"לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 305
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 07 יולי 2019, 16:48

בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 22:16
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.
כדוגמא אני מכיר שני אדמורי''ם מאד מפורסמים, מאמשינוב וראחמסטריבקא. שניהם מחמירים ע''ע עד קצה היכולת בכל ס''ס ונמנעים מק''נ שערי היתר כדי להנצל משער אחד של איסור.
שניהם כשמתארחים אצל יהודי כשר כלשהו, אוכלים מהמוגש לשולחן כאחד האדם !

דבריך ברורים. רק יתכן ויבוא רב ויסבור שאיזה עניין שהעולם חושבים שזה חומרא לדעתו זה עיקר הדין ואז אין חכמה ואין תבונה וכו' ואדרבא מבואר ברמ"א ביו"ד סי' קיט שיש איסור לפ"ע על המארח להגיש כזה דבר לאורח ובמילים אחרות לא רק שאסור לאוסר לאכול נגד דעתו אלא אסור למארח להכשיל אותו. ובמקרה כזה אין להתחשב בפגיעות וכדו' ועי' ביבמות שהיו סוגי איסורים שלב"ש הולדות הם ממזרים ממש ולב"ה מותר
אני רוצה להבהיר שוב את דברי.
כל אדם שאוכל וסומך על ההכשרים המהודרים שרוב סומכים עליהם, בודאי שאינו אוכל אכילת איסור.
ואם יבוא מאן דהו ויטען שמאכילים איסורים, כמעט וודאי שדעתו להחמיר בענין שהוכרע ע''י הפוסקים להקל, וממילא לא שייך לומר ע''ז אין עצה ואין תבונה וכו' ולא יבוא הידור זה וידחה איסור הלבנת פנים.
בודאי מי שיכול לעשר בצנעא בלי שהמארח ירגיש, או שנמנע מלאכול בלי לגרום עגמ''נ הוא עדיף, אבל המציאות היא שברוב פעמים נגרם עגמ''נ.

ערכים:


בני בניו
הודעות: 10
הצטרף: 13 מאי 2019, 17:39
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי בני בניו » 10 יולי 2019, 23:03

אמונת אומן כתב:
07 יולי 2019, 16:48
בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 22:16
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.
כדוגמא אני מכיר שני אדמורי''ם מאד מפורסמים, מאמשינוב וראחמסטריבקא. שניהם מחמירים ע''ע עד קצה היכולת בכל ס''ס ונמנעים מק''נ שערי היתר כדי להנצל משער אחד של איסור.
שניהם כשמתארחים אצל יהודי כשר כלשהו, אוכלים מהמוגש לשולחן כאחד האדם !

דבריך ברורים. רק יתכן ויבוא רב ויסבור שאיזה עניין שהעולם חושבים שזה חומרא לדעתו זה עיקר הדין ואז אין חכמה ואין תבונה וכו' ואדרבא מבואר ברמ"א ביו"ד סי' קיט שיש איסור לפ"ע על המארח להגיש כזה דבר לאורח ובמילים אחרות לא רק שאסור לאוסר לאכול נגד דעתו אלא אסור למארח להכשיל אותו. ובמקרה כזה אין להתחשב בפגיעות וכדו' ועי' ביבמות שהיו סוגי איסורים שלב"ש הולדות הם ממזרים ממש ולב"ה מותר
אני רוצה להבהיר שוב את דברי.
כל אדם שאוכל וסומך על ההכשרים המהודרים שרוב סומכים עליהם, בודאי שאינו אוכל אכילת איסור.
ואם יבוא מאן דהו ויטען שמאכילים איסורים, כמעט וודאי שדעתו להחמיר בענין שהוכרע ע''י הפוסקים להקל, וממילא לא שייך לומר ע''ז אין עצה ואין תבונה וכו' ולא יבוא הידור זה וידחה איסור הלבנת פנים.
בודאי מי שיכול לעשר בצנעא בלי שהמארח ירגיש, או שנמנע מלאכול בלי לגרום עגמ''נ הוא עדיף, אבל המציאות היא שברוב פעמים נגרם עגמ''נ.
דברתי על מי שהגיע להוראה ועליו לא משפיע "הוכרע ע"י הפוס'" ומי שהוא תלמידו וכל מעשיו אינו עושה אלא עפ"י רב זה ולדידיה דבר מאכל מסוים הוא איסור גמור אז ודאי אומרים אין עצה ועי' היטב בש"ך יו"ד סי' קיט שמדבר שמי שמתארח אצל מי שמתיר חלב מסוים שיש בזה מח' בין המנהגים אם לאסור את זה - לאוסר אסור לאכול ולמארח אסור להאכיל בשבילו ולבשל בכליו בשבילו וכו'
לא צריכים לפחד מזה שלאחד מותר לאכול ולשני הוא איסור גמור. צא ולמד מר"א דמילה שכרתו עצים בשבת קודש ולחולקים עליו והכי קיי"ל הוא באיסור סקילה!
 


מאיר גוטמן
הודעות: 8
הצטרף: 12 אוגוסט 2019, 12:51
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי מאיר גוטמן » 10 ספטמבר 2019, 19:46

ראה בפירוש הר"ש על משניות דמאי פרק ז' אמוראים שעישרו אצל ע"ה שהתארחו אצלו ועישרו בחכמה בל ישישים לב ראה שם את כל הסיפור. אבל כבר היה לעולמים.
וידוע הסיפור על הגאון רבי אברהם גנחובסקי שעשה כן אצל גדולי ישראל. סיפר הגאון רבי יעקב פוזן שליט"א, כי הזדמן לו להיות פעם יחד עם להבחל"ח הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל במעונו של הגאון בעל המנחת יצחק זצ"ל, ובשל מנהגם לעשר גם מוצרים שבהכשר הבד"צ של העדה החרדית, עמדו בפני בעיה: אם יגיש לפניהם כיבוד והם יעשרו, תהיה בכך פגיעה בכבודו של המנחת יצחק, ראש בית דין של העדה החרדית. הם היו במבוכה, אך רבי אברהם כדרכו מצא כבר את הפיתרון.
 הגאון המנחת יצחק בענוותנותו נכנס בעצמו לחדר עם מגש ועליו כוסות עם משקה מיץ תפוזים. רבי אברהם רץ לקראתו ולקח את המגש מידיו באמרו כי אין זה כבוד התורה ומדוע שהרב יטרח כך; הגביה את המגש וזכה במשקה כדי שיוכל לעשר לכל הדעות, כי אף החמיר לזכות באוכל לפני המעשרות, ובדרכו זו עד השולחן שבחדר נענע קצת את המגש ועל ידי כך נשפך מעט מהכוסות על המגש, ועל מעט משקה זה קרא שם למעשרות, והסיפור הסתיים בלי שאיש הבחין בדבר. הוא לחש בשקט לרבי יעקב פוזן שהכל מעושר ושהוא חייב לשתות לכבודו של הגרי"י ויס. 
 תלמיד חכם ציין בהקשר לסיפור זה את  הירושלמי בדמאי פ"ז שששני אמוראים זרקו מאכל אחד לחברו כדי שיפלו ממנו פירורים, ועי"כ היתה להם אפשרות לעשות קריאת שם בלא שידע בעל הבית שחשדו שאינו מעשר את פירותיו. 
מעשר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מאמין
הודעות: 8
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי מאמין » 12 ספטמבר 2019, 01:35

אכן ר' אברהם זצ"ל היה מומחה גדול בזהירות בכבוד אחרים,
אך קצת קשה לי איך לא חשש שמא יאספו את מה שנשפך לתוך כוס וישתו וכד' (אפי' רק לטעום מהנשפך) כי לכאורה מיגרע גרע הרבה יותר אם קורא עליה שם (אולי קרא שם רק על תנאי)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח