא גאלנו.
והם עדיין מצפים יחד עמנו שמשיח יגאלנו
 

תיובתא

משתמש ותיק
איכה רבה ב ד
אמר ר"י ר' היה דורש (במדבר כד, יז): "דרך כוכב מיעקב" אל תקרי כוכב אלא כוזב. רבי עקיבא כד הוה חמי ליה להדין בר כוזיבא הוה אמר היינו מלכא משיחא אמר ליה רבי יוחנן בן תורתא עקיבא יעלו עשבים בלחייך ועדיין אינו בא
 

שים-שלום

משתמש רגיל
רמב"ם שחיטה פ"ד הי"ד

לא דומה הא דרבי עקיבא, שכן כל שלא מת ראוי להיות משיח, ומשמת ידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה (רמב"ם מלכים פי"א ה"ד)

ראוי לצטט מדבריו שם:
ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
עיינו בגמרא דלהלן ותראו שגם על חיים וגם על מתים חשבו שהם משיחים
והגמרא לא הביאה זה בתור חסרון או פסול על האלו שהאמנו כך
אין זה חזרון בעצם אמונתינו, אלא סתם שטות וחסרון דעת [לא נראה לי שיש הלכה שטיפש שחיטתו פסולה]
סנהדרין דף צח:
אמר רב גידל אמר רב: עתידין ישראל דאכלי שני משיח. אמר רב יוסף: פשיטא! ואלא מאן אכיל להו? חילק ובילק אכלי להו? - לאפוקי מדרבי הילל דאמר: אין משיח לישראל, שכבר אכלוהו בימי חזקיה. אמר רב: לא אברי עלמא אלא לדוד. ושמואל אמר: למשה. ורבי יוחנן אמר: למשיח. מה שמו? דבי רבי שילא אמרי: שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי: ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר: חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה. ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי. ורבנן אמרי: חיוורא דבי רבי שמו שנאמר אכן חליינו הוא נשא ומכאבינו סבלם ואנחנו חשבנהו נגוע מכה אלהים ומענה. אמר רב נחמן: אי מן חייא הוא - כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומשלו מקרבו יצא. אמר רב: אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות.
 

תיובתא

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
רמב"ם שחיטה פ"ד הי"ד

לא דומה הא דרבי עקיבא, שכן כל שלא מת ראוי להיות משיח, ומשמת ידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה (רמב"ם מלכים פי"א ה"ד)

ראוי לצטט מדבריו שם:
ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד.
יוסף יוסף אמר:
עיינו בגמרא דלהלן ותראו שגם על חיים וגם על מתים חשבו שהם משיחים
והגמרא לא הביאה זה בתור חסרון או פסול על האלו שהאמנו כך
אין זה חזרון בעצם אמונתינו, אלא סתם שטות וחסרון דעת [לא נראה לי שיש הלכה שטיפש שחיטתו פסולה]
סנהדרין דף צח:
אמר רב גידל אמר רב: עתידין ישראל דאכלי שני משיח. אמר רב יוסף: פשיטא! ואלא מאן אכיל להו? חילק ובילק אכלי להו? - לאפוקי מדרבי הילל דאמר: אין משיח לישראל, שכבר אכלוהו בימי חזקיה. אמר רב: לא אברי עלמא אלא לדוד. ושמואל אמר: למשה. ורבי יוחנן אמר: למשיח. מה שמו? דבי רבי שילא אמרי: שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי: ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר: חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה. ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי. ורבנן אמרי: חיוורא דבי רבי שמו שנאמר אכן חליינו הוא נשא ומכאבינו סבלם ואנחנו חשבנהו נגוע מכה אלהים ומענה. אמר רב נחמן: אי מן חייא הוא - כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומשלו מקרבו יצא. אמר רב: אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות.
יתכן שיש לחלק בין נהרג לנפטר.
 

שים-שלום

משתמש רגיל
שוטה שחיטתו פסולה.

אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות. בדגש על כגון. וכן הוא בסיפא דרש"י שם.

אין שום סברא לחלק בין נהרג לנפטר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
שוטה שחיטתו פסולה.
אדם שטועה אף בדבר שטות מסתמא אינו נחשב כזה מהר לשוטה. וכי אתה רוצה לפטור אדם כזה מן המצוות?
שים-שלום אמר:
אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות. בדגש על כגון. וכן הוא בסיפא דרש"י שם.
אבל לא ברישא דרש"י, כך שזה לא מופקע.
שים-שלום אמר:
אין שום סברא לחלק בין נהרג לנפטר.
יתכן. אבל עליך להסביר מדוע הרמב"ם שדייק בלשונו, נקט דווקא נהרג ולא סתם נפטר או מת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
רמב"ם שם -"ואם לא הצליח עד כה או נהרג" ללמדך נהרג או נפטר (במש"כ ואם לא הצליח) חד הוא.
אבל יתירה מכך, ראה שם את התנאים שכותב הרמב"ם שע"פ הוא "המבחן" הקובע אם האיש משיח או לאו, כך שזה לא משנה אם נפטר או נהרג כל עוד לא עמד בכל התנאים המוזכרים. נ.ב כמובן ואין צורך לאמר שאין אפשרות שקיים תנאים הללו ונפטר, אלא אחת מהשניים או שכלל לא קיים כמו בנהרג או שקיים ולא נפטר ופשוט.
"ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד".
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
שוטה שחיטתו פסולה.
אני כתבתי טיפש ולא שוטה, מי שאוחז שרבו משיח אינו שוטה אלא סוג של תמים או טיפש

[/quote] אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות. בדגש על כגון. וכן הוא בסיפא דרש"י שם.[/quote]

בין אם תגיד כגון בין אם לא - בגמרא מופיע 'אי מן מתיא' פי' שיכול להיות שמשיח כבר היה, וכן מה שאמרו שם שכבר אכלו את ימות משיח
 

שים-שלום

משתמש רגיל
הרב יוסף, האם רבינו הקדוש היה משיח? ודאי שלא, רק שדרגתו הרוחנית היתה כשל משיח, ואולי אף היה ראוי להיות משיח אם הדור היה ראוי. וכן הוא בדניאל, ויתכן שכן הוא ברבי מחב"ד, רק שאין לי אמורא שיעיד על כך. זהו הפשט בגמרא, ואני לא רואה אף פשט אחר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
רמב"ם שם -"ואם לא הצליח עד כה או נהרג" ללמדך נהרג או נפטר (במש"כ ואם לא הצליח) חד הוא.
לא הצליח זה לא הצליח (בכל הדברים שציינת בהמשך ההודעה) , ונפטר זה נפטר. ממתי נפטר נקרא לא יוצלח, ולמה לדחוק פיל בקוף המחט.
הפקדתי שומרים אמר:
אבל יתירה מכך, ראה שם את התנאים שכותב הרמב"ם שע"פ הוא "המבחן" הקובע אם האיש משיח או לאו, כך שזה לא משנה אם נפטר או נהרג כל עוד לא עמד בכל התנאים המוזכרים.
"ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד".
נפק"מ בהצליח ונפטר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
הרב יוסף, האם רבינו הקדוש היה משיח? ודאי שלא, רק שדרגתו הרוחנית היתה כשל משיח, ואולי אף היה ראוי להיות משיח אם הדור היה ראוי. וכן הוא בדניאל, ויתכן שכן הוא ברבי מחב"ד, רק שאין לי אמורא שיעיד על כך. זהו הפשט בגמרא, ואני לא רואה אף פשט אחר.
מל"ק דרש"י שם לא משמע שזה מופקע.
אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים וחסיד גמור הוה כדאמרינן בבבא מציעא ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורין בגוב אריות וחסיד גמור היה והאי כגון לאו דווקא
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
שים-שלום אמר:
הרב יוסף, האם רבינו הקדוש היה משיח? ודאי שלא, רק שדרגתו הרוחנית היתה כשל משיח, ואולי אף היה ראוי להיות משיח אם הדור היה ראוי. וכן הוא בדניאל, ויתכן שכן הוא ברבי מחב"ד, רק שאין לי אמורא שיעיד על כך. זהו הפשט בגמרא, ואני לא רואה אף פשט אחר.
מל"ק דרש"י שם לא משמע שזה מופקע.
אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים וחסיד גמור הוה כדאמרינן בבבא מציעא ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורין בגוב אריות וחסיד גמור היה והאי כגון לאו דווקא
נכון צדיקים, אנכי כדבריכם, ולכן שחיטתו של מי שאוחז כך לא פסולה [השאלה היתה על הפן ההלכתי ללא להיכנס לפרטי חסידות כזו או אחרת]
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יהודי אמר:
האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
רבי עקיבא סבר שבר כוכבא הוא משיח. וכי חס וחלילה נכשל בכפירה?
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
לשון הרמב"ם הנ"ל באמת דורשת הרבה הסבר. "ואם לא הצליח עד כה או שנהרג" - מה זה "עד כה"?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
כל זמן שלא הצליח אינו משיח אבל מרגע שהתחיל להצליח גם אחר הצהרתו הרי סימן הוא לשליחותו כמשיח
 

מאן דהו

משתמש ותיק
הרמב"ם מחדש בזה שגם אם לא הצליח עד כה זה לא סיבה לשלול אם יצליח בהמשך
 

מאן דהו

משתמש ותיק

אלירן לוי

משתמש רגיל
יהודי אמר:
התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
ראוי לציין שבחסידי חב"ד רובם אינם מאמינם שהרבי התגלה כמשיח אלא היה ראוי להיות משיח והדור לא זכה לכך. וא"כ הנידון הוא על קבוצה קטנה מאוד ביחס לגדול של חסידות זו.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית