אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

ספר וסופר
הודעות: 774
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 475 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי ספר וסופר » 13 ינואר 2020, 15:12

יהודי כתב:
09 ינואר 2020, 09:45
יקבי רמת הגולן מקילים באבני יין. זה ענין אחר.
באמת מעניין מה רמת המומלצים שלהם.

מה זה אבני יין?


אברהם העברי
הודעות: 888
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אברהם העברי » 13 ינואר 2020, 19:59

ספר וסופר כתב:
13 ינואר 2020, 15:12
יהודי כתב:
09 ינואר 2020, 09:45
יקבי רמת הגולן מקילים באבני יין. זה ענין אחר.
באמת מעניין מה רמת המומלצים שלהם.

מה זה אבני יין?
אני מצטט מתוך מה שכתבתי ע"ז בעבר אך לא עברתי ע"ז כעת ועמכם הסליחה אם ישנו דבר שאינו מעודכן
אבן יין זה כעין אבנית הנוצרת בתהליך יישון היין בחביות
חומר זה מכונה חומצה טרטרית ומשמש למספר דברים
א. הורדת רמת החומציות ביין (HP) ע"מ לקטול בקטריות מסוימות המזיקות ליין
ב. חומר משמר
ג. חיזוק היין והענקה של הטעם החמצמץ האופיני
חוץ מיין ישנם עוד הרבה מאכלים שמשתמשים בהם בחומצה זו אלא שבהם אי"צ במה שהופק ע"י יין בדוו' ומשתמשים בחומצה סינטטית או בסוג אחר שמופק מן הצומח כגון בננות ותמרים אלא שזה כאמור לא מתאים ליין ולכן ביין משתמשים דוו' בחומצה שהופקה מיין כמבואר לעיל
(אכן ישנם יינות שמשתמשים בהם בחומצה סינטטית אך זה ביינות הזולים יותר)
תהליך ייצור אבן יין הינו ע"י גירוד האבנית מהחבית וייבושה לצורת בוץ (כיון שמעורב בו קצת יין) הבוץ מועבר לייבוש של כארבעה חדשים עד שנהפך לחול. החול מושרה במים המעורבים בקלציום (שמנופה מאוחר יותר מהחומר) ומכאן עוברת התמיסה לצנטריפוגה שמפרידה את המים מהחומר היבש עד שהחול יבש לחלוטין ומפורר ל’מלח’. בטכנולוגיות משוכללות מופקת מהמלח חומצה טרטרית איכותית. הקרויה אבן יין (או יהלומי היין)
עד לפני כמה שנים בישראל לא היה הפקת אבן יין (כיון שהחומצה נוצרת בקור ולא מתאים לה הקייצים החמים) אלא היו מייבאים מחו"ל (בעיקר מאירופה) והיו מכשירים זאת כיון שבתהליך הייבוש הוא מתייבש כעפר
שו"ע יו"ד קכ"ג ט"ז
יש מי שאומר שתמצית היין הנקרש על דופני החבית והקנקנים נהגו בו היתר שמשתמשין בכלי עובדי כוכבים לאחר י"ב חדש או לאחר מילוי ועירוי ואין מקליפין התמצית הנקרש עליו שכיון שנתייבש כל כך כבר כלה כל לחלוחית יין שבו וכעפר בעלמא הוא
בשנים האחרונות נתעורר פקפוק בענין כיון שכיום איסוף היין הוא קודם שמתיבש ונח' בזה ע"כ יש הכשרים שמשתמשים ביין ישראלי לצורך זה (החסרונות – יותר יקר והרבה פחות מוצלח) וישנם שמשתמשים בחומצה סינטטית וישנם שמכשירים
ע"כ כ"א יעשה כהוראות רבותיו
 


ספר וסופר
הודעות: 774
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 475 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי ספר וסופר » 13 ינואר 2020, 22:59

אברהם העברי כתב:
13 ינואר 2020, 19:59
ע"כ כ"א יעשה כהוראות רבותיו

תודה על התשובה המנומקת.

ידוע למישהו בידיעה ברורה שביקבי 'רמת הגולן' משתמשים בזה?


אברהם העברי
הודעות: 888
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אברהם העברי » 14 ינואר 2020, 02:12

כך מקובל שהגר"א אויערבך מתיר אבל אינני יודע ביתר פירוט (אנסה לברר כיון שאני קצת מתענין בנושאים הללו ויש בידי להשיג מקורות - בעז"ה ובל"נ)

ובדרך אגב גם אם מתיר אי"ז מוריד ברמה הכשרותית הכללית אם כך יצא לו להלכה שכן אי"ז הקלה בנהלים וכדו' שמשליך על כל ההשגחה אלא פרט מסוים שהוא מח' הלכתית גרידא וכמו שלא תאמר על העדה"ח שנוהגים בצורה מסוימת לגבי ההזרקות בעופות שהם הכשר מיקל שהרי ודאי ברמת הנהלים הם חזקים מאד ואי"ז אלא מח' ספציפית שבזה באמת יעשה כאו"א כדעת רבותיו (אף ששם הוא מח' בפרקטיקה ולא בהלכה) ה"נ כאן שאי"ז פגיעה ברמת הכשרות אלא בנקודה הספציפית הנ"ל ובאמת לגבי ההכשר עצמו שמעתי מאדם שמבין בזה ומתעסק בכשרות שביין אפ' לסמוך על ההכשר ללא חשש
ואבאר שכידוע בכשרות אין רמת ההכשר תלויה רק ברמת הירא"ש של הרב אלא גם ובעיקר במומחיות ובפרקטיקת הנהלים וע"כ כשאומרים על הכשר שהוא פחות מהודר אי"ז השלכה על הירא"ש כלל וע"כ אמר לי אותו אחד שביין יש להכשר הרב אויערבך מומחיות גדולה וע"כ אפ' לסמוך ללא חשש (כמובן בלא התייחסות לנושא אבני היין שבאמת אין לי ידיעה ברורה ברמת הפסק איך מקובל לפסוק בזה אצל המוצי"ם המקובלים - אשמח אם מי מרבני הפורום יתייחס לענין)


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 14 ינואר 2020, 09:33

שמעתי מהגר''ד טהרני בהכשר של הרב מחפוד שרוב הפוסקים מתירים.
קשה לי להאמין שכושרות לא ממליצים על רמת הגולן בגלל אבני יין, (למרות שזריצקי ובורנשטיין מתייחסים לזה כיין נסך ממש)
יותר מסתבר שאינם נותנים אמון במערכת הכשרות הזו ככלל.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
הודעות: 595
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי פעלעד » 15 ינואר 2020, 20:19

אם הם היו רציניים ויריאי שמים, לא היו נותנים המלצות כלל על הכשרים בחו"ל, למד לשונך לומר איני יודע, לכתוב רשימה בלי לדעת ועוד לשים את ההכשר הכי גרוע איגוד וועסטיים בראש הרשימה מלמדת על בעייתיות יתירה, אלא מאי, תענו לי שהם כותבים בפירוש שמסתמכים על מומחים שלהם בחו"ל, הא גופא קשיא,אם אלו המומחים שלהם לא שייך לסמוך עליהם בכלום!
איגוד וועסטיים יודע כיום כל מומחה כשרות בחו"ל מכל סוג שהוא כמה חלש הוא.

מלבד זאת, עצם השאלה האם אני יכול הלכתית לסמוך על מזרחי או ד"ל מורכבת ביותר, אני משתייך לחסידים, רובם המכריע של פוסקי החסידים או הליטאים הישיבתיים יורו לי חד משמעית שאין להם נאמנות כלפינו, כי ברגע שהם מומרים לכמה וכמה סעיפים בשו"ע כמו הלכות צניעות בנשותיהם ועוד ועוד אין להם נאמנות עבורינו.
נסו להכנס אל הגרח"ק לשאול אם מותר לסמוך עליהם, יש לי סיפורים מכלי ראשון על שאלות כאלו ואופי תשובותיו, אינני מעלם כאן כדי לא לעורר עלי את חמת כמה מחברי הפורום הנכבד...


מלך שבא
הודעות: 363
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי מלך שבא » 15 ינואר 2020, 20:33

פעלעד כתב:
15 ינואר 2020, 20:19
מלבד זאת, עצם השאלה האם אני יכול הלכתית לסמוך על מזרחי או ד"ל מורכבת ביותר, אני משתייך לחסידים, רובם המכריע של פוסקי החסידים או הליטאים הישיבתיים יורו לי חד משמעית שאין להם נאמנות כלפינו, כי ברגע שהם מומרים לכמה וכמה סעיפים בשו"ע כמו הלכות צניעות בנשותיהם ועוד ועוד אין להם נאמנות עבורינו.
המשגיחים של העדה לא מדברים לשוה"ר?
ולא מאחרים זמן ק"ש ותפילה?
 

סמל אישי של משתמש

פעלעד
הודעות: 595
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי פעלעד » 15 ינואר 2020, 21:03

עכשיו יוסט האשכול לנושא מזרחי...?!
הענין נדוש כבר רבות במשך השנים, התשובה הפשוטה היא שמי שנכשל בחטא כמו לשון הרע וכדומה מצד כישלון אינו הופך למומר, אבל כשמנהיגי עדותיהם מתירים איסורים חמורים כמו לנשים ללכת ללא גרביים וכו' זה הופך אותם למומר לענין זה.
ולגבי איחור ק"ש ותפילה זה לא חטא אלא הסתמכות על שיטות אחרות כידוע שזה ענין אחר לגמרי.תאם תרצה תפתח אשכול על איחור זמן ק"ש ותפילה ונאריך בזה, אבל מסתמא זה יינעל די מהר...


מלך שבא
הודעות: 363
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי מלך שבא » 15 ינואר 2020, 21:22

האשכול לא "יוסט לנושא המזרחי" כיון שבזה עוסקות מרבית ההודעות עד עתה כולל הודעתך שעליה הגבתי.
הלואי שכל החרדים לא יסמכו על התירים ברמה של ההיתר לגלות החלק התחתון של הרגל.
אמנם יש הרבה מהם שמתירים איסורים חמורים כגון תנועות נוער מעורבות וכדו', אבל לא כולם, ואין להכליל, בפרט שככל שהזמן עובר נפרדים המחנות בתוכם אלו מאלו.
וגם הרבה מהמתירים את האיסורים הנ"ל "מסתמכים על שיטות אחרות" בדיוק כמו הרבה חובשי כיפה שחורה שמתירים לעצמם כל מיני איסורים ואף אחד לא חושש שהם מומרים. עקירת הלכות מפורשות היא לא לגיטימית בעיני בלי קשר לצבע הכיפה ואורך הזקן.


יהודי
הודעות: 3655
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 775 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי יהודי » 15 ינואר 2020, 22:40

זה לא קשור למזרחי בדווקא או לכיפה סרוגה בדווקא, זה קשור להשקפת עולם הלכתית, רוב הציבור הדתל"י מאוד שונה מאיתנו בנושא זה. הרבה פחות פוחדים מעבירות ומאיסורים, ומאוד מאוד מהר מקילים אפילו בהיתרים חלשים מאוד. ויש גם בציבור החרדי כה"ג, וגם מהכשרם אסור לאכול מחמת כן.
אני חושב שבהחלט יתכן שאפשר ללמוד מהם, ויתכן בהחלט שיש שם גם מקצוענים בתחום הכשרות. אבל לסמוך עליהם ולאכול מחמת שהם אומרים שזה בסדר וזה גלאט, מאוד קשה.


אב בבינה
הודעות: 202
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אב בבינה » 15 ינואר 2020, 23:56

אני לא מכיר את כושרות ולכן דברי אינם עליהם, אלא באופן כללי. אין הענין פה איזה ציבור מקפידים יותר על תורה ועל המצוות, אלא לענין כשרות צריכים חוש ביקורת לחשוד ולחשוד ועוד לחשוד. באופן כללי מציבור שלהם הם יותר תמימים, והם יותר קרובים לתת אימון לאחד רק בגלל שהוא דתי וכו'. כדי להבין בכשרות צריכים הם חשדנות.


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 00:01

חבילה של הכללות שאין בינם לבין המציאות כל קשר.
אף אחד לא דן פה במזרחי אלא בחרד''ל, שרמת ההקפדה שלהם במצוות אינה נופלת בשום דבר מהמקובל אצלנו, ואפשר גם לראות את זה מתוך התשובות שלהם גופא.
אפשר גם ללמוד קצת צניעות מנשותיהם שאינם חובשות פאות של עשירייה כדי להוציא את העיניים. 

אין שם באתר בדל של קולא שאינה יכולה לעבור אצלנו, ושום רב חסידי לא יאמר עליהם שהם מומרים ח"ו.

בקשר לגר''ח זה כבר עניין הסטורי השקפתי ולא קשור כלל לרמת הדקדוק במצוות שלהם.


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 00:05

אב בבינה כתב:
15 ינואר 2020, 23:56
אני לא מכיר את כושרות ולכן דברי אינם עליהם, אלא באופן כללי. אין הענין פה איזה ציבור מקפידים יותר על תורה ועל המצוות, אלא לענין כשרות צריכים חוש ביקורת לחשוד ולחשוד ועוד לחשוד. באופן כללי מציבור שלהם הם יותר תמימים, והם יותר קרובים לתת אימון לאחד רק בגלל שהוא דתי וכו'. כדי להבין בכשרות צריכים הם חשדנות.
שוב, תיאוריות חסרות בסיס. 
תפתח את האתר שלהם ותראה מה זו מקצועיות בכשרות. 

על כל ירק עלים יש בדיקות תקופתיות עם רישום מדויק של התוצאות, מס' החרקים, תאריכים וכו'
כנ''ל לגבי תמרים, ריבות וכדומה. 

יש כמה מגדולי הלוחמים במזרחי שיוצאים שם מאכילי שרצים למהדרין. 
 


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 00:11

הנה דוגמה לבדיקת עלי גפן שמשווקים גם בהשגחת חוג ב''ב


האריזה

תוצאות

ח' אדר תשע"ז

עלי גפן במי מלח

690 גר'

8 טריפסים, 4 אקריות שקופות, 9 אקריות אדומות, 2 עכבישים, 4 כנימות עלה. סה"כ: 23 חרקים.

ז׳ חשוון תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

2 חרקים.

ט׳ תשרי תשע"ח

עלי גפן במי מלח

620 גרם

2 טריפסים, 12 אקריות שקופות, 7 אקריות אדומות, עכביש 1. סה"כ: 22 חרקים.

כ"ו תשרי תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

2 חרקים.

י׳ חשוון תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז 400 גרם

1 אקרית אדומה. 1 עכביש . סה"כ 2 חרקים.

כ"ח שבט תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז 400 גרם

כנימת עלה 1, פסוק 3, אחר 1, ג'וק 1. סה"כ: 5 חרקים.

ו' אדר תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז 400 גרם

3 פסוקים.

כ' סיון תשע"ח

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

1 אקרית שקופה.

ג' טבת תשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

2 אקריות אדומות, 3 עכבישים, סה"כ: 5 חרקים.

ב' שבט תשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

טריפס 1.

טו שבט תשע"ט

עלי גפן שטופים (50 עלים)

אקרית אדומה 1.

ב' ניסן התשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

3 עכבישים.

ט' ניסן התשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן ממולאים באורז

1 אקרית שקופה, עכביש 1, 8 אקריות אדומות. סה"כ: 10 חרקים.

יב תמוז התשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן

נקי

יח תמוז התשע"ט

קופסת שימורים עלי גפן

עכביש 1, כנימת עש הטבק 1.

ז' כסלו התש"פ

צנצנת עלי גפן כבושים

8 תריפסים, 44 אקריות שקופות, 10 אקריות אדומות, 2 עכבישים, 1 כנימת עלה, 6 אחר, 4 זבוב כנימת עש הטבק. סה"כ: 75 חרקים.


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 00:15

וזה דיון בקשר לצריכת קוקה קולה ללא כשרות באירופה,( משהו שהרבה אנשים מהחוג של הר' פעלעד מתירים לעצמם)

עד אחד זה מי שהיה במפעל וראה. היחיד שראה זה הרב לנדא, וכבר כתבנו את זה.
ולגבי מיץ מסוים לא מוכר - מי שרוצה לסמוך על רוב, פריש, ספיקות, אולי, שמא , יתכן - מוזמן, בשביל זה לא צריך אותנו. אנחנו מנסים לתת כלים למי שרוצה לצרוך ברמת כשרות נאותה, כפי שאנחנו מאמינים שהקב"ה מצפה שנתנהל. מעולם לא אמרנו שכל מה שאנחנו לא מאשרים הוא לא כשר.

חברים, אנחנו לא פוסקים לחומרא, אנחנו אומרים מה עיקר הדין לפי הבנתנו וכיצד הקב"ה מצפה שנתנהג.
לא כל קולא שמישהו כתב אי פעם בעיירה נידחת בליטא בשנות רעב כשלא היה לקהילה לחם לאכול ועוללים מתו מרעב ברחובות - צריכה לשרת אותנו עכשיו.


יהודי
הודעות: 3655
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 775 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי יהודי » 16 ינואר 2020, 01:44

עוד אקסיומה שבדו כאן מליבם: החרדלי"ם מקפידים כמו החרדים על כשרות.
מי שכתב את זה, לא מכיר כלל את הציבור שם (אמנם יתכן שהם מקפידים כמוהו).


מלך שבא
הודעות: 363
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי מלך שבא » 16 ינואר 2020, 01:56

יהודי כתב:
16 ינואר 2020, 01:44
עוד אקסיומה שבדו כאן מליבם: החרדלי"ם מקפידים כמו החרדים על כשרות.
מי שכתב את זה, לא מכיר כלל את הציבור שם (אמנם יתכן שהם מקפידים כמוהו).
בודאי שהאקסיומה הזו נכונה:
מה החרדים הללו, מהם מדקדקים במצוות ומהם קלי עולם ומאכילי מאכלות אסורות לאלפי אנשים,
כך החרדלי"ם הללו, מהם מדקדקים במצוות ומהם קלי עולם ומאכילי מאכלות אסורות לאלפי אנשים.
 


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 09:12

יהודי כתב:
16 ינואר 2020, 01:44
עוד אקסיומה שבדו כאן מליבם: החרדלי"ם מקפידים כמו החרדים על כשרות.
מי שכתב את זה, לא מכיר כלל את הציבור שם (אמנם יתכן שהם מקפידים כמוהו).

אם ההגדרה של 'חרדי' אצלך זה אנשים שאוכלים אך ורק עד"ח והרב לנדא, אז הצדק אתך. 

​​​​​​( רק שלפי ההגדרה הזו יהדות התורה לא תעבור את אחוז החסימה גם אם תחבור לש''ס)


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 09:23

הנה דוגמה נוספת, אשמח לראות משהו חילופי שנכתה ע"י דיין בעד''ח.

מדריך הכשרות לאורח
הרב יצחק דביר
לפניכם מדריך מעשי

עקרונות יסוד

בעקבות השינויים בפסיקה והמנהגים החלוקים בין הקהילות השונות, נדרשו הפוסקים לשאלה כיצד ינהג המתארח אצל חברו כאשר מוגש לו דבר מאכל שלא כמנהגו. אם בדורות עברו היה מפגש שכזה נדיר, שכן בני הקהילה הודרכו באופן אחיד על ידי רב המקום, עם קיבוץ הגלויות שלו זכינו בדורנו הפכו מפגשים אלו לדבר שבשגרה, ועל כן חובה עלינו לברר הלכה זו לאשורה.

מדריך זה מיועד לאורח, אך אין בו כדי לפטור את המארח מלדאוג לכך שהאורח אותו הזמין יוכל לאכול אצלו ללא חשש לפי מנהגיו! (בדיוק כפי שידאג לו אם יהיה צמחוני או רגיש למאכלים מסוימים).

