חשש לחמץ שעבר עליו הפסח

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1217
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשש לחמץ שעבר עליו הפסח

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 19 יוני 2019, 16:24

רק היתר עיסקא חז"ל ידעו להמציא?
מי אמר שבזמנם היו מחזיקים דברים כ"כ הרבה זמן שלאבד החמץ לפני פסח הי׳ הפסד גדול

ערכים:


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשש לחמץ שעבר עליו הפסח

שליחה על ידי איש ווילנא » 23 יוני 2019, 23:22

איש ווילנא כתב:
19 יוני 2019, 16:19
כיון שדברו הרבה על חמץ שעבר עליו הפסח אפשר לשאול שני שאלות

א' האם המערערים על המכירת חמץ בימינו ובימים קודמים מערערים על זה מבחינת חושן משפט שאם יגיע לבית דין לא יצדיקו את הלוקח. כיוצא בו יש לדון על התר עיסקא ועוד.

ב' למה בזמן חז"ל לא מצינו התרים כאילו. למשל הגמרא בחולין דף ד ב אומרת שמומר לתאבון הרי אף שמשאיר את החמץ בבית בפסח משום שאינו רוצה להפסיד ממון מכל מקום אחרי פסח מחליף את החמץ עם גוי בשביל לא להכשל באיסור חמץ שעבר עליו הפסח משום שאם יכול שלא לעבור איסור אינו עובר. אבל בפסח עצמו הגמ' לא מצאה לו פתרון למכור לגוי ולעשות טריק משפטי.
 
חלק א׳ ממעל כתב:
19 יוני 2019, 16:24
רק היתר עיסקא חז"ל ידעו להמציא?
מי אמר שבזמנם היו מחזיקים דברים כ"כ הרבה זמן שלאבד החמץ לפני פסח הי׳ הפסד גדול
ענין התר עיסקא של חז"ל הוא אינו דומה כלל לכל התרי העיסקא המאוחרים  ואין בו הערמה משפטית כלל ואין בו אייזה טריק בשונה מההתר עיסקא של האחרונים כך שלא ניתן להוכיח זאת מהתר עיסקא של חז"ל ואדרבה אתה רואה שנמנעו מההתר עיסקא של האחרונים

הוכחתי מהגמ' בחולין שהמומרים לתאבון בזמן הגמרא היו מסכימים לטרוח ולהחליף את כל חמצם אחר הפסח בשביל לא לעבור באיסור חמץ שעבר עליו הפסח כיון שאפשר בהתר לא עשו איסור. ועל זה אני שואל מפני מה לא עשו להם חז"ל תקנה לעשות מכירה לגוי 

עכשיו אני נזכר שכמדומה שכבר עמדו בזה בתשובות על התר מכירה של שביעית והגאון בעל האור שמח כמדומה שמתייחס לזה נראה שנדפס בספר תשובותיו שעל ידי מכון ירושלים ואין לי את זה כרגע ואם לא אז משהו אחר דן בזה 
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשש לחמץ שעבר עליו הפסח

שליחה על ידי איש ווילנא » 25 יוני 2019, 21:13

איש ווילנא כתב:
23 יוני 2019, 23:22
איש ווילנא כתב:
19 יוני 2019, 16:19
כיון שדברו הרבה על חמץ שעבר עליו הפסח אפשר לשאול שני שאלות

א' האם המערערים על המכירת חמץ בימינו ובימים קודמים מערערים על זה מבחינת חושן משפט שאם יגיע לבית דין לא יצדיקו את הלוקח. כיוצא בו יש לדון על התר עיסקא ועוד.

ב' למה בזמן חז"ל לא מצינו התרים כאילו. למשל הגמרא בחולין דף ד ב אומרת שמומר לתאבון הרי אף שמשאיר את החמץ בבית בפסח משום שאינו רוצה להפסיד ממון מכל מקום אחרי פסח מחליף את החמץ עם גוי בשביל לא להכשל באיסור חמץ שעבר עליו הפסח משום שאם יכול שלא לעבור איסור אינו עובר. אבל בפסח עצמו הגמ' לא מצאה לו פתרון למכור לגוי ולעשות טריק משפטי.
 
חלק א׳ ממעל כתב:
19 יוני 2019, 16:24
רק היתר עיסקא חז"ל ידעו להמציא?
מי אמר שבזמנם היו מחזיקים דברים כ"כ הרבה זמן שלאבד החמץ לפני פסח הי׳ הפסד גדול
ענין התר עיסקא של חז"ל הוא אינו דומה כלל לכל התרי העיסקא המאוחרים  ואין בו הערמה משפטית כלל ואין בו אייזה טריק בשונה מההתר עיסקא של האחרונים כך שלא ניתן להוכיח זאת מהתר עיסקא של חז"ל ואדרבה אתה רואה שנמנעו מההתר עיסקא של האחרונים

הוכחתי מהגמ' בחולין שהמומרים לתאבון בזמן הגמרא היו מסכימים לטרוח ולהחליף את כל חמצם אחר הפסח בשביל לא לעבור באיסור חמץ שעבר עליו הפסח כיון שאפשר בהתר לא עשו איסור. ועל זה אני שואל מפני מה לא עשו להם חז"ל תקנה לעשות מכירה לגוי 

עכשיו אני נזכר שכמדומה שכבר עמדו בזה בתשובות על התר מכירה של שביעית והגאון בעל האור שמח כמדומה שמתייחס לזה נראה שנדפס בספר תשובותיו שעל ידי מכון ירושלים ואין לי את זה כרגע ואם לא אז משהו אחר דן בזה 


 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים