שקיפות בכשרות - האם הם חייבים לנו אותה?

המקור הראשון

משתמש ותיק
מאשכול אחר:
 
יהודי אמר:
חוסר השקיפות של כמה מההכשרים הוא דבר מטופש טובא.
חושבים שאנשים סומכים על 'רבותינו חברי הבד"ץ' ושאר דברים משעשעים.

ובכן, מה אתם אומרים? האם אכן ההכשרים חייבים לספק לנו שקיפות, או שהם יכולים לומר "סמכו על הרבנים וזהו"?

אני חושב שהם חייבים.

דעתכם?
 

יהודי

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
מאשכול אחר:
 
יהודי אמר:
חוסר השקיפות של כמה מההכשרים הוא דבר מטופש טובא.
חושבים שאנשים סומכים על 'רבותינו חברי הבד"ץ' ושאר דברים משעשעים.

ובכן, מה אתם אומרים? האם אכן ההכשרים חייבים לספק לנו שקיפות, או שהם יכולים לומר "סמכו על הרבנים וזהו"?

אני חושב שהם חייבים.

דעתכם?
קשה לומר חייבים, אך ברור שחלק גדול המצלחתה של העד"ח הוא השקיפות שלה.
זה עושה הרגשה שיש על מי לסמוך.
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
כשרות פירושה אמירה לאנשים אתם יכולים לסמוך עלינו, זה כמו כל שירות אחר.
יש מי שאומר לך תסתכל אלו הנהלים שלי זאת הרמה שלי תסמוך עלי.
ויש מי שאומר אני מותג תסתכל מי עובד אצלי תסמוך עליהם.

כשאני קונה ארון לא יעזור לי תמונה של שף מפורסם שמוכר שם ארונות, כך גם בכשרות לא תעזור תמונה של רב מפורסם שקשור למקום.
אם רוצים שאסמוך על מותג של ארונות צריך להראות לי נגר ולומר לי תסמוך עליו, אין לך מה להציץ בתוך הדופן.
כך גם בהכשר, אם יש להכשר מומחי כשרות יראי שמים המומחים לרבים ומנוסים, אין להם כל חובה להראות את אופן התנהלותם אלא רק לומר לך תסמוך על מי שנמצא כאן.

החיסרון הוא כאשר ימצאו בעיות, בסוג הראשון של ההכשר הוא יהיה מחויב להסביר מה קרה ולתקן דרכיו וממילא יהיה אפשר לסמוך עליו הלאה, בסוג השני הוא יוכל להמשיך ולומר תראו מי האנשים שאצלי, אבל לא יוכלו יותר לסמוך עליהם כי הורעה חזקתם.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הכשר טוב צריך להיות גוף שמשרת את צרכני הכשרות, דהיינו שמטרתו היא שיהודים יאכלו כשר.
באם זוהי אכן מטרתו, הוא מרגיש שהוא עובד בשביל הצרכן, בשבילנו, והוא יהי' זמין בטלפון ובמייל וכו', ויאמר בפה מלא על מה הוא מקפיד ועל מה לא, והיכן יש מסעדה בכשרותו והאם מותר לקנות סוכר בלי ההכשר שלו.

ואם ההכשר נועד לעזור ליצרני אוכל (דהיינו לגרום להם אפשריות להתפרנס, ע"י שההמון יראו חותמת ויקנו),
אז הוא מרגיש שהוא עובד בשביל העסקים. וד"ב.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
התקשרתי למשגיח אחד לברר על ההכשר בחנות כלשהי,
והמשגיח התפלא עליי מאוד, כיוון שהוא רגיל שכולם סומכים על ההכשר בעיניים עצומות.

"אין שום צורך לברר על הכשרות. זו כשרות של הרב ..., כולם סומכים על זה".