נדגיש, שמאמר זה אינו עוסק כלל באירוח אצל יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. במקרה זה הדברים מורכבים הרבה יותר, ואנו נתמקד באירוח אצל שומר כשרות שמנהגיו שונים ממנהגי האורח.

להלן העקרונות המנחים בעת אירוח (המקורות המלאים במאמר המורחב):

א. ככלל, ההלכה אינה משתנה מפני גורמים חיצוניים גם כאשר קיומה כרוך באי נעימות. על כך נאמר בספר משלי (כא,ל): "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'". ובכך התנו במסכת דרך ארץ רבה (ו,א) את חובתו של האורח לציית למארחו: "הנכנס לבית של חברו: מה שיגזור עליו בעל הבית יעשה - כשהוא דבר כשרות".

ב. אם בישל המארח מאכל מיוחד שמתאים למנהגו של האורח, לכל הדעות אין צורך לחשוש לכך שהמאכל בושל בכלי בעל הבית, מפני ש'סתם כלים אינם בני יומן'. (אם ידוע לו בוודאות שב24 השעות שקדמו לכך בישלו באותו הכלי גם מאכלים שאינם מתאימים למנהגו, נחלקו בכך הפוסקים, להרחבה ראה כאן).

ג. אם הוסיף המארח למאכל חתיכה המתאימה למנהגו של האורח (כגון: הוסיף לתבשיל עם בשר כשר חתיכת בשר חלק לאורח שמקפיד על כך) - לדעת רוב הפוסקים אין אפשרות לאכול ממנה, אלא אם מניעתו תגרום לבושה או לכעס, כדלהלן. (מלבד חומרות אישיות בהן יכול אדם לקבוע אימתי הוא מיקל, להרחבה ראה כאן)

ד. כאמור - כאשר אורח שם לב כי אחד המאכלים שמוגש לשולחן אינם מתאימים למנהגו - עליו להמנע מאכילתו. במידה והדבר יבייש את בעל הבית או יכעיס אותו התירו חכמי הדורות להקל באיסורים שמקורם במנהג, אך לא בדברים שאסורים מצד הדין. וכך כותב גם המשנה-ברורה (סי' תסח ס"ק כג):

ודוקא אם הדבר הזה אינו אסור מעיקר הדין אלא שנהגו לאיסור. אבל דבר שהוא אסור מצד הדין, אפילו איסור דרבנן - חס וחלילה לעבור מפני חשש איבה ומחלוקת, ומוטב לסבול על עצמו קטטות ולא לעבור על דברי סופרים, שהעובר על דברי סופרים חייב מיתה בידי שמים.

ה. ההיתרים המרכזיים שעליהם הסתמכו המתירים השונים מתבססים על חשש למחלוקת ואיבה. חשש זה אינו קיים בכל אירוח, ולעתים הימנעות מאכילת המאכל תתקבל בהבנה. נציין כמה דוגמאות שהוזכרו על ידי הפוסקים:

כאשר הבדלי המנהגים ידועים - במנהגים ידועים לכול אין חשש של איבה, כגון: אשכנזי המתארח בפסח אצל בני עדות המזרח, אך ידוע לכולם שמנהגו שלא לאכול קטניות, או ספרדי האוכל בשר חלק בלבד. במקרים מעין אלו ברור לכול שהאורח נמנע מאכילה בשל מנהגו האישי ולא משום שהוא סבור שהמארח טועה.

כאשר האורח ידוע כ'מחמיר' - בספר פתח-הדביר (או"ח א,ח) כתב שכאשר האורח מפורסם כ'מחמיר', והימנעותו מן האכילה אינה נתפסת כקריאת תיגר על שאר הסועדים שאינם נוהגים כן, אין חשש ממחלוקת, ועליו להמשיך ולהחמיר כהרגלו.

כשאפשר להתחמק - המהרי"ל מסרב להתיר אכילת חמאת גויים מחשש 'איבה'. הוא מנמק זאת בכך שלא התירו אלא מנהגים שאין באפשרותו להצניעם, כדוגמת פת עכו"ם המהווה את עיקר הסעודה כך שהימנעות ממנה תגרור תשומת לב רבה. אולם מאכילת החמאה ניתן להתחמק בתואנות שונות בלא לבייש את בעל הבית ולכן הדבר אינו מותר. בפתח-הדביר מסיק שההיתר אינו בפת דווקא, אלא בכל מצב שבו ההימנעות תהיה בולטת, לדוגמא: אם מפצירים בו לטעום ממאכל מסוים.

כאשר זהו מנהג טעות - בספר פתח-הדביר כתב שההיתר לשנות מפני המחלוקת שייך דווקא כאשר מנהג המארח מבוסס על פוסקים המתירים. אך כאשר את מנהגו הוא נוהג בטעות: אם על ידי שהאורח ישמור על מנהגו יתעוררו המסובים לברר את ההלכה וילמדו ממנו לנהוג כדין - חובה עליו לנהוג איסור בפרהסיה כדי לעוררם לכך, ולא להותירם בטעותם.ואם הם מודעים לכך שהדבר אסור, אך בזים לנוהגים כדין - הרי חובה מוטלת עליו להמשיך במנהגו, ועל כך נאמר "ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השם יתברך" (רמ"א, או"ח א,א).



הדרכה מעשית

להלן נמנה הבדלי מנהגים שונים בהם נתקלים המתארחים באופן תדיר, ואת הדרכות הפוסקים לגביהם:

בשר חלק

הפוסקים הספרדים נחלקו ביחס לבשר שאינו חלק: לשיטת הר"ע יוסף כאשר אינו יודע האם הבשר חלק, אינו חייב לברר זאת. אולם אם הוא יודע שמדובר בבשר ברמת כשרות רגילה (שאינו חלק) - אסור לו לאכול ממנו ומכל התבשיל שבו הוא בושל. מהכלים מותר לאכול רק כאשר אינו יודע שבישלו בהם בשר שאינו חלק ב-24 השעות האחרונות.[8] לדעת הרב מרדכי אליהו אין לספרדים לאכול אלא כאשר הם בטוחים שמדובר בבשר חלק,[9] אך מן הכלים מותר לאכול גם כאשר בישלו בהם בשר שאינו חלק לאחרונה.[10] ולדעת הרב מאיר מאזוז גם אכילת תבשיל שמעורב בו בשר שאינו חלק מותרת כל עוד נמנע מאכילת חתיכות הבשר עצמן.[11]

לאשכנזים אכילת בשר שאינו חלק מותרת. משום כך נראה שכאשר מגישים לאשכנזי המחמיר בכך בשר ברמת כשרות רגילה, והימנעותו תגרום לאי נעימות - רשאי לאכול ממנו. בכל מקרה אין לאסור את השימוש בכלים שהתבשל בהם בשר זה.

בשר חלוט (תימנים)

יוצאי תימן חוששים שאין הדם כולו יוצא על ידי המליחה, ועל כן חולטים את הבשר ברותחין כדי שיישאר דמו בתוכו. מן הדין לשיטתם מדובר באיסור גמור, ולכן לדעת הרב קאפח אין להקל בכך גם בעת אירוח.[12] מאידך יש הסוברים שמכיוון שבימינו זמן המליחה ארוך, גם התימנים רשאים להקל בעת הצורך.[13] גם למחמירים בכך אין צורך להחמיר בשאר התבשיל שבו הוא מבושל ובכלים, מכיוון שרוב הדם יצא כבר על ידי המליחה, והדם שנותר בטל בשישים.[14]

עופות

ישנם הבדלים רבים בין רמות כשרויות העופות, אולם רובם המכריע הינם הידורים שאינם פוסלים את העוף מעיקר הדין. משום כך נראה שכאשר מגישים לו עוף שאינו מהדרין והימנעותו תגרום לאי נעימות - רשאי לאכול מן העוף.[15] וכמובן שאין לאסור את השימוש בכלים שהתבשלו בהם עופות אלו.

פת גויים

הפוסקים הקלו מאוד באיסורה של פת ממאפיה של גויים, וקבעו שהמתארח אצל מי שאינו מקפיד בכך רשאי לאכול אף מן הפת עצמה כאשר הימנעותו תגרום אי נעימות למארח. כמובן שמשום כך מותרים גם תבשילים שבהם מעורבת פת זו, ואין לאסור את הכלים המשמשים לכך.[16] יש להדגיש שההיתר שייך דווקא כאשר ברור שכל חומרי הגלם כשרים , אך בפת של גויים ללא השגחה ישנן בעיות כשרות רבות כגון: חומרי עזר המעורבים בה, איסור חדש, שמני סיכה לתבניות ועוד.

בישולי גוים

ישנה מחלוקת בין אשכנזים וספרדים בשאלה אם מותר לאכול מתבשיל של גוי כאשר יהודי רק הדליק את האש: אשכנזים מתירים את הדבר והספרדים נוהגים לאסור.[17] ספרדי המתארח בבית של אשכנזי שאינו מקפיד על כך (לדוגמא: יש עובד זר בבית המבשל כאשר מדליקים לו את האש) - לא יבשל בכלים אלו,[18] אך רשאי לאכול ממאכלים שבושלו בכלים הללו.[19]

חלב עכו"ם

חכמים אסרו לשתות חלב שחלבו גוי. מאכלים שבושלו בכלים ששימשו לחלב גוי, מותרים רק כאשר לא ידוע שהם בני יומן, ויש המקילים גם כאשר הם בני יומן[20].

מוצרי חלב

בחלב המשווק בארץ ישראל, ההבדל היחיד שבין חלב מהדרין לשאינו מהדרין הוא אם יש חשש שנחלב בשבת באיסור.[21] לשיטת המחמירים מדובר בחשש לאיסור מדרבנן, אך מכיוון שאין ודאות שהוא אכן נחלב באיסור יש להתיר את השימוש במקום צורך, ומובן שאין להימנע מלהשתמש בכלים שבהם בושל חלב זה בעבר.

דבר זה נכון לגבי חלב בלבד, אך במוצרי חלב אחרים כגון גבינות, מעדנים וכדומה, מעורבות תוספות שונות, כגון: פירות וירקות הטעונים בדיקה מחרקים, ג'לטין וחומרי טעם וריח. משום כך קשה באופן גורף לקבוע אימתי מותר לנוהג לאכול הכשרי מהדרין בלבד להקל באכילתם בעת האירוח, והדבר תלוי במרכיבי המוצר.

חימום בשבת

ישנם הבדלים שונים במנהגי חימום המאכלים בשבת. אף שמן הדין אסור ליהנות ממאכל שחומם באיסור בשבת, מי שמתארח אצל יהודי הנוהג להקל בדיני חימום בשבת (כגון מי שמתארח אצל תימני המחמם מאכל לח שהצטנן) מותר לו לאכול מן המאכלים, גם כאשר חוממו שלא לפי מנהגו,[22] אך לא יבקש ממנו לעשות בשבילו מעשה שלו עצמו אסור לעשותו.[23]

חילוקי מנהגים בבשר וחלב

ישנם שני הבדלים מרכזיים בין אשכנזים וספרדים המשפיעים על כשרות הכלים והמאכלים: א. יש מן הספרדים הנוהגים להקל בשימוש בכלי זכוכית לבשר ולחלב בזה אחר זה, משום שהם סוברים שהוא אינו בולע, ולפי האשכנזים הדבר אסור.[24] ב. לפי האשכנזים מאכל חריף שנחתך או בושל בכלי נחשב כחלבי או בשרי ממש, ולדעת חלק מן הספרדים כאשר הכלי אינו בן יומו הוא נחשב כפרווה גמור.[25]

הבדלים אלו מעלים סימן שאלה גדול על האפשרות להתארח זה אצל זה, כיוון שלמנהג האשכנזים כלי הספרדים בלועים מבשרי וחלבי. למעשה נראה שיש להקל בכך, אך על המארח הספרדי להימנע משימוש הנתון במחלוקת במהלך הכנת המאכלים לאורח האשכנזי, וב-24 השעות הקודמות לכך.[26]

רשת מנגל

למנהג האשכנזים רשת שמכינים עליה בשר שאינו מוכשר (כגון: כבד או לבבות) - אסור להשתמש בה למאכלים אחרים, ואילו לדעת הספרדים השימוש בה מותר.[27] עם זאת גם האשכנזים לא נהגו להחמיר אלא לכתחילה ולא בדיעבד,[28] ולכן מותר לאשכנזי לאכול מבשר שהכין ספרדי על רשת שרגיל לצלות עליה כבד.