כמובן שאנחנו לא קונים שם, וגם על נוו"ב הקפדתי בזה, למרות שלא בכל מה שאני מקפיד היא בהכרח גם מקפידה.
אבל יש גבול לכל תעלול. לסרב לענות על שאלות פשוטות - זו חוצפה, וזה סימן לרשלנות.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
סליחה. אנחנו משלמים המון כסף על הכשרות (בעיקר על המהודרים שבהם). לפעמים פער של הרבה מאוד אחוזים. האם לא ראוי שיהיה ברור ליהודי שמוזיל מכיסו כסף רב לדעת שאכן הוא משלם על הדבר הנכון מבחינתו? האם אתם חושבים שגם ד' מינים נקנה סגור ולסמוך על הרב? מה ההבדל?
יש בעולם גוף הלכתי או כללי שפועל בחסיון מוחלט כמו כמה הכשרים? האם יתכן שב"ד יפסוק בלי לנמק, או שרב יורה הוראה בלי להסביר לשואל (במידה והוא בר-הכי)?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אני חושב שכל הביטויים ה"רחוביים" הללו של שקיפות
זה ביטויים שמעולם לא הוזכרו בעיתון של דעת תורה
ולא בשום עיתון מפלגתי

מה שמעיד שתרבות ההשתקה והטמנת הראש בחול מזמן כבר חורקת
מה שמלמד שלמצב זה יש גם חלקים טובים..
 
................
ואם ההכשר נועד לעזור ליצרני אוכל (דהיינו לגרום להם אפשריות להתפרנס, ע"י שההמון יראו חותמת ויקנו),
אז הוא מרגיש שהוא עובד בשביל העסקים. וד"ב.
צ"ל:
..........דהיינו לגרום להם ולו אפשריות להתפרנס.........

ולעצם הענין,
אני חושב שהם חייבים
הם לא חייבים בדיוק כמו שאנחנו לא חייבים לסמוך עליהם.
מדוע שיהיו "חייבים", מצד איזה דין, כלום חוזה עשו עמנו ?

כנראה שהאפשרות היחידה היא להקים ארגון שקיפות חיצוני, "כושרות חרדי"..
וכתר זיכוי הרבים - עדיין מונח הוא, כל הרוצה ליקח יבא ויקח.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
צ"ל:
..........דהיינו לגרום להם ולו אפשריות להתפרנס.........

ולעצם הענין,


מדוע שיהיו "חייבים", מצד איזה דין, כלום חוזה עשו עמנו ?

כנראה שהאפשרות היחידה היא להקים ארגון שקיפות חיצוני, "כושרות חרדי"..
וכתר זיכוי הרבים - עדיין מונח הוא, כל הרוצה ליקח יבא ויקח.
הרבה פעמים אתה לקוח שבוי של ההכשר כמו באירועים ציבוריים או במקום שאין ברירה אחרת,
ומשכך אין את הטענה אל תקנה כיון שהם כגוף כשרות שולטים ביכולת שלי כלקוח לקנות מוצר.
 
הרבה פעמים אתה לקוח שבוי של ההכשר כמו באירועים ציבוריים או במקום שאין ברירה אחרת,
ומשכך אין את הטענה אל תקנה כיון שהם כגוף כשרות שולטים ביכולת שלי כלקוח לקנות מוצר.
עד היום ישנם מיעוט בני אדם, כגון נידחינו בארבע כנפות הארץ, אשר בזיעת אפם יאכלו לחם [או בשר או חלב או כל מאכל אשר ייאכל], באין ברירה.

בל נשכח שהנידון הוא - נוחות. באשר רצוננו לרכוש מזון מוכן, וכמובן - כשר.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
עד היום ישנם מיעוט בני אדם, כגון נידחינו בארבע כנפות הארץ, אשר בזיעת אפם יאכלו לחם [או בשר או חלב או כל מאכל אשר ייאכל], באין ברירה.

בל נשכח שהנידון הוא - נוחות. באשר רצוננו לרכוש מזון מוכן, וכמובן - כשר.
אינה טענה מ"מ הם נותני שירות ולעיתים בכפיה.
 
חלק עליון תַחתִית