ירקות עלים

בירקות עלים ישנו חשש גדול להימצאות חרקים האסורים מן התורה. ישנן כמה רמות נגיעות שאליהן צריך להתייחס: א. ירקות עלים שאינם מפוקחים - יש חשש לאיסורי תורה גמורים. משום כך אין כל מקום להקל באכילתם בעת אירוח גם כאשר הדבר יגרום לאי נעימות גדולה ואפילו לסכסוך משפחתי.[29] ב. ירקות עלים מפוקחים שלא הושרו בסבון ונשטפו לפני אכילתם - גם בהם יש כמעט ודאות שישנם חרקים ואין להקל באכילתם. ג. ירקות עלים מפוקחים מחברות שאינן מוחזקות כמהודרות[30] - גם אם נשטפו במים פעם אחת ישנו חשש רציני לחרקים במאכל, ואין לאכול מהם. אולם במקרה זה אם התבשלו במאכל ישנו ספק נוסף שמא נמעכו החרקים בעת הבישול, ולדעת מו"ר הרב אליקים לבנון אכילת המאכל מותרת.[31]

בכל המקרים הללו יש המקילים לאכול את שאר המאכל כאשר מקפידים להסיר ממנו את העלים.[32] כמו כן אין כל בעיה להשתמש בכלים שבהם בושלו ירקות אלו.[33]

מינים הנגועים בחרקים

יש להבדיל בין רמות הנגיעות המצויה: א. מוצרים המכילים גידולים שנגיעותם רבה מאוד, כגון: תותים, פטל, תאנים, קלחי תירס - אין מקום להקל באכילתם גם לאחר הבישול, וגם כאשר הדבר יגרום לאי נעימות רבה[34]. ב. מוצרים שנגיעותם מועטה ('מיעוט המצוי') כגון: תבלינים, פירות יבשים, פיצוחים, קמח ואורז - חיוב בדיקתם מדרבנן בלבד. במקרה זה במקום צורך גדול לאחר בישול יש לסמוך ולהתיר את אכילת המוצר גם אם לא בדקו אותו.

מוצרים שאינם מהדרין (כגון: מאפים, רטבים, ממתקים, משקאות, ממרחים ומוצרי חלב)

כאשר מדובר על מוצרים בכשרות פשוטה העלולים להכיל בתוכם חומרי טעם וריח, ג'לטין, חומרים משמרים ומעמידים ועוד - קשה מאוד לקבוע מהי רמת האיסור שבה מקילים במוצר זה. ייתכן שמדובר בג'לטין או תמציות מחרקים מיובשים שלחלק מן הדעות הינם איסור דאורייתא, וייתכן שמדובר רק בחששות לאיסורי דרבנן כגון חלב גויים, פת גויים וכדומה. משום כך קשה מאוד להקל ולהתיר את השימוש במוצר כאשר מנהגו להקפיד בדברים אלו.

מאידך, מכיוון שמדובר במנהגים הנקבעים בקבלה אישית, ולא כמנהגי עדות ומנהג אבות, רשאי המקפיד להכריע אם ברצונו לקבל את המנהג על אכילת המאכל עצמו בלבד ולנהוג היתר במאכלים שבהם הוא מעורב, או שמא הוא חושש שמדובר באיסור גמור ואינו אוכל מן התבשיל כלל.

ישנם שני מצבים שבהם הדבר אינו תלוי בדעתו, והוא אינו רשאי להקל בתערובת, משום שישנו חשש לאיסור גמור:

כשרויות שאינן מהימנות - כאשר נאמנותה של מערכת הכשרות נפגעה אין אפשרות לסמוך על עדותה בלא שיחה ישירה עם המשגיח, וממילא אין לאכול מוצרים החתומים על ידי מערכות כשרות שהוא אינו סומך על נאמנותן[35].

מוצרים נגועים בחרקים - מוצרים המכילים גידולים שנגיעותם רבה מאוד, כגון: תותים, פטל, תאנים (ריבות, מעדנים וכדומה), קלחי תירס, ירקות עלים - אין מקום להקל באכילתם מכשרות שאינה מקפידה על כך.[36]

טבילת כלים

ישנם הבדלי פסיקה שונים בנושא טבילת כלים. לדוגמא: האחרונים נחלקו אם ישנו צורך לטבול כלי קרמיקה ופורצלן, וכן אם חובה לטבול כלים חשמליים. באופן עקרוני שימוש בכלי שאינו טבול אינו אוסר את המאכל,[37] ולכן אין איסור לאכול את המאכלים שבושלו בכלים הללו. כאשר הכלים שבהם מוגש לו המאכל אינם טבולים, כגון צלחות וסכו"ם, יש הסוברים שעליו לבקש לאכול בכלים חד-פעמיים וכדומה, ויש הסוברים שבמקרה זה מותר לאורח לאכול מן הכלים בלא טבילה.[38]

קטניות בפסח

אף שנהגו האשכנזים שלא לאכול קטניות בפסח, כאשר הקטניות מעורבות במאכל אחר (כגון שבושלו בתוך מרק וכדומה), אם כמות שאר המאכל גדולה יותר מכמות הקטניות, מותר לאכול את התבשיל,[39] אך יש להימנע מאכילת הקטניות עצמן אם הן ניכרות.[40] כאשר הקטניות ניתנו על מנת לתת טעם משמעותי במאכל, כגון תבשיל המכיל תבליני קטניות וכדומה, נהגו לאסור את כל התבשיל באכילה.[41]

יש הפוסקים שאף על פי שמאכלים שהתבשלו בכלים שבישלו בהם קודם לכן קטניות אינם נאסרים (מפני שהטעם שנפלט מהכלי בטל במאכל), אין לבשל לכתחילה בכלים אלו.[42] ויש שכתבו שהחומרא שקיבלו עליהם האשכנזים לא כללה את טעם הקטניות הבלוע בכלים, ולכן אשכנזי המתארח בביתו של ספרדי יכול לכתחילה לבשל לעצמו מאכלים בכלי בעל הבית.[43]

מצה שמורה ושרויה

אחרונים רבים כתבו שאף המחמירים לאכול מצה שמורה כל ימי הפסח, אינם צריכים להחמיר שלא לאכול מאכל שבו בושלה מצה רגילה (כגון מרק שבושלו בו קניידלך מקמח מצה רגיל), וכן רשאים הם להשתמש בכלים.[44] בעניין המחמירים במצה שרויה נחלקו הדעות: יש הסוברים שאין לאסור את הכלים,[45] ויש שהחמירו להשתמש בפסח רק בכלים שלא בושלה בהם מצה שרויה.[46]

חדש בחו"ל

יש מן הקהילות בחו"ל המקילות באיסור 'חדש'. במשנה-ברורה (סי' תפט ס"ק מח) כתב שהמקפידים בכך יימנעו משימוש בכלי המקילים, ולא יאכלו מאכלים שבושלו בהם כאשר ידוע בוודאות שב-24 השעות האחרונות בושלו בהם מאכלים האסורים באיסור זה.

היתר מכירה

כמה אחרונים כתבו שגם הנוהגים שלא לצרוך מאכלי היתר מכירה, אינם צריכים להימנע מאכילה בכלי המתירים, אך לא יאכלו מתבשיל שבו מעורבים פירות וירקות אלו (אלא אם בעת קבלתם היה בכוונתם שלא להקפיד אלא באכילת המאכל עצמו).[47]


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 ינואר 2020, 15:27

יהודי כתב:
16 ינואר 2020, 01:44
עוד אקסיומה שבדו כאן מליבם: החרדלי"ם מקפידים כמו החרדים על כשרות.
מי שכתב את זה, לא מכיר כלל את הציבור שם (אמנם יתכן שהם מקפידים כמוהו).
אולי ראוי למען האיזון לספר את אשר ראו עיני ולא זר! על הזהירות והדקדוק בכשרות אצל החרדים בימינו...

באחד הימים עברתי ברח' מרכזי בירושלים, ועיני צדו מסעדה חדשה ענקית מלאה מזן אל זן, שמה נקוב ''פיתה בשר''' אם זכרוני אינו בכזיב.

סקרנותי התעוררה, ונכנסתי לראות מה מושך ציבור כה גדול.

לתדהמתי המסעדה היתה ללא הכשר כלל!

ניגשתי אל הבעלים לשאול לפשר הדבר, והוא מיהר לשלוף מהמקפיא שקית עוף טחון בהשגחת הרב מחפוד והראה לי את החותמת... וכן, בקרוב הוא מקווה לקבל הכשר...
ספירה מהירה הראתה את המספר 160 ! כיסאות, מלאים בבחורי ישיבה, שאוכלים בשר בהמה ועוף, לא בהשגחת הרבנות כפר שמריהו אלא ללא שום השגחה, כשהם סומכים ע''כ ש''יש כאן כאלו שמכירים מצוין את הבעה''ב''.


יהודי
הודעות: 3655
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 775 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי יהודי » 16 ינואר 2020, 20:32

דמגוגיה זולה ולא עניינית. אין שום קשר בין חוסר החינוך לכשרות המצוי מאוד בבחורי ישיבות לבין זהירותם של ארגוני כשרות דתיים לאומיים.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
הודעות: 595
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי פעלעד » 17 ינואר 2020, 03:15

אמונת אומן כתב:
16 ינואר 2020, 00:01
חבילה של הכללות שאין בינם לבין המציאות כל קשר.
אף אחד לא דן פה במזרחי אלא בחרד''ל, שרמת ההקפדה שלהם במצוות אינה נופלת בשום דבר מהמקובל אצלנו, ואפשר גם לראות את זה מתוך התשובות שלהם גופא.
אפשר גם ללמוד קצת צניעות מנשותיהם שאינם חובשות פאות של עשירייה כדי להוציא את העיניים. 

אין שם באתר בדל של קולא שאינה יכולה לעבור אצלנו, ושום רב חסידי לא יאמר עליהם שהם מומרים ח"ו.

בקשר לגר''ח זה כבר עניין הסטורי השקפתי ולא קשור כלל לרמת הדקדוק במצוות שלהם.
וואו, רמת ההקפדה אצל המזרחי והחרדל"י אינו נופל בשום דבר מהמקובל אצלינו!
אם כך פני הדברים כאן, פרשתי.
לילה טוב
 


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 17 ינואר 2020, 09:19

פעלעד כתב:
17 ינואר 2020, 03:15
אמונת אומן כתב:
16 ינואר 2020, 00:01
חבילה של הכללות שאין בינם לבין המציאות כל קשר.
אף אחד לא דן פה במזרחי אלא בחרד''ל, שרמת ההקפדה שלהם במצוות אינה נופלת בשום דבר מהמקובל אצלנו, ואפשר גם לראות את זה מתוך התשובות שלהם גופא.
אפשר גם ללמוד קצת צניעות מנשותיהם שאינם חובשות פאות של עשירייה כדי להוציא את העיניים. 

אין שם באתר בדל של קולא שאינה יכולה לעבור אצלנו, ושום רב חסידי לא יאמר עליהם שהם מומרים ח"ו.

בקשר לגר''ח זה כבר עניין הסטורי השקפתי ולא קשור כלל לרמת הדקדוק במצוות שלהם.
וואו, רמת ההקפדה אצל המזרחי והחרדל"י אינו נופל בשום דבר מהמקובל אצלינו!
אם כך פני הדברים כאן, פרשתי.
לילה טוב

דמגוגיה למופת, 
אני כותב שלא דנים במזרחי אלא בחרד''ל, 
ואתה כורך מיד את שניהם יחד. 
 


אחד התלמידים
הודעות: 1711
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 525 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 17 ינואר 2020, 09:20

אמונת אומן כתב:
16 ינואר 2020, 09:23
הנה דוגמה נוספת, אשמח לראות משהו חילופי שנכתה ע"י דיין בעד''ח.

מדריך הכשרות לאורח
הרב יצחק דביר
לפניכם מדריך מעשי

...
חלב עכו"ם

חכמים אסרו לשתות חלב שחלבו גוי. מאכלים שבושלו בכלים ששימשו לחלב גוי, מותרים רק כאשר לא ידוע שהם בני יומן, ויש המקילים גם כאשר הם בני יומן[20].

מוצרי חלב

בחלב המשווק בארץ ישראל, ההבדל היחיד שבין חלב מהדרין לשאינו מהדרין הוא אם יש חשש שנחלב בשבת באיסור.[21] לשיטת המחמירים מדובר בחשש לאיסור מדרבנן, אך מכיוון שאין ודאות שהוא אכן נחלב באיסור יש להתיר את השימוש במקום צורך, ומובן שאין להימנע מלהשתמש בכלים שבהם בושל חלב זה בעבר.

...
היתר מכירה

כמה אחרונים כתבו שגם הנוהגים שלא לצרוך מאכלי היתר מכירה, אינם צריכים להימנע מאכילה בכלי המתירים, אך לא יאכלו מתבשיל שבו מעורבים פירות וירקות אלו (אלא אם בעת קבלתם היה בכוונתם שלא להקפיד אלא באכילת המאכל עצמו).[47]

אין לי נסיון עם כושרות, ולפי מה שראיתי מתגובות אחרים יש אנשים שזה עושה אצלם רושם שהם מקצועיים וישרים. אבל בקריאת מה שהעלית מקופיא ובדילוג, שמתי לב לב' דברים שבשבילם בלבד הייתי לוקח המלצות כושרות בערבון מוגבל.
א' מה שכתבו "ההבדל היחיד שבין חלב מהדרין לשאינו מהדרין הוא אם יש חשש שנחלב בשבת באיסור". זה ממש לא נכון. ואפילו בין ההכשרים הנחשבים למהדרין יש בעיות יותר חמורות. וכמו שאפשר לראות באשכול על ועדת מהדרין תנובה.
וב' מה שהם כתבו על היתר מכירה ואכילה אצל המתירים, דוגמא טובה לאיך השקפה משפיע על פסק, במה שאמור להיות נידון הלכתי נטו.


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 17 ינואר 2020, 09:27

אחד התלמידים כתב:
17 ינואר 2020, 09:20
אמונת אומן כתב:
16 ינואר 2020, 09:23
הנה דוגמה נוספת, אשמח לראות משהו חילופי שנכתה ע"י דיין בעד''ח.

מדריך הכשרות לאורח
הרב יצחק דביר
לפניכם מדריך מעשי

...
חלב עכו"ם

חכמים אסרו לשתות חלב שחלבו גוי. מאכלים שבושלו בכלים ששימשו לחלב גוי, מותרים רק כאשר לא ידוע שהם בני יומן, ויש המקילים גם כאשר הם בני יומן[20].

מוצרי חלב

בחלב המשווק בארץ ישראל, ההבדל היחיד שבין חלב מהדרין לשאינו מהדרין הוא אם יש חשש שנחלב בשבת באיסור.[21] לשיטת המחמירים מדובר בחשש לאיסור מדרבנן, אך מכיוון שאין ודאות שהוא אכן נחלב באיסור יש להתיר את השימוש במקום צורך, ומובן שאין להימנע מלהשתמש בכלים שבהם בושל חלב זה בעבר.

...
היתר מכירה

כמה אחרונים כתבו שגם הנוהגים שלא לצרוך מאכלי היתר מכירה, אינם צריכים להימנע מאכילה בכלי המתירים, אך לא יאכלו מתבשיל שבו מעורבים פירות וירקות אלו (אלא אם בעת קבלתם היה בכוונתם שלא להקפיד אלא באכילת המאכל עצמו).[47]

אין לי נסיון עם כושרות, ולפי מה שראיתי מתגובות אחרים יש אנשים שזה עושה אצלם רושם שהם מקצועיים וישרים. אבל בקריאת מה שהעלית מקופיא ובדילוג, שמתי לב לב' דברים שבשבילם בלבד הייתי לוקח המלצות כושרות בערבון מוגבל.
א' מה שכתבו "ההבדל היחיד שבין חלב מהדרין לשאינו מהדרין הוא אם יש חשש שנחלב בשבת באיסור". זה ממש לא נכון. ואפילו בין ההכשרים הנחשבים למהדרין יש בעיות יותר חמורות. וכמו שאפשר לראות באשכול על ועדת מהדרין תנובה.
וב' מה שהם כתבו על היתר מכירה ואכילה אצל המתירים, דוגמא טובה לאיך השקפה משפיע על פסק, במה שאמור להיות נידון הלכתי נטו.
בקשר לחלב שאינו מהדרין, זו בדיוק התשובה שקיבלתי בשעתו בעד''ח! לפני הרבה שנים. 

בקשר להיתר מכירה אין קשר להשקפה. 
ברור שהם מדברים לכלל הציבור, חלקם סומכים על היתר מכירה או מתארחים אצל כאלו, וכותבים שיש אחרונים שסוברים שאין חיוב להחמיר בבליעות, האם אין זה אמת? 
לא בטוח שלא תמצא רבנים חרדים שיפסקו כך. 

אם זה היה נכתב עפ"י ההשקפה הדלי''ת ההתייחסות היתה אמורה להיות מקלה הרבה יותר. 
 


עפר ואפר
הודעות: 875
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי עפר ואפר » 22 ינואר 2020, 16:31

אני רוצה לכתוב ההרגש שלי. הרעיון הוא וונדרפול. למזרחניקים יש יותרת על החרדים שעושים דברים בצורה מאורגנת. למשל כזה דבר, מקובל אצל החרדים שיש אכן מומחים, שעונים בטלפון. כאן הכל מאורגן: יש ארגון מסודר, הכל מתועד, יש אתר אינטרנט, וכו'.

אבל א"א להתעלם מהחילוקים. לי הציק מאוד שהם כל הזמן דחפים לגולש באתר שיתחבר לוואטאסאפ שלהם. זה חידד לי שיש הבדלים גדולים בינינו לבינם בעניינים אחרים של הרחקות מעבירות. יש עוד דברים מלבד כשרות.
אני לא כותב את זה בשיפוטיות. רק א"א להתעלם מזה.


שימי
הודעות: 15
הצטרף: 01 אוקטובר 2017, 00:01
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי שימי » 04 פברואר 2020, 10:10

אמונת אומן כתב:
17 ינואר 2020, 09:27
בקשר להיתר מכירה אין קשר להשקפה. 
ברור שהם מדברים לכלל הציבור, חלקם סומכים על היתר מכירה או מתארחים אצל כאלו, וכותבים שיש אחרונים שסוברים שאין חיוב להחמיר בבליעות, האם אין זה אמת? 
לא בטוח שלא תמצא רבנים חרדים שיפסקו כך.

אם אני לא טועה החזו"א בעצמו באחת האגרות שהתפרסמו לפני כמה שנים ב"גנוזות" מיקל לאכול בכלים שנתבשל בהם ירק מהיתר מכירה. מישהו זוכר?


אמונת אומן
הודעות: 1677
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אמונת אומן » 04 פברואר 2020, 11:40

עפר ואפר כתב:
22 ינואר 2020, 16:31
אני רוצה לכתוב ההרגש שלי. הרעיון הוא וונדרפול. למזרחניקים יש יותרת על החרדים שעושים דברים בצורה מאורגנת. למשל כזה דבר, מקובל אצל החרדים שיש אכן מומחים, שעונים בטלפון. כאן הכל מאורגן: יש ארגון מסודר, הכל מתועד, יש אתר אינטרנט, וכו'.

אבל א"א להתעלם מהחילוקים. לי הציק מאוד שהם כל הזמן דחפים לגולש באתר שיתחבר לוואטאסאפ שלהם. זה חידד לי שיש הבדלים גדולים בינינו לבינם בעניינים אחרים של הרחקות מעבירות. יש עוד דברים מלבד כשרות.
אני לא כותב את זה בשיפוטיות. רק א"א להתעלם מזה.
מותר קצת להרחיב את הראש. 
אין ויכוח שזהו ארגון דל''י. 
אצל דתילי''ם אין כמעט אדם שאין לו וואטסאפ, וממילא אין אצלם שום שיוך בין וואטסאפ לעבירות. 

 


שבתוינפש
הודעות: 2
הצטרף: 06 פברואר 2020, 22:16
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי שבתוינפש » 10 פברואר 2020, 19:57

אתר מסודר והמידע עושה רושם מקצועי. המידע לגבי ההכשרים מחו"ל די חובבני. גם מעניין ששחיטת רבנות חו"ל אצלהם זה מדורג גבוה דבר שלא שמעתי אפיךו ממקילים גדולים בדברים האלה.


אחד התלמידים
הודעות: 1711
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 525 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתר "כושרות" - מפתיע ברמה גבוהה ביותר בתחום הכשרות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 01 מרץ 2020, 22:48

אין לי ניסיון או ידיעה אישית לגבי כושרות. אבל ע"פ הכתוב מכאן, יש לשקול מחדש המקצועיות ואמינות שלהם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “כשרות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